Onko ev. lut. kirkossa jotenkin paljon muurareita?

muurarijuttu

Eli vapaamuurareita? Ihan huvikseni luin vapaamuurareiden jäsenlistaa joka on julkaistu mediassa vuosia sitten, ja paljon vilisi kanttoreita ja kirkkoherroja. Miksi? Onko yhtä yleistä esim. helluntailaisissa ja muissa vapaissa suunnissa? Miten vapaamuurarijärjestöön suhtaudutaan kirkon herätysliikkeissä?

11

193

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muurarijuttu

      Eikö kukaan osaa vastata kysymyksiini? Tämä kiinnostaa minua. Emmekö voisi laatia säännön, ettei tuollaisiin järjestöihin (onhan niitä muitakin kuin vapaamuurarit) saisi kirkon piirissä kuulua?

      • "Eikö kukaan osaa vastata kysymyksiini? Tämä kiinnostaa minua. Emmekö voisi laatia säännön, ettei tuollaisiin järjestöihin (onhan niitä muitakin kuin vapaamuurarit) saisi kirkon piirissä kuulua?"

        Kyllä voimme laatia listan. Ehdotan nimeksi S24 luterilaisuuspalstan kieltolista kirkolle.


      • muurarijuttu
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        "Eikö kukaan osaa vastata kysymyksiini? Tämä kiinnostaa minua. Emmekö voisi laatia säännön, ettei tuollaisiin järjestöihin (onhan niitä muitakin kuin vapaamuurarit) saisi kirkon piirissä kuulua?"

        Kyllä voimme laatia listan. Ehdotan nimeksi S24 luterilaisuuspalstan kieltolista kirkolle.

        En kirjoittanut, että pitäisi laatia kieltolista, vaan että kirkkohan voisi laatia säännön, jonka mukaan vastedes vapaamuurareihin ei enää saisi kuulua, jos esim. on kirkon virassa.


      • muurarijuttu kirjoitti:

        En kirjoittanut, että pitäisi laatia kieltolista, vaan että kirkkohan voisi laatia säännön, jonka mukaan vastedes vapaamuurareihin ei enää saisi kuulua, jos esim. on kirkon virassa.

        Miksi rappareihin (tai niihin muihin järjestöihin joita et nimennyt) ei saisi kuulua?
        Mistä saataisiin aina ehdottomasti ajan tasalla olevat jäsenlistat muutaman vuoden takaisten sijaan?


      • muurarijuttu kirjoitti:

        En kirjoittanut, että pitäisi laatia kieltolista, vaan että kirkkohan voisi laatia säännön, jonka mukaan vastedes vapaamuurareihin ei enää saisi kuulua, jos esim. on kirkon virassa.

        No siinä tapauksessa kannattaa osoittaa kommenttisi sinne kirkon suuntaan. Täältä asia ei varmasti sinne asti kuulu.
        Jos itse kuulut kirkkoon, voit viedä asiaa siellä eteenpäin. Nyt sitä ei varmaankaan ole nähty tarpeelliseksi koska sellaista kieltoa ei taida olla olemassa.


    • Veli.muurari

      Miksi vapaamuurarius on joittenkin silmätikkuna? Mikä siinä on vastoin kirkon oppeja? Moni lahko ja uskonsuunta harrastaa omia tapojaan ja viettää omilla säännöillään kirkollisia juhlia. Mitä outoa siinä on vapaamuurareitten kohdalla? He kuitenkin sitoutuvat noudattamaan kristillisiä arvoja, tekemään hyväntekeväisyyttä siten, ettei oikea käsi tiedä, mitä vasten tekee. He tukevat toisiaan ja kunnioittavat maallisia lakeja.
      Mikä heissä on virheellistä, olisi mielenkiintoista kuulla.

      • Miten.On

        Sinä et tunne joko vapaamuurariutta tai sitten kristinuskoa. Tai sitten et kumpaakaan.


      • Voisin kuvitella, että se, ettei heitä pysty paimentamaan. Kuten yleensä herätysliikeissä tehdään. Kaikki pitää tavallaan tietää mutta toistaalta jos jotakin rikollista tulee eteen niin sehän sitten kristuksenverellä pyyhitään pois. Ihmisten jonkinlainen järjestäyminen , olkoon mikä tahansa on aika pahin uhka sille joka yrittää olla diktaattorin asemassa.


    • L.Lusifer

      Eiköhän nuo arkkipiispatkin ole monesti olleet muurareita. Herraseura, eikä ollenkaan nykyään sellainen hurja okkulttilahko mitä ulkopuoliset ehkä kuvittelevat.

      • muurarijuttu

        Okkulttilahkon ei tarvitse olla hurja. Riittää että se on okkulttilahko, ettei se enää ole yhteensovitettavissa kristinuskon kanssa. Herraseurakaan ei ole kristinuskon mukaista.

        Varmasti vapaamuurarit harjoittavat hyväntekeväisyyttäkin, mutta sitä harjoittaakseen ei tarvitse kuulua salaseuraan.


    • Look

      En tiedä tarkkaa lukumäärää. En tiedä, että kuinka monta prosenttia oikeuslaitosten työntekijöistä kuuluu muurareihin tai johonkin vastaavaan.
      Uskon, että näitä on oikeuslaitoksissa on enemmän kuin seurakunnissa.

      Jeesus valitsi itse opetuslapsensa, ja yksi heistä oli kavaltaja Juudas.
      Jeesus ilmoitti meille, että eksytysten täytyy tulla, jotta todelliset kristityt erottuvat nimikristityistä.

      Tärkeitä on keskittyä siihen, mitä seurakunnassa opetetaan virallisesti.
      Jos perusopetus menee vinoon niin siinä vaiheessa pitää mennä Jumalan eteen ja kysyä, että onko sinun tehtävä vaihtaa seurakuntaa vai aloittaa seurakuntasi opin puhdistaminen.

      Luukas 17
      1 Ja hän sanoi opetuslapsillensa: "Mahdotonta on, että viettelykset jäisivät tulematta; mutta voi sitä, jonka kautta ne tulevat!
      2 Hänen olisi parempi, että myllynkivi pantaisiin hänen kaulaansa ja hänet heitettäisiin mereen, kuin että hän viettelee yhden näistä pienistä.
      3 Pitäkää itsestänne vaari! Jos sinun veljesi tekee syntiä, niin nuhtele häntä, ja jos hän katuu, anna hänelle anteeksi.
      4 Ja jos hän seitsemän kertaa päivässä tekee syntiä sinua vastaan ja seitsemän kertaa kääntyy sinun puoleesi ja sanoo: 'Minä kadun', niin anna hänelle anteeksi."

      Luukas 21
      7 Niin he kysyivät häneltä sanoen: "Opettaja, milloin tämä sitten tapahtuu? Ja mikä on oleva merkki tämän tulemisesta?"
      8 Niin hän sanoi: "Katsokaa, ettei teitä eksytetä. Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen se', ja: 'Aika on lähellä'. Mutta älkää menkö heidän perässään.
      9 Ja kun kuulette sotien ja kapinain melskettä, älkää peljästykö. Sillä näitten täytyy ensin tapahtua, mutta loppu ei tule vielä heti."

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      29
      3014
    2. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      118
      1872
    3. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      86
      1619
    4. Ville Mykkänen, sankari vai typerys?

      Tietenkin typerys. Lähteä nyt toisten sotaan ottamaan vapaaehtoisesti luotia päähänsä. Kuvitteli raukka, että saa hyvän
      Maailman menoa
      98
      1502
    5. HS haukkuu Pate Mustajärven uuden levyn

      Täytyypä käydä ostamassa se. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000010618367.html
      Maailman menoa
      95
      1415
    6. Kohta tulee iso uutinen

      muutama päivä niin kuullaan tästä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      1236
    7. Todellinen brahmani ei koskaan menisi lastentarhaan

      Joku, joka tekee kaikkensa käännyttääkseen vääräuskoiset maailman ”ainoaan oikeaan” uskontoon, kristinuskoon, on kertonu
      Hindulaisuus
      384
      1233
    8. Kotipizza Hyllykallio

      Meniköhän jotain pieleen? Arveletteko, että lisää arvostusta teitä kohtaan?Arveletteko, että ei vaikuta myyntiä vähentäv
      Seinäjoki
      65
      1212
    9. Mietin minä sitä vieläkin

      että rakastuitkohan sinäkin minuun silloin. Olin niin sekaisin ja onnellinen pelkästä näkemisestäsi aina....
      Ikävä
      49
      1110
    10. En oikeasti välitä sinusta nainen

      Naureskellaan sinulle ja palstajutuillesi kavereitten kesken. Ollaan lyöty vetoakin oletko se sinä oikeasti. Kirjoitat t
      Ikävä
      80
      1079
    Aihe