Vanhemmissa aina lämppärin vipu laitettiin kuumimpaan asentoon niin lämmityskennon läppä oli auki ja nesteet vaihtui sieltäkin. Miten uudemmissa missä automaattinen ilmastointi ja digitaalinen lämmönsäätö? Jääkö se nesteen kierto lämmityskennolle oletuksena auki kun sammuttaa virrat vai pitääkö laittaa virrat päälle ja lämpö kuumimpaan jotta nesteet tulee kennosta ulos? Ehkä tyhmä kysymys mutta mietin vaan kun mekaanisesti sitä läppää kennolle ei saa auki. Autona Mondeo -04.
Jäähdytysnesteen vaihto uudemmassa autossa
11
434
Vastaukset
- Punaistaa
Noin se on tehtävä, jossei ole longlife nestettä käytetty.
- Kysynpä.vain
Miksi se neste pitää vaihtaa?
Itsellä autossa ainakin 20 v vanha neste ja toimii niinkuin pitääkin.- afasfaf
Mistä tiedät ettei lämmityskennosi ja jäähdyttimesi ole jo osittain tukkeentuneet? Ja oletko irrottanut sylinterikannet tarkistaaksesi vesikanavien korroosion?
Suurimmat haitat vanhasta nesteestä ovat juuri korroosio ja epäpuhtauksien kerääntyminen. Olen nähnyt kansia joissa vesikanavat syöpyneet lähelle sylinteriseinämää, vesipumppuja missä siivet pahasti syöpyneet ja tietenkin monia tapauksia missä jäähdytin/lämmityskenno jouduttu uusimaan koska lämmönsiirtöteho lopulta laski liian pieneksi pikkuhiljaa tapahtuvan tukkeutumisen takia. - asentaja435634
Joo, ei nuo kennot ja pumput ainakaan nesteitä vaihtamalla ole tuollaiseksi menneet. Joten siinä hyvät esimerkit mitä lopulta tapahtuu kun tarpeeksi kauan ajelee vanhoilla nesteillä. Ei riitä että pakkaskestävyys kunnossa tai ettei moottori vielä tällä hetkellä ylikuumene, nestellä on muitakin tärkeitä tehtäviä kuten kuvista näkyy.
- afadfafa
Lämmityskenno kun ei vaihda nesteitä
https://goo.gl/images/8zpAgv
Vesimpumppu verrattuna uuteen kun ei vaihdettu nesteitä
https://goo.gl/images/4rCgLi
Siksi pitää vaihtaa - asdasfas
afadfafa kirjoitti:
Lämmityskenno kun ei vaihda nesteitä
https://goo.gl/images/8zpAgv
Vesimpumppu verrattuna uuteen kun ei vaihdettu nesteitä
https://goo.gl/images/4rCgLi
Siksi pitää vaihtaaja turha ilmoittaa asiattomaksi, ei tuossa mitään asiatonta ole, loppuiko vastaväitteet?
- Ei_johdu_vaihtaamattomuu
afadfafa kirjoitti:
Lämmityskenno kun ei vaihda nesteitä
https://goo.gl/images/8zpAgv
Vesimpumppu verrattuna uuteen kun ei vaihdettu nesteitä
https://goo.gl/images/4rCgLi
Siksi pitää vaihtaaKennoon on kertynyt kalkkia eli nesteet vaihdettu todella usein tai on ollut vuoto pidemmän aikaa ja täytetty kalkkipitoisella vedellä. Suomessa ei kalkkivettä ole juuri missään..
Vesipumpussa on ollut jotain ylimääräistä, mikä on katkonut siivet. - kdjhfbkjskv
Ei_johdu_vaihtaamattomuu kirjoitti:
Kennoon on kertynyt kalkkia eli nesteet vaihdettu todella usein tai on ollut vuoto pidemmän aikaa ja täytetty kalkkipitoisella vedellä. Suomessa ei kalkkivettä ole juuri missään..
Vesipumpussa on ollut jotain ylimääräistä, mikä on katkonut siivet."Vesipumpussa on ollut jotain ylimääräistä, mikä on katkonut siivet."
Yleisimmin ei. Tuota ilmiötä sanotaan eroosio- tai kavitaatiokorroosioksi. Kannattaa huomata että myös siipipyörän runko-osa on syöpynyt huomattavan ohueksi. Tuosta näkee jo silmälläkin että nesteitä ei todellakaan ole vaihdettu liian usein, terve neste olisi ehkäissyt pienimmänkin ruosteen jota kuvassa on myös näkyvissä. - jhbfvjhbkjh
Ei_johdu_vaihtaamattomuu kirjoitti:
Kennoon on kertynyt kalkkia eli nesteet vaihdettu todella usein tai on ollut vuoto pidemmän aikaa ja täytetty kalkkipitoisella vedellä. Suomessa ei kalkkivettä ole juuri missään..
Vesipumpussa on ollut jotain ylimääräistä, mikä on katkonut siivet.Ja muuten tuo kennokuvan lima ei todellakaan ole kalkkia vaan korroosion lopputuotteita, metallien oksideja ja sulfaatteja. Kalkki muodostaa kovan hammaskivimäisen kerrostuman.
Missä vielä on lämmityslaitteen putkistossa hana? Omassani ja mitä olen nähnyt lämmityssysteemejä, niin lämmityskennon läpi kulkee aina neste ja ilmanohjaimilla säädetään tuleeko ulkoilma kabiiniin lämmityslaitteen kennon kautta vai suoraan ja missä suhteessa.
Ilmanohjaimella siis automaatti-ilmastointi säätää sisätilojen lämpötilaa, ei mitään hanoja kääntelemällä.
Jäähdytysnesteen vaihdossa moottori kannattaa huuhdella kunnolla pariin kertaan vedellä ennen uuden seoksen täyttämistä, ja jäähdytysjärjestelmän puhdistusaineita on myös kaupan. Sitä käyttöohjeen mukaan.- KLT
Ensimmäinen asiallinen vastaus. Tätä mietinkin kun missään ohjeessa ei sanota että ilma pitäisi olla lämpimässä asennossa vaihdon yhteydessä, kuten vanhemmissa autoissa piti olla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀2226306Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis1895872Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai155454Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j754148Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main1393482Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1303313HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok213006Töppö-persut ovat todella tyhmiä
sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan62477Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa
Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja2422375- 1302254