Liikennevalojen toiminta

Haiduli_

Selittäkää mulle mistä tiedän risteyksessä onko minulla vihreä valo samaan aikaan kuin vastaan tulevilla? Yhden risteyksen (kaksikaistainen, ei nuolivaloja) olen jo oppinut eli kun minulla palaa vihreä ja käännyn vasemmalle, minun pitää väistää vastakkaiselta puolelta suoraan ajavia tai oikealle kääntyviä. Onko aina niin että jos on kaksi kaistaa (eikä nuolivaloja) niin vihreä palaa tien kummallakin puolella samaan aikaan? Jos ei ole aina niin mistä pirusta sitten tiedän - varoa toki osaan ja katsoa tuleeko autot vai ei (eli hidastelen).

5

256

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5372

Pääsääntö on, että vastaantulevalla on samaan aikaan sama oikeus kuin sinulla eli vihreä.
      Vertaa sitä esim. jalankulkuvaloon. Sinulla ja vastaantulevalla jalankulkijalla on samaan aikaan vihreä.
      Etuajo-oikeutetulla tiellä vastaantulevalla on sama etuajo-oikeus kuin sinulla ( liikennevalo menee tietenkin yli sen ).

Pääsääntöön ei vaikuta mitään kaistojen määrä.

Nuolivalo vasemmalle on ainoa merkki siitä, että vastaantulevalla ei ole vihreää kulkusuunnassaan suoraan tai oikealle samalle kaistalle kuin sinun säännön mukaan tulee kääntyä.

Heitän hilseestä arvion kuinka monta risteystä on ilman nuolivaloa ja vastaantulijoilla onkin punainen: Kaksi 10.000:sta.

• Tööntuleft

Arviosi on tietenkin hatusta heitetty, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla on useita risteyksiä, joissa itselle palaa ilman kääntymisnuolta oleva vihreä valo ja vastakkaisesta suunnasta ei pala yhtä aikaa vihreä.

Muuta keinoa ei ole, kuin tarkkailla liikkeelle lähdettäessä, lähteekö vastakkaisesta suunnasta yhtä aikaa liikenne tulemaan. Tällä on tietenkin merkitystä vain, jos itse on kääntymässä vasemmalle.

Jos ajat saman risteyksen kerta toisensa jälkeen, kyllä tietenkin jossain vaiheessa potäisi jo raksuttaa, miten kysesisessä paikassa valokierto pelittää. Ellei sitten ole risteys, jossa tunnistimet reagoivat lähestyvään liikenteeseen.

• Opepope

Erittäin hyvä kysymys. Valitettavasti joudun vastaamaan, että et voi mistään tietää ennakkoon tätä asiaa. Ranskassa on liikennevaloja, joissa pienemmästä valosta näkee vastaantulijan valot, mutta ei niitäkään siellä ole joka paikassa. Seuraile tarkkaan vastaantulevaa liikennettä ja varaudu tarvittaessa pysähtymään.

• ImuAslak

Mistä tiedän liikennevaloissa Rovaniemellä, seisooko minulla? Jos seisoo, niin silmät, järki, peltipailakka, kulli, vai Lada?
      Haluan seisotusSoten, että tiedän miten toimia.
      Vittuperkelesaatana.

• gourn

Jos ei ole nuolivaloja, ajat kuten tasa-arvoiseen valottomaan risteykseen, sillä erotuksella ettei oikealta tulevia tarvitse varoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      91
      2900
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1676
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1391
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1374
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1079
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      874
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      855
    Aihe