Liikennevalojen toiminta

Haiduli_

Selittäkää mulle mistä tiedän risteyksessä onko minulla vihreä valo samaan aikaan kuin vastaan tulevilla? Yhden risteyksen (kaksikaistainen, ei nuolivaloja) olen jo oppinut eli kun minulla palaa vihreä ja käännyn vasemmalle, minun pitää väistää vastakkaiselta puolelta suoraan ajavia tai oikealle kääntyviä. Onko aina niin että jos on kaksi kaistaa (eikä nuolivaloja) niin vihreä palaa tien kummallakin puolella samaan aikaan? Jos ei ole aina niin mistä pirusta sitten tiedän - varoa toki osaan ja katsoa tuleeko autot vai ei (eli hidastelen).

5

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5372

      Pääsääntö on, että vastaantulevalla on samaan aikaan sama oikeus kuin sinulla eli vihreä.
      Vertaa sitä esim. jalankulkuvaloon. Sinulla ja vastaantulevalla jalankulkijalla on samaan aikaan vihreä.
      Etuajo-oikeutetulla tiellä vastaantulevalla on sama etuajo-oikeus kuin sinulla ( liikennevalo menee tietenkin yli sen ).
      ***

      Pääsääntöön ei vaikuta mitään kaistojen määrä.

      Nuolivalo vasemmalle on ainoa merkki siitä, että vastaantulevalla ei ole vihreää kulkusuunnassaan suoraan tai oikealle samalle kaistalle kuin sinun säännön mukaan tulee kääntyä.

      Heitän hilseestä arvion kuinka monta risteystä on ilman nuolivaloa ja vastaantulijoilla onkin punainen: Kaksi 10.000:sta.

      • Tööntuleft

        Arviosi on tietenkin hatusta heitetty, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla on useita risteyksiä, joissa itselle palaa ilman kääntymisnuolta oleva vihreä valo ja vastakkaisesta suunnasta ei pala yhtä aikaa vihreä.

        Muuta keinoa ei ole, kuin tarkkailla liikkeelle lähdettäessä, lähteekö vastakkaisesta suunnasta yhtä aikaa liikenne tulemaan. Tällä on tietenkin merkitystä vain, jos itse on kääntymässä vasemmalle.

        Jos ajat saman risteyksen kerta toisensa jälkeen, kyllä tietenkin jossain vaiheessa potäisi jo raksuttaa, miten kysesisessä paikassa valokierto pelittää. Ellei sitten ole risteys, jossa tunnistimet reagoivat lähestyvään liikenteeseen.


    • Opepope

      Erittäin hyvä kysymys. Valitettavasti joudun vastaamaan, että et voi mistään tietää ennakkoon tätä asiaa. Ranskassa on liikennevaloja, joissa pienemmästä valosta näkee vastaantulijan valot, mutta ei niitäkään siellä ole joka paikassa. Seuraile tarkkaan vastaantulevaa liikennettä ja varaudu tarvittaessa pysähtymään.

    • ImuAslak

      Mistä tiedän liikennevaloissa Rovaniemellä, seisooko minulla? Jos seisoo, niin silmät, järki, peltipailakka, kulli, vai Lada?
      Haluan seisotusSoten, että tiedän miten toimia.
      Vittuperkelesaatana.

    • gourn

      Jos ei ole nuolivaloja, ajat kuten tasa-arvoiseen valottomaan risteykseen, sillä erotuksella ettei oikealta tulevia tarvitse varoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7571
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4506
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      65
      3047
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2156
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1699
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1677
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      351
      1463
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      14
      1379
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1109
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1060
    Aihe