Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Pelkään että minulla on Skitsofrenia

Pelokasihminen

Pelkään kuollakseni että minulla on skitsofrenia :( Olen joskus lapsena kuullut kerran ääniä viimeksi ja viime keväänä kun olin jo sängyssä nukkumaanmenossa kuulin että joku mies huutaa korvaani, samanlainen tilanne tapahtui kuukausi sitten mutta silloin kuulin kuin sika olisi röhkinyt.
En kuvittele että kukaan puhuisi pahaa minusta tai muuta vastaavaa ja sosiaalinen elämäni ei ole muuttunut miksikään.
Olen aina ollut kova kuvittelemaan mielessäni asioita ja haaveilemaan mutta en koe että asuisin jossain mielikuvitusmaailmassa.
Silti Skitsofrenia pelottaa ihan järjettömästi ja välillä en saa edes nukuttua kun pelkään että sekoan :(
Kiitos jos joku osaisi auttaa.

15

405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Entiedäolikoapua

      n.5-15% terveistä aikuisista ihmisistä kuulee ajoittain ääniä. Syynä voi olla stressi, univaje, liikaa tai liian vähän ärsykkeitä... Äänien kuuleminen ei ole aina merkki skitsofreniasta, psykoosikaan ei aina viittaa skitsofreniaan.

      En usko, että olet sekoamassa ja siinä kohtaa kun alkaa sekoamaan ei enää pelkää sekoamista (”hullu ei pelkää olevansa hullu”)

      Ja mitä pahaa skitsofreniassa on? Harvat skitsofrenikot käyttäytyvät kuin kauhuelokuvien skitsot. Useimmiten et edes tiedä jos jollakin on skitsofrenia.

      Rauhoitu. Mitä ikinä se onkin sinun ei kannata käyttää liikaa energiaa sen pohtimiseen. Kaikki menee hyvin.

      Sekoilen ajoittain ja voin kertoa, että sekoamisteni aikana olen joskus hieman peloissani, mutta enimmäkseen olen vain hämmentynyt. Toisin sanoen, sekoaminen ei oikeastaan tunnu miltään.

    • äläpelkää

      https://idiotiantyranniasta.wordpress.com/2016/04/08/professori-szasz-kertoo-mita-psykiatria-on/

      Skitsofrenia on määritelty niin epämääräisesti, että todellisuudessa se on termi, jota usein sovelletaan lähes minkälaiseen käyttäytymiseen hyvänsä, jota puhuja paheksuu.

      Jos skitsofrenialla osoittautuu olevan biokemiallinen syy ja hoito, skitsofrenia ei enää olisi yksi niistä sairauksista, joiden vuoksi henkilö suljetaan tahdonvastaisesti mielisairaalaan. Itse asiassa sitä hoitaisivat silloin neurologit eikä psykiatreilla olisi silloin mitään tekemistä sen kanssa.

      Amerikkalainen psykiatrian emeritusprofessori Thomas Szasz (1920-2012), joka on julkaissut psykiatriasta yli 30 kirjaa, kertoo seuraavassa videossa, että psyykkisiksi “sairauksiksi” diagnosoidut tilat eivät ole sairauksia ja että kyseisillä diagnooseilla ainoastaan leimataan ja kontrolloidaan ihmisiä. Sairaudet ovat ihmisen elimistön sairauksia, mutta mieli ei ole elin. Mikään käyttäytyminen ei voi olla sairaus. Termi “psyykkinen sairaus” on vain kielikuva, metafora. Sen vuoksi psyykenlääkkeet eivät voi parantaa, koska ei ole olemassa sairauttakaan.

