Helluntailaisten lähetystyö romahtanut

Kahdeksassa vuodessa helluntailaisten lähetystyöntekijöiden määrä on puolittunut.

2009 Fidalla oli 335 lähettiä ja 2017-vuoden lopussa enää 167.
Väheneminen on vielä kiihtynyt kaiken aikaa.
Viime vuonna potkut sai peräti 38 lähettiä.

Kaikesta näkee helluntailaisuuden yleisestikin hiipuvan Suomessa.
Kun katsoo rehellisin silmin Keuruun juhannuskonferenssin väkimääriä, niin nekin ovat puolittuneet kymmenen vuoden takaisista lukemista.
Osa on kyllä lähtenyt Mertiörantaan Suomen helluntaiherätyksen hajottua kolmeen osaan.

Evl-kirkon tasa-arvokeskustelu on vienyt kirkon kriisiin, mutta väki ei ole silti siirtynyt helluntaiseurakuntiin, kuten olisi voinut olettaa?

25

624

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • capiche

      Fidahan tekee sekä kehitysyhteistyötä että lähetystyötä. Ne ovat eri tahojen rahoittamia sektoreita. Lähetystyöstä en tiedä. Mutta kehitysyhteistyön puolella hanketoiminta ja työntekijät ovat vähentyneet siksi, että kehitysyhteistyövaroja on leikattu kovalla kädellä.

      • Luvuissa on mukana vain helluntailaisten ilmoittama lähetystyöntekijöiden määrä.
        Laki kieltää tekemästä valtion rahoituksella lähetystyötä.


      • voihölmöätouhua
        Pe.ku kirjoitti:

        Luvuissa on mukana vain helluntailaisten ilmoittama lähetystyöntekijöiden määrä.
        Laki kieltää tekemästä valtion rahoituksella lähetystyötä.

        Mitäs se lakikiemura siihen mahtaa sanoa kun lutterin laitos kerää ulosottokelpoisina verot jäseniltään ja on niillä rahoilla tekevinään lähetystyötä !
        Apostolit sentään ottivat pakkoveron kalan suusta, joka ei liene ollut kovin paheksuttavaa siihen aikaan ainakaan.


      • capiche
        voihölmöätouhua kirjoitti:

        Mitäs se lakikiemura siihen mahtaa sanoa kun lutterin laitos kerää ulosottokelpoisina verot jäseniltään ja on niillä rahoilla tekevinään lähetystyötä !
        Apostolit sentään ottivat pakkoveron kalan suusta, joka ei liene ollut kovin paheksuttavaa siihen aikaan ainakaan.

        Verotuloja saa käyttää niihin asioihin, mitkä luterilainen kirkko on tehtäväkseen määritellyt.

        Fidan kaltaisille kansalaisjärjestöille kehitysyhteistyöhön myönnetyt määrärahat ovat valtionapua, jonka käyttöä säätelee erillinen laki. Toimintaa käydään myös paikan päällä tarkastamassa. Ja rahat joutuu palauttamaan, jos hankkeissa on rikottu lakia tai muita reunaehtoja.


      • PääkonttoriTiedottaja

        On se ihanaa kun Pe.ku kantaa huolta entisen seurakuntansa lähetystyöstä. Mutta minkä sille voi, jos on tehnyt vuosia evankeliumin työtä ja muistelee niitä ihania aikoja.
        On se hyvä että voit edelleen käydä siellä Mertiörannassa tapaamassa muita entisiä evankelistoja.


    • capiche

      Helluntaikarismaattisuus kasvaa kuitenkin Suomessa. Siihen suuntaan liikkuu porukkaa niin helluntaiseurakunnista kuin luterilaisesta kirkostakin. Uusia seurakuntia syntyy kuin sieniä sateella.

      Perinteinen helluntailaisuus on puristuksissa sisäisten riitojen vuoksi. Vanhat jäärät eivät pysty hyväksymään Helluntaikirkkoa tai seurakuntien uusia tuulia. Ja nuoret taas kaipaavat toisenlaista menoa kuin vanhan polven perinteiset helluntaiseurakunnat tarjoavat.

      • Tarkennus

        Näillä uusilla toimijoilla ei ole mitään yhteistä helluntailaisuuden tai armolahjojen kanssa.


      • Päinvastoin.
        Vanhat seurakunnat ovat vähentyneet rajusti ja uusia syntyy vähän ja nekin helluntaiherätyksen ulkopuolelle.


      • eikiinnostauudetjäärät

        Ne vanhat "jäärät" ovat rakentaneet kaiken mitä helluntaiherätykseksi aikanaan kutsuttiin, muista se capiche aina välillä!

        nämä uudet jäärät eivät saaneet edes sitä kirkkoaan uudelle tontille vaan piti sekin kyhätä vanhojen jäärien katon alle, eli veltosta porukasta on kyse, liperien silittelyssä ei juuri vaivaa ole.


      • capiche
        eikiinnostauudetjäärät kirjoitti:

        Ne vanhat "jäärät" ovat rakentaneet kaiken mitä helluntaiherätykseksi aikanaan kutsuttiin, muista se capiche aina välillä!

        nämä uudet jäärät eivät saaneet edes sitä kirkkoaan uudelle tontille vaan piti sekin kyhätä vanhojen jäärien katon alle, eli veltosta porukasta on kyse, liperien silittelyssä ei juuri vaivaa ole.

        Olen seurannut asiaa 60-luvun alkupuolelta lähtien. Siihen aikaan oltiin vielä enemmän yhteistyökykyisiä ja vähemmän jääriä. Mutta jossain vaiheessa valta meni päähän ja ego pullistui.

        Ryhdyttiin riitelemään keskenään ja nuoren polven tarpeet jätettiin monessa seurakunnassa huomiotta. Nuoret pastorit perustivat lopulta omia seurakuntiaan, koska heillä ei ollut tilaa toimia helluntailiikkeessä. Helluntailiikkeen alkuvaiheessa naisetkin olivat Jumalan valtakunnan työssä arvostettu resurssi, mutta myöhemmin ilmapiiri muuttui.

        Jos tapahtumien kulkua ei pysty ensin myöntämään, niin korjausliike ei ole mahdollinen. Rehellisyys maan perii tässäkin asiassa.

        Ei minulla ole mitään helluntailaisia vastaan. Surullinen lähinnä olen, koska en enää tunnista seurakuntaa samaksi.


      • pitäs.pohtia
        capiche kirjoitti:

        Olen seurannut asiaa 60-luvun alkupuolelta lähtien. Siihen aikaan oltiin vielä enemmän yhteistyökykyisiä ja vähemmän jääriä. Mutta jossain vaiheessa valta meni päähän ja ego pullistui.

        Ryhdyttiin riitelemään keskenään ja nuoren polven tarpeet jätettiin monessa seurakunnassa huomiotta. Nuoret pastorit perustivat lopulta omia seurakuntiaan, koska heillä ei ollut tilaa toimia helluntailiikkeessä. Helluntailiikkeen alkuvaiheessa naisetkin olivat Jumalan valtakunnan työssä arvostettu resurssi, mutta myöhemmin ilmapiiri muuttui.

        Jos tapahtumien kulkua ei pysty ensin myöntämään, niin korjausliike ei ole mahdollinen. Rehellisyys maan perii tässäkin asiassa.

        Ei minulla ole mitään helluntailaisia vastaan. Surullinen lähinnä olen, koska en enää tunnista seurakuntaa samaksi.

        Siis ei tunnista samaksi.???? Mitähän tarkoitat, mihin pitäisi se "samaksi" raja piirtää.??
        Pitääkö ottaa aasi ja palmunlehviä polulle, että oikein tuntuisi samaksi.???

        Aika muuttuu ja työmuodot kunkin ajankohdan mukaan tehtäväksi.
        Eihän rautateilläkään enää höyryveturit ja lättähatut enää kuljeta matkustajia.
        Höyrynperässä oli puuvaunut, ja siniset senkin jälkeen ovat jäämässä unholaan, eli kalusto uusiutuu.

        Ai, sinäkö jäisit höyrykauteen. Kuis pukkais Ukko-pekalla 210 km / h.
        Riittäisikö sinun hiilipannussa meno?


      • Samaatietä
        Tarkennus kirjoitti:

        Näillä uusilla toimijoilla ei ole mitään yhteistä helluntailaisuuden tai armolahjojen kanssa.

        Minulla ei ole mitään tajua tai tietoahelluntaiseurakunnan halinnollisista tms asioista, enkä kuulu itse helluntaiseurakuntaan, mutta sivusta olen huomannut seurakuntan kuuluvien jo ikäöntyvien helluntailaisten kohdalla, että he eivät ole läheskään niin karismaattisia, kuin mitä monissa helluntaiseurakunnissa nykyään ollaan.
        He vierastavat nykymenoa joissakin seurakunnissa karsmaattisuuden vuoksi.
        Toisaalta, vaikka ovatkin ns. Vanhoillisia, niin he pitävät minua uskovaisena, vaikkei miua ole kastettu ja viihdymme hyvin yhdessä. He eivät tuomitse minua vaanbovat sitä mieltä, että uskominen on sydämen suhde Jumalaan.


    • Samaatietä

      Mää en ymmärrä noista mittää! Oon autuaan tietämätön.

    • Älkääkantakoyhteistäiest

      Raamattu varoittaa vieraasta ikeestä läpi koko vanhan ja uudentestamentin.
      Yksi hyvä esimerkki on miten kävikään laivoille kun ruvettiin Ahabin suvun kanssa laivanvarustus hommiin?

