Omakustannekirja

Onko teillä jollain tietoa tai kokemusta omakustannekirjan tekemisestä? Minulla ois mielestäni loistava aihe mutta tietoa käytännöstä puuttuu. Kertokaahan jos jottain tiedätte :).

96

1522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ö-Öö

      Jakelu ongelma

      Omakustanne maksaa vähimillään painokulut. Sata monistetta ei paljoa maksa. Vaan, koitappa myydä net. Sulla menee pahimmillaan se sata kappaletta ilmaispainoksena PR-hommiin, ilman että saat latinlatia itelle kustannusten peittämiseksi.


      Meitsi ei ole sekaantunut omakustannekirjoihin. Mutta nuorempana tuli sekaannuttua omakustannelevyihin. Noh, periaate sama, artisti maksaa ;DDDD

      Siitä vaan vaannät kirjan, kerro sitten, miten kauppa kävi.

      =DW=

      • Jos vaikka pokkarin ja uskon että verkostoa ehkä on valmiina.


    • esikoisteos

      Paloman omakustanne- tekele taisi hyytyä. Yritti mainostaa bikini-kuvilla palstalaisille. Hänen kommenttejaan palstalta lukiessa ei ei Ei, En ostaisi.

      Aloitukseen. Pitäisi olla erittäin hyvä verkosto, että jos sillä meinasi tienata. Pari tyyppiä tiedän, jotka sitten ovat jaelleet ilmaiseksi tutuilleen. Ehkä heille on riittänyt se, että ovat saaneet itseään kansien väliin.

      Onnea vaan ja kerrohan sitten.

      Tuleeko pian bikinikuva palstalle?

      • Heikunkeikku

        Olipas epämiellyttävää luettavaa. Kuinka osasitkin tolleen?
        Melkein meni ivan puolelle.

        Minä ostaisin Paloman kirjan. Innolla. Itse en sitä kutsuisi tekeleeksi.


      • Ei kirja ole minusta vaan jostain muusta.


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Olipas epämiellyttävää luettavaa. Kuinka osasitkin tolleen?
        Melkein meni ivan puolelle.

        Minä ostaisin Paloman kirjan. Innolla. Itse en sitä kutsuisi tekeleeksi.

        Heikku, kirjani tulee varmaan jouluksi painosta. Odottelen vielä vastauksia kustantamoista ja ellen saa sopimusta syyskuun alkuun mennessä niin kustannan itse sen.


      • suoraan.roskiin
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Heikku, kirjani tulee varmaan jouluksi painosta. Odottelen vielä vastauksia kustantamoista ja ellen saa sopimusta syyskuun alkuun mennessä niin kustannan itse sen.

        Ei ne kovin kiinnostuneita vaikuta olevan koska eivät vielä ole vastanneet. Lähetit tekeleesi jo kauan sitten.


      • Heikunkeikku
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Heikku, kirjani tulee varmaan jouluksi painosta. Odottelen vielä vastauksia kustantamoista ja ellen saa sopimusta syyskuun alkuun mennessä niin kustannan itse sen.

        Miksi syyskuun alkuun mennessä?
        Voisin kuvitella, että kustantamoihin lähetetään tosi paljon kirjoja luettavaksi. Kyllä siinä aika moni tovi menee, kun niitä luetaan.
        Aika kauan aikaa saa odotella kustantamon mieipidettä.

        Kirjasi on mielenkiintoinen ja hyvin kirjoitettu. Jos minä sinänä olisin, niin kyllä kauemman aikaa oottelisin.
        Tämä neuvoni mun on hyvä neuvo. Usko vaan :)


      • Bengalitikku

        Mietin julkaisuajankohtaa. Minusta kustantamot sijoittavat tietyntyyppisiä kirjoja eri aikoihin. Isänpäivä, joulu, äitienpäivä jne.

        Kyllä minäkin Paloman kirjan lukisin.
        Toiseksi mietin, saisiko kirja täällä paremman vastaanoton?


      • esikoisteos
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Olipas epämiellyttävää luettavaa. Kuinka osasitkin tolleen?
        Melkein meni ivan puolelle.

        Minä ostaisin Paloman kirjan. Innolla. Itse en sitä kutsuisi tekeleeksi.

        Kiitos. Seura tekee kaltaisekseen, virtuaalinenkin.
        Tekele on keskeneräinen. Etkö ymmärrä lukemaasi.
        En osta elämäkertoja ellei kysymyksessä ole henkilö, joka on tehnyt jotain merkittävää ja se on huomattu.


      • Heikunkeikku
        esikoisteos kirjoitti:

        Kiitos. Seura tekee kaltaisekseen, virtuaalinenkin.
        Tekele on keskeneräinen. Etkö ymmärrä lukemaasi.
        En osta elämäkertoja ellei kysymyksessä ole henkilö, joka on tehnyt jotain merkittävää ja se on huomattu.

        Luen paljon. Hyvin paljon. Ymmärrän lukemani tekstin.
        Mistä ihmeestä tiedät, että tekele on keskeneräinen?
        Ja miksi ajattelet sen olevan tekele, jos et edes ole sitä lukenut?

        Minä itse luen paljon elämäkertoja. Aina niistä tykännyt.
        Luen myös paljon muitakin kirjoja.
        Jos kirjoja ei olisi olemassa, niin kiesus sentäs tätä elämää, olisi meinaan paljon mielenkiinnottomampaa.


      • ö-Öö
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Heikku, kirjani tulee varmaan jouluksi painosta. Odottelen vielä vastauksia kustantamoista ja ellen saa sopimusta syyskuun alkuun mennessä niin kustannan itse sen.

        Hohhoijaa

        Selvitä nyt aluksi ero, mikä on kustantamon ja kirjapaino välillä.

        =DW=


      • esikoisteos
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Luen paljon. Hyvin paljon. Ymmärrän lukemani tekstin.
        Mistä ihmeestä tiedät, että tekele on keskeneräinen?
        Ja miksi ajattelet sen olevan tekele, jos et edes ole sitä lukenut?

        Minä itse luen paljon elämäkertoja. Aina niistä tykännyt.
        Luen myös paljon muitakin kirjoja.
        Jos kirjoja ei olisi olemassa, niin kiesus sentäs tätä elämää, olisi meinaan paljon mielenkiinnottomampaa.

        Jos kirjaa ei ole julkaistu se on tekele. Tekele on myös pöytälaatikkoon kirjoitettu kirja. Kävin vielä googlaamassa, kun niin tuohduit; tekeleeksi kutsutaan mm. juuri julkaistua tuotetta.
        Surkea tekele on SURKEA tekele.

        Älä sä kuule ala mun kanssa. Mistä sä tiedät kuinka paljon mä luen. Mistä sä tiedät jos mä vaikka byggaan noita tekeleitä alvariinsa.

        Niijotta.


      • Heikunkeikku
        esikoisteos kirjoitti:

        Jos kirjaa ei ole julkaistu se on tekele. Tekele on myös pöytälaatikkoon kirjoitettu kirja. Kävin vielä googlaamassa, kun niin tuohduit; tekeleeksi kutsutaan mm. juuri julkaistua tuotetta.
        Surkea tekele on SURKEA tekele.

        Älä sä kuule ala mun kanssa. Mistä sä tiedät kuinka paljon mä luen. Mistä sä tiedät jos mä vaikka byggaan noita tekeleitä alvariinsa.

        Niijotta.

        Kuittaan kommenttisi luetuksi.


      • ptcha
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Miksi syyskuun alkuun mennessä?
        Voisin kuvitella, että kustantamoihin lähetetään tosi paljon kirjoja luettavaksi. Kyllä siinä aika moni tovi menee, kun niitä luetaan.
        Aika kauan aikaa saa odotella kustantamon mieipidettä.

        Kirjasi on mielenkiintoinen ja hyvin kirjoitettu. Jos minä sinänä olisin, niin kyllä kauemman aikaa oottelisin.
        Tämä neuvoni mun on hyvä neuvo. Usko vaan :)

        Oot siis jo lukenut sen kirjan.


      • offset.painajaiset
        ö-Öö kirjoitti:

        Hohhoijaa

        Selvitä nyt aluksi ero, mikä on kustantamon ja kirjapaino välillä.

        =DW=

        Iva se on pienikin iva.


      • Bengalitikku
        Bengalitikku kirjoitti:

        Mietin julkaisuajankohtaa. Minusta kustantamot sijoittavat tietyntyyppisiä kirjoja eri aikoihin. Isänpäivä, joulu, äitienpäivä jne.

        Kyllä minäkin Paloman kirjan lukisin.
        Toiseksi mietin, saisiko kirja täällä paremman vastaanoton?

        Täällä = Suomessa


      • Heikunkeikku kirjoitti:

        Miksi syyskuun alkuun mennessä?
        Voisin kuvitella, että kustantamoihin lähetetään tosi paljon kirjoja luettavaksi. Kyllä siinä aika moni tovi menee, kun niitä luetaan.
        Aika kauan aikaa saa odotella kustantamon mieipidettä.

        Kirjasi on mielenkiintoinen ja hyvin kirjoitettu. Jos minä sinänä olisin, niin kyllä kauemman aikaa oottelisin.
        Tämä neuvoni mun on hyvä neuvo. Usko vaan :)

        Ajattelin painattaa sen omakustanteena ellei kustantajat ole kiinnostuneita ja saada ensimmäiset kopiot ulos jouluksi. Niitä voisi sitten lahjoittaa esimerkiksi siskoille ja samalla koska minulla on nyt koko joukko etukäteistilauksia ja pariin kirjastoon Suomessa saan varmaan myös myytyä muutaman, niin kunhan saisin tämän projektin pois alta niin voisin keskittyä seuraavaan, joka on vapaa käännös englanninkielelle. Se on tarkoitettu vain perheelle ja sukulaisille jotka eivät puhu suomea ja se nyt ainakin menee painoon omakustanteena.
        Juuri nyt on aivan liian kuuma että pystyisin keskittymään mihinkään ajatusta vaativaan projektiin. Sitten elokuussa tulemme Suomeen ja ajamme sitten vielä pohjoisen kautta kotiin kun Lego haluaa käydä tervehtimässä siskoaan Kukkolankoskella, Haaparannasta pohjoiseen. Sitten kun reissut on tehty ja sato korjattu minikasvimaaltani ja omenahillo purkeissa ja puolukat survottu ja pakastettu voinkin alkaa taas keskittymään kirjallisiin projekteihin. Siihen mennessä olen varmaan jo saanut vastaukset kaikilta kustantamoilta joille olen lähettänyt kirjani ja tiedän mitä tehdä seuraavaksi.


      • Bengalitikku kirjoitti:

        Mietin julkaisuajankohtaa. Minusta kustantamot sijoittavat tietyntyyppisiä kirjoja eri aikoihin. Isänpäivä, joulu, äitienpäivä jne.

        Kyllä minäkin Paloman kirjan lukisin.
        Toiseksi mietin, saisiko kirja täällä paremman vastaanoton?

        Eri kustantamot julkaisevat myös eri tyypistä kirjallisuuta ja luin juuri jostakin että nyt jotkut ovat lopettaneet esim.lastenkirjallisuuden julkaisemisen, jotkut ovat tukossa babyboomereiden elämänkerroista ja ulkomaanseikkailuista, jotkut ovat alkaneet julkaisemaan lähinnä vain sci-fi:ta tai dekkareita. Ja elämänkertoja julkaisee yksi suuri ja tunnettu kustantamo ainoastaan jos olet tunnettu tai merkittävä henkilö, jonka kirjaa voidaan saada markkinoiduksi nimelläsi.
        Uskonkin että minulla olisi suuremmat mahdollisuudet tulla julkaistuksi jonkun muun genren kirjoittajana. Rikosromaani tai dekkari?


      • onsekylläniin
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Eri kustantamot julkaisevat myös eri tyypistä kirjallisuuta ja luin juuri jostakin että nyt jotkut ovat lopettaneet esim.lastenkirjallisuuden julkaisemisen, jotkut ovat tukossa babyboomereiden elämänkerroista ja ulkomaanseikkailuista, jotkut ovat alkaneet julkaisemaan lähinnä vain sci-fi:ta tai dekkareita. Ja elämänkertoja julkaisee yksi suuri ja tunnettu kustantamo ainoastaan jos olet tunnettu tai merkittävä henkilö, jonka kirjaa voidaan saada markkinoiduksi nimelläsi.
        Uskonkin että minulla olisi suuremmat mahdollisuudet tulla julkaistuksi jonkun muun genren kirjoittajana. Rikosromaani tai dekkari?

        Jos yrittäisit vaikka jotakin satukirjaa.
        Siihen sinulla näyttäisi olevan paljon kokemusta.


      • niinjustiisa

        Naurun paikka, 😆


      • kieliasu
        esikoisteos kirjoitti:

        Jos kirjaa ei ole julkaistu se on tekele. Tekele on myös pöytälaatikkoon kirjoitettu kirja. Kävin vielä googlaamassa, kun niin tuohduit; tekeleeksi kutsutaan mm. juuri julkaistua tuotetta.
        Surkea tekele on SURKEA tekele.

        Älä sä kuule ala mun kanssa. Mistä sä tiedät kuinka paljon mä luen. Mistä sä tiedät jos mä vaikka byggaan noita tekeleitä alvariinsa.

        Niijotta.

        Tekele on aiemmin ja nykyisinkin tunnettu merkitykseltään lähinnä kelvoton. Heikku oli siinä mielessä oikeassa.
        Kieli elää ja varsinkin nuoriso mukauttaa sanojen merkityksiä. Ja nuo mainitsemasi tulkinnat ovat myös käytössä. Joten olet myös oikeassa.
        Nykyisin Tekele on myös rekisteröity jonkin firman nimeksi.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Ajattelin painattaa sen omakustanteena ellei kustantajat ole kiinnostuneita ja saada ensimmäiset kopiot ulos jouluksi. Niitä voisi sitten lahjoittaa esimerkiksi siskoille ja samalla koska minulla on nyt koko joukko etukäteistilauksia ja pariin kirjastoon Suomessa saan varmaan myös myytyä muutaman, niin kunhan saisin tämän projektin pois alta niin voisin keskittyä seuraavaan, joka on vapaa käännös englanninkielelle. Se on tarkoitettu vain perheelle ja sukulaisille jotka eivät puhu suomea ja se nyt ainakin menee painoon omakustanteena.
        Juuri nyt on aivan liian kuuma että pystyisin keskittymään mihinkään ajatusta vaativaan projektiin. Sitten elokuussa tulemme Suomeen ja ajamme sitten vielä pohjoisen kautta kotiin kun Lego haluaa käydä tervehtimässä siskoaan Kukkolankoskella, Haaparannasta pohjoiseen. Sitten kun reissut on tehty ja sato korjattu minikasvimaaltani ja omenahillo purkeissa ja puolukat survottu ja pakastettu voinkin alkaa taas keskittymään kirjallisiin projekteihin. Siihen mennessä olen varmaan jo saanut vastaukset kaikilta kustantamoilta joille olen lähettänyt kirjani ja tiedän mitä tehdä seuraavaksi.

        En muistanutkaan että sinulla oli jo tuollainen projekti menossa, niin keskittynyt olen ollut omaan napaani. Eli kun minulla on kirjaan kaikki kasassa, sen saamiseksi kirjaksi otan yhteyttä kirjapanoon vai mihin? Jos siis omakustanne?


      • siilenämää kirjoitti:

        En muistanutkaan että sinulla oli jo tuollainen projekti menossa, niin keskittynyt olen ollut omaan napaani. Eli kun minulla on kirjaan kaikki kasassa, sen saamiseksi kirjaksi otan yhteyttä kirjapanoon vai mihin? Jos siis omakustanne?

        Oikoluku, taitto, lay-out eli siinä on jonkun verran käsityötä (auttaa jos on joitakin näppäriä sukulaisia it-alalla) ja sitten nettikirjapainoon, joka teettää siitä sitten niin monta painosta kuin sinä tilaat. Markkinointi, jakelu jne. tulee sinun piikkiisi. Tunnen useita jotka ovat teetättäneet kirjan tai kaksi, mutta en ole selvillä yksityiskohtaisesti prosessista.


    • kirjoitellen

      Jokunen aika sitten täällä joku kirjoitti kertoi kirjastaan.
      Oliko nimi jotain "vanha rouva...jne"

      Eiköhän se tuolta historiaa kahlatessa löydy ja voinet ottaa sitten häneen yhteyttä.

    • rahkasammal-ei-ruostu

      Kirjoita omakustanne maastopaloista.
      Maastopalot ovat edistystä ja tekevät hyvää luonnolle. Ravitsevia.

      Maastopaloja voi sammuttaa myös bikineissä. Mutta ei paljain jaloin.

      Oulussa satoi kissan pään kokoisia rakeita 132 vuotta sitten.
      Ne olisivat sammuttaneet sitkaimmankin maastopalon.

      Palo -ja pelastustoimi saattaa osallistua kirjan kustannus maksuihin.

      • Ei kiinmosta. Mulla on kirjaan jo matskut valmiina melko lailla ja aihe ei ole maastopalot.


    • "Vanha nainen Espanjassa" on tämän kirjan nimi. Minulla se on jo ja ihan hyvää luettavaa, suosittelen. Kirjoittaja on ollut tälläkin foorumilla nimimerkillä laivat1? Löytyy guuglettamalla, kirjan nimellä.

      • lukijana

        Hyvä sanaa en tuhlaisi moiseen roskaan. Sain kirjan luettavaksi eräältä palstalaiselta, mutta en jaksanut lukea kokonaan. Tuhlausta tuollaisten julkaiseminen.


      • lukijana kirjoitti:

        Hyvä sanaa en tuhlaisi moiseen roskaan. Sain kirjan luettavaksi eräältä palstalaiselta, mutta en jaksanut lukea kokonaan. Tuhlausta tuollaisten julkaiseminen.

        Joo, ei ainakaan tänne kannata tulla esittelemään hengentuotteittaan siinä toivossa että joku antaisi ystävällisiä neuvoja tai vertaistukea. Yhtä heikkua tai demeteriä (esim.)kohti on kymmenen p...ahousua jotka vain ivaavat ja halveksivat muiden harrastusta ja yrittämistä.
        Kuten edellinen puskanikki….kirjoita itse parempi kirja ja moiti sitten roskaksi. Ihan siedettävän hyvät arvostelut kirja on saanut ja vaikka se ei nyt ehkä nobelia tule voittamaan (kuten ei minunkaan) niin ihan mukavaa iltalukemista ja varmasti erityisen kiinnostavaa niille jotka viettävät aikaansa Espanjassa eläköitymisen jälkeen.


      • puskiinmenin
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Joo, ei ainakaan tänne kannata tulla esittelemään hengentuotteittaan siinä toivossa että joku antaisi ystävällisiä neuvoja tai vertaistukea. Yhtä heikkua tai demeteriä (esim.)kohti on kymmenen p...ahousua jotka vain ivaavat ja halveksivat muiden harrastusta ja yrittämistä.
        Kuten edellinen puskanikki….kirjoita itse parempi kirja ja moiti sitten roskaksi. Ihan siedettävän hyvät arvostelut kirja on saanut ja vaikka se ei nyt ehkä nobelia tule voittamaan (kuten ei minunkaan) niin ihan mukavaa iltalukemista ja varmasti erityisen kiinnostavaa niille jotka viettävät aikaansa Espanjassa eläköitymisen jälkeen.

        Voi voi, mää olen elämäni aikana monta kirjaa avannut ja lopettanut lukemisen kesken, kun ei vaan ole iskenyt, niin ei ole.

        Kirjat, musiikki, elokuvat ym on ihan vapaasti arvosteltavissa. Kaikki ei pidä kaikista.

        Usko nyt hel--vetti, että tällä palstalla ei ole pakko olla sun kanssa samaa mieltä.


      • Heikunkeikku
        puskiinmenin kirjoitti:

        Voi voi, mää olen elämäni aikana monta kirjaa avannut ja lopettanut lukemisen kesken, kun ei vaan ole iskenyt, niin ei ole.

        Kirjat, musiikki, elokuvat ym on ihan vapaasti arvosteltavissa. Kaikki ei pidä kaikista.

        Usko nyt hel--vetti, että tällä palstalla ei ole pakko olla sun kanssa samaa mieltä.

        Olen opettanut musiikkia 40 vuotta ja keskustellut musiikista niin työkavereiden, kuin monen monituisten muiden ihmisten kanssa. En ole koskaan törmännyt ihmiseen, joka alkaisi keskustelemaan jostakin kappaleesta niin, että hän ei olisi ensin sitä kappaletta kuunnellut.

        Olen keskustellut monien ihmisten kanssa kirjoista. En ole koskaan keskustellut jostakin kirjasta jonkun kanssa, joka sanoisi ettei ole kyseistä kirjaa lukenut.

        Myös elokuvista ole praataillut. Mutta en tietenkään ole voinut keskustella, jos toinen ei ole elokuvaa nähnyt.

        Kaikki ei pidä kaikista, mutta mielestäni kuitenkin edellytyksenä on se, että elokuvan/kirjan/musiikkikappaleen on kumpikin keskusteluosapuoli katsonut/lukenut/kuunnellut.

        Minäkin olen jättänyt kirjoja kesken, mutta mitä se tähän kuuluu?

        Hyvää yötä. Olin sulkemassa konetta ja kurkistin ketjuun ja olin pakotettu kommentoimaan sinulle, koska jotenkin tuntui hassulta tuo "Usko nyt hel--vetti.......".


      • Ivan.Nobel
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Joo, ei ainakaan tänne kannata tulla esittelemään hengentuotteittaan siinä toivossa että joku antaisi ystävällisiä neuvoja tai vertaistukea. Yhtä heikkua tai demeteriä (esim.)kohti on kymmenen p...ahousua jotka vain ivaavat ja halveksivat muiden harrastusta ja yrittämistä.
        Kuten edellinen puskanikki….kirjoita itse parempi kirja ja moiti sitten roskaksi. Ihan siedettävän hyvät arvostelut kirja on saanut ja vaikka se ei nyt ehkä nobelia tule voittamaan (kuten ei minunkaan) niin ihan mukavaa iltalukemista ja varmasti erityisen kiinnostavaa niille jotka viettävät aikaansa Espanjassa eläköitymisen jälkeen.

        Ajattelee Paloma. Tällä palstalla muutama p.skahousu ivaa yhtä Palomaa. Sä yrität ivata viittämiljoonaa suomalaista.
        Niin, että pidä vellit housuissas vaan.


      • puskiinmenin
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Olen opettanut musiikkia 40 vuotta ja keskustellut musiikista niin työkavereiden, kuin monen monituisten muiden ihmisten kanssa. En ole koskaan törmännyt ihmiseen, joka alkaisi keskustelemaan jostakin kappaleesta niin, että hän ei olisi ensin sitä kappaletta kuunnellut.

        Olen keskustellut monien ihmisten kanssa kirjoista. En ole koskaan keskustellut jostakin kirjasta jonkun kanssa, joka sanoisi ettei ole kyseistä kirjaa lukenut.

        Myös elokuvista ole praataillut. Mutta en tietenkään ole voinut keskustella, jos toinen ei ole elokuvaa nähnyt.

        Kaikki ei pidä kaikista, mutta mielestäni kuitenkin edellytyksenä on se, että elokuvan/kirjan/musiikkikappaleen on kumpikin keskusteluosapuoli katsonut/lukenut/kuunnellut.

        Minäkin olen jättänyt kirjoja kesken, mutta mitä se tähän kuuluu?

        Hyvää yötä. Olin sulkemassa konetta ja kurkistin ketjuun ja olin pakotettu kommentoimaan sinulle, koska jotenkin tuntui hassulta tuo "Usko nyt hel--vetti.......".

        Minä en tuhlaa aikaa siihen mikä on mielestäni huonoa, joten jätän sen silloin kesken, oli sitten kyse kirjoista, musiikista, teatterista, elokuvasta jne.. eli silloin totean, että huono.

        En syö sellaista ruokaa, joka mielestäni ei ole hyvää. :))

        Miksi sinä olet jättänyt kirjoja kesken? (ei ole pakko vastata)

        Minustakin tuntuu hassulta, että aletaan nimittelemään, kun ollaan eri mieltä jostakin.


      • puskiinmenin kirjoitti:

        Voi voi, mää olen elämäni aikana monta kirjaa avannut ja lopettanut lukemisen kesken, kun ei vaan ole iskenyt, niin ei ole.

        Kirjat, musiikki, elokuvat ym on ihan vapaasti arvosteltavissa. Kaikki ei pidä kaikista.

        Usko nyt hel--vetti, että tällä palstalla ei ole pakko olla sun kanssa samaa mieltä.

        Ei kaikesta tarvitse tykätä mutta asiat voi sanoa toista loukkaamatta. Kirjan kirjoittaja mahdollisesti lukee näitä juttuja täältä ainakin käy täällä satunnaisesti. Minä pyydän anteeksi nimittelyäni, mutta olin todellakin pahastunut kirjailijan puolesta. Monille meille, esim. minulle ja hänelle kirjoittaminen ja lukeminen ovat olleet rakkaita harrastuksia jo kauan ja harrastukseksi minä katson omakustannekirjojen painattamisen. Toiset maalaa tauluja ja pitää näyttelyjä, jotkut tekee suuritöisiä raanuja ja ryijyjä ja muita taidekäsitöitä. Pikkasen saisi ajatella miten itseään ilmaisee.


    • olisikivaostaa

      Joko se "mies menneisyydestä" on vihdoinkin saanut riiminsä painetuiksi?
      Siitähän oli juttua viime vuonna yhdellä palstalla.

      • Hän ei vastaa mitään eikä varmaan kerrokkaan.


    • Heikunkeikku

      Luettuani aloituksesi, vetäsin uteliaisuuttani yhteyden rva Googleen ja ajattelin oliskos sielä jotakin.
      Ja hurjimusten hurjimus. Eteen pätkähti hakusanalla "Omakustannekirja" vino pino ohjeita.
      Oletko itse katsonut. Jos et niin googleta, niin saat hyvää tietoa.

      • Ok. Kiitti. En ole vielä katsonut.


    • ou.nou

      Kun täällä on näitä siilen sepustuksia lukenut niin ei kyllä tullut mieleen et hällä olis halu kirjailijaksi ruveta. Tekstistä ei välillä tahdo saada mitään tolkkua kun kolmen sanan lauseessa on kuusi kirjoitusvirhettä. Nooh ehkäpä kirjoitatkin oikeinkirjoitus-oppaan.

      • jos.saa.selvää

        Tulee siinä olemaan oikolukijalla työtä :)))))


      • jos.saa.selvää kirjoitti:

        Tulee siinä olemaan oikolukijalla työtä :)))))

        Nii :D. Onneksi heitä on ja muitakin neuvonantajia :D.


    • Heikunkeikku

      Olisi kiva tietää "siilenämään" aiheen, josta pokkarin tekisit.
      En taida nyh kysyä, koska arvelen, että et vastaisi. Olis noloo mulle jos et viittis:)
      Jos olisit tahtonut tarkemmin kertoa, niin olisit jo kertonut. Siks en kysy.
      Tosin SAA kertoa jos kamalasti tekee mieli:) Tämä tiedoksenne ilmi tuon.

      Palstalla on monta tosi hyvää kirjoittajaa. Voisko olla niin, että ne jotka kirjoittaa tykkää, niin he hakeutuvat helposti paikkoihin ( esim. tämä palsta), jossa voi kirjoittamisen intoa purkaa?

      • Bengalitikku

        Heikku saatko todella ihmiset tekemaan, mitä haluat?
        Tuossa oli niin mainio taivuttelumalli: jos et, mut jos kuitenkin.

        Tuosta vois tehdä ristipistoilla huoneentaulun.
        (Ristipistoja viimeksi sitten kansakoulun - miettikää, mikä nimi meidän ala-asteella oli.)


      • Heikunkeikku
        Bengalitikku kirjoitti:

        Heikku saatko todella ihmiset tekemaan, mitä haluat?
        Tuossa oli niin mainio taivuttelumalli: jos et, mut jos kuitenkin.

        Tuosta vois tehdä ristipistoilla huoneentaulun.
        (Ristipistoja viimeksi sitten kansakoulun - miettikää, mikä nimi meidän ala-asteella oli.)

        Oi ristipistot, mua saa mieluummin vaikka potkia päähän, kuin pakottaa tekemään ristipistoja. Oi tai jotain pitsivirkkausta. APUA.

        No ku nyt otit asian puheeksi, niin mulla on pientä manipulointitaitavuutta plakkaris.
        Monasti onnistunut.
        Ehkä onnistunut enempi miesten kanssa:) Ja enemmän miehiin sitä oon käyttänytkin. Heh.
        Paitsi joo. Kyllä mä vähä pieniin oppilaisiinkin. Hyväntahtoisesti, huomaamattomasti ja heitä hellästi pepusta työntäen.


      • Heikunkeikku
        Heikunkeikku kirjoitti:

        Oi ristipistot, mua saa mieluummin vaikka potkia päähän, kuin pakottaa tekemään ristipistoja. Oi tai jotain pitsivirkkausta. APUA.

        No ku nyt otit asian puheeksi, niin mulla on pientä manipulointitaitavuutta plakkaris.
        Monasti onnistunut.
        Ehkä onnistunut enempi miesten kanssa:) Ja enemmän miehiin sitä oon käyttänytkin. Heh.
        Paitsi joo. Kyllä mä vähä pieniin oppilaisiinkin. Hyväntahtoisesti, huomaamattomasti ja heitä hellästi pepusta työntäen.

        Niin ja lisään vielä:
        Hyssssss... avautumiseni plakkaris olevasta erityistaidosta, niin se jääkööt vaan meidän keskeiseksi asiaksi.
        Että et ala siitä muille huutelemaan:)


      • Bengalitikku

        Ei missään nimessä jutskata tästä muille.
        On olemassa ihmisiä, jotka osaavat. Minutkin saa vaikka pyrstö edellä puuhun, jos osaa oikein käsitellä.
        Multa puuttuu tuo taito. Olen enempi in medias res -tyyppi. Eikä mulla ole minkään valtakunnan psykologista otetta. Mutta vastavuoroisesti, ettei tästä sitten muille.


      • Heikku! Kuten arvelitkin, emmää kerro. Sitten ehkä JOS ja KUN kirja on tullut ulos uunista.


      • Heikunkeikku
        Bengalitikku kirjoitti:

        Ei missään nimessä jutskata tästä muille.
        On olemassa ihmisiä, jotka osaavat. Minutkin saa vaikka pyrstö edellä puuhun, jos osaa oikein käsitellä.
        Multa puuttuu tuo taito. Olen enempi in medias res -tyyppi. Eikä mulla ole minkään valtakunnan psykologista otetta. Mutta vastavuoroisesti, ettei tästä sitten muille.

        No en tietenkään ala sun asioita lavertelemaan muille. Voit luottaa. Muuri on suuni edessä.
        Ehkä nyt liioittelet, että sut sais puhuttua puuhun pyrstö edellä. En usko.
        Niin noh. Riippuu tietysti pyrstön koosta. Taidat omata heevetin pienen pyrstön, joka keveydessä tuulessa liitää.

        Mun työssä auttaa, kun hieman intuition voimalla manipuloiskelee lapsia soitantaan. Varsinkin niitä hieman laiskempia ja haluttomampia. Innokkaita ei tartte pepusta töniä. Niille ei tartte oikeestaan tehdä mitään.


    • Korpikirjailijaeirek

      Onks täällä muitakin kirjailijoita kuin korpikirjailija. Nyt ymmärrän, kilpailu on kovaa 🤣🤣🤣

    • lukijakunnassa

      Hienoa aloittaja. Sun huumorintajuasi vähän tuntemaan oppineena ehdottomasti olisin käsi ojossa. Olkoon sitten vaikka vakavakin aihe, uskon, että teräväkynäisenä annat antoisia lukuhetkiä.

      • Voi kiitos. Aihe on vakava mutta parasta siinä onkin että siihen saa tragikoomisia piirteitä kuvattua vakavistakin asioista. Se tekee ehkä sitä sen myyvänkin. Edes joihinkin piireihin.


      • Heikunkeikku
        siilenämää kirjoitti:

        Voi kiitos. Aihe on vakava mutta parasta siinä onkin että siihen saa tragikoomisia piirteitä kuvattua vakavistakin asioista. Se tekee ehkä sitä sen myyvänkin. Edes joihinkin piireihin.

        Huomenta sinulle.

        Tulleneekohan siilenämäästä naispuolinen Juha Vuorinen häh?

        Mitäs jos huitelisit ne sun alustavat kirjoituksesi mun luettavaksi. Jelppisin mielelläni pistelemällä ne (luvut) semmoseen järjestykseen, että niistä plötsähtäisi kokonainen luettava kirja.
        (siis ehdotuksien muodossa meinaan ma).

        Muitakin neuvoja neuvoilisin. Niinku tärpätinkeittäjä hyörisin silmineni.

        Ehdotukseni on todella oikeesti tarkoitettu.
        Enkä törähyttelisi mitään kirjan sisällöstä kellekään tahi kulekkaan tahi millekään mistään mitään,
        saati sanoja levittelisi leveesti tahi laajasti tahi palstan päälle panisi.

        Niin olisi kivaa.:)


      • Bengalitikku

        Siilenämää: Kannattaisi tarttua Heikun tarjoukseen.
        Saisit varmaan tukea ja neuvoja.
        Kustantajat voivat jo pyytää luetuttamaan ulkopuolisilla kirjan ja jos live-tyypit innostuvat, niin sillä voi olla myönteinen vaikutus.
        Joten älä jätä haaveeksi, aikeeksi vaan toteuta suunnitelmasi.


      • Heikunkeikku
        Bengalitikku kirjoitti:

        Siilenämää: Kannattaisi tarttua Heikun tarjoukseen.
        Saisit varmaan tukea ja neuvoja.
        Kustantajat voivat jo pyytää luetuttamaan ulkopuolisilla kirjan ja jos live-tyypit innostuvat, niin sillä voi olla myönteinen vaikutus.
        Joten älä jätä haaveeksi, aikeeksi vaan toteuta suunnitelmasi.

        Hitto ku lähdin ilahtuvuuteen sun kirjoituksesi johdosta.
        Tahdoin lukea sen toistamiseen (okei sitte: kolmeen kertaan luin), että ilahtuvuus lisääntyisi enemmän. Se lisääntyi.
        Tosissani olin noilla sillenämäälle kirjoittamissani sanoissa.

        Se on totta, että ns. ulkopuoliset silmät lukevat tekstiä eri tavalla, kuin esim. vaikkapa tuttu ystävä/kaveri. Saattaa olla, paitsi ei välttämättä, että tuttu antaa hieman "lepposampaa" palautetta, eikä ehkä? niin helposti mainitse huonoja tai virheellisiä tai muuten kääk-ei-hyvä-palautteita.
        Ulkopuolisen tyypin on helpompi arvostella kaikinpuolin eri puolin ja tuoda myös esille ne vähemmän erinomaiset kohdat tekstistä. Jotenkin näin.

        Elikkä olisi todella kivaa, jos silmiäni lainattais tämmöseen asiaan.
        Ihan ilmatteeks :)


    • de-meter

      Onnea hankkeelle, siilenämää.

      Oletkin jo saanut vinkkejä ja kannustusta ja tuntuu vähän ikävältä heittää realiteettejä kehiin. Minulla on vuosientakaista kokemusta pienkustantamisesta, pari tuttua, jotka ovat tehneet omakustanteen suvustaan, joku on osallistunut kylähistorian tekemiseen.
      Ennenkuin satsaat hankkeeseen kovasti rahaa - kai jokainen tahtoo saada omansa pois - ehkä vähän työ-ja vaivanpalkkaakin ? - kannattaa varmasti miettiä kenelle kirjoittaa, mikä on kohderyhmä ja arvioida levikkiä ja painoksen suuruutta siltä pohjalta.

      Isoilla kustantajilla julkaisukynnys on todella korkea eikä julkaistavaksi aina valita "parhaita" kirjoja vaan niitä, jotka myyvät. Ikävä tosiasia on myös se, että ihmiset eivät enää lue kirjoja...)) Mieluummin jotakin pienimuotoisempaa, lehtiä, blogeja tai viestivät kuvien kautta.

      Omakustanteet ja pienet painokset voi kyllä saada jakeluun, mutta ei niistä kukaan tahdo maksaa, esimerkkinä kylähistoriat. Kirjastoihin, tutuille ja lahjoiksi ne usein menevät. Se harmillista, koska kyllähän kirjan tekeminen, pienimuotoisenakin, on kulttuuriteko ja kun se löytää oman kohderyhmän se voi jopa "muuttaa maailmaa", tuottaa iloa, antaa ajateltavaa.
      Niin, että tulta päin, siilenä, vaikka et tulipaloista kirjoittaisikaan..))

      P.s. tragikomiikka kuulostaa hyvältä tyylilajilta, enkä epäile, ettet olisi sen taitaja..))

    • Minäkin toivotan sinulle kaikkea hyvää kirjaprojektillesi, siili.
      En ole perillä kaikesta mikä liittyy omakustanteen painoon saamiseksi, mutta tiedän että ainakin BdD (BooksOnDemand) on suosittu omakustannekirjoittajien keskuudessa. Kuulumme "Vanha Nainen Espanjassa"-kirjoittajan kanssa samaan FB-ryhmään ja se on todella kuin aarreaitta kaikille kirjoittamista harrastaville ja tuleville kirjailijoille, Muutenkin olen hänen kanssaan ollut kontaktissa ja hän on kertonut hieman prosessista. Mutta netistä löytyy varmaan paljon asiasta tietoa.

    • Kokemuksesta voin vain kirjoittaa,
      Olen ollut tekemässä yhdessä omakustannetta joitakin vuosia sitten.
      Iäkäs ystäväni halusi laittaa kansiin omaa elämänsä, hän oli elänyt vaiherikkaan elämän ja läheisille halusi kirjan muodossa sen kertoa.
      Se oli varsin mielenkiintoista puuhaa, hän kertoi tarinoita ja tapahtumia elämästään ja minä sitten kirjoitin ja lisäilin joissakin tilanteissa "lihoja luurangon" ympärille.
      Alunpitäen oli selvää, että se tehdään omin kustannuksin, eikä sitä edes tyrkytetty kustantajille.

      Mutta omakustannettakin tehtäessä täytyy tehdä monta valintaa, päädyin paikalliseen, teksti painettiin isossa kirjapainossa ja kokoonkasaamisen suoritti pieni yrittäjä.
      Kirjaan tuli joka juttuun mustavalkoinen valokuvia tai piirros, värikuva vain etu ja takakannessa.

      Paperi valintakin on mielestäni tärkeää, me haksahdettiin ja nyt valitsisin ihan eri paperin, niitäkin mahdollisuuksia on monen moisia ja aloittajan on joskus vaikeaa jostain pelkästä numerosarjasta valita se mieleisin.

      Teksti pitää olla viimeisen päälle tarkastettu, kun oikovedosta korjaa saa mielestäni maksaa maltaita, jokaista pilkkua ei viitsi edes korjailla, kaikki maksaa.
      Tekstin sijoitteluun ja muutenkin ulkoasuun kannattaa kiinnittää huomiota. On ihan eri asia kirjoitella a nelosille tekstiä kuin sitten latoa ne pdf muotoon, tai mihin nyt se halutaankaan.
      Tuo hommakin tietysti riippuu tietokoneesta ja sen ohjelmista miten helposti kaikki sujuu.
      Toisaalta haluaako tämmöisiin asioihin edes puuttua, antaa vain omakustannusfirmalle ohjeet ja maksaa, palveluja on moneen lähtöön ja räätäköidään vaikka kuinka tarkasti.

      IBSN numero kantsii hankkia, itse numero ei maksa mitään, mutta kuusi kirjaa, ainakin silloin piti lähettää yliopistokirjastoille. En ymmärrä miksi omakustantajat ei niitä hanki kirjoihinsa, säästösyistä, vai.

      Se on aina kivaa ja palkitsevaa saada se kirjapaketti eteensä, onhan siihen nähnyt paljon vaivaa, rutinoiduille tekijöille se on tietysti ihan eri asia, luulen.

      Monilla omakustannefirmoilla on omat verkkosivut tai saattaa olla myymäläkin, joita kautta sitä omaansa omakustannetta voi myydä.

      Onnea vaan tulevalle kirjallesi.

      Ai niin yksi juttu vielä,
      jos tuntee mielessään, että on kirjoittanut hyvän jutun, mutta on vähän epävarma olo, on hyvä mennä kirjoittajaviikonloppuun esmerkiksi..
      niissä käsitellään juuri omaa tekstiä ja saa hyviä neuvoa, samalla kun voi oppia muidenkin tekstien käsittelyistä.

      • numero on oikein näin ISBN eli international standard book number


      • ö-Öö

        Mnaah

        Koittakaa ny painaa päähänne, omakustanne eri asia kuin kustantamon kustantma kirja. Omakustanne tehdään kokonaan omaan piikkiin, kustanatamon maksama kirjan kirjan laskut menee kustantamolle,

        Suomessa muutamia kirjailijoita, joitten kirjat menee kaupaksi Tervo, Oksanen, Hietamies, Rämö tms. Niistä kustantamot kilpailee, ei netti blokaajista. Paperikirjan tekeminen maksaa aina, siinä omat prosedyyrinsä. Harva viittii latoa kymppidonaa tiskiin, saadakseen typerät kirjoittulurääpöksensä painatetuksi, jotta voi niitä tunkea sukulaistensa kirjahyllyyn.

        Noin aloittajalle. Osta printteri ja nitoja. Se halvin tapa tuottaa painettua vessapaperia.

        =DW=


      • maissii kirjoitti:

        numero on oikein näin ISBN eli international standard book number

        Ihan uteliaana kysyn, jos sopii, maissi,i onko runokirjahankkeesi vielä voimassa ?
        Kerroit siitä joskus täällä ja runosi olivat ihania. Ihmettelen, ellei niitä ole julkaistu.


      • Bengalitikku
        ö-Öö kirjoitti:

        Mnaah

        Koittakaa ny painaa päähänne, omakustanne eri asia kuin kustantamon kustantma kirja. Omakustanne tehdään kokonaan omaan piikkiin, kustanatamon maksama kirjan kirjan laskut menee kustantamolle,

        Suomessa muutamia kirjailijoita, joitten kirjat menee kaupaksi Tervo, Oksanen, Hietamies, Rämö tms. Niistä kustantamot kilpailee, ei netti blokaajista. Paperikirjan tekeminen maksaa aina, siinä omat prosedyyrinsä. Harva viittii latoa kymppidonaa tiskiin, saadakseen typerät kirjoittulurääpöksensä painatetuksi, jotta voi niitä tunkea sukulaistensa kirjahyllyyn.

        Noin aloittajalle. Osta printteri ja nitoja. Se halvin tapa tuottaa painettua vessapaperia.

        =DW=

        Ö-öö. Tiedämme erot.
        Mutta en saa vatsahaavaa, jos joku toteuttaisi haaveensa omasta kirjasta.
        Ja kaikki maksaa. Siksipä sivustalukija voi hyvästi pitää maan pinnalla.
        Eiväthän kaikki tähtää myyntimagneeteiksi. Kustantamon kriitikot osaavat kyllä kirjoittaa, että tekstinne ei ole vielä saavuttanut sitä taiteellista tasoa, että voimme sen julkaista....et näin.

        Olet realisti ja sitä myös tarvitaan.

        Mutta 1 kpl omaa kirjaa. Hmmm.


      • ö-Öö kirjoitti:

        Mnaah

        Koittakaa ny painaa päähänne, omakustanne eri asia kuin kustantamon kustantma kirja. Omakustanne tehdään kokonaan omaan piikkiin, kustanatamon maksama kirjan kirjan laskut menee kustantamolle,

        Suomessa muutamia kirjailijoita, joitten kirjat menee kaupaksi Tervo, Oksanen, Hietamies, Rämö tms. Niistä kustantamot kilpailee, ei netti blokaajista. Paperikirjan tekeminen maksaa aina, siinä omat prosedyyrinsä. Harva viittii latoa kymppidonaa tiskiin, saadakseen typerät kirjoittulurääpöksensä painatetuksi, jotta voi niitä tunkea sukulaistensa kirjahyllyyn.

        Noin aloittajalle. Osta printteri ja nitoja. Se halvin tapa tuottaa painettua vessapaperia.

        =DW=

        Olen painanut tarkalleen omaan päähäni mikä on omakustanne ja mikä puolikustanne ja mikä täysin kustantajan kustantama kirja.

        Ei aloituksessa ollutkaan kysymys tervoista ja hirvisaarista, rämöistä ja yms mainitsemistasi ammattikirjailijoista.

        Niitä on paljon, jotka haluavat kirjoittaa ja haluavat julkaista omaa tekstiä yksissä kansissa.
        Se on nykyään halpaa ja helppoa, paljon halvempaa kuin ennen,
        ei tarvitse tyytyä siihen nitojaan ja printteriin.
        Vaan voi tehdä kauniin omaperäisen kirjan ja jakelussa voi huomioida kenelle niitä jakelee.

        Aikamoista typeryyttä osoitat nimittämällä kirjoitettua tekstiä painetuksi vessapaperiksi,
        tai ehkäpä sinun kirjoittelusi on kirjoittelurääpöstyksiä, joita voit käyttää moisessa tarkoituksessa.

        Olen lukenut monta omakustannetta, omalla rahalla painettua tekstiä ja arvostan niitä yhtä hyvin kuin näitä ammattikirjittelijoitakin, samalaista "vessapapoeria" tervostakin saa, ei kannata edes kirjahyllyynsä keräillä, hinta putoaa niin äkkiä samoihion kuin omakustannekirjan hintaan jopa halvemmaksi.

        Mutta moni omakustanne hyllyssä on suoranainen aarre.

        Me aloittajat tiedetään mihin printteriä ja nitojaa tarvitaan: sanat yhteislaulutilaisuuteeen printataan ja nidotaan. Kyllä kelpaa lauleskella, numerointia ei vain passaa unohtaa.


      • demeter1 kirjoitti:

        Ihan uteliaana kysyn, jos sopii, maissi,i onko runokirjahankkeesi vielä voimassa ?
        Kerroit siitä joskus täällä ja runosi olivat ihania. Ihmettelen, ellei niitä ole julkaistu.

        Kiitos, ja kiitos kysymästä, aina on jokin hanke käynnissä.


      • Runoja.kirjoittamaan
        ö-Öö kirjoitti:

        Mnaah

        Koittakaa ny painaa päähänne, omakustanne eri asia kuin kustantamon kustantma kirja. Omakustanne tehdään kokonaan omaan piikkiin, kustanatamon maksama kirjan kirjan laskut menee kustantamolle,

        Suomessa muutamia kirjailijoita, joitten kirjat menee kaupaksi Tervo, Oksanen, Hietamies, Rämö tms. Niistä kustantamot kilpailee, ei netti blokaajista. Paperikirjan tekeminen maksaa aina, siinä omat prosedyyrinsä. Harva viittii latoa kymppidonaa tiskiin, saadakseen typerät kirjoittulurääpöksensä painatetuksi, jotta voi niitä tunkea sukulaistensa kirjahyllyyn.

        Noin aloittajalle. Osta printteri ja nitoja. Se halvin tapa tuottaa painettua vessapaperia.

        =DW=

        Tai kirjoita runoja, niin saat kirjat ilmaiseksi. Sellaisia tarjotaan parhaillaan fb:ssa ja pyytävät lähettämään runoja.


      • maissii kirjoitti:

        Kiitos, ja kiitos kysymästä, aina on jokin hanke käynnissä.

        Tänne sitten infoa, kiitos..))


      • maissii kirjoitti:

        Olen painanut tarkalleen omaan päähäni mikä on omakustanne ja mikä puolikustanne ja mikä täysin kustantajan kustantama kirja.

        Ei aloituksessa ollutkaan kysymys tervoista ja hirvisaarista, rämöistä ja yms mainitsemistasi ammattikirjailijoista.

        Niitä on paljon, jotka haluavat kirjoittaa ja haluavat julkaista omaa tekstiä yksissä kansissa.
        Se on nykyään halpaa ja helppoa, paljon halvempaa kuin ennen,
        ei tarvitse tyytyä siihen nitojaan ja printteriin.
        Vaan voi tehdä kauniin omaperäisen kirjan ja jakelussa voi huomioida kenelle niitä jakelee.

        Aikamoista typeryyttä osoitat nimittämällä kirjoitettua tekstiä painetuksi vessapaperiksi,
        tai ehkäpä sinun kirjoittelusi on kirjoittelurääpöstyksiä, joita voit käyttää moisessa tarkoituksessa.

        Olen lukenut monta omakustannetta, omalla rahalla painettua tekstiä ja arvostan niitä yhtä hyvin kuin näitä ammattikirjittelijoitakin, samalaista "vessapapoeria" tervostakin saa, ei kannata edes kirjahyllyynsä keräillä, hinta putoaa niin äkkiä samoihion kuin omakustannekirjan hintaan jopa halvemmaksi.

        Mutta moni omakustanne hyllyssä on suoranainen aarre.

        Me aloittajat tiedetään mihin printteriä ja nitojaa tarvitaan: sanat yhteislaulutilaisuuteeen printataan ja nidotaan. Kyllä kelpaa lauleskella, numerointia ei vain passaa unohtaa.

        Aivan noin, maissii. Omakustanne voi olla yhtä arvokas ja kiinnostava kuin laajalle lukijakunnalle tarkoitettu ja hyvin markkinoitu teos.
        Monilla foorumeilla on jo ennustettu, että että lukijoiden kiinnostus kohdistuu tulevaisuudessa omalle viiteryhmälle tarkoitettuun kirjoitteluun missä muodossa se siitten julkisuuteen tuleekin.


      • ö-Öö
        maissii kirjoitti:

        Olen painanut tarkalleen omaan päähäni mikä on omakustanne ja mikä puolikustanne ja mikä täysin kustantajan kustantama kirja.

        Ei aloituksessa ollutkaan kysymys tervoista ja hirvisaarista, rämöistä ja yms mainitsemistasi ammattikirjailijoista.

        Niitä on paljon, jotka haluavat kirjoittaa ja haluavat julkaista omaa tekstiä yksissä kansissa.
        Se on nykyään halpaa ja helppoa, paljon halvempaa kuin ennen,
        ei tarvitse tyytyä siihen nitojaan ja printteriin.
        Vaan voi tehdä kauniin omaperäisen kirjan ja jakelussa voi huomioida kenelle niitä jakelee.

        Aikamoista typeryyttä osoitat nimittämällä kirjoitettua tekstiä painetuksi vessapaperiksi,
        tai ehkäpä sinun kirjoittelusi on kirjoittelurääpöstyksiä, joita voit käyttää moisessa tarkoituksessa.

        Olen lukenut monta omakustannetta, omalla rahalla painettua tekstiä ja arvostan niitä yhtä hyvin kuin näitä ammattikirjittelijoitakin, samalaista "vessapapoeria" tervostakin saa, ei kannata edes kirjahyllyynsä keräillä, hinta putoaa niin äkkiä samoihion kuin omakustannekirjan hintaan jopa halvemmaksi.

        Mutta moni omakustanne hyllyssä on suoranainen aarre.

        Me aloittajat tiedetään mihin printteriä ja nitojaa tarvitaan: sanat yhteislaulutilaisuuteeen printataan ja nidotaan. Kyllä kelpaa lauleskella, numerointia ei vain passaa unohtaa.

        Joopa

        Kirjailijan, eikä taiteilijankaan pidä olla herkästi nokkaansa herne-maissi-paprikoita vetävä tyyppi. Jos maissit on neesussa jopa ennen teosta, kandeis mittiä. Ka, aina tulee kritiikkiä. posetiivistä, nekatiivistä, joskus neutraaliakin.

        Sä onnistunut jo ennakkomarkkinoinnissa luomaan kirjalles paskan maineen :DDD

        Ota laskukone kouraan ja laske, mitä kirjan omakustantaminen maksaa. Mieti sen jälkeen, tarkemmin. Liki kaikki omakustanteet menee artistin piikkiin.

        Noh. Mä enenpi duunillut nuorempana omakustannelevyjen kanssa. Joskus jotain kirjaakin. Merkillepantavaa, ne kaikki teki persnettoa. Muutama levy kannatti silleen. pändi sai kustannussopparin levy-yhtiön kans. Olihan niistä ajanvietettä monille, mutta jonkun piti sitten maksaa laskutkin.

        Mainiten. Meitsi vääntänyt muistelmiaan jo kauan. Nettilevitykseen, sitten kun vitutuksen määrä on riittävä :D

        Niin, sitten oikeuteen, linaan jne Samapa tuolle, taiteella ja totuudella on tilauksensa .DDDDD


      • ö-Öö kirjoitti:

        Mnaah

        Koittakaa ny painaa päähänne, omakustanne eri asia kuin kustantamon kustantma kirja. Omakustanne tehdään kokonaan omaan piikkiin, kustanatamon maksama kirjan kirjan laskut menee kustantamolle,

        Suomessa muutamia kirjailijoita, joitten kirjat menee kaupaksi Tervo, Oksanen, Hietamies, Rämö tms. Niistä kustantamot kilpailee, ei netti blokaajista. Paperikirjan tekeminen maksaa aina, siinä omat prosedyyrinsä. Harva viittii latoa kymppidonaa tiskiin, saadakseen typerät kirjoittulurääpöksensä painatetuksi, jotta voi niitä tunkea sukulaistensa kirjahyllyyn.

        Noin aloittajalle. Osta printteri ja nitoja. Se halvin tapa tuottaa painettua vessapaperia.

        =DW=

        Niinhän se on...toisen vessapaperi on toisen raamattu.
        E-kirja tai äänikirja ei tunnu samalta kuin paperinen, painettu, kansien välissä.
        Harrastus, ajanviete monille kirjoittamisesta tykkääville. Tuskin monetkaan asiaa ajattelevat haluavat siitä aineellista hyötyä; riittää kun kulut peittyisivät.


      • ö-Öö kirjoitti:

        Joopa

        Kirjailijan, eikä taiteilijankaan pidä olla herkästi nokkaansa herne-maissi-paprikoita vetävä tyyppi. Jos maissit on neesussa jopa ennen teosta, kandeis mittiä. Ka, aina tulee kritiikkiä. posetiivistä, nekatiivistä, joskus neutraaliakin.

        Sä onnistunut jo ennakkomarkkinoinnissa luomaan kirjalles paskan maineen :DDD

        Ota laskukone kouraan ja laske, mitä kirjan omakustantaminen maksaa. Mieti sen jälkeen, tarkemmin. Liki kaikki omakustanteet menee artistin piikkiin.

        Noh. Mä enenpi duunillut nuorempana omakustannelevyjen kanssa. Joskus jotain kirjaakin. Merkillepantavaa, ne kaikki teki persnettoa. Muutama levy kannatti silleen. pändi sai kustannussopparin levy-yhtiön kans. Olihan niistä ajanvietettä monille, mutta jonkun piti sitten maksaa laskutkin.

        Mainiten. Meitsi vääntänyt muistelmiaan jo kauan. Nettilevitykseen, sitten kun vitutuksen määrä on riittävä :D

        Niin, sitten oikeuteen, linaan jne Samapa tuolle, taiteella ja totuudella on tilauksensa .DDDDD

        Älä vaan luule, että herneitä-maissia-paprikaa vedän nenääni, en koskaan, on vain niin tohkeinen tuo kirjoitustyyli, innoissani aina vastailen kun joku heittää noin mojovan kommentin...
        onneksi en ole taiteilijakaan...

        Esimerkiksi silloin kun me se opus aikoinaan väännettiin niin ennakkomarkkinointi oli nolla - kaikki tuli kaikille suurena yllätyksenä. Ihana tilanne.

        Tottakait se kannatta ensin laskea mitä maksa, mitä useampi kirja sen halvempi hinta, niinhän se menee suurinpiirtein. Hän kustansi kaiken. Kuskaili ympäsi suomea, kaikilla hänen asumilla paikkakunnilla ja paikoissa, joista hän halusi jotain kertoa, syötiin ja juotiin ja joissakin ystävissä vierailtiin, entisiä työkavereita tapailtiin, lappeenrannan 'rakuunoihin'sain minäkin tutustua.
        Ei me missään kerrottu, että mihin kaikkeen jutustelut ja höpinät liittyivät. Hän muisteli ja minä tein vain tarkentavia kysymyksiä.


        ö-Öö, Hitsi olisikin hauskaa lukea muistelmiasi, varmaan ollut elämäsi värikästä, sen luettua voi tulla vitutusta liian kanssa, vaikka enhän mä tiedä kuinka säyseä ja lempeä kirjailijana olet, moderni ainakin kun nettiversiota väännät.

        Johan se nimikekin sanoo kuka maksaa kun omakustanteesta on kyse.
        eihän mitään saa ilmaiseksi, paitsi joskus, viime vuonna esim oli eräällä pienkustantamolla tarjous, jolla sai satavuotiskamppanjan merkeissä kirjansa ilmaiseksi painoon,
        Sehän olisi voinut olla vaikka sarjakuvaa... tai mitä vaan....en muista.


      • ö-Öö kirjoitti:

        Mnaah

        Koittakaa ny painaa päähänne, omakustanne eri asia kuin kustantamon kustantma kirja. Omakustanne tehdään kokonaan omaan piikkiin, kustanatamon maksama kirjan kirjan laskut menee kustantamolle,

        Suomessa muutamia kirjailijoita, joitten kirjat menee kaupaksi Tervo, Oksanen, Hietamies, Rämö tms. Niistä kustantamot kilpailee, ei netti blokaajista. Paperikirjan tekeminen maksaa aina, siinä omat prosedyyrinsä. Harva viittii latoa kymppidonaa tiskiin, saadakseen typerät kirjoittulurääpöksensä painatetuksi, jotta voi niitä tunkea sukulaistensa kirjahyllyyn.

        Noin aloittajalle. Osta printteri ja nitoja. Se halvin tapa tuottaa painettua vessapaperia.

        =DW=

        Meidän vessapapereissa ei ole niittejä, onko sulla :D. Tekeeks gutaa :).


      • demeter1 kirjoitti:

        Aivan noin, maissii. Omakustanne voi olla yhtä arvokas ja kiinnostava kuin laajalle lukijakunnalle tarkoitettu ja hyvin markkinoitu teos.
        Monilla foorumeilla on jo ennustettu, että että lukijoiden kiinnostus kohdistuu tulevaisuudessa omalle viiteryhmälle tarkoitettuun kirjoitteluun missä muodossa se siitten julkisuuteen tuleekin.

        Totta demeter. Avainsana on viiteryhmä.


      • lukijakunnassa
        siilenämää kirjoitti:

        Meidän vessapapereissa ei ole niittejä, onko sulla :D. Tekeeks gutaa :).

        Hah, tuo oivaltavuutesikin tekee kirjastasi mielenkiintoisen. Edelleen käsi ojossa :)


    • Silloin kun Paloma teki sen alku-peräisen oma-kustanne-aloituksen.
      Sen, mistä tämä on häpeämätön, avuton, typerä kopio.
      -
      Kirjoitin Paloman aloitukseen paljon kaikkea kaunista.
      Viisasta...
      Sanan-laskua...miete-lausetta.
      Vaan ei tulisi minun mieleenikään kyhätä niistä jotain kirjallista kokoelmaa.
      Kyllä minä annan toisten antautua polvilleen kunnioituksesta.
      Ja koota niistä lyhteen henkisen elämän ravinteeksi.
      Lyhteen, jonka kokonaisuus kantaa kauemmaksi, kuin yksikään kuvitelma saattaa.

      H.

      • Just noin, kun kerran I&S Paloma on joskus tehnyt aiheesta aloituksen, ei kenenkään pidä sen muistoa tahria.
        Tuhanteen vuoteen.

        Voisit aivan hyvin koota riimittelyistäsi omakustanteen, ainakin kaksi varmaa ostajaa olisi.
        Kumpikaan heistä en ole minä.


      • Hus hus pois hunksu mun aloituksesta. Tuollaisiat avuttomista yrityksistä ei ole mihinkhää. Lähe meneen siitä.


    • Tuli mieleeni, kiinnostaisikohan kahta ihmistä enempää, jos kirjoittaisin Omaishoitajan kootut kertomukset, hauskoja sattumuksia, kommelluksia ja karmaisevia kokemuksia vuosien varrelta.
      :)

      • "Ancie"

        Johantok, mie sinnuukin alkuun autan:
        "Minä kuolasin.
        Tunsin suussani makeasti Veri-Lettusen maun.
        Hoidettavani osui Kyynär-Päällään suuhuni.
        Ja Kieleni oli tiellä..."

        Hali

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Ancie"

        Johantok, mie sinnuukin alkuun autan:
        "Minä kuolasin.
        Tunsin suussani makeasti Veri-Lettusen maun.
        Hoidettavani osui Kyynär-Päällään suuhuni.
        Ja Kieleni oli tiellä..."

        Hali

        H.

        ...tiellä siellä

        H.


      • markeenapuskasta

        Ei sinulla ole aikaa kirjoittaa. Ehdotan, että teet ns. äänikirjan. Sitähän voi tehdä töiden lomassa ja mukaan tulee aitoja ääniä jne. :)))


      • markeenapuskasta kirjoitti:

        Ei sinulla ole aikaa kirjoittaa. Ehdotan, että teet ns. äänikirjan. Sitähän voi tehdä töiden lomassa ja mukaan tulee aitoja ääniä jne. :)))

        Kuittaan äskeisen rekattuna :)))


      • Ancie, siinä olisikin ideaa...

        Sellaisen kirjan lukisi mielellään varmaan moni, jos ajatellaan että Suomessa on 40 tuhatta omaishoidon tukea saavaa , kaikki muut omaishoitajat kaupan päälle.

        Kirjasi toimisi verrattomana vertaistukena, sinulla olisi ainakin näkemystä ja kokemusta, ainakin kuvittelen niin.

        Voisit vetää koko kirjan riimeissä ja värssyissä, tai ainakin voisit liittää joka asiaan omana kirjonaan värssyn rikastuttamaan asiaa eri kantilta värssyn muotoon.

        Sen voisi vaikka kirjoittaa päiväkirjan muotoon, vaikkei joka päivä kirjoittasikaan ja tietysti sen saa kirjoittaa nimimerkillä, jos ei halua olla joka aviisin haastateltavana jne


      • Kiitos kannustuksesta!

        Hunksz, kiitos mutta ei kiitos, parempi pysyä tositapahtumissa eikä liioitella. Keskity sinä omaan riimiteokseesi.

        Markeena, äänikirja muuten hyvä, mutta hirveesti joutuisi varomaan manauksiaan;)

        Maissii, sinä voisit tulla kirjoittamaan, kun minä sanelen, voin siinä samalla putsata vaikka marjoja tai vaihtaa vaippaa.

        Siilenämäälle tsemppiä omakustanteen julkaisuun.


      • Ancie kirjoitti:

        Kiitos kannustuksesta!

