Omakanta piilotetut tiedot

Hänmentynyt

Onko tietoa jollain, että jos piilottaa omakannasta vain osan lääkärikäynneistä, mutta on antanut luvan tietojen luovutukseen eli muut käynnit näkyvät, niin näkeekö ulkopuolinen lääkäri että olen piilottanut sieltä nuo ko käynnit?

87

15229

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtaisinlekuria

      enpä tiedä, vaan mikään laki ei velvoita antamaan, mitään tietoja, kuin mitä Oma Kannassa on, , . vaihda lääkäriä eihän ne lekurit, muutenkaan lue max, - edellistä käyntiä, mitä väliä jollakin vaikkapa 10 v. vuotta vanhoilla asioilla on .; eletään tätä päivää, "huomisesta ei tiedä" ,ja: mennyt on mikä mennyt on !!

    • Poiyffgh
    • täältävaan

      Ei näe.

      Mutta muista että oman sairaanhoitopiirisi sisällä kun on erikoissairaanhoito ja perusterveydenhuolto (siis sairaala ja terveyskeskus) kaikki tiedot näkyvät vaikka olisit ruksinut yksittäisiin käynteihin kiellon. Voit estää tietojen näkymisen erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon välillä laittamalla kyseisten yksiköiden kohdalle kiellon kohdassa Luovutuskiellot.

      Kannan käyttöönhän ei tarvitse antaa lupaa jos ei halua. Jos ei anna, ei yksityisten lääkäriasemien ja maan muiden julkisten hoitopaikkojen tiedot näy omaan sairaanhoitopiiriin. Jos luvan on antanut (siis Omakannan etusivulla on se kohta missä se annetaan) niin silloin yksittäisten käyntien kohdalle laitetut rastit estävät näkyvyyttä.

      Vaikka et olisi antanut lupaa Kannan käyttöön niin nuo oman sh-piirin sisäiset tiedot näkyvät kuitenkin ellei käy niitä erikseen kieltämässä Omakannassa.

      Vaikka olisi tehnytkin kielloin erikoissairaanhoidon ja terveyskeskuksen välille, ei voi estää yksittäisten käyntien näkymistä oman alueen erikoissairaanhoidon sisällä. Eli esimerkiksi eri sairaalat ja saman sairaalan eri osastot näkevät toistensa tiedot. Voit estää vain niiden näkymisen terveyskeskukseen, jos niin haluat.

      • Anonyymi

        Olipas siinä sekava sepustus josta en tullut hullua hurskaammaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipas siinä sekava sepustus josta en tullut hullua hurskaammaksi.

        Näin on. Ihminen on pyrotorian uhri.


      • Anonyymi

        Mikään diagnoosi ei ole niin hävettävää että muka pitäisi piiloitella jotenkin.
        Joten tiedot on kerran sinne laitettu rå siihenkin on syyt.koska ihminen on niin kypsä että lopettaa tuollaiset ajatukset , ei vissiin koskaan.
        Se mitä omakannassa on niin se on tapahtunut ei tapahtumaa saa toiseksi ottamalla pois jotenkin, siis hyvin epärehellistä touhua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikään diagnoosi ei ole niin hävettävää että muka pitäisi piiloitella jotenkin.
        Joten tiedot on kerran sinne laitettu rå siihenkin on syyt.koska ihminen on niin kypsä että lopettaa tuollaiset ajatukset , ei vissiin koskaan.
        Se mitä omakannassa on niin se on tapahtunut ei tapahtumaa saa toiseksi ottamalla pois jotenkin, siis hyvin epärehellistä touhua.

        Jokaisella on oikeus yksityisteen paitsi sosisaalidemokraattien sosialistisessa unelmassa.


      • Anonyymi

        Ei pidä paikkaansa! Voi kieltää yksittäisiä käyntejä tai vaikka kaikki esh:n käynnit joltakin erikoisalalta eivätkä ne näy pth:ssa.


    • 7654345678

      Omilla Kantasivuillani on kohdassa Tietojen luovutukset seuraava tapahtuma:
      Potilaan tiedonhallintapalvelusta luovutettu tietoja:
      Informointi- ja/tai suostumustiedot Potilastiedon arkiston kieltotiedot

      Eli mitä kieltotietoja voivat nähdä? Sen että on ylipäänsä tehnyt kieltoja? Jostain luin, että diagnoosit näkyvät joka tapauksessa eli niiden näkyvyyttä ei voi kieltää. Pitääkö paikkansa?

      • täältävaan

        En tiedä mitä tuo kohta luovutetuista kieltotiedoista tarkoittaa. Kannattaa soittaa Kelan Kanta-neuvontaan:
        Puhelin: 020 634 11 (vaihde)

        Mutta minulle on kerrottu, en enää muista oliko se juuri tuo Kelan neuvonta vai sairaalan tietosuojavastaava, mutta on siis kuitenkin sanottu että niistä kieltämistäni tiedoista ei näy mitään,, ei siis sitäkään että olen ne kieltänyt. Ei edes diagnoosit. Kysyin siitäkin silloin. Asiaa voisi kyllä vielä varmistaa, joten jos soitat tuonne neuvontaan, kerro :)

        Minusta olennaisinta on tuo että ei anna ollenkaan suostumusta Kantaan. Sillä välttyy tekemästä yksittäisiä käyntikohtaisia kieltoja. Nehän eivät kuitenkaan toimi oman sh-piirin sisällä vaan vain kun on kyse yksityisistä lääkäriasemista ja muualla maassa sijaitsevista julkisista terveydenhuollon yksiköistä.

        Ja toinen ratkaisu mitä pidän siis ainakin omalla kohdallani olennaisena on että olen tehnyt kiellon oman sh-piirin erikoissairaanhoidon ja terveyskeskuksen välille.

        Kyllä minulla on se käsitys, että diagnoosien ei pitäisi näkyä jos on nuo kiellot tehnyt. Sairaanhoitopiireissä lääkäreillä on käytössään potilaskertomuksesta erillinen diagnoosilista, missä luetellaan kaikki henkilön saamat diagnoosit. Sama lista joka näkyy Omakannassa. Mutta jos joku dgn on tehty yksikössä jonka näkyvyyden on kieltänyt, niin minulle on kerrottu ettei se näy listassakaan.

        Jos tekee kiellon oman sh-piirin erikois- ja perusterveydenhuollon välille, niin jos ja kun tulee tilanne että haluaa jotakin kiellon piiriin kuuluvaa tietoa hoitavalle lääkärilleen, niin sehän onnistuu käytännössä niin että itse tulostaa Omakannasta tarvittavat potilaskertomukset ja vie ne mukanaan vastaanotolle. Eli kun olen estänyt sairaalan tietoja näkymästä terveyskeskukseen, olen pari kertaa tulostanut sairaalakäyntien tekstit ja näyttänyt ne terveyskeskuslääkärille. Niiltä osin siis kuin hän niitä tarvitsee.

        Tein kyseisen kiellon siksi että olin hoidettavana sairaalassa alalla jossa minusta tehtiin hyvin henkilökohtaisia kirjauksia, enkä halua niiden näkyvän muille aloille enkä terveyskeskukseen. Oman alueen sh-piirin sisäistä kieltoa ei voi tehdä alakohtaisesti eikä käyntikohtaisesti, vaan pitää kieltää koko erikoissairaanhoito ja/ tai perusterveydenhuolto. Se on tietysti hankalaa, kun sairaalassa on minusta monenlaisia tietoja, sellaisiakin, joiden näkyminen terveyskeskukseen ei haittaa vaan olisi joskus hyvinkin tarpeellista. Mutta asia on hoitunut tähän mennessä siis siten että olen itse tulostanut paperille tarvittavat tekstit ja ottanut ne mukaan vastaanotolle.

        Terveyskeskuksessa ei ole kyselty miksi olen kiellon tehnyt, on vain otettu vastaan tulosteet ja hoidettu ihan hyvin.:) Mutta kun kysyit alunperin, että näkyvätkö kiellot, niin tietysti he terveyskeskuksessa havaitsevat että mikään sairaalatieto ei näy sinne. Eli vaikka eivät suoraan näe että olen tehnyt kiellon, ymmärtävät sen siitä että sairaalatiedot ovat kokonaan näkymättömissä. Mutta tämä ei siis ole haitannut hoitoani mitenkään.


      • Anonyymi
        täältävaan kirjoitti:

        En tiedä mitä tuo kohta luovutetuista kieltotiedoista tarkoittaa. Kannattaa soittaa Kelan Kanta-neuvontaan:
        Puhelin: 020 634 11 (vaihde)

        Mutta minulle on kerrottu, en enää muista oliko se juuri tuo Kelan neuvonta vai sairaalan tietosuojavastaava, mutta on siis kuitenkin sanottu että niistä kieltämistäni tiedoista ei näy mitään,, ei siis sitäkään että olen ne kieltänyt. Ei edes diagnoosit. Kysyin siitäkin silloin. Asiaa voisi kyllä vielä varmistaa, joten jos soitat tuonne neuvontaan, kerro :)

        Minusta olennaisinta on tuo että ei anna ollenkaan suostumusta Kantaan. Sillä välttyy tekemästä yksittäisiä käyntikohtaisia kieltoja. Nehän eivät kuitenkaan toimi oman sh-piirin sisällä vaan vain kun on kyse yksityisistä lääkäriasemista ja muualla maassa sijaitsevista julkisista terveydenhuollon yksiköistä.

        Ja toinen ratkaisu mitä pidän siis ainakin omalla kohdallani olennaisena on että olen tehnyt kiellon oman sh-piirin erikoissairaanhoidon ja terveyskeskuksen välille.

        Kyllä minulla on se käsitys, että diagnoosien ei pitäisi näkyä jos on nuo kiellot tehnyt. Sairaanhoitopiireissä lääkäreillä on käytössään potilaskertomuksesta erillinen diagnoosilista, missä luetellaan kaikki henkilön saamat diagnoosit. Sama lista joka näkyy Omakannassa. Mutta jos joku dgn on tehty yksikössä jonka näkyvyyden on kieltänyt, niin minulle on kerrottu ettei se näy listassakaan.

        Jos tekee kiellon oman sh-piirin erikois- ja perusterveydenhuollon välille, niin jos ja kun tulee tilanne että haluaa jotakin kiellon piiriin kuuluvaa tietoa hoitavalle lääkärilleen, niin sehän onnistuu käytännössä niin että itse tulostaa Omakannasta tarvittavat potilaskertomukset ja vie ne mukanaan vastaanotolle. Eli kun olen estänyt sairaalan tietoja näkymästä terveyskeskukseen, olen pari kertaa tulostanut sairaalakäyntien tekstit ja näyttänyt ne terveyskeskuslääkärille. Niiltä osin siis kuin hän niitä tarvitsee.

        Tein kyseisen kiellon siksi että olin hoidettavana sairaalassa alalla jossa minusta tehtiin hyvin henkilökohtaisia kirjauksia, enkä halua niiden näkyvän muille aloille enkä terveyskeskukseen. Oman alueen sh-piirin sisäistä kieltoa ei voi tehdä alakohtaisesti eikä käyntikohtaisesti, vaan pitää kieltää koko erikoissairaanhoito ja/ tai perusterveydenhuolto. Se on tietysti hankalaa, kun sairaalassa on minusta monenlaisia tietoja, sellaisiakin, joiden näkyminen terveyskeskukseen ei haittaa vaan olisi joskus hyvinkin tarpeellista. Mutta asia on hoitunut tähän mennessä siis siten että olen itse tulostanut paperille tarvittavat tekstit ja ottanut ne mukaan vastaanotolle.

        Terveyskeskuksessa ei ole kyselty miksi olen kiellon tehnyt, on vain otettu vastaan tulosteet ja hoidettu ihan hyvin.:) Mutta kun kysyit alunperin, että näkyvätkö kiellot, niin tietysti he terveyskeskuksessa havaitsevat että mikään sairaalatieto ei näy sinne. Eli vaikka eivät suoraan näe että olen tehnyt kiellon, ymmärtävät sen siitä että sairaalatiedot ovat kokonaan näkymättömissä. Mutta tämä ei siis ole haitannut hoitoani mitenkään.

        ”Ja toinen ratkaisu mitä pidän siis ainakin omalla kohdallani olennaisena on että olen tehnyt kiellon oman sh-piirin erikoissairaanhoidon ja terveyskeskuksen välille.” Miten tämä tehdään..?

        Minusta on esim. kirjoitettu asioita, jotka eivät ole totta ja väärinkäsityksien välttämiseksi olisi kiva saada sellainen käynti piiloon.


      • Anonyymi
        täältävaan kirjoitti:

        En tiedä mitä tuo kohta luovutetuista kieltotiedoista tarkoittaa. Kannattaa soittaa Kelan Kanta-neuvontaan:
        Puhelin: 020 634 11 (vaihde)

        Mutta minulle on kerrottu, en enää muista oliko se juuri tuo Kelan neuvonta vai sairaalan tietosuojavastaava, mutta on siis kuitenkin sanottu että niistä kieltämistäni tiedoista ei näy mitään,, ei siis sitäkään että olen ne kieltänyt. Ei edes diagnoosit. Kysyin siitäkin silloin. Asiaa voisi kyllä vielä varmistaa, joten jos soitat tuonne neuvontaan, kerro :)

        Minusta olennaisinta on tuo että ei anna ollenkaan suostumusta Kantaan. Sillä välttyy tekemästä yksittäisiä käyntikohtaisia kieltoja. Nehän eivät kuitenkaan toimi oman sh-piirin sisällä vaan vain kun on kyse yksityisistä lääkäriasemista ja muualla maassa sijaitsevista julkisista terveydenhuollon yksiköistä.

        Ja toinen ratkaisu mitä pidän siis ainakin omalla kohdallani olennaisena on että olen tehnyt kiellon oman sh-piirin erikoissairaanhoidon ja terveyskeskuksen välille.

        Kyllä minulla on se käsitys, että diagnoosien ei pitäisi näkyä jos on nuo kiellot tehnyt. Sairaanhoitopiireissä lääkäreillä on käytössään potilaskertomuksesta erillinen diagnoosilista, missä luetellaan kaikki henkilön saamat diagnoosit. Sama lista joka näkyy Omakannassa. Mutta jos joku dgn on tehty yksikössä jonka näkyvyyden on kieltänyt, niin minulle on kerrottu ettei se näy listassakaan.

        Jos tekee kiellon oman sh-piirin erikois- ja perusterveydenhuollon välille, niin jos ja kun tulee tilanne että haluaa jotakin kiellon piiriin kuuluvaa tietoa hoitavalle lääkärilleen, niin sehän onnistuu käytännössä niin että itse tulostaa Omakannasta tarvittavat potilaskertomukset ja vie ne mukanaan vastaanotolle. Eli kun olen estänyt sairaalan tietoja näkymästä terveyskeskukseen, olen pari kertaa tulostanut sairaalakäyntien tekstit ja näyttänyt ne terveyskeskuslääkärille. Niiltä osin siis kuin hän niitä tarvitsee.

        Tein kyseisen kiellon siksi että olin hoidettavana sairaalassa alalla jossa minusta tehtiin hyvin henkilökohtaisia kirjauksia, enkä halua niiden näkyvän muille aloille enkä terveyskeskukseen. Oman alueen sh-piirin sisäistä kieltoa ei voi tehdä alakohtaisesti eikä käyntikohtaisesti, vaan pitää kieltää koko erikoissairaanhoito ja/ tai perusterveydenhuolto. Se on tietysti hankalaa, kun sairaalassa on minusta monenlaisia tietoja, sellaisiakin, joiden näkyminen terveyskeskukseen ei haittaa vaan olisi joskus hyvinkin tarpeellista. Mutta asia on hoitunut tähän mennessä siis siten että olen itse tulostanut paperille tarvittavat tekstit ja ottanut ne mukaan vastaanotolle.

        Terveyskeskuksessa ei ole kyselty miksi olen kiellon tehnyt, on vain otettu vastaan tulosteet ja hoidettu ihan hyvin.:) Mutta kun kysyit alunperin, että näkyvätkö kiellot, niin tietysti he terveyskeskuksessa havaitsevat että mikään sairaalatieto ei näy sinne. Eli vaikka eivät suoraan näe että olen tehnyt kiellon, ymmärtävät sen siitä että sairaalatiedot ovat kokonaan näkymättömissä. Mutta tämä ei siis ole haitannut hoitoani mitenkään.

        Jos ihminen menee jonkun vaivan kanssa lääkäriin, niin miksi pitäisi kieltää häntä katsomasta mitä on ollut ennen , voi olla että siitä tiedosta voisi olla apuakin diagnoosia tehdessä..
        Kyllä minun tietoni saavat ihan hyvin katsoa, näkevät että kilpirauhasessa on vikaa ollut monia vuosia ja lääkitys siihen , ja jos ei näkisi sitä enkä sanomisia niin voisi olla että määräisi jotain lääkettä mikä ei edes sovi yhteen kilpirauhas lääkkeiden kanssa .siksi kysyvät usei että saako katsoa että tietävät taustat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Ja toinen ratkaisu mitä pidän siis ainakin omalla kohdallani olennaisena on että olen tehnyt kiellon oman sh-piirin erikoissairaanhoidon ja terveyskeskuksen välille.” Miten tämä tehdään..?

        Minusta on esim. kirjoitettu asioita, jotka eivät ole totta ja väärinkäsityksien välttämiseksi olisi kiva saada sellainen käynti piiloon.

        Jos on väärinkäsitys tullut niin se selvitetään lääkärin kanssa , usein on niin että joku on kärsinyt pitkästä masennuksesta ja kun selviää siitä haluaa ottaa tiedot pois, siis keneltä ja miksi koska diagnoosi on ollut ihan oikea .niin että se lääkäri joka on kirjoittanut muka väärin voitotta sen pois, mutta einaina ole kuitenkaan niinkään että,olisi kirjoittanut väärin vaan potilas tulkitsee väärin, tai sitten häpeää jotain diagnoosia ja haluaa sen pois, näitä on monen laista tallustajaam, jotka aiheuttavat lisätöitä näiden juttujen kanssa ennen niin ylikuormitetulle sairaanhoidolle.


    • MustaTuntuu_

      Lääkärit kai näkevät tiedoistasi vielä jotain mitä sinä et itse näe?

      • täältävaan

        Se riippuu siitä mitä kaikkea kirjoitetuista potilaskertomuksista siirretään Omakantaan. Kaikkea ei siirretä. Vaihtelee esim. sairaanhoitopiireissä. Esimerkiksi minun sh-piirissäni näkyvät sairaalahoidoista vain yhteenvedot, osastolla tehty potilaskertomus ei näy. Sen voi tilata postitse jos haluaa, potilaallahan on aina oikeus nähdä kaikki mitä hänestä on kirjoitettu.

        Lääkärien kirjoittama potilaskertomus on paljon laajempi ja yksityiskohtaisempi kuin yhteenveto tai loppuarvio, joten minusta sen pitäisi näkyä Omakannassa.

        Myöskään hoitajien osastolla tekemät merkinnät, ns. hoitokirjaukset, eivät näy Omakannassa.

        Mielestäni on paha juttu että kaikki ei ole Omakannassa, vaikka sen tarkoitus on nimenomaan parantaa potilaan tiedonsaantia. Koska kuitenkin sekin mitä ei näy Omakannassa on kyllä koko sairaalan luettavissa. Siis niille jotka jotenkin hoitavat potilasta. Esim. fysioterapeutti voi nähdä ihan kaiken mitä potilaasta on sairaanhoitopiirin eri paikoissa (sairaalan eri osastot, terveyskeskus ym.) ikinä kirjoitettu. Ainoa millä tätä oikeutta voi nykyisin rajoittaa on ettei ota Kantaa käyttöön JA tekee lisäksi sen kiellon erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon välille.

        Kun sairaalassa eli erikoissairaanhoidossa ollaan, niin ei ole mahdollista kieltää sairaalan henkilökuntaa näkemästä sairaalatietoja, vain terveyskeskustiedot (ja päinvastoin). Siis eri alojen näkymistä sairaalan sisällä ei voi kieltää. Se on huono juttu ja heikkous yksityisyydensuojassa, ainakin minun mielestäni.


      • Anonyymi
        täältävaan kirjoitti:

        Se riippuu siitä mitä kaikkea kirjoitetuista potilaskertomuksista siirretään Omakantaan. Kaikkea ei siirretä. Vaihtelee esim. sairaanhoitopiireissä. Esimerkiksi minun sh-piirissäni näkyvät sairaalahoidoista vain yhteenvedot, osastolla tehty potilaskertomus ei näy. Sen voi tilata postitse jos haluaa, potilaallahan on aina oikeus nähdä kaikki mitä hänestä on kirjoitettu.

        Lääkärien kirjoittama potilaskertomus on paljon laajempi ja yksityiskohtaisempi kuin yhteenveto tai loppuarvio, joten minusta sen pitäisi näkyä Omakannassa.

        Myöskään hoitajien osastolla tekemät merkinnät, ns. hoitokirjaukset, eivät näy Omakannassa.

        Mielestäni on paha juttu että kaikki ei ole Omakannassa, vaikka sen tarkoitus on nimenomaan parantaa potilaan tiedonsaantia. Koska kuitenkin sekin mitä ei näy Omakannassa on kyllä koko sairaalan luettavissa. Siis niille jotka jotenkin hoitavat potilasta. Esim. fysioterapeutti voi nähdä ihan kaiken mitä potilaasta on sairaanhoitopiirin eri paikoissa (sairaalan eri osastot, terveyskeskus ym.) ikinä kirjoitettu. Ainoa millä tätä oikeutta voi nykyisin rajoittaa on ettei ota Kantaa käyttöön JA tekee lisäksi sen kiellon erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon välille.

        Kun sairaalassa eli erikoissairaanhoidossa ollaan, niin ei ole mahdollista kieltää sairaalan henkilökuntaa näkemästä sairaalatietoja, vain terveyskeskustiedot (ja päinvastoin). Siis eri alojen näkymistä sairaalan sisällä ei voi kieltää. Se on huono juttu ja heikkous yksityisyydensuojassa, ainakin minun mielestäni.

        Minusta omakanta ei paranna kaikkien tiedon saantia ! Koska moni ei aina osaa tulkita lukemaansa edes oikein.
        Sitä kuulee jos minkälaisia selityksiä joista jo tietää ettei asia voi olla kute; henkilö sen on tulkinnut.joten miksi vahdata omakantaa niin kovasti , eikö se riitä kun käy lääkärissä ja syö lääkkeet mitä lääkäri on kirjoittanut .
        Niin ai aiheuta itselleen päänvaivaa turhaan.
        Tavallisissa sairauksia on niin monella mutta toisille ne on hyvin suuria asioita olevinaan ja sitten katsellaan omakansåtaa ja sanotaan että väärinhän sinne on kirjoitettu . Joten ei ne sairaudet muuksi muutu jos ne saa pois omakannasta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta omakanta ei paranna kaikkien tiedon saantia ! Koska moni ei aina osaa tulkita lukemaansa edes oikein.
        Sitä kuulee jos minkälaisia selityksiä joista jo tietää ettei asia voi olla kute; henkilö sen on tulkinnut.joten miksi vahdata omakantaa niin kovasti , eikö se riitä kun käy lääkärissä ja syö lääkkeet mitä lääkäri on kirjoittanut .
        Niin ai aiheuta itselleen päänvaivaa turhaan.
        Tavallisissa sairauksia on niin monella mutta toisille ne on hyvin suuria asioita olevinaan ja sitten katsellaan omakansåtaa ja sanotaan että väärinhän sinne on kirjoitettu . Joten ei ne sairaudet muuksi muutu jos ne saa pois omakannasta

        Niin mutta potilaan sanomisia ei saa muunella!


    • KaikkienKanta

      Olen samaa mieltä että OmaKanta on heikko liittyen potilaan yksityisyydensuojaan. Aika harva tulee varmaan ajatelleeksi että tietoihin pääsee noin helpolla... Isoveli valvoo!:(

      • Anonyymi

        Ja mitä muka sairauksien tiedoista joku muka hyötyisi edes .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mitä muka sairauksien tiedoista joku muka hyötyisi edes .

        Onhan se vttuimaista, jos naapurit ja muut tietää sinun mielenterveyden ja intiimialueiden ongelmat, vaikka eivät siitä edes hyötyisi. Ihmisiä ne vaan on siellä terveyspuolella ja etenkin naiset kovia juoruamaan, mikään ei pysy yksityisenä.


    • Epätietoisuutta

      Kauanko osastotietoja, mitkä eivät näy Oma kannassa, säilyttään ja missä? Ketkä näitä tietoja pääsee katsomaan?

      • täältävaan

        Kaikki potilastekstit pitää lain mukaan säilyttää 12 vuotta potilaan kuolemasta.

        Ne mitä ei siirretä Omakantaan ovat terveydenhuollon yksikön omassa järjestelmässä (esim. Pegasus, Miranda, Apotti). Ne ovat hoitohenkilökunnan työjärjestelmiä jotka ovat yhteydessä Kantaan, ja josta siis osa teksteistä sinne siirretään. Sitäkin mitä ei siirretä Kantaan pääsevät katsomaan KAIKKI POTILASTA HOITAVAT HENKILÖT KOKO SAIRAANHOITOPIIRISSÄ. Tämä tarkoittaa siis esim. kaikkia alueen julkisia sairaaloita ja potilaan oman kunnan perusterveydenhuoltoa, johon kuuluu esim. psyk.poli, fysioterapia ja hammashuolto.

        Tietoja saavat katsoa vain ne jolla on hoitosuhde potilaaseen. He saavat katsoa kaiken mitä pitävät hoidon kannalta tarpeellisena. Mt-puolen tekstien katsomista ei ole rajoitettu, sitä pidetään nykyään monin paikoin jopa suositeltavana, sillä se on "kokonaisvaltaista hoitoa".

        Näin on perusteltu mm. minulle sitä kun somaattisen osaston lääkärit, hoitajat ja sairaanhoidon opiskelijatkin lukivat psykiatrian potilaskertomukseni erään tapaturman yhteydessä.

        Meni luottamus terveydenhuoltojärjestelmään.


      • Anonyymi
        täältävaan kirjoitti:

        Kaikki potilastekstit pitää lain mukaan säilyttää 12 vuotta potilaan kuolemasta.

        Ne mitä ei siirretä Omakantaan ovat terveydenhuollon yksikön omassa järjestelmässä (esim. Pegasus, Miranda, Apotti). Ne ovat hoitohenkilökunnan työjärjestelmiä jotka ovat yhteydessä Kantaan, ja josta siis osa teksteistä sinne siirretään. Sitäkin mitä ei siirretä Kantaan pääsevät katsomaan KAIKKI POTILASTA HOITAVAT HENKILÖT KOKO SAIRAANHOITOPIIRISSÄ. Tämä tarkoittaa siis esim. kaikkia alueen julkisia sairaaloita ja potilaan oman kunnan perusterveydenhuoltoa, johon kuuluu esim. psyk.poli, fysioterapia ja hammashuolto.

        Tietoja saavat katsoa vain ne jolla on hoitosuhde potilaaseen. He saavat katsoa kaiken mitä pitävät hoidon kannalta tarpeellisena. Mt-puolen tekstien katsomista ei ole rajoitettu, sitä pidetään nykyään monin paikoin jopa suositeltavana, sillä se on "kokonaisvaltaista hoitoa".

        Näin on perusteltu mm. minulle sitä kun somaattisen osaston lääkärit, hoitajat ja sairaanhoidon opiskelijatkin lukivat psykiatrian potilaskertomukseni erään tapaturman yhteydessä.

        Meni luottamus terveydenhuoltojärjestelmään.

        Mutta usein on niin että on hyväkin että lääkärit näkevät kokonaisuuden jabtäten tulee heille laajempi tieto mitä potilas on kärsinyt aikaisemmin . Joten jos on mielenterveys vaikeuksia ollut niin mitä niissä on peittelemistä sekin antaa infoa niille että osaavat kirjoittaa oikeat lääkkeet siihen uuteen sairauteen .
        Joten ei ne uteliaisuudesta niitä katsele ainoastaan lääketieteellisistä syistä
        Ja kun näkevät kaiken on väärin hoitokin poissa laskuista .
        Heidän työnsä on niinkuin vähän eri tasolla se kun me tavikset kuvitellaan .
        Jokaiseen asiaan on selitys näistäkin asioista . Se joka on hoitoalalla töissä tietää miten tärkeää se on että voi seurata entisiäkin diagnooseja


    • Tiedotonpotilas

      Laittaisko joku oikein kuvallisen esimerkin siitä, mitä kannattaa ruksata kieltoon jos vähääkään haluaa säilyttää yksityisyytensä eri instanssien välillä. Vai onko parempi laittaa kielto kaikkiin kohtiin vai onko siitäkin haittaa?

      • täältävaan

        Voit estää tietojen siirron terveyskeskuksen ja sairaalan välillä näin:
        Omakannasta kohta Potilastietojen luovutuskiellot, ja siellä aukeaa luettelo eri terveydenhuollon yksiköistä. Siellä pitäisi olla erikseen oman asuinkuntasi perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito. Rasti kohdassa Kaikki rekisterit estää tietojen näkymisen näiden välillä. Muista tallentaa tiedot sivun alalaidasta. Siellä on myös hätätilavaihtoehto.

        En ole varma onko koko maassa sh-piirit jaettu näin että em. kiellon voi tehdä, mutta ainakin pk-seudulla.

        Omassa sh-piirissä (esim. HUS, TYKS, TAYS) ei voi tehdä mitään käynti- tai erikoisalakohtaisia kieltoja. Vain tämän, erikoissairaanhoito vs. perusterveydenhuolto. Koska esim. psyk.poli kuuluu perusterveydenhuoltoon sen tekstien näkymistä terveyskeskukseen (lääkärit, fysioterapeutit jne.) ei voi estää. Vastaavasti sairaalan sisällä eri osastot näkevät kaikki toistensa tekstit, ja jos on muita erikoissairaanhoidon paikkoja kuten silmäsairaala jne. niin siellä myös.

        Käyntikohtaisia kieltoja vastaanottojen kohdalle voi laittaa, mutta ne eivät estä näkyvyyttä omassa sh-piirissä. Ne estävät näkyvyyden sen ulkopuolelle kuten muihin sh-piireihin ja yksityissektorille.


      • Anonyymi

        Minä en käsitä miksi jotain pitäisi laittaa kieltoon sillä kokonaisuus ihmisen terveydestä antaa aina mahdollisuuden oikeaan diagnoosiiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en käsitä miksi jotain pitäisi laittaa kieltoon sillä kokonaisuus ihmisen terveydestä antaa aina mahdollisuuden oikeaan diagnoosiiin

        Yleensä salaamista haluavat ovat MT potilaita jotka haluavat salata mielenterveysdiagnoosinsa ja lääkityksensä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä salaamista haluavat ovat MT potilaita jotka haluavat salata mielenterveysdiagnoosinsa ja lääkityksensä

        Ootko idiootti? Kävikö mielessä että saattaa olla vääriä diagnooseja ja tietoa perheen jäsenistä jotka ei kuulu muille. Ihme vatupasseja ihmiset.


      • Anonyymi
        täältävaan kirjoitti:

        Voit estää tietojen siirron terveyskeskuksen ja sairaalan välillä näin:
        Omakannasta kohta Potilastietojen luovutuskiellot, ja siellä aukeaa luettelo eri terveydenhuollon yksiköistä. Siellä pitäisi olla erikseen oman asuinkuntasi perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito. Rasti kohdassa Kaikki rekisterit estää tietojen näkymisen näiden välillä. Muista tallentaa tiedot sivun alalaidasta. Siellä on myös hätätilavaihtoehto.

        En ole varma onko koko maassa sh-piirit jaettu näin että em. kiellon voi tehdä, mutta ainakin pk-seudulla.

        Omassa sh-piirissä (esim. HUS, TYKS, TAYS) ei voi tehdä mitään käynti- tai erikoisalakohtaisia kieltoja. Vain tämän, erikoissairaanhoito vs. perusterveydenhuolto. Koska esim. psyk.poli kuuluu perusterveydenhuoltoon sen tekstien näkymistä terveyskeskukseen (lääkärit, fysioterapeutit jne.) ei voi estää. Vastaavasti sairaalan sisällä eri osastot näkevät kaikki toistensa tekstit, ja jos on muita erikoissairaanhoidon paikkoja kuten silmäsairaala jne. niin siellä myös.

        Käyntikohtaisia kieltoja vastaanottojen kohdalle voi laittaa, mutta ne eivät estä näkyvyyttä omassa sh-piirissä. Ne estävät näkyvyyden sen ulkopuolelle kuten muihin sh-piireihin ja yksityissektorille.

        Jaa, eli yksittäiset tk kirjaukset kieltoineen näkyvät kuitenkin sh-piiriin ja hammashoitolan jne? Pitäisi siis olla kielto kokonaisuudessaan potilastietoihin, niinkö?


    • Potilaan_yksityisyys

      Keskussairaalassa esim HUS kannattaaa laittaa kielto kaikkiin rekistereihin koska he kuitenkin kiellosta huolimatta ne näkevät, jos sattuu jotain äkillistä.
      OmaKannassa voi piilottaa yksittäisten käyntien osalta käynnit. Sinne jää näkyviin muuten myös psykologin käynnit. Terveyskeskuksessa voi tehdä kiellon jne..
      Väärin on että masennusta poteneen somaattisia vaivoja ei usein haluta hoitaa..
      Psykologia ja psykiatria luokitellaan nykyään yleislääketieteeseen siksi tiedot käynneistä on laajasti luettavissa OmaKannassa.. tähän tulisi saada muutos!

      • Anonyymi

        Niin jos sattuu jotain äkillistä niin silloin on lääkärin hyvä tietää sairaushistoria !mitä noita mielen sairauksia muka pitäisi piilotella , kokonaisuus on aina hyväksi


    • tohtorinen

      HUS suhtee kannattaa kieltää kaikki mahdolline tietoje saamine. Siellä tietoturvataso potilastiedois o lähinnä vitsi. Jos vielä sattuu olemaa HUS- työntekijä, ni työterveyshuollo tiedot on käytännössä esimiehes saatavilla iha kaikki. Tuttavan oli vuosii sitte töissä HUSil ni häne työterveyspotilastieto täydenty jokaise työterveyshuollo käynni jälkee esimiehe omaa kansioo toimistossa. Siell oli myös muide yksikö työntekijöide potilastiedot. HUSis myös yleisesti käytetää salaamatonta sähköpostii potilastietojen välittämisee eri osastoje välillä. Tämähä on erittäin kiellettyy mutt HUS elää omaa elämäänsä tietosuoja ja lakie ulottumattomissa. Ehkä kaikki muuttuu, ku yli "herra ja hidalgo" toimitusjohtaja Aki Linden vaihtuu alan ammattilaisee. Linde vanhana kommarina tykkäs sosialisoida myös kaikkie potilastiedot :-)

      • Anonyymi

        Kyllä sitä ollaan tärkeitä olevinaan Ja luulot asioista ovat ne pahimmat.
        Joten mitähän me tavikset sitten kielletään ja miksi . Jos on aikaisemmin saanut esim jotain lääkettä mikä ei sovi niin se on hyvä lääkärin tietää ettei kirjoita siihen ryhmään kuuluvia lääkkeitä , tai muita mitkä eivät sovi potilaalle .
        Joten paljon sitä on epäluuloisia ihmisiä hoitoa kohtaan .
        Sen se tekee kun ei tiedä aina asioiden todellista syytä


    • JuuriK

      Olisko reseptien uusiminen ainut omakannan tehtävä? Tossa muuta tuputetaan: http://www.satasairaala.fi/tietoa-meista/ajankohtaista/Sivut/Mita-potilas-nakee-Omakannasta-ja-Omakannan-periaatteet.aspx

      Osaltani siellä ei muuta näy kuin viime syksyn rokotukset. Ja ilmoitus että saan itse täydentää! (Jos huvittaa?) Ainakin pariin kertaan omakantaani on käsitelty poistamalla tiedot.

      On se jättiläishomma kirjoitella omakanta. Lienee tehty työllistämistarkoituksessa, mutta nyt, kun säästetään niin ei työllistetä. Lääkärin näytöllä kyllä on vanhatkin asiat.

    • Anonyymi

      Haluaisin poistaa kaikki tietoni omakannasta, mutta se ei liene mahdollista? En ole antanut kenellekään lupaa laittaa tietojani mihinkään "julkiseen" tietokantaan tai edes säilyttää digitaalisessa muodossa missään. Miksi ihmeessä tästä asiasta ei kysytä ihmiseltä itseltään haluaako tietojansa kerättävän. Minä en halua!

      • Anonyymi

        Lääkäri poistaa kun pyydät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkäri poistaa kun pyydät.

        Ei niitä saa pois, mutta voi määritellä kuka voi lukea niitä.


    • Anonyymi

      Tämä on vanha ketju. Voisiko joku kertoa mikä on tilanne nykyään. Ketjussa puhutaan sairaalapotilaista ja terveyskeskuspotilaista jotka ovat eri tietokannoissa(?) ja voidaan ruksata toisilleen näkymättömäksi,
      Itse olen ollut siinä käsityksessä että kaikki molemmista laitoksista on toinen toiselle näkyvissä.
      Ihmettelenkin siksi että miksi korvalääkärikäynnin yhteydessä hoitaja on käynyt lukemassa esim. sukupuolitautiini määrättyjä reseptitietoja vai kuuluuko hänen yleensäkin tarkastaa mitä kaikkia reseptejä minulla on?

      • Anonyymi

        Olisko mahdollisesti joku sukulaisuussuhde kyseessä? Uteliaat tuttavat ja sukulaiset tutkivat yleensä liian helpolla toisten terveystietoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisko mahdollisesti joku sukulaisuussuhde kyseessä? Uteliaat tuttavat ja sukulaiset tutkivat yleensä liian helpolla toisten terveystietoja.

        Entäs onko muilla sama juttu käynyt ? Vakava sairaus edennyt . Terveyskeskus poistanut käynnistäni n.20 kertaa ..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisko mahdollisesti joku sukulaisuussuhde kyseessä? Uteliaat tuttavat ja sukulaiset tutkivat yleensä liian helpolla toisten terveystietoja.

        Sitten kun kaikki tietosi on poistettu eli ne on salattu ulkopuolisislta voit olla huoleti kiska et ole enää hengissä lukemassa tietojasi mistään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten kun kaikki tietosi on poistettu eli ne on salattu ulkopuolisislta voit olla huoleti kiska et ole enää hengissä lukemassa tietojasi mistään.

        Ei kun minä nimenomaan vaadin ne itselle nähtäväksi.


    • Anonyymi

      En lukenut noita kaikkia riipustuksia. Ihmettelen vaan, miksi jonkun pitäisi salata jotain tietojaan. Joudut vaikka onnettomuuteen ja lääkäri ei pääse tietoihisi käsiksi. Oma syy.

      • Anonyymi

        Yleensä niillä kieltäjillä on psyykkisistä oireista tai alkoholismista merkintöjä.


      • Anonyymi

        "En lukenut noita kaikkia riipustuksia. Ihmettelen vaan, miksi jonkun pitäisi salata jotain tietojaan. "

        Esim. Vaimolleni tehtiin väärä diagnoosi kun luettiin että hänellä oli reumaattisia sairauksia ja ollut joskus reumaparantolassa.

        Vasta potilasta tuntematon keskussairaalassa teki diagnoosin, 3-4 tärkeää päivää viivästyttiin hoidossa, Polyradikuliitti eli hermojuuritulehdus (Guillain-Barrén oireyhtymä)

        Vain sydän ja verenkiertohäiriöt on hyvä näkyä potilastiedoissa ja muut vastaavat. Ei koko historia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä niillä kieltäjillä on psyykkisistä oireista tai alkoholismista merkintöjä.

        Lähes 100% koskee mieliala-asioita näistä. Tai siis potilas kiistää psyykepuolella olevan mitään ongelmaa. Väkisin pitäisi jokin ruumiillinen syy löytää eikä millään hyväksytä psyykkistä tai toiminnallista häiriötä oireiden taustalla. Sitten halutaan piilottaa teksti jossa näistä mieliala-asioista mainitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähes 100% koskee mieliala-asioita näistä. Tai siis potilas kiistää psyykepuolella olevan mitään ongelmaa. Väkisin pitäisi jokin ruumiillinen syy löytää eikä millään hyväksytä psyykkistä tai toiminnallista häiriötä oireiden taustalla. Sitten halutaan piilottaa teksti jossa näistä mieliala-asioista mainitaan.

        Hoitava taho poistanut lääkärikäyntejä .Kun mokasivat invaliidiksi . Kuulemma jälki niistä jää ..


    • Anonyymi

      voisiko saada vieläohjeen MITEN piilotan yksityisläkärin tekemän kirjauksen omakantaan? Mua ei haittaa mikään muu näkyvyys kuin tuo yksi kirjaus joka on mielestäni väärä . Eli haluan että muut tiedot näkyy, mutta tätä yhtä yksityislääkärikäyntiä en.Laitoin toki ruksin sen kohdalle, ettei näkyisi, mutta joku sanoi että se silti näkyy julkisella puolella? Uskomatonta jos totta. Olin kuvitellut että ne olisi piilossa.

      • Anonyymi

        Esim.terveyskeskuksen lekuri aiheutti minulle selkäinvaliiditeetin . Nyt nämä toiset lekurit kollegiallisuuttaan osoittaakseen käytännössä nälvivät potilaskertomuksissaan minua ! Eli tunteettomia paskiasia. Kun olen tietysti tehnyt kantelut eteenpäin . Eikä esimiehensä anteeksi ole pyytäneet .Testamenttini suuri ! todellakin tällä tiedolla menee Tanskaan .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esim.terveyskeskuksen lekuri aiheutti minulle selkäinvaliiditeetin . Nyt nämä toiset lekurit kollegiallisuuttaan osoittaakseen käytännössä nälvivät potilaskertomuksissaan minua ! Eli tunteettomia paskiasia. Kun olen tietysti tehnyt kantelut eteenpäin . Eikä esimiehensä anteeksi ole pyytäneet .Testamenttini suuri ! todellakin tällä tiedolla menee Tanskaan .

        Siis todella tuhosivat elämäni , Karmeat säryt yötä päivää ja aiheettomat nälvimiset päälle . Siitä aiheutuneineiden muiden vaivojen hoitojen kertomuksiin. En tiedä onko tässä potilaan syyksi yritystä laittaa ? Jotta selänhoito meni päin persettä ? Siis tämä ehkä menee jopa oikeuteen ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis todella tuhosivat elämäni , Karmeat säryt yötä päivää ja aiheettomat nälvimiset päälle . Siitä aiheutuneineiden muiden vaivojen hoitojen kertomuksiin. En tiedä onko tässä potilaan syyksi yritystä laittaa ? Jotta selänhoito meni päin persettä ? Siis tämä ehkä menee jopa oikeuteen ?

        Miten asia eteni, todella masentavaa ja kurjaa. :(


    • Anonyymi

      Kuinka poistan Kannan käytöstä?

      • Anonyymi

        Et mitenkään, se on aina olemassa. Terveydenhuolto on aina kirjannut potilaiden tiedot, aiemmin ne olivat vaan paperilla hoitavassa yksikössä, nyt ne ovat valtakunnallisessa sähköisessä tiedostossa. Jos kanta-palvelun tiedot vaivaavat, älä lue niitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et mitenkään, se on aina olemassa. Terveydenhuolto on aina kirjannut potilaiden tiedot, aiemmin ne olivat vaan paperilla hoitavassa yksikössä, nyt ne ovat valtakunnallisessa sähköisessä tiedostossa. Jos kanta-palvelun tiedot vaivaavat, älä lue niitä.

        Kiitos


    • Anonyymi

      Ei kannata uskoa että eivät näe. Ihan paskaa. Vanha ketju mutta kyllä ne pääsee tonkimaan ihan kaiken ja jos ei pääse niin kyllä keinot keksitään.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Koitin selvittää mitä nämä muut tapahtumat on .en saanut kunnon vastausta kysymykseen. palloteltiin henkilöltä toiselle ,kukaan ei halunnut kommentoida asiaa.
      Kysyin että näkyvätkö tiedot muille, mutta ei minulle kyllä/ei vastataan en kommentoi.
      eikö potilaan tule saada kaikki itseään koskeva tieto.

      • Anonyymi

        Nyt pitäisi saada Kansalaisaloite. Oma Kanta nurin ja heti. Ihmiselle oikeus valita mitä tietoja jakaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt pitäisi saada Kansalaisaloite. Oma Kanta nurin ja heti. Ihmiselle oikeus valita mitä tietoja jakaa!

        Eihän sitä varten tarvitse Kanta-palvelua lopettaa. Voit tehdä vaikka kaikki kiellot, niin se vastaa vanhaa tilannetta ennen "kantaa".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt pitäisi saada Kansalaisaloite. Oma Kanta nurin ja heti. Ihmiselle oikeus valita mitä tietoja jakaa!

        Samaa mieltä! Ja muutenkin jotain tolkkua tähän touhuun, mitä järkeä kaikkia tietoja on säilöä niin tolkuttoman kauan? Joku yksityisyys pitää ihmisellä olla, ja oikeus tulla unohdetuksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt pitäisi saada Kansalaisaloite. Oma Kanta nurin ja heti. Ihmiselle oikeus valita mitä tietoja jakaa!

        Niin tai todennäköisempää olisi saada läpi aloite, jossa annettaisi henkilölle mahdollisuus kieltää kirjaamasta kantaan tai mihinkään muuhunkaan rekisteriin tietoja jos näin haluaa. Pitäisi myös saada mahdollisuus poistaa jo olemassa olevat kirjaukset. Tällä hetkellä viranomaiset loikkii aivan päättömästi noiden luovutuskieltojen yli jos niitä huvittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tai todennäköisempää olisi saada läpi aloite, jossa annettaisi henkilölle mahdollisuus kieltää kirjaamasta kantaan tai mihinkään muuhunkaan rekisteriin tietoja jos näin haluaa. Pitäisi myös saada mahdollisuus poistaa jo olemassa olevat kirjaukset. Tällä hetkellä viranomaiset loikkii aivan päättömästi noiden luovutuskieltojen yli jos niitä huvittaa.

        Ihmiset eivät ymmärrä mitä noilla Kantapalvelun kielloilla pystyy kieltämään ja sitten syytetään rikkomuksista. Saman hoitoyksikön sisällä tietoja voi lukea kielloista huolimatta, kiellot koskevat yksikön ulkopuolisia tietojen lukua.


    • Anonyymi

      Jos joku tekee tuollaisen kansalaisaloitteen niin allekirjoitan sen mielelläni.

    • Anonyymi

      Ymmärsinkö oikein; jos piilotan yhden omakantamerkinnän (HUS- alueelta merkattuna, ilman tekstiä ja ”Muut tapahtumat”-osiossa) ja annan yksityisen terveyskeskuksen lääkärille luvan omakantani selaamiseen, tuo yksittäinen piilotettu merkintä pysyy kuitenkin piilossa? Eikä lääkäri sitä näe mistään?

    • Anonyymi

      mikähän tässä on ajatus että sairauskertomus on vapaasti kaikkineen nyt luettavissa kun epikriisit olivat vielä paperimuodossa oli tarkkaa että hoitavalle lääkärille lähetettiin kopio vain kyseistä sairautta koskevista aiemmista hoitokerroista.

      • Anonyymi

        Todennäköisesti siksi että on todettu että muukin terveydentila ja lääkitys voi vaikuttaa sairauteen ja sen hoitoon.


    • Anonyymi

      Olisi kiva tietää näkeekö yksityisellä lääkäri jostain onko joku yksittäinen HUS-merkintä piilotettu tai kieltoja laitettu

      • Anonyymi

        Mitä väliä näkevätkö onko joku piilotyanut tietojaan. Jokaisella on oikeus piilottaa ne tiedot mitä haluaa! En minä ainakaan yhtään välitä mitä joku siitä ajattelee! On niin paljon uteliaita tonkijpitakin joille ei kaikki tiedot edes kuulu!


    • Anonyymi

      Mikä ihme ihmisiä vaivaa, miksi olisi muka piilotettava joku minkä vuoksi on ollut lääkärissä.
      Miksi jotain olisi piilotettava koska kuitenkin on ollut apua hakemassa.ihmiset kieroilee nykyisin kaiken mailman konsteilla siksi kai ovat epäluuloisia kaikkiin asioihin mitä sattuu eteen.se mitä lukee oman kannassa iåon sitä miten sinä olet ihan itse aiheuttanut, tottakai ne ylös laitetaan. On kummaa porukkaa kun edes tuollaista kysellään

    • Anonyymi

      Minä ainakin annan aina luvan lääkärille että saa katsoa , koska tiedän että silloin hän saa paremman kokonaiskuvan vaikka sairaus ei olisikkaan sama kuten edelliskerralla . Joten en ymmörtää miksi pitäisi sanoa ei jos lääkäri haluaa katsoa, sinnehän ne kuitenkin jää ne tiedot . Ja tunnin päästä ei lääkäri enää edes muista kuka siellä on käynyt, siis heille olemme ainoastaan sairauksia ja niiden hoitamista ei mitään muuta.

    • Anonyymi

      Lekuri tehnyt päästään väärennetyn diagnoosin . Kun on ensin tehnyt Potilaasta selkäinvaliidin ! Kun ei ajoissa lähettänyt leikkaukseen / SANONUT ETTÄ MENE YKSITYISELLE HETI LEIKATTAVAKSI ! EMME HOIDA SINUA ! NÄIN PORVOOSSA !

    • Anonyymi

      Joo, en ymmärrä miksi hammaslääkäri haluaa tutkia kaikki raskaustietoni ehkäisyineen ja sukupuolitautini joka kerran kun olen käynyt hampaita hoidattamassa. En usko että niillä on mitään yhteyttä hampaisiini. Joku hammaslääkäri voinee kertoa syyn.

      • Anonyymi

        Mitä tiedät että hän on tutkinut nuo raskaustietosi ym. Kertoiko hammaslääkäri jotain niistä? Jos lokitiedoista näet että hammaslääkäri on katsonut tietojasi, hän on todennäköisesti tarkistanut mitä lääkkeitä käytät ja onko mahdollisesti verenvuotoriskiä hampaiden poistoa suunnitellessa. Myös jotkin tarttuvat taudit edellyttää hammaslääkärin varautumista hoitoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tiedät että hän on tutkinut nuo raskaustietosi ym. Kertoiko hammaslääkäri jotain niistä? Jos lokitiedoista näet että hammaslääkäri on katsonut tietojasi, hän on todennäköisesti tarkistanut mitä lääkkeitä käytät ja onko mahdollisesti verenvuotoriskiä hampaiden poistoa suunnitellessa. Myös jotkin tarttuvat taudit edellyttää hammaslääkärin varautumista hoitoon.

        Ei hammaslääkärin tarvitse muita potilastietoja lukea näkeäkseen lääketiedot, vaa lääkitykset hän voi katsoa reseptitiedoista.


      • Anonyymi

        Joo ei ole asiallista. Mullakin gastroenterologi ja yksi toinen mieslääkäri oli lukenut mun gynegologikäynnit. Yksi hoitaja luki kerran mun gygegologusta diagnoosia äänneen vaikkei se hänen toimeenkuvaan rokotukswn annossa kuulunut


    • Anonyymi

      Koko potilastietokanta on täysi fiasko. Se on alusta lähtien ollut kaikkien terveysalan ihmisten luettavissa oleva hupitiedosto. OLipa sitten siistijä tai lähettityttö jossain alan laitoksessa.

      • Anonyymi

        Luuletko että siistijät ja lähettitytöt ovat niin tyhmiä etteivät ymmärrä tietojen lukemisesta jää merkintä ja seuraa rangaistuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko että siistijät ja lähettitytöt ovat niin tyhmiä etteivät ymmärrä tietojen lukemisesta jää merkintä ja seuraa rangaistuksia.

        Lapsellista olettaa että eivät olisi juurikin niin tyhmiä. Siitähän on paljon esimerkkejä jopa koulutetuistakin ihmisistä.


    • Anonyymi

      Huijareita myös paljon liikkeellä jotka kopioi erehdyttävän hyvin omakantasivun eli teidän kuuluu olla tarkkana ettette menetä rahojanne/koko omaisuutta. Olette kai kuulleet siitä että rosvot myös omakantasivuston voi luoda ja tietääkseni näin on käynytkin ja joidenki suomalaisten pankkitilejä putsattu. Voi siitä tulla kova järkytys ja pahanlaatuinen shokki ja pahimmassa tapauksessa voi tulla paniikkihäiriösairaus ja vielä pahempi sydänkohtaus.

      • Anonyymi

        Jos on edes sen verran ymmärrystä että kirjoittaa itse osoitteeksi kanta.fi, niin ei joudu millekään kalastelusivulle. Ei siis pidä availla mitään linkkejä viesteissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on edes sen verran ymmärrystä että kirjoittaa itse osoitteeksi kanta.fi, niin ei joudu millekään kalastelusivulle. Ei siis pidä availla mitään linkkejä viesteissä.

        ethän pidä asioita itsestäänselvinä jos on esim ihmisiä joilla rajoittunut ymmärryskyky enkä tarkoota nyt ainoastaan älyllisesti kehitysvammaisia vaan ihmisiä jotka ei ole niin fiksuja tai ovat huono-oppisia tai joilla esim hahmotushäiriö&lukihäiriö.


      • Anonyymi

        Siksipä kun varaan aikaa rokotusta varten annan aina väärät henkilötietot ettei joudu mustalle listalle jossa varastavat pankkitilin tuota pikaa!


    • Anonyymi

      Lääkärit näkevät että olet piilottanut käyntejä.

    • Anonyymi

      Miksi tietoja piilotetaan potilaalta?

      Verikokeiden tulokset ei näy.

    • Anonyymi

      Kannattaa pysyä omilla kannoilla mahdollisimman pitkään terveenä. Sitten vasta lopettaa käynti siellä.

    • Anonyymi

      Kanta.fi chat botin vastaus:

      Näkyykö diagnoosi vaikka on tehty luovutuskielto?

      Käynnin kieltämällä tulee kielletyksi myös siihen käyntiin liittyvät diagnoositiedot.

      Huomioithan, että diagnoosi on voitu tallentaa usealle eri käynnille. Kieltääksesi tietyn diagnoositiedon luovuttamisen, on asetettava kielto kaikkiin niihin käynteihin, joihin diagnoosi on kirjattu.

      Potilastiedot ovat kielloista huolimatta aina käytettävissä potilaan hoitoa varten siinä terveydenhuollon yksikössä, jossa tiedot on alun perin kirjattukin ja joka on kyseisten tietojen rekisterinpitäjä. Sen sijaan kiellettyjä tietoja ei saa luovuttaa toiseen toimintayksikköön.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 155
      4557
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      117
      4165
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2750
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      93
      1596
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe