Älkää hyvät ihmiset

Totuudentorvi2

Alkako omaishoitajaksi!!!
Se on vapaaehtoinen vankilatuomio.
Maalataan ruusuisia lupauksia intervallihoidosta, lomista, palkkioista.
Suurin osa kunnista/kaupungeista säästää häikäilemättä omaisten kustannuksella.
Lupauksia ei aiotakkaan pitää.
Kunhan vaan säästetään sotemenoista omaisten kustannuksella!

82

931

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vissiin.rakkautta

      Tai alkakaa vain...teette työtä 24/7 rakkaudesta. Muutaman kymmenen centin tuntikorvauksella.
      Menetätte itsenäisyytenne ja kaikki oikeutenne.
      Sen jälkeen ei ole enään mitään, eikä ketään...paitsi se rakkaudesta hoidettava hoidokkisi. Jonka pillin mukaan tanssit loppuelämäsi.
      Taloudellisesti olet nälkäkuoleman partaalla koska omaishoidontuella ei elä. Pahimmassa tapauksessa hoidettava käyttää sinua hyväksi taloudellisesti...

      • Positiivisuutta

        Olin liki 20v omaishoitaja. Ei käytetty hyväksi, mielelläni rakasta ihmistä hoisin, hoitaisin vieläkin mutta hänen voinnin vuoksi en voi. En koe tanssineeni kenenkään pillin mukaan, ihan itse valitsin. Jos tuntuu että itse valitsit väärin, ei kannata olla enää katkera, anna anteeksi itsellesi ja muille, sillä varmaan teit parhaan ratkaisun silloin mielestäsi. Ikävä jos srn takia katkeroiduit, mutta Koeta katsoa nyt eteenpäin ja luovuta taakka muille, jos et itse jaksa. Voiditko ajatella niinkin että kiitollinen olen kun jaksoin ja sain auttaa.


      • Nukketeatteria
        Positiivisuutta kirjoitti:

        Olin liki 20v omaishoitaja. Ei käytetty hyväksi, mielelläni rakasta ihmistä hoisin, hoitaisin vieläkin mutta hänen voinnin vuoksi en voi. En koe tanssineeni kenenkään pillin mukaan, ihan itse valitsin. Jos tuntuu että itse valitsit väärin, ei kannata olla enää katkera, anna anteeksi itsellesi ja muille, sillä varmaan teit parhaan ratkaisun silloin mielestäsi. Ikävä jos srn takia katkeroiduit, mutta Koeta katsoa nyt eteenpäin ja luovuta taakka muille, jos et itse jaksa. Voiditko ajatella niinkin että kiitollinen olen kun jaksoin ja sain auttaa.

        Hoidettavat on yksilöitä, on hyviä helppoja tyytyväisiä ja hoitajaansa arvostavia hoidettavia.
        Mutta ota huomioon että kaikki hoidettavat ei ole sitä.

        On väkivaltaisia joille hoitaja ei uskalla selkäänsä kääntää.
        On sairaan mustasukkaisia hoidettavia.
        On hoidettavia jotka ei suostu hoitajan vapaapäiviksi intervalliin menemään, hoitaja ei saa vapaitaan pidettyä.
        On hoidettavia jotka kieltäytyvät lääkärikäynneistä.
        Hoitajan hakiessa apua tilanteeseen sitä ei saa miltään taholta.
        Helppoa tänne on tulla opettamaan miten elää pitää, arkitodellisuudessa sinunkaan keinosi ei toimi, ei tästä omaishoitajuudesta irti pääse vaikka kuinka vaikeaa olisi.

        Onko omaishoitajalla oikeuksia ihmisarvoiseen elämään?


      • Zet.set
        Nukketeatteria kirjoitti:

        Hoidettavat on yksilöitä, on hyviä helppoja tyytyväisiä ja hoitajaansa arvostavia hoidettavia.
        Mutta ota huomioon että kaikki hoidettavat ei ole sitä.

        On väkivaltaisia joille hoitaja ei uskalla selkäänsä kääntää.
        On sairaan mustasukkaisia hoidettavia.
        On hoidettavia jotka ei suostu hoitajan vapaapäiviksi intervalliin menemään, hoitaja ei saa vapaitaan pidettyä.
        On hoidettavia jotka kieltäytyvät lääkärikäynneistä.
        Hoitajan hakiessa apua tilanteeseen sitä ei saa miltään taholta.
        Helppoa tänne on tulla opettamaan miten elää pitää, arkitodellisuudessa sinunkaan keinosi ei toimi, ei tästä omaishoitajuudesta irti pääse vaikka kuinka vaikeaa olisi.

        Onko omaishoitajalla oikeuksia ihmisarvoiseen elämään?

        Jos olisi oikeuksia ja ihmisarvoa, ei omaishoito olisi tälläinen tabu kuin nykyään on.
        Siitä ei saa puhua julkisesti. Sen epäkohtiin ei puututa -ei haluta puuttua, koska omaushoitoa tehdään velvollisuudesta. Yhteiskunnalla ei ole tarjota hoitopaikkoja. Hoidettavat kotiutetaan terveydenhuollosta itsestäänselvyytwnä sinne missä puoliso tai osoite on.
        Mikään ammattiliitto ei ota omaishoitajaa siipiensä suojaan, ei Superi eikä tehy. Olemme alipalkattuja yhteiskunnan talkoolaisia.

        Huvittavimpia on nämä omaishoidosta mitään tietämättömiwn yleisönkirjoitus kommentit jossa kateus ja asioiden vääristely kukoistaa.

        Yhteiskunta on läpimätä.


      • Anonyymi

        Kunpa kulujen jälkeen jäisikin jotain käteen, mutta ei. Palkkio ei riitä edes matkoihin.


    • HH3

      Painostettu pakotettu omaishoitajaksi.
      Missä inhimillisyys omaishoitajaa ja hoidettavaa kohtaan, miten minä ammattitaidoton voin osata hoitaa monisairasta hoidettavaa asianmukaisesti.

      Ai niin, omaishoitajaliitto kertoo että teen työtäni suurella rakkaudella, en minä mitään tarvitse, minulla on kaikki hyvin.
      Tili tyhjänä jo kuukauden puolessa välissä, mutta suuri rakkaus elättää ja pitää vatsan täynnä, maksaa vakuutukset sähkölaskun, rikkoontuneen pyykinpesukoneen, suurella rakkaudella saan kaupasta uudet housut jalkaani kun vanhat on puhkikuluneet, voi voi kuinka meillä on näin hyvin menee vaikka me ollaan vaan hyljeksittyjä arvottomia omaishoitajia.

      Suuri kiitos omaishoitajaliitolle ansiokkaasta tekemättömästänne työstä omaishoitajien hyväksi. Jatkakaa samoin tulevina vuosinakin ettei meillä omaishoitajilla vaan ala liian hyvin elämä sujua, tämä kurjuudessa rypeminen on meille liiankin ylevää luxuselämää.

      Miten alas mutaan omaishoitaja pitää saada polkea, mitä meiltä vielä voidaan viedä?

      Teillä siellä liitossa on varmaan raskaat työpäivät runokirjoja lukiessanne.
      Meillä omaishoitajilla on kaikki hyvin, me teemme työtä suurella rakkaudella 24/7 ilman vapaapäiviä, ilman omaa elämää.

      • Olin sitä minäkin omaishoitaja!
        Ja olin päästä hengestäni Alzheimermieheni kanssa!

        Rakkaus eiole velvoite hoitaa omaistaan!
        Me olemme jokainen maksaneet hoitomme sotumaksuina,joten älkää tuhotko omaa eläänne vain olemalla kuntienne kytkyläisiä?
        Kyllä kunnissa on virkakuntaa,jotka lupaavat sitä sun tätä,mutta kun maksunpaikka tulee,niin ne lupaukset ovatkin pelkkää huuhaata??


      • Omas
        rituliini_38 kirjoitti:

        Olin sitä minäkin omaishoitaja!
        Ja olin päästä hengestäni Alzheimermieheni kanssa!

        Rakkaus eiole velvoite hoitaa omaistaan!
        Me olemme jokainen maksaneet hoitomme sotumaksuina,joten älkää tuhotko omaa eläänne vain olemalla kuntienne kytkyläisiä?
        Kyllä kunnissa on virkakuntaa,jotka lupaavat sitä sun tätä,mutta kun maksunpaikka tulee,niin ne lupaukset ovatkin pelkkää huuhaata??

        Omaishoitosopimiksen allekirjoittamalla harva ymmärtää minkälaiseen paperiin todellisuudessa nimensä laittaa. En ymmärtänyt itsekään että allekirjoituksellani hankin itselleni vankilatuomion mistä ei irti koskaan pääse.

        Pahemmaksi vaan menee, omaishoitajaliittokin elää jossain pilvilinnoissa rakkaustarinoineen ja runokirjoineen, suuret puheet omaishoitajien aseman parantamiseksi, mitää eivät ole aikaan saaneet, tyhjiä puheita ja meidän kusetusta.


    • kusetettu

      Puolisohoitajat ovat vielä kaikista heikoimmalla. Vaikka sanoisivat omaishoitosopimuksen irti, ei silti pääse hoidettavastaan eroon.
      Pitää aloittaa avioeroprosessi, jakaa omaisuutensa (Joka pahimmassa tapauksessa menee hoidettavan hoitomaksuihin), muuttaa pois vaikka yksin omistamastaan talosta, että pääsee irti ja saa sen "oman elämän".
      Sellaisen elämän, jossa läheiset ja yhteiskunta syyttää...."laitoit sitten aviopuolisosi laitokseen"..."siinä se nähtiin ettet pystynyt hoitamaan puolisoasi hautaan"..."miten vihkivala? Kunnes kuolema meidät erottaa".
      Jos kyseessä on mielenterveyspotilashoidettava, hän saattaa vainota ja terrorisoida ex-puolisoaan loppuelämänsä.

      Irtisanoisin omaishoitosopimuksen, lähtisin ja aloittaisin oman elämän, mutta se ei ole puolisohoitajana mahdollista.

      • poisäkkiä

        Tuo on totta.
        Vaikka sen omaishoitosopimuksen irtisanoisi jää hoidettava avioliiton velvoitteella riesaksi.
        Kova rumba tulee kun joutuu hakemaan itselleen asunnon (vaikka omistaakin ok-talon) ja hakemaan avioeron.


      • Mielipide on totisintatotta!
        Minäkin jo annoin eroprosessin asianajajalle,mutta mieheni sai raivopuuskan terveyskeskuksessa iossa hän oli hoidossa jonkun tulehduksen vuoksi?

        Hän kävi kolmen potilaan henkitorviin kiinni ja ajoi hoitsujakin takaa??
        Rauhoittavien piikitysten ja lepositeiden jälkeen,hän oli kysynyt: montako hän tappoi?


        No tietty,hän sai heti laitospaikan ja minä kiitän luojaani,ettei minun aikani ollut vielä tullut!
        Alzheimer voi todella muuttaa ihmisenpersoonaa, apatiasta agressiivisuuteen!
        Siskot,läheiset,teillä on omakin elämä!
        Älkää uhrautuko!
        Voimia teille kaikille päätöksenteossa!


      • Arkipäivää

        Kaikille edellisille, asiaa puhutte rehellisesti.
        Kun saatais kaupungin omaishoitoihmiset uskomaan, millaista arkemme on...
        Mullakin monisairas hoidettava.
        Välillä ihan sekaisin, ei löydä ovia, eksyy.
        Suuttuu, kun ohjaan oikeaan suuntaan. Jos en puutu, suuttuu siitäkin miksen auta.
        Aina teen väärin hänen mielestään.
        Hänellä ei pitäisi olla mitään muistisairautta, epäilen.
        Todella hankala luonne.
        Suutun välillä ja "annan takaisin" ei kukaan jaksa ainaista jäkätystä.


    • Arkipäivää

      Kyllä on taas kamala yö takana. Jatkuvaa sekoilua, ei löydä keittiöön, vessaan ja niin edelleen. Harhoja, jos jonkinlaisia.
      Suuttuu silmittömästi, kun käsken nukkumaan. Uhkasin jo, että soitan lanssin, jos ei lähde nukkumaan 3,n aikaan yöllä.
      Olen itsekin vakavasti sairas, pitäis saada nukkua.
      Kuinkahan kauan jaksan. Ja kilahdan totaalisesti, ei tämä ole ihmisarvoista elämää hoitajalle ja millä palkalla. Mutta ei se rahakaan tee elämää helpommaksi, tarvittais laitoshoitopaikka, mutta kun ei muka täyty kriteerit, testithän on sellaisia kuin halutaan.
      Onneksi meillä on hyvä paikallinen omh.yhdistys.

      • kehittelyä

        Jotkut säännöt on hyvä olla. Niin ne on hoitolaitoksissakin. Oli sitten läheinen tai ei.
        Nukkuminen on tosiaan tärkeä asia ja siihen sinulla tulee olla mahdollisuus yöllä ja päivällä(päikkärit).
        Kaikki muu saa väistää silloin.
        Lukitseeko nuo hoitolaitoksissa ovet vai miten ne saa omaa rauhaa?
        Kannattaisi ottaa mallia niistä.
        Maailma ei voi kaatua siihen, jos yksi nukkuu välillä.


    • Hoitsuäiti

      Oletpa katkera. Oon ollut 20v omaishoitaja ja päivääkään en vaihtas pois vaikka sitovaa ja raskasta on ollut myös. Jos tuntuu ettei jaksa täytyy silloin irtisanoa sopimus ja vaatia kuntaa hoitamaan omainen palveluasuntoon. Ei ole pakko alkaa ei, mutta voi suostua. Ja omien voimavarojen loputtua täytyy myöntää se ja ottaa vastaan apua, vaatia apua. Eikä koettaa myrkyttää niiden mieliä joilla menee ok.

      • omsku

        Mitä apua otat vastaan kun et mitään apua saa vaikka pyytämällä pyydät.

        Hoitsuäiti, jos sinulla menee hyvin, miksi kiellät niiltä joilla menee huonosti kertomasta huolistaan ja murheistaan?
        Sinun ei ole mikään pakko näitä surullisia tarinoita lukea jos ne sinun mielesi myrkyttää.


      • Ikäväämieltä

        Kylläpä tuntuu olevan helppoa hoitsuäidillä, kun on vara arvostella muita omaishoitajia.
        Olet itse terve,nuori. Hoidat lastasi ilmeisesti. Siinä on tunnesiteet mukana.
        Onhan oman lapsen hoitaminen eri asia, kuin hoitaa "vierasta" jonka kanssa satut asumaan yhdessä. Ja joka ilmoittaa ettei lähde kotoa mihinkään. Eikä sinne laitokseen niin vaan pääse.
        Mutta kun meistä suurin osa on ikääntyneitä ja itsekin sairaita.
        Eiköhän me kaikki olla yhtä arvokkaita ja säästetään yhteiskunnan varoja tosipaljon.


      • Tyhjä.pää

        Voisiko hoitsutäti neuvoa miten saan hoidettavani palveluasuntoon? Kolme vuotta olen käynyt samaa oravanpyörää läpi. Palveluohjaaja, senjorihoitaja, muistihoitaja, lääkäri, geriatri, palveluohjaaja.....samassa tilanteessa ollaan paitsi tilanne täällä kotona on mennyt huonommaksi. Kusyin sähköpostilla neuvoa omaishoitajaliitosta mutta vastausta ei ole tullut.
        Paikkakunnalla on tasan tarkkaan 1 inttervallihoitopaikkakin. Kun inttervalli aika on hoidettava ei suostu lähtemään.
        Palveluohjaajat eivät kuunnelleet asiassa minua vasn kyselivät asiat hoidettavalta. Senhän tietää lapsikin miten seesteisen ja ihanan kuvan loi ympärilleen. Tosiasiassa hänellä on jaikki hyvin. Mutta kukaan ei välitä minusta ja miten minulta on omaishoidon myötä mennyt terveys ja rahat.
        Hoidettavalle ei saatu edes edunvalvojaa, vaikka halusin, koska hoidettava ei sitä itse halua.
        Kokeilkaa hoitaa muutama vuosi muistisairasta mielenterveyspotilasta, joka on väkivaltainen narsisti.
        Vanhan ihmisen kanssa pärjää, mutta nämä avohoitoon laitetut mielenterveyspotilaat ovat asia erikseen. Terapiat lopetettu, lääkitys ei ole kohdallaan eikä lääkäriltä saa lähetettä mielenterveystoimistoon eikä osastolle.

        Omaishoidon kokemudta on 4 vanhuksesta ja nyt tästä puolisosta eli 30 v. likipitäen.

        Ja toteamukseni on etten tee tätä rakkaudesta vaan yhteiskunnan painostuksesta. Elämäni on hukkaan mennyttä.


      • näintekisin
        Tyhjä.pää kirjoitti:

        Voisiko hoitsutäti neuvoa miten saan hoidettavani palveluasuntoon? Kolme vuotta olen käynyt samaa oravanpyörää läpi. Palveluohjaaja, senjorihoitaja, muistihoitaja, lääkäri, geriatri, palveluohjaaja.....samassa tilanteessa ollaan paitsi tilanne täällä kotona on mennyt huonommaksi. Kusyin sähköpostilla neuvoa omaishoitajaliitosta mutta vastausta ei ole tullut.
        Paikkakunnalla on tasan tarkkaan 1 inttervallihoitopaikkakin. Kun inttervalli aika on hoidettava ei suostu lähtemään.
        Palveluohjaajat eivät kuunnelleet asiassa minua vasn kyselivät asiat hoidettavalta. Senhän tietää lapsikin miten seesteisen ja ihanan kuvan loi ympärilleen. Tosiasiassa hänellä on jaikki hyvin. Mutta kukaan ei välitä minusta ja miten minulta on omaishoidon myötä mennyt terveys ja rahat.
        Hoidettavalle ei saatu edes edunvalvojaa, vaikka halusin, koska hoidettava ei sitä itse halua.
        Kokeilkaa hoitaa muutama vuosi muistisairasta mielenterveyspotilasta, joka on väkivaltainen narsisti.
        Vanhan ihmisen kanssa pärjää, mutta nämä avohoitoon laitetut mielenterveyspotilaat ovat asia erikseen. Terapiat lopetettu, lääkitys ei ole kohdallaan eikä lääkäriltä saa lähetettä mielenterveystoimistoon eikä osastolle.

        Omaishoidon kokemudta on 4 vanhuksesta ja nyt tästä puolisosta eli 30 v. likipitäen.

        Ja toteamukseni on etten tee tätä rakkaudesta vaan yhteiskunnan painostuksesta. Elämäni on hukkaan mennyttä.

        Vuokraa itsellesi oma asunto. Jätä hoidettava, niin kyllä löytyy nopeasti hoitopaikka. Kukaan ei ole pakotettu hoitajaksi yhteiskunnan taholta.


      • hidasta.on
        näintekisin kirjoitti:

        Vuokraa itsellesi oma asunto. Jätä hoidettava, niin kyllä löytyy nopeasti hoitopaikka. Kukaan ei ole pakotettu hoitajaksi yhteiskunnan taholta.

        Helppo sanoa, että vuokraa oma asunto...Entäpä jos asunto onkin minun eikä hoidettavan?


    • Arkipäivää

      Miten voit jättää sekaisin olevan yksin omaan asuntoosi.
      Polttaa talon tai tekee vesivahingon.
      Aina vaan menee pahemmaksi omaishoidon ongelmat.
      Kunnat säästää ja tässä tulos. Ei pienintäkään inhimillisyyttä hoitajia kohtaan.
      Ei auta soitot ynnä muut avunpyynnöt.

      • onkonstitmonet

        Se ei siellä kauaa yksin pärjää ja yhteiskunta laittaa hoitokotiin. Ilmoitat vaan muuttavasi muualle, niin johan löytyy hoitopaikka. Turha siitä omaishoidosta on valittaa, jos loppujen lopuksi ei muuta tilannettaan.


      • kusetettu
        onkonstitmonet kirjoitti:

        Se ei siellä kauaa yksin pärjää ja yhteiskunta laittaa hoitokotiin. Ilmoitat vaan muuttavasi muualle, niin johan löytyy hoitopaikka. Turha siitä omaishoidosta on valittaa, jos loppujen lopuksi ei muuta tilannettaan.

        Saat hyvässä tapauksessa syytteen heitteillejätöstä, kun jätät hoidettavasi yksin asuntoosi.


      • Mittatäysi
        kusetettu kirjoitti:

        Saat hyvässä tapauksessa syytteen heitteillejätöstä, kun jätät hoidettavasi yksin asuntoosi.

        Joo näin olen saanut omalla kohdallani rivien välistä lukea. tämä omaishoitaja. Minusta on suorastaan valehdeltu omaishoitotiimiin täällä, että jätän hoidettavan (puoliso) päiväkausiksi yksin ilman ruokaa ja lääkkeitä. Jopa hoidettavani on lukenut, nämä omakannassa, ja on sitä mieltä että "täyttä paskaa". En ole itse käynyt kun ostarilla kaupassa ja kerran sisareni kanssa Porvoossa tätini hautajaisissa. ja kerran hautausmaalla vanhempieni haudalla hänen kanssaan, siis siskoni. . Mutta ilmeisesti on ihan yleistä että valehdellaan. Nämä valheet on tullut siivoojalta. joka on meillä käynyt omaishoitoseteleillä. Monet käy ihan omassa virkistäytymisessä niillä seteleillä. Olisihan se ihan katastrofaalista kohdallani käydä jossakin virkistäytymässä. En ole käynyt koskaan edes missään hoitajien tapahtumassa.
        Nyt onkin sitten sopimukseni sanottu irti ensi vuoden alusta koska tiimin mielestä en kykene hoitajaksi vaan huitelen pitkin maailmaa (66 vuotias ihminen). Ja minun tapauksessa meinataan väkisin tuoda kotihoito hoidettavalleni, ei liene ilmaista, en tiedä hintaa kylläkään. Rahat ei riitä edes normaaliin kulutukseen ainakaan joka kuukausi. En tule maksamaan yhtään centtiä kotihoitoon, jos se väkisin halutaan tuoda. .


      • omsku

        Tee rikosilmoitus perättömistä valheista poliisille.
        Hoidettavasi pystyy todistamaan valheet perättämiksi.
        Tämä on jo jotain käsittämätöntä valehtelua ja kunnianloukkaus sinua kohtaan.

        Tässä nähdään mikä arvo omaishoitajalla on, ulkopuolisia valehtelijoita uskotaan ja heihin luotetaan enemmän kuin omaishoitajaan.


      • ottakaaselvääasioista
        Mittatäysi kirjoitti:

        Joo näin olen saanut omalla kohdallani rivien välistä lukea. tämä omaishoitaja. Minusta on suorastaan valehdeltu omaishoitotiimiin täällä, että jätän hoidettavan (puoliso) päiväkausiksi yksin ilman ruokaa ja lääkkeitä. Jopa hoidettavani on lukenut, nämä omakannassa, ja on sitä mieltä että "täyttä paskaa". En ole itse käynyt kun ostarilla kaupassa ja kerran sisareni kanssa Porvoossa tätini hautajaisissa. ja kerran hautausmaalla vanhempieni haudalla hänen kanssaan, siis siskoni. . Mutta ilmeisesti on ihan yleistä että valehdellaan. Nämä valheet on tullut siivoojalta. joka on meillä käynyt omaishoitoseteleillä. Monet käy ihan omassa virkistäytymisessä niillä seteleillä. Olisihan se ihan katastrofaalista kohdallani käydä jossakin virkistäytymässä. En ole käynyt koskaan edes missään hoitajien tapahtumassa.
        Nyt onkin sitten sopimukseni sanottu irti ensi vuoden alusta koska tiimin mielestä en kykene hoitajaksi vaan huitelen pitkin maailmaa (66 vuotias ihminen). Ja minun tapauksessa meinataan väkisin tuoda kotihoito hoidettavalleni, ei liene ilmaista, en tiedä hintaa kylläkään. Rahat ei riitä edes normaaliin kulutukseen ainakaan joka kuukausi. En tule maksamaan yhtään centtiä kotihoitoon, jos se väkisin halutaan tuoda. .

        Eiköhän se maksu siitä kotihoidosta veloiteta siltä hoidettavalta. Ei puoliso ole velvollinen maksamaan hoitoja.


      • Jaksetaan

        Ja ei se kotihoito muuta kuin pistäytyy, aina eri hoitaja. Eivät ota mitään vastuuta.
        Olet kuitenkin pääsääntöisesti vastuussa hoidettavasta, kun ja jos asut hänen kanssaan 24/7. Vaikka sopimus purettu.
        Kotihoidon maksaa hoidettava, hänhän sitä tarvitsee.
        Ne on raskaita asioita, aina saa taistella.
        Mutta kyllä me omskut olemme ihmeihmisiä, miten me aina vaan jaksamme...tää helpottaa, kun saa "purpattaa" sellaisille ihmisille jotka ymmärtävät.


      • Pakkojaksaamuutaetvoi
        Jaksetaan kirjoitti:

        Ja ei se kotihoito muuta kuin pistäytyy, aina eri hoitaja. Eivät ota mitään vastuuta.
        Olet kuitenkin pääsääntöisesti vastuussa hoidettavasta, kun ja jos asut hänen kanssaan 24/7. Vaikka sopimus purettu.
        Kotihoidon maksaa hoidettava, hänhän sitä tarvitsee.
        Ne on raskaita asioita, aina saa taistella.
        Mutta kyllä me omskut olemme ihmeihmisiä, miten me aina vaan jaksamme...tää helpottaa, kun saa "purpattaa" sellaisille ihmisille jotka ymmärtävät.

        Ei meitä kukaan muu kuuntele ja ymmärrä meidän murheita kuin toinen omaishoitaja.
        Mihin muilta on unohtunut omaishoitajien ihmisarvoinen kohtelu joiden kanssa me joudumme asioimaan?


      • Anonyymi
        ottakaaselvääasioista kirjoitti:

        Eiköhän se maksu siitä kotihoidosta veloiteta siltä hoidettavalta. Ei puoliso ole velvollinen maksamaan hoitoja.

        Entä miten veloitat matkakulut, kun maistraatti hyväksyy vain kuittien mukaan, ei hoitomatkojen? Joka vuosi tulee /- 5000 km, joista en saa senttiäkään, muista kuluista mainitsemattakaan. Nyt jo yksi auto ajettu loppuun.

        Palkkio ei riitä edes minun omiin kuluihini.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä miten veloitat matkakulut, kun maistraatti hyväksyy vain kuittien mukaan, ei hoitomatkojen? Joka vuosi tulee /- 5000 km, joista en saa senttiäkään, muista kuluista mainitsemattakaan. Nyt jo yksi auto ajettu loppuun.

        Palkkio ei riitä edes minun omiin kuluihini.

        Tämä on totta.

        Me nuoret omaishoitajat olemme täysin roskasakkia yhteiskunnassa. Omaishoidontuen palkkio on niin pieni, että työeläkkeemme jää minimiin.
        Jokainen päivä ja kauppareissu on centin laskemista riittääkö HOIDETTAVAN ja itseni ruokaan. Juuri niin, sillä minulla ei ole mitään oikeutta käyttää hoidettavan eläkettä jos hän itse ei halua. Minulla ei ole mitään oikeutta ottaa häneltä ruokarahaa tai esim. sähkölaskuun. Kaikki tuo kustannetaan siitä pienestä omaishoidon tuesta jonka saan. Ja meitä on muitakin kuin minä, joka joutuu elättämään hoidettavan omaishoidontuesta.

        Joskus minäkin kuvittelin, että palkkio on minun omaa rahaani, mutta eipä sitten ollutkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on totta.

        Me nuoret omaishoitajat olemme täysin roskasakkia yhteiskunnassa. Omaishoidontuen palkkio on niin pieni, että työeläkkeemme jää minimiin.
        Jokainen päivä ja kauppareissu on centin laskemista riittääkö HOIDETTAVAN ja itseni ruokaan. Juuri niin, sillä minulla ei ole mitään oikeutta käyttää hoidettavan eläkettä jos hän itse ei halua. Minulla ei ole mitään oikeutta ottaa häneltä ruokarahaa tai esim. sähkölaskuun. Kaikki tuo kustannetaan siitä pienestä omaishoidon tuesta jonka saan. Ja meitä on muitakin kuin minä, joka joutuu elättämään hoidettavan omaishoidontuesta.

        Joskus minäkin kuvittelin, että palkkio on minun omaa rahaani, mutta eipä sitten ollutkaan.

        Totta jokainen sana mitä kirjoitit.

        Mikä muu ryhmä on yhtä huonossa asemassa kuin omaishoitajat?
        Liittokin vähät välittää meistä, leikkivät pilanukeilla ja lässyttävät tyhjänpäiväisyyksiä.
        Miksi kukaan muukaan olisi kiinnostunut meidän ongelmista kun ei liittoakaan kiinnosta.


    • Näinvaanon

      Anteeksi pakko kirjoittaa....
      Itkien tosipahalla mielellä menin taas illalla nukkumaan.
      Sain taas estettyä 2 kaatumista. Ja mitä siitä seurasi, hirveä huuto että älä koske minuun, kaadan hänet. Ja seuraavaksi, missä olet, kun et auta.
      Olen sanonut, että eikö olis aika korottaa om.h.palkkiota mutta ei ole kuulemma aihetta, ei ole vielä sänkyyn hoidettava...
      En tiedä voiko ilkeämpää ihmistä enää olla...
      Aina vaan tulee p....aa niskaan.
      Sitä jaksais paremmin, jos joskus sais jonkun kauniin ja arvostavan sanan.
      Mutta sinähän olet omaishoitaja ja saat siitä palkkaa,; tulee hänen suustaan...
      Olet valmiudessa 24/7. Ja autat kaikessa, syöminenkin alkaa olla huonoa. Päivät torkkuu ja yöt sekoilee.
      Olen niin"täynnä," . Sanon totuuksia,eihän se mitään auta.,mutta...
      Mutta tämä on omskun arkea, ei voi mitään.
      Turha on arvostelijoiden kommentoida.

      • Voimia

        ”Ei ole edellytyksiä” näin minullekin sanottiin kun yritin puhua saadakseni korkeamman omaishoidon tuen.
        Mitä minä teen tällä vähän päälle 200€ kuukaudessa minkä saan käteeni?

        Ei ole enää edes ystäviä jotka yhteyttä pitäisi, kaikki kadonneet vähitellen.
        Lähimmäiset vähät välittää, nälvitään ja kuvittelevat että makaan sohvalla päivät pitkät.

        Ei kai tässä muu auta kuin lähteä pois kotoaan ja kadota, miten tästä irti pääsee?

        Jaksaminen loppunut tääläkin.


      • mittatäysi

        Olen se nimimerkki mitta täysi, vähän edellä ylempänä kirjoitukseni. Mullakin tulee paskaa niskaan hoidettavan taholta. Itsekin olen 24/7 vastuussa. Ja sekään ei riitä näille tuen maksamisen lopettajille. Samaten hoidettava vetoaa että saan palkkaa. Todellista syytä en ole vielä saanut koko asiaan. Meillä on ihan normaali asunto ei kuitenkaan mikään sikolätti. kuten on ilmoitettu. Juuri tuli asiakaslehti missä on aina näitä kaikenlaisia retkiä ja tapahtumia, joissa en ole käynyt. Silti siis puheiden mukaan jätän hoidettavan päiväkausiksi yksin. Jos joskus jonnekin tapaamiseen menisinkin, niin mies on sanonut, ettei hän tarvitse eikä halua ketään hoitajaa siksi ajaksi.

        Siivooja on löytänyt ehkä pari tyhjää viinipakkausta meiltä, ei 2 eikä 3 litran. Tämäkö sen on aiheuttanut etten kykene hoitajaksi, vaan olen alkoholisti. Entäs hoidettavan alkoholin käyttö. Ei hänkään ole raitis.


      • mittatäysi
        mittatäysi kirjoitti:

        Olen se nimimerkki mitta täysi, vähän edellä ylempänä kirjoitukseni. Mullakin tulee paskaa niskaan hoidettavan taholta. Itsekin olen 24/7 vastuussa. Ja sekään ei riitä näille tuen maksamisen lopettajille. Samaten hoidettava vetoaa että saan palkkaa. Todellista syytä en ole vielä saanut koko asiaan. Meillä on ihan normaali asunto ei kuitenkaan mikään sikolätti. kuten on ilmoitettu. Juuri tuli asiakaslehti missä on aina näitä kaikenlaisia retkiä ja tapahtumia, joissa en ole käynyt. Silti siis puheiden mukaan jätän hoidettavan päiväkausiksi yksin. Jos joskus jonnekin tapaamiseen menisinkin, niin mies on sanonut, ettei hän tarvitse eikä halua ketään hoitajaa siksi ajaksi.

        Siivooja on löytänyt ehkä pari tyhjää viinipakkausta meiltä, ei 2 eikä 3 litran. Tämäkö sen on aiheuttanut etten kykene hoitajaksi, vaan olen alkoholisti. Entäs hoidettavan alkoholin käyttö. Ei hänkään ole raitis.

        Nyt siis ekaa kuukautta ilman omaishoitorahaa, eilen oli eläke ja nyt on tilillä rahaa n 400 euroa, palautus tilanteeseen ennen omaishoitajuuden alkamista. Että nyt ei sitten enää itse pysty käymään kampaajalla tai ostamaan vaatteita tms tarvittavaa. Onneksi tilanne on parempi nyt hoidettavan kanssa Sitten jos ihmetellään viranomaisten kesken, että kylläpä se ihminen on epäsiisti tai muuta vastaavaa. Samat hoitotehtävät silti. Sanon sen vielä, että jos alat omaishoitajaksi niin jos pärstäsi ei jotenkin miellytä, saat kohtelun sen mukaan. Siihen voit varautua. mikään ei auta vaikka kuinka keskustelisit asioista.


      • Ohoit

        Millä perusteilla omaishoidon tuki peruttiin?
        Kai niitten nyt pakko on kertoa perustelut.


      • exhoitaja

        kyllä vaan perusteluna oli,. että en kykene hoitotehtäviin ja ylläpitämään siisteyttä kotonamme. Lisäksi meillä omaishoitoseteleillä käynyt siivooja on todellisuudessa sairaanhoitaja, joka oli sitten raportoinut ym asiat ja lisäksi vähän keksinyt omiaan lisää. Lääkkeet oli hänen mielestään huolimattomasti, koska eivät olleet dosetissa joka päivälle, vaan minä annoin/annan lääkkeet sairaalan laatiman listan mukaan en omasta päästäni. Mutta kun ne pitää olla dosetissa...joo ihan näin tietysti on asiat. Ulkonäköseikkoihin en viitsi puuttua, siis minun, en vastaa ulkoiselta olemukseltani omaishoitajaa, mitä se sitten lieneekään, näin olen ymmärtänyt. Ehkä vielä, että minulla on liian paljon erilaisia vaatteita (että kyllä sillä ihmisellä on rahaa ilman tukeakin.) , suurin osa peräisin siltä ajalta kun olin töissä, vuonna 2015 olin työssä. No nythän niitä ei sitten enää hankita.
        Vielä, onko niin että omaishoitajaksi alkavan edellytetään olevan alkoholin suhteen absolutisti. Tätä sääntöä olen kyllä sitten rikkonut, ei saa ainakaan jäädä kiinni. Miten te muut tässä asiassa. En sen kummemmin perusteluja saanut, näin vain luin rivien välistä. Kaiken kaikkiaan, missä muussa ammatissa olet samanlaisen suurennuslasin alla aikuisena ihmisenä.


