jatkoa

eiliseen

No ,mutta menipä toi kello tosi nopeesti,nyt on äkkiä lähdettävä ulos,että voidaan ajoissa sitten tulla syömään ja päivälevolle.
Koitetaan yhdessä kerätä tavaroita,mutta kun yksi kori on saatu hyllyyn niin pienin pudottaa jo toisen levälleen.Mutta täytyy olla tosi nopea,jos aikoo ees puolet tästä rojumäärästä saada hyllyyn.Lopulta saatiin yhteisvoimin suurinpiirtein suurin osa tavaroista hyllyyn,loput saa sitten olla.
Sitten alkaakin tää kaikista suurin urakka,kun puet 5 pientä lasta,ja kurahousut ja kintaat myös,niin sanon että hiki on jo ennenkuin olen aloittanut.
Laitan kaikkien haalarit valmiiksi omille paikoilleen lattialle.Että voisivat siinä samalla pikkasen itsekin hoksata,millai ne kuuluu pukea,mutta ensin täytyy villapuvut alle laittaa,
eli otan yhden lapsen kerrallan,ja laitan itse sen villapuvun,että tänä aamuna vielä päästäis sinne ulos,sitten nostan lapsen pukunsa viereen ja jätän opettelemaan kun laitan muille,Onneksi on yksi jo kolme vuotias,se melkein kakki saa jo itse,mitä nyt vähän apua tarvii.

Sitten onkin lakkien ja tumppujen vuoro,ne menee sukkelaan ,kun on niin monta kertaa laittanut,siis minä.
Mutta sitten tulee se kaikkein vaikein osasto ja raskain ja hikisin,eli kurahousujen laitto.Ja kun ne olisivat edes puhtaat,mutta kun ne saattaa olla sellaiset ,kun on eilen kotiin menty ,niin on riisuttu ja laitettu sinänsä pussiin,on sellaisia sitten kiva alkaa tossa lattialla laittaan.
Siinä on sitten matto kuraisena ja santaa ja hiekkaa täynnä,on siinä sitten lasten sukat kurassa,kun sukkasillaan tallustaa.Voi,että kun joskus pistää vihaks toi vanhempien välinpitämättömyys,ja niitä on aina ainakin yhden lapsen vanhemmat.
Onneksi on sitten niitäkin,ketkä pesee kurahousut ja kuivattaa ne kotonaan,on niitä sitten kiva päälle laittaa,kun on puhtaat.

No lopultakin on kaikilla kuravaatteet päällä ja osalla jo varmaan hikikin,mutta ei voi mitään, ei niitä voi uloskaan noin pieniä päästää,ennenkuin itse ehdin myös. Eihän nitä missään olisi kun itse sinne ehtisin.

Mutta taivaantalikynttilät,täällä haisee kakka,no olishan se tietenkin pitänyt arvata,ja nyt ,kun ollaan muutenkin aikataulusta pahasti myöhässä. Mutta ei auta,muuta kuin riisuun yhtä haisuliinia,eli kaikki vaan suosiolla pois,ja tietenkin ,sitten meinaan ihan kaikki,siellä on sitten aluspaidoista ja housuista ruveten kaikki kakkassa,kuin noin on levinnytkin.
Siinä sitten pestään yhtä kakkasta pois, ja toiset oon istuttanutlattialle,ettei alkaisi juokseen paksuissa vaatteissaan ja kuraisissa housuissaan.
Mutta kyllä joku ehti olohuoneessa käymään viemässä sannat ja kurat sohvalle,nyt en kuitenkaan alkaisi siivoon,odottakon myöhempää ajankohtaa,

Ja lopulta kaikki on pihalla ja minäkin ehdin jotain takkia heittää niskaani,oli niin hiki,että nyt siten tulee vilu,kun oli märkä iho.

No,lapset kuitenkin viihtyy hyvin ulkona, ja nyt ainakin, kun on kuralammikoita,mistä saa lapioonsa ottaa vettä.Vähän täytyy jossain välissä heittää kaveriaan kuravetellä ,että saa toiselle oikein kuraisen naaman,pyyhin enimpiä nenäliinaan.

Käymme välillä läheisessä leikkipuistossa,mutta eivät ne siellä oikein viihdy,kun on monta lasta,ja vaan yksi keinu ja keinuhevonen,on ainainen riita,päätin lähteä kävelemään heidän kanssaan hetkeksi,ja kun tulemme pihaan ,kellokin on jo niin paljon ,että on lähdettävä sisään ja pesulle.Välilä kävin laittamassa perunat kiehumaan ,on onneksi sitten ruoka valmista.

Pesen enimpiä kuria pois kastelukannulla,kun on onneksi tullut sen verran vettä tymnnyriin ,että voi isommat hiekat pestä pois,on sitten kivempi riisua.

Otan yhden lapsen kerrallaan ja kura- housut ja kintaat pois ja käsken mennä riisuman,kun olen viimeiseltä saanut housut pois,niin voi että sitä kuran määrää ,mikä eteisessä on.Mutta siihen on nyt jätettävä.

Tulen sisälle itsekkin,siellä on isompi saanut riisuttua,ja yksi pienistä koittaa haalariaan kiltisti pois,mutta muut ovat meneet leikkimään vaatteet päällä,komennan kaikki eteiseen ja sitten yhteisvoimin riisutaan ja laitetaan omiin koriin lakit ja villasukat ja muut pienet tilpehöörit,
kyllä ne pienestä oppivat ne omat korinsa tuntemaan, mikä on hyvä,se helpottaa munkin työtä.

Sitten on käsipesun vuoro,se onkin sitten taas yksi oikein rituaali,ja löveriksi menisi,jos en vieressä katsoisi ja auttaisi.saippuaa menisi litroittain ja vesi tietenkin lentäisi,ja olisi hauskaa,mutta nyt siitä jutusta ei tule mitään ,sillä minä vahdin tarkasti jokaisen vuorollaan.



Sitten lapset menevät kiltisti leikkimään,ja pian on taas kaikki lelut lattialla levällään,mutta lapsilla on hauskaa ja viihtyvät ja ovat tyytyväisiä posket punaisina.

Minä päätän ensin hiukan enimpiä kuria putsata siitä sohvasta,ja eteisen lattialta otan hiekkoja pois,ennenkuin ne on kaikki lasten sukissa,ja ketäs siittä sitten taas syytetään, muutakuin mua,kun mulla on niin likaiset lattiat,että lapsella on aivan mustat sukat.

Mutta sitten äkkiä lapsille lautasille ruuat,maidot ja leivät.Tänään se kävi helposti,kun ehdein eilen illalla tehdä etukäteen niin paljon ,mutta huomenna onkin sitten taas vastassa vähän kiireisempi päivä,kun illalla en ehdi tehdä etukäteen mitään ,kun täytyy mennä perh.päivä.hoit.koulutukseen koko illaksi istuun!

Mutta lapset syövätkin tänään reippaasti,saadaan mennä pesulle ja potulle.
Tyhjentelen siinä sivussa lautasia tiskikoneeseen,ainakin osan.
Siellä olikin tänään reippaita lapsia potuttelemassa,kaikilta tuli kuitenkin joku asia pottuun,Sitten vain kaikille neljälle vaipat ja pökärit ylös niin saadaan alkaa lukemaan satua.
Ensin vähän koitetaan kerätä leluja ja aika hyvin se nyt onnistuukin,pienin on kirjansa parissa,niin ei niin kauheesti putoile hyllystä pois.Ja sitten sadun pariin,kaikki haluaisi tulla syliin,mutta saadaaan kuitenkin jotenkin ne siihen sopimaan sovinnossa,että vielä kirjankin kaikki näkee,Luetaan Leevi Lauhkea leijona,joka on lapsien mielisatu,jopa pienempienkin.
Kun satu on luettu,pienin on nukkunut kainalooni,kannan ensin hänet sänkyyn nukkumaan ja haen sitten muut.Isompi saa jäädä leikkihuoneeseen nukkumaan,kun ei enää niin paljon unta tarvi,kuin pienet,voin sitten helpommin sitä herätellä.

Hetken päästä talo hiljenee,kuuluu vain lasten tuhinaa,ja tuttien imeskelyä,kaikki nukkuvat sikeästi.

Mutta mun on kyllä nyt ensimmäiseksi saatava kurahousut puhtaaksi,että saan ne vielä kuivaksikin,ennenkuin lähdetään taas ulos,Käyn saunalla suihkuttamassa ne puhtaaksi ja laitan kuivumaan.Siten siivoan enintä kuraa eteisestä pois,pöyhin matot edes.Seinissäkin on kuraa vaikka millä mitalla,mutta olkoon nyt,koitan illalla jaksaa niitä vähän pyyhkiä.

Sitten laitan ittelleni vähän ruokaa mikroon ja samalla alottelen välipalan tekoa.Teen pannaritaikinan valmiiksi ja kuorin mandariinit.
Laitan sormivärit valmiiksi pieniin astioihin ,jokaiselle omansa,ja leikkaan kartonkista pohjan,Isompi lapsi leikkaa sen sitten itse kun herää,
Katson kelloa ja sehän onkin jo niin paljon,että poikaa saa alkaa herätteleen.
Ja laitan pannarin uuniin...

jatkuu huomenna...

0

119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

        Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
        Ikävä
        78
        1785
      2. Tietysti jokainen ansaitsee

        Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
        Ikävä
        18
        1679
      3. Millä voin

        Hyvittää kaiken?
        Ikävä
        16
        1494
      4. En voi sille mitään

        Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
        Ikävä
        12
        1174
      5. 50+ naiset kyl

        Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
        Ikävä
        19
        1173
      6. Välitän sinusta mies

        Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
        Työpaikkaromanssit
        5
        1161
      7. hieman diabetes...

        Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
        Pattaya
        12
        1126
      8. Annetaanko olla vaan

        Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
        Ikävä
        29
        1121
      9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

        siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
        Tunteet
        6
        1099
      10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

        Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
        Kielipolitiikka
        7
        1094
      Aihe