      Psykiatria ei ole millään tavalla lääketiedettä eikä mitään tiedettä. Se on puhdasta puoskarointia, mielivaltaa. Diagnooseja keksitään äänestämällä psykiatrien kokouksissa, ja tällainen ei ole tiedettä. Psykiatriassa ei ole ainuttakaan tieteellistä testiä. Väitetty aivojen kemiallinen epätasapaino aivoissa on Szaszin mukaan pelkkä valhe, satu, jonka takana on lääketeollisuus (ja sen kumppanina valtiot). Jos jonkin häiriön takana joskus paljastuisikin olevan elimellinen syy, silloin kyseinen häiriö sisällytettäisiin neurologiaan tai sisätautioppiin eikä se enää lainkaan kuuluisi psykiatriaan. Hihasta keksityt diagnoosit sijoitetaan käsikirjaan, jota sitten kaikki maailman psykiatrit pitävät ohjenuoranaan. Lääketeollisuuden etu (lääkkeiden myynnin edistäminen) vaatii jatkuvasti uusien psykiatristen diagnoosien keksimistä, ja tämä on synnyttänyt mainitun “psykiatrian epidemian”.

      Mitä tulee “hulluihin”, heidän kohtalonaan on ollut joutua syviin ristiriitatilanteisiin, usein reaktiona traumaattiseen painostukseen. Psyykkiset häiriintymiset johtuvat siis elämän ongelmista, eivät elimellisistä syistä. Kuka tahansa voi ryhtyä käyttäytymään “psykoottisesti”, jos ristiriita on kyllin voimakas (esim. sotatilanteet). Oireet kuvastavat hyvin tuskallista selviytymisstrategioiden etsimistä ylivoimaisten vastavoimien (usein painostus tai halveksunta ympäristön taholta) keskellä. “Hullut” kuvastavat siis koko yhteiskuntaa, sen tilaa – meitä muita.

      Ei ole olemassa veritestiä tai muuta biologista testiä psyykkisen sairauden olemassaolon tai poissaolon toteamiseksi, kuten useimpien ruumiillisten sairauksien kohdalla on. Jos sellainen testi kehitettäisiin (jota varten siis olisi ajateltu psyykkinen sairaus), silloin kyseinen vaiva lakkaisi olemasta psyykkinen sairaus ja luokiteltaisiin sen sijaan ruumiillisen sairauden oireeksi.

      Havainto, että kaikki psyykkiset sairaudet ovat aivosairauksia, tarkoittaisi sitä, että psykiatria katoaa neurologiaan.

      En kiistä aivosairauksien olemassaoloa; päinvastoin, väitteeni on, että jos psyykkiset sairaudet ovat aivosairauksia, meidän tulisi kutsua niitä aivosairauksiksi ja hoitaa niitä aivosairauksina eikä kutsua niitä psyykkisiksi sairauksiksi ja hoitaa niitä sellaisina.

    • FILIUSBITCH
    • Pelokasihminen

      Tuo ei siis kuulosta Skitsofrenialta vai?
      -Ap

    • seonilimojapielly

      "Äänien kuuleminen ei ole sairaus vaan ilmiö. Tutkimuksissa on todettu aivojen kuvantamismenetelmillä, että kun ihminen kuulee ääniharhoja, niin hänellä aktivoituvat aivan samat aivokuoren osat kuin silloin, kun kuullaan ihan oikeita ääniä. Äänet eivät siis ole mielikuvituksen tuotetta – ihminen ihan oikeasti kuulee ne."

      "Sen sijaan äänet, jotka syyttävät, kiusaavat, rienaavat, antavat käskyjä, ahdistavat tai joiden kanssa ääniä kuuleva jatkuvasti keskustelee, ovat syy hakeutua lääkäriin."

      - psykoosiklinikan ylilääkäri Jorma Oksanen

      Itsekin olen kuullut joskus sanoja ja parin kolmen sanan lauseita. Joskus myös naurua. En ole niitä koskaan pitänyt sairautena, koska kykenen pitämään niitä normaaleina mielentuotoksina.

      Minulla on myös mt-ongelmista kärsivä tuttu, 35-v nainen. Hän aika usein kääntyy katsomaan tiettyyn suuntaan, saattaa alkaa hymyilemään, nyökkäilemään ja saattaa jopa vastatakin. Hänenkään tapauksessaan ei ole kyse vakavista mt-häiriöistä, koska äänet ei kehota häntä esim. tekemään jotain pahaa, eikä hauku tms. häntä. Sen verran kuitenkin vakavammasta asiasta on kyse, että hän ainakin osittain pitää niitä todellisena.

      • 08g4fy

        Jorma Oksanen puhuu pötyä. Niin sanotun "äänten kuuleminsen" aikana on osoitettu aktivoituvan samat aivojen osa-alueet kuin ihmisen puhuessa. Toisin sanoen, "äänten kuuleminen" on itsepuhelua, eli yksinkertaisesti ajattelua. Me kaikki niin sanotusti puhumme itsellemme, "kuulemme ääniä" eli ajattelemme. "Äänet" eivät siis ole oikeasti ääniä vaan mielikuvituksen tuotetta.


      • äänetjaäänet

        Itse en ole ikinä kuullut ääniä, mutta ymmärrän, miksi ihmiset usein kokevat kuulevansa ääniä. Useimmiten kyseessä on tila, jossa mieli dissosioituu voimakkaan psyykkisen ristiriidan johdosta, minuus ikään kuin hajoaa. Se on tapa usein käsitellä traumaattisia ja vaikeitakin kokemuksia. Ihminen puhuu päässään, mutta eri persoonan äänillä. Koettu henkinen ja fyysinen väkivalta luonnollisesti usein alun perin aiheuttaa nämä äänet, koska ihminen sosiaalisena ja kielellisenä olentona jäsentää olemassaoloaan sosiaalisten diskurssien kautta. Arkinen ilmiö tästä "äänten" kuulemisesta on se, kun pikkulapsi kuulee päässään äitinsä äänen, kun hänen tekee mieli varastaa karamelli karkkikaupassa ja äiti toruu jo valmiiksi, että "tuhma poika tuhma poika". Jos äiti on vähän ikävämpi tapaus, niin äiti vielä sanoo, että "kohta saat oikein kunnolla piiskaa, tuhma poika"

        Äänten kuuleminen "sairautena" on useimmiten voimakas neuroosi, jossa ihmistä torutaan ja haukutaan kaikin mahdollisin tavoin. Hän on tyhmä, hän on ruma, hän on hirviö, hänen tulee tappaa itsensä, hän on hullu, hän on sairas, hän on arvoton...skitsofrenia, joka on eugenistien keksimä termi tälle neuroosille, on osa tätä diskursiivista väkivaltaa, minkä vuoksi luonnollisesti sen "hoitaminen" geenisairautena aiheuttaa sen, että äänet lopulta pahenevat ja niistä tulee entistä hallitsemattomampia ja aggressiivisempia. Hän ei ole vain hullu ja sairas, hänet tulee strelisioida, kaasuttaa hengiltä, jotta hänen kaltaisensa eivät jatkaisi sukua.. Se on vain sitä historian sisäistämistä, sosiaalisen diskurssin sisäistämistä osaksi omaa persoonaa. Lopulta ihminen usein tekee itselleen jotain..kaasuttaa itsensä vaikka hengiltä, koska ääni käski. Tyypillistä näille hulluille on myös se, että he syyttävät epäonnistumisestaan aina kaikkia muita, paitsi itseään. Enoa, joka hyväksikäytti lapsena, koulukiusaajia, juoppoa äitiä, hyväntahtoista psykiatria....He eivät hyväksy, että heillä on vialliset geenit ja aivojen kehityksellinen häiriö, joka alkoi jo kohdussa. He eivät koskaan kykene ottamaan vastuuta elämästään, syömään lääkkeitään ja lopettamaan juopottelua. Sitten ne äänet syyllistävät, että" miksi et opi ottamaan vastuuta elämästäsi? Miksi et lopeta juopottelua, olet alkoholisti kaiken lisäksi? Miksi et ota sitä lääkettä, joka sai sinut kouristelemaan öisin ja teki sinut niin levottomaksi, ette mielesi teki hypätä kuudennen kerroksen ikkunasta alas asfalttiin?" "Koska olet LUUSERI, olet mielisairas, olet hullu, olet arvoton. Et pysty mihinkään, sinulla ei ole kontrollia elämääsi eikä kehoosi, olet täysin minun meidän armoillamme, mene ja tapa itsesi, " ne sanovat.

        Sitten on näitä miellyttäviä ääniä, joita psykiatrit eivät pidä aivojen kehityshäiriönä. Se on niitä ääniä, jotka kannustavat ja kehuvat, että olet älykäs, olet kaunis, olet ihmeellinen, ja sinun tulee kukoistaa. Nämä äänet ovat aivan terveitä ja normaaleja ääniä, joita kaikki terveet ja normaalit ihmiset kuulevat silloin tällöin päässään, kun he muistelevat itseään toisten näkökulmasta. Niissä ei ole mitään ongelmallista eivätkä ne ole merkki vakavasta kehityshäiriöstä, päin vastoin. Ne viittaavat siihen, että olet älykäs, kaunis ja ihmeellinen, ja ettei sinun tarvitse kääntyä tohtorin puoleen.


      • etjet

        Onko tinnitus mielikuvituksen tuotetta?


    • 08g4fy

      Tänään on sinun onnenpäiväsi. Luet aiheesta vaikkapa allaolevan linkin jutun niin pelot katoaa. Turha pelätä sellaista mitä ei ole olemassa. Lapsetkin pelkäävät kummituksia kunnes oppivat, ettei sellaisia ole kuin saduissa ja omassa mielikuvituksessa.

      wayneramsay(piste)com(kautta)schizophrenia(piste)htm

    • lp12s
    • pumputipumpuli

      Älä helevetissä ainakaan mene mielenterveyspalveluille tuota juttelemaan. Sen jälkeen jos vaikka jollekin kurssille menet etkä ole joka päivä mielenterveyshemmojen luona juossut, niin psykkolookit saattavat soitella kurssin vetäjälle että auttaako kyttäämään sinua ja keksivät jotain indusoivaa tapahtumaa. Ja sitten oletkin mukavasti leimaantunut koko kurssin ajaksi. Saattaapi sosiaalisuus kärsiä jopa vakavasti.

      • vainoharhainen

        Kyllä ne ei soittele kenenkään perään, eivätkä kyttäile mitään. Ovat vaitiolovelvollisia.


    • 123d123123f

      Ite katsoin ylä-asteella kaunis mieli leffan, muistan että pelkäsin helvetisti että mulle tulee skitsofrenia. Leffassa mm sanottiin että jos ihminen tuijottaa liian pitkään samaan paikkaan niin hänelle tulee skitsofrenia todennäköisesti, siksi olen vältellyt koskaan sitä että pysähtyisin tuijottamaan yhtä pistettä liian pitkään yhtäjaksoisesti.

      Toinen pelottava juttu leffassa oli nähdä ihmisiä joita ei ole niin että olisivat ja ei pysty erottamaan oikeita ihmisiä aivojen tekemistä vale kuva ihmisistä.

      No nyt minulla on skitsofrenia ollut jo 5 vuotta, en ole koskaan tietääkseni kuullut ääniä tai kertonut kenellekkään että kuulisin ääniä. Tosin lapsena minulla oli nukkumaan mentäessä hourailia, siinä ikäänkuin kuulin simmoista voimistuvaa ja hidsatuvaa ääntä joka muistutti ikäänkuin hampaiden narskuntaa. Minulla on ollut myös leukojen purentahäiriö ainakin 15 vuotta että puren leukoja vahvasti yhteen. Ja myös pstd oireistoa.

      Nyt minulle kaikki on oikeastaan ihan sama. Joskus mietin että ihan sama jos kuolisin mutta koitan löytää jotain positiivista joka päivä ja elää päivä kerrallaan.

      Elämä on kuitenkin lopulta aika lyhyt keikka, vaikka sinulla olisi kys. sairaus niin silti se jokaisella on joskus ohi vaikka olisikin terve.

      • Juona

        Kaunis mieli on propagandaelokuva, millä ei ole juuri tekemistä John Nashin elämän kanssa. Ja skitsofrenia on myytti.


    • namikapariisi

      Jos mielenterveyspalveluihin menet, niin silloin sinulle on skitsofrenia, muuten ei.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe