Tekopyhyyttäkö

korttiYli50vuotta

Satunnaisesti palstalla käydessä pistää silmään jatkuvasti kuinka säntillisiä ja kuuliaisia suurin osa meistä onkaan.
Ylinopeus varsinkin aiheuttaa polemiikkia, MINÄ ajan AINA sallittua nopeutta, mutta nuo muut, kaahareita ja muita törttölijöitä. Ja kissanpaskat, itse ajan oikeastaan aina kun liikenne sallii, jonkinverran ylinopeutta, varsinkin motareilla ja muilla nelikaistaisilla väylillä.
Mutta tässä tulee se varsinainen asia. Minut ohittaa varmaan yli puolet samaan suuntaan ajavista. Keitä nämä sitten lienevät, tuskin ainakaan niitä pilkunnussijoita, jotka aina ovat omasta mielestä maailman puhtoisinta porukkaa.

28

366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hieman epäilen.

      Olen itse laskenut ylinopeuttani viime vuosina ja ajan nykyään enää 9-10 km/h (navin mukaan) yli rajoituksen. About kaikkialla. Pääsääntönä on, että jos rajoitus on 120 km/h, juuri kukaan ei halua ohi. Jos rajoitus on 100 km/h, ohittajia on jonkin verran. Jos rajoitus on 80 km/h, omat ohitukset vs. ohitetuksi tulemiset ovat noin 50/50. Jos rajoitus on alle 80 km/h, on lähes koko ajan ohitettavana. Poislukien tietyöt, joilla joko on:
      a) koko ajan ohitettavana tai
      b) jos on mutka tiessä, ohittaa koko ajan muita

      • LoGear

        Ohitusten/ohitetuksi jäämisen suhdelukuko määrittää "ajosuorituksen" onnistumisen tai epäonnistumisen, itsensä suorittajaksi vai luuseriksi kokemisen?


      • MestarinOpeillaOnMentävä
        LoGear kirjoitti:

        Ohitusten/ohitetuksi jäämisen suhdelukuko määrittää "ajosuorituksen" onnistumisen tai epäonnistumisen, itsensä suorittajaksi vai luuseriksi kokemisen?

        Rotta on kaikessa se suorittaja, onnistuja, opettaja ja mestari. Tästä syystä hän pyrkii jakamaan oppejaan meille muille taviksille. Liikennesäännöt koskevat häntä vain niiltä osin kuin hän itse haluaa ja katsoo tarpeelliseksi. Jatkuva ylinopeuden ajo kaikkialla on tästä hyvä esimerkki. Ylinopeutta ei tietenkään muut saa ajaa ja muitakin sääntöjä on tavisten noudatettava. Näin mestari on vuosia opettanut.


      • LoGear kirjoitti:

        Ohitusten/ohitetuksi jäämisen suhdelukuko määrittää "ajosuorituksen" onnistumisen tai epäonnistumisen, itsensä suorittajaksi vai luuseriksi kokemisen?

        Kysymys ei ole "suorituksesta", vaan tavasta havainnoda ympäröivää nopeusjakaumaa suhteessa omaan nopeuteen. Otanta on tietenkin yhden auton osalta liian pieni luotettavan tuloksen saamiseksi.

        Kun tuo suhde on 50/50, ajetaan nopeusjakaumaa keskellä, jolloin onnettomuustodennäköisyys on pienimmillään. Tätä nopeutta kutsutaankin "sopivaksi tilannenopeudeksi". Jos nopeus tästä kasvaa tai hiljenee, onnettomuusalttius kasvaa!

        Nim. TheRat kertoo siis "suorittavansa" optimaalisesti 80 km/h nopeusalueella, mutta muissa nopeuksissa hänellä on vielä vara parantaa.


      • Enevpk1 kirjoitti:

        Kysymys ei ole "suorituksesta", vaan tavasta havainnoda ympäröivää nopeusjakaumaa suhteessa omaan nopeuteen. Otanta on tietenkin yhden auton osalta liian pieni luotettavan tuloksen saamiseksi.

        Kun tuo suhde on 50/50, ajetaan nopeusjakaumaa keskellä, jolloin onnettomuustodennäköisyys on pienimmillään. Tätä nopeutta kutsutaankin "sopivaksi tilannenopeudeksi". Jos nopeus tästä kasvaa tai hiljenee, onnettomuusalttius kasvaa!

        Nim. TheRat kertoo siis "suorittavansa" optimaalisesti 80 km/h nopeusalueella, mutta muissa nopeuksissa hänellä on vielä vara parantaa.

        > Kun tuo suhde on 50/50, ajetaan nopeusjakaumaa keskellä,
        > jolloin onnettomuustodennäköisyys on pienimmillään.

        No ei ihan noin yksinkertaista, koska liikenteessä on muitakin vaaratekijöitä kuin muut kuskit. Joskus tulee turvallisuussyistä ajettua selvästi hitaammin kuin suurin osa kuskeista, joskus tulee ajettua merkittävästi nopeammin ilman että turvallisuus vaarantuu. Tätä tapahtuu lähinnä talviaikaan, kun ihmisillä tuntuu olevan isoja vaikeuksia hahmottaa todellista liukkautta...


      • PerusfysiikkaaJaFaktaa
        TheRat kirjoitti:

        > Kun tuo suhde on 50/50, ajetaan nopeusjakaumaa keskellä,
        > jolloin onnettomuustodennäköisyys on pienimmillään.

        No ei ihan noin yksinkertaista, koska liikenteessä on muitakin vaaratekijöitä kuin muut kuskit. Joskus tulee turvallisuussyistä ajettua selvästi hitaammin kuin suurin osa kuskeista, joskus tulee ajettua merkittävästi nopeammin ilman että turvallisuus vaarantuu. Tätä tapahtuu lähinnä talviaikaan, kun ihmisillä tuntuu olevan isoja vaikeuksia hahmottaa todellista liukkautta...

        Nopeuden kasvaessa turvallisuus heikkenee aina. Ei välttämättä paljoa mutta heikkenee kuitenkin. Pysähtymismatka pitenee, törmäysenergiat kasvavat, loukkaantumisriski kasvaa, terävänäkökenttä kapenee jne... Mitä suuremmalla nopeudella liikkuu sitä enemmän jää asioita ympäriltä huomaamatta ja niihin reagoimatta. Nopeutta lisäämällä ei koskaan, ei missään eikä minkäänlaisissa ajo-olosuhteissa turvallisuus lisäänny.


      • PerusfysiikkaaJaFaktaa kirjoitti:

        Nopeuden kasvaessa turvallisuus heikkenee aina. Ei välttämättä paljoa mutta heikkenee kuitenkin. Pysähtymismatka pitenee, törmäysenergiat kasvavat, loukkaantumisriski kasvaa, terävänäkökenttä kapenee jne... Mitä suuremmalla nopeudella liikkuu sitä enemmän jää asioita ympäriltä huomaamatta ja niihin reagoimatta. Nopeutta lisäämällä ei koskaan, ei missään eikä minkäänlaisissa ajo-olosuhteissa turvallisuus lisäänny.

        Ei pidä paikkaansa. Nopeuden kasvaessa turvallisuus heikkenee useimmiten, mutta ainakin kaksi poikkeusta tuohon on:
        1. ohitustilanteet, joissa nopeutta nostamalla minimoidaan ohitukseen käytetty aika
        2. pitkät matkat, joilla keskittymiskyky herpaantuu. Esimerkiksi mökkimatka kestää rajoitusten mukaan junnaten 7-8 tuntia puuduttavaa ajoa, kun taas pienellä ylinopeudella selviää 6 tunnissa (ilman ylinopeutta ei käytännössä voi ohittaa, mikä hidastaa matkanopeutta siis lisää). On huomattavasti turvallisempaa ajaa suhteellisen virkeänä 6 tuntia kuin puuduttavaa vauhtia 30% kauemmin.

        Lisäksi tietysti se, että nopeuserot aiheuttavat ohitustarvetta, joten vain yhden kuskin hidastaminen vaarantaa usein muiden liikkumista (ja sen yhdenkin). Ainakin kerran pääsin tekemään ihan kunnon jarrutuksen, kun pari venäläistä ajeli noin 50@120 km/h nopeuksia. Mutta tässä keskustelussa taidettiin puhua yleisestä nopeudenmuutoksesta, joten voidaan olettaa nopeuserojen pysyvän ennallaan.


      • väittäkää.vastaan
        TheRat kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Nopeuden kasvaessa turvallisuus heikkenee useimmiten, mutta ainakin kaksi poikkeusta tuohon on:
        1. ohitustilanteet, joissa nopeutta nostamalla minimoidaan ohitukseen käytetty aika
        2. pitkät matkat, joilla keskittymiskyky herpaantuu. Esimerkiksi mökkimatka kestää rajoitusten mukaan junnaten 7-8 tuntia puuduttavaa ajoa, kun taas pienellä ylinopeudella selviää 6 tunnissa (ilman ylinopeutta ei käytännössä voi ohittaa, mikä hidastaa matkanopeutta siis lisää). On huomattavasti turvallisempaa ajaa suhteellisen virkeänä 6 tuntia kuin puuduttavaa vauhtia 30% kauemmin.

        Lisäksi tietysti se, että nopeuserot aiheuttavat ohitustarvetta, joten vain yhden kuskin hidastaminen vaarantaa usein muiden liikkumista (ja sen yhdenkin). Ainakin kerran pääsin tekemään ihan kunnon jarrutuksen, kun pari venäläistä ajeli noin 50@120 km/h nopeuksia. Mutta tässä keskustelussa taidettiin puhua yleisestä nopeudenmuutoksesta, joten voidaan olettaa nopeuserojen pysyvän ennallaan.

        Tarttukaa nyt joku! Muuten menee Rotan vakiotrollaus hukkaan.


      • ABECEDE_ADR
        väittäkää.vastaan kirjoitti:

        Tarttukaa nyt joku! Muuten menee Rotan vakiotrollaus hukkaan.

        Minä tartun. Tuo hitaasti ajamalla aikaan saatu keskittymisen herpaantuminen on kyllä täyttä skeidaa. Rekkakuskina en varmasti montaakaan kertaa olisi päässyt perille jos hitaasti ajaminen olisi yli tuhannen kilometrin siivuja ajaessa keskittymistäni herpaannuttanut. Ennen kuin ajoaikalakia alettiin valvomaan oli vuorokaudessa ajotunteja toisinaan 14 - 18 enkä kertaakaan herpaantunut sen takia että olin hidas ja ajoin maks. 90km/h. On täysin absurdia väittää että joku 10 - 15 prosentin nopeuden nosto ( esim.100 -> 115km/h ) olisi niin radikaali muutos nopeuteen että se alkaisi vaatimaan niin paljon enemmän ajotaitoa tai keskittymistä että " herpaantuminen " estyisi. On melko vaarallinen kuljettaja jos jo pieni nopeuden nostaminen aiheuttaa suuria ponnisteluja ajamisen mahdollistamiseksi. Ymmärrän motoristina että satasen ajamisen sijaan lähemmäs kolmeasataa ajaminen vaatii jo suurta keskittymisen nostoa ja niissä nopeuksissa ei kukaan herpaannu, motarinopeuksilla ei.

        The Rat:n kommentteihin:
        1. Jos ohitustilanteessa tarvitset huomattavan suurta nopeudennostoa olet ajoittanut ohitustilanteen väärin. Olet silloin lähtenyt ohittamaan liian pienellä " pelivaralla " eli joko takaasi tai edestä on tulossa toinen auto ja olet pakotettu yrittämään pois alta nopeutta nostamalla.
        2. Tuohon väitteeseen jo vastasin alussa.


      • UskomatonNarsisti
        väittäkää.vastaan kirjoitti:

        Tarttukaa nyt joku! Muuten menee Rotan vakiotrollaus hukkaan.

        Tää Rotta on kyllä ihme tapaus. Jos mulla olis mielestäni joku taito tai tieto jota faktaksi kuvittelisin ja sitä Suoli24:lla yrittäisin julkituoda ja lähes joka kerta joutuisin kiistaan ja vääntämään muiden kanssa omien mielipiteiden ja faktojen kanssa niin en kyllä jaksaisi sitä vuodesta toiseen. Rotta tekee niin. Jatkuvaa vääntöä ja mustan valkoiseksi muuttamista. Täytyy olla harvinaisen narsistinen luonne että pakonomaisesti jopa päivittäin yrittää omia mielipiteitään, kuviteltua osaamistaan ja tietämystään jakaa. Kyllä on narsismin lisäksi suuret luulot ja kuvitelmat itsestään. Ja vielä että minkä helvetin? Koskaan eikä missään liikenne mene niin kuin Rotta haluaa. Ei vaikka kuinka netissä omaa kuvitteellista osaamistaan ja taitoaan yrittää muille päähän takoa.