      Mitä voi odottaa kun lähetyskoordinaattorit saa johtaa työtä kentällä Pyhän Hengen sijaan ?
      Jumalallista käskyä kun toteutetaan ihmisten varassa niin ihmisiin se myös kaatuu.
      Jumala kyllä edelleen lähettää todistajiaan työhön mutta omilla ehdoillaan.

      • capiche

        Palattaisko maan pinnalle? PH ei hoida käytännön asioita, jotka kuuluvat ihmisen vastuulle. Lähetyskoordinaattorin tehtävä on hengellisen työn tukeminen ja mahdollistaminen. Hengellinen työ on erikseen. Onko se PH:n johtamaa, riippuu sitä tekevistä itsestään.


      • capiche kirjoitti:

        Palattaisko maan pinnalle? PH ei hoida käytännön asioita, jotka kuuluvat ihmisen vastuulle. Lähetyskoordinaattorin tehtävä on hengellisen työn tukeminen ja mahdollistaminen. Hengellinen työ on erikseen. Onko se PH:n johtamaa, riippuu sitä tekevistä itsestään.

        Äläs nyt.
        Raamatun mukaan PH ei ole ihmisen henki, vaan Jumalan Henki.


    • päivitetään.aikaa

      Vai, että henkilökunta vähentynyt. Katsos aika muuttuu veliseni.
      Kirjoitin tuossa höyryjunista.
      Laajennetaan hieman. Ennen vaiheita putsasi mies ja harja. Junat retuuttii vaunut makasiiniin ja käsipelillä purkasi ja lastasi. Osa tavaraa jopa naulattiin kiinni vaunuun, että ei särkynyt, jne. Eli miestä ja naista tarvittiin. Elettiin sitä aikaa.
      Meidän alueella oli 240 henkeä työssä, sitten ajat muuttui, työtehtävät rakentui uusiin työmuotoihin, tuli tekniikkaa lisää, sähkö kääntää vaihteet, sähkö sulattaa, ei tarvita vaihdemiestä vähennettiin 40 ukkoa. tavaramakasiinit poistu, ei junat kuljettaneet kiitotavaraa ei sitä eikä tätä siihen entiseen malliin. Eli vähennystä tuli. mentiin jo 60 mieheen, eikä 240 enää ollut pääluku. Tuli asetilaite jonnekin toiseen kaupunkiin, putosi 40 ukkoa pois. Onkohan enää tuota 20 enää paikalla, mutta junat kulkee ja tavara myös.
      Eli veliseni, aika muuttuu ja tekniikka tuo lähetyksentillekin muutosta.
      Ei enää olla jossain takavintturissa töissä, on uudet ajat ja tuulet.
      Huomaatko, lähetyskentillä väki lisääntyy, mutta ehkä tässä Euroopassa, kun sukupolvet uusiutuu, ehkä täällä tarvittaisiin lähetystyötä. Mutta, sekin TV- lähetyksenä. Eihän ihmiset enää matkusta kirkkoihin. Ei reellä, eikä hevosella, ei mossella, eikä Volgalla, ei myöskään marsulla, vaan kotisohva ja siinäkin tuetaan tv., työtä.
      Aika muuttuu ja ihiset siinä mukana.

      • Gepardi

        Vain Pe.ku ei muutu.... jaksaa purkaa katkeruuttaan.... milloin mistäkin seurakuntaa kohtaan jossa aikaisemmin on toiminut.


    • DoctorT

      Niin, muodostui kahden kerroksen väkeä. Ne, jotka olivat Fidan rahoilla, voivat leveästi ja hyvin. Autot uudehkoja, rahaa enemmän, evankeliumia vähemmän.
      Seurakuntien tuella olevien talous kutistui ja kutistettiin, koska uhrimieli sammui, miksi? Siksi, koska evankeliumi ei ole enää seurakuntien päämissio, vaan hengissä pysyminen.
      Kutsumustietoisia ei enää arvostettu, eikä oikeaa lähetysmieltä enää ole löytynyt.
      Kuoleva liike, kuoleva toiminta!

    • SuruaOn

      Porin helluntaikirkko taas huonona esimerkkinä. Vielä 20 vuotta sitten isohko ja vireä seurakunta teki lähetystyötä noin viiden lähetin voimin, mutta nyt lähettejä on 0 ja lähetystyö samassa lukemassa. Kyllä tulevaisuusmies Tikkanen ennusti täysin pieleen. Mihin seurakunnan Lähetystorin tuotto käytetään?

      • PääkonttoriTiedottaja

        Nyt siellä on jouduttu käyttämään varoja entisen evankelistan haastetettua rukoushuoneyhdistyksen oikeuteen ja vaadittua kohtuuttomia kuluja seurakunnan uhrivaroista. Katkeruuden siementä ei pitäisi antaa elättämään sydämmessään.


      • karlwilliam
        PääkonttoriTiedottaja kirjoitti:

        Nyt siellä on jouduttu käyttämään varoja entisen evankelistan haastetettua rukoushuoneyhdistyksen oikeuteen ja vaadittua kohtuuttomia kuluja seurakunnan uhrivaroista. Katkeruuden siementä ei pitäisi antaa elättämään sydämmessään.

        Tuota, kulut ovat olleet oikeudenkäyntikuluja, eivätkä ole menneet osapuolten tileille, paitsi lakimiesten. Oikeus ei kai ole määrännyt maksettavaksi muuta kuin aiheellisia kuluja.


    • kirkkokarilla

      Seinäjoen laskuopin mukaan lähetystyö on saanut nauttia siunausten sateesta. Johtajien valtava potentiaali on mahdollistanut työn tuloksellisen kehittämisen ja vain harvat ja valitut, uskolliset lakeijat voivat enää uskoa johtajien vievän uppoavan laivan satamaan.

    • uskoaeipakkoa

      Vähän on rauhan rakentajia.Tuomiota näyttää riittävän.Helluntain ongelmat ovat itseaiheutettuja.Ei kansankirkolla näihin ole mitään tekemistä eikä syytä.Luterilaisena katselen ulkoa vaikka helluntailaisia on useita ystävinä.Helluntaikirkko on oikea kehityksen suunta.Sekin on vapaaehtoista eikä siihen voi pakottaa.

    • eiperiksi

      Näen asia eritavoin.Mielestäni Helluntaikirkko on väärä suunta.

      Perustelu:

      Ekumenia on sitä käsittääkseni,että keskustellaan eri kirkkokuntien yhtäläisyyksistä, mutta sivuutetaan , ohitetaan, katsotaan, painetaan villaisella erinäkemykset.Ekumeniassa toitotetaan kunnioituksen kulttuurin toteuttamista , jota kuitenkin mielestän väärään kompromissiin eksyneet toitottavat helluntaiherätyksen piirissä tukkiakseen totuuden puhujien suut ja mustamaalatakseen heitä sivistymättömiksi.Monissa" kristillisissä" kirkkokunnissa on esineiden, ihmisten, pyhimysten palvontaa ja jumalallisia ulkokultasia toimituksia ja pappishierarkiaa .

      Oikea kunnioituksen kulttuuri on sitä, että kumarretaan Jumalalle ja käännetään selkä uskonnisuudelle ja vääränlaiselle kirkkojen yhdistymiselle, joka tapahtuu totuuden hylkäämisen kustannuksella eli aliarvioimalla Jumalan sana ja tukeutumalla ihmisiisauteen ja ihmisoppeihin sekä ihmispalvontaan.

      Jeesus Kristus on seurakunnan pää. Isää rukoillaan Raamatun mukaan Jeesuksen nimessä.Sakramennttitoimitukset, ikonit, Marian, Paavin , pyhimysten palvonta ovat ihmis-, ja esineidenpalvontaa ja kristinuskossa kiellettyjä.Mikäli näissä kirkoissa on uskovia tulee heidän tulla sieltä ulos ja luopua esine ja ihmispalvonnasta.

      Mielestäni mikäli olen asian oikein ymmärtänyt helluntaiseurakuntien helluntaikirkkoon menemisen suunta on väärä, koska pienet seurakunnat menettävät itsemääräämisoikeutensa vaikka toisin väitetään ja infotaan.Jos olen oikein ymmärtänyt, niin suurilla seurakunnilla on enin äänimäärä ja kun helluntaikirkossa esim. opillisia suurempia linjauksia tehdään,helluntaikirkossa olevat pienet seurakunnat eivät käsittääkseni voi paljon äänestyksen lopputulokseen vaikuttaa.He voivat vaikuttaa pikkuasioissa seurakunnassaan.

      Paimenet jotka nukkuvat hengellistä unta eivät tätä vaaraa näe eivätkä tunnista. Käsittääkseni helluntaiseurakunnissa oleva voi kuulua myös helluntaikirkkoon samanaikaisesti.Tällainen kaksoisjäsenyys tulisi poistaa, sillä sen kautta mielestäni pikkuhiljaa huomaamatta käännetään seurakuntalaivaa kohti helluntaikirkkoa.

      Mielestäni täytyisi leirinsä valita ja liittyä helluntaikirkkoon kokonaan ja erota helluntaiseurakunnasta jos kerran edustaa ekumeenista kristillisyyttä.Näin toimittaesssa tämä helluntaiseurakuntien valuminen helluntaikirkkoon loppuisi ja ei tulisi näitä kodittomia kun helluntaikirkolle siirretään kokoustilat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1402
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      104
      1103
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      983
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      310
      845
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      702
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      624
    Aihe