      • Ohoit

        Ihmetyttää miksi hoidettavalle ei järjestetä hoitopaikkaa jos sinä et heidän mielestään omaishoitajaksi kelpaa??
        Outo juttu että hoidettava on silti sinun hoidettavana.

        Itse en ole koskaan alkoholia tarvinnut enkä sitä muutamaa ruokalusikallista enempää maistanutkaan. Outo hyypiö minä olen monen mielestä kun viina ei maistu.


      • Vainkotona

        Nyt kun omaishoidontuki on lopetettu, täytyy vaatia hoitopaikka hoidettavalle. Perustele hoitopaikkaa sillä, millä eväsivät omaishoidontuen sinulta eikä hoidettava tule toimeen yksin.

        Ja omaishoidontuki uudelleen hakuun. Sekä valitukset vireille.

        Hoidettavan tilanne yleensä huononee, eikä parane vuosien saatossa.


      • Anonyymi
        Voimia kirjoitti:

        ”Ei ole edellytyksiä” näin minullekin sanottiin kun yritin puhua saadakseni korkeamman omaishoidon tuen.
        Mitä minä teen tällä vähän päälle 200€ kuukaudessa minkä saan käteeni?

        Ei ole enää edes ystäviä jotka yhteyttä pitäisi, kaikki kadonneet vähitellen.
        Lähimmäiset vähät välittää, nälvitään ja kuvittelevat että makaan sohvalla päivät pitkät.

        Ei kai tässä muu auta kuin lähteä pois kotoaan ja kadota, miten tästä irti pääsee?

        Jaksaminen loppunut tääläkin.

        Kysy niiltä jotka ovat vastuussa tuosta naurettavan mitättömästä 200e kk hoitopalkkiosta
        että tuleeko heille halvemmaksi jos toimitat omaisesi hoitolaitokseen? esitä heille tämä
        kysymys. tapauksesta riippuen laitoshoito voi maksaa kunnalle jopa 5000 e kuuakudessa
        vähointään kuitenkin 3000 e kk eli 2800 e kk enemmän eikö kannattaisi todellakin korottaa
        hoitopalkkiota vaikkapa 500 e kk siinäkin tapauksessa kunta säästäisi 2500 e kk eli 30 000, 00
        vuodessa.


      • Anonyymi
        Voimia kirjoitti:

        ”Ei ole edellytyksiä” näin minullekin sanottiin kun yritin puhua saadakseni korkeamman omaishoidon tuen.
        Mitä minä teen tällä vähän päälle 200€ kuukaudessa minkä saan käteeni?

        Ei ole enää edes ystäviä jotka yhteyttä pitäisi, kaikki kadonneet vähitellen.
        Lähimmäiset vähät välittää, nälvitään ja kuvittelevat että makaan sohvalla päivät pitkät.

        Ei kai tässä muu auta kuin lähteä pois kotoaan ja kadota, miten tästä irti pääsee?

        Jaksaminen loppunut tääläkin.

        Niillä kahdella sadalla minä

        - ostan bensaa (ajan hoitomatkoja keskimäärin 24 km/vrk)
        - maksan auton vakuutusmaksut, huollot ja korjaukset
        - säästän uuteen autoon (tarvitsen autoa ainoastaan hoitotyöhöni)
        - maksan puhelinlaskuja (Omaishoitajaliitonkin neuvot on maksullisia)
        - maksan miehelleni pihatöistä ja vanhan talon ja vanhojen huonekalujen
        korjauksista (en jaksa enkä selviydy yksin kaikista omaishoitajuuden
        edellyttämistä töistä)
        - ostan unilääkkeitä, Melatoniinia (huolten takia en pysty nukkumaan),
        päänsärkylääkkeitä, verepainelääkkeitä, Mirtazapinia
        - ....
        Ja huomaan, että parisatanen meni jo kauan sitten. Humpsis!


      • Anonyymi
        Ohoit kirjoitti:

        Ihmetyttää miksi hoidettavalle ei järjestetä hoitopaikkaa jos sinä et heidän mielestään omaishoitajaksi kelpaa??
        Outo juttu että hoidettava on silti sinun hoidettavana.

        Itse en ole koskaan alkoholia tarvinnut enkä sitä muutamaa ruokalusikallista enempää maistanutkaan. Outo hyypiö minä olen monen mielestä kun viina ei maistu.

        Kun olin jossain vaiheessa vielä väsyneempi kuin olen nyt ja aioin lopettaa hommat, minulle sanottiin: "Siinä tapauksessa joudut silti hoitamaan omaisesi etkä saa mitään korvausta".

        Oli pakko ottaa kotihoito, mutta se oli sellainen katastrofi, että minun oli vaan kerättävä itseni ja jatkettava, itku kurkussa ja pelko peräpäässä.

        Lopetin kotihoidon mahdottomana. Meillä oli myös ruokapalvelu. Se sapuska oli kamalaa. Jossakin ilmoitettiin, että ruuan omakustannushinta on 1,00 €.
        Ruoka maksoi kuitenkin 11,00 €/kerta kotiin kuljetettuna. Kuljetusmatka on 700 m.


      • Anonyymi

        En tiedä mitä sanoisi, järkyttävä kommentti sanoa että hoidat ilman korvausta sairasta hoidettavaa kotonasi vaikka voimat itseltä loppuu.

        Omaishoitajalla ei ole minkäänlaista ihmisarvoa, me ollaan huonommassa asemassa kuin kulkukoirat ja pahimmat rikollisetkin.


    • Misellla

      Täällä samanlainen tilanne kun monella muullakin.

      Mies muistisairas vakavilla psyykkisillä oireilla, osastohoidossa yleensä menee ok, mutta kotona käytös on huonoa. Lievästi sanottuna. Käytöstavat jäävät sinne osastolle, kotona yöt valvoo, päivät nukkuu, ei noudata MITÄÄN sovittuja pelisääntöjä, uhkailee, kiukuttelee, on ajoittain aggressiivinen jne. On hoitosuhteita sinne tänne, mutta siellä on rauhallinen eikä ota mihinkään kantaa. Tai oikeastaan siellä on apaattinen tai teeskentelee ihan kympillä. Sukulaisilta ei saa apua, koska eivät ymmärrä tilannetta jostain syystä lainkaan. Ei tajuta mitä helvettiä tämä elämä täällä kotona oikeasti on.

      Ollaan nelikymppisiä ja mulla on nyt muutaman vuoden totaalisen sekoilun jälkeen mitta alkanut olemaan ihan täynnä: töissä en pysty käymään, talous ihan kuralla, oma mieliala alkaa olemaan pysyvästi pakkasella ja rahaa saan sen 300 euroa tästä kaikesta. Mies ei halua laitoshoitoon, mutta ei vaikuta kotona viihtyvän lainkaan. En enää muista millaista oli se normaali elämä ennen tätä sairautta, tuntuu että se on ollut jossain edellisessä elämässä. Ja tosiaan olen itsekin hoitoalalla, joten kokemusta näistä sairauksista oli ennestään aika paljon. Tuntuu, että osin siksi oletetaan, että kestän tätä kaikkea paremmin.

      En enää kestä, haluan takaisin elämäni ja eroon tästä omaishoitajuudesta & miehelleni hoitopaikan jossakin muualla kuin kotona.

    • Näinvaanon

      Niin ei ole mitään kontakteja ulospäin.
      Mustasukkaisena vahditaan puhelutkin.
      Hyvä, että kaupassa voi käydä. Niin ja apteekissa hakemassa hänen lääkkeitään, siitäkin kuulustelu.
      Onko tämä jonkun mielestä ihmisarvoista elämää.
      Kuinkahan kauan oma mielenterveys kestää

    • omh54
    • ristus

      Nimim.Misella.Olen itse 48v mies ja vaino 16v vanhempi,Copd-tauti vaikeassa vaiheessa,lääkeriippuvuus,josta epilepsiayms.,liikkuu enää rollalla tai pyörätuolilla.Teen kaikki,Aivan poikki itse,niinkuin varmaan tuhannet omaishoitajat suomessa..Rakkaus on 21v aikana muuttunut jo aikaa sitten välittämiseksi ja huolenpidoksi.Ei voi lähteä mutta ei haluaisi jäädäkään,kun toinen ihminen imee kaikki voimat sinusta.

    • retta

      Sympatiaa kaikille !
      Ollaan menty lankaan.
      Kauanko tämä voi jatkua ?
      Niin kauan kuin rakastavia ja hyväuskoisia hölmöjä löytyy !

      Niillä, jotka päättää, ei ole näitä ongelmia, heillä on varaa palkata vaikka hoitaja kotiin
      tai ovat etusijalla kun hoitopaikkaa tarvitaan omaiselle, aivan varmasti järjestyy.

      Hyvä, että asioista kirjoitetaan edes täällä.
      Ehkä se pistää jonkun harkitsemaan toisen kerran.

