olisinko valmis omaan poniin tai hepoon

olenkovalmisomaanhevosee

olisinko valmis omaan poniin tai hevoseen. olen 13vuotias menen parin viikon päästä ylä-asteelle ja olen ratsastanut noin 5vuotta ja sitä ennen ollut 3-4vuotta hevosten kanssa tekemisissä. olen käynyt ratsastuskoulussa ja on ollut vuokra poni joka oli todella vaikea ratsastaa, teki kaiken maailman jekkuja, ja sen kanssa on oppinut todella kärsivälliseksi. tällähetkellä mulla on vuokraheppa ja käyn sillä n 3-4 kertaa viikossa. ratsastan meidän tallilla myös välillä yhtä nuorta pv tammaa joka on todella säikky, eli erilaisista hevosista kyllä kokemusta löytyy.. halpa tallipaikka löytyy yksityistallilta missä olen käynyt viimeiset 2 vuotta ja siellä aloitinkin ratsastuksen. saisin sieltä paljon osaavaa apua ja jos lähtisin vaikka lomalle niin on myös kavereita jotka pystyvät auttamaan. tallipaikkaan kuuluisi siis hevosen ruuat, kentän käyttö, tarhat, laitumet , pihatto tai karsina riippuu kumpaan hevonen sopii. kuljetukset esim. eläinlääkäriin kyllä onnistuu ja tallinomistajaperhe on mulle todella tuttuja ja tosi avuliaita.

8

293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmmj

      En sinuna ostaisi. Olet nuori ja selvästi et vielä osaa huomata itse tekemiäsi virheitä ratsastaessasi. Uskon näin, koska väität vuokraponisi olleen ”vaikea ratsastaa” ja ”temppuileva”. Hevosessa se vika ei koskaan ole ja usein temppuilu johtuu esim suussa roikkumisesta tai muusta virheestä ratsastuksessa. Toki on hyvä että saisit apua kokeneemmilta aikuisilta, mutta olisi vielä järkevämpää odottaa.

    • Niiiskuneiti

      Eikö koulut olis järkevää hoitaa ensin pois alta?

    • 30vuottaHevostelua

      kannattaa hommata oma hevonen vasta sitten, kun tienaat itse rahaa hevosen ostoa ja ylläpitoa/kuluja varten. Ehkä kannattaa myös ensin mennä töihin hevostallille opettelemaan asioita "paska" hommista lähtien, niin näkee hevosenpidon kaikki puolet.

    • olenkovalmisomaanhevosee

      Mutta kun minä rakastan ratsastamista. Paskahommat hoitaisi joku muu.

    • sege

      Et ole : )

    • Päätäitsmutensuosittele

      Olet valmis hetija, kun ymmärrät paljonko hevonen vie aikaa ja rahaa. Jos olet valmis uhraamaan satasia (alkupäässä uskallan.jopa sanoa melkein tonneja) ja käymääm joka päivä tallilla vähintään 2h, olet valmis. Suosittelen kuitenkin käymään koulut loppuun. Muuten et vain yksinkertaisesti jaksa. Nim. tallilla käyn 4-5krt viikossa 1-2h ja sekin tuntuu jo raskaalta koulutöiden ohella

    • etole

      "Paska hommat hoitaisi joku muu" ... ömm, et ole.

    • majje

      Olet ja et ole. Sinulta löytyy tarvittavaa kokemusta oman ponin käsittelemiseen ja ratsastamiseen, mutta entä kaikki muu? Apua on varmasti saatavilla, mutta peruskäsitys hevosesta eläimenä ja sen tarpeista on välttämätöntä. Noin nuorella ei välttämättä ole tätä käsitystä. Ei ollut minullakaan, kun ensiponini sain 10-vuotiaana. Siellä se paksukarvainen poni seisoi ulkokarsinassa kaksi toppista päällään, tallinomistajan OHJEESTA. Vaikka apua on saatavilla, apu ei välttämättä ole oikeanlaista. Etkä voi tietää tai kyseenalaistaa saamiasi ohjeita, mikäli peruskäsitystä ei ole. Vastuu on myöskin iso, tosin se on kehittävää. Sairaustapauksissa ym. on osattava toimia. Laskut on maksettava ja paskahommat hoidettava.

      Jatka hevosen vuokraamista, usko tai älä, se on parempi vaihtoehto monelle ikäisellesi. Kun kuvioihin tulee pitkät illat kaupungilla, poikaystävät sun muut, ei hevoselle jää aikaa taikka kiinnostusta mennä sinne pimeään pakkassäähän. Fakta, been there done that. Kolmisen vuotta ja hevonen myytiin juurikin näistä syistä, palasin vuokraheppailuun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe