milloin jumala putosi puusta

herkullinenomena

Jos loi ihmisen omaksi kuvakseen niin oliko jumalalla häntäluu.

12

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihmettelijä

      Jos Jumala on ikuinen, ajaton ja kaikkitietävä, niin ei Jumala ole millään tavalla ihmisen kaltainen. Toki Vanhan testamentin Jumala kostaa, vihastuu, katuu jne, mikä on kieltämättä inhimillistä.

    • 12____13

      Raamatun mukaan Jumala on henki. Kun me ollaan Jumalan kuvia, olemme kuvia hengestä. Henki ei ole kuin fyysinen olento.

      • Miksi hengellä on sydän?

        6 hän katui, että oli tehnyt ihmisen, ja murehti sitä sydämessään.

        Miksi hengen pitää kävellä? Miksi henki ei näe puutarhan kasvien läpi, missä ihminen on?

        8 Kun iltapäivä viileni, he kuulivat Jumalan kävelevän puutarhassa. Silloin mies ja nainen menivät Jumalaa piiloon puutarhan puiden sekaan. 9 Herra Jumala huusi miestä ja kysyi: "Missä sinä olet?"

        Miksi henki tekee vaatteita? Miksi hän ei luo niitä?

        21 [i] Ja Herra Jumala teki Aadamille* ja hänen vaimolleen nahasta vaatteet ja puki heidät niihin.

        Miten henki voi painia? Miksi henki ei voita ihmistä reilussa painiottelussa vaan joutuu potkimaan nivusille?

        25 [i] Vain Jaakob itse jäi toiselle rannalle. Siellä muuan mies paini* hänen kanssaan aamunsarastukseen saakka. 26 Kun mies huomasi, ettei päässyt voitolle, hän iski Jaakobia nivustaipeeseen, niin että Jaakobin lonkka nyrjähti hänen kamppaillessaan miehen kanssa. 27 Mies sanoi hänelle: "Päästä minut menemään, sillä päivä valkenee." Mutta Jaakob sanoi: "En päästä sinua, ellet siunaa minua." 28 Mies kysyi häneltä: "Mikä sinun nimesi on?" Hän vastasi: "Jaakob." 29 [i] Silloin mies sanoi: "Sinua ei pidä enää sanoa Jaakobiksi, vaan Israeliksi, sillä sinä olet kamppaillut* Jumalan ja ihmisten kanssa ja voittanut."

        Miksi henki on niin huonomuistinen, ettei muista profeettaansa vaan aikoo tappaa hänet? Miksi veriläikkä nivusissa harhauttaa hengen luulemaan, että profeetta on ympärileikattu?

        24 Matkan varrella Herra tuli Moosesta vastaan paikassa, johon hän oli perheineen yöpynyt, ja aikoi surmata hänet. 25 Silloin Sippora otti terävän piikiven, leikkasi pois poikansa esinahan ja kosketti sillä Moosesta jalkojen väliin sanoen: "Sinä olet minun veriylkäni." 26 Niin Herra jätti Mooseksen rauhaan. Sippora oli ensimmäinen, joka sanoi "veriylkä" puhuessaan ympärileikkauksesta.

        Miksi henki valehtelee, ettei ole Aabrahamille paljastanut nimeään Jahve?

        2 Jumala sanoi Moosekselle: "Minä olen Jahve, Herra. 3 Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille minä olen ilmestynyt Jumalan, Kaikkivaltiaan nimisenä, mutta nimeäni Jahve minä en heille ilmoittanut.


      • 12____13
        Munuaistutkija kirjoitti:

        Miksi hengellä on sydän?

        6 hän katui, että oli tehnyt ihmisen, ja murehti sitä sydämessään.

        Miksi hengen pitää kävellä? Miksi henki ei näe puutarhan kasvien läpi, missä ihminen on?

        8 Kun iltapäivä viileni, he kuulivat Jumalan kävelevän puutarhassa. Silloin mies ja nainen menivät Jumalaa piiloon puutarhan puiden sekaan. 9 Herra Jumala huusi miestä ja kysyi: "Missä sinä olet?"

        Miksi henki tekee vaatteita? Miksi hän ei luo niitä?

        21 [i] Ja Herra Jumala teki Aadamille* ja hänen vaimolleen nahasta vaatteet ja puki heidät niihin.

        Miten henki voi painia? Miksi henki ei voita ihmistä reilussa painiottelussa vaan joutuu potkimaan nivusille?

        25 [i] Vain Jaakob itse jäi toiselle rannalle. Siellä muuan mies paini* hänen kanssaan aamunsarastukseen saakka. 26 Kun mies huomasi, ettei päässyt voitolle, hän iski Jaakobia nivustaipeeseen, niin että Jaakobin lonkka nyrjähti hänen kamppaillessaan miehen kanssa. 27 Mies sanoi hänelle: "Päästä minut menemään, sillä päivä valkenee." Mutta Jaakob sanoi: "En päästä sinua, ellet siunaa minua." 28 Mies kysyi häneltä: "Mikä sinun nimesi on?" Hän vastasi: "Jaakob." 29 [i] Silloin mies sanoi: "Sinua ei pidä enää sanoa Jaakobiksi, vaan Israeliksi, sillä sinä olet kamppaillut* Jumalan ja ihmisten kanssa ja voittanut."

        Miksi henki on niin huonomuistinen, ettei muista profeettaansa vaan aikoo tappaa hänet? Miksi veriläikkä nivusissa harhauttaa hengen luulemaan, että profeetta on ympärileikattu?

        24 Matkan varrella Herra tuli Moosesta vastaan paikassa, johon hän oli perheineen yöpynyt, ja aikoi surmata hänet. 25 Silloin Sippora otti terävän piikiven, leikkasi pois poikansa esinahan ja kosketti sillä Moosesta jalkojen väliin sanoen: "Sinä olet minun veriylkäni." 26 Niin Herra jätti Mooseksen rauhaan. Sippora oli ensimmäinen, joka sanoi "veriylkä" puhuessaan ympärileikkauksesta.

        Miksi henki valehtelee, ettei ole Aabrahamille paljastanut nimeään Jahve?

        2 Jumala sanoi Moosekselle: "Minä olen Jahve, Herra. 3 Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille minä olen ilmestynyt Jumalan, Kaikkivaltiaan nimisenä, mutta nimeäni Jahve minä en heille ilmoittanut.

        > Miksi hengellä on sydän?

        Sydämellä voidaan tarkoittaa sisintä.

        > Miksi hengen pitää kävellä? Miksi henki ei näe puutarhan kasvien läpi, missä ihminen on?

        Tuossa kohtaa kyse on oikeastaan Yahwesta, joka ei näytä olevan sama kuin Elohim,

        > Miten henki voi painia? Miksi henki ei voita ihmistä reilussa painiottelussa vaan joutuu potkimaan nivusille?

        Tarinan mukaan kyse oli miehestä.

        > Miksi henki valehtelee, ettei ole Aabrahamille paljastanut nimeään Jahve?

        Ei mielestäni ole perustetta sanoa, että valehtelee.


      • 12____13 kirjoitti:

        > Miksi hengellä on sydän?

        Sydämellä voidaan tarkoittaa sisintä.

        > Miksi hengen pitää kävellä? Miksi henki ei näe puutarhan kasvien läpi, missä ihminen on?

        Tuossa kohtaa kyse on oikeastaan Yahwesta, joka ei näytä olevan sama kuin Elohim,

        > Miten henki voi painia? Miksi henki ei voita ihmistä reilussa painiottelussa vaan joutuu potkimaan nivusille?

        Tarinan mukaan kyse oli miehestä.

        > Miksi henki valehtelee, ettei ole Aabrahamille paljastanut nimeään Jahve?

        Ei mielestäni ole perustetta sanoa, että valehtelee.

        "Sydämellä voidaan tarkoittaa sisintä"

        Mutta kuitenkin Raamattu sanoo, että kyseessä on sydän.

        "Tuossa kohtaa kyse on oikeastaan Yahwesta, joka ei näytä olevan sama kuin Elohim,"

        Juu, kyse on Jahvesta. Elohim seikkailee ensimmäisessä luomismyytissä.

        "Tarinan mukaan kyse oli miehestä."

        No shit Sherlock? Tottakai Jahve ja Jaakob ovat miehiä, mutta miksi Jahven pitää potkia Jaakobia munille, ennenkuin voittaa painiottelun?

        "Ei mielestäni ole perustetta sanoa, että valehtelee."

        No valehteleehan. Genesis 15:ssa Jahve sanoo Aabrahamille olevansa Herra eli Jahve. Moosekselle hän valehtelee, ettei ole sanonut Aabrahamille olevansa Jahve (Herra).

        7 Herra sanoi Abramille: "Minä olen Herra (JAHVE), joka toin sinut Kaldean Urista antaakseni sinun omaksesi tämän maan."

        2 Jumala sanoi Moosekselle: "Minä olen Jahve, Herra. 3 Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille minä olen ilmestynyt Jumalan, Kaikkivaltiaan nimisenä, mutta nimeäni Jahve minä en heille ilmoittanut.


    • Jumalan kuva tarkoittaa että tietyssä mielessä ollaan Jumalan edustus tässä maailmassa.
      Jumala antoi meille kunnian jatkaa Hänen työtään varjelemalla ja hoitamalla Hänen luomakuntaansa.

      Jumalan kuva tarkoittaa että monilta ominaisuuksiltamme olemme Jumalan kaltaisia. Nämä ominaisuudet erottavat meidät eläimistä, joita Jumala ei luonut kuvakseen.

      Elävistä olennoista ihminen on eniten Jumalaa muistuttava olento.

      • "Nämä ominaisuudet erottavat meidät eläimistä, joita Jumala ei luonut kuvakseen."

        Täsmennätkö, mitä nämä erottavat ominaisuudet ovat?


      • Munuaistutkija kirjoitti:

        "Nämä ominaisuudet erottavat meidät eläimistä, joita Jumala ei luonut kuvakseen."

        Täsmennätkö, mitä nämä erottavat ominaisuudet ovat?

        7. Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.

        Jumala on maan olennoista ainoa, johon Jumala on puhaltanut henkeään. Tästä johtuu että me olemme eläviä ikuisia sieluja. Eläimissä ei ole Jumalasta peräisin oleva henkeä.
        Jumala on luonut meidät ikuisiksi olennoiksi, joiden on tarkoitus elää Jumalan iankaikkisessa yhteydessä ja rakkaudessa.
        Me olemme myös sukua Jumalalle, sillä Luukkaan evankeliumissa mennään sukuluetteloa taaksepäin ja siinä aina mainitaan jokaisen henkilön isä.
        Kun päästään Aadamiin asti, niin sen mukaan Aadamin isä oli Jumala. Olemme sukua Jumalalle ja meissä kaikissa on Jumalan alun perin puhaltamaa henkeä. Eläimissä ei ole.


        Tästä seuraa että olemme tietoisia, eläviä sieluja. Tämä puuttuu eläimiltä.


      • asdfman kirjoitti:

        7. Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.

        Jumala on maan olennoista ainoa, johon Jumala on puhaltanut henkeään. Tästä johtuu että me olemme eläviä ikuisia sieluja. Eläimissä ei ole Jumalasta peräisin oleva henkeä.
        Jumala on luonut meidät ikuisiksi olennoiksi, joiden on tarkoitus elää Jumalan iankaikkisessa yhteydessä ja rakkaudessa.
        Me olemme myös sukua Jumalalle, sillä Luukkaan evankeliumissa mennään sukuluetteloa taaksepäin ja siinä aina mainitaan jokaisen henkilön isä.
        Kun päästään Aadamiin asti, niin sen mukaan Aadamin isä oli Jumala. Olemme sukua Jumalalle ja meissä kaikissa on Jumalan alun perin puhaltamaa henkeä. Eläimissä ei ole.


        Tästä seuraa että olemme tietoisia, eläviä sieluja. Tämä puuttuu eläimiltä.

        Korjaan: Ihminen on maan olennoista ainoa, johon Jumala on puhaltanut henkeään.


      • asdfman kirjoitti:

        Korjaan: Ihminen on maan olennoista ainoa, johon Jumala on puhaltanut henkeään.

        7. jakeessa tulee selvästi esille puhaltamisen ja elämän syyseuraussuhde. Näin ollen jokaiseen elävään olentoon on puhallettu.

        7 [i] Ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento.*

        19. jakeessa jumala vie eläviä olentoja Aatamille nimettäväksi. Koska olennot ovat eläviä, on jumala puhaltanut niihin hengen. Sitä ei vain sanota enää toiseen kertaan itsestäänselvyytenä.

        19 Ja Herra Jumala muovasi maasta kaikki villieläimet ja kaikki taivaan linnut ja vei ne ihmisen luo nähdäkseen, minkä nimen hän kullekin antaisi. Ja jokainen elävä olento sai sen nimen, jolla ihminen sitä kutsui.

        Luomiskertomuksessa kaikilla elävillä olennoilla on sielu (nefesh). Sielu mainitaan ensimmäisen kerran 1. luomismyytin 20. jakeessa. Kaloillakin on sielu.

        20 Jumala sanoi: "Viliskööt vedet eläviä (nefesh) olentoja ja lennelkööt linnut ilmassa taivaankannen alla."

        Et ole siis pystynyt vielä osoittamaan eroavaisuuksia ihmisen ja eläimen välillä.


      • asdfman kirjoitti:

        7. Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieramiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.

        Jumala on maan olennoista ainoa, johon Jumala on puhaltanut henkeään. Tästä johtuu että me olemme eläviä ikuisia sieluja. Eläimissä ei ole Jumalasta peräisin oleva henkeä.
        Jumala on luonut meidät ikuisiksi olennoiksi, joiden on tarkoitus elää Jumalan iankaikkisessa yhteydessä ja rakkaudessa.
        Me olemme myös sukua Jumalalle, sillä Luukkaan evankeliumissa mennään sukuluetteloa taaksepäin ja siinä aina mainitaan jokaisen henkilön isä.
        Kun päästään Aadamiin asti, niin sen mukaan Aadamin isä oli Jumala. Olemme sukua Jumalalle ja meissä kaikissa on Jumalan alun perin puhaltamaa henkeä. Eläimissä ei ole.


        Tästä seuraa että olemme tietoisia, eläviä sieluja. Tämä puuttuu eläimiltä.

        "Jumala on luonut meidät ikuisiksi olennoiksi, joiden on tarkoitus elää Jumalan iankaikkisessa yhteydessä ja rakkaudessa."

        No ei tämäkään pidä paikkansa. Jumala asetti enimmäisiäksi 120 vuotta. Eikä ihminen ole yhteydessä ja rakkaudessa jumalaan. Ihminen on paha.

        3 Herra sanoi: "Minä en anna elämän hengen asua ihmisessä miten kauan tahansa. Ihminen on lihaa, heikko ja katoavainen. Olkoon siis hänen elinikänsä enintään satakaksikymmentä vuotta."

        5 Kun Herra näki, että ihmisten pahuus lisääntyi maan päällä ja että heidän ajatuksensa ja pyrkimyksensä olivat kauttaaltaan pahat, 6 hän katui, että oli tehnyt ihmisen, ja murehti sitä sydämessään. 7 Ja Herra sanoi: "Minä pyyhin maan päältä ihmisen, jonka olen luonut, ja ihmisen mukana karjaeläimet, pikkueläimet ja taivaan linnut, sillä minä kadun, että olen ne tehnyt."


    • Kirjakääröt

      1Moos.3:9 Biblia (1776) Ja Herra kutsui Adamin, ja sanoi hänelle. Kussas olet? 1Moos.3:21 Biblia. Ja Herra Jumala teki Adamille ja hänen emännällensä nahoista hameet ja pujetti heidän yllensä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      106
      1590
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      1062
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      1049
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      153
      839
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      82
      752
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      54
      719
    7. Ei kannata lähteä sotaan jos ei omaa edes alkeellisia taitoja.

      Sodastahan tässä ei varsinaisesti ole edes kyse, vaan naisten ja lasten suojelusta ja oikeuden toteutumisesta, tavalla t
      Ikävä
      118
      646
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      34
      644
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      640
    10. Ihan yleisesti

      Mitä kautta sun pöksyihin pääsee? Pitääkö luvata kuut taivaalta vai riittääkö jokin muu arkisempi asia?
      Ikävä
      42
      620
    Aihe