sillat poltin takanani
yhteiskuntaan käänsin selän
lohdutonta aikaa elän.
Pimeät ja kylmät huoneet
piilopaikan mulle luoneet
elämäni täysin muuttuu
viereltäni toinen puuttuu.
Huomaamatta viereen hiipi
taivaanlintu valkosiipi
mukaansa vei sielun hennon
matkaseuraks pitkän lennon.
Ne rakkaat kasvot piirsin tauluun
kauniit muistot siirsin lauluun
pohjaton on kaipaus mulla
Luoja, anna itkun tulla.
On sydän nyt vain kylmä kuori
sammunut kuin tulivuori
sisus täynnä pelkkää haavaa
peittona sen kovaa laavaa.
Unikaan ei tule luokse
ajatukset millään juokse
aamu tuo vain päivän harmaan
ankeaks käy elo varmaan.
Nää yöt mä valvon silmin kuivin
tuoksun tunnen tutun huivin
vuoteellain on tyhjä tila
elämä on julma pila.
Jos menneisyyteen päästä voisin
muuttaisin mä paljon toisin
rakkaus säilöis sisään valon
täyttäis tämän synkän talon.
Ja aikani kun tulee kuolla
odottaa hän jossain tuolla
korkealla tähtivyössä
avaruuden ikiyössä.
Mä rikki revin lakanani
44
617
Vastaukset
- Woih
H i e n o !
- kylmätotuus
Päivällä jokin ääni sisälläni sanoi, että tänään sinulta ilmestyy runo.
Kiitos koskettavasta runostasi!
https://www.youtube.com/watch?v=rBqBIDlsrwY- Bengalitikku
Luin tämän jo eilen illalla.
Vaikuttava.
Koetun tuntuinen.
Kiitos taas, kun raaskit meille laittaa luettavaksi. - väärään.meni.kiitokses
Bengalitikku kirjoitti:
Vaikuttava.
Koetun tuntuinen.
Kiitos taas, kun raaskit meille laittaa luettavaksi.Onko tosiaan noin vaikeeta kohdistaa vastaus oikeaan osoitteeseen 🙄
Ei kai tää kylmäntotuuden alotus ole. - Bengalitikku
Väärään....Ei kiitos ilkeästä vastauksestasi. Oliko noin vaikeaa jättää kirjoittamatta? Kade?
Kiitos oli aloittajarunoilijalle.
Tosin luen kylmätotuuden kirjoituksiakin. - eikadehtituta
Bengalitikku kirjoitti:
Väärään....Ei kiitos ilkeästä vastauksestasi. Oliko noin vaikeaa jättää kirjoittamatta? Kade?
Kiitos oli aloittajarunoilijalle.
Tosin luen kylmätotuuden kirjoituksiakin.Sulle on vaikee olla kade 😁😂 olisit kiittäny alottajaa etkä kt:ta.
- Bengalitikku
Onko todella noin vaikeaa? Onko vaikeaa ymmärtää?
Näen kateutesi kohdistuvan tuohon runoilijaan.
Minusta olet hirveän häijy. Miyä saat tuolla aikaan? Ikävän ilmapiirin.
Hyi sinua!
Olet riidankylväjä ja nautit siitä. Sairasta! - kylmätotuus
Bengalitikku kirjoitti:
Vaikuttava.
Koetun tuntuinen.
Kiitos taas, kun raaskit meille laittaa luettavaksi.Minullekin tuli tunne, että "miesmenneisyydestä" kertoo omista tunteistaan. Niin todentuntuiselta hänen runonsa vaikuttaa.
Ehkäpä tuo tekstin sisällön ymmärtää parhaiten ihminen, joka on itse menettänyt rakkaansa.
Tämä laulu on tuonut minulle suurta lohtua aikoinaan ja tuo vieläkin, kun mieli on maassa.
https://www.youtube.com/watch?v=r14p5u17pl0 - Bengalitikku
Kiitos musiikista.
Pidän Petrin lauluista, koska ne tuntuvat vilpittömiltä kuten aloittajan runot.
Vaikka sanat ovat haikeat, niin melodia on duurissa.
(En varmaan voisi mennä P:n konserttiin, koska vollottaisin, siksipä cd tai tubekin tarjoaa jotain.)
- diggari
Huomenta!
Tämä heviruno antaa kyllä voimaa tulevaan helteiseen päivään.
Toivon, että olet todellakin julkaissut runojasi tai julkaiset.
Näissä mitä olen lukenut on soljuvaa synkkyyttä, joka vaikuttaa minuun.
Ei pinkkiä, ei glitteriä ei liirum laarumia. - de-meter
Kiitos miesmenneisyydestä. Hiljaiseksi veti taas. Palautti olennaisen äärelle.
- toivossa.on.hyvä.elää
Minkä olennaisen? Leskeksi jäämisen?
toivossa.on.hyvä.elää kirjoitti:
Minkä olennaisen? Leskeksi jäämisen?
Senkin ja myös ihminen perusyksinäisyyden.
demeter1 kirjoitti:
Senkin ja myös ihminen perusyksinäisyyden.
Kuuluu tietysti olla : "ihmisen"...
- sädapodksa
Huonostin tuntuu menevän mutta aurinko paistaa risukasaankin.
Tunnelmiin pääsee hyvin mukaan. Olisi hauska tietää taustoja näiden kirjoittajasta :).
Ancie kirjoitti:
Nuukana ihmisenä mietin miksi, oi miksi hän lakanat repi, nyt on hänellä kalsea peti.
Jos hän yritti tehdä lakanasta köyden jolla pääsee pimeydestä ja kylmistä huoneista eroon?
siilenämää kirjoitti:
Jos hän yritti tehdä lakanasta köyden jolla pääsee pimeydestä ja kylmistä huoneista eroon?
Tuo on yksi vaihtoehto, ehkä seuraavassa jaksossa selviää tekikö hän niin.
Ancie kirjoitti:
Tuo on yksi vaihtoehto, ehkä seuraavassa jaksossa selviää tekikö hän niin.
Nii. Selän käänsi yhteiskunnalle eli joutui vankilaan kylmiin huoneisiin jossa nyt riutuu ja kaipaa kuollutta rakastaan.
siilenämää kirjoitti:
Nii. Selän käänsi yhteiskunnalle eli joutui vankilaan kylmiin huoneisiin jossa nyt riutuu ja kaipaa kuollutta rakastaan.
Vielä voisi laajentaa, mutta viisainta tähän lopettaa, muuten saattaa tulla sapiskaa.
Ancie kirjoitti:
Vielä voisi laajentaa, mutta viisainta tähän lopettaa, muuten saattaa tulla sapiskaa.
Ehkä aika monikin tahtoisi kääntää selkänsä yhteiskunnalle. Juicekin tahtoi erota valtiosta, mutta ei kirkosta..))
Silti hänelläkään ei ollut varaa purra ruokkivaa kättä. Ei tiettävästi maksanut omaa dialyysihoitoaan itse, vaan "valtio" maksoi.demeter1 kirjoitti:
Ehkä aika monikin tahtoisi kääntää selkänsä yhteiskunnalle. Juicekin tahtoi erota valtiosta, mutta ei kirkosta..))
Silti hänelläkään ei ollut varaa purra ruokkivaa kättä. Ei tiettävästi maksanut omaa dialyysihoitoaan itse, vaan "valtio" maksoi.Me kaikki yhdessä muodostamme yhteiskunnan, voiko itselleen kääntää selän.
Niinhän se on, nämäkin omillaan toimeen tulevat ja itse kaiken maksavat, kuuluvat ja tarvitsevat yhteiskuntaa, sen palveluja ja muita ihmisiä.
Runous on vapaa säännöistä, siinä voi kuulua ja olla kuulumatta, avoimin mielin ja monin kielin.Ancie kirjoitti:
Keltä sapiskaa?
Ancie kirjoitti:
Me kaikki yhdessä muodostamme yhteiskunnan, voiko itselleen kääntää selän.
Niinhän se on, nämäkin omillaan toimeen tulevat ja itse kaiken maksavat, kuuluvat ja tarvitsevat yhteiskuntaa, sen palveluja ja muita ihmisiä.
Runous on vapaa säännöistä, siinä voi kuulua ja olla kuulumatta, avoimin mielin ja monin kielin.Minä tulkitsin että aloittaja riisui itsensä yhteiskunnan säännöistä? Oon vissiin runomaailmaan liian konkreettisesti ajatteleva ihminen?
Ancie kirjoitti:
Me kaikki yhdessä muodostamme yhteiskunnan, voiko itselleen kääntää selän.
Runous on vapaa säännöistä, siinä voi kuulua ja olla kuulumatta, avoimin mielin ja monin kielin.No ehkä sitä voi hylätä itsensäkin, ainakin joiltakin osin..))
Ja ihan omillaan ei tosiaan taida kukaan tulla toimeen. Kyllä me olemme sidoksissa siihen "valtioon" kehdosta hautaan. Siksi kai kannattaa pysyä sen kanssa edes jonkinlaisessa sovussa...siilenämää kirjoitti:
Minä tulkitsin että aloittaja riisui itsensä yhteiskunnan säännöistä? Oon vissiin runomaailmaan liian konkreettisesti ajatteleva ihminen?
No ehkä joku voi olla sitä mieltä, ettemme antautuneet runon valtaan, vaan aloimme pohtia liikaa eri tarkoituksia.
Konkreettisesti minäkin ajattelin, kun lakanoista huolta kannoin.siilenämää kirjoitti:
Minä tulkitsin että aloittaja riisui itsensä yhteiskunnan säännöistä? Oon vissiin runomaailmaan liian konkreettisesti ajatteleva ihminen?
Minä ajattelen, että runossa on monta tasoa. Se voi puhua kaikille ja silti jokaiselle erikseen.
Ancie kirjoitti:
No ehkä joku voi olla sitä mieltä, ettemme antautuneet runon valtaan, vaan aloimme pohtia liikaa eri tarkoituksia.
Konkreettisesti minäkin ajattelin, kun lakanoista huolta kannoin.Ei kai tuosta nyt sanktioita tule, Ancie. Jos on itse herkistyneessä mielentilassa ja tulee runon koskettamaksi, voi tietysti vähän hätkähtää, kun arjen realiteetit astuvat kuvaan..))
demeter1 kirjoitti:
Minä ajattelen, että runossa on monta tasoa. Se voi puhua kaikille ja silti jokaiselle erikseen.
Juu, sitä juuri tarkoitin että minulle tuo runo näyttäytyi paitsi vahavana tunnelmana tarinana myös :). Oletin et itsestään siinä kertoi.
Ancie kirjoitti:
Konkreettisesti minäkin ajattelin, kun lakanoista huolta kannoin.Kyllä minä antauvuinki mutta samalla kiinnostaa tietää että minkäsmoisen arki-ihmisen elämänkaari on tällaista tunnelmaa saanut piirtämään.
Ancie kirjoitti:
Konkreettisesti minäkin ajattelin, kun lakanoista huolta kannoin.Olikohan se lakana Finlaysonin :D?
- Bengalitikku
Tähän pläjäykseen jatkeeksi kysyn: kun "syntyy" runoilia, syntyvätkö kriitikot kuin sienet sateella saman tien, putkahtaen.
Olen kerran ollut tilaisuudessa, missä Sinisalo lausui runoja. Se oli pysähdyttävä kokemus.
Siispä. Mielestäni me otamme runot vastaan kukin tavallamme.
Minä vain en haluasi rikkottavan runon illuusiota millään tavoin. Bengalitikku kirjoitti:
Tähän pläjäykseen jatkeeksi kysyn: kun "syntyy" runoilia, syntyvätkö kriitikot kuin sienet sateella saman tien, putkahtaen.
Olen kerran ollut tilaisuudessa, missä Sinisalo lausui runoja. Se oli pysähdyttävä kokemus.
Minä vain en haluasi rikkottavan runon illuusiota millään tavoin.Yleensä "runoiliat" jopa odottavat kritiikkiä, harvoin se on pelkkää ihastuksen hyminää.
Jokainen ottaa tavallaan, harvoin lukija arvostelee toista lukijaa.
Mutta anteeksi kun rikoin illuusion.Bengalitikku kirjoitti:
Minä vain en haluasi rikkottavan runon illuusiota millään tavoin.Jos runon illuusiota ei saisi rikkoa millään tavoin tähän aloitukseen ei saisi kirjoittaa mitään. En pyytele anteeksi kommenttejani sillä tämän kmmempaan en pysty. Minusta aloittaja on loistava runoilija, nostan hattua ja kumarran. Itse en moiseen pysty mutta omalla tavallani voin silti kommentoida
- Kiitos.runostasi
Tuhkasta nousee aamu, aamu uus ikuinen...
Mitäpä jos kirjoitat syvää elämää huokuvat runosi kirjaseksi. Niin monet elämän syvissä syövereissä koetellut ihmiset voisi niihin samaistua. Synkkä runo. Menetyksen ja ikävän aistii voimakkaasti.
- tykästyin
Niin kaunista ja vaikuttavaa luettavaa.. osaavalta tunteita kirjoittavalta "miesmenneisyydestä".
Runon otsikko on loistava..kuin sielutiedettä .- tykästyin
lisäys..
On osattu tuoda esiin sävyjen herkkyys ja tempojen selvät vaihtelut ..sekä ehdoton voimallisuuden tunne
- RealistiN
Kiitos!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin2689653IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3076836Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?741705Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?61421Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.941297- 1091161
Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut751079Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin41882Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus23756MUISTATTEKO SEN?
Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk313748