Ikoninurkkauksen sijoitus uuteen kotiin

Efraim

Muutimme uuteen kotiin, joka on aivan eri mallinen kuin aikaisempi. Olohuone on nyt semmoinen, ettei siellä ole yhtään ”vapaata” nurkkaa vaan ikkuna ja parveke vastassa ja kokonaan avonainen seinä toisella laidalla. Vanhassa kodissa meillä oli ikoninurkkaus olkkarissa, siellä oli hyvä rukoilla siksikin, kun oli erillinen telkkarihuone.. ja olohuone vähän jännästi ”sivussa” keittiöstäkin, olkkarissa oli aina rauhallista. Nyt olkkari on huushollin keskipiste, jonka ohi/kautta kuljetaan muihin huoneisiin, telkkari on ollut pakko sijoittaa sinne, samoin piano, jota molemmat lapset soittelee usein varsinkin kun soittotunnit kohta alkaa.

Olen ajatellut, että isohkosta työ/vierashuoneesta tulisi ikoninurkkauksen paikka. Mutta jokin pistää vastaan. Aivan kuin olisi epäkunnioittava sijoittaa ikonit yhteen makuuhuoneista (vaikka käytännössä vain mahdolliset yövieraita siellä nukkuvat). Lapsuudenkodissa, mummolassa ja sukulaisten kodeissa ikoninurkka on aina ollut tuvassa tai olkkarissa. Mutta varsinkin minä (ja vaimo myös) rukoillaan paljon, myös yksin, tarvitsemme rauhallisen paikan.

Meillä on kaksi isompaa ikonia. Jos ne sijoittaisi olohuoneeseen parhaalle paikalle, idänpuoleiselle tyhjälle seinälle (kirjahylly tosin olisi vieressä) ja molemmille vielä omat lampukat, ja alle pikkupöytä jossa tuohusteline, Raamattu, Rukouskirja ja käsiristi mutta tekisi sen ”pääikoninurkkauksen” työ/vierashuoneen rauhaan. Miltä tämä kuulostaa?

11

265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihanseriously

      No nyt meni taivaspaikka...

    • ihanseinällä

      Voi varmaan sijoittaa seinällekin.
      Itselläni on makuuhuoneen seinällä,

      Keittiössä on myös seinällä toinen.

      Eiköhän se paikka löydy. Kokeilkaa vähän eri paikkoja.

    • edellinen

      Niin, ja jos järjestätte kodinsiunaustilaisuuden, niin voittehan kysyä papilta mikä paikka voisi olla hyvä.

    • niinkuinsanotaan

      2.Moos,20:4. Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
      5. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
      6. mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

    • tiedetäänjoriittää

      Löytyi tälläinen ohje aikaisemmin
      theoforkselta.

      4.9.2007 11:01
      Tässä ainakin aluksi muutamia periaatteita:

      -ikonit eivät ole "tauluja", joten ei sijoitella samalla tavalla sekaisin pitkin seiniä kuin mitä tahansa maisematauluja tai muotokuvia

      -slaavilaisessa perinteessä ikonirykelmä asetellaan nurkkaan, mutta voi tietysti laittaa myös seinälle

      -mieluiten itään päin, mutta aina ei ole mahdollista

      -Kristuksen ikoni ylimmäksi

      -Ikoninurkan/"pääikoniryhmän" lisäksi mieluiten ikoni jokaisessa asunnon huoneessa kylpyhuonetta lukuunottamatta (jotkut eivät kuulemani mukaan laita makuuhuoneeseenkaan, kai häveliäisyyssyistä...)
      - - - - - - - -
      Sinulle "niinkuinsanotaan":

      Jospas antaisit meidäm ortodoksien rauhassa pitää ikonimme ja laittaa ne omiin koteihimme ihan niinkuin me parhaaksi näemme.

      Olet nyt sanonut sanottavasi ja nähtävästi tuolla toisellakin palstalla, eli tiedetään mitä mieltä olet ja riittää!
      Me ei nyt pahemmin välitetä että paasaat täällä loputtomiin.

      Ort kirkossa kun pidetään ikoneja, ja sinun asia ei ole saarnata täällä.
      Eikä niitä ikoneja palvota!

      Jos sinä et pidä, niin omapa on asiasi.
      Mutta ortodokseilla on ja koteihin laitetaan.

      • niinkuinsanotaan

        Minä en ole kirjoittanut Kymmentä käskyä, joten lähetä moitteesi oikeaan osoitteeseen.

        Olen itse nähnyt kuinka pyhäinkuvia suudellaan ja niille osoitetaan kunnioitusta!


      • perheellinen
        niinkuinsanotaan kirjoitti:

        Minä en ole kirjoittanut Kymmentä käskyä, joten lähetä moitteesi oikeaan osoitteeseen.

        Olen itse nähnyt kuinka pyhäinkuvia suudellaan ja niille osoitetaan kunnioitusta!

        Et sinäkään kait vanhempiasi palvo, vaikka kunnioittaisitkin heitä? Ikonit ovat meidän perhealbumiamme, joten toivoisin ettet kovin tahdittomasti puhuisi niin ikoneista kuin myöskään heistä, joita ikonit kuvaavat.


      • Kuvista
        niinkuinsanotaan kirjoitti:

        Minä en ole kirjoittanut Kymmentä käskyä, joten lähetä moitteesi oikeaan osoitteeseen.

        Olen itse nähnyt kuinka pyhäinkuvia suudellaan ja niille osoitetaan kunnioitusta!

        Pyhien kuvien kunnioittaminen on kotoisin syvästä, raamatullisesta muinaisuudesta.
        Jumala, sanoi Moosekselle:

        "Tee myös armoistuin puhtaasta kullasta ... Ja tee kaksi kultakerubia, tee ne kohotakoista tekoa, armoistuimen molempiin päihin ... Ja siinä minä ilmestyn sinulle ja puhun sinulle armoistuimelta, niiden kahden kerubin välistä, jotka ovat lain arkin päällä." (2. Moos.25:17, 18, 22).


      • niinkuinsanotaan

        On vain pieni ongelma: Pyhimyksiä ei Raamattu tunne. Sensijaan kaikkia uskovia nimitettiin pyhiksi, joten uskovan isoisän valokuvan voi aivan hyvin panna muiden kuvien joukkoon kunniapaikalle!
        Kaikkeinpyhimpään ei menty rukoilemaan, siitä olisi seurannut kuolema!
        Ainoastaan ylimmäinen pappi meni sinne kerran vuodessa uhrikauriin verta mukanaan.

        Tiedättehän ettei kuolleita herätetä ennen Jeesuksen tuloa. 1.Kor.15:52." yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme. "
        Tämä koskee kaikkia pyhiä.


      • mihinköhän.sitä.uskoisi

        Niin, onhan siinä ehkä PIENI ero, jos Jumala itse käski hänen palvelijansa Mooseksen rakentaa tietynlaisen arkin, kuin siinä että ihmiset alkavat itse viritellä kaikenlaisia kuvaseiniä. Eikä Herra tiettävästi käskenyt kumartaa tai edes kunnioittaa niitä enkelinkuvia, joten siinäkään tämä ikonianalogia ei toimi. Ihmettelin aikoinaan villissä ja vapaassa protestanttikristillisyydessä kaikenlaisia hatusta vedettyjä tulkintoja, mutta kylläpä näillä isoilla ja vanhoilla löytyy yllin kyllin kaikkea yhtälaista.


    • hyväähellettä

      No ihmettelepä ihan rauhassa!
      Me ortot ollaan niin vapaamielisiä, että suodaan sinulle suosiolla kaikki ihmettelytuokiosi.
      Eli sielläpä ihmettele! Katsos maailma on ihmeitä täynnä!
      Ja tänne mahdutaan kaikki: sinä siellä ihmettelemisisi kanssa ja me ortodoksit jotka laitetaan ikoneja omiin koteihimme.

      Suosittelen että rauhoitut siellä nyt ja annat meidän olla myös rauhassa ikoneittemme kanssa!

      Hyvää hellettä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1429
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe