Onko muilla kokemusta tilanteesta tilanteesta jossa koetaan kummius melkein vain velvollisuutena? Suostuin nuorena kaverini lapsen kummiksi, koska luulin että pyynnöstä ei saa kieltäytyä. Kaverini sanoi silloin että ei odota minulta mitään ja saan olla omanlaiseni kummi. Lapsi on jo 9 vuotias. Alkuvuosina kävinkin kaverillani usein ja muistin juhlapäivät, mutta sain silti vihjeitä siitä että pitäisi olla enemmän mukana lapsen elämässä. En ole koskaan ollut hyvä lasten kanssa ja painostus alkoi ahdistamaan. Asun nykyään kaukana ystäväni perheestä ja käynnit rajoittuvat nykyään n. kerran vuoteen. Tuntuu myös siltä että meillä ei ole juurikaan enää yhteisiä puheenaiheita ystäväni kanssa, koska elämme niin erilaista elämäntilannetta. Itse opiskelen vielä ja olen lapseton. Olemme lapsuuden ystäviä.
Kaverisuhde muuttunut
4
405
Vastaukset
- Piiuliina
Näitä kokemuksia on palsta pullollaan, mutta laitan muutaman vanhan keskustelun linkkinä jotka liittyvät nimenomaan kaverisuhteen lopahtamiseen kummiuden myötä.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/10293537/kummiuden-vaikutus
https://keskustelu.suomi24.fi/t/10113182/kuinka-usein-kayt-katsomassa-kummilasta
https://keskustelu.suomi24.fi/t/10122056/mita-oletatte-kummilta
https://keskustelu.suomi24.fi/t/10112094/kummilapsenpiika- Ulpu88
Kiitos :) helpotti tietää että muillakin välillä samanlaisia fiiliksiä...
- 4852310
Voin olla vanhanaikainen. Mutta minusta kummius on enemmän kuin pelkkä nimi paperilla. Olen 5 lapsen kummi ja minulle se on hyvin tärkeää. Johtuu varmaan siitä että näen kummiuden isona kunniatehtävänä. Itselle kummilapset on kuin omia lapsia ja olemme heidän elämässään ja arjessaan mukana täysillä vielä nyt aikuisenakin. Olen joutunut kieltäytymään muutaman kerran kummiudesta ja olen sanonut että minun resurssit ei riitä usampaan kummilapseen.
Minun mielestä ei pidä suostua kummiksi jos se on vain nimi paperilla. Siinä suhteessa olen vanhanaikainen johtunee uskonnostani. Kun olen suostunut kummiksi olen suostunut kummiäidiksi joka tarkoittaa sitä että olen sitoutunut huolehtimaan lapsesta jos vanhemmille tapahtuu jotain. Tai jos vanhemmat apua tarvitsee. Monessa asiassa olen epäonnistunut elämässä, mutta ehkä kummina jotenkin koska vielä aikuisenakin he käyvät ja pitävät yhteyttä. He tulevat luoksemme kuin kotiin. Ja se tuntuu hyvälle. - miksi-suostuinkaan
Minä haluaisin osallistua enemmänkin kummilapseni elämään, mutta hänen vanhempansa näkevät minut vain lahja-automaattina ja kyläilypaikkana. Sitä vastoin itse en koe olevani tervetullut vierailulle enkä edes kummilapsen syntymäpäiville. Antamistani tai lähettämistäni lahjoista ei kuulu kiitosta, ja muutenkin yhteydenpito on aika lailla yksisuuntaista. Luulin yhdessä vaiheessa, että siihen olisi jo tullut muutos, mutta sitten palattiin entiseen. Olen ruvennut ajattelemaan, että kun kummilapseni pääsee ripille ensi kesänä, annan vielä konfirmaatiolahjan ja sitten kummin tehtäväni on hoidettu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2592389Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."702378- 1201558
Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis411401Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj641367- 1331329
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711230Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.821019Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli731009Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki102999