Kun lainan takaaja kuolee

mietiskelin

Mitä tapahtuu, kun lainan takaaja kuolee?

Takaajan kuolinpesä on velkainen, sieltä ei saa perittyä. Pankki eräännyttää lainan heti maksuun (kun sillä ei ole enää takaajaa). Aletaanko tätä periä lainan saajalta? Vai meneekö pankin tappioksi ja takaajan kuolinpesän velkoihin?

4

323

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fgj54

      öö,,,Onko niin että lainanottaja ei pysty maksamaan vai miksi ihmeessä laina erääntyy takaajan puutteeseen? Takaajan kuolinpesä takaa mutta jos ei kerta sieltä mitään saa niin lainansaaja on velallinen sen 15-20 vuotta erääntymisestä

    • mietiskelin

      Olen siis itse tyttäreni lainan takaajana. Lainaa on jäljellä noin 4000 euroa. Olen sairastanut vuosia ja omat säästöt on tullut sairastamisen myötä syötyä. Nyt tilanteeni on se, että parantumaton sairauteni on edennyt niin, ettei tässä lääketieteellisesti ole juurikaan mitään tehtävissä. Luin noita lainan takaajan ehtoja ja siellä sanotaan, että takaajan kuollessa laina voidaan eräännyttää maksuun heti. Tyttäreni on yksinhuoltaja, eikä pysty kerralla tuota lainaa maksamaan. Lainan kuukausieriä on hoitanut koko ajan aivan moitteettomasti. En haluaisi, että kuolemani aiheuttaa tyttärelle vielä taloudellisia vaikeuksia. Ja kuoleman jälkeeni pesässä tulee olemaan muutama tuhat velkaa, joten kuolinpesältä tuota lainasummaa ei saa perittyä.

      • 4858458

        "Lainan kuukausieriä on hoitanut koko ajan aivan moitteettomasti"

        Elä huoli, ei ole mitään syytä eräännyttää lainaa kun se on hoidettu hyvin.

        Tietty jos sulla olisi mahdollista ottaa vippejä niin paljon kuin sielu sietää, Maksat niillä lainan pois ja annat loput vaikka tyttärellesi tai hänen lapseilleen, kuolet kuitenkin niin menee velkojan tappioksi , ei mitään välilä enää? Tuon voi tehdä vielä ihan verottomana, ennakkoperintönä, silleen et maksat lainan suoraan ettei raha käy edes tyttärelläsi jne

        Näin minä ainakin tekisin!


    • MadameB

      Entä meneekö lainan takaajalle tieto, jos lainan ottajan sukunimi muttuu?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      274
      2863
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1506
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1250
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1180
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      20
      1042
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe