Scorpio
Tapasin toissapäivänä naisen, joka havahdutti minut niin kuin havahdutetaan ihminen, jolta viedään ravintolapöytä pois kesken tilauksen. Nainen oli ahkera matkustaja, ja varsin Välimerellinen. Kun puheenaiheeksi nousi Lefkada, en muistanut saaresta mitään. Tällaisessa edesauttaa se, että Kreikan saaristo, kaupunki ja ihmiset, sekä kylien kissat, ovat kaikki varsin yhdenlaisia huolimatta siitä, millä saarella Kreikassa olet tai vaikutat. En tuntenut vaikuttaneeni Lefkadalla lainkaan. Jopa nimi oli kumiseva, humiseva, kuin antiikkinen viiniruukku turkoosilla hiekkapohjalla, jonka ympärillä harhaili tuntematon ja eksyneeksi luokiteltu äyriäinen. Minussa oli tyhjä kohta, ja katselin siihen kuin katsellaan alas huimaavaan vesiputoukseen maan povessa. Olin ontto. Mikään ei palautunut mieleen saarelta, ei pieninkään yksityiskohta, kunnes vilkaisin karttaa tarkemmin.
Ensimmäiseksi minulle palautui mieleen Nidrin pikkukylä ja siellä raollaan oleva sininen puuovi, joka aukesi täydelliseen pimeyteen ja viileyteen kadun paahtavasta helteestä, köynnöskukkaloistosta ja turistiruoan hajusta: lammasvartaita, tikkuperunoita ja kolahtelevia pikkupulloja huteralla pöydällä puolillaan oliiviöljyä ja balsamiviinietikkaa. Raikas salaatti, maailman yksinkertaisin valmistaa, kulkee näkymättömässä kädessä perille kuin itsekseen. Pyöreillä pikkukivillä kävelleen rantajalat ja pää meren kohinaa täynnä, sataman dieselpakokaasut ja kuuman raudan haju kuin muistona Scorpiosta, josta en ottanut yhtään valokuvaa, kuten en yhdestäkään saaresta ennen sitä. Huomasin, ettei minulla ole lainkaan dokumentteja elämästäni Välimerellä. Minulla ei ole mitään näytettävää yhdellekään ihmiselle. Tunsin olevani kuin pois pyyhkäisty maailmankaikkeudesta, koko kartalta huitaistu olemattomiin. Katselin mukulakivikadulta pimeyteen ymmälläni, ja tunsin vastustamatonta halua astua sisään, avata tuo sininen ovi kokonaan ja käydä peremmälle.
(Hihitystä)
Kulkukissa
0
122
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2246908Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442907- 442357
- 1022250
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382061Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2321530- 911527
Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää141401Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j71345Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä3901329