      • SuhmuranSanteri
        ABECEDE_ADR kirjoitti:

        Minä tartun. Tuo hitaasti ajamalla aikaan saatu keskittymisen herpaantuminen on kyllä täyttä skeidaa. Rekkakuskina en varmasti montaakaan kertaa olisi päässyt perille jos hitaasti ajaminen olisi yli tuhannen kilometrin siivuja ajaessa keskittymistäni herpaannuttanut. Ennen kuin ajoaikalakia alettiin valvomaan oli vuorokaudessa ajotunteja toisinaan 14 - 18 enkä kertaakaan herpaantunut sen takia että olin hidas ja ajoin maks. 90km/h. On täysin absurdia väittää että joku 10 - 15 prosentin nopeuden nosto ( esim.100 -> 115km/h ) olisi niin radikaali muutos nopeuteen että se alkaisi vaatimaan niin paljon enemmän ajotaitoa tai keskittymistä että " herpaantuminen " estyisi. On melko vaarallinen kuljettaja jos jo pieni nopeuden nostaminen aiheuttaa suuria ponnisteluja ajamisen mahdollistamiseksi. Ymmärrän motoristina että satasen ajamisen sijaan lähemmäs kolmeasataa ajaminen vaatii jo suurta keskittymisen nostoa ja niissä nopeuksissa ei kukaan herpaannu, motarinopeuksilla ei.

        The Rat:n kommentteihin:
        1. Jos ohitustilanteessa tarvitset huomattavan suurta nopeudennostoa olet ajoittanut ohitustilanteen väärin. Olet silloin lähtenyt ohittamaan liian pienellä " pelivaralla " eli joko takaasi tai edestä on tulossa toinen auto ja olet pakotettu yrittämään pois alta nopeutta nostamalla.
        2. Tuohon väitteeseen jo vastasin alussa.

        Kyllä on päässä jotain vialla jos keskittyminen herpaantuu tilanteessa jossa joutuu ajamaan omaa mieleistään nopeutta hiljempaa. No eipä ole ihme kun katsoo liikennettä.


      • LoGear
        TheRat kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Nopeuden kasvaessa turvallisuus heikkenee useimmiten, mutta ainakin kaksi poikkeusta tuohon on:
        1. ohitustilanteet, joissa nopeutta nostamalla minimoidaan ohitukseen käytetty aika
        2. pitkät matkat, joilla keskittymiskyky herpaantuu. Esimerkiksi mökkimatka kestää rajoitusten mukaan junnaten 7-8 tuntia puuduttavaa ajoa, kun taas pienellä ylinopeudella selviää 6 tunnissa (ilman ylinopeutta ei käytännössä voi ohittaa, mikä hidastaa matkanopeutta siis lisää). On huomattavasti turvallisempaa ajaa suhteellisen virkeänä 6 tuntia kuin puuduttavaa vauhtia 30% kauemmin.

        Lisäksi tietysti se, että nopeuserot aiheuttavat ohitustarvetta, joten vain yhden kuskin hidastaminen vaarantaa usein muiden liikkumista (ja sen yhdenkin). Ainakin kerran pääsin tekemään ihan kunnon jarrutuksen, kun pari venäläistä ajeli noin 50@120 km/h nopeuksia. Mutta tässä keskustelussa taidettiin puhua yleisestä nopeudenmuutoksesta, joten voidaan olettaa nopeuserojen pysyvän ennallaan.

        "rajoitusten mukaan junnaten 7-8 tuntia puuduttavaa ajoa, kun taas pienellä ylinopeudella selviää 6 tunnissa"

        Hehheh... pienellä? ....lukujesi mukaan 114-133% rajoitukseen nähden. Siis koko matkan ajan.
        Tai sitten ajoittain rajoituksen mukaan, ja muutoin 150%. Tosi kova rottai olet.


      • LoGear kirjoitti:

        "rajoitusten mukaan junnaten 7-8 tuntia puuduttavaa ajoa, kun taas pienellä ylinopeudella selviää 6 tunnissa"

        Hehheh... pienellä? ....lukujesi mukaan 114-133% rajoitukseen nähden. Siis koko matkan ajan.
        Tai sitten ajoittain rajoituksen mukaan, ja muutoin 150%. Tosi kova rottai olet.

        Ylinopeudella keskinopeus 100 km/h. Ohitukset helppoja. Ajaminen mukavaa.
        Ei ylinopeutta, ohituksia vain ohituskaistaosuuksilla, keskinopeus noin 80 km/h. Useimmiten joutuu ajamaan alle rajoituksen, koska edessä hidastellaan.

        Tämä ei ole pelkkää teoriaa, vaan ihan todellinen mökkimatka, jonka ajamista olen jonkin verran harjoitellun. Ajan mielummin tuon kuudessa tunnissa kuin 7-8 tunnissa.


      • onhanniitä
        SuhmuranSanteri kirjoitti:

        Kyllä on päässä jotain vialla jos keskittyminen herpaantuu tilanteessa jossa joutuu ajamaan omaa mieleistään nopeutta hiljempaa. No eipä ole ihme kun katsoo liikennettä.

        No onhan noita tapauksia. Täälläkin yksi mainostaa tuota vajavaisuuttaan ahkerasti.


      • LoGear
        TheRat kirjoitti:

        Ylinopeudella keskinopeus 100 km/h. Ohitukset helppoja. Ajaminen mukavaa.
        Ei ylinopeutta, ohituksia vain ohituskaistaosuuksilla, keskinopeus noin 80 km/h. Useimmiten joutuu ajamaan alle rajoituksen, koska edessä hidastellaan.

        Tämä ei ole pelkkää teoriaa, vaan ihan todellinen mökkimatka, jonka ajamista olen jonkin verran harjoitellun. Ajan mielummin tuon kuudessa tunnissa kuin 7-8 tunnissa.

        Elikkäs 125% koko matkan ajan? Varmaan hermoja lepuuttavaa, mukavaa matkantekoa.


      • LoGear kirjoitti:

        Elikkäs 125% koko matkan ajan? Varmaan hermoja lepuuttavaa, mukavaa matkantekoa.

        Ei todellakaan, mistä sinä tuohon päädyit? Kyse oli *keski*nopeudesta.

        Keskimäärin ylinopeutta ajamalla pääsee todellakin sen 25% nopeammin kuin rajoituksia noudattamalla (koska rajoituksia noudattamalla todellinen nopeus on keskimäärin luokkaa 10% alle rajoitusten).


      • LoGear
        TheRat kirjoitti:

        Ei todellakaan, mistä sinä tuohon päädyit? Kyse oli *keski*nopeudesta.

        Keskimäärin ylinopeutta ajamalla pääsee todellakin sen 25% nopeammin kuin rajoituksia noudattamalla (koska rajoituksia noudattamalla todellinen nopeus on keskimäärin luokkaa 10% alle rajoitusten).

        Miksi rajoitusta noudattamalla nopeus olisi 10% alle rajoituksen jos ajelee maksiminopeudella??


      • LoGear kirjoitti:

        Miksi rajoitusta noudattamalla nopeus olisi 10% alle rajoituksen jos ajelee maksiminopeudella??

        Koska muu liikenne ajelee vaihtelevia nopeuksia ja ohittaminen ilman ylinopeutta on huomattavan vaikeaa.


    • kekkulissa

      Ajelen usein pikku jurrissa. On tekopyhää väittää, että tekisin jotenkin väärin. Ajaahan moni muukin.

    • niromies

      Taitaa riippua siitä missäpäin suomea ajelee. Itse ajan enimmäkseen Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa. Itse ajan vain sen pari kolme kilsaa päälle sallitun etten ole kenenkään lakia noudattavan teiden tukkona mutta en myöskään joudu hidastamaan poliisin tai peltipoliisin nähdessäni. Täällä harvoin minua ohitetaan.

      Turussa on kuitenkin pari paikkaa joissa ohitetaan useinkin. Lähtiessä Helsingin moottoritielle 80 alueella ohitetaan, mutta kun saavutaan 100 alueelle ja viimeistään 120 alueelle samat tyypit tulee perä edellä vastaan. Vastaava ilmiö tapahtuu myös vanhaa tietä Helsinkiin päin ajaessa, rajoitukset vaan on 50, 60 ja 70.

      • näin...täällä

        Työmatkat Tampereen suunnalla ja "kehätietä" pitin. Jos täällä pistää vakkariin tasan suurimman sallitun todellisen nopeuden, niin arviolta yli 70 % ajaa kyllä ohi. Jos itse ajaa noin 6 km/h ylinopeutta, niin vieläkin on ohitttelijoita valtavat määrät.


    • sdfdfsdfsd

      Kuinka vaikeaa se voi olla laittaa se vakkari näyttämään 5km/h yli? silloin huomioi mittarivirheen (=ei turhaan hidasta liikennettä) eikä vielä tule sakkoja. Jos kaikki tekisivät näin, liikenne olisi paljon sujuvampaa.

      Jos mittari näyttää 85, todellinen nopeus on 81-83 useimmissa autoissa. Poliisi vähentää vielä 3km/h mittausvirheen joten sakkoja ei tule kun mittari näyttää 5km/h yli.

      Jos mittari näyttää 10km/h yli, on jo mahdollisuus että tulee sakot. Siksi tuo 5km/h yli on järkevin eikä silloin tarvi hidastaa kameran kohdalla.

      Ei tarvisi hermostua yli tai alinopeuksista jos kaikki ajaisi 5km/h yli.

      Itse laitan aina vakkarin 5km/h yli mutta ei voi montaa kilometriä ajaa ennen kuin joku edessäni tukkeena tai perässäni kiinni.

      • Itse ajan mittarin mukaan 10 km/h yli, tällöin todellinen nopeus on 8-9 km/h yli (alamäissä jopa se 10 km/h). Ei tuosta vielä sakkoja tule, mutta varmuuden vuoksi tiputan vielä 2-5 km/h tolpan kohdalle.


      • 4364643
        TheRat kirjoitti:

        Itse ajan mittarin mukaan 10 km/h yli, tällöin todellinen nopeus on 8-9 km/h yli (alamäissä jopa se 10 km/h). Ei tuosta vielä sakkoja tule, mutta varmuuden vuoksi tiputan vielä 2-5 km/h tolpan kohdalle.

        Raja sakolle on tosiaan 7km/h ja huomautukselle 3km/h. Ilman sakkoja todennäköisesti selviää jos mittari näyttää 10km/h yli, mutta ei viitsi niitä huomautuksiakaan keräillä joten siksi pysyttelen 5km/h yli mittarilukemassa.


      • TheRat kirjoitti:

        Itse ajan mittarin mukaan 10 km/h yli, tällöin todellinen nopeus on 8-9 km/h yli (alamäissä jopa se 10 km/h). Ei tuosta vielä sakkoja tule, mutta varmuuden vuoksi tiputan vielä 2-5 km/h tolpan kohdalle.

        Jokaisella autolla on oma yksilöllinen mittarivirhe. Suuressa osassa teillämme liikkuvista autoista on suurempi mittarivirhe kuin sinulla. Aika tyypillinen nopeus on 96 km/h, kun mittari näyttää 100 km/h.


      • Enevpk1 kirjoitti:

        Jokaisella autolla on oma yksilöllinen mittarivirhe. Suuressa osassa teillämme liikkuvista autoista on suurempi mittarivirhe kuin sinulla. Aika tyypillinen nopeus on 96 km/h, kun mittari näyttää 100 km/h.

        > Jokaisella autolla on oma yksilöllinen mittarivirhe
        Automallilla ja rengassarjalla (itselläni kapeammat talvirenkaat = kehäkin muuttuu). Olennaista onkin tietää paljonko mittarivirhe on ja huomioida se omassa ajamisessa.


      • 3453534

        Ennen oli teiden varrella paljon nopeustauluja mistä sai tarkistettua nopeuden, ovat aika lailla hävinneet nyt. Mutta melkein kaikilla löytyy taskusta GPS navigointi jolla näkee todellisen nopeuden, eli siitä tarkistamaan.

        Omassa kun todellinen nopeus 100, talvirenkailla näyttää mittari 104 ja kesärenkailla 103, kun kesärenkaat hieman isommat halkaisijaltaan.


      • 3453534 kirjoitti:

        Ennen oli teiden varrella paljon nopeustauluja mistä sai tarkistettua nopeuden, ovat aika lailla hävinneet nyt. Mutta melkein kaikilla löytyy taskusta GPS navigointi jolla näkee todellisen nopeuden, eli siitä tarkistamaan.

        Omassa kun todellinen nopeus 100, talvirenkailla näyttää mittari 104 ja kesärenkailla 103, kun kesärenkaat hieman isommat halkaisijaltaan.

        GPS tekee myös aikamoista virhettä ajoittain. Mutta jos vertaa jatkuvasti GPS-lukemaa oman nopeusmittarin näyttöön, saa aika hyvän käsityksen omasta mittarivirheestä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      295
      9606
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      67
      2173
    3. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      41
      1970
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      31
      1817
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1808
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      161
      1746
    7. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      40
      1308
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      16
      1262
    9. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      48
      1175
    10. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      48
      1164
    Aihe