Kaverisuhde muuttunut

Ulpu88

Onko muilla kokemusta tilanteesta tilanteesta jossa koetaan kummius melkein vain velvollisuutena? Suostuin nuorena kaverini lapsen kummiksi, koska luulin että pyynnöstä ei saa kieltäytyä. Kaverini sanoi silloin että ei odota minulta mitään ja saan olla omanlaiseni kummi. Lapsi on jo 9 vuotias. Alkuvuosina kävinkin kaverillani usein ja muistin juhlapäivät, mutta sain silti vihjeitä siitä että pitäisi olla enemmän mukana lapsen elämässä. En ole koskaan ollut hyvä lasten kanssa ja painostus alkoi ahdistamaan. Asun nykyään kaukana ystäväni perheestä ja käynnit rajoittuvat nykyään n. kerran vuoteen. Tuntuu myös siltä että meillä ei ole juurikaan enää yhteisiä puheenaiheita ystäväni kanssa, koska elämme niin erilaista elämäntilannetta. Itse opiskelen vielä ja olen lapseton. Olemme lapsuuden ystäviä.

4

302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Piiuliina
      • Ulpu88

        Kiitos :) helpotti tietää että muillakin välillä samanlaisia fiiliksiä...


    • 4852310

      Voin olla vanhanaikainen. Mutta minusta kummius on enemmän kuin pelkkä nimi paperilla. Olen 5 lapsen kummi ja minulle se on hyvin tärkeää. Johtuu varmaan siitä että näen kummiuden isona kunniatehtävänä. Itselle kummilapset on kuin omia lapsia ja olemme heidän elämässään ja arjessaan mukana täysillä vielä nyt aikuisenakin. Olen joutunut kieltäytymään muutaman kerran kummiudesta ja olen sanonut että minun resurssit ei riitä usampaan kummilapseen.
      Minun mielestä ei pidä suostua kummiksi jos se on vain nimi paperilla. Siinä suhteessa olen vanhanaikainen johtunee uskonnostani. Kun olen suostunut kummiksi olen suostunut kummiäidiksi joka tarkoittaa sitä että olen sitoutunut huolehtimaan lapsesta jos vanhemmille tapahtuu jotain. Tai jos vanhemmat apua tarvitsee. Monessa asiassa olen epäonnistunut elämässä, mutta ehkä kummina jotenkin koska vielä aikuisenakin he käyvät ja pitävät yhteyttä. He tulevat luoksemme kuin kotiin. Ja se tuntuu hyvälle.

    • miksi-suostuinkaan

      Minä haluaisin osallistua enemmänkin kummilapseni elämään, mutta hänen vanhempansa näkevät minut vain lahja-automaattina ja kyläilypaikkana. Sitä vastoin itse en koe olevani tervetullut vierailulle enkä edes kummilapsen syntymäpäiville. Antamistani tai lähettämistäni lahjoista ei kuulu kiitosta, ja muutenkin yhteydenpito on aika lailla yksisuuntaista. Luulin yhdessä vaiheessa, että siihen olisi jo tullut muutos, mutta sitten palattiin entiseen. Olen ruvennut ajattelemaan, että kun kummilapseni pääsee ripille ensi kesänä, annan vielä konfirmaatiolahjan ja sitten kummin tehtäväni on hoidettu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe