Kaksisuuntainen mielialahäiriö(kö)?

Wattefak

Heippa!
Mulla todettiin masennus 2014 jollonka aloitettiin hoito lääkkeillä ja psykologikäynneillä. Ensin olin pariviikkoa avohoidossa. Mutta enihau, söin lääkkeitä abaut 3 vuotta, ja lopetin viime syksynä, koska koin etten tarvitse niitä enään, ja tästä oltiin jo tovi keskusteltu psykologini kanssa. Silloin mulla oli jo huonoja ja hyviä jaksoja, mutta ne olivat pidempi kestoisia aina kerrallaan. Olin hetken sitten ilman lääkkeitä, ja niitä hyviä ja huonoja jaksoja oli silloinkin, kunnes sain paniikkikohtauksen nyt alkuvuodesta josta seurasi todella huono jakso ja hain uudelleen apua ja sain lääkkeet. Lääkkeistä huolimatta jaksot on jatkuneet ja nykyään ne on niin radikaalisti muuttuvia etten meinaa pysyä järjissäni. Ja jaksot kestävät milloin viikon kaksi tai vähemmänkin aikaa. Esimerkiksi, viikonloppuna olin aivan maassa, ja ilman mitään laukaisevaa tekijää, halusin tappaa itseni. Sitten eilen heräsin ja olo oli mitä mahtavin, masennuksesta ei tietoakaan. Ja sillon kun mulla on "mahtava" olo, on käyttäytyminen samankaltaista kun kaksisuuntaisen mania vaiheessa kuvaillaan. Eilen yöllä ihan ykskaks tunsin olevani jonkinlaisessa psykoosissa ja luulin olevani hullu, ja tajusin heti että paniikkikohtausta se taas on. Sain sen onneksi tälläkertaa hyvin nopeasti kuriin. Voisiko olla että minulla on kaksisuuntainen, onko täällä ketään joka voisi kertoa omista kokemuksistaan ja ehkä valaista asiaa?

5

232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perspektiivi

      Lueppas Robert Whitakerin Anatomy of an Epidemic niin saat vähän realismia tilanteeseesi. Ei kannata antaa itsensä upota psykiatrian dogmaan niin helpolla. Siinä käy nopeasti samoin kuin, jos satanistien juttuihin lähtee mukaan.

      • hiljainenhuuto

        En mä sen takia "kuvittele" olevani jotenkin sairas että olisin liikaa lueskellut juttuja netistä. Tätä on jatkunu niin saakelin kauan ja mä alan oleen niin kypsä tähän jatkuvaan mielialan heittelehtimiseen. plus sitten kun ei mulla oo sellasia ihmisiä joille mä voin kaiken tän kertoa ja puhua asiasta, kun ei ne ymmärrä, kun ovat itse "normaaleja" . Siks mä tuun tänne typerille palstoille kertoon epätoivoisena omaa tilannettani ja toivon että joku joka kokee samoin voisi vaikka mun kanssa keskustella. Tottakai, voisin, ja olisi suotavaa mennä lääkäriin juttelemaan ja hakemaan sitä oikeaa diagnoosia, pitikin koko viikon, mutta tässä mä oon edelleen, peukalo keskellä kämmentä idioottina kyttäämässä näitä saatanan palstoja.


    • kmnb

      http://www.benfurman.com/blog/2015/02/25/psykiatrisia-palveluja-ei-ole-tehty-asiakkaille-esipuhe-james-daviesin-kirjaan/

      Parantamalla sen aikaista onnetonta ja epäluotettavaa luokitusta ja modernisoimalla sen terminologiaa haluttiin luoda vaikutelma siitä, että psykiatria on samalla tavalla eksaktia tiedettä kuin muutkin lääketieteen erikoisalat. Uusi ja uljas DSM-III luokitus synnytti vaikutelman, että siinä listatut psykiatriset häiriönimikkeet numerokoodeineen ja kriteereineen olivat spesifejä toisistaan selkeästi erotettavissa oikeasti olemassa olevia häiriötiloja. Todellisuudessa diagnostical and statistical manual of mental disorders III oli pelkkä epätieteellinen kyhäelmä, lukemattomien äänestysten ja kädenvääntöjen tulos, professorien keskenään kasaan harsima kompromissi. Mutta siitä ei kukaan näyttänyt olevan kiinnostunut, sillä upouusi ”tieteellinen” luokitusjärjestelmä oli lottovoitto: se tuotti Amerikan psykiatriyhdistykselle miljoonia ja antoi psykiatrialle sitä statusta ja uskottavuutta, jota vailla se oli.

      DSM-III luokituksen ei pitänyt millään lailla ottaa kantaa siihen, mistä luokituksessa kuvatut häiriöt johtuvat. Kuitenkin se lääketieteen perinnettä kunnioittava tapa ja terminologia, jolla luokitus kirjoitettiin, oli omiaan rakentamaan illuusiota siitä, että kirjassa nimetyt häiriöt ovat samanlaisia oikeasti olemassa olevia sairauksia kuin muutkin sairaudet. DSM-III luokitus loi pohjan psykiatriassa vähitellen tapahtuneelle täyskäännökselle. Vasta kukoistuskauttaan elänyt psykoanalyysi siirrettiin psykiatrian historian pölyisiin aikakirjoihin ja tilalle tuli uusi, uljas psykiatria, jossa psyykkiset ongelmat haluttiin nähdä aivokemiallisina häiriötiloina joiden ensisijainen hoito on lääkitys. Psykiatrian systemaattinen lääketieteellistäminen oli keino palauttaa sen maine ja kunnia.

      Samalla psykiatreista tuli lääketeollisuuden hyvin palkattuja juoksupoikia, joiden tehtäväksi tuli viedä biologisen psykiatrian lääkekeskeistä ”ilosanomaa” niin muille lääkäreille kuin myös suurelle yleisölle. Ääneen lausumattomana tavoitteena oli saada muut lääkärit ja väestö uskomaan, että lääketeollisuuden kilvan kehittämät erilaiset aivotoimintaan vaikuttavat kemikaalit olivat psykiatristen sairauksien täsmälääkkeitä.

      • Paskamies

        Taas on trolliap putkahtanut haisevasta, tunkkaisesta luolastaan ihmisiä kiusaamaan.
        M*lkku, jolla korvantakuset ovat vielä hapantuneen juuston hajuiset.
        Hyi s**tana mikä ällötys!
        Usko jo: teet kaikille palveluksen, jos sidot rimmpakinttuihisi 20 kg rautaa ja betonia.
        Ja souda keskelle järveä.
        Vaikka et sinä k*rpien k*rpä, oikea jumalan mieliharmi, älyä mitä neuvon.


    • KeittiöPsykologi

      Tietysti vähän kyseenalaista täällä alkaa leikkimään psykiatria mutta vastaan oman kokemukseni ja lukemieni tietojen perusteella (olen sairastanut 7v). Lääkäri kuitenkin tietää paremmin kuin minä.
      Paniikkikohtauksiin kuuluu usein pelko hulluksi tulemisesta, psykoosiin tuo kohtaus ei mielestäni viittaa.
      Manian pitäisi kestää väh. viikko, hypomanian neljä päivää ja masennuksen kaksi viikkoa. Jos jaksot ovat lyhempiä niin kyse on jostain muusta. Ainakin epävakaa persoonallisuushäiriö ja epätyypillinen masennus voivat vaikuttaa kaksisuuntaiselta, etenkin yhtäaikaa esiintyessään. Ja sitten on mielialan aaltoiluhäiriö (syklotymia). Käypähoidosta löytyy sellainen kaksisuuntaisen erotusdiagnostinen taulukko, joka pitäisi löytyä jos haet googlesta ”kaksisuuntainen erotusdiagnostiikka”. Minkä ikäinen olit kun nuo oireet alkoivat?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe