Outo tapaus Alkon kassalla

yleensä-kortilla

Kylläpä sattui tänään kummallinen tapaus erään itäsauomalaisen Alkon kassalla. Ostin viinipullon ja maksoin sen 50 e. Setelillä. Kun olin saanut vaihtorahat käteen ( kaksi kaksikmppistä ja hilut) kysyin myyjältä voisiko hän vaihtaa toisen näistä kakikymppisistä kahteen kympin seteliin. Hämmästykseni oli suuri kun myyjä ilmoitti että ei voi, heitä on ohjeistettu olemaan vaihtamatta. Kehotti vielä menemään kauppakeskuksen ruokakauppan vaihtamaan!
Takana ollut keski-ikäinen naisasiakas vielä säesti myyjää, "kaiken maailman rahanvaihtajista". Tunsin oloni b-luokan kansalaiseksi, joka tulee vaihtamaan hiluja seteleiksi. Tästähän ei ollu kysymys, vaan minun vaihtorahoistani.
Olisiko minun pitänyt ennakoida ja kysyä palautusrahojen muotoa siinä vaiheessa kun en vielä ollut saanut niitä käteeni? Kun myyjä laski rahat käteeni, oltiin "nollatilanteessa" ja olin siitä lähtien vain "rahanvaihtaja", kielletyn ja halvekstitun toiminnan suorittaja?
Toivon myyjiltä hieman pelisilmää.
Olisin tietysti voinut viedä viinipullon säilytykseen, palata myymälään ja ostaa toisen pullon ja maksaa se kaksikymppisellä, jolloin palautusrahoissa olisi ollut väkisin se kymppi jonka tarvitsin ( lapseni viikkoraha).

32

1003

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taidatollanuuka

Nosta lapsesi viikkoraha kahteenkymppiin.

• EipäOleIhme

Sehän vastaa jotakin entistä sataa markkaa! Ei sellaista rahaa saa käteen jostakin huoneensa siivouksesta muut kuin vierailta mailta tulleet tämän valtion rahoista!

• AlkoholistiHiluineenVai

Vai että on oikein lapsi ja viiniä sitä vain ostellaan, miksi et ostanut vaikka kirjakaupasta jotain lapsellesi, juoppo?

• huijaavatvaihdoss

Monessa paikassa on nykyisin : emme vaihda rahaa. Pienessä k- marketissa myyjä kuitenkin ( olin maksanut pankkikortilla) armahti ja vaihtoi 20 kahteen kymppiin. Lapsenlapsille lahjus. ) tosi sanoi, ehdottomasti kielletty rahanvaihto.. vaihtoi ku seuraavan asiakkkaan maksaessa joutui avaamaan käteislaatikon.

• yleensä-kortilla

Pointti oli kuiten tuossa se että en mennyt vaihtamaan rahaa Alkoon, vaan kyse oli palautusrahoista. Onko Alkossa tai yleisemmin kaupoissa määritelty minkälaisina vaihrorahat annettaan ( esim. 20kympin vai 10 seteleinä)? Palautusrahoja ei siis annetta kuin siinä kanonisoidussa "järkevimmässä" muodossa. Toivoisin kuitenkin tapauskohtaista joustoa, jos asiakas tahtoo esim. pienempää rahaa.

En ole alkoholisti, vaan kohtuukäyttäkjä kuten 90% yli 15 vuotiaista suomalaisista. En edes muista milloin olisin ollut varsinaisesti kovassa humalassa.

• ValtionMädätyslaitos

Aloittaja on ihan oikeassa. Vaihtoraha on eri asia kuin erillinen rahanvaihto.

• Pelaaminen-kielletty

>> Toivon myyjiltä hieman pelisilmää.

Alko Oy:n myyjillä ei voi olla kassatyöskentelyssä "pelisilmää", sillä sellainen on kielletty.

Rahoja kassalla vaihtavat ulkomaalaiset porukat ovat onnistuneet sähläyksellään saamaan itselleen ylimääräisiä viiskymppisiä. Ja jopa satasia, jos tulevat satasta pyytämään vaihtaa pienemmäksi.

Jos suomalaiselle vaihdettaisiin "pelisilmä" mielessä joustavasti 20 € seteli kahteen kymppiin, niin sama homma on suostuttava tekemään myös kassalle tulevalle matu-laumalle tai mustalaisille.

Muuten voi saada rasismista syytteen.

• MitenLienee

Ai niin, tuostako siinä pohjimmiltaan on kyse?

Ulkomailta tuleva saaste on pilannut tuonkin viattoman jouston! Joskus oli aika, jolloin kaikki maksut tehtiin käteisellä.

Eikös S-kortilla voi nostaa käteistä kassoilta?

• Nyt-paljastui

Ahaa, rahanvaihtaminen jos se on asiakkaan kädessä on kielletty matujen vuoksi.

• Katajanmarjat.käy

Tee kiljua. Säästät. Heleppoa ku heinänteko.

• ryökkö

Niin, eihän tuossa ollut mitään keinottelun riskiä, kun kerran 20 euron setelit oli siitä kassasta otettu.
      Jäykkäniskaista touhua....sääntö-Suomi...! :(

• alkotonasiakas

Olennainen kohta: "Kun olin saanut vaihtorahat käteen..." Tuossa ylempänä selostettukin jo.
      Eli ensi kerralla jos haluat tietynkokosia seteleitä vaihtorahana, kerro se myyjälle.

• Pikanen-vaihto-vaan

Tässä pari esimerkkiä kuinka kassalle tulevat kiireiset rahanvaihtajat onnistuvat sähläämään rahaa itsellensä.
      https://tinyurl.com/yadra55d

Suomalaissyntyiset eivät ole riittävän liukkaita tähän. Kantiksilla puhe ja räkä ei roisku niin mehevästi kuin ulkomaalaisilla, ja käsi käy nopeasti paikasta toiseen.

• TuokinkoPositiivista

Eiköhän kyse ole siitä, että rehelliset kantikset eivät yksinkertaisesti tuollaista harrasta?

• Fimko

Mikset maksa viikkorahaa suoraan lapsesi tilille. Ei kotiin kannata kerätä setelivuorta. Siinähän tulee lapsen kavereille kiusaus varastaa muutama seteli.

• voi.lasta

Sano sinä isälles terveisiä!

• Björneborgs_pilsner

Ei Alkon myyjä tarvitse pelisilmää. Vielä joku aika sitten et olisi saanut ostaa mitään kun rupeat röyhkeäksi. "Herra/rouva on tainnut hieman nauttia. Joku toinen kerta sitten."

• juomanhaku

Joo on se kumma kauppa, kävin jonkin aikkaa Alkossa ja laitoin koriin saunakaljat..meni kassalle niin vartija tuli ja sanoi että minulle ei myydä ( autolla olin ja selvinpäin),,no minä kysymään että miksei?? Siihen vartija että nämä ei varmaankaan tule sinulle! Häh! Sitten muistin että parkkipaikalla oli kolme ihmistä humalassa ja minut ilmeisesti liittettiin niihin ! kerroin että näin tämän porukan ja että en todellakaan oo hakemassa niile kalja ja varmaan haluaisivat jotakin väkevämpää!! Minulla oli farkkutakki niinkuin niille juopoillakin! no sai kuitenkin oluet mutta huomasin että toinen vartija lähti minua seuraamaan parkkipaikalle! Ja ihan itelle ostin! Saivat pitkän nenän vartijat!

• poistukaa-

Olen kyllä huomannut että Alkon myyjille aivan eri suhtautuminen sen mukaan mihin viite tai sosiaaliryhmään he kuvittelevat asiakkaan kuuluvan. Kesälaitumella oleva sänkinen toimitusjohtaja voi saada saman tylyn "palvelun" kuin puliukko.

• Eioohelppoo

Vähän nihkeesti antoi Lidlin kassa takaisin palautusrahani vähän yli vitosen kolikoina kun pyysin sitä kassalla.

• Lidlin-kolikot

Minä en ole ikinä saanut Lidliltä vaihtorahoja, jos vaihtorahana on pelkkiä kolikoita. Silloin jos vaihtorahana tulee myös seteleitä, niin silloin saa ne kolikotkin.

Mutta ilmeisesti niiden myyjiä on käsketty pitää kaikki alle 5 € menevät kolikkorahat, eikä ne niitä asiakkaalle ole enää vuosiin palauttaneet-

• uskomatonta
        Lidlin-kolikot kirjoitti:

Minä en ole ikinä saanut Lidliltä vaihtorahoja, jos vaihtorahana on pelkkiä kolikoita. Silloin jos vaihtorahana tulee myös seteleitä, niin silloin saa ne kolikotkin.

Mutta ilmeisesti niiden myyjiä on käsketty pitää kaikki alle 5 € menevät kolikkorahat, eikä ne niitä asiakkaalle ole enää vuosiin palauttaneet-

Häh? Nieletkö sinä tuon varastamisen?

Kun itse maksoin useammin käteisellä, niin eniten ongelmia oli juuri maahanmuuttajataustaisten Lidlin kassojen kanssa. Jos esimerkiksi maksoin 11 euron ostoksen kaksikymppisellä ja 2-euron kolikolla, niin kassa saattoi yrittää antaa takaisin vain euron, vaikka piti antaa 11 euroa.

• kortitongelmallisisa

Tuo on todellakin kiellettyä monissa paikoissa, rahan vaihtaminen, mutta ongelma on sitten siinä että kun pankkien tilisiirrot eivät yleensä toimi eivätkä pankkikortit, automaatistakaan ei saa rahaa niin pitäisi polttaa uusi ferrari jotta talvellakin saisi lämpöä mutta rahaa ei olisi edes tulitikkuaskiinkaan, kun ei ole rahaa...

• haloo_pahi

Aloittaja juo mielimmin viinaa, kun antaa lapselleen kunnon viikkorahan. 50 euroa minimi viikossa.

• eronnut_luuseri

Joku hiton viikonloppuisä varmaan.

• pienikin-kiusa---

Tein vittuillakseni oman alkon talousrakennuksen jatkeeksi. Siinä pikkukopperossa on sementtilaatoista lattia ja auringon puoleiset seinät. Klapeista ruuvasin oveen A L K O.

• Tupla-huijaus

Laita vielä lisäklapeista toinen teksti että P O L I I S I !!!!!

Saat sakot sekä luvattomasta viinanmyynnistä että viranomaisaseman anastamisesta. Tulee kalliit klapit.

• heittomotti
        Tupla-huijaus kirjoitti:

Laita vielä lisäklapeista toinen teksti että P O L I I S I !!!!!

Saat sakot sekä luvattomasta viinanmyynnistä että viranomaisaseman anastamisesta. Tulee kalliit klapit.

Aika hyvä visio, sano.

• pikkanenkassaneiti

Entäs jos kassalla ei ole kaksikymppisiä ja alkaa antamaan vaikka vitosen seteleinä sitä neljääkymppiä takasin , niin sitten voikin kehoittaa kassa henkilö kipaisemaan läheiseen ruokakauppaan vaihtamaan rahansa isompiin.

• real_milf

Mikähän pedofiili, kun haluaa kymppiä, itse pidän viiskymppisistä enemmän kuin kaks kymppisistä.

• Delaware-suomalainen

Arvoisa aloittaja, jos olet pikkuisenkin katsellut alkossa muuallekkin kuin hyllyille huomaat, että sielä on kameroita niin, että kaikki tapahtuva näkyy tallenteissa. Myyjä ei ehkä huomannut/halunnut kertoa ettei tämän sovi alkaa sepeemään kassaa jo tapahtuneen ostotapahtuman jälkeen..
      Eli luonnollinen selitys

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      32
      2237
    2. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      16
      2163
    3. Huulitäytteet ja tekotisssit

Kylillä kulkiissa olen huomannut että tässäkin tuppukylässä on hameväki alkanut muokkaamaan ulkonäköään huulitäytteillä
      Suomussalmi
      164
      1798
    4. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      226
      1297
    5. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      124
      1251
    6. Sait mut mies heikoksi

Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m
      Ikävä
      86
      1134
    7. Vauvat syntyvöät vihan lapsina?

Kyllä on pimeä oppi, ja olen ollut täydessä pimeydessä opillisesti, että pienet lapset syntyisivät paholaisen lapsina. O
      Luterilaisuus
      66
      1065
    8. Stefan Therman. Vakava syyte ja vankila uhkaa.

Nyt ei taida mies selvitä enää selityksillä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      98
      934
    9. Unelma tilanne

Miten haluaisit, että tilanteenne etenisi tai miten toivoisit hänen lähestyvän sinua? Vai toimitko mielummin itse, jos j
      Ikävä
      70
      862
    10. Itsensä pidättely

Pidätteletkö tunteitasi tai itseäsi hänen aikanaan ja jos niin miksi?
      Ikävä
      80
      853
    Aihe