Yleishuollossa harvoin laitetaan oikeaa öljyä

pakkoviedämerkkihuoltoon

Verrattuna merkkihuoltoon, yleishuolloissa laittavat kyllä usein väärää öljyä, tai ei ainakaan ykkössuositusta vaan sellaista "yleisöljyä" josta nyt ei ehkä suoraa haittaa mutta ei mitenkään vastaa ykkössuositusta.

Meillä esimerksiksi 2 autoa joihin ykkössuositus vain ja ainoastaan 5w30 ACEA A5. Kun selaa huoltokirjoja, yleishuolloissa laitettu 0w40 A3, 0w30, 5w40 C3 jne jne. Vain merkkihuollon leimojen kohdalla on 5w30 A5. Miksi ei yleiskorjaamoissa osata laittaa oikeaa moottoriöljyä?

Voihan nuo 5w40 jne olla listattuna jossain ohjekirjassa, löytyyhän meidän -03 Avensiksen ohjekirjan viskositeettitaulukosta 20w50 öljykin jota käytetään lähinnä 60 luvun klassikkoautoissa. Mutta ohjeessa lukee selkeästi että 5w30 A5 ehdottomasti suositus. Tätä laittavat merkkihuollossa ja Toyotan oma öljy tämän tyyppistä.

Mikä siinä on ongelmana kun yleiskorjaamot tunkee noita 0w40 ja 5w50 "yleisöljyjä" kaikkiin autoihin vaikka ne ei mitenkään vastaa suositusta? Saman näkee myös öljynvalmistajien "öljynvalintatyökaluissa", noita 5w40 ja 0w40 "yleisöljyjä" suositellaan useimpiin vaikka ne ei vät vastaa mitenkään autonvalmistajan suositusta.

17

591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on.ongelmat.taas

      Onko sulla jotakin tilastollista näyttöä että tuollaista tapahtuisi huolloissa yleisesti eikä kyseessä olisi vain pari leimaa sinun huoltokirjassasi, ja jotka eivät välttämättä pidä edes paikkaansa? Vai pelkkä mututuntemus asiasta? Miten puolimuseoikäinen avensiksenne on kärsinyt asiasta?

      • pakkoviedämerkkihuoltoon

        Ainakin meidän 2 auton huoltokirjat näyttönä. Molemmat huollettu vain yleiskorjaamoissa kunnes meille ostettiin, toinen 110tkm ja toinen 160tkm ajettuna. Kaikki leimat noihin kilometreihin asti ovat 10-15tkm välein yleiskorjaamolta, eikä yhdenkään leiman kohdalla öljy vastaa autonvalmistajan suositusta. Ja ainakin 5-6 eri yleiskorjaaamoa leimoista löytyy. Meidän omistuksessa molempia ainakin kerran käytetty merkkihuollossa, ja heti tuli oikeat, ohjekirjan suositusta vastaavat öljyt 5w30 aceea A5.

        Molemmat autot ainakin kuluttaa vähän öljyä, ei häiritsevästi mutta vähän. Ehkä ei kuluttaisi jos oikea öljy ei jumittaisi männänrenkaita? Ja ei sellaiset viat kuin jakoketju (kiristin toimii öljynpaineella ja öljy voitelee ketjua), katalysaattori ja jopa laakeriviat ole mitenkään harvinaisia. Jos on noin yleistä että yleiskorjaamoilla ei käytetä suositusta, en ihmettele miksi näitä vikoja esiintyy.


      • pakkomiellenäyttääolevan
        pakkoviedämerkkihuoltoon kirjoitti:

        Ainakin meidän 2 auton huoltokirjat näyttönä. Molemmat huollettu vain yleiskorjaamoissa kunnes meille ostettiin, toinen 110tkm ja toinen 160tkm ajettuna. Kaikki leimat noihin kilometreihin asti ovat 10-15tkm välein yleiskorjaamolta, eikä yhdenkään leiman kohdalla öljy vastaa autonvalmistajan suositusta. Ja ainakin 5-6 eri yleiskorjaaamoa leimoista löytyy. Meidän omistuksessa molempia ainakin kerran käytetty merkkihuollossa, ja heti tuli oikeat, ohjekirjan suositusta vastaavat öljyt 5w30 aceea A5.

        Molemmat autot ainakin kuluttaa vähän öljyä, ei häiritsevästi mutta vähän. Ehkä ei kuluttaisi jos oikea öljy ei jumittaisi männänrenkaita? Ja ei sellaiset viat kuin jakoketju (kiristin toimii öljynpaineella ja öljy voitelee ketjua), katalysaattori ja jopa laakeriviat ole mitenkään harvinaisia. Jos on noin yleistä että yleiskorjaamoilla ei käytetä suositusta, en ihmettele miksi näitä vikoja esiintyy.

