Autovero on fiksuin vero ikinä ja selvyyden vuoksi tarkoitan tätä auton ostohinnassa olevaa veroa.
Miksi?
- Jokainen voi itse päättää valinnallaan paljonko on valmis maksamaan veroa.
- Kun auto ostetaan ja kun se myydään, myyntihinnassa on suhteessa sama osuus veroa kuin uudessa autossa jolloin veroa palautuu myyjälle.
- Normaalissa pienikulutuksisessa autossa veron osuus on aika pieni jopa niin, että kun verosta (mahdollisesti/todennäköisesti jossain vaiheessa) luovutaan, hinnat eivät juurikaan muutu. Alkuunsa ehkä laskevat mutta palaavat jonkin ajan kuluttua entiselle tasolle.
- Lähes 100% meillä myytävistä autoista on tuontitavaraa eli miksi kannustaa ostamaan ulkomailla valmistettuja tuotteita. Tosin myynnin lisääntyminen on lyhytaikaista, jolloin lopulta ollaan tilanteessa, jossa autoja myydään yhtä paljon kuin nytkin, hintataso on lähes entisellään, autokanta ei mainittavammin uudistu pitkällä aikavälillä ja valtio jää nuolemaan näppejä käytännössä turhan takia.
Autovero on fiksuin vero ikinä
22
400
Vastaukset
- Aqwreyut
Juurikin näin. Tuskin perusautojen hinnat paljoa hetkahtaa vaikka autovero poistettaisiinkin. Tästä taitaa hyötyä se, joka ostaa kalliin ja paljon kuluttavan menopelin.
- HeikkojaVastaan
Sipilän, Bernerin ja Orpon porvarihallitus tahtoo siirtyä autoverosta tienkäyttömaksuTASAVEROON. Mitä muuta on se jos Suomen rikkain mies miljardööri Antti Herlin ja työtön köyhä maksavat saman 10€/100km tienkäyttömaksuTASAVERON autolla ajostaan? Herlinille se ei merkkaa mitään ja hän hyötyy monin verroin kun ei maksa 200.000 ökyautostaan autoveroa. Vanhaa autoa ajava työtön ei hyödy autoveron poistosta juurikaan, ja maksaa miljardöörin kanssa saman verran tienkäyttömaksuTASAVEROA joka köyhälle on suuri menoerä. Miljardööri siis hyötyy kymmeniä tuhansia autonsa vaihdossa autoveron poiston jälkeen ja säästää paljon maksamalla tienkäyttömaksuTASAVEROA saman verran kuin työtön köyhä vanhalla autolla ajosta. Ja tuo Sipilän-Bernerin-Orpon porvarihallituksen SIM-korttikyttäys tienkäyttömaksuTASAVERO tulee takuulla nousemaan siitä 10€/100km pian 15€/100km..20€/100km..jne. koska jo sakoissa ja virhemaksuissa olemme huomanneet porvarihallituksen käyttävän niitä budjettipaikkoina ja valtion tuloautomaatteina.
Tämän lisäksi porvarihallitus on siirtämässä myös tuloperusteisia sakkoja virheTASAMAKSUIKSI, jossa miojardööri ja työtön köyhä maksavat saman virheTASAMAKSUN ylinopeudesta. Tietenkin ylinopeuden virheTASAMAKSUA nostetaan huomattavasti nykyisen tuloperusteisen sakon alimmilta rajoilta, että virheTASAMAKSU kirpaisee oikein kunnolla käyhään ja matalatuloiseen, mutta miljardöörille ja hyvätuloisille virheTASAMAKSU vastaa muutamaa pienituloisen euroa heidän tulotasoonsa nähden. Näin virheTASAMAKSU poistaa hyvätuloisten tuloperusteisten sakkojen pelotteen "tulee pirun kalliiksi" ja hyvätuloiset voivat pikkurahalla kuitata ylinopeutensa ja liikenteen sekä ihmisten vaarantamisen.
Myös Sipilän ja Orpon porvarihallituksen käyttöön ottama 250-500 €:n tuomioistuinmaksu on keino vähentää pienituloisten valituksia oikeuteen vääryyksistä. Tällaista tuomioistuinmaksua ei ole muissa maissa ja sen tarkoitus on rajoittaa yksittäisen ihmisen erityisesti pienituloisten kohtaamien vääryyksien vientiä oikeuteen. Yritykset, varakkaat ym. eivät ko. tuomioistuinmaksua pelkää, onhan se pieni summa omien asianajajien palkkioihin nähden. No eihän Suomessa ole edes joukkokannemahdollisuutta joka on muissa kehittyneissä maissa itsestäänselvyys. Se palvelisi pienituloisia ja tavallisia ihmisiä ja kuluttajia joten eihän porvari-Suomi sellaisia halua. - ylijohtaja.sdp
Autoverotus on todella hieno vero ja sitä on korotettava.
Sillä pystytään estämään tavallisen rahvaan hienostelu . Vielä muutama vuosikymmen sitten tavallinen rahvas käytti työmatkoihinsa polkupyöriä ja mopoja ja autoilla kulkivat vain herrat.
Nyt tavallinen duunarikin ajellee omistusautollansa töihin ja parkkeeraa herrojen Skodien viereen oman Volvonsa.
Autoveroa on nostettava, jotta autoilu jää vain hyväosaisten iloksi. Silloin pakokaasu- ja Co2 päästötkin automaattisesti pienenevät. Myös luokkavastaisuus kärjistyy, jolloinka ei tarvitse tehdä lillukan varsista tasa-arvokymyksiä, kun muuta ei löydy.
Työväenpuolueiden kannattaa miettiä, että tarvitseeko Suomessa tavallinen duunari omaa autoa kuten esim. saatanallisessa Amerikassa. Jätetään se herrojen huviksi ja herrat maksakoon huvinsa firmojensa ja puolueidensa sekä ay-järjestöjensä kustannuksella.- JoopaJou
Köyhän autoilu on loppunut jo aikaa sitten, ei suinkaan syystä ettei olisi varaa ostaa autoa (vanhan ja hyvän menopelin saa alle uuden kiinan mopon hinnalla) vaan siksi, ettei ole varaa sen vanhan ritsan käyttökuluihin mm. vuosittaiseen ajoneuvoveroon. Corolla-Golfi-kansaa, joka ajelee uusilla tai uudehkoilla menopeleillä ja joka on se suurin ryhmä, autoveron poisto ei paljoa hyödytä. Suurin osa ostaa jo nyt autonsa käytettynä ja ne jotka ostavat sen uuden, maksavat autoveroa muutaman tonnin. Jos sitten haluaa autoverossa säästää, astetta pienemmän auton vero tippuu jo lähes puoleen edellisestä ja hybridissä vielä lähes tonnin.
Entä miten käy vanhojen autojen hinnan kun autovero poistetaan? Jos vaikka sen Corollan hinta tippuu autoliikkeessä 3000 € ja parempien mallien jopa 5000 €, sama pudotus siirtyy suhteessa hintaan, käytettyihin autoihin. Miettikää minkä suuruisesta omaisuuden arvon alasajosta on kysymys. Entä käytettyjen autojen kauppias. Varastossa voi hyvinkin olla 100 uudehkoa autoa ja kun lasketaan arvon alenemaksi vaikka 2000 €/kpl, se tekee aika hyvän loven bisnekseen, ja näitä kauppiaita on Suomessa satoja. - mughug
JoopaJou kirjoitti:
Köyhän autoilu on loppunut jo aikaa sitten, ei suinkaan syystä ettei olisi varaa ostaa autoa (vanhan ja hyvän menopelin saa alle uuden kiinan mopon hinnalla) vaan siksi, ettei ole varaa sen vanhan ritsan käyttökuluihin mm. vuosittaiseen ajoneuvoveroon. Corolla-Golfi-kansaa, joka ajelee uusilla tai uudehkoilla menopeleillä ja joka on se suurin ryhmä, autoveron poisto ei paljoa hyödytä. Suurin osa ostaa jo nyt autonsa käytettynä ja ne jotka ostavat sen uuden, maksavat autoveroa muutaman tonnin. Jos sitten haluaa autoverossa säästää, astetta pienemmän auton vero tippuu jo lähes puoleen edellisestä ja hybridissä vielä lähes tonnin.
Entä miten käy vanhojen autojen hinnan kun autovero poistetaan? Jos vaikka sen Corollan hinta tippuu autoliikkeessä 3000 € ja parempien mallien jopa 5000 €, sama pudotus siirtyy suhteessa hintaan, käytettyihin autoihin. Miettikää minkä suuruisesta omaisuuden arvon alasajosta on kysymys. Entä käytettyjen autojen kauppias. Varastossa voi hyvinkin olla 100 uudehkoa autoa ja kun lasketaan arvon alenemaksi vaikka 2000 €/kpl, se tekee aika hyvän loven bisnekseen, ja näitä kauppiaita on Suomessa satoja.Autoalalle voidaan korvata tappioita verohelpotuksilla jne. Eikä muiden työllä tienaavien autokauppiaiden etu ole se suurin murhe, vaan tavallisen kansan kyky ostaa autoja.
- Ei_kiitos
Nykyinen autovero on sopiva, ei ainakaan mitään Orpon-Sipilän-Bernerin tienkäyttötasamaksuja jotka kuppaavat Suomen huonopalkkaiset tavalliset työläiset tyhjiksi. On parempi että ökyauton ostaja maksaa euromääräisesti enemmän autoveroa kuin että sama summa katetaan tasavero-käyttömaksuilla jolloin varakkaat saavat taas kuluihinsa roimaa laskua ja tavalliselle kansalaisille ja pienituloisille tulee rankkoja lisämaksuja. Koko Orpon-Sipilän-Bernerin porvarihallituksen politiikka on ollut varakkaiden verohelpotuksia ja kulujen leikkauksia sekä niiden siirtoa työläisten, pienituloisten, työttömien ja köyhien maksettaviksi. Onneksi ihmiset ovat heränneet tähän porvarien eliitin ja elinkeinoelämän sekä pääoman etuja ajavaan politiikkaan ja SDP:n kannatus on noussut roimasti.
- Delaware-suomalainen
Aloittaja itse vastailee omaan järjettömään aloitukseena!
- SuomiRepublikaani
Delaware-kokoomustrolli.
- oikeaa-asiaa-
Aivan oikea havainto aloituksessa. Ajoneuvovero on taas päin persettä. Sitä joutuu maksamaan saman määrän, vaikka ajaisit vain juuri ne ihan pakolliset ajot. Ajoneuvoverosta pitäisi luopua, ja nostaa vaikka polttoaineveroa, niin käyttäjä voisi itse päättää mitä on vara maksaa. Jos olisi tarve syrjäseutua hyvittää, niin sen voisi tehdä sitten verovähennyksin ajotarpeiden mukaan.
- Kardaani
Autovero uuden hinnassa on täysi karhunpalvelus (vaikkei heti tyhmempi huomaa) vanhan käytetyn ostajalle, koska se nostaa hintatasoa käytetyissäkin, jolloin vanhan ostajakin joutuu maksamaan enemmän.
- Hillotorni
"- Kun auto ostetaan ja kun se myydään, myyntihinnassa on suhteessa sama osuus veroa kuin uudessa autossa jolloin veroa palautuu myyjälle."
Voiko sitä paremmin hölmöläisten peiton jatkamista kuvata??? Hyvät naurut sai tuosta "viisaudesta". - NiiloKarvajärvi
Autoveroa on syytä korottaa100% nykyisestä!
Bensan ja diisselin hintaa laskettava euroon per litra, vuosittainen ajoneuvovero poistettava! Näin saadaan tasapuolinen verotus aikaan eikä se rokota niinpaljon köyhiä!
Jokainen % joka laskee autoveroa on siirto eliitin taskuun!- maksaa.joka.ajaa
Autovero veks. Kaikki autoilun verot suoraan polttoaineen verotukseen. Se maksaa joka ajaa.
- MissäHyödytjaKenelle
Vaikka autovero poistettaisiin kokonaan, hyvin harva hyötyy siitä, koska väliraha säilyy kutakuinkin samana. Jos onnistuu kikkaileen niin, että myy suoraan autonsa ennen veron poistamista ja sitten ostaa uuden ilman vaihdokkia, veron poistamisen jälkeen, silloin voi hyötyä. Sama vero kuitenkin kerätään jatkossa polttoaineveroina, vuosittaisina veroina ym. maksuina, joten käytännössä tästä ei hyödu oikeastaan kukaan. Uuden auton kauppaankaan ei kovin kummoista piikkiä tule koska väliraha ei muutu juuri mihinkään.
- ala-kierre
Kyllä autoveron poisto laskisi autojen hintatasoa kautta linjan. Kun muistelee aikaa 90-luvusta taaksepäin, niin vanhat pikkuautotkin olivat todella kalliita.
- ylijohtaja.sdp
Mitä enemmän autoveroa korotettaisiin, sen enemmän auton omistajat hyötyisivät, koska käytettyjen autojen hinta myös nousisi. Näin omaisuuden arvo nousisi itsestään.
Jos autovero nostettaisiin huimiin lukuihin, käytettyjenkin arvo nousisi niin suureksi, että niistä voitaisiin periä omaisuusveroa. - vanhat.paaliin
Kyllä se vaikuttaa siihen että kaikkien autojen hintataso tippuu. Vanhoilla täysin arvottomilla romuilla ajavilla on silloin varaa päivittää uudempaan autoon.
- VähänHyötyjiäJosOllenkaa
vanhat.paaliin kirjoitti:
Kyllä se vaikuttaa siihen että kaikkien autojen hintataso tippuu. Vanhoilla täysin arvottomilla romuilla ajavilla on silloin varaa päivittää uudempaan autoon.
Ei sillä ole käytännössä puupennin merkitystä. Autoveron poisto pudottaisi uuden perusauton hintaa 10-20% ja vähäpäästöisen hinta tippuisi vielä vähemmän. Jos arvottoman romun omistaja vaihtaa vähän parempaan, on se käytännössä ihan sama maksaako välirahaa 2000 € tai 2200 €, tai onko 2200 € auto paljonkin uudempi/parempi kuin 2200 € auto. Arvottomalla romulla ajava ei ajele sillä huvikseen vaan siksi, ettei muuhun ole varaa. Tuskin ostaisi uutta vaikka hinnat puolittuisi nykyisestä.
- hhhkhkhh
Ihan sama ihan hyvin voi ajaa tälläisellä 12 vuotta vanhalla 5000€ autollakin jossa kaikki toimii. Tuo vero vaan syö intoa ihmisten ostaa uusia autoja ja siinhän se suomen autokanta näkyykin vert. viroon ja ruotsiin jossa ei ole ko. autoveroa. Eli tämä vero tekee vain sen, että täällä ajetaan romuilla ja uudeksi autoksi tyydytään halvempaan skoodaan eikä audiin.
- ASD-dsa
70-luvulla autovero oli yli puolet auton myyntihinnasta, mutta ei vuosittaisia käyttelymaksuja (taisi olla yksi poikkeusvuosi, jolloin semmonen perittiin). Autovero on pudonnut sen jälkeen murto-osaan ja murina senkun lisääntyy. Tilalle on tullut vuosittainen ajoneuvovero joka on ihan pöhkö ja epäoikeudenmukainen. Vakuutusten hinnat on noussut pilviin. Sakoissa ollaan menty tasamaksuihin, jotka ovat vieläpä aika reiluja.
Esim. ajat 60 kmh rajoituksella pienenpientä ylinopeutta, sakkoa vai mikä lie rikemaksu se onkaan, summa 170 €.
"
Ylinopeutta enintään 15 km/h -> rikesakko 170 euroa
Ylinopeutta yli 15 km/h, mutta enintään 20 km/h -> rikesakko on 200 euroa.
"
Vastaavasti kun ajat 60 kmh alueella 20 kmh, ylinopeutta rikesakkon onkin vain 200 €.
Aika kapea skaala. Käytännössä jos tykkää ajella ylinopeutta (ts. on massia) kannattaa ajella surutta aika reilusti kunhan nopeus ei ylitä rajoitusta 20 kmh enempää. - ruottisasvuva
Terveisiä täältä ruotsista. Ajan uudella volvolla jossa ei lainkaan autoveroa!
- EipäSittenMuuta
Volvo on Traktori ;), ja kun vaihdat traktorisi uuteen traktoriin, maksat ihan yhtä paljon vällyä kuin täällä Suomessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2434629Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763065- 472473
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451777- 281753
- 801456
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69948
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894