Nim-pelin tietokonepelaajan algoritmikilpailu

Peliä pelataan mxn-ruudukolla. Pelaaja ottaa ruudukosta vuorollaan yhtenäisen, 1-levyisen pötkön (joko vaaka- tai pystysuunnassa) ruutuja pois. Peli päättyy, kun ruudukko on tyhjä ja voittaja on se, joka otti viimeisenä (eli tyhjensi ruudukon).

Täällä voi kokeilla:
https://codepen.io/minkkilaukku/full/qyzMqM/
Siellä oleva "AI"-pelaaja toimii tällä hetkellä täysin satunnaisesti. Tuossa on kaksi pelaajaa ja itse ollaan ensimmäisenä ottava ja toinen pelaaja on siis tietokone- ("AI"-) pelaaja.

Nytpä julistankin kilpailun siitä, kuka kirjoittaa parhaan funktion "getAiMove(board, maxLen)", joka siis saa parametreina ruudukon board sekä luvun maxLen, joka kertoo kuinka pitkän pötkön voi maksimissaan ottaa (tässä pelin perusversiossa tätä ei ole rajoitettu, maxLen=Infinity).
Ruudukko on objekti, jolla on ominaisuudet m ja n (dimensiot) sekä funktio hasCell(i, j), joka kertoo onko ruutu (i, j) paikallaan (vai onko se jo otettu).
Funktion kuuluu palauttaa tehtävä siirto listana otettavien ruutujen indekseistä {i, j}.

Pidetään sitten turnajaiset ja katsotaan kenenkä funktio voittaa. Ai niin funktio ei saa viedä yli kymmentä sekuntia mun kämäsellä läppärillä ja jos vie, niin sit käytetään tota satunnaisvalinta-funktiota.

Koitin etsiä olisiko tämän tyyppistä nim-peliä tutkittu ja mahdollisesti ratkaistu, mutta en löytänyt. Mitenkäs ois yks-ulotteinen versio tästä, mutta siinä tietenkin otettaisiin se yläraja oton maksimipituudelle käyttöön. Yhtenäisyysvaatimus taitaa tehdä tästä vähän erilaisen kuin perus "summaa sataan"-nimistä(?)

2

188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turbo-Urpo1

      Eikös tämä mene niin että:

      KUN ruudukon solujen määrä on pariton, voittaa ALOITTAJA
      KUN ruudukon solujen määrä on parillinen, voittaa VASTAPELURI
      KUN kumpikin tekee, vaikutukseltaan samanlaisen siirron.

      Kuvittele1x1 soluinen ruudukko, avaaja voittaa väkisin.

      Kuvittele 2x2 soluinen ruudukku, vastapeluri voittaa: koska
      Avaajan varatessa ylä rivin (A1,B1), vie vastapeluri alarivin (A2,B2)
      ( https://s25.postimg.cc/4hrsj61nz/Kolmas-peli.gif )

      TAI

      Avaaja varaa vain solu A1, niin vaikutukseltaan yhtä voimakas olisi B2 vastapelurille, jolloin on ihan sama varaako avaaja solun A2 vai B1, aina vastapelurille jää se viimmeinen solu.
      ( https://s25.postimg.cc/liaorumf3/Eka-peli.gif )

      TÄSSÄ esimerkissä random funktio tuottaa virheellisen (ei saman arvoinen) siirron, ja voittaja on taas aloittaja: ( https://s25.postimg.cc/aiphg93pr/toka-peli.gif ).

      VOITON avaimet on siinä että vastustaja tekee siirtonsa peilikuvana. Raahaa ja pudota, alla oleva console ikkunaan ja testaa.

      var MaxXsolut = 2;
      var MaxYsolut = 2;
      var sx1 = 2;
      var sy1 = 2;
      var sx2 = MaxXsolut - sx1 1;
      var sy2 = MaxYsolut - sy1 1;
      console.log(sx2);
      console.log(sy2);

      • Niinpäs onkin. Mutta eikös aloittaja voita kun jompi kumpi m tai n on pariton? Perustelisin sen niin, että aloittaja voi ottaa keskimmäisen rivin/sarakkeen, jolloin synty kaksi saman kokoista karsinaa ja tämän jälkeen aloittaja vain matkii toista pelaajaa aina eri karsinassa, kuin mistä tämä otti.

        Vähän piti tässä miettiä, mutta nyt nään myös tuon molemmat parillisia -tapauksen. Lauta pysyy aina symmetrisenä molemman keskiakselin suhteen, joten toisena pelaava pystyy aina matkimaan siirtoa.

        Tämä jälkimmäinen tapaus ei riipu maxLen:stä, mutta mitenkäs tuo ensimmäinen jos kokonaista riviä/saraketta ei pysty ottamaan, koska se on liian pitkä? No, joka tapauksessa turnaus on peruttu (kirjoitinko mä todellakin turnajaiset, lol), koska tämä osoittautui melko triviaaliksi. Mutta muutetaan lauta vaikka kolmioksi tai otetaan vaikka satunnaisesti joitain ruutuja pois, niin muuttuuko tämä peli mielenkiintoisemmaksi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      277
      5229
    2. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      59
      4769
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      96
      3744
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      51
      2760
    5. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      22
      2277
    6. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      46
      1883
    7. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      118
      1800
    8. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      99
      1536
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

      Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      71
      1115
    10. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

      https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      153
      1094
    Aihe