        No onko niissä koslissa jakoketjuvikoja, laakerivikoja tai katalysaattorivikoja? Jos ei niin nythän oikein huoltokirjojen kanssa todistat että auto pysyy kunnossa "väärilläkin" öljyillä.


      • eilahoa
        pakkoviedämerkkihuoltoon kirjoitti:

        Ainakin meidän 2 auton huoltokirjat näyttönä. Molemmat huollettu vain yleiskorjaamoissa kunnes meille ostettiin, toinen 110tkm ja toinen 160tkm ajettuna. Kaikki leimat noihin kilometreihin asti ovat 10-15tkm välein yleiskorjaamolta, eikä yhdenkään leiman kohdalla öljy vastaa autonvalmistajan suositusta. Ja ainakin 5-6 eri yleiskorjaaamoa leimoista löytyy. Meidän omistuksessa molempia ainakin kerran käytetty merkkihuollossa, ja heti tuli oikeat, ohjekirjan suositusta vastaavat öljyt 5w30 aceea A5.

        Molemmat autot ainakin kuluttaa vähän öljyä, ei häiritsevästi mutta vähän. Ehkä ei kuluttaisi jos oikea öljy ei jumittaisi männänrenkaita? Ja ei sellaiset viat kuin jakoketju (kiristin toimii öljynpaineella ja öljy voitelee ketjua), katalysaattori ja jopa laakeriviat ole mitenkään harvinaisia. Jos on noin yleistä että yleiskorjaamoilla ei käytetä suositusta, en ihmettele miksi näitä vikoja esiintyy.

        Vanha viisaus sanoo, että veneen tervauksesta ja pontikan keitosta saa parhaat väittelyt. Jokaisella kun on molemmissa puuhissa omat salaisuutensa.

        Tervaus on meidän oloissamme ehdottomasti vaivattomin veneen pintakäsittely. Maalaus on tietyssä mielessä helppo sen vuoksi että sitä ei välttämättä tarvitse uusia joka vuosi, mutta tervaamiseen menee verrattomasti vähemmän aikaa ja se on tehtävissä vähemmällä vaivalla kuin maalaus tai lakkaus.

        Veneen tervaus on perinteinen käsittely, jota meidän oloissamme on sovellettu lähes yksinomaan kotimaisiin venemalleihin. Puulajeista meillä on tervattu lähinnä mäntyä, kuusta sekä tammea ja kaaripuuna saarnea ja katajaa. Harvanpa mielestä terva ja mahonki rimmaavat edes ajatuksena erityisen hyvin.

        Soutuveneet ympäri Suomea on perinteisesti aina tervattu. Lähinnä vain erikoistarkoitusta varten tehdyt veneet, kuten Sulkavan Soudun kilpaveneet on lakattu tai joissain harvoissa tapauksissa maalattu. Saaristolaisveneet ovat olleet tervattuja ja suurimmat nykyiset tervatut veneet ovat etelä- ja lounaissaariston sekä Ahvenanmaan storbåteja, isoveneitä jotka saattavat olla siinä kaksi-kolmetoista metriä pitkiä.

        Tervan hyödyt ja haitat

        Tervan levitys on nopeaa eikä vaadi erityistä ammattitaitoa. Kunhan jaksaa hangata tervaa puuhun ja kärsivällisyys riittää aineen hieromiseen joka paikkaan kaaren aluset mukaan lukien niin kaikki on hyvin. Ei tarvita työläitä rajauksia, eikä pinnan tasaisuudesta käytännössä tarvitse välittää tuon taivaallista. Kunhan ei päästä pintakäsittelyn paksuutta kasvamaan liian suureksi niin pinta suojaa puun erittäin hyvin.

        Terva imeytyy lämmitettynä kauniisti, suojaa laholta ja on muista pintakäsittelyistä poiketen itsehuoltava pinta, koska se korjaa itse pikkuvauriot sulaessaan auringossa.. Pehmetessään se imeytyy kolhun reunoilta paljastuneeseen puuhun ja antaa suojan puulle. Tervaus on yhtä yksinkertaista kuin kyllästys. Valumista ei juuri tarvitse välittää, ylijäämä kun yleensä imeytyy puuhun ja pienemmät valumat sulautuvat melko nopeasti tummaan tervatunkarheaan pintaan.

        Tervan pehmeneminen auringossa on nykyihmiselle myös sen huonoimpia ominaisuuksia. Mustiin valmiiksi pihkottuneisiin sarkahousuihin tarttuessaan terva ei tainnut tuoda muuta haittaa kuin arkipäiväistä raikkaamman tuoksun. Farkunlahkeessa ruskea tervatahra ei ole kaunistus, kesämekosta nyt puhumattakaan. Tervatun veneen omistajan ei tarvitse silti pukeutua säkkiin ja tuhkaan, riittää että erityisesti kevätpuolella ja pahimpien kesähelteiden aikaan välttelee tuhrimasta itseään tuhtojen alapuolella ja limisaumojen reunoissa pehmenevään tervaan. Rehellisyyden nimissä on silti sanottava, että erityisesti isomman tervaveneen omistajan kannattaa varoittaa vieraitaan.

        Tervan kuivattaa ensisijaisesti auringonvalo ja kevään tuulet. Jos jättää tervaamisen liian myöhään, se ei ehdi kuivua varjoisissa paikoissa riittävästi. Kunnon auringonpaisteessa terva kuivuu vähän pellavaöljyllä jatkettuna alle viikossa turvalliseksi mustille housuille, mutta suttuisella kelillä ja vesisateessa aikaa menee monin verroin pidempään. Eri tervalaatujen kuivumisaika vaihtelee myös rajusti. Hyvälaatuinen aito hautaterva saattaa kuivua istuinkelpoiseksi parissa kolmessa päivässä, pyrolyysillä kuivatislailtu terva kuivuu pidempään.

        Auringon UV-säteilyn merkitystä ei voi tarpeeksi korostaa: etelänpuolen sivut kuivuvat hetkessä ja pimeässä tuhtojen tai hyllyjen alapuolella olevat paikat voivat olla kosteita pitkälle kesään asti. Tämän vuoksi erityisesti isommassa veneessä kannattaa varata ohuempaa, laimennetumpaa tervaa tai pelkkää tervaista pellavaöljykyllästettä paikkoihin, joihin ei päivä paista: tuhtojen alle, säilytyslokeroiden sisään ja muiden varjoisien paikkojen uumeniin. Myös pohjatrallien alle kannattaa laittaa useampi kerros ohutta kyllästettä yhden paksun tervakerroksen sijaan, jo se vuoksi että se imeytyy syvemmälle kuluneisiin kohtiin. Kun vene on vesillä kannattaa se kääntää laiturissa niin, että aurinko pääsee kuivattamaan maissa varjossa olleet paikat.

        Toinen tervan huono ominaisuus on sen pehmeneminen ja harmaantuminen vedessä. Vaikka se vesirajan yläpuolella onkin erinomainen käsittely, vesirajan alapuolella ulkolaitojen tervaus pehmenee, kellastuu ja kuluu pois verrattain nopeasti. Yleisesti soutuveneitä säilytettiinkin aiemmin joko rannalle vedettynä tai rannalla olevassa venevajassa, -aitassa, -talaassa tai koppelissa vähän murrealueesta riippuen. Vesillä koko kauden olevat veneet on nostettu kerran tai pari ylös tervattavaksi tai sitten tervan on annettu vain huuhtoutua pois, eihän työkäyttöön tarkoitetun kalaveneen eliniäksi ollut ajateltukaan paljon kymmentä vuotta pidempää aikaa.

        Veneen sisäpuolella makaava vesi värjää tervan siitepölynkeltaiseksi. Vene on syytä pitää mahdollisimman kuivana joka tapauksessa ja turhaan pohjalla makaava vesi ei ole puuveneelle koskaan hyväksi. Kellertyvä veneenpohja onkin paras mahdollinen kannuste pitää vene kuivana kuten kuuluu.


    • EhdottomastiEhkä

      "Mutta ohjeessa lukee selkeästi että 5w30 A5 ehdottomasti suositus"

      Eihän tuollaista käsitettä edes ole kuin "ehdottomasti suositus" tai se tarkoittaisi sitä että kyseessä on tosiaankin ehdottomasti vain pelkkä suositus.

      • perinnetuoksuu

        Vanha viisaus sanoo, että veneen tervauksesta ja pontikan keitosta saa parhaat väittelyt. Jokaisella kun on molemmissa puuhissa omat salaisuutensa.

        Tervaus on meidän oloissamme ehdottomasti vaivattomin veneen pintakäsittely. Maalaus on tietyssä mielessä helppo sen vuoksi että sitä ei välttämättä tarvitse uusia joka vuosi, mutta tervaamiseen menee verrattomasti vähemmän aikaa ja se on tehtävissä vähemmällä vaivalla kuin maalaus tai lakkaus.

        Veneen tervaus on perinteinen käsittely jota meidän oloissamme on sovellettu lähes yksinomaan kotimaisiin venemalleihin. Puulajeista meillä on tervattu lähinnä mäntyä, kuusta sekä tammea ja kaaripuuna saarnea ja katajaa. Harvanpa mielestä terva ja mahonki rimmaavat edes ajatuksena erityisen hyvin.

        Soutuveneet ympäri Suomea on perinteisesti aina tervattu. Lähinnä vain erikoistarkoitusta varten tehdyt veneet, kuten Sulkavan Soudun kilpaveneet on lakattu tai joissain harvoissa tapauksissa maalattu. Saaristolaisveneet ovat olleet tervattuja ja suurimmat nykyiset tervatut veneet ovat etelä- ja lounaissaariston sekä Ahvenanmaan storbåteja, isoveneitä jotka saattavat olla siinä kaksi-kolmetoista metriä pitkiä.

        Tervan hyödyt ja haitat

        Tervan levitys on nopeaa eikä vaadi erityistä ammattitaitoa. Kunhan jaksaa hangata tervaa puuhun ja kärsivällisyys riittää aineen hieromiseen joka paikkaan kaaren aluset mukaan lukien niin kaikki on hyvin. Ei tarvita työläitä rajauksia, eikä pinnan tasaisuudesta käytännössä tarvitse välittää tuon taivaallista. Kunhan ei päästä pintakäsittelyn paksuutta kasvamaan liian suureksi niin pinta suojaa puun erittäin hyvin.

        Terva imeytyy lämmitettynä kauniisti, suojaa laholta ja on muista pintakäsittelyistä poiketen itsehuoltava pinta, koska se korjaa itse pikkuvauriot sulaessaan auringossa.. Pehmetessään se imeytyy kolhun reunoilta paljastuneeseen puuhun ja antaa suojan puulle. Tervaus on yhtä yksinkertaista kuin kyllästys. Valumista ei juuri tarvitse välittää, ylijäämä kun yleensä imeytyy puuhun ja pienemmät valumat sulautuvat melko nopeasti tummaan tervatunkarheaan pintaan.

        Tervan pehmeneminen auringossa on nykyihmiselle myös sen huonoimpia ominaisuuksia. Mustiin valmiiksi pihkottuneisiin sarkahousuihin tarttuessaan terva ei tainnut tuoda muuta haittaa kuin arkipäiväistä raikkaamman tuoksun. Farkunlahkeessa ruskea tervatahra ei ole kaunistus, kesämekosta nyt puhumattakaan. Tervatun veneen omistajan ei tarvitse silti pukeutua säkkiin ja tuhkaan, riittää että erityisesti kevätpuolella ja pahimpien kesähelteiden aikaan välttelee tuhrimasta itseään tuhtojen alapuolella ja limisaumojen reunoissa pehmenevään tervaan. Rehellisyyden nimissä on silti sanottava, että erityisesti isomman tervaveneen omistajan kannattaa varoittaa vieraitaan.

        Tervan kuivattaa ensisijaisesti auringonvalo ja kevään tuulet. Jos jättää tervaamisen liian myöhään, se ei ehdi kuivua varjoisissa paikoissa riittävästi. Kunnon auringonpaisteessa terva kuivuu vähän pellavaöljyllä jatkettuna alle viikossa turvalliseksi mustille housuille, mutta suttuisella kelillä ja vesisateessa aikaa menee monin verroin pidempään. Eri tervalaatujen kuivumisaika vaihtelee myös rajusti. Hyvälaatuinen aito hautaterva saattaa kuivua istuinkelpoiseksi parissa kolmessa päivässä, pyrolyysillä kuivatislailtu terva kuivuu pidempään.

        Auringon UV-säteilyn merkitystä ei voi tarpeeksi korostaa: etelänpuolen sivut kuivuvat hetkessä ja pimeässä tuhtojen tai hyllyjen alapuolella olevat paikat voivat olla kosteita pitkälle kesään asti. Tämän vuoksi erityisesti isommassa veneessä kannattaa varata ohuempaa, laimennetumpaa tervaa tai pelkkää tervaista pellavaöljykyllästettä paikkoihin, joihin ei päivä paista: tuhtojen alle, säilytyslokeroiden sisään ja muiden varjoisien paikkojen uumeniin. Myös pohjatrallien alle kannattaa laittaa useampi kerros ohutta kyllästettä yhden paksun tervakerroksen sijaan, jo se vuoksi että se imeytyy syvemmälle kuluneisiin kohtiin. Kun vene on vesillä kannattaa se kääntää laiturissa niin, että aurinko pääsee kuivattamaan maissa varjossa olleet paikat.

        Toinen tervan huono ominaisuus on sen pehmeneminen ja harmaantuminen vedessä. Vaikka se vesirajan yläpuolella onkin erinomainen käsittely, vesirajan alapuolella ulkolaitojen tervaus pehmenee, kellastuu ja kuluu pois verrattain nopeasti. Yleisesti soutuveneitä säilytettiinkin aiemmin joko rannalle vedettynä tai rannalla olevassa venevajassa, -aitassa, -talaassa tai koppelissa vähän murrealueesta riippuen. Vesillä koko kauden olevat veneet on nostettu kerran tai pari ylös tervattavaksi tai sitten tervan on annettu vain huuhtoutua pois, eihän työkäyttöön tarkoitetun kalaveneen eliniäksi ollut ajateltukaan paljon kymmentä vuotta pidempää aikaa.

        Veneen sisäpuolella makaava vesi värjää tervan siitepölynkeltaiseksi. Vene on syytä pitää mahdollisimman kuivana joka tapauksessa ja turhaan pohjalla makaava vesi ei ole puuveneelle koskaan hyväksi. Kellertyvä veneenpohja onkin paras mahdollinen kannuste pitää vene kuivana kuten kuuluu.


    • Eikö.oikeita.ongelmia

      Mietipäs asiaa näin päin: Kun kerran sinulla on jo noin vanha auto johon on toistuvasti laitettu "väärää" öljyä, ja autosi ilmeisesti on yhäkin kunnossa, leimalla päästöt OK = Puristukset tallella eikä ylimääräistä ohipuhallusta ja öljynkulutusta, niin eikö jo tuosta soita kelloja kuinka vähäpätöinen asia öljyjen kanssa on oikeasti kyseessä?

      Itseäsi lainaten: "Mikä siinä on ongelmana"?

      • melkolaillasama

        Hyvä pointti. Oikeastaan aloittaja (ymmärtämättään) enemmänkin todistaa sen että se öljyvalinta ei ole niin tarkkaa moottorin keston ja kunnon kannalta että pitäisi välttämättä valita juuri se ykkössuositus, kunhan jokin luokitus täyttyy.


      • Vastaus.nenän.edessä

        Eh, joo. :)

        Hepulla on itsellään se vanha auto johon on kuulemma ihan kuittienkin mukaan kaadettu ihan vääriä öljyjä, ja auto käy ja kukkuu tänäkin päivänä, ja heppu kysyy että mikä tässä on ongelmana.

        No, Sherlock, mitä ilmeisimmin ei yhtään mikään!


      • pakkoviedämerkkihuoltoon

        Kyse ei ole nyt siitä sattuiko moottori kestämään vai ei, toki se sattumalta voi kestääkin väärällä öljyllä. Tai vaikkei vaihtaisi öljyjä ollenkaan voi sattumalta kestää.

        Kysymys on siitä miksei yleiskorjaamoissa voida laittaa oikeaa öljyä? Ja miksi pakko viedä merkkihuoltoon että saisi autonvalmistajan suosittelemaa öljyä, vaikka sitä oikeaa öljyä myydään joka marketissa.

        Yksi suora ongelma autonomistajalle on tässä tapauksessa heti korkeampi polttoaineenkulutus. 5w30 acea A5 on polttoaineensäästö-öljy, ja kun yleiskorjaamolla laittavat jotain muuta luokitusta, saa korkeamman polttoaineenkulutuksen.

        Meidän molemmat autot kuluttaa myös vähän öljyä, ehkei kuluttaisi jos olisi uudesta asti käytetty oikeaa öljyä?


      • pakkoviedämerkkihuoltoon

        "Itseäsi lainaten: "Mikä siinä on ongelmana"? "

        Yksi tuttava ajoi kerran vuosikausia ja kymmeniä tuhansia kilometrejä vaihtamatta öljyjä ja hyvin moottori vielä kävi. Mikä siinä on ongelma ettei vaihda öljyjä? Miksi itse vaihdatte kun tämän tapauksen perusteella vaihto ihan turhaa?

        Mieti vähän tuota esimerkkiä. Varmasti on autoja jolla ajettu 100tkm vaihtamatta öljyjä ja kone kestänyt, sinun logiikallasi öljynvaihto on siis turhaa?

        Sama logiikka koskaa väärällä öljyllä ajoa, ei se että yksittäistapauksessa on kone kestänyt väärällä öljyllä, tee oikean öljyn käyttämisestä turhaa.


      • etsi.oikea.ongelma
        pakkoviedämerkkihuoltoon kirjoitti:

        Kyse ei ole nyt siitä sattuiko moottori kestämään vai ei, toki se sattumalta voi kestääkin väärällä öljyllä. Tai vaikkei vaihtaisi öljyjä ollenkaan voi sattumalta kestää.

        Kysymys on siitä miksei yleiskorjaamoissa voida laittaa oikeaa öljyä? Ja miksi pakko viedä merkkihuoltoon että saisi autonvalmistajan suosittelemaa öljyä, vaikka sitä oikeaa öljyä myydään joka marketissa.

        Yksi suora ongelma autonomistajalle on tässä tapauksessa heti korkeampi polttoaineenkulutus. 5w30 acea A5 on polttoaineensäästö-öljy, ja kun yleiskorjaamolla laittavat jotain muuta luokitusta, saa korkeamman polttoaineenkulutuksen.

        Meidän molemmat autot kuluttaa myös vähän öljyä, ehkei kuluttaisi jos olisi uudesta asti käytetty oikeaa öljyä?

        Ei öljynvaihto tietenkään ole turhaa, typerä vertaus. Öljynvaihdollahan saadaan moottorista epäpuhtauksia pois, kun taas "väärän" öljyn käyttäminen ei tuo niitä lisää, etenkään luokitusesimerkissäsi.


        Ja miksi puhut nyt yksittäistapauksesta, kun ensin väitit asian olevan yleistä ja oikein todistit kahden auton otannalla huoltokirjoineen kaikkineen että auto pysyy kunnossa jopa säännöllisellä "väärien" öljyjen käytöllä?

        Oikeastihan sillä että käyttääkö luiruja A5- öljyjä vai jotakin muuta, ei ole edes havaittavaa vaikutusta yhtään mihinkään, vaan polttoaineenkulutuserokin hukkuu täysin olosuhteiden tuomaan hajontaan. Sitten asia on eri jos puhutaan oikeasti vääristä öljyistä, esim. runsastuhkaisista öljyistä hiukkassuodattimellisissa autoissa joita joku höperö jaksaa tänäkin päivänä suositella ihmisille vastoin parempaa tietoaan.


      • Lasso
        pakkoviedämerkkihuoltoon kirjoitti:

        "Itseäsi lainaten: "Mikä siinä on ongelmana"? "

        Yksi tuttava ajoi kerran vuosikausia ja kymmeniä tuhansia kilometrejä vaihtamatta öljyjä ja hyvin moottori vielä kävi. Mikä siinä on ongelma ettei vaihda öljyjä? Miksi itse vaihdatte kun tämän tapauksen perusteella vaihto ihan turhaa?

        Mieti vähän tuota esimerkkiä. Varmasti on autoja jolla ajettu 100tkm vaihtamatta öljyjä ja kone kestänyt, sinun logiikallasi öljynvaihto on siis turhaa?

        Sama logiikka koskaa väärällä öljyllä ajoa, ei se että yksittäistapauksessa on kone kestänyt väärällä öljyllä, tee oikean öljyn käyttämisestä turhaa.

        "Varmasti on autoja jolla ajettu 100tkm vaihtamatta öljyjä ja kone kestänyt"

        Niitä tosiaan on, tälläkin hetkellä kymmeniä, taitaa nykyään olla jo luokkaa satoja tuhansia pelkästään suomessa tien päällä koko ajan. Ja mineraaliöljyillä, vieläpä yksiasteisilla sellaisilla.


      • pakkoviedämerkkihuoltoon
        etsi.oikea.ongelma kirjoitti:

        Ei öljynvaihto tietenkään ole turhaa, typerä vertaus. Öljynvaihdollahan saadaan moottorista epäpuhtauksia pois, kun taas "väärän" öljyn käyttäminen ei tuo niitä lisää, etenkään luokitusesimerkissäsi.


        Ja miksi puhut nyt yksittäistapauksesta, kun ensin väitit asian olevan yleistä ja oikein todistit kahden auton otannalla huoltokirjoineen kaikkineen että auto pysyy kunnossa jopa säännöllisellä "väärien" öljyjen käytöllä?

        Oikeastihan sillä että käyttääkö luiruja A5- öljyjä vai jotakin muuta, ei ole edes havaittavaa vaikutusta yhtään mihinkään, vaan polttoaineenkulutuserokin hukkuu täysin olosuhteiden tuomaan hajontaan. Sitten asia on eri jos puhutaan oikeasti vääristä öljyistä, esim. runsastuhkaisista öljyistä hiukkassuodattimellisissa autoissa joita joku höperö jaksaa tänäkin päivänä suositella ihmisille vastoin parempaa tietoaan.

        "Ei öljynvaihto tietenkään ole turhaa, typerä vertaus."

        Oikean öljysuosituksen laittaminen sittenkö on turhaa?


      • mustaakultaa
        melkolaillasama kirjoitti:

        Hyvä pointti. Oikeastaan aloittaja (ymmärtämättään) enemmänkin todistaa sen että se öljyvalinta ei ole niin tarkkaa moottorin keston ja kunnon kannalta että pitäisi välttämättä valita juuri se ykkössuositus, kunhan jokin luokitus täyttyy.

        Vanha viisaus sanoo, että veneen tervauksesta ja pontikan keitosta saa parhaat väittelyt. Jokaisella kun on molemmissa puuhissa omat salaisuutensa.

        Tervaus on meidän oloissamme ehdottomasti vaivattomin veneen pintakäsittely. Maalaus on tietyssä mielessä helppo sen vuoksi että sitä ei välttämättä tarvitse uusia joka vuosi, mutta tervaamiseen menee verrattomasti vähemmän aikaa ja se on tehtävissä vähemmällä vaivalla kuin maalaus tai lakkaus.

        Veneen tervaus on perinteinen käsittely, jota meidän oloissamme on sovellettu lähes yksinomaan kotimaisiin venemalleihin. Puulajeista meillä on tervattu lähinnä mäntyä, kuusta sekä tammea ja kaaripuuna saarnea ja katajaa. Harvanpa mielestä terva ja mahonki rimmaavat edes ajatuksena erityisen hyvin.

        Soutuveneet ympäri Suomea on perinteisesti aina tervattu. Lähinnä vain erikoistarkoitusta varten tehdyt veneet, kuten Sulkavan Soudun kilpaveneet on lakattu tai joissain harvoissa tapauksissa maalattu. Saaristolaisveneet ovat olleet tervattuja ja suurimmat nykyiset tervatut veneet ovat etelä- ja lounaissaariston sekä Ahvenanmaan storbåteja, isoveneitä jotka saattavat olla siinä kaksi-kolmetoista metriä pitkiä.

        Tervan hyödyt ja haitat

        Tervan levitys on nopeaa eikä vaadi erityistä ammattitaitoa. Kunhan jaksaa hangata tervaa puuhun ja kärsivällisyys riittää aineen hieromiseen joka paikkaan kaaren aluset mukaan lukien niin kaikki on hyvin. Ei tarvita työläitä rajauksia, eikä pinnan tasaisuudesta käytännössä tarvitse välittää tuon taivaallista. Kunhan ei päästä pintakäsittelyn paksuutta kasvamaan liian suureksi niin pinta suojaa puun erittäin hyvin.

        Terva imeytyy lämmitettynä kauniisti, suojaa laholta ja on muista pintakäsittelyistä poiketen itsehuoltava pinta, koska se korjaa itse pikkuvauriot sulaessaan auringossa.. Pehmetessään se imeytyy kolhun reunoilta paljastuneeseen puuhun ja antaa suojan puulle. Tervaus on yhtä yksinkertaista kuin kyllästys. Valumista ei juuri tarvitse välittää, ylijäämä kun yleensä imeytyy puuhun ja pienemmät valumat sulautuvat melko nopeasti tummaan tervatunkarheaan pintaan.

        Tervan pehmeneminen auringossa on nykyihmiselle myös sen huonoimpia ominaisuuksia. Mustiin valmiiksi pihkottuneisiin sarkahousuihin tarttuessaan terva ei tainnut tuoda muuta haittaa kuin arkipäiväistä raikkaamman tuoksun. Farkunlahkeessa ruskea tervatahra ei ole kaunistus, kesämekosta nyt puhumattakaan. Tervatun veneen omistajan ei tarvitse silti pukeutua säkkiin ja tuhkaan, riittää että erityisesti kevätpuolella ja pahimpien kesähelteiden aikaan välttelee tuhrimasta itseään tuhtojen alapuolella ja limisaumojen reunoissa pehmenevään tervaan. Rehellisyyden nimissä on silti sanottava, että erityisesti isomman tervaveneen omistajan kannattaa varoittaa vieraitaan.

        Tervan kuivattaa ensisijaisesti auringonvalo ja kevään tuulet. Jos jättää tervaamisen liian myöhään, se ei ehdi kuivua varjoisissa paikoissa riittävästi. Kunnon auringonpaisteessa terva kuivuu vähän pellavaöljyllä jatkettuna alle viikossa turvalliseksi mustille housuille, mutta suttuisella kelillä ja vesisateessa aikaa menee monin verroin pidempään. Eri tervalaatujen kuivumisaika vaihtelee myös rajusti. Hyvälaatuinen aito hautaterva saattaa kuivua istuinkelpoiseksi parissa kolmessa päivässä, pyrolyysillä kuivatislailtu terva kuivuu pidempään.

        Auringon UV-säteilyn merkitystä ei voi tarpeeksi korostaa: etelänpuolen sivut kuivuvat hetkessä ja pimeässä tuhtojen tai hyllyjen alapuolella olevat paikat voivat olla kosteita pitkälle kesään asti. Tämän vuoksi erityisesti isommassa veneessä kannattaa varata ohuempaa, laimennetumpaa tervaa tai pelkkää tervaista pellavaöljykyllästettä paikkoihin, joihin ei päivä paista: tuhtojen alle, säilytyslokeroiden sisään ja muiden varjoisien paikkojen uumeniin. Myös pohjatrallien alle kannattaa laittaa useampi kerros ohutta kyllästettä yhden paksun tervakerroksen sijaan, jo se vuoksi että se imeytyy syvemmälle kuluneisiin kohtiin. Kun vene on vesillä kannattaa se kääntää laiturissa niin, että aurinko pääsee kuivattamaan maissa varjossa olleet paikat.

        Toinen tervan huono ominaisuus on sen pehmeneminen ja harmaantuminen vedessä. Vaikka se vesirajan yläpuolella onkin erinomainen käsittely, vesirajan alapuolella ulkolaitojen tervaus pehmenee, kellastuu ja kuluu pois verrattain nopeasti. Yleisesti soutuveneitä säilytettiinkin aiemmin joko rannalle vedettynä tai rannalla olevassa venevajassa, -aitassa, -talaassa tai koppelissa vähän murrealueesta riippuen. Vesillä koko kauden olevat veneet on nostettu kerran tai pari ylös tervattavaksi tai sitten tervan on annettu vain huuhtoutua pois, eihän työkäyttöön tarkoitetun kalaveneen eliniäksi ollut ajateltukaan paljon kymmentä vuotta pidempää aikaa.

        Veneen sisäpuolella makaava vesi värjää tervan siitepölynkeltaiseksi. Vene on syytä pitää mahdollisimman kuivana joka tapauksessa ja turhaan pohjalla makaava vesi ei ole puuveneelle koskaan hyväksi. Kellertyvä veneenpohja onkin paras mahdollinen kannuste pitää vene kuivana kuten kuuluu.


    • ins

      Jos tämä jotakin osoittaa niin sen että suositus on vain suositus, ja moottori pysyy kunnossa kunhan niitä öljyjä vain vaihdellaan suositelluilla vaihtoväleillä. Mitä öljynkulutuksen tulee, mikä on aloittajan "vähän"? Pieni öljynkulutus on mäntämoottorille normaalia ja rakenteesta johtuva ominaisuus, pieniä määriä öljyä kulkeutuu aina palotilaan, kaikkea voiteluainetta ei kertakaikkiaan voida kaapia sylinterinseinämästä pois öljyrenkaalla, jos niin tehtäisiin kuluisivat puristusrenkaat alta aikayksikön elleivät ehtisi leikata kiinni.

      Kuten jo mainittu, hiukkasloukkuautot ja niiden öljyt luokitusVAATIMUKSINEEN ovat sitten kokonaan toinen juttu kuin pelkkä suositus ja siitä lipsuminen, etenkin kun on kyse vanhemmasta kalustosta kuten aloittajan tapauksessa.

      • pakkoviedämerkkihuoltoon

        Miksi autonvalmistajille sitten on ne suositukset jos niillä ei kerran mitään väliä?

        Kyllä nykymoottoreissa öljy vaikuttaa moneenkin asiaan, esim jakoketjun voitelu, kiristin toimii öljynpaineella, VVT järjestelmä öljynpaineella. Lisäksi sylinterien hoonaukset optimoitu jotta tietty viskositeetti tarttuisi parhaiten.

        Laakeritkin valittu tiettyä viskositeettiä varten. Tiedän että esim kilpamoottoreissa on kahta koulukuntaa, jotkut suosii isoja laakerivälyksiä ja 5w-50 öljyä, toiset pieniä välyksiä ja 5w30 öljyä. Eli laakerivalinnatkin menee öljyn viskositeetin mukaan.


    Ketjusta on poistettu 54 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2655
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2243
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1719
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1573
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe