Selittäkää mulle mistä tiedän risteyksessä onko minulla vihreä valo samaan aikaan kuin vastaan tulevilla? Yhden risteyksen (kaksikaistainen, ei nuolivaloja) olen jo oppinut eli kun minulla palaa vihreä ja käännyn vasemmalle, minun pitää väistää vastakkaiselta puolelta suoraan ajavia tai oikealle kääntyviä. Onko aina niin että jos on kaksi kaistaa (eikä nuolivaloja) niin vihreä palaa tien kummallakin puolella samaan aikaan? Jos ei ole aina niin mistä pirusta sitten tiedän - varoa toki osaan ja katsoa tuleeko autot vai ei (eli hidastelen).
Liikennevalojen toiminta
5
276
Vastaukset
- 5372
Pääsääntö on, että vastaantulevalla on samaan aikaan sama oikeus kuin sinulla eli vihreä.
Vertaa sitä esim. jalankulkuvaloon. Sinulla ja vastaantulevalla jalankulkijalla on samaan aikaan vihreä.
Etuajo-oikeutetulla tiellä vastaantulevalla on sama etuajo-oikeus kuin sinulla ( liikennevalo menee tietenkin yli sen ).
Pääsääntöön ei vaikuta mitään kaistojen määrä.
Nuolivalo vasemmalle on ainoa merkki siitä, että vastaantulevalla ei ole vihreää kulkusuunnassaan suoraan tai oikealle samalle kaistalle kuin sinun säännön mukaan tulee kääntyä.
Heitän hilseestä arvion kuinka monta risteystä on ilman nuolivaloa ja vastaantulijoilla onkin punainen: Kaksi 10.000:sta.- Tööntuleft
Arviosi on tietenkin hatusta heitetty, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla on useita risteyksiä, joissa itselle palaa ilman kääntymisnuolta oleva vihreä valo ja vastakkaisesta suunnasta ei pala yhtä aikaa vihreä.
Muuta keinoa ei ole, kuin tarkkailla liikkeelle lähdettäessä, lähteekö vastakkaisesta suunnasta yhtä aikaa liikenne tulemaan. Tällä on tietenkin merkitystä vain, jos itse on kääntymässä vasemmalle.
Jos ajat saman risteyksen kerta toisensa jälkeen, kyllä tietenkin jossain vaiheessa potäisi jo raksuttaa, miten kysesisessä paikassa valokierto pelittää. Ellei sitten ole risteys, jossa tunnistimet reagoivat lähestyvään liikenteeseen.
- Opepope
Erittäin hyvä kysymys. Valitettavasti joudun vastaamaan, että et voi mistään tietää ennakkoon tätä asiaa. Ranskassa on liikennevaloja, joissa pienemmästä valosta näkee vastaantulijan valot, mutta ei niitäkään siellä ole joka paikassa. Seuraile tarkkaan vastaantulevaa liikennettä ja varaudu tarvittaessa pysähtymään.
- ImuAslak
Mistä tiedän liikennevaloissa Rovaniemellä, seisooko minulla? Jos seisoo, niin silmät, järki, peltipailakka, kulli, vai Lada?
Haluan seisotusSoten, että tiedän miten toimia.
Vittuperkelesaatana. - gourn
Jos ei ole nuolivaloja, ajat kuten tasa-arvoiseen valottomaan risteykseen, sillä erotuksella ettei oikealta tulevia tarvitse varoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2134322
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.232400Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m1062205Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek341849- 1811614
Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut271541Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1111293Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit2201235- 391202
Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk1361191