    • Kaiketi meitä hyväntahtoisia hölmöjä löytyy meistä naisista,koska omamme sen hoivavietin?
      Tietenkin nyt,kun nämä epäkohdat heidän rakkaitemme hoidossa ovat ilmenneet,herääkin kysymys,kun kysyjä herää?
      Porvarihallitus ryöstää aina vähempiosaisilta,no se nyt ei mitään uutta?
      Mutta myöntäminen ei ole Orpolle helppoa,tulee jotenkin niin orpo-olo

      • faktaa.esiin

        Itselläni ei ole koskaan ollut mitään hoito/hoivaviettiä ja silti minut on valjastettu puolisoni hoitajaksi. Vedotaan aviopuolison velvollisuuteen ja rakkauteen. Kyllä minä uskon, että näissä laitoksissakin hoidossa olevia rakastetaan samalla tavalla kuin omaishoidettaviakin.

        eikö nyt olisi sen kansalaisaloitteen paikka omaishoitajien aseman parantamisesta sekä kunnollisesta toimeentulosta sekä vapaista.


      • Hoitorobotti

        Rituliini
        Ei tämä omaishoitajien kurja tilanne ole yhden hallituksen aikaansaannos.
        Miten demarihallitukset on omaishoitsjia kohdelleet, yhtä huonosti ja välinpitämättömästi kuin muutkin.

        Ei politisoida, eduskunnassa on 200 edustajaa, kertokaa kuka heistä on jotain omaishoitsjien hyväksi tehnyt, siellä istuu jopa liiton puheenjohtaja.


      • kuvottaa
        Hoitorobotti kirjoitti:

        Rituliini
        Ei tämä omaishoitajien kurja tilanne ole yhden hallituksen aikaansaannos.
        Miten demarihallitukset on omaishoitsjia kohdelleet, yhtä huonosti ja välinpitämättömästi kuin muutkin.

        Ei politisoida, eduskunnassa on 200 edustajaa, kertokaa kuka heistä on jotain omaishoitsjien hyväksi tehnyt, siellä istuu jopa liiton puheenjohtaja.

        Kyllä omaishoitajien liitto on demarinaisten suojatyöpaikka.


    • Enkääänestäedes

      Joo, älkää. Ihmisarvot on poljettu niin alas kuin mahdollista.

    • Tällaistanyt

      Surullisena luen noita juttuja.
      Mulla on omaishoito ohi, kuolema korjasi lyhyen osastolla olon jälkeen.
      Olen miettinyt todella paljon etenkin viimeisiä vuosia, en tiedä miten yleensä olen pysynyt hengissä. Itse sairastuin harvinaiseen syöpään. No, sehän oli sitä, että en minä voi sairas, vaan hän. Itsestäni huolehtiminen sai jäädä.
      Nyt olen tilanteessa, selviänkö??
      Kyllä ne raskaat omaishoitovuodet nyt ns kostautuu.
      Toivon, että saisin edes hetken elää itselleni, mutta en tiedä jaksanko kauan.
      Rakkaat omaishoitogollegat, pitäkää huolta itsestänne, ei meistä muut pidä huolta kuin me itse.
      Rakastakaa itseänne💕💕💕

    • Kyllä se on tiedossa ollut, että rankkaa se on! Ja surullista ollu katsottavaa dokumentit ja muut
      faktatiedot, joita saanut lukea ja kuulla. Muutama vapaapäivä kuukaudessa taitaa heillä olla. Mutta sydämestään tekevät sitä työtä ja pitävät huolta omaisistaan, lähimmäisistään. Kunnioitan, enkä tiedä olisiko itsestä siihen, mikäli tilanne olisi sellainen.

      • sivseu

        Julkisuudessa annettu mielikuva omaishoitajien elämästä on siloiteltua ja kaunisteltua.
        Vahingossakaan ei julki tuoda omaishoitajaan kohdistuvaa väkivaltaa, ala-arvoista vähättelevää välinpitämätöntä kohtelua.
        Syytöksiä satelee milloin mistäkin.

        Mistä loppuunpalanut enää apua hakee kun kaikkialla saat vaan pas... silmillesi kun apua yrität saada. Väkivalta saa rehottaa kukaan ei siihen puutu.

        Pakko kysyä, onko suomi sivistynyt yhteiskunta?


      • Omaishoit.x
        sivseu kirjoitti:

        Julkisuudessa annettu mielikuva omaishoitajien elämästä on siloiteltua ja kaunisteltua.
        Vahingossakaan ei julki tuoda omaishoitajaan kohdistuvaa väkivaltaa, ala-arvoista vähättelevää välinpitämätöntä kohtelua.
        Syytöksiä satelee milloin mistäkin.

        Mistä loppuunpalanut enää apua hakee kun kaikkialla saat vaan pas... silmillesi kun apua yrität saada. Väkivalta saa rehottaa kukaan ei siihen puutu.

        Pakko kysyä, onko suomi sivistynyt yhteiskunta?

        Totta, aina tulee pa...niskaan teki omaishoitaja niin tai näin.
        Omaishoitajaliiton fb-sivuilla on eri gankkeita joilla syyllistetään meitä omaishoitajia. Välillä ollaan alkoholisteja välillä väkivaltaisia hoidettavaa kohtaan.
        Liittohan teki kyselyn omaishoitajan kaltoinkohtelusta sekä väsymyksestä. Miksi näitä tuloksia ei tuoda julkisuuteen?
        Miksi ei puhuta siitä henkisestä ja ruumiillisesta väkivallasta mitä me omaishoitajat koemme päivittäin?
        Entäpä tämä nukenteko video youtubessa?

        Sanattomaksi tämä omaishoitajien todellinen tilanne vetää...


      • kaltoinkohtelu
        Omaishoit.x kirjoitti:

        Totta, aina tulee pa...niskaan teki omaishoitaja niin tai näin.
        Omaishoitajaliiton fb-sivuilla on eri gankkeita joilla syyllistetään meitä omaishoitajia. Välillä ollaan alkoholisteja välillä väkivaltaisia hoidettavaa kohtaan.
        Liittohan teki kyselyn omaishoitajan kaltoinkohtelusta sekä väsymyksestä. Miksi näitä tuloksia ei tuoda julkisuuteen?
        Miksi ei puhuta siitä henkisestä ja ruumiillisesta väkivallasta mitä me omaishoitajat koemme päivittäin?
        Entäpä tämä nukenteko video youtubessa?

        Sanattomaksi tämä omaishoitajien todellinen tilanne vetää...

        Antakaa palautetta liiton fb-sivulle, itselläni ei facebookia ole.
        Syytöksien laukominen omaishoitajia kohtaan kertoo paljon liiton toimintatavoista ja henkilökunnan asenteista.
        Tässä linkki tutkimukseen, linkittäkää tämä sinne.
        http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/102483/1512479471.pdf


      • Vinkki.lehteen
        kaltoinkohtelu kirjoitti:

        Antakaa palautetta liiton fb-sivulle, itselläni ei facebookia ole.
        Syytöksien laukominen omaishoitajia kohtaan kertoo paljon liiton toimintatavoista ja henkilökunnan asenteista.
        Tässä linkki tutkimukseen, linkittäkää tämä sinne.
        http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/102483/1512479471.pdf

        Tuo linkki pitäisi linkittää sinne Iltalehden juttuvinkiksi tai siihen missä kerrottiin sen vanhan miehen Raskaasta omaishoitajuuden taakasta.
        Samoin voisivat tutustua näihin meidän keskusteluihin jotka täällä ovat aivan muuta kuin runonlausuntaa ja nukkeaskartelua


    • svärson

      Vapaaehtoinen vankilatuomio,kuten aloittaja kirjoitti on liian optimistinen arvio.Kun googlasin tietoa vankien ansioista,niin hämmästyin.Siellä saatiin vähintäänkin 6Euron tuntipalkkaa siitä,että ollaan suorittamassa rikosta.Me omaishoitajat emme ole tehneet mitään rikollista hoitaessamme läheisempiä heidän sairastuessaan,mutta 24 tuntia 7:nä päivänä viikossa me olemme yhteiskunnan silmissä mitä pahimpia rikollisia.Tosin sillä erotuksella,ettei meistä kukaan juuri välitä paitsi puheissa.Vaalit tulee ja me olemme takuuvarmasti taas myönteisesti esillä,mutta vaalien jälkeen mikään ei muutu.On meillä sitten minkävärinen hallitus tahansa sanansa syöjiä he tuntuvat olevan jokainen.On se vaan kumma kun läheisten hoitaminenkin on arvoasteikossa rikollisten hyysäämistä huonommassa asemassa.

      • javieressämaanneet

        Olettehan te niistä miehistänne ennen muistisairauttakin huolta pitäneet, niin miten se nyt maksulliseksi on muuttunut?


      • fdgfhgj
        javieressämaanneet kirjoitti:

        Olettehan te niistä miehistänne ennen muistisairauttakin huolta pitäneet, niin miten se nyt maksulliseksi on muuttunut?

        Terveen ihmisen puoliso voi käydä töissä (jos töitä on), ja tienata rahaa. Omaishoitaja voi olla sidottuna vammaiseensa joka hetki. Ilman tuloja ihminen ei elä. Vai pitäisikö mielestäsi vammaisen eläkeläisen elättää puolisonsa, joka sitten toimii ilmaishoitajana loppuelämän ajan? Hoivafirma varmaan tykkää tällaisesta järjestelystä. Se voi sitten tarjota omaa (maksullista) apuaan siihen lisäksi, kotikäyntien muodossa.


    • vedätystä

      Rinteen vappusatanenkin oli pelkkä vaalitemppu, huijaus.
      Rinne ei pidä lupaustaan vaan kieroilee ja peruu lupauksiaan.

    • Anonyymi

      Olen pahoillani kun omaishoitajille voi olla rankkaa. Mutta sanon myös toisena kokemuksena sen että ensimmäisessä terveydenhuoltoympäristössä jossa olin töissä niin en suoraan vastannut mitenkään intervallipaikoista mutta minulle oli ilmoitettu ne paikat jotka ottivat vastaan intervallijaksolle omaishoidettavan potilaan ja saatoin antaa niitä numeroja joita kautta niitä jaksoja sai soiteltua että omaishoitaja olisi saanut esim kesässä, en muista oliko se 2 viikon vapaa jakson, mutta tod näk tuon pituuden esim. Niin sitten niistä vaan moni kieltäytyi ja syitä oli erilaisia miksi ei käynyt se vapaa jakso ollenkaan jossain hoito paikassa jossa olisi voinut olla ihan hyväkin hoidettavan olla (ei haluttu edes kokeilla). Mutta että vähän aikaa jaksoin toki kuunnella sitten sitä valitusta tuosta huolimatta että oli tarjottu vaihtoehtoa tai mahdollisuutta asiaan niin siis valitusta siis siitä että ei saanut yhtään vapaata, loma jaksoa!esim. Että joku logiikka nyt ei täsmännyt asiassa. Mutta kun muitakin asioita oli runsain mitoin hoidettavana muiden potilaidenkin kanssa esim. Niin jouduin sitten sanomaan että no itsepähän nyt päätätte asian sitten noin että jos ei muuta ole enää niin sitten aikakin tässä jo varauskirjankin mukaan näköjään täyttyikin. Niin sen jälkeen sitten siirryn muihin potilaisiin ajanvarauksen mukaisesti ja tarjotaan heillekin mahdollisuuksia ja neuvoja. Ja kaikille mahdollisimman tasapuolisesti. Että joskus kuulin silloin aikoinaan että eivät kaikki tuota asiaa minkä minulle noin sanoivat omaishoitajana etteivät halua sitä intervallijaksoa niin ihan noin siirtäneet sanottuna asiana eteenpäin. Että kannattaa miettiä ettei myöskään itse sano työntekijöistä väöristeleviä asioita jos kerran itsekin on tarkka siitä ettei itsestä sanottaisi terveydenhuollon tekstissä mittään vääristeleviä asioita. Että puolin ja toisin reilua peliä pitäisi olla.. Nykyään on asiat voineet kovasti tuostakin yli kymmenen vuotta sitten olleesta kiristyä että jaksamista toivon vaan kun tuntuu että koko maa nitisee jo liitoksistaan kun juuri vähävaraisemmat esim juuri sairaat ovat saaneet esim säästötalkoista kantaakseen suurimpia osia ja rikkaat ovat päässeet niistä kuin koira veräjästä.. vaikka heillä olisi rahaakin säästää ja antaa valtiolle! ja kaikista pientuloisimmille!

    • Anonyymi

      Olin äitini omaishoitajana 7 vuotta. Nopeasti etenevä Alzheimer, erittäin vaikea diapetes, toistuva virtsatietulehdus ja alapään hiiva. Ensimmäiset 3 vuota raskaita, kun ajatus oli mitä oli ja teki kaikenlaisia kolttosia. Omaishoisontuki oli n. 400€ ja äiti muistaakseni sai jotain pientä hoitotukea, ilmaiset vaipat, sokerin mittaus tarvikkeet ym, Kerran virtsatietulehdus meni munuaisaltaisiin. Saatiin kuitenkin hoidettua ja tuotiin toipilaaksi läheiseen hoivakotiin. Sekaisin oli äitiraukka. Jutteli vanhoja asioita, eikä aina tuntenut minuakaan. Samaan aikaa omaishoitotuki laskettiin 300€. Hoivakodista soittivat, että pitäis hakea äiti kotiin. Samoin kaupungin virkailijat ilmoittivat saman asian. En hakenut. Sanoin, etten sillä rahalla. Meni jokunen päivä ja kaupungilta soitettiin uudelleen. Olivat kuulema tarkastaneet tilanteemme. Omaishoidontuki nostettiin 800€, vapaata annettiin minulle 8vrk/kk,(aikaisemmin 3vrk) jolloin äiti oli hoivakodissa, lisäksi sain palveluseteleitä, joilla ostin yksityiseltä hoivapalvelulta apua tarvittaessa. Siinä vaiheessa äitini kunto oli niin huono, että vaadin sairaala sänkyä. Sain. Tuli ilmoitus, että kaupunki työllistämisvelvollinen. tarjottiin paikkaa läheisessää hoivakodissa 8kk. Otin vastaan. Aamulla hoidin äitini, pesu, vaipanvaihto, lääkkeet, ruoka. Päivällä hoitaja kävi samat työt. Kotiin palatessa jatkoin äidin hoitoa. Vaaraa, että hänelle tapahtuisi jotain ei ollut, koska hän ei enään liikkunut. Ruuokailu oli ainut, minkä hän teki itse. Suihkussa käynti 1-2krt/vko hoitajan avustuksella. Oli tukeva suihkutuoli. Aluksi taluttettin. Sitten vietiin pyörätuolilla. Kävi hankalaksi, koska pissa ja ulosteetkin tahto tulla matkalla. Soitin kaupungille ja pyydin modernimman suihkutuolin, jossa olisi reikä ja potta sen alla. Sanoivat, että ei ole. Käskin ostaa sellaisen. Tuli melko nopeasti. Unilääkkeitä vaadin hänelle, kun tahtoi huudella öisin. Iltaisin istuin huoneessaan. Kuunneltiin radioo tai katsottiin TV. Hoivakodissa työskentely oli kuin järjestetty minulle, koska siellä opin paljon vuodepotilaan hoidosta. Sitäpaitsi sain siellä työssä olopäivät täyteen ja pääsin eläkeputkeen eläkkeelle pääsyyn asti. Mutta mielestäni oli tärkeintä, että sain hoitaa äitini hautaan saakka. Yksi asia harmittaa: Etten kirjoittanut omaishoitajan päiväkirjaa. Kyllä oli monenlaista tapahtumaa, jotka jo naurattaa nyt.

    • Anonyymi

      Tuli sitä oltua yli 10 v.omaishoitajana.

      Pidin 7 kk lomaa ja kyllähän se muutos oli kova.

      Nyt palaamassa normielämään. Kun 1 ovi sulkeutuu toinen aukeaa.

      Luin paljon, historiaa, maantietoa ja teologiaa ym.

      Vallitseva ympäristö oli sitten todella huono.Minä tein osani.

      Kiitos ymmärtäjille, niitä vähän.Näin se maailma on.

    • Anonyymi

      Mitäs muuta vaihtoehtoja on, kuin alkaa omaishoitajaksi. Eihän sairasta ihmistä voi pellolle ajaa. Kyllä vaihtoehdot ovat vähissä. Olen muistisairaan mieheni omaishoitaja. Ei todellakaan ole helppo nakki. Miksi kaikki ns. tukipalvelut (esim. Hoidettavan taukopirtti yms) sulkeutuvat kesäksi 2,5 kk. Kesällä ei mitään toimintaa/apua ole saatavilla. Hoitopaikkoihin on kriteerit kovat, jotta sinne pääsee ja kalliit hoitomaksut, joihin ei eläke riitä. Toinen sairas hoitaa toista sairasta kotona. Ei elämä silloin hymyilytä. Kyllä nämä Suomen asiat ovat ihan per...... stä. Hyvää luvataan, mutta todellisuudessa kaikki on muuta.

      • Anonyymi

        Puolisohoitaja täälläkin. Hoidettava tarvitsi kunnon tutkimuksia muistinsa ym. takia. Laaja muistitesti tehtiin maaliskuulla, eikä vieläkään ole tulokset tulleet. Muistihoitaja on kuulemma lomalla. Tätä samaa vitkuttelua on jatkunut jo kolme vuotta ja samassa pisteessä ollaan jatkuvasti. Pitäisi turvautua yksityiseen terveyspalveluun tässäkin asiassa, mutta ei ole varaa.
        Heinäkuulla koko terveyskeskus suljetaan ja kaikki venyy .
        Yhtään ei ajatella mitä omaishoitaja joutuu kärsimään muistisairaan kanssa , kun ei edes ole mahdollisuutta saada hoidettavalle muistilääkitystä.


      • Anonyymi

        Kyllä terveyskeskuksesta voi ihan hyvin ajaa sairaan ihmisen pellolle edes kysymättä, mikä häntä vaivaa. Minä löysin hänet pellolta. Häntä ei enää vaivannut mikään. Pyysin poliisit paikalle, he tilasivat ruumiin noutajat.


    • Anonyymi

      Kerran puhelussa paikallisen SAS-toimiston erehdyin mainitsemaan sana "loma". Rouva alkoi pauhaamaan minulle, ettei omaishoitajilla mitään lomia ole, on vain vapaapäiviä.

      Minulla piti olla kahden viikon intervallivapaapäivät. Toimisto oli lyhentänyt ne edes minulle ilmoittama. Sain hoitolaitoksesta ilmoituksen, että omainen tulee vapaillani kotiin. Minun piti keskeyttää oma lomani ja mennä hoitamaan omaista.

      Toimistosta asiaa tiedustellessani, minulle sanottiin: Mitä valitat, sait pitää yli viikon (8 päivää 14 vrk vapaista).

      Näin meitä kohdellaan, halveksitaan meidän oikeuksiamme, poljetaan ja syljeskellään.

      • Anonyymi

        Tämä on jo törkeää henkistä väkivaltaa ja kaltoin kohtelua. Käsittämätöntä, onko suomi muka sivistysvaltio?

        Kantelun näistä kaltoin kohteluista pitäisi alkaa jokaisen tehdä.
        Mutta kenelle tai minne?


    • Anonyymi

      Luvattiin 4/2 -intervallijaksot, mutta unohdettiin kirjata. Pyysin sairaanhoitopiiristä kaikki tietoni, ei mitään merkintää. Enkä sitten saanut, ennen kuin kuukausien päästä.

      Muistakaa ottaa kuva kaikista puheluistanne ja niiden kestosta, muuten ette voi todistaa, että ootte edes soittaneet.

      • Anonyymi

        Omaishoidon tuen maksaja jätti ilmoittamatta meille omaishoitajille, että tuen maksupäivä oli siirretty kuukauden 15 päivästä viimeiseen päivään. Kun sitten kyselin rahojen perään ilmoittivat, että oalkanmaksu oli siirretty kuntaprohon. Kuukausi-ilmoitus pitää olla perillä jo kuukauden 2 oäivä jos mielii saada palkkionsa 15 pv. Postin kulku vie 4 pv.
        Netin kautta ei tähän puljuun ole mahdollisuutta tehfä kuukausi-ilmoitusta.

        Luulisi, että olisi ollut pieni homma kirjoittaa tiedote omaishoitajille asiasta.


    • Anonyymi

      Luin läpi tämän ketjun ja olen järkyttynyt kuinka paljon on epäoikeuden mukaisuutta omaishoitajien kohtelussa. Miten on mahdollista noin pienet palkkiot vaativasta työstä, joka säästää yhteiskunnan rahoja jos hoidettavat joutuisivat yhteiskunnan järjestämiin hoitopaikkoihin. Säästöähän tulee kymmeniätuhansia euroja vuodessa hoidettavaa kohti. Täytän ensi vuonna 80, asun 56-vuotiaan poikani kanssa omakotitalossamme. Mieheni kuoleman jälkeen 17v sitten poikani muutti luokseni asumaan hänen parisuhteensa kariuduttua. Olemme kumpikin olleet terveitä tähän asti, mutta olen sanonut pojalleni, ettei hänen pidä ryhtyä omaishoitajakseni missään tapauksessa ja nyt nämä lukemani ihmiskohtalot vahvistivat päätökseni.

      • Anonyymi

        Se tässä surullisinta onkin kun meille hoitajille valehdellaan.
        Omaishoitosopimusta tehdessä luvataan ilmaisia hoitotarvikkeita, kotisairaanhoitajan käynnit, vapaapäiviä, ja kaikkea hyvälle kuulostavaa.
        Lupaukset pidetään muutamia kuukausia, hyvällä tuurilla muutaman vuoden.
        Sitten aloitetaan palveluitten peruminen, hoitotarvikkeet ensin, sitte kotisairaanhoitajan käynnit harvenee ja lopulta nekin lopetetaan kokonaan. Jopa kielletään soittamasta kotisairaanhoitajalle jos apua tarvitsisit.
        Minulle on kotisairaanhoitaja ollut tuki ja turva hoitaessani sairasta vanhusta.
        Nyt minä olen yksin ammattitaidottomana vastuussa hoidettavasta, raskasta tämä käy voimille.

        Suomi on mätä maa joka ei heikompiosaisistaan huolehdi yhtään.


    • Anonyymi

      Ensimmäinen haastattelu ennen omaishoitajaksi ryhtymistä:

      Mitä ruokaa syöt, kuinka paljon, mihin aikaan? Syötkö välipaloja? Millaisia?
      Mitä ruokajuomaa juot, kuinka paljon? Mitä muuta juot? "Kirjoitan tähän: Ei käytä lainkaan alkoholia".
      Toimiiko vatsasi säännöllisesti? Entä virtsaaminen?
      Kuinka usein peseydyt? Missä? Mitä kaikkea peset?
      Mihin aikaan menet nukkumaan? Miten nukut? Missä nukut? Miksi et nuku?
      Millaisia harrastuksia? Eikö muita?
      Sosiaaliset suhteet? Onko parisuhde tyydyttävä?
      ...
      Seuraavaksi tytönhupakot tuomitsevat tapasi elää ja neuvotaan, miten pitää elää oikeasti.
      Yli kuuden vuosikymmenen elämän kokemuksellani kaduin omia tapojani sekä lupasin ja vannoin muuttavani tapani ja alistuvani järjestelmän ehtoihin.

      Tyhmintä, mitä olen koskaan tehnyt.

      • Anonyymi

        Ihnetyttää sekin kun oalveluohjaaja käy sosiaalitädin kanssa kotikäynnillä. Samalla tehdään pisteytys omaushoidon tuen takia.
        Asiat, jotka kaavakkeeseen täytetään kysytään hoidettavalta kuin munua omaishoitajaa ei olisikaan
        Vapaapäiviksi yritettiin inttervallihoitoon kerran kuukaudessa viikko. Sekin kysyttiin hoidettavalta. Ei suostunut menemään joka kuukausi. Eli 2 kuukauden vapaanu on maansntaista oerjantaihin. Maanantai menee hoidettavan inttervalliin vuentiin ja perjantai hajemuseen sieltä. Eli hyvin lomat oyörii.

        Samoin ihmettelen miksi inttervallihoito joka on omaishoitajan vapaan hoitojakso maksaa.
        Ei työläinrnkään maksa lomasijaisensa oalkkaa. Tosin hoidettavalle se maksu tulee ja käytännössä maksetaan omaishoidonpalkkiosta.


      • Anonyymi

        Älä, hyvä ihminen, käytä palveluseteleitä intervallihoidon maksamiseen. Menetät 95 euroo ja maksat 11,40 euroo omavastuuta, kun maksukaton täytyttyä maksat yhteensä 22,50 euroo/vuorokausi ja voit käyttää 95 euroo omaan hyvinvointiin.


    • Anonyymi

      Eduskunnan kyselytunnin satoa.
      Huolestuneita ollaan hoitohenkilökunnan palkoista ja jaksamisesta, aihettakin ehkä on olla.

      Mutta kuten odotettavissa olikin omaishoitajat sivuutettiin sanaakaan sanomatta, jaksaminen ja mitätön korvaus tekemästämme työstä, jäi täysin huomiotta.
      Sama meno jatkuu kuin aina ennenkin, omaishoitajat unohdetaan heti vaalien jälkeen.

    • Anonyymi

      Näin se on. Paljon huonoa saa lukea täällä.

      Samoja kokemuksia minullakin.

      Olisi saanut edes tehdä työtä rauhassa.Ei edes sitäkään.

    • Anonyymi

      Virallinen kymmenen vuoden omaishoitajuus on maksanut minulle yli 30 000 euroa.
      Terveyteni on mennyt viranomaisten kanssa asioista painiskellessa.
      Olen menettänyt kymmenen vuotta omasta elämästäni ja mieheni elämästä (ja olen kuullut siitä usein).
      Lastenlapseni joutuivat kasvamaan ilman mummon hellää hoitoa.

      Jos olet valmis vastaavaan, ala ihmeessä omaishoitajaksi.
      Minä en hoida enää ketään. En koskaan. En ikinä.

      • Anonyymi

        Minun elämästä on mennyt yli 20 v. omaishoidossa ja jatkuu vieläkin. Elinkautisvanki tässä omaishoidossa olen.
        Elämä valunut kuin hiekka tiimalasissa. Omasta elämästäni en ole nauttinut päivääkään sen jälkeen kun tähän pestiin painostettiin.
        Oikea perhe-elämä on jäänyt kokematta.

        En edes uskalla laskea paljonko olen menettänyt rahaa tässä omaishoidossa.
        Oma terveys nyt rempallaan. ..uni kateissa jaksaminen vähissä.

        Varmaan nämäkin kommentit täältä pian poistetaan kun meidän omaishoitajien ei saa muuta kuin hymyillä ja olla onnellisia julkisuudessa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      80
      3530
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      568
      3314
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3059
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2112
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      1951
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1898
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1875
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      144
      1522
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1301
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1292
    Aihe