Vanhemmissa aina lämppärin vipu laitettiin kuumimpaan asentoon niin lämmityskennon läppä oli auki ja nesteet vaihtui sieltäkin. Miten uudemmissa missä automaattinen ilmastointi ja digitaalinen lämmönsäätö? Jääkö se nesteen kierto lämmityskennolle oletuksena auki kun sammuttaa virrat vai pitääkö laittaa virrat päälle ja lämpö kuumimpaan jotta nesteet tulee kennosta ulos? Ehkä tyhmä kysymys mutta mietin vaan kun mekaanisesti sitä läppää kennolle ei saa auki. Autona Mondeo -04.
Jäähdytysnesteen vaihto uudemmassa autossa
11
307
Vastaukset
- Punaistaa
Noin se on tehtävä, jossei ole longlife nestettä käytetty.
- Kysynpä.vain
Miksi se neste pitää vaihtaa?
Itsellä autossa ainakin 20 v vanha neste ja toimii niinkuin pitääkin.- afasfaf
Mistä tiedät ettei lämmityskennosi ja jäähdyttimesi ole jo osittain tukkeentuneet? Ja oletko irrottanut sylinterikannet tarkistaaksesi vesikanavien korroosion?
Suurimmat haitat vanhasta nesteestä ovat juuri korroosio ja epäpuhtauksien kerääntyminen. Olen nähnyt kansia joissa vesikanavat syöpyneet lähelle sylinteriseinämää, vesipumppuja missä siivet pahasti syöpyneet ja tietenkin monia tapauksia missä jäähdytin/lämmityskenno jouduttu uusimaan koska lämmönsiirtöteho lopulta laski liian pieneksi pikkuhiljaa tapahtuvan tukkeutumisen takia. - asentaja435634
Joo, ei nuo kennot ja pumput ainakaan nesteitä vaihtamalla ole tuollaiseksi menneet. Joten siinä hyvät esimerkit mitä lopulta tapahtuu kun tarpeeksi kauan ajelee vanhoilla nesteillä. Ei riitä että pakkaskestävyys kunnossa tai ettei moottori vielä tällä hetkellä ylikuumene, nestellä on muitakin tärkeitä tehtäviä kuten kuvista näkyy.
- afadfafa
Lämmityskenno kun ei vaihda nesteitä
https://goo.gl/images/8zpAgv
Vesimpumppu verrattuna uuteen kun ei vaihdettu nesteitä
https://goo.gl/images/4rCgLi
Siksi pitää vaihtaa - asdasfas
afadfafa kirjoitti:
Lämmityskenno kun ei vaihda nesteitä
https://goo.gl/images/8zpAgv
Vesimpumppu verrattuna uuteen kun ei vaihdettu nesteitä
https://goo.gl/images/4rCgLi
Siksi pitää vaihtaaja turha ilmoittaa asiattomaksi, ei tuossa mitään asiatonta ole, loppuiko vastaväitteet?
- Ei_johdu_vaihtaamattomuu
afadfafa kirjoitti:
Lämmityskenno kun ei vaihda nesteitä
https://goo.gl/images/8zpAgv
Vesimpumppu verrattuna uuteen kun ei vaihdettu nesteitä
https://goo.gl/images/4rCgLi
Siksi pitää vaihtaaKennoon on kertynyt kalkkia eli nesteet vaihdettu todella usein tai on ollut vuoto pidemmän aikaa ja täytetty kalkkipitoisella vedellä. Suomessa ei kalkkivettä ole juuri missään..
Vesipumpussa on ollut jotain ylimääräistä, mikä on katkonut siivet. - kdjhfbkjskv
Ei_johdu_vaihtaamattomuu kirjoitti:
Kennoon on kertynyt kalkkia eli nesteet vaihdettu todella usein tai on ollut vuoto pidemmän aikaa ja täytetty kalkkipitoisella vedellä. Suomessa ei kalkkivettä ole juuri missään..
Vesipumpussa on ollut jotain ylimääräistä, mikä on katkonut siivet."Vesipumpussa on ollut jotain ylimääräistä, mikä on katkonut siivet."
Yleisimmin ei. Tuota ilmiötä sanotaan eroosio- tai kavitaatiokorroosioksi. Kannattaa huomata että myös siipipyörän runko-osa on syöpynyt huomattavan ohueksi. Tuosta näkee jo silmälläkin että nesteitä ei todellakaan ole vaihdettu liian usein, terve neste olisi ehkäissyt pienimmänkin ruosteen jota kuvassa on myös näkyvissä. - jhbfvjhbkjh
Ei_johdu_vaihtaamattomuu kirjoitti:
Kennoon on kertynyt kalkkia eli nesteet vaihdettu todella usein tai on ollut vuoto pidemmän aikaa ja täytetty kalkkipitoisella vedellä. Suomessa ei kalkkivettä ole juuri missään..
Vesipumpussa on ollut jotain ylimääräistä, mikä on katkonut siivet.Ja muuten tuo kennokuvan lima ei todellakaan ole kalkkia vaan korroosion lopputuotteita, metallien oksideja ja sulfaatteja. Kalkki muodostaa kovan hammaskivimäisen kerrostuman.
Missä vielä on lämmityslaitteen putkistossa hana? Omassani ja mitä olen nähnyt lämmityssysteemejä, niin lämmityskennon läpi kulkee aina neste ja ilmanohjaimilla säädetään tuleeko ulkoilma kabiiniin lämmityslaitteen kennon kautta vai suoraan ja missä suhteessa.
Ilmanohjaimella siis automaatti-ilmastointi säätää sisätilojen lämpötilaa, ei mitään hanoja kääntelemällä.
Jäähdytysnesteen vaihdossa moottori kannattaa huuhdella kunnolla pariin kertaan vedellä ennen uuden seoksen täyttämistä, ja jäähdytysjärjestelmän puhdistusaineita on myös kaupan. Sitä käyttöohjeen mukaan.- KLT
Ensimmäinen asiallinen vastaus. Tätä mietinkin kun missään ohjeessa ei sanota että ilma pitäisi olla lämpimässä asennossa vaihdon yhteydessä, kuten vanhemmissa autoissa piti olla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581361Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221094Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73849