Veljessodan varjot

hämmästelen

Vieläkö Orihvelellä veljessota jatkuu oikeiston ja vasemmiston vääntönä? Juttelin yhen alkuasukkaan kanssa viime viikolla ja hän kertoi, että asiat kaatuu aina siihen, ettei hyvääkään asiaa kyetä ajamaan yhtenä rintamana, jos se on vääränvärisen veljen alulle laittama. Onko näin?

5

408

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Historiaanperehtynyt

Orivedellä asustaa voittaneen osapuolen valtakunnallista perinneyhdistystä johtava mies. Asuinpaikka kiikanmäen alla pellon reunassa. Oriveden Sanomien haastattelussa keväällä kertoi mm. Väinö Linnan Täällä Pohjantähden Alla vääristelevän ja liioittelevan torpparien ja työmiesten asemaa ennen kapinaa. Ilman kapinaan nousua olisi isännät ja patruunat antaneet samat edut kuulemma ilomielin. Pahus kun eivät ehtineet korjata olosuhteita vaikka palava halu oli...
      Kun paikallislehti kirjoittaa tälläisiä niin onko ihme että asemasota jatkuu? Historian haamut eivät jätä rauhaan ennen kuin asiat on selvitetty ja kertottu myös valkoiseen terroriin Orivedelläkin osallistuneet. Siellä monen sukutalon viirin voisi maalata punaisella verellä.

• Kylläjatkuu

Paikallislehti kirjoittaa vain ja ainoastaan oikean laidan kannattajien asioista tarkemmin. Koskee myös ja erityisesti kunnallispolitiikkaa. Ns. Punaiset ei sieltä saa missään tapauksessa palstatilaa positiivisessa hengessä. Eikä lehden valokuvissakaan esiinny vasemman laidan edustajia. Palstatila täytetään oikeiston äänellä. Näin toimitaan 2000-luvulla demokraattisessa Suomessa. (Tuohon loppuun olisi pitänyt laittaa huutomerkki, mutta se olisi saattanut herättää kysymyksen.)

• Toisinajattelija

Järkyttyneenä olen seurannut orivesiläisten perussuomalaisten joukkomanipulaatiopyrkimyksiä facebookin keskusteluryhmässä. Työttömät, vähätuloiset, vähäosaiset ja heikosti koulutetut orivesiläiset ovat hyvä kohde ääripersujen aivopesulle. Kyseenalaisia lähteitä levittämällä ja toistensa kommentteja tukemalla he levittävät sanomaansa yleisölle, joka on altis uskomaan, että pelastus heidän ahdinkoonsa löytyy ihmisoikeuksien sortamisesta ja sivistysvaltion sääntöjen ja sopimusten rikkomisesta.

Toisaalta näillä yhden aatteen liikkeillä ei ole koskaan ollut kovin pitkää menestystarinaa. Täytyy uskoa ja toivoa, että tässäkin liikkeessä on enemmän ääntä kuin tehoa.

• Pysytäänpäasiassa

Miten tämä liittyy veljesotaan eli kapinaan? Jos joku asioita vääristelee, niin se on OS kun kirjoittelee tuollaisen perinneyhdistyksen miehen mielipiteitä faktoina. Siis Väinö Linna ei tiennyt mistä kirjoitti?

• Moraaliton

Persu Latomäki kyselee naamakirjassa "Missä olen kannattanut väkivallan käyttöä tarkoitusperien saavuttamiseksi?", vaikka on allekirjoittanut adressin kuolemantuomion palauttamiseksi Suomeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      194
      1855
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      117
      977
    3. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      127
      902
    4. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      58
      755
    5. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      210
      704
    6. Mies,oletko koskaan...

Käyttänyt maksullista naista?
      Ikävä
      135
      656
    7. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      60
      655
    8. Viesti jonka haluaisit lähettää...

hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä
      Ikävä
      21
      624
    9. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      57
      602
    10. Kirjoita kolme sanaa

mistä kaivattusi voisi sinut tunnistaa.
      Suhteet
      38
      568
    Aihe