Tarina Citroen BX:stä!!!

Edelleen onneton sitikan omist

Kerrompa pienen tarinan Citroen BX Van -89:stä.. jotkut varmaan muistavat kun kyselin joskus ennen joulua tästä samaisesta "autosta" oli juttua!

Kaikki alkoi siitä kun yksi hydrauliikka letku hajosi auton takapäästä.. No eihän tässä hajoamisessa mitään pahaa ollut. Meneehän noita putkia iän myötä! no mutta tästä korjauksesta meni viikko.. niin pum!!! toinen putki.. no nyt minulla ei ollut aikaa korjata itse vaan vein huoltoon.. jossa ne vaihto taas jonkun letkun.. no taas ajelin viikon onnellisena.. ja SLOOSH! hydrauliikkaöljyt taas pihalle... No tässä kohtaan rupes jo pikkasen pännimään kun ei tiedä ikinä mihin auto jättää.. no lisäsin nestettä pikkasen autoon jotta saan sitä siirrettyä.. ja kas kumma.. nesteet pysy sisällä.. no lisäsin vielä lisää nestettä ja edelleen nesteet pysy sisällä.. no ei muutakuin ajamaan taas.. n.2km huoltikselle jossa pitit tankata.. no kun avasin bensatankin korkkia niin naps avain poikki.. siinä vaiheessa pääsi muutama ärräpää!!! no ei muutakuin auto huolttiksen sivuun.. (oli muuten kiva työntää sitä rattilukko päällä) ja hakemaan avainta.. jonka kylläkin sain seuraavana päivänä..

odottelen tässä että minä päivänä se taas sanoo sloosh.. nyt pitäis 90% kylläkin olla putkista vaihdettu.. ja öljyä on menny useita litroja..

ja tää viimekertanen vuoto oli tosiaankin aika hämärä koska siinä ei löydetty mitään vuoto paikkaa.. siis vuoto oli kuskinpuolen takarenkaan edessä.. kävi mielessä että onko siellä joku ilmaus venttiili tai ylivuotoventtiili joka olisi mahdollisesti jäätyny? vai mikä voisi olla?

hei ja sit vielä antakaas jotain hyviä vinkkei bensa letkujen vaihtoon? vuotavat pelkääjän oven luota.. onko helppo homma? jotain eritystä mitä pitäis tietää?

28

5113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MP

      on parasta vaihtaa kaikki kerralla se 10% mukaanluettuna, kun eka patka hajoaa. Muuten tulee vain ongelmia ainakin allekirjoittanee kokemusten mukaan.

      Tuosta viimekertaisesta tuli mieleen juuri se viimeinen vaihtamatta jaanyt 10%.

    • Visa-mies

      ...minkä vuoksi aikoinaan GS/GSA melkein on kuollut sukupuuttoon Suomessa. No, tosin BX on kuitenkin vielä simppelimpi tapaus.

      Nykyään on BX:t polkuhinnoiteltu, ja tämä tosiaan johtuu ihmisten hermojen loppumisesta. Kun vaan itsellä olis tarpeeksi talli- ja ulkotilaa, niin vastaanotettavaa harrastajalla riittäisi. Sanokaa minun sanoneen, mutta loppujen lopuksi ei mene enää kauaa, niin BX:iä ei enää myydä montaakaan Pörssissä - ei ainakaan hyviä!! Niinhän kävi Geesunkin.

      Enää ei kannata edes yrittää myydä omaa Bexäänsä asianmukaiseen hintaan vaan kannattaa pitää itsellään. Kai se vielä joskus menee läpi American Car Showssa latolöytönä. Siihen malliin on tuon Bertonen luomuksen arvostus kadonnut hydrauliikan tullessa "siihen ikään".

      Vetoankin kaikkiin asianharrastajiin: koittakaa nyt hyvät ihmiset jaksaa niiden BX:ien kanssa, ennen kuin niistä tosiaan tule puute! Kaikki putket kerralla vaihtoon, ja jos tulee ongelmia niin hymyä huuleen - loppujen lopuksi me olemme ylpeitä Sitikoistamme, oli malli mikä hyvänsä!

      • BXisti

        Anteeksi vain, mutta eikö ole melkoista tyhmyyttä vaihtaa putki kerrallaan? Kaikki samalla vaivalla, eikä tarvii tapella putkien kanssa. Omaan BX:ään vaihdettiin putket yhdellä rysäyksellä, eikä oo ollut ongelmia.

        Ongelmattomuuden vuoksi onkin vaikea aina uskoa eri juttuja siitä, että mikä syy on milloinkin jättänyt sitikan tien poskeen. Ilmeisesti minulla on ollut hyvää tuuria?

        BX:ääni on kyllä tehty melko liutajas remppoja, mutta en ole siitä niin hermostunut, sillä autothan ovat kuluvia osia täynnä.

        Sitikka on ensimmäinen autoni ja jos ei nyt mitään maata kaatavaa tapahdu, seuraava autokin on Sitikka. Mulla kestää itsetunto ajella Sitikalla, vaikka muut tuntuvat ottaneen aivan asiakseen morkata autoani.


    • Kulperi

      Etsiskelin toista vuotta - kun ei ollut kiire - itselleni jonkinmoista kulkupeliä. Ostin nettiaikaa pörssistä, kahlasin lehdet joka viikko ja jätin muutaman ilmoituksenkin jälkeeni. Tarkoituksena oli löytää -88 tai uudempi 205 dsl jonka olisi voinut muuntaa pakettiautoksi.
      Eipä löytynyt.
      Yksi 309 dsl -90 olisi ollut tarjolla, mutta niitä ei "paketeiksi" voinut katsastaa. Siitäkin hylkypäätös.
      Tuli kevät -00 ja veljeni ilmoitti myytävästä dsl bx van -90 mallista. Autolla oli ajettu 235 tkm ja maalipinnaltaan kohtuullisessa kunnossa. Väriltään valkoinen...
      Autoon on nyt tehty hydr.pumpun vaihto, cleanerit käytetty järjestelmässä eli nesteetkin vaihdettu, yksi lyhyempi kumiletku vaihdettu taakse, säätövipu "rasvattu" parempaan kuntoon ja vielä olisi tutkinta siitä, että riittääkö hydr.pumpun hiljentämiseen pelkkä jarruventtiilin vaihtaminen, koska ohivuotoa on ja perä laskee maan ”kamaralle” parin tunnin aikana.
      On pariin otteeseen käynyt mielessä, että mitäköhän hydr.järjestelmälle tai putkistolle tapahtuu seuraavaksi ja olisiko ollut parempi laittaa jokin muu merkki.... Mikäli auton jousitusjärjestelmän saa vielä 2000 – 3000 mk:lla kuntoon ja vakaaksi, niin edessä olisi vielä alustan laitto, että se ei ruostu puhki ihan heti, ja maalipinnan parantaminen. Kuin myös vetoakseleiden kumien vaihto.

      • Heikki

        Moi

        Vuosimallista 90 lähtien ovat muovipäällysteisiä ts. eivät ruostu niin helposti kuin vanhemmat.
        Kannattanee tsekata normaalit ominaisuudet saunalahti.fi/~akk2


    • OLLI

      Mullakin oli kerran tollanen samanvuotinen BX. Ei voi muuta sanoo kuin että en paskempaa autoa ole vielä tavannu. Jos autoa tarvii joka päivä niin BX on vihon viimenen vaihtoehto.

      • xmrane

        Kun se vaan on kunnossa.

        Hakkaa varmasti ajo-ominaisuuksissa paljonkin kalliimmat muunmerkkiset autot.

        Beksi vaan vaatii tarkempaa huolenpitoa! mutta antaakin sitten mukavaa kyytiä ja edullisesti ;)

        Kaikille vaan ei citroen sovi kulkineeksi.


    • ainako xantia?

      Miten BX:stä saa bensatankin avaimen poikki, kun koko bensatankissa ei ole avaimenreikää? Ostin omani uutena ensi autokseni BX vanin ja hyvin on palvellut. Ajoin sillä n 300 000 km ennen kun jätin sen kaksi paikkaisena eläkkeelle talliin, kun siitä ei jossain vaiheessa saanut vaihdossa mitään. Pallojen vaihtoa isompaa en koskaan maksanut siihen.

      Nyt ajelen Xantialla, jolla on ajeltu vasta 350 00 km ja siinä on sellainen vika, että muut autoilijat tuppaavat tönimään sitä. Lommoja ei enää kannata korjata, kun koko auto maksaa alle 1000€. 2010 sain puskuriin peruuttaneelta 400€ ja kyljen kolhineelta sain 600€ eli auton hinta tuli hankittua vuodessa. Nyt joku voisi vielä hieman kohia sitä, että saisin vähän vähemmän ajetun kolhujen hinnalla. Alkaa nimittäin nolottaa ajaa joka kulmasta kolhitulla autolla. Voivat vaikka luulla, että nainen on huono autoilija. Kun citikoita on riittävän monta peräkkäin on jo oppinut katsomaan sulaketauluun, jos juku paikka renaa ja lapmutkin saa vielä näissä vanhoissa vaihdettua itse. Muuten käyttöohjetta ei ole kuin muista käyttää joka nippeliä ainakin kerran kuussa, ettei se ruostu jumiin esim. takalasin pyyhin, korkeuden säädin jne. Nyt jousitus tihkuttaa vähän hydralika nestettä ja pitää miettiä onko valmis uhraamaan siihen noin 300€ vai joko olisi aika vaihtaa uudempaan. Onko kellään ideoita muusta hyvästä automerkistä. C5 en osta kun sitä ei nainen pysty edes lampun vaihdeon verran purkamaan.

      • oikeaa laatua Toyota

        Osta xantia nainen joku Toyotan malli niin huolesi loppuvat siihen. Älä usko näiden sitikkafanaatikkojen tyhjiä vakuutteluita sitikan laadusta. Nimittäin sitä ei ole ja mersumiehet näkyvät olevan samaa mieltä mersupalstalla.


    • turhuuden alttarille

      Sellaista se on elämä kun on sitikkaan sortunut. Mukavuuden alttarille uhrataan kaikki muu kuten esim. varma pääseminen paikasta a paikkaan b.

      • åsmå

        Et varmaan huomannut ketjun aloitusvuotta. Ei ole kuin 10v vanha. Sieltä aikojen alusta on pakko hakea tukea omille ajatuksille ja ennakkoluuloille...

        Niistä kun ei halua ja uskalla päästää irti.
        Tässä ikivanhassa ketjussakin oli kyllä selvästi kerrottu, miten Citroen kyllä kestää, jos siitä pidetään huolta.
        Aina olen päässyt pisteestä A pisteeseen B, kun alla on ollut Citroen. Muilla merkeillä olen kaksi kertaa jäänyt tien päälle kolmen kymmenen vuoden aikana autoillessani.


      • uusi sukupolvi
        åsmå kirjoitti:

        Et varmaan huomannut ketjun aloitusvuotta. Ei ole kuin 10v vanha. Sieltä aikojen alusta on pakko hakea tukea omille ajatuksille ja ennakkoluuloille...

        Niistä kun ei halua ja uskalla päästää irti.
        Tässä ikivanhassa ketjussakin oli kyllä selvästi kerrottu, miten Citroen kyllä kestää, jos siitä pidetään huolta.
        Aina olen päässyt pisteestä A pisteeseen B, kun alla on ollut Citroen. Muilla merkeillä olen kaksi kertaa jäänyt tien päälle kolmen kymmenen vuoden aikana autoillessani.

        Hienosti osattiin keskustella 10v sitten, aidosti oman merkin keskustelua, ei muiden merkkien mollausta. Ottakaahan opiksi, uudet palstan osallistujat. Ei auton omistaminen ole jääkiekko-ottelua, eikä brändien kautta oman elän heijastelua.


    • timrie

      Olen ajanut Bx autolla parikymmentä vuotta , ja nyt on menossa xsara, hyvä sekin mutta mieli halajaa bx ää jos sellaisen sais uutena . tosi on

      • citikkaihminen

        Mulla myös ollut beksi nyt pari vuotta. Ihan uskomatonta, miten noin vanha auto voi olla noin mukava ja kaikin puolin muutenkin hyvä!


    • djupfrust

      Mulla on ollut viimeiset neljä vuotta Renault Megane käyttöautona. Haluaisin kokeilla Citroen BX:ää. Olisiko siinä mitään järkeä? Löytyykö vielä tänä päivänä riittävän hyväkuntoisia BX:iä?

    • axbxcx

      Jos haluaisit kokeilla beksiä, niin mikä estää? Ei ainakaan hinta! BX:thän ovat nyt keskimäärin yli 20-vuotiaita, joten eivät ne enää voi olla uutta vastaavia, mutta yllättävän hyväkuntoisiakin löytyy. Mulla on ollut BX nyt muutaman vuoden, enkä taida luopua siitä enää ikinä, on se osoittautunut niin hyväksi ja mukavaksi.

      • j.p.12

        Itselläni ollut about 6 Sitikkaa. Xsaroja ja Bx. BX:llä reilut satatuhatta olen ajanut. Kuluvia osia joutunut uusimaan kuten kaikkiin muihinkin merkkeihin. Todella lupsakkaa kyytiä saa Bx:llä.


    • Java

      Kuka tietää neuvoa?BX Vanin korkeuden säätö vipu penkkien välissä.Pitäisi mennä myös takimmaiseen asentoon.Vaan ei juurikaan liiku keski-asennosta taakse(ylös-)päin.Ko.säätö-hökötys jumis vai miten?Auto seissyt 3 vuotta.

      • silleensä

        Auton alla oleva "vipu" ryytynyt, koska pitkään ollut käyttämättä. Ei ole paha homma korjata/herkistää.


      • Java
        silleensä kirjoitti:

        Auton alla oleva "vipu" ryytynyt, koska pitkään ollut käyttämättä. Ei ole paha homma korjata/herkistää.

        Mimmonen vehjes ko. vipu-systeemi on?Joku venttiili-systeemi kait?En oo vielä auton alle kattonut.


    • Uskooko joku muka ?

      Mitä ? Väittääkö joku että olisi vielä ajokuntoinen ja omin voimin kulkeva BX ihan jopa liikenteessä ?

      Ei voi olla totta kun nämähän on kaikki pantu paaliin jo monta vuotta sitten !

      • Java

        Kyllä vaan näin on et Citikka elää ja hengittää.Ollu vaan 2:lla omistajalla ja ajettu alle 300 tkm.


      • Java

        On mulla Ford Scorpiokin vm.-91,kahdella ollut ja ajettu 298 tkm et silleen...


      • Anonyymi

        ju maalit kulunu huollot tehty BX 1.4 kaasari ja toimii c5 sitikka 2010 toimii.mb 270 slk ei toimi niin kuin aina. Ja nuita muita merkkejä ja koneita olenkin huoltanu jo 30 vuotta.Kaikki reppanat menee paskaksi jos käskijä ei välitä. BX ilman varusteita on varma kampe siinä missä Eskortit ja legendaarinen sierra sekä 240 volvot ja saabit. Tämän päivän kulutustavara juhla alkoi autoissa ja muissa moottorivälineissä jo ennen 90 lukua kaikki hajoaa käsiin.
        Nimimerkillä itse harrastanu autokauppoja ja omistanut noin 400 autoa.


    • Baskeri pitäis saada

      Sain isältä -89 BX:n kun hän lopetti ajamisen korkean iän vuoksi, siis oman ikänsä. Oli ajanut viimeiset 24 vuotta samalla sitikalla. Panin sen talveksi seisomaan. Keväällä lisäsin siihen vähän hydr.öljyä ja käynnistin. Iloisesti se nousi ylös lepoasennosta ja vein sen katsastusmiehelle, joka sanoi, että parkkivalo pitää vaihtaa. Nyt olen ajellut sillä kyydistä nauttien.

    • CitFaniVan

      "Mimmonen vehjes ko. vipu-systeemi on?Joku venttiili-systeemi kait?En oo vielä auton alle kattonut."

      Mekaaninen on ja alkaa käytön puutteessa ahdistamaan ohjureihinsa ja niveliin. Rasvausta vain, herkistelyä ja käyttöä useammin niin pysyy toiminnassa.

      V'oila Citroën

    • BXajuri

      En tiedä voi olla että olen ajanut maailman paskimmalla autolla kun olen ajanut tämän pyöreän pallon ympäri samalla BX vanilla yli 20 kertaa ja yhteismäärä ajokilometrejä samalla laittamattomalla koneella ja lootalla on 1 000 000 km! Nähty on pohjoisen merenranta, serbien osoittavat AK-47:t kuin väimeren palmut. Huollettu hyvin ja välille jättänyt yhden käden verran. Viime vuonna ekalla läpi katsastuksessa ja niin menee tänä vuonnakin. Vielä ei ole ruostetta eikä kone tarvii lisäöljyä vaihtovälillä. Kyllä sitä ihminen on joskus vähään tyytyväinen. J´aime les voitures francaises

      • Jälleen yksi lisää

        Vi ttu mikä satusetä ilmestynyt taas jostakin !

        Topeliuskin kalpenisi !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      189
      7566
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4362
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2145
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2069
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1899
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1708
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1706
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1649
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1613
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1438
    Aihe