        Hunksz, kiitos mutta ei kiitos, parempi pysyä tositapahtumissa eikä liioitella. Keskity sinä omaan riimiteokseesi.

        Markeena, äänikirja muuten hyvä, mutta hirveesti joutuisi varomaan manauksiaan;)

        Maissii, sinä voisit tulla kirjoittamaan, kun minä sanelen, voin siinä samalla putsata vaikka marjoja tai vaihtaa vaippaa.

        Siilenämäälle tsemppiä omakustanteen julkaisuun.

        Kiitos Ancie. Saa nähdä tuleeko tuosta mitään mutta aina pitää olla haaveita ja suunnitelmia ja kirjahan voi olla jonkinlainen kannanotto,


      • Ancie varmaan kiinnostaisi. Kirjoita omaishoitajuudesta, sen iloiista ja suruista ja kamppailuista byrokratian viidakossa. Pettymyksistä ja onnistumisista. Minä luin vasta yhden omaishoitajan kirjoittaman kirjan. Ihan siihen saattoi samaistua.


      • siilenämää kirjoitti:

        Ancie varmaan kiinnostaisi. Kirjoita omaishoitajuudesta, sen iloiista ja suruista ja kamppailuista byrokratian viidakossa. Pettymyksistä ja onnistumisista. Minä luin vasta yhden omaishoitajan kirjoittaman kirjan. Ihan siihen saattoi samaistua.

        Hyvä kun joku omaishoitaja on kirjan kirjoittanut, niin minun ei tarvitse puuhaan ryhtyä.
        On myös runo/ajatelmateoksia omaishoitajuudesta, monikin on kirjoitellut tuntemuksiaan.
        Jokaisella kuitenkin omat kokemuksensa, joten eihän sitä tiedä, jos innostun johonkin omaishoitajuusaiheiseen kirjoitusjuttuun osallistumaan.

        Annetaan sitten teoksemme toisillemme omistuskirjoituksin varustettuina.


      • Ancie kirjoitti:

        Hyvä kun joku omaishoitaja on kirjan kirjoittanut, niin minun ei tarvitse puuhaan ryhtyä.
        On myös runo/ajatelmateoksia omaishoitajuudesta, monikin on kirjoitellut tuntemuksiaan.
        Jokaisella kuitenkin omat kokemuksensa, joten eihän sitä tiedä, jos innostun johonkin omaishoitajuusaiheiseen kirjoitusjuttuun osallistumaan.

        Annetaan sitten teoksemme toisillemme omistuskirjoituksin varustettuina.

        Liityn kannustajien joukkoon Ancie. Sinulla on hyvät kirjoittajan lahjat ja lisäksi huumorin lahja. Tragikomiikasta siilikin puhui. Se on minusta oiva asenne vaikeiden asioiden esille tuomisessa ja vakuuttaa muille, että niistä voi selvitä, niiden kanssa voi elää. Samallahan se tuo esille hoidettavien osan, on huomionosoitus myös heille.

        Niin, että älkää tytöt antako merkittävän elämäntyön jäädä näkymättömiin. Teitä hoivaajia on paljon ja koska jokaisen elämäntarina on ainutlaatuinen se kannattaa kertoa muille. Opiksi ja ojennukseksi..))


      • demeter1 kirjoitti:

        Liityn kannustajien joukkoon Ancie. Sinulla on hyvät kirjoittajan lahjat ja lisäksi huumorin lahja. Tragikomiikasta siilikin puhui. Se on minusta oiva asenne vaikeiden asioiden esille tuomisessa ja vakuuttaa muille, että niistä voi selvitä, niiden kanssa voi elää. Samallahan se tuo esille hoidettavien osan, on huomionosoitus myös heille.

        Niin, että älkää tytöt antako merkittävän elämäntyön jäädä näkymättömiin. Teitä hoivaajia on paljon ja koska jokaisen elämäntarina on ainutlaatuinen se kannattaa kertoa muille. Opiksi ja ojennukseksi..))

        Kiitos sinulle, vallanhan tässä hämmentyy ja herkistyy.
        Pitää vaan muistaa pysyä totuudessa, eikä muuttaa muovista suihkujakkaraa kuuluisan suunnittelijan puupalliksi.
        Heti jäis kiinni ;)


      • Ancie kirjoitti:

        Kiitos sinulle, vallanhan tässä hämmentyy ja herkistyy.
        Pitää vaan muistaa pysyä totuudessa, eikä muuttaa muovista suihkujakkaraa kuuluisan suunnittelijan puupalliksi.
        Heti jäis kiinni ;)

        Siteeraan taas vähän, Ancie..))
        Joku kirjailija, taisi olla Hannu Salama, totesi: "kertoakseen totuuden, täytyy valehdella vähän".
        Ja kai myös sielun silmien käyttö on luvallista ? Niillä kuulemma näkee enemmän kuin tavallisilla. Minun täytyy varmasti kohta siirtyä kokonaan sielun silmien käyttäjäksi kun nämä tavalliset viiraavat ja hämärtävät, etenkin aamuisin...


      • demeter1 kirjoitti:

        Siteeraan taas vähän, Ancie..))
        Joku kirjailija, taisi olla Hannu Salama, totesi: "kertoakseen totuuden, täytyy valehdella vähän".
        Ja kai myös sielun silmien käyttö on luvallista ? Niillä kuulemma näkee enemmän kuin tavallisilla. Minun täytyy varmasti kohta siirtyä kokonaan sielun silmien käyttäjäksi kun nämä tavalliset viiraavat ja hämärtävät, etenkin aamuisin...

        Sumuiset silmät minullakin, silmälääkäriin on aika parin viikon kuluttua.
        Vähän tuntuu kuin tuomiolle menisin.
        Käytetään sielujemme silmiä, niillä näkee niin hyvin.


      • Ancie kirjoitti:

        Sumuiset silmät minullakin, silmälääkäriin on aika parin viikon kuluttua.
        Vähän tuntuu kuin tuomiolle menisin.
        Käytetään sielujemme silmiä, niillä näkee niin hyvin.

        Näin teemme, sielun silmät käyttöön. Ja kuulemma sydämelläkin näkee..))


      • Ancie kirjoitti:

        Hyvä kun joku omaishoitaja on kirjan kirjoittanut, niin minun ei tarvitse puuhaan ryhtyä.
        On myös runo/ajatelmateoksia omaishoitajuudesta, monikin on kirjoitellut tuntemuksiaan.
        Jokaisella kuitenkin omat kokemuksensa, joten eihän sitä tiedä, jos innostun johonkin omaishoitajuusaiheiseen kirjoitusjuttuun osallistumaan.

        Annetaan sitten teoksemme toisillemme omistuskirjoituksin varustettuina.

        Joo annetaan vaan😁.


      • demeter1 kirjoitti:

        Liityn kannustajien joukkoon Ancie. Sinulla on hyvät kirjoittajan lahjat ja lisäksi huumorin lahja. Tragikomiikasta siilikin puhui. Se on minusta oiva asenne vaikeiden asioiden esille tuomisessa ja vakuuttaa muille, että niistä voi selvitä, niiden kanssa voi elää. Samallahan se tuo esille hoidettavien osan, on huomionosoitus myös heille.

        Niin, että älkää tytöt antako merkittävän elämäntyön jäädä näkymättömiin. Teitä hoivaajia on paljon ja koska jokaisen elämäntarina on ainutlaatuinen se kannattaa kertoa muille. Opiksi ja ojennukseksi..))

        Niin minustai. Jokaisella meillä on oma yksilöllinen näkökulma elämään ja sen ilmlöihin.


    • tälleeentämä

      Tulen sivulle ihan puun takaa, vaikka en tiedä ymmärretäänkö termiä? Joskus kävin kirjeenvaihtoa jonkun kanssa koskien Erno Paasilinnaa, ja tuo toinen kysyi että eikö se Erno ollut ja tullut vähän väärän koivun takaa? Meni siinä ihmetellessä jokin aika mutta sitten hoksasin että kysyjä tarkoitti Ernon poliittista suuntautumista yms. Poliittisesta suuntautumisestaan huolimatta pidän Ernoa yhtenä parhaimpana ja puhtaimpana Suomen kielen kirjallisena käyttäjänä.

      Mutta meinaa mennä sivuun sivun aiheesta, omakustannekirjasta. Yksi sukulaiseni teki sellaisen, ja siitä tuli hyvä ja hyväksytty, oli sellainen kotiseutu- ja muistelmateos, ihan valtavan hieno jos saan sanoa. Mutta että ei näillä juuri rahallista tulosta tehdä, ei kai se useimmiten ole tarkoituskaan, päinvastoin, halutaan saada painoon jotain mikä eikä varsinaisia kustannusliikeitä kiinnosta.

    • Ominvoiminjatoimin

      Sitten kun olin valmis ajatukseen että oma ääni pitää saada ikuistettua levylle tms., niin se kaveri joka aiheessa lupasi auttaa, poistui tästä maasta. Siinä kohdassa oli pakko pistää pillit pussiin ja uskoa, että aihe ei ole meikälle tarkoitettu. Musaatkallani ei ollut oikeastaan mitään muuta kuin 'tuulimyllyjä' vastassa.

      • Oh-hoh

        ... Musamatkallani ...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe