Havaintoja narsismista

Työelämä

Narsistinen ihminen osaa olla samaan aikaan kiero ja mielistelevä. Hän saa tilanteet näyttämään ulkopuolisten silmin tietynlaisilta, vaikka totuus olisi muuta. Samaan aikaan kun hän antaa pätevää ja fiksua kuvaa toisaalla, voi hän toisaalla käyttäytyä kuin räkyttävä koira. Mitä havaintoja olette tehneet itse narsismista?

Itselle kävi yksi päivä niin, että kun palasin lomalta töihin, alkoi eräs hankala ihminen saman tien räpättämään jostain tekemättömästä tehtävästä muiden kuullen. Tosiasiassa tämän tehtävän hoitamiseen oli vielä monta päivää aikaa. Sen suorittaminen ei vienyt kuin ehkä 10 min, mutta sen pystyi hoitamaan vain työpaikalla. Ulkopuoliset saivat tietysti tilanteesta sellaisen kuvan, että en ole hoitanut jotakin tärkeää tehtävää, mikä olisi pitänyt hoitaa. Tosiasiassa siihen oli vielä useampi päivä aikaa, eikä ollut kyse mistään ihmeellisestä asiasta.

Tämä eräs henkilö otti sitten kerran puheeksi, miten en ole osallistunut kaikkiin työpaikan kokouksiin. Enpä tietenkään ole, kun ei ole ollut silloin työvuoroa. Ei noissa kokouksissa koskaan ole kaikki kerralla paikalla, eikä voi edellyttää, että vapaapäiväläiset sinne vapailta tulisivat. Taas annetaan väärää kuvaa.

Myös tiedonkulku tämmöisen ihmisen kanssa mättää. Kun häneltä kysyy työvuoron kuulumiset, voi vastaus olla että ei ole tapahtunut mitään erikoista. Hetken päästä hän kuitenkin selittää jollekin toiselle työntekijälle tohkeissaan sen päivän poikkeavista tapahtumista. Näin sitä taas luodaan kuvaa ulkopuolisille tietämättömästä työntekijästä, jos joku asiakas sattuisi ko asiaan viittaamaan.

Tämmöisiä tilanteita ja lukuisia muita sitä pääsee tämmöisten ihmisten kanssa säännöllisesti kohtaamaan. Voi kun voisi lopettaa tämän työelämässä olemisen kokonaan.

73

1254

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hemmetillisiä

      Perheessä narsistiset vanhemmat saavat lapset tai lapsen/nuoren näyttämään erityisen tottelemattomalta ja vastahankaisiltamm. tokaisuin että "etkö joskus voisi tehdä niin kuin sanon", vaikka lapsi on jo niin kauhuissaan ettei ikimaailmassa uskaltaisi nikotella mitään asiaa vastaan. Ei edes ilmaista toivettaan vaatteidensa pesemisestä, joka olisi jo röyhkeää ja raivokohtauksen paikka. Sitten ehkä joskus taas esitetään kovinkin nuorekasta ja nuorta ymmärtävää nuoren haaksirikoissa ja vastamäissä, jotka nämä vanhemmat ovat itse aiheuttaneet. Ne nuoret katsos on sellaisia. Mitä milloinkin mikä vain palvelee heidän tarkoituksiaan nostaa itseään ja painaa toinen alas lavastaen tilanteita edukseen.

      • väärättunteet

        Kerran joku ulkopuolinen minua tuntematon peheen vanhemman kaveri kysyi että miksi en pidä perheen vanhemmasta tms. Kotona sain tämä vanhempi nännätteli kuin 5-vuotias että etkö pidä sellaisella pikkulapsen äänellä..?


      • nännättely
        väärättunteet kirjoitti:

        Kerran joku ulkopuolinen minua tuntematon peheen vanhemman kaveri kysyi että miksi en pidä perheen vanhemmasta tms. Kotona sain tämä vanhempi nännätteli kuin 5-vuotias että etkö pidä sellaisella pikkulapsen äänellä..?

        On hyvin tyypillistä narsulle.
        Yrittää saada toisen ihmisen
        vaikuttamaan yksinkertaiselle.


      • kohteenmukaan
        nännättely kirjoitti:

        On hyvin tyypillistä narsulle.
        Yrittää saada toisen ihmisen
        vaikuttamaan yksinkertaiselle.

        Entäpä jos tämä kohde onkin vähän yksinkertainen?


      • Työelämä

        Joo, olen samaa mieltä tästä! Normaalikin kiukuttelu nähdään häiriintymisen ja sairauden merkkinä. Laitetaan lapseen pahan leima jo lapsena. Nyt voikin kätevästi syyttää tuota pahaa lasta aivan kaikesta. Nähty on myös se, että kun nuori yrittää ensin asiallisesti huomauttaa vanhemmalleen jostakin epäkohdasta (esimerkiksi että jääkaapissa ei ole mitään ruokaa), niin asiaan ei aluksi reagoida. Ollaan kuin ei kuultaisi koko asiaa. Kun nuori sitten koventaa panoksiaan ja ääntään, niin alkaa kyselyt siitä, onko koulupäivä mennyt hyvin, onko harrastuksissa ollut jotakin ongelmaa, heitteleekö verensokerit ym. Lopulta vanhempi raivostuu tilanteeseen totaalisesti ja alkaa raivoamaan. Tämä kaikki on tietysti vain ja ainoastaan sen nuoren syytä. Nuorta aletaan sitten syyttämään vanhemman päivän pilaamisesta. Nuori saa kuulla olevansa ilkeä ja pahantahtoinen. Nuori on kuulemma haukkunut ja kiusannut vanhempaansa koko päivän, siitä nauttien. Tosiasiassa tilanne on kestänyt ehkä n.tunnin. Eli siinä vanhemman toiminnassa ei voi koskaan olla mitään parannettavaa. Aina löytyy nuoren käytökseen syy huonosta koulupäivästä tai ilkeydestä tai mistä tahansa muusta, kuin siitä, että huomautus oli ihan asiasta tehty ja aluksi sanottu ihan asiallisella mielellä.


      • asdfklöh
        kohteenmukaan kirjoitti:

        Entäpä jos tämä kohde onkin vähän yksinkertainen?

        Narsisti on kuitenkin umpikiero.


      • jakolasku
        nännättely kirjoitti:

        On hyvin tyypillistä narsulle.
        Yrittää saada toisen ihmisen
        vaikuttamaan yksinkertaiselle.

        Näinhän se on, narsisti yrittää nolata uhrinsa julkisesti. Ja tosiasiassa hänhän ei siinä paljasta tuolloin, kuin oman tyhmyytensä.


      • ujhygtfkij

        Läheiseni hautajaisissa narsisti yritti nolata, en yllättynyt ,kun tiesin, että häikäilemättömyys on narsistin tunnuksia. Narsisti kuului myös sukulaisjoukkoon, joten oli jonkinverran tietoa ennakkoon.


    • vnfjfkjf

      Metodi on kaksoissidosviestintä. Lukekaa ja viisastukaa!

    • Työelämä

      Tässä lisää havaintoja. Olen hiukan muuttanut joitakin kohtia, jotta ei tunnistettaisi, mutta kuitenkin itse idea pysyy samana.

      Kalenteriin on merkitty, että klo 13 alkaa palaveri, johon mennessä minun pitäisi tehdä erilaiset järjestelyt valmiiksi. Paikalle on tulossa vieraita, jotka ovat erittäin tarkkoja, että palaveri alkaa ajallaan ja että järjestelyt on tehty hyvin. Jos näin ei ole, niin puhelin sai jatkuvasti ja valituksia satelee. Noh, aamullapa sitten eräs eräs työntekijä väittää, että aika onkin klo 14 eikä klo 13. Perustelee asiaansa sillä, että on itse ollut se, joka on palaverista sopinut, joten tietää kyllä, milloin se alkaa. Ei ota kantaa siihen, miksi on kirjannut kalenteriin "väärän" ajan.

      Onneksi paikalla sattui kuitenkin olemaan muitakin työntekijöitä, jotka olivat olleet paikalla, kun ko henkilö oli puhelimessa palaveri-aikaa sopinut. Onneksi nämä harjoittelijat avasivat myös suunsa ja vakuuttivat ajan olevan klo 13, sillä olivat itse kuulleet puhelun ja olleet paikalla, kun asiasta oli keskusteltu. Tämä eräs henkilö väitti silti aikansa vastaan väittäen ajaksi klo 14, mutta joutui lopulta perääntymään ja tarkistamaan itse asian soittamalla palaveriin tulijoille. Oikea aika oli se kalenteriin merkitty klo 13. Jos nämä muut ihmiset eivät olisi olleet paikalla avaamassa suutaan, olisin luottanut hänen sanaansa ja tehnyt järjestelyt vasta kahdeksi. Olisin myös vaikuttanut epähuolelliselta idiootilta, joka ei osaa lukea edes kalenteria oikein ja saa monen ihmisen suuttumuksen niskoihinsa! Yritäpä tässä sitten jälkikäteen muille todistaa henkilön ristiriitaisia puheita, kun muuta mustavalkoista ei ole olemassa, kuin kalenteriin täysin oikein merkitty aika! Eli erittäin kieroa peliä osaavat pelata!

    • avenger7

      Vaihda työpaikkaa. Ja myöhemmin kosta tälle kiusaajallesi vetämällä vaikka tattiin sitä kunnolla pimeällä kadulla.

      Onneksi olen jo poissa työelämästä vaikkakin olinkin oma työnantajani joskus aikoinaan. On karmeaa olla tuollaisella myrkyttyneellä työpaikalla.

      • ohutnahkaiset

        Oliko toi nyt sitten oikein narsistin toimintaa, kun muisti ajankohdan väärin?


      • Työelämä

        Ööh, no jos paikalla on sattunut olemaan usea kuulija, jotka ovat ajan kuulleet sitä sovittaessa, niin mitenköhän todennäköistä on, että kumpikin heistä muistaa keskustelun väärin? Miksi jankata näitä ihmisiä ja omaa kalenterimerkintää vastaan? Miksi merkitä ensin oikea aika kalenteriin, mutta myöhemmin väittää ajaksi jotain muuta? Nojoo, onhan siinä pieni mahdollisuus, että tapahtuma oli puhdas vahinko. Vaikka vahinko olisi ollutkin, niin osallistujien silmissä minä olisin ollut se syyllinen, enkä ko henkilön kohdalla luota ollenkaan siihen, että olisi myöntänyt virheensä. On ennenkin ihan puhtaasti valehdellut kahvipöydässä, vaikka kuulijat ovat tienneet totuuden ja siitä muistuttaneet.


      • ohutnahkaiset
        Työelämä kirjoitti:

        Ööh, no jos paikalla on sattunut olemaan usea kuulija, jotka ovat ajan kuulleet sitä sovittaessa, niin mitenköhän todennäköistä on, että kumpikin heistä muistaa keskustelun väärin? Miksi jankata näitä ihmisiä ja omaa kalenterimerkintää vastaan? Miksi merkitä ensin oikea aika kalenteriin, mutta myöhemmin väittää ajaksi jotain muuta? Nojoo, onhan siinä pieni mahdollisuus, että tapahtuma oli puhdas vahinko. Vaikka vahinko olisi ollutkin, niin osallistujien silmissä minä olisin ollut se syyllinen, enkä ko henkilön kohdalla luota ollenkaan siihen, että olisi myöntänyt virheensä. On ennenkin ihan puhtaasti valehdellut kahvipöydässä, vaikka kuulijat ovat tienneet totuuden ja siitä muistuttaneet.

        Tässä asiassa kiinnostaa etupäässä se, miksi hänet luokitellaan narsistiksi. Ei jokainen henkilö tekoineen joka ei itseä miellytä ole narsisti.


      • Työelämä
        ohutnahkaiset kirjoitti:

        Tässä asiassa kiinnostaa etupäässä se, miksi hänet luokitellaan narsistiksi. Ei jokainen henkilö tekoineen joka ei itseä miellytä ole narsisti.

        Olen kirjoittanut ketjuun kokemuksiani narsismista. Eli narsistisesta käytöksestä, mitä toki esiintyy myös ihan tavallisilla ihmisillä. Olen myös kysellyt muiden kokemuksia, mitä ovat tehneet narsismista. Jos tarkkoja ollaan, en ole väittänyt ketään narsistisen persoonallisuushäiriön omaavaksi henkilöksi. Tähän ketjuun voi siis kirjoittaa havaintojaan käytöksestä, mikä voidaan lukea narsistiseksi, ilman että henkilön täytyy ehdottomasti olla itse narsisti. Itse asiassa karsastan ehdottomia diagnooseja ja leimoja.


    • Työelämä

      Tässä lisää havaintoja, edelleen ympäristöjä hieman muutellen:

      -Uusi työntekijä istuu toimistossaan tekemässä töitä, oven ollessa kiinni. Tämä häiritsee joitakin suunnattomasti, kun eivät pysty tarkkailemaan jokaista henkilön liikettä eivätkä kuule hänen puheluitaan. Levitetään huhua ja juoruja, että tekeeköhän siellä töitään ollenkaan, osaako edes hommaansa, yrittääkö salata jotain, kun ei voi työskennellä ovi auki jne. Jossain vaiheessa tästä jopa huomautetaan työntekijälle. Toivotaan, että työskentelisi jatkossa ovi auki, jotta toiminta olisi avoimempaa ja koska työntekijään ei pystytyä vielä luottamaan. Noh, työntekijä toimii ohjeen mukaan ja alkaa työskentelemään avoimin ovin. Pian se suljetusta ovesta valittaja tuleekin itse läpsimään ovea kiinni. Selittää, että ei ole korrektia, että ulkopuoliset kuulevat hänen puheluitaan ym, että eikö työntekijä itse tajua sulkea oveaan. Eli tekeepä niin tai näin, se on aina väärin.

      -Eräs työntekijä on sitä mieltä, ettei kenenkään tule suostua ylimääräisiin työvuoroihin tai muutoksiin työajassa/vuoroissa. Tämä kun tekee hallaa työntekijän oikeuksille eikä työntekijän tarvitse joustaa. Jostain kumman syystä työntekijä itse ei noudata tätä ohjettaan, vaan tekee tuplavuoroa, ylityötunteja ja vuoronvaihdoksia esimiehen toivomuksesta esim. silloin, kun se tietää hieman enemmän rahaa. Jälkikäteen sitten esiintyy hyväntekijänä, joka on pelastanut työyhteisön pulasta. Onhan hän suostunut johonkin, mihin muut eivät ole suostuneet. Hän on se hyvä ihminen, joka saa nyt esimieheltä kiitosta joustavuudestaan. Korostaa työkavereilleen (niille, ketä on kieltänyt suostumasta muutoksiin), miten me työntekijät ollaan täällä työnantajan tarpeita varten ja että miten katastrofaalista olisi ollut, jos kukaan ei olisi suostunut tekemään niin kuin hän. Seuraavana päivänä sitten raivoaakin hänelle koituneesta haitasta, mitä muutos aiheutti, kun ei ollut muita innokkaita tekijöitä.

    • Työelämä

      -Firman piikkiin on tilattu reilusti ruokaa henkilökuntaa varten. Niin reilusti, että siitä osa menee hukkaan. Henkilökunta syö ruokaa tavanomaisessa paikassa ja paikalle tulee myös sijainen. Sijainenkin ottaa ruokaa, sillä kuuluuhan se samalla tavoin hänelle, kuin muillekin. Jälkikäteen eräs aloittaa tästä pahat puheet. Miten tökeröä on, että sijainen siinä syö vaikka paikalla ramppaa siivoojaa ym "ulkopuolista". Että mitähän hekin ajattelevat, kun tässä firman piikkiin mässäillään? Jostain kumman syystä tämä sama käytös ei ole ollenkaan tökeröä silloin, kun paikalla on vain vakihenkilökuntaa, vaan ihan normikäytäntö. Paikalle tulee myös opiskelija. Opiskelija taas laitetaan maksamaan ruuastaan siitä huolimatta, että osa ruuasta menee jokatapauksessa roskiin.

    • Työelämä

      Narsistisen ihmisen sosiaalinen vuorovaikutus on vähintäänkin kummallista ja vaivaannuttavaa. Kun työyhteisössä ollaan yhdessä koolla yhteisten asioiden käsittelyä varten, niin tämä narsistinen ihminen kaappaa huomion itselleen. Hän alkaa riitelemään, sättimään ja osoittelemaan muita. Hän ei anna muille puheenvuoroa ja jos antaakin, niin alkaa pian puhumaan päälle ja keskeyttää puhujan. Näin hän lamauttaa muut ja saa haluamansa estradin itselleen. Vahva esimies laittaisi tälle toki stopin, mutta heikko esimies ei siihen ryhdy vaan antaa henkilön rellestää. Yhteisistä tilanteista on tullut kaameita, ahdistusta herättäviä tapahtumia, vaikka asian pitäisi olla päinvastoin.

      Vahva, kontrolloiva narsisti pystyy pahimmillaan myös sanelemaan sen, ketä otetaan töihin. Hän haluaa työkavereikseen häntä hännysteleviä persoonia. Ne ketkä eivät sellaisia ole, ovat epätoivottujen listalla. Heille huomautellaan pienimmistäkin unohduksista, heitä parjataan selän takana muille, heidän nimensä mainitaan aina huonoissa yhteyksissä saaden heidät näyttämään syyllisiltä ja osaamattomilta.

      Tämän henkilön mielestä työelämässä on myös tärkeää osata juuri niitä asioita, missä hän on taitava. Kun hän on hyvä asiassa a, niin hänen mielestään kaikkien muidenkin pitäisi olla. Vaikka työssä tarvitaan yhtä hyvin, kenties jopa paljon enemmän muitakin taitoja, niin narsistin mielestä hänen itsensä ei ole pakko niitä hallita, jos se ei häntä kiinnosta. Hän on valmis jopa kouluttamaan muita näistä itselle tärkeistä asioista, mutta kun hän itse joutuu koulutukseen opettelemaan itselleen hankalia asioita, niin hän käyttää sen jurputukseen ja väittelemiseen vetäjän kanssa. Hänen mielestään niiden asioiden opettelu on turhaa ja hyödytöntä. Hän arvostaa vain omaa osaamistaan, eikä ymmärrä että työn suorittamisessa tarvitaan muitakin taitoja kuin hänen ja sitä kautta myös toisenlaisen osaamisen ihmisiä. Hän ei siis tunnu näkevän ihmisten erilaista osaamista työyhteisön rikkautena vaan enemmänkin ärsytyksenä ja huolenaiheena.

      Jostain kumman syystä tällekin ihmiselle löytyy omat hännystelijänsä. On jotenkin käsittämätöntä, että tuollaista käytöstä tuetaan samaan aikaan, kun niitä normaalikäytöksisiä ihmisiä katsotaan halveksuen. Jos narsistilla on ruuvit sekaisin päässään, niin sitä se on kyllä hännystelijöilläkin. Vihaan sitä ylpeää ylenkatsetta ja valheellisuutta ja pahuutta, mitä nämä ihmiset sisältävät.

    • Työelämä

      -Häiriöinen ihminen saattaa käyttäytyä kuin yläasteen häirikkö. Hän keskeyttää jatkuvasti, ei kuuntele, ei kunnioita, ei anna tunnustusta muille kuin ystävilleen. Hän näyttää naamallaan, kun ei-toivottu henkilö saapuu huoneeseen. Hän saattaa laukoa jopa vitsejä jostakin ei-toivotun henkilön ominaisuudesta, hänen ollessa paikalla. Hän tekee kummallisia vihjauksia liittyen esim. ei-toivotun henkilön uskontoon tai poliittiseen ryhmään tai sairauteen ja alkaa parjaamaan tuota uskontoa/ryhmää tai puhumaan alentuvasti hänen kärsimästään sairaudesta. Tämmöisellä ihmisellä ei ole mitään rajoja eikä normaalia häveliäisyyttä. Hän saattaa leimata heiveröisin perustein toisen jopa mt-ongelmaiseksi, samalla kyseenalaistaen lääkärin diagnosoimat fyysiset sairaudet. Tätä kaikkea säestetään vaivihkaisilla vilkauksilla kohteeseen, nauraen ja pilkaten. Kaikesta öykkärimäisyydestään huolimatta tämä henkilö korostaa omaa herkkyyttään, avuliaisuuttaan ja hyvyyttään. Kylläpäs hän on hyvä ihminen, kun jaksaa käydä katsomassa äitiään ja kun toimii vielä hyväntekeväisyydessäkin.

      Pahinta on, jos tämmöiset ihmiset toimivat samassa organisaatioissa eri osastoilla, verkostoituen toistensa kanssa. Tällöin he pystyvät suosittelemaan toinen toistaan erilaisiin tehtäviin ja vastaavasti dissaamaan heille epämieluisia henkilöitä. Jos esimies on fiksu, niin hän osaa tehdä itse omat päätöksensä ja havaintonsa, ilman näiden vaikutusta. Jos taas esimies sattuu olemaan näiden kaveri, on homma vaikeampaa. Tällöin jopa uuden työpaikan saaminen voi vaikeutua valheellisten lausuntojen takia (näin kävi eräälle työntekijälle, vaikka muista paikoista tuli suosituksia).

      Vaikka sitten kävisikin niin, että esimies olisi vahva eikä muiden vietävissä, niin ei sen palkatun ihmisen asema tule välttämättä olemaan helppo. Hänet saatetaan ahdistaa henkisesti nurkkaan, eristää porukasta ym. Häntä kohtaan käyttäydytään vihaisesti, ilman syytä. Etsitään vikoja. Urkitaan tietoja. Kyseenalaistetaan osaaminen. Kehoitetaan jopa suoraan hakemaan toiseen paikkaan töihin.

      Enpä olisi koskaan uskonut, miten sairasta touhua näihin piireihin mahtuu.

    • Työelämä

      Siitä on jo aikaa, kun olen viimeksi kirjoittanut. Tässä yksi esimerkki häiriöisen ihmisen/ihmisten toiminnasta:

      -Kun häiriöinen ihminen kohtaa henkilön, joka näkee hänen käytöksensä läpi eikä osoita mielenkiintoa häntä tai hänen alamaisiaan kohtaan, alkaa oudot puheet kohteesta. Sama voi tapahtua myös silloin, jos kohde on alussa kaveerannut näiden ihmisten kanssa mutta myöhemmin ottanut etäisyyttä huomatessaan näiden epäluotettavuuden. Aivan kuin häiriöinen ihminen miettisi mielessään, että "mikä tuota vaivaa, miksi seurani ei pure häneen". Tämä täytyy sitten tavalla tai toisella kostaa kohteelle.

      Kohde saatetaan ottaa tarkkailun kohteeksi. Jos kohde reagoi negatiivisesti häiriöisen ihmisen lähellä, on tämä oivaa materiaalia häiriöiselle ihmiselle kohdetta vastaan. Esim. jos kohde muuttuu häiriöisen seurassa jäykemmäksi tai ärtyisämmäksi vältellen tämän seuraa, aletaan vihjata kohteella olevista mt-ongelmista. Häiriöinen ihminen alkaa kätyreineen tarkkailemaan kohdetta. Hän etsii merkkejä sortuvasta mielenterveydestä ja saa aivan normaalitkin tunnereaktiot ja persoonallisuuteen liittyvät ominaisuudet näyttämään epäilyttävältä.

      Muille ihmisille toiminta naamioidaan huolestuneisuudeksi. Kohde ei pysty tekemään oikein mitään ilman, että hän saa tuntea silmät selässään. Tuntuu kuin häiriö ihminen tai hänen kätyrinsä olisi kaikkialla. Häiriö ihmisen välttely nähdään eristäytymisenä. Kun kohde poistuu puhumaan puheluitaan muiden ulottumattomiin, on kyse ongelmien salailusta. Jos kohde käy yksin kahvilla, on sekin epäilyttävää. Jos kohde on tavallista hiljaisempi tai puheliaampi tai levottomampi tai rauhallisempi, kovempi tai tunneherkempi, mitä ikinä nyt onkaan, niin kyse on kohteen sortuvasta mielenterveydestä. Kun on kyse inhimillisistä puutteista, niin kohteella ilmetessään ne ovat materiaalia häntä vastaan. Jos taas on kyse häiriö ihmisen puutteista, niin ne ovatkin hyväksyttäviä ja ymmärrettäviä. Parasta olisi pystyä olemaan reagoimatta ja oma asiallinen itsensä. Pikkuhiljaa häiriöihminen kuitenkin nakertaa kohteensa mielenterveyttä pala palalta ja odottaa hetkeä kun kohde sortuu. Tällöin hän pääsee voitonriemuisesti toteamaan, että "mitäs minä sanoin".

      Oman havaintoni mukaan kohteeksi otetaan ihminen, joka ei ole myötämielinen häiriö-porukalle. Häntä ei kiinnosta kuuluminen tuohon joukkoon vaan hän on luonteeltaan itsenäinen ja ehkä hieman erillään muista. Kohteena oleva ihminen saattaa vain haluta tehdä hyvin työnsä eikä häntä kiinnosta juoruringit tai kuuluminen sosiaaliseen mediaan. Kohde saattaa olla ihminen, joka näkee häiriintyneen persoonan ja toiminnan läpi. Siksi hänet pitää eristää muista ja hänet täytyy saada näyttämään naurettavalta ja mielenvikaiselta muiden edessä.

      • tgrtgrtgrtgr

        Narsisti ei itse tiedä tekevänsä noin. Hänellä on täysin oma maailma ja hän katselee asiat aina nurjalta puolelta. Koska hän ei koskaan löydä pienintäkään vikaa itsestään, ei hän voi uskoa että hän itse aiheuttaisi uhrissa mielialan muutoksen vihaisemmaksi ja jäykemmäksi. Sama kuin irvisteli jollekin itse sitä huomaamatta ja kun se aiheuttaa toiselle jonkin reaktion alkaisi ihmetellä mistä reaktio johtuu. Kun joutuu mulkun ihmisen seuraan, onhan sillä huonoja henkisiä vaikutuksia. Mulkku ei vaan itse huomaa olevansa mulkku. Natsisti ei kontrolloi itseään, eikä ole estoja puheelle.


    • jakolasku

      "(lainaus edeltä)Oman havaintoni mukaan kohteeksi otetaan ihminen, joka ei ole myötämielinen häiriö-porukalle. Häntä ei kiinnosta kuuluminen tuohon joukkoon vaan hän on luonteeltaan itsenäinen ja ehkä hieman erillään muista. Kohteena oleva ihminen saattaa vain haluta tehdä hyvin työnsä eikä häntä kiinnosta juoruringit tai kuuluminen sosiaaliseen mediaan. Kohde saattaa olla ihminen, joka näkee häiriintyneen persoonan ja toiminnan läpi. Siksi hänet pitää eristää muista ja hänet täytyy saada näyttämään naurettavalta ja mielenvikaiselta muiden edessä."

      Narsistihan voi mennä niin pitkälle, että aloittaa mustamaalauskampanjan ja levittää perättömiä juttuja. Minun kimppuuni kävi tälläinen luonnehäiriöinen ihminen. Soitteli kotiin ja uhkaili oikeustoimilla ja sanoi, minun syyllistyneen siihen että " olen pilannut 30 ihmisen elämän käytökselläni". Vaikka olen tavallaan ulkopaikkakuntalainen ja en edes tunne täältä 30 ihmistä. Siis syytökset ovat käsittämättömiä.

      • Työelämä

        Nuo syytökset ovat tosiaan monesti aivan älyttömiä ja jopa vainoharhaisia. Ei välttämättä tarvitse kuin istua hiljaa häiriöihmisen kanssa samassa huoneessa, niin jopa tuosta kehitellään ongelmaa ja syytöstä. Myös perustelut asioille voivat olla naurettavia.

        Kun on kyse narsistin tai kaverinsa heikkouksista, vaaditaan niille sääliä ja ymmärrystä. Mikäli on kyse kohteena olevan puutteista, sörkitään niitä empatian sijaan veitsellä ja käytetään lyömäaseena.


    • Työelämä

      -Narsistinen ihminen on ihminen, kenellä täytyy aina olla joku kiikarissa mollaamis-tarkoituksia varten. Kun yksi pelinappula on saatu pelattua pelistä pois, etsitään toinen tilalle. Kohdetta mollataan mahdollisimman monille eri ihmisille. Hänen toimintansa halutaan asettaa kyseenalaiseen valoon. Epäillään ammattitaitoa, väitetään valehtelijaksi, sepitetään epämääräisiä tulkintoja kuulijoille. Lähetetään kätyreitä sopivissa tilanteissa vihjailemaan luottamuksellisista asioista. Tuntuu, kuin seinilläkin olisi korvat. Tämä kaikki on kovin hämmentävää uhrille. Tuntuu, kuin elintila pienenisi ja pienenisi ja ahdistus vain kasvaa. Kehenkään ei voi luottaa. Pahimmillaan uhri jää yksin ajatuksineen ja tunteineen.

    • Työelämä

      Tämä mustamaalaamiskampanja voi alkaa alussa melko pienillä ja neutraaleilla tavoilla. Silti jo ne pienet merkit voivat aiheuttaa herkistyneessä kohteessa epäluuloa ja epämukavia aavistuksia.

      Häiriöihminen saattaa esim.olla ensin oikein reilulla ja mukavalla tuulella, mutta kun joku toinen työntekijä tulee paikalle, aletaankin nöyryyttämään ja näpäyttämään kohdetta. Käytetään harhaanjohtavia sanavalintoja, tarjotaan apua yksinkertaisen tehtävän suorittamiseen (minkä kohde kyllä osaa), esitetään kysymyksiä sävyyn, mikä luo väärää mielikuvaa.

      Narsistinen henkilö voi esim.täysin tilanteeseen riippumatta kysyä yhtäkkiä vihaisesti että "oletko taaskaan lukenut palaverimuistiota? Minä voin näyttää mistä sen löydät". Vaikka ei olisi mitään syytä epäillä, miksi kohde ei niin tekisi. Tai hän voi kysyä, että "joko työt on alkanu sujumaan", vaikka kohde on saanut työstään hyvää palautetta. Hän voi myös lähestyä kysymällä, että "oletko nyt varmasti tehnyt tuon tehtäväsi kunnolla" vaikka siirtää itse tehtäviään muille ja yrittää päästä mahdollisimman helpolla. Mikäli kohde reagoi rauhallisesti, saatetaan seuraavaksi vetää mukaan esimies ja aletaan keksiä oudompia ja oudompia syytöksiä esim.kohteen käytöksestä tai mielentilasta. Mikäli kohde joutuu tämän jälkeen sairaslomalle tai haluaa vähentää töitään, niin tämä vain tehostaa narsistisen henkilön luomaa mielikuvaa.

      On hämmästyttävää, miten vääristyneessä maailmassa narsistiset henkilöt elää. Kun asiakas tai työkaveri alkaakin kehumaan kohdetta narsistin kuullen, ei hän ole huomaavinaankaan tai perään on keksittävä jokin moite. Vaikka narsisti itse olisi tehoton ja terveydeltään riskialtis valinta, niin hänen täytyy mollata itseään tehokkaampia työntekijöitä.

      • minkähäntakia

        Huvittaa, kun jokainen vittumainen henkilö nimetään narsistiksi.


      • jakolasku
        minkähäntakia kirjoitti:

        Huvittaa, kun jokainen vittumainen henkilö nimetään narsistiksi.

        No usein miten se työpaikkakiusaaja on luonnehäiriöinen. Normaalilla ihmisellä ei ole tarvetta tukea itseään, muita mitätöimällä. Kun työntekijä myy oman osaamisensa työnantajalle palkkaa vastaan, työajankäytön pitäisi olla sen mukaista. On kummallista, että luonnehäiriöinen saa täyttä palkan kiusaamisesta ja työaikahäirinnästä.


    • Työelämä

      Narsistinen henkilö on myös taitava käyttämään muita ihmisiä asiansa ajamiseen. Hän saattaa esim.aloittaa s-postinsa sanoilla, että miten esimieheltä/työkaverilta/asiakkaalta on tullut palautetta, että ________ . Asia saattaa kyllä olla oikea ja sellainen mistä on hyväkin puhua, mutta koska kyseessä on narsisti, esitetään asia mahdollisimman teatraalisella ja ylireagoivalla tavalla. Luulen että tarkoituksena on herättää pelkoa. Epäkohdan esittäminen jonkin toisen nimissä on myös narsistille helpompi ja uskottavampi vaihtoehto.

      Tässäkin tilanteessa avoimuus, rehellisyys ja rauhallisuus auttavat paljon. Kun ottaa yhteyttä suoraan palautteenantajaan, niin monesti tämä kääntyy itselle voitoksi. Selviää, ettei asia ole ollenkaan niin dramaattinen, mitä narsisti antanut ymmärtää. Se, minkä narsisti on esittänyt vaatimuksena, onkin ollut jokin vasta pohdinnassa oleva asia. Parhaassa tapauksessa kohde saa kuulla olevansa hyvä työntekijä ja kuulee, miten jotakin asiaa ollaan tässä yhdessä yleisesti pohdittu, että miten toimitaan. Totuus on siis ollut se, että narsisti on korvat höröllä kuunnellut jotakin keskustelua, poiminut siitä parhaat palat ja käyttää sitä muita vastaan, ikäänkuin kyseessä olisi maailmanluokan virhe

      • pirsisti

        Narsistinen ei oikeasti tee mitään vaan ratsastelee toisten töillä. Siksi hän pn vähän joka asiassa mukana mutta vain pinnallisesti. Ylhäältäpäin se näyttää että siinä vasta ekspertti jolla on monta rautaa tulessa. Todellisuudessa sitten ei yhtäkään...


    • Työelämä

      On mielenkiintoista, miten joidenkin näiden ongelmallisten ihmisten lähellä on jo melko nopeasti selittämätön pahan olon tunne. Itse olen sen verran tälle herkistynyt, että jos tiedän aamulla kohtaamisen olevan tulossa, saatan jopa oksentaa. Tuntuu, kuin tämmöisen ihmisen kautta joutuisi tahtomattaan tekemisiin jonkin pahuuden voiman kanssa. Olo tällaisen lähellä on sietämätön. Hänen läsnäolonsa aiheuttaa jopa voimakkaita fyysisiä oireita, mitkä vaikeuttavat työntekoa. Tiedän kyllä, miten pelko tai arkuus eivät auta asiaa, mutta heistä aivan kuin vyöryy jokin musta, negatiivinen energiakenttä suoraan kohti.

      Välillä olen tuntenut tätä kuvottavaa oksetusta ja sairaudentunnetta etukäteensilloinkin. kun kohtaamista ei alunperin pitäisi olla tulossa, mutta sitten yllättäen niin tapahtuukin. Aivan kuin saisi jo etukäteen varoitusmerkkejä, että näin tulee käymään. Aivan kuin heidän energiansa yltäisi jopa kotiini asti.

      Tämä voi kuulostaa hullulta, mutta näiden kanssa ylipäätään kaikki on hullua.

      • poiuytrdfgh

        Vastaan nyt tähän ketjuun, koska minulla on aivan samanlainen kokemus vanhemmistani. Tänään heidän autonsa ajoi ohitseni ja tulin samassa hetkessä pahoinvoivaksi. Ja juurikin koen heidän vuokseen joutuneeni pahan kanssa tekemisiin tahtomattani, Vielä kun ympristö ei meinaa hyväksyä tästä hirvittävästä kuvioista irtautumista, eikä sekään nyt ihan hyvyydeltä tunnu..


      • pukkaa

        Narsistilla tulee mahtava olo, kun hän voi syyttää omasta käyttäytymisestään uhriansa. Eli kun syyttää sitä uhriansa saatananpalvonnasta/narsismista, niin käänteisesti tekee sitä itse. Kannattaa pitkälti pysyä omassa "seurakunnassa" johon juurikin kuuluu ne omat läheiset ja suku ja kenet sitten haluaa sinne kuuluvan. Ihan omalta kohdaltani, rakastan aivan älyttömästi heitä vikoineen ja hyveineen. Omat läheiset antaa sinulle anteeksi suuriakin mokia jos niitä on sattunut. Ventovieras tekee oman mielensä arvioinneilla sinusta omituisiakin diagnooseja olettaen sinun omaavan juuri samanlaisen elämänkokemuksen, kuin hänellä itsellä on. Eli ei sinuun halua edes tutustua. En yleistä siltikään, tämä oli vain yhden yksityisen havannoijan mielipide.

        Onkohan kyseessä jotain tissivihaa, kun parisuhteissaan useasti epäonnistunut nainen alkaa ahdistelemaan samaa sukupuolta ja syyttää ahdisteluistaan aina uusia kohteitaan. Tykkään näistä palstan kiinnostavista aiheista. Mutta totta poistavat aina ne keskustelut, mitkä eivät tue heidän omaa narsismiaan. Huomasitko muuten kuinka keskustelu tyrehtyi toviksi? Vaikka juurikin oli niitä "uusia oikeista asioista kirjoittelijoita" tullut palstalle.

        Ja joo vaikka en tiiä mistä puhut, niin oon kyllä kanssa samaa mieltä, että toisten perheisiin sekaantuminen on sairasta ja lapsiin kohdistuvaa henkistä manipuloivaa väkivaltaa ihmisiltä jotka eivät edes oikeasti kuuntele vaan kuin robotti toteuttavat omaa fantasiaansa ja teoriaansa tahi jonkun fariseuksen jolla on ollut useita uhreja ja kirjottaa kirjaa narsismista ja siihen uskotaan kuin raamattuun. Oman järjen, maalaisjärjenkäyttö ei ole sallittua narsismipiireissä. Mut jatketaan seurailua, moikka.


      • huomioita
        pukkaa kirjoitti:

        Narsistilla tulee mahtava olo, kun hän voi syyttää omasta käyttäytymisestään uhriansa. Eli kun syyttää sitä uhriansa saatananpalvonnasta/narsismista, niin käänteisesti tekee sitä itse. Kannattaa pitkälti pysyä omassa "seurakunnassa" johon juurikin kuuluu ne omat läheiset ja suku ja kenet sitten haluaa sinne kuuluvan. Ihan omalta kohdaltani, rakastan aivan älyttömästi heitä vikoineen ja hyveineen. Omat läheiset antaa sinulle anteeksi suuriakin mokia jos niitä on sattunut. Ventovieras tekee oman mielensä arvioinneilla sinusta omituisiakin diagnooseja olettaen sinun omaavan juuri samanlaisen elämänkokemuksen, kuin hänellä itsellä on. Eli ei sinuun halua edes tutustua. En yleistä siltikään, tämä oli vain yhden yksityisen havannoijan mielipide.

        Onkohan kyseessä jotain tissivihaa, kun parisuhteissaan useasti epäonnistunut nainen alkaa ahdistelemaan samaa sukupuolta ja syyttää ahdisteluistaan aina uusia kohteitaan. Tykkään näistä palstan kiinnostavista aiheista. Mutta totta poistavat aina ne keskustelut, mitkä eivät tue heidän omaa narsismiaan. Huomasitko muuten kuinka keskustelu tyrehtyi toviksi? Vaikka juurikin oli niitä "uusia oikeista asioista kirjoittelijoita" tullut palstalle.

        Ja joo vaikka en tiiä mistä puhut, niin oon kyllä kanssa samaa mieltä, että toisten perheisiin sekaantuminen on sairasta ja lapsiin kohdistuvaa henkistä manipuloivaa väkivaltaa ihmisiltä jotka eivät edes oikeasti kuuntele vaan kuin robotti toteuttavat omaa fantasiaansa ja teoriaansa tahi jonkun fariseuksen jolla on ollut useita uhreja ja kirjottaa kirjaa narsismista ja siihen uskotaan kuin raamattuun. Oman järjen, maalaisjärjenkäyttö ei ole sallittua narsismipiireissä. Mut jatketaan seurailua, moikka.

        Huomasin kyllä, että keskustelu tyrehtyi, kuten senkin oudon ilmiön, että kun uutta kirjoittajaa tulee, niin jotenkin täällä alkaa outo käyttäytyminen. Yleensähän täällä on tapana todistaa, ettei lue tai kirjoita muilla suomi-palstoilla, vaikka olen huomannut sellaistakin, että jossakin ryöpsähtää, kun täällä on luukut pantu kiinni. Tällä kertaa kiinnostava ketju on avioero palstalla otsikolla ero narsistista. Erikoista, että siellä voi vapaasti tuosta aiheesta keskustella, mutta täällä ei, heti ilmestyy rissaaja jostakin.


      • Työelämä
        poiuytrdfgh kirjoitti:

        Vastaan nyt tähän ketjuun, koska minulla on aivan samanlainen kokemus vanhemmistani. Tänään heidän autonsa ajoi ohitseni ja tulin samassa hetkessä pahoinvoivaksi. Ja juurikin koen heidän vuokseen joutuneeni pahan kanssa tekemisiin tahtomattani, Vielä kun ympristö ei meinaa hyväksyä tästä hirvittävästä kuvioista irtautumista, eikä sekään nyt ihan hyvyydeltä tunnu..

        Ikävä kuulla, että sielläkin on tuollaista. Olen lukuisat kerrat yrittänyt psyykata itseäni kohtaamista varten. Saavuttanut jo ajatuksissani hyvän ja rauhallisen mielentilan. Yrittänyt ajatella toista ihmistä jopa ymmärtävällä ja hieman lempeällä asenteella. Mutta heti kun joutuu taas tuon toisen vaikutuspiiriin, katoaa kaikki saavutettu monesti samantien. Kuvottava pahaolo vyöryy päälle, ilmestyy särkyjä ja rytmihäiriöitä. Olo on raskas, kuin olisi jumissa. Syntyy siis aivan hirveä stressireaktio mihin ei järkiajattelu auta. Tuntee olevansa toisen katseen alla. Juuri kun ajattelee kuvittelevansa itse kaiken vainoharhaisesti ja on valmis hylkäämään ajatuksensa, iskee hän sieltä kuitenkin. Iskee siihen heikkoon kohtaan, jolloin ei ole pitänyt itseään kasassa.


      • Pukkaa
        huomioita kirjoitti:

        Huomasin kyllä, että keskustelu tyrehtyi, kuten senkin oudon ilmiön, että kun uutta kirjoittajaa tulee, niin jotenkin täällä alkaa outo käyttäytyminen. Yleensähän täällä on tapana todistaa, ettei lue tai kirjoita muilla suomi-palstoilla, vaikka olen huomannut sellaistakin, että jossakin ryöpsähtää, kun täällä on luukut pantu kiinni. Tällä kertaa kiinnostava ketju on avioero palstalla otsikolla ero narsistista. Erikoista, että siellä voi vapaasti tuosta aiheesta keskustella, mutta täällä ei, heti ilmestyy rissaaja jostakin.

        Kävin katsomassa, se oli vanha ketju jossa oli yksi uusi kommentti. Siihen aiheeseen en ota kantaa. Ihmisten ei jossain määrin pitäisi niitä yleistää. Mulla ei ole mitään jäänyt kesken vaan aika pitkälti käsitelty sillä ymmärryksellä mikä on ollut mahdollista. Mulle riittävästi.eksäni on taivaan enkeli. Enkä muutenkaan enää mitään tänne, kun täältä lähtevät seurailemaan ne jotka sitä terapiaa on vailla näyttääkseen jollain muulla olevan ongelmia.

        Harmi pistin uusia uhreja etsivistä narsistista aloituksen, narsisti halusi pitää maailmankuvansa ja poisti sen ja viestimme. Ja haluaa jatkaa uusien uhrien syyttelemistä ja häpäisystä omista ongelmistaan. No mä jään taas vaan seuraamaan kehitystä. Se oli tietty helppoa syyttää uusia uhreja siitä, mitä on jättänyt edellisiltäkin uhreilta kuuntelematta. Niin välttyy itse menemästä terapiaan, kun syyllistää muut ja yhä uusia uhreja.

        Nyt on vaan niin, et tyypillisellä nsrsistilla joka ei pärjää avioliitossaan alkaa olemaan roppakaupalla uhreja joita hyväksikäyttää. Ja joidenka elämän tuhoamisesta ei tarvi edes yrittää ottaa vastuuta. Saatikka kuinka paljon näiden läheiset joutuvat kärsimään. Jos sattuu olemaan lapsia, niin niihin voi lykätä masennuslääkkeitä, että naimisissa oleva häirikkö saa jatkaa uusien uhrien vainoamista. Hän ei osaa eikä halua Antaa muille tilaisuutta.


      • Ihan_vain
        Työelämä kirjoitti:

        Ikävä kuulla, että sielläkin on tuollaista. Olen lukuisat kerrat yrittänyt psyykata itseäni kohtaamista varten. Saavuttanut jo ajatuksissani hyvän ja rauhallisen mielentilan. Yrittänyt ajatella toista ihmistä jopa ymmärtävällä ja hieman lempeällä asenteella. Mutta heti kun joutuu taas tuon toisen vaikutuspiiriin, katoaa kaikki saavutettu monesti samantien. Kuvottava pahaolo vyöryy päälle, ilmestyy särkyjä ja rytmihäiriöitä. Olo on raskas, kuin olisi jumissa. Syntyy siis aivan hirveä stressireaktio mihin ei järkiajattelu auta. Tuntee olevansa toisen katseen alla. Juuri kun ajattelee kuvittelevansa itse kaiken vainoharhaisesti ja on valmis hylkäämään ajatuksensa, iskee hän sieltä kuitenkin. Iskee siihen heikkoon kohtaan, jolloin ei ole pitänyt itseään kasassa.

        Ihan vain kysyn.
        Myönnän että en ole lukenut ainakaan vielä kaikkia kommenttejasi, että saattaa olla että olet jo aiheesta kertonutkin.
        Mutta mitä olet tehnyt itse päästäksesi irti tuosta pahanolon tuojasta edes mahdollisimman paljon henkisesti. Eli mikä on harrastemaailmasi vapaa-ajallasi? Lenkkeiletkö luonnossa? Onko muita ystäviä? Suku? Yhtä kaikki fyysinen kuntosi?
        Onko olosi raikas ja ennakkoluuloton kun menet työhön?
        Tiedän että näitä kysymysiä voi arvostella mutta saat tehdä sen. Jään kuulolle.


      • Vinkki_
        Työelämä kirjoitti:

        Ikävä kuulla, että sielläkin on tuollaista. Olen lukuisat kerrat yrittänyt psyykata itseäni kohtaamista varten. Saavuttanut jo ajatuksissani hyvän ja rauhallisen mielentilan. Yrittänyt ajatella toista ihmistä jopa ymmärtävällä ja hieman lempeällä asenteella. Mutta heti kun joutuu taas tuon toisen vaikutuspiiriin, katoaa kaikki saavutettu monesti samantien. Kuvottava pahaolo vyöryy päälle, ilmestyy särkyjä ja rytmihäiriöitä. Olo on raskas, kuin olisi jumissa. Syntyy siis aivan hirveä stressireaktio mihin ei järkiajattelu auta. Tuntee olevansa toisen katseen alla. Juuri kun ajattelee kuvittelevansa itse kaiken vainoharhaisesti ja on valmis hylkäämään ajatuksensa, iskee hän sieltä kuitenkin. Iskee siihen heikkoon kohtaan, jolloin ei ole pitänyt itseään kasassa.

        Vinkki.
        Tuo kelle vastasit on sellainen, että pukkaa ketjun kuin ketjun täpötäyteen "minä minä minä minun vanhemmat...".
        Kovalla työllä saatu jättämään palsta suhtkoht nyt vähäksi aikaa rauhaan, että muutkin saavat kirjoitella. Tovottavasti ei nyt innostu. En suosittele vastaamaan. Hänellä ei minkäänlaista kykyä lopettaa omaa asiaansa. Siis hänen ketjunsa alta aika yksikön usein ne 500 kommettia, jolloin ketju täynnä, eikä muut enää voi löytää muita kommentteja sieltä joukosta eikä keskustella.


      • pukkaa
        Vinkki_ kirjoitti:

        Vinkki.
        Tuo kelle vastasit on sellainen, että pukkaa ketjun kuin ketjun täpötäyteen "minä minä minä minun vanhemmat...".
        Kovalla työllä saatu jättämään palsta suhtkoht nyt vähäksi aikaa rauhaan, että muutkin saavat kirjoitella. Tovottavasti ei nyt innostu. En suosittele vastaamaan. Hänellä ei minkäänlaista kykyä lopettaa omaa asiaansa. Siis hänen ketjunsa alta aika yksikön usein ne 500 kommettia, jolloin ketju täynnä, eikä muut enää voi löytää muita kommentteja sieltä joukosta eikä keskustella.

        Tämä nimimerkki ei ole hän kenestä puhut varmistan vaan ja siksi toisekseen älä aliarvioi henkilöä kenestä puhut, hän ei ole sellainen jonkalaisen kuvan yrittää täällä antaa tai sitten sillä on useampia kirjoittajia. Tyyli on aikaajoin aivan toisenlaista. En arvioi itse millääntasolla, kun tajuan etten ymmärrä,enkä haluakaan. Eikä tarvitsekkaan. Ja asiani tapahtuvatkin vain oikeassa elämässä, täällä ei ole ketään kenenkä kanssa niistä keskustelisinkaan. Vain tuntemattomia joilla ei ole osaa elämääni. Harmittaa vaan oikeasti avuntarpeessa olevien takia, kun eivät voi oikeen kirjoitella, kun no siksi. Eikä heitä erota joukostakaan.


      • poiuytrdfgh
        Työelämä kirjoitti:

        Ikävä kuulla, että sielläkin on tuollaista. Olen lukuisat kerrat yrittänyt psyykata itseäni kohtaamista varten. Saavuttanut jo ajatuksissani hyvän ja rauhallisen mielentilan. Yrittänyt ajatella toista ihmistä jopa ymmärtävällä ja hieman lempeällä asenteella. Mutta heti kun joutuu taas tuon toisen vaikutuspiiriin, katoaa kaikki saavutettu monesti samantien. Kuvottava pahaolo vyöryy päälle, ilmestyy särkyjä ja rytmihäiriöitä. Olo on raskas, kuin olisi jumissa. Syntyy siis aivan hirveä stressireaktio mihin ei järkiajattelu auta. Tuntee olevansa toisen katseen alla. Juuri kun ajattelee kuvittelevansa itse kaiken vainoharhaisesti ja on valmis hylkäämään ajatuksensa, iskee hän sieltä kuitenkin. Iskee siihen heikkoon kohtaan, jolloin ei ole pitänyt itseään kasassa.

        Joo hyvin samanlaisesti minulla edelleen tuonkin kuvauksen mukaan.
        Oikein harvinaisen samanlaisesti kuvaat kun mitä minulla on täällä aina menossa.
        Olen tullut siihen johtopäätökseen että kaikki tuo johtuu siitä, että narsistilla on hyvin hyökkäävä tunne-energia, jonka tuntee silloinkin kun se on ikäänkuin näkymätön. Se tunne-energia on niin hirmuinen että sydän alkaa hakata, pyörryttää jne.


      • Vinkki_
        Vinkki_ kirjoitti:

        Vinkki.
        Tuo kelle vastasit on sellainen, että pukkaa ketjun kuin ketjun täpötäyteen "minä minä minä minun vanhemmat...".
        Kovalla työllä saatu jättämään palsta suhtkoht nyt vähäksi aikaa rauhaan, että muutkin saavat kirjoitella. Tovottavasti ei nyt innostu. En suosittele vastaamaan. Hänellä ei minkäänlaista kykyä lopettaa omaa asiaansa. Siis hänen ketjunsa alta aika yksikön usein ne 500 kommettia, jolloin ketju täynnä, eikä muut enää voi löytää muita kommentteja sieltä joukosta eikä keskustella.

        On.
        Ja sinullakin asiaa kallonkutistajalle. Aloita menemällä kotikuntasi terveysasemalle.


      • poiuytrdfgh

        Lakkaan pukkaamasta monologia, kunhan vaan ihmiset alkaa oikeasti keskustella kanssani, Tuo vikki on on vain monologin lietsontaa, nimittäin teen sitä kun kanssani ei aidosti keskustella. En tee sitä ihmisille, jotka keskustelee kanssani dialogia. Heitäkin on.


      • poiuytrdfgh

        Monologi on narsistisen silence treatmemtin kohteeksi vuosikymmeniksi joutumisen tulos. Aluksi jotlut ihmiset ovat halunneet minun puhuvan heille monologia. Kun en enää kestänyt sitä aloin puhua monologia niin maan kertakaikkiaan. Näin se on . Osaan minä dialogiakin, jos toinen osapuoli osaa.


      • Vinkki_
        poiuytrdfgh kirjoitti:

        Lakkaan pukkaamasta monologia, kunhan vaan ihmiset alkaa oikeasti keskustella kanssani, Tuo vikki on on vain monologin lietsontaa, nimittäin teen sitä kun kanssani ei aidosti keskustella. En tee sitä ihmisille, jotka keskustelee kanssani dialogia. Heitäkin on.

        Käytät mitä tahansa TEKOSYYNÄ saadaksesi tukkia palstan.
        Käytät myös kiristystä aseena tukkiaksesi sananvapauden.
        Minusta sama miltä sinusta tuntuu. En keskustele kanssasi ja suosittelen samaa muille.


      • Vinkki_
        poiuytrdfgh kirjoitti:

        Monologi on narsistisen silence treatmemtin kohteeksi vuosikymmeniksi joutumisen tulos. Aluksi jotlut ihmiset ovat halunneet minun puhuvan heille monologia. Kun en enää kestänyt sitä aloin puhua monologia niin maan kertakaikkiaan. Näin se on . Osaan minä dialogiakin, jos toinen osapuoli osaa.

        "Osaan minä dialogiakin, jos toinen osapuoli osaa"
        Tee oma aloitus.


      • poiuytrdfgh

        Tuo on harha, että olisin häiriö josta pääsee vain kovalla työllä eroon. Ei tarvii kun vähän raottaa sydäntä ja monologi tasapainottuu. Jos lietsotaan ennakkoluuloja: Älkää puhuko tuolle, niin tottakai minä sitten laitan monologimoodin päälle. Luulisi tämän järjellä ymmärtävän selittämättäkin. Mitä ennakkoluuloisemmaksi toinen tulee, sitä enemmän monologini kasvaa.


      • poiuytrdfgh

        En puhunut täällä monologia mistään muusta syystä kuin sinun takiasi. Keskustelin erittäin asiallisesti ja huomioivati dialogia, olketko kades ? Lopeta valehtelu !


      • poiuytrdfgh
        Vinkki_ kirjoitti:

        "Osaan minä dialogiakin, jos toinen osapuoli osaa"
        Tee oma aloitus.

        Itse pakkomielteisesti haluat minun puhuvan monologia. Sellaisia ihmisiä on osa.
        Et kestä sitä että tulin tänne normaalisti puhumaan dialogia. Tuo on kuin jotain koulukiusaamista.


      • poiuytrdfgh

        Sait nyt välttämättä haluamaasi monologia.


      • Vinkki_
        poiuytrdfgh kirjoitti:

        Tuo on harha, että olisin häiriö josta pääsee vain kovalla työllä eroon. Ei tarvii kun vähän raottaa sydäntä ja monologi tasapainottuu. Jos lietsotaan ennakkoluuloja: Älkää puhuko tuolle, niin tottakai minä sitten laitan monologimoodin päälle. Luulisi tämän järjellä ymmärtävän selittämättäkin. Mitä ennakkoluuloisemmaksi toinen tulee, sitä enemmän monologini kasvaa.

        "Tuo on harha, että olisin häiriö josta pääsee vain kovalla työllä eroon. Ei tarvii kun vähän raottaa sydäntä ja monologi tasapainottuu."
        Tuo on shittiä. Mene omaan ketjuusi. Sinut tunnetaan tältä palstalta jo vuosien ajan. Täällä nyt tämä työelämä keskustelu johon erittäin kokeneena ajattelin osallistua. Ja etkös vain sinä yritä tukkia tämän.
        MENE NYT TIEHESI.


      • Vinkki_
        poiuytrdfgh kirjoitti:

        Sait nyt välttämättä haluamaasi monologia.

        Ihan sama kun vain katoat tästä ketjusta.


      • Vinkki_
        poiuytrdfgh kirjoitti:

        Itse pakkomielteisesti haluat minun puhuvan monologia. Sellaisia ihmisiä on osa.
        Et kestä sitä että tulin tänne normaalisti puhumaan dialogia. Tuo on kuin jotain koulukiusaamista.

        Mene pois. Olkoon mitä tahansa.
        En ole täällä ymmärtämässä vahvaa poikkeavuuttasi, vaan keskustelemassa.


      • poiuytrdfgh

        Narsistit halusi minulta monologia , tietääkseen minusta kaiken. hyväksikäyttääkseen avoimuuttani ja hallitakseen siten minua. Se oli aikoinaan haluttua. Aloin nyt myöhemmin vapauttaa itseäni puhumalla niin hirveästi monologia ettei narsistitkaan enää halunneet sitä. Täällä palstalla monologin pölötykseni on osa sitä narsisteista vapautumisprojektia ja siinä mielessä täysin palstan aiheeseen sopiva.
        Nyt mulle on ilmestyny kasvain niin käytän enemmän aikaa sen ihmettelyyn.


      • poiuytrdfgh

        Olin nuorena nätti ja lahjakaskin tyttö ja aika haluttukin hallittava. Siitä paljon sai alkunsa.


      • polstoon

        pölöpölöpölöpölöpölöpölöpölöpölöpölöpölöpölöpölöpölöpölöpölöpölöpölöpölö
        pölöpölöpölöpölöpölöpölöpölöpölöpölöpölöpölöpölöpölