Näitä palstoja lukiessani tulee sellainen käsitys että auton pitää olla tehokas ja hyvin kiihtyvä.
Jostain syystä en tapaa juuri koskaan näitä reippaita kuskeja liikenteessä.
Itse ajan mielestäni suht reippaasti mutta taloudellisesti, en autoani äärirajoille rääkäten. Esim. Liikennevaloista lähden n.3/4 kaasulla kunnes nopeuteni on sen minkä rajoitus sallii, siis silloin kun kukaan ei ole edessäni, lähes aina viereisen kaistan kuski niinkuin takanani olevat jäävät pahasti jälkeen.
Sama maantiellä ohittaessani. Minä ohitan usein esim. Kolmen auton jonon kun edellä olevat ei saa mentyä.
Onko kuitenkin siis niin että liikenteen hahmottaminen ja kyky arvioida etäisyyksiä on poikkeuksellisen huono monella joka kaipaa sitä tehoa ja kiihtyvyyttä, mutta silläkään ei pärjää.
Itse ajan sentään ohituskiihtyvyydeltään laiskalla hybridillä, ja saman olen huomannut ennenkin, silloinkin kun ajoin pakettiautolla, automaatti Proacella.
Auton kiihtyvyys
11
220
Vastaukset
- TehokasAutoKasvattaaSitä
No ainakin suorituskykyisellä autolla on helppo tehdä kiusaa muille. Samoin sillä on helppo korostaa omaa paremmuuttaan ja osoittaa että on ikään kuin alfauros. Valoristeyksestä lähtiessä on mukava osoittaa omaa suuruuttaa kyykyttämällä viereistä kaistaa ajavaa. Eihän alfaurokselle sovi se että joku kiihdyttää ohi ja siirtyy jopa tämän eteen. Alfauroshan ei voi sietää sitä että joku ohittamalla sujuvoittaa omaa ajamistaan. Alfauroshan ei osallistu muiden auttamiseen puhumattakaan että ottaisi muut huomioon. Toisinaan näkee kun kaksi alfaurosta kohtaa toisensa ja siitä alkaa reviiri-ja valtataistelu. Kiihdytellään, jarrutellaan, kiilataan ja vaihdetaan kaistaa vain siksi että pystyisi osoittamaan oman suuruutensa haastajalle. Torvien soidessa sivulliset voivat nauraa kun kaksi älykästä sarvipäätä mittelee voimiaan.
Usein tehokas auto on myös keskivertoautoa kalliimpi joten sillä voi osoittaa myös omia rahavarojaan. Halpisautolla ajavalle voi osoittaa oma paikkansa yhteiskunnan arvoasteikossa. " Siirrypäs sivuun sillä koreanpaskallasi" voi moni alfauros yrittää viestittää suuresti ja voimakkaasti kiihdyttäen. Luomakunnan kruunu on aina se joka menee ensin laumanjohtajan arvovallalla. Ja Santander kiittää.- PremiumSonnitUhoaa
Juuri näin. Ja sitten kun joku mahtisonni vielä isolla katumaasturilla isottelee niin siinä sitä on muilla naurussa pitelemistä.
- 34543634
Täyskaasulla kiihdyttäminen ei rääkkää moottoria, vain kierrosluku rääkkää. Voithan kiihdyttää kaasu pohjassa ja vaihtaa jo ennen 3000rpm? (jos manuaali) Silloin et rääkkää konetta mutta et ole tientukkeena kiihdytyksissä. Mitä ripeämmin kiiihdyttää, sitä nopeammin päästään tasaiseen nopeuteen säästämään polttoainetta.
Hitaasti kiihdyttävät ovat liikenteen pahimpia ruuhkien aiheuttajia. Juuri näiden perään ilmestyy ne pitkät jonot ja heidän takia monet ei ehdi seuraavista valoista. Samoin motarin rampeilla hitaasti kiihdyttävät aiheuttavat vaaratilanteita kun tulla 70-80Km/h siihen 120 ajavien autojen eteen.
Edellisessä autossani oli 80hv/127Nm eli tosi laiska, mutta silti 80% autosta oli kiihdytyksissä tientukkeena edessäni koska kiihdyttävät vain puolikaasulla. Tämä puolikaasulla kiihdyttäminen aiheuttaa ruuhkajonoja sekä kuluttaa enemmän polttoainetta, koska kestää kauemmin ennen kuin päästään polttoainetta säästävään tasaiseen nopeuteen.- 4334634
Sitäpaitsi ne kierrokset ovat vain hyväksi koneelle, bensakonetta rääkkää vasta jossain 5000rpm yläpuolella. Pahinta moottorille on jos harvoin menee edes yli 3500rpm, koska moottoreissa paljon järjestelmiä jotka muuttuvat kierrosluvun mukaan, esim muuttuva imusarjan pituus ja muuttuva venttiilien ajoitus. Kun näitä järjestelmiä ei koskaan käytä, ne jumittuvat ja hajoilevat. Esim omassa autossa muuttuva imusarja ja sen huomaa jossain 3500rpm kohdalla kun jotkut läpät mene auki ja kierrokset alkaakin ripemmäin nousemaan.
- MistäNäitäNerojaSikiää
4334634 kirjoitti:
Sitäpaitsi ne kierrokset ovat vain hyväksi koneelle, bensakonetta rääkkää vasta jossain 5000rpm yläpuolella. Pahinta moottorille on jos harvoin menee edes yli 3500rpm, koska moottoreissa paljon järjestelmiä jotka muuttuvat kierrosluvun mukaan, esim muuttuva imusarjan pituus ja muuttuva venttiilien ajoitus. Kun näitä järjestelmiä ei koskaan käytä, ne jumittuvat ja hajoilevat. Esim omassa autossa muuttuva imusarja ja sen huomaa jossain 3500rpm kohdalla kun jotkut läpät mene auki ja kierrokset alkaakin ripemmäin nousemaan.
Nyt on päässyt oikea moottoritekniikan nero. Hehe. Imusarja ja venttiilien ajoitus jumittuu. Voi tsiisus. Oletko ihan itse kehittänyt kyseisen teorian?
- NerojaAinaVainEnemmän
Näitä neroja sikiää Suomeen koko ajan lisää, ja lisää, kun ei ole vielä hajuakaan tekniikasta nuoresta iästä johtuen, mutta pätemisen tarve on sitäkin suurempi. Palstan kirjoituksista sen viimeistään huomaa.
- Kjell.C.D.Pippelström
MistäNäitäNerojaSikiää kirjoitti:
Nyt on päässyt oikea moottoritekniikan nero. Hehe. Imusarja ja venttiilien ajoitus jumittuu. Voi tsiisus. Oletko ihan itse kehittänyt kyseisen teorian?
Se on hienoa, kun imusarja toimii ja venttiilit veivaa...
- 43543634
Tietenkin ne alipaineventtiilit jotka muuttavat imusarjan pituutta jumittavat jossain vaiheessa jos niitä ei koskaan käytä. Samahan se on Volvon Haldex nelivedoissakin, Haldex kytkin hajoaa herkästi jos sitä ei juuri käytä (ajaa niin varovasti ettei etupyöriltä lähde pito). On sekin nähty kuinka VVT järjestelmät hajoilevat kun osat ei koskaan pääse liikkumaan öljynpaineesta kun ei koskaan kierrätä konetta.
- läskimaha
Täyttä asiaa, kannattaa vähintään kerran viikossa vedättää punarajalle kierrokset vaikka 2 tai 3 vaihteella.
- KasvattaaKyrvänOtsaan
TehokasAutoKasvattaaSitä,13.7.2018 9:31:
"No ainakin suorituskykyisellä autolla on helppo tehdä kiusaa muille."
Ajan töihin joka aamu samoista liikennevaloista. Aina ensimmäisenä jonossa oleva on se, joka ei saa paskaansa liikeelle, vaikka pellin alla ärjyisi mitä hevosvoimia tahansa.
Onko tässä kyseessä juuri se sama ominaisuus, jotqa nimimerkki "TehokasAutoKasvattaaSitä"
tarkoittaa? Eli kyseessähän on kansallisominaisuutemme, todellinen "hyvinvoinnin" tuotos, eli totaalinen kusipäisyys. Idiootteja on todella helppoa löytää, koska juuri muita ei ole. - epäilläsopii
Toivottavasti käsityksesi asiasta ei perustu yksinomaan tyhmiin nettijuttuihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1531646Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671606Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä671323En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311302- 441154
- 172958
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik102915Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60744Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja42697Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke156685