Missä ja millaista vapinaa on MS-taudissa?

Täritäritäri

Tuossahan tuo kysymys tulikin. Vapisevatko kädet vai jalat? Mihin tilanteisiin vapina liittyy? Vapiseeko koko ajan vai satunnaisesti? Vaihteleeko vapinan voimakkuus vai onko aina vakio? Voiko MS alkaa pelkällä vapinalla? Kaikki vapinaan liittyvä tieto kiinnostaa.

6

2938

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vakaa

      MS ollut parikymmentä vuotta, mutta ei minkäänlaista vapinaa? Onko sekin MS:n oire?

    • mäsä67

      Ei MS-taudissa ole vapinaa. Mäsän ensioireita voi olla esim. pyörryttäminen, raajoissa voi olla puutumista jne. Näköhermotulehdus voi olla joillakin oire, jolloin mäsä "jää kiinni". Vapinaa esiintyy mieluumminkin Parkinsonintaudissa.

      • PPMS

        Niin. MS-taudin oireiden kirjo on aika massiivinen ja vaihtelee sairastuneiden välillä. Vapina ei sinänsä kuulu edes harvinaisempiin oireisiin. Vapina viittaa enemmän johonkin Parkinsonin tautiin kuin MS-tautiin. Mutta ei vapina välttämättä ole Parkinsoniakaan.

        Itse olen sairastanut ensisijaisesti etenevää MS-tautia suurin piirtein vuosituhannen vaihteesta lähtien. Kärsin myös erityisesti oikean nilkan lepovapinasta makuuasennossa, mutta oletan, ettei se liity suoraan MS-tautiin, vaan on lähempänä levottomat jalat oireyhtymää. Ei se koskaan selvinnyt, vaikka sitä on neurologin kanssa pähkitty kymmenen vuotta. Joka tapauksessa Parkinson-taudin lääkkeistä Sifrol ja Pramipexole hillitsevät tehokkaasti vapinaa, mutta toleranssi lääkkeisiin kasvaa aika nopeasti ja lisäksi ne aiheuttavat lihasjäykkyyttä.

        Suosittelen aloittajaa ottamaan asian puheeksi lääkärin kanssa. Yksi todennäköinen syy on essentiaalinen (itsesyntyinen) vapina, joka voi aiheutua lihasjännityksestä, jännityksestä ja stressistä jne. Essentiaaliseen vapinaan on lääkkeet ja sen toteaminenkin tapahtuu ilman suurempia tutkimuksia lääkärissä. Duodecimin jutussa aiheesta hieman tarkemmin.

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00014


    • työmäsä

      Sori, varmasti johtuu OSA vapinoistani MS taudistani . Ei tarvitse liioitella jos kerron että näköhermotulehduksesta alkaen on satunnaiset vapinat pahentuneet merkittävästi. lihaskunto rapistuu kuin painajaisesa,
      Kuka siellä viitsii edes epäillä.... Tähän HEELVETIN tautiin liittyy niin monta negatiivista asiaa että haluaisin edes olla ylpeä, että edes vapina kuuluu tähän tautiin-,. (taistelu ja hämääminen työelämässä ottaa välillä lujille, miksei terveilläkkin toki.)

      • Työkyvytönmäsä

        No MS on monimuotoinen tauti ja oireita on varmaan joka lähtöön. Mutta vapina ei kai ole mikään kovinkaan yleinen oire tai ainakaan minulla ei koskaan ole (vielä) ollut. En myöskään muilta sairastavilta ole kuullut.
        Mutta en epäile!
        Tavallisestihan lääkärit laittaa ihan joka vaivan sen taudin syyksi josta diagnoosi on, mut kun on tullut havaittua että, vaikka on MS, ei ole suojassa muiltakaan taudeilta ja vaivoilta.

        Suosittelisin hakeutumaan saikulle tai työkyvyttömyyseläkkeelle, jos työnteko ottaa lujille.


    • Anonyymi

      Minulla on toisessa kädessä, tarkemmin sormissa hienonhienoista vapinaa/tärinää. Muut ei näe sitä. Kädet eivät mitenkään vatkaa tms.suurta liikettä. Tämä on ms oire, häiriö tulee tietyltä alueelta, jota en nyt muista. Myös jaloissa tietyissä asennoissa istuessa tärisee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      313
      3566
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1250
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      49
      1212
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      182
      1161
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1147
    Aihe