Ei täsmää jutut jos asiansa hoitanut.

hoitasiaaat

Ei täsmää joidenkin kirjoitukset ettei rahaa ruokaan jos asiansa hoitaa niin varmaan löytyy rahoja ostaa.
Sössintä voi olla se että kieltäytyy työkkärin ehdottamista toimista ja karenssi ja tai alennettu toimeentulotuki.
Ni tuollaisetko sitten rääkyy täällä palstalla. Yksikin kannabis jauhopää hokee yhtä ja samaa makaronia heh hoh ni ei tuollaisen päänupilla ole töitä tehty 15 vuoteen.

46

945

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eitosiaan

      Suomessa ei todellakaan ole kenelläkään nälkä, vaikka ei olisi hoitanut asioitaankaan edes kunnolla! EU-ruoka-apua jaetaan jokaisella paikkakunnalla, lisäksi monet vapaaehtoisjärjestöt jakaa kauppojen lahjoittamia päiväystuotteita.
      Siis rahaa ja ruokaa jaetaan jokaiselle, joka vain sitä viitsii hakea. Asumis- ja toimeentulotuet on mitoitettu, että niillä pärjää taatusti.

      Tietty, jos hävittää kaiken rahan pelaamiseen, päihteisiin tai tupakkaan, minkä yhteiskunta jakaa, eikä mutenkaan välitetä mistään, niin kait sitten tulee ongelmat. Mielenterveysongelmat on yksi syy, että ei osata lähteä hakemaan edes apua.

      Työttömyyskortistossa on oletettavasti todella paljon porukkaa, jotka ei ole mitenkään työelämän käytettävissä, vaikka työpaikkoja onkin tarjolla. Ei ole todellista, että jotkut tälläkin palstalla ovat väittäneet olleensa vuosikymmeniä työttöminä ja valittavat, ettei muka töitä ole. Kyllä siinä töitä kierretään, eikä ole yritystäkään työllistyä. Työttömyys on siten valinta!

      • Valitettavasti asia ei mene ihan noin. Olen itsekin nähnyt nälkää, joutuessani kelan mielivaltaisen päätösten kohteeksi. Pieni ihminen joutuu byrokratian hampaisiin herkästija laitosten kanssa taistelu henkensä pitimiksi vie hyvin voimat.
        Työpaikkoja on avoinna kymmenen kertaa vähempi määrä kuin työttömiä, joten fakta on se ettei töitä kaikille riitä. joka muuta väittää sulkee silmänsä faktoilta.
        Ei työttömänä mitään herkkua ole, turha sitä on kadehtia. Toki voi aina hypätä pois oravanpyörästä työttömäksi jos siltä tuntuu. Kannattaa sitten ymmärtää, että takaisin työelämään ei kolmen kuukauden jälkeen enää pääsekään vaikka haluaisi. Pitkäaikaistyöttömiä ei halua palkata enäää kukaan. Sitten saa tehdä ja töitä vain ilman palkkaa. Tai oikeastaan joutuu. Ellei halua karenssia ja elää pelkällä makaroonilla kuukausikaupalla.
        hyvällä tuurilla pääset vielä tekemään vanhoja töitäsi entiselle työpaikallasi ihan yhdeksän euron päiväkorvauksella työvoimapoliittisessa toimenpiteenä ja aktivointina, sillä ymmärräthän että sillä hetkellä kun statuksesi on ”työtön” sinusta tulee yhteiskunnan silmissä alkoholisoitunut, laiska luuseri, joka ei enää kykene palkkatöihin.


      • Armoton.totuus
        chippie kirjoitti:

        Valitettavasti asia ei mene ihan noin. Olen itsekin nähnyt nälkää, joutuessani kelan mielivaltaisen päätösten kohteeksi. Pieni ihminen joutuu byrokratian hampaisiin herkästija laitosten kanssa taistelu henkensä pitimiksi vie hyvin voimat.
        Työpaikkoja on avoinna kymmenen kertaa vähempi määrä kuin työttömiä, joten fakta on se ettei töitä kaikille riitä. joka muuta väittää sulkee silmänsä faktoilta.
        Ei työttömänä mitään herkkua ole, turha sitä on kadehtia. Toki voi aina hypätä pois oravanpyörästä työttömäksi jos siltä tuntuu. Kannattaa sitten ymmärtää, että takaisin työelämään ei kolmen kuukauden jälkeen enää pääsekään vaikka haluaisi. Pitkäaikaistyöttömiä ei halua palkata enäää kukaan. Sitten saa tehdä ja töitä vain ilman palkkaa. Tai oikeastaan joutuu. Ellei halua karenssia ja elää pelkällä makaroonilla kuukausikaupalla.
        hyvällä tuurilla pääset vielä tekemään vanhoja töitäsi entiselle työpaikallasi ihan yhdeksän euron päiväkorvauksella työvoimapoliittisessa toimenpiteenä ja aktivointina, sillä ymmärräthän että sillä hetkellä kun statuksesi on ”työtön” sinusta tulee yhteiskunnan silmissä alkoholisoitunut, laiska luuseri, joka ei enää kykene palkkatöihin.

        "Olen itsekin nähnyt nälkää..."

        Niin varmaan. Miksi et hakenut ilmaisruokaa, miksi et hakenut sosiaalitoimistosta harkinnanvaraista toimeentulotukea, miksi et lainannut ystäviltä, miksi sinulla ei ollut muutamaa kymppiä jemmassa pahan päivän varalle? Pakkaseen ruokaa, säilykkeitä, ei tarvitse nälkää nähdä. Pitää olla harvinaisen tyhmä ja saamaton jos Suomessa näkee nälkää.


    • tälläkinpalstalll

      Tälläkin palstalla usein kirjoitus ettei ole kuin sen ja sen verran rahaa mutta mihin ihmeeseen rahat sitten menee, joku sepitys että tuli lasku juupa juu ja varmaan pikavippiyhtiöltä.
      Jos raitis on eikä pelaile niin varmaan löytyy työttömistä sellaisiakin joilla piirongin laatikossa rahoja ja jopa tuhansia euroja.
      Tarkka rahoistaan ja valmistaa itse ruokia ja pakastaa niitä, sitten lisätuloina voi olla pullojen,tölkkien kerääminen.
      Muistan 80 luvulta juttua yhdestä ukosta joka oli pullon kerääjä ni iso parta ja pyörällä kierteli ni asui vanhassa mökissä niin sillon jo oli ostanut uudet vhs laitteet ja telkkarin pullonkeräys rahoilla.
      Nykyään asenteena se ettei mikään huvita ja ollaan rapakunnossa 30 vuotiaana.

      • Peukkuu

        Mullakin on yks tuttu, toimeentulotuella työmarkkina asumistuella elelevä. Käy 2x viikossa työtoiminnassa 4,h/pv. Pärjäilee varsin mukavasti. Auto on, silloin tällöin hoitelee kavereidensa asioita, käy kaupassa, Alkossa, kuljettaa asioilla, joista saa hieman bensarahaa. Itse lopettanut tupakoinnin ja alkoholinkäytön vuosia sitten, eikä hussaa turhuuksiin.. Uskoisin, että tällä kaverilla on säästössä muutama tonttu "kotivarana" .


    • gfhfghgh

      Olen ollut joskus työttömänä peruspäivärahalla ja ihan hyvin pärjäsi. Välillä oli rahat loppu, mutta siitä ei voinut syyttää kuin itseään. Sen jälkeen työttömyyspäivärahoihin tuli kerralla satasen korotus kuukaudessa, eli nykyään luulisi jäävän työttömiltä jotain säästöönkin.

      • Pitkäaikatyötön

        Kauanko olit työttömänä peruspäivärahalla ja mitä muita tukia sait?

        Päivärahasta/tm-tuesta pitääkin jäädä jotain säästöön, jotta voi välillä ostaa harvemmin hankittavia tuotteita/palveluja.

        Kun nykyinen työministeri on kaljupää, niin hän ei ymmärrä parturi-/kampaamokulujen päälle. Jollain toisella ei ole edes ajokorttia, niin hän ei ymmärrä auton ylläpitokustannuksista. Kolmas on täysin terve, niin hän ei ymmärrä lääke- tai ruokavaliomenoista.
        Ymmärtämättömyyteen on helppo juuttua: Kun minä sitä tai tätä, niin sitten kaikki muutkin...


      • gfhfghgh
        Pitkäaikatyötön kirjoitti:

        Kauanko olit työttömänä peruspäivärahalla ja mitä muita tukia sait?

        Päivärahasta/tm-tuesta pitääkin jäädä jotain säästöön, jotta voi välillä ostaa harvemmin hankittavia tuotteita/palveluja.

        Kun nykyinen työministeri on kaljupää, niin hän ei ymmärrä parturi-/kampaamokulujen päälle. Jollain toisella ei ole edes ajokorttia, niin hän ei ymmärrä auton ylläpitokustannuksista. Kolmas on täysin terve, niin hän ei ymmärrä lääke- tai ruokavaliomenoista.
        Ymmärtämättömyyteen on helppo juuttua: Kun minä sitä tai tätä, niin sitten kaikki muutkin...

        Työttömänä olin ihan liian pitkään - useampia vuosia. Asumistukea sain vajaa pari sataa kuussa, kun ei vuokrakaan kovin hirveä ollut. Ei muita tukia.


      • Pitkäaikatyötön
        gfhfghgh kirjoitti:

        Työttömänä olin ihan liian pitkään - useampia vuosia. Asumistukea sain vajaa pari sataa kuussa, kun ei vuokrakaan kovin hirveä ollut. Ei muita tukia.

        Minullakin oli työttömänä aluksi taloudellisesti helppoa, kun ensimmäiset kaksi vuotta tuli ansiosidonnainen. En viitsinyt edes asumistukea hakea, sillä sitä olisi saanut osakeasunnon vastikkeisiin vain jonkin kympin.

        Sen jälkeen tulikin ongelmia, kun päivittäinen peruspäiväraha/työmarkkinatuki oli 25 euron tienoilla brutto. Keskusta Kokoomus eli Kiviniemen ja Vanhasen II-hallitus salli vain 0,4 %:n indeksikorotuksia miinus verot. Asumistuen kanssakin työssä & anssilla säästetyt rahat hupenivat kohti toimeentulotukihakemusta, sillä auton ylläpitäminen söi ne.

        Onneksi Sdp:n, Vasemmistoliiton ja Vihreiden enemmistö Kataisen hallituksessa sai aikaan korotuksen työttömyysturvan minimitasoon. Pystyin jatkamaan sinnittelyä ilman toimeentulotukea, mutta raskaita sopeuttamistoimia se silti vaati.


    • joillataito

      Joillakin sellainen taito että pärjää pienelläkin rahalla ja jää jopa säästöönkin. Jos ei mene rahoja kaljaan,tupakkiin,peleihin niin pärjäilee ihan hyvin. Kebabit,pizzat,sipsit,karkit tietenkin maistuu kaikille mutta menee noihinkin rahaa.

    • jepjepjee

      Miks suurin osa töistä on sitten vuorotöitä joita autottoman on aika turha yrittääkään mikäli liikenne yhteys on paska, kysympähän vaan. Kummalliseks menny.

    • Oletkoteini

      VOU ÄÄILIÖ MITÄ IDIOOTTEJA TÄÄLLÄ TEKEE ALOITUKSIA!!! Ei se nyt vaikeeta ole tajuta suomen tilannetta. Paitsi jos on tuommonen ääliö kun aloittaja. Noh suotakoon hänelle anteeksi, työttömälle narisijalle, joka heittää huulta ja provosointi tarkoituksessa kirjoittelee. Jos ei ole järkeä annettu niin eihän sitä voi kauhallkaan kenellekkään antaa.

      On niin surkuhupaisa aloitus ettei kehtaa edes kirjoittaa muuta kun sääli kirjoituksen. Eihän kukaan voi olla noin tyhmä, eihän?

      • ääliöidenpalsta

      • Kykamitähäh

        Mitäs ääliömäistä tossa aloituksessa oli?


      • taitaakarens

        Taitaa henkilöllä olla karenssi ku sössinyt asiansa.


    • hehhhehehhehe

      Sitten tulee näitä Kela maksaa muuton niin vitut maksaa. Heh heh heh, onko hauskaa heh heh.

    • surkeetaon

      Eihän siis töitä tarvise edes vältellä meinaan kukaan ei palkkaa kauan työttömänä ollutta yhtään mihinkään, noin se vaan on. Edes haastattelu kutsuja ei sitten enää tipahtele vaikka kuin hakemuksia laittelisit.

      • etedesyritä

        Miksi sitten on kauan työttömänä? Töitähän on vaikka kuinka, sen kun vain menee töihin. Pitää olla itse myös aktiivinen ja osata "myydä" itsensä. Työhakemuksen pitää erottua massasta.
        Aina on ollut töitä meikäläisellä ja perheessä muillakin.
        Ja aina löytyy puhelinmyyntiä, sillä voi katkaista pitkänkin työttömyyden ja sillä työtodistuksella menee toiseen paikkaan että heilahtaa, jos on ollut hieman pidempään puhelinmyyntityössä.


      • Saatanan_puhelinhäiriköt
        etedesyritä kirjoitti:

        Miksi sitten on kauan työttömänä? Töitähän on vaikka kuinka, sen kun vain menee töihin. Pitää olla itse myös aktiivinen ja osata "myydä" itsensä. Työhakemuksen pitää erottua massasta.
        Aina on ollut töitä meikäläisellä ja perheessä muillakin.
        Ja aina löytyy puhelinmyyntiä, sillä voi katkaista pitkänkin työttömyyden ja sillä työtodistuksella menee toiseen paikkaan että heilahtaa, jos on ollut hieman pidempään puhelinmyyntityössä.

        Puhelinmyynti ei ole työtä, eikä ryssä ole ihminen.


      • häpeesinä
        etedesyritä kirjoitti:

        Miksi sitten on kauan työttömänä? Töitähän on vaikka kuinka, sen kun vain menee töihin. Pitää olla itse myös aktiivinen ja osata "myydä" itsensä. Työhakemuksen pitää erottua massasta.
        Aina on ollut töitä meikäläisellä ja perheessä muillakin.
        Ja aina löytyy puhelinmyyntiä, sillä voi katkaista pitkänkin työttömyyden ja sillä työtodistuksella menee toiseen paikkaan että heilahtaa, jos on ollut hieman pidempään puhelinmyyntityössä.

        Ei normaali ihminen itseänsä ala myymään! Hyvänen aika sentään! Ne on eri ihmisiä ne. Jos ei muuta työtä kuin itsensä myyminen niin normaali on ennemmin työtön.


      • etedesyritä
        häpeesinä kirjoitti:

        Ei normaali ihminen itseänsä ala myymään! Hyvänen aika sentään! Ne on eri ihmisiä ne. Jos ei muuta työtä kuin itsensä myyminen niin normaali on ennemmin työtön.

        Kyllä myyntineuvottelija on ihan rehellinen ammatti, kun myydään esim. lehtiä ja sähköä puhelimen välityksellä. Pohjapalkka ja provikat, tienaa ihan hyvin!
        Osa telemarkkinointiyrityksistä toimii vielä ulkomailla, joten sekin etu, että saa asua esim. Espanjassa työn puolesta.


      • kotirauha
        etedesyritä kirjoitti:

        Miksi sitten on kauan työttömänä? Töitähän on vaikka kuinka, sen kun vain menee töihin. Pitää olla itse myös aktiivinen ja osata "myydä" itsensä. Työhakemuksen pitää erottua massasta.
        Aina on ollut töitä meikäläisellä ja perheessä muillakin.
        Ja aina löytyy puhelinmyyntiä, sillä voi katkaista pitkänkin työttömyyden ja sillä työtodistuksella menee toiseen paikkaan että heilahtaa, jos on ollut hieman pidempään puhelinmyyntityössä.

        Puhelinmyynti pitäisi kieltää lailla. Se on niin soittajien kuin kohteidenkin kiusaamista.


      • huono.kokemus
        etedesyritä kirjoitti:

        Kyllä myyntineuvottelija on ihan rehellinen ammatti, kun myydään esim. lehtiä ja sähköä puhelimen välityksellä. Pohjapalkka ja provikat, tienaa ihan hyvin!
        Osa telemarkkinointiyrityksistä toimii vielä ulkomailla, joten sekin etu, että saa asua esim. Espanjassa työn puolesta.

        Kaikki eivät vain edes luonteeltaan sovi puhelinmyyjäksi. Aikoinaan tosissani yritin lehtimyyntiä useita kuukausia (melkein vuoden) laihoin tuloksin. Vaikka tein sitä kokopäiväisesti, olin silti tukien varassa. Koin työn myös ahdistavana, koska olen enemmänkin hiljaisenpuoleinen, en mikään "moottoriturpa" kuten tuolla kutsuttiin hyviä myyjiä. Se jäi mieleen, että harvat pärjäsivät tuossa työssä, mutta kyllä joistakin kehkeytyi aika nopeastikin ihan huipputason myyjiä. Puhelinmyyjien vaihtuvuus oli melkoista eli ovet kävi jatkuvasti, uusia tuli ja entisiä meni päivittäin. Lopetin työn kannattamattomana. Sittemmin sain ihan tavallista toimistotyötä, mutta minusta ei tosiaan ollut puhelinmyyjäksi. Tokihan sitäkin kannattaa kokeilla, jos ei ole aiemmin sitä tehnyt, varsinkin jos on luonteeltaan ulospäinsuuntautunut eikä aristele kontaktia vieraisiin ihmisiin.


      • etedesyritä kirjoitti:

        Miksi sitten on kauan työttömänä? Töitähän on vaikka kuinka, sen kun vain menee töihin. Pitää olla itse myös aktiivinen ja osata "myydä" itsensä. Työhakemuksen pitää erottua massasta.
        Aina on ollut töitä meikäläisellä ja perheessä muillakin.
        Ja aina löytyy puhelinmyyntiä, sillä voi katkaista pitkänkin työttömyyden ja sillä työtodistuksella menee toiseen paikkaan että heilahtaa, jos on ollut hieman pidempään puhelinmyyntityössä.

        Töitä on on vaikka kuinka?! Missä? Fakta on tilastojen valossa se, että avoimia työpaikkoja on tälläkin hetkellä 20 606 koko maassa ja työttömiä työnhakijoita yli 200 000!
        Niin millä matematiikalla ne kaikki sadattuhannet työttömät tungetaan noihin muutamiin työpaikkoihin?
        Töitä ei kaikille tällä hetkellä ole, se nyt vaan on matemaattinen fakta. Siitä on turha työttömiä syyttää. On mahdotonta mennä töihin joita ei ole.


      • xncfhgfdjro
        chippie kirjoitti:

        Töitä on on vaikka kuinka?! Missä? Fakta on tilastojen valossa se, että avoimia työpaikkoja on tälläkin hetkellä 20 606 koko maassa ja työttömiä työnhakijoita yli 200 000!
        Niin millä matematiikalla ne kaikki sadattuhannet työttömät tungetaan noihin muutamiin työpaikkoihin?
        Töitä ei kaikille tällä hetkellä ole, se nyt vaan on matemaattinen fakta. Siitä on turha työttömiä syyttää. On mahdotonta mennä töihin joita ei ole.

        On paikkakuntia jossa ei ole yhtään avointa paikkaa. On ihmisiä joille kaikki työt ei sovellu, ei ole osaamista ja kiinnostusta. Kaikista ei ole kaikkiin.

        Jännä miten jotkut ihmiset luulee että kun on töitä avoinna niin ne kaikki on sellaisia johon kaikki voi hakea ja kaikki saa sen paikan?????? En ymmärrä.
        Jos se olisi noin helppoa, ei suomessa olisi työttömiä eikä avoimia työpaikkoja enää.

        Meidän kylän te toimistossa on kaksi paikkaa jotka soveltuisivat minulle, mutta toiseen on ikäraja alle 30 v ja toiseen tarvii taloushallinnon ja palkanlaskennan osaamista ja kirjanpitoa. Siis ei kumpikaan ole minun saatavissani. Voisin toki mennä,mutta ole tavallinen toimistovirkailija jolla ei ole taloushallinto osaamista eikä kirjanpito taitoa. On siis turha hakea kun tietää ettei ole pätevä. Siis minulle tarjonta on 0.

        JOten miettikääpä mitä kirjoitatte, 20 606 avointa työpaikkaa ei todellakaan palvele kaikkia ihmisiä, vaikka niitä olisi miljoona, niin se ei tarkoita että voit hakea niitä kaikkia.


      • skjhgfgdhfgrthfhd
        xncfhgfdjro kirjoitti:

        On paikkakuntia jossa ei ole yhtään avointa paikkaa. On ihmisiä joille kaikki työt ei sovellu, ei ole osaamista ja kiinnostusta. Kaikista ei ole kaikkiin.

        Jännä miten jotkut ihmiset luulee että kun on töitä avoinna niin ne kaikki on sellaisia johon kaikki voi hakea ja kaikki saa sen paikan?????? En ymmärrä.
        Jos se olisi noin helppoa, ei suomessa olisi työttömiä eikä avoimia työpaikkoja enää.

        Meidän kylän te toimistossa on kaksi paikkaa jotka soveltuisivat minulle, mutta toiseen on ikäraja alle 30 v ja toiseen tarvii taloushallinnon ja palkanlaskennan osaamista ja kirjanpitoa. Siis ei kumpikaan ole minun saatavissani. Voisin toki mennä,mutta ole tavallinen toimistovirkailija jolla ei ole taloushallinto osaamista eikä kirjanpito taitoa. On siis turha hakea kun tietää ettei ole pätevä. Siis minulle tarjonta on 0.

        JOten miettikääpä mitä kirjoitatte, 20 606 avointa työpaikkaa ei todellakaan palvele kaikkia ihmisiä, vaikka niitä olisi miljoona, niin se ei tarkoita että voit hakea niitä kaikkia.

        Ei niitä töitä mistää työkkäristä jaeta, se on vain työttömiä varten (niitä varten, jotak haluaa olla työttöminä). Työpaikat löytyy ITSE aktiivisesti etsimällä. Ja mikä pakko on olla juuri töissä tietyllä paikkakunnalla?? Moni omistaa asunnon ja silti käy hyvinkin kaukana töissä. Vaimoni lähti juuri töihin 70km päähän ja tulee illalla kotiin. Minulla oli lähes 10 vuotta työmatka 180km suuntaansa kahtena tai kolmena päivänä viikossa. Meillä molemmilla itse etsitty työpaikka ja takaan, että aina meille löytyy työpaikka! Itse jään eläkkeelle 72 vuotiaana ja vaimoni 68 vuotiaana.
        Maailmassa on miljoonia työpaikkoja avoinna, niihin sopii heittämällä muutama satatuhatta suomalaista työtöntä, jos vaan haluja on työllistyä. On hyväpalkkaisia hommia ja ihan hanttihommia tarjon, eli jokaiselle löytyy kyllä töitä. Jokaiselta mantereelta löytyy kyllä suomalaiselle töitä!
        Lisäksi aina on mahdollista alkaa yrittäjäksi. On monta alaa, mihin ei vaadita suuria pääomia ja on mahdollista kouluttautua erilaisilla kursseilla.


    • ykstuttuuuu

      Yks tuttu ollut lehtimyynnissä jo varmaan 15 vuotta ja on esimiesasemassa. Se että edes yrittää niin kyllä työpaikkoja on vaikka kuinka paljon.
      Joku kuukausi sitten kun kävin kaupassa ni yks ukkeli myi silmälasien puhdistusnesteitä hitto supliikki henkilölle hyvä homma.

    • resht

      No vuokranantaja ei kauaa rahojaan odotteli, teki mitä teki tai ei tee. Turha siinä on ketään urpoa alkaa kuuntelee kun urpo ei asialle mitään mahda. Mitää pikavippejä en perkele ota.

    • Sh-maalta

      Aina ihmiset eivät ole "asiansa hoitaneita". Minulla on useampi tuttu, jotka sinnittelevät aktiivileikatun työmarkkinatuen ja asumistuen varassa. Toimeentulotukinormista he jäävät sadoilla euroilla, mutta kesämökki estää tuen saamisen. Olen suosittu vieras tähän aikaan vuodesta, sillä vien vihanneksia ja perunoita tuliaisiksi kun menen kylään. Näyttävät tulevan tarpeeseen.

    • hgjdghf

      Ei muuta kuin mökki lihoiksi.

      • Sh-maalta

        Kun se mökki on henkireikä näille ikääntyville työttömille, suorastaan elämän tarkoitus.


      • yhteiskunt

        Jaa että yhteiskunnan pitäisi vielä kustantaa vielä mökkeilykin, voi prkl kun ei saa jotain kelasossurahaa niin ovatko jotain kädettömiä-jalattomia.
        Kyllä ihmisillä sitten on ongelmia ja monesti siihen löytyy syy omasta päänupista.


    • tiedateko

      Miksi suomalaine narise ku ei tieda kovaa ku teke kebab ja pizza, pitka tyopaiva ja tule tilaus.

    • ibrahim

      meida koko perhe tykka makaroni.paljon ketchup ja salami.
      minu kotimaa on raha.lahetan sinne makaroni ja raha posti kuljetustella.
      suomi makaron mailma paaras.

    • Et ole selvästikään ollut toimeentulotuki asiakas,..
      Toimeentulossa ei lasketa ihmisen todellisia menoja useinkaan. Esimerkiksi hyväksyttävät. asumisen menot monissa kaupungeissa (ja kyllä ne ovat kaupunkikohtaisia) ovat niin pienet, ettei sellaisia asuntoja ole juuri saatavilla. Asumistukea maksetaan kuitenkin vain siltä osuudelta, mikä on hyväksyttäväksi katsottu, loput asumismenoista napataan siitä toimeentulotuen perusosasta pois.
      Eli harvalle jää käteen sitä 490 euroa, mikä muka lain mukaan kuuluisi jäädä elämisen kuussa.
      Ja siitä jäljelle jäävästä osuudesta olisi sitten maksettava ruokien lisäksi kaikki muukin. Pelkkä kuukauden bussikortti Tampereen alueella maksaa jo minimissään aikuiselle 51 euroa, jos haluaa päästä liikkumaan. Ja pakkohan se on liikkua jollakin, kun autoa ei ole varaa pitää, eikä keskustassa varaa asua.
      Jos ihmisellä on lainoja, joita on työssäkäydessä ottanut ja jääkin työttömäksi huonoa tuuriaan, niitä lainoja ei lasketa myöskään toimeentulotuessa huomioon, vaan ne ovat kaikki pois siitä perusosasta. Samoin opintotuen takaisinmaksua ei kela huomioi lainkaan menona.
      Eli jos opintotuki erääntyy jollekin kuukaudelle, siinä kuussa ei paljoa syödäkään..
      Tämänkin tilanteen olen itse nähnyt.
      Monet ihmisille pakolliset lääkkeet eivät enää nykyään ole kelakorvattavia, tämä muuttui juuri tämän hallituksen aikana. Montasataa euroa maksavat diabeteslääkkeet ja jotkin syöpälääkkeet ovat nyt omakustanteisesia vaikka monelle pakollisia. Kun. Toimeentulotuen perusosasta lääkkeisiin menee joka kuussa montasataa euroa, siinä on ihminen aika vaikeassa tilanteessa..

      Ja jokainen yllättävä meno pitää jotenkin paikattava josta muusta tai lainattava rahaa että saa edes sen euron ruokaan jota täytyy sitten maksaa korkoineen pois seuraavassa kuussa ja sitä seuraavassakin... ja siinä ollaankin kierteessä kun yhteiskunta on sysännyt köyhän oman onnensa nojaan..

      Byrokratia on myös täynnä kaikenlaisia loukkuja joihin köyhä voi pudota, ilman omaa syytään. Kela todistettavasti on antanut ihmisille karensseja jopa siitä hyvästä että ovat löytäneet itse töitä ! Yritä siinä sitten toimia oikein ja juosta kaikkien lippulappusten kanssa toiveena vain se, että raha riittäisi laskujen jälkeen edes pariksi viikoksi makarooniin ja ketsuppiin ja kuunnella samalla sitä kuinka paska ihminen olet kun olet työtön vaikket sille mitään itse voi..

      • fjfnnfnf

        "Jos ihmisellä on lainoja, joita on työssäkäydessä ottanut"

        Tossa se jutun jippo piileekin kun ei työtön niitä saa. Tälläset ne sitten muita haukkuvat joilla sitä velkaa on tehty yli äyräiden.


    • proteiininpuute

      Sitten ei olisi nälkä kun jokaiselle työttömälle teurastettaisiin 1 härkä 2:ssa viikossa, kun eläinproteiinin puutehan se on, mikä poistaa työllistymisen, ei niinkään nälkä.

      Tsekeiltä voi saada kai tynnyreittäin eläinproteiinia mitä bodaritkin käyttävät, jotta pystyy säilyttämään toimintakyvyn.

    • ytjjfg

      Ei saa työtön lainaa eikä kukaan mene tuosta vain mihinkään, sitä saa mitä tilaa.

      • työttömänäollut

        Mistä ihmeestä tuollanen väite on peräisin, ettei työtön saa lainaa? Minä rakensin työttömänä olessani omakotitalon ja sain siihen rakentamiseen pankista lainan, rakennettava talo riitti vakuudeksi tontteineen.
        Mitään vakuudetonta "ellos" lainaa minulle ei vieläkään myönnetä mistään sika kalliilla korolla, mutta pankista saan lainaa vakuuksia vastaan 1,6% korolla.


      • serkkusaiiiii

        Serkku sai kanssa lainan kun oli työttömänä ni ja osti sitten rivitalohuoneiston, 2 henkilö takaajaa vaadittiin.
        Sillon sitten vielä lähti kursseille ja liitonrahasta lyhensi velkaa mutta on hänellä kyllä puolisokin.
        Itse myi myöhemmin rivitalohuoneiston ilman välittäjää ja tien toiselta puolelta osti omakotitalon, nettos jonkin verran kaupoilla ja nykyään on töissä mutta ei mikään erikoinen palkka.
        Voi voi mitä tarinoita 90 luvulta kun ihmiset menettivät talojaan ja osa terveytensä.


      • roletaari

        59 vuotisena, 3 vuotta täystyöttömänä ja sitä ennen useita vuosia pätkätyöläisenä olleena sain mukisematta asuntolainan 70%:n arvosta oston kohteesta.
        Samposta minut heitettiin huutaen ulos mutta Nordea antoi rahat.
        Eukkoni oli ollut tuossa vaiheessa pari vuotta pienellä sairaseläkkeellä.


    • tarjottimeln500

      On se helkkari kun nykypäivän vetelyksille tarjotaan rahaa n, 500eur tarjottimella ja ihme kitinää ettei pärjää.
      Ruokajakeluita on vaikka kuinka paljon ja töitäkin löytyy tekijöille eikä sellaisille jotka maleksii vaan.

      • menejo

        No mitä ihmettä sä sitten siinä teet? Men töihin tai hakemaan niitä heti!!!!! Laiskamatona siinä vedät kinttua ja syöt pakastepitsaa ja juot kaljaa, oot niin loihava ette jaksa edes ylös nousta. TÖITÄ HAKEMAAN HETI!!!


    • komennatitseäs

      Kuules tyttö kaikkien ei tarvi tehdä töitä mutta pankkitilille tulee rahaa, eikä ole se teidän kelasossuraha.

      • Näinon

        Näin on. Jotkut työttömät käyvät vain hyvin vuoksi ja aikansa kuluksi noissa toimenpiteissä parina päivänä viikossa muutaman tunnin, saa siinä samalla hieman suolarahaa, ei tarvi pankkitalletuksia käyttää laskujen maksuun.


    • koitaitesaatana

      Vitut tuommosella 500 minnekää kukaan mee . Lisäks kun joutuu hakeen toimeentulotukea voi arvailla mennäänkö tommosilla rahoilla minne asti. Kyllä ne velat on työssä ollessa aina tehtyjä se on ihan varma ettei tukia vastaan myönnetä yhtään mitään. Kannattaako sellasiin töihin jäädä jos joutuu paikkaamaan menojaan jollain hikisillä pikavipeillä niin kysypä itseltäsi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      63
      2141
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      178
      1688
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1322
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1218
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      158
      1192
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      43
      895
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      48
      889
    8. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      58
      740
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      54
      702
    10. Oletko joskus pieni ja haavoittuva

      vai oletko aina vahva, miltä aina vaikutat? Nainen, oletko koskaan väsynyt ja haavoilla? Yritätkö silti pitää julkisivua
      Ikävä
      51
      668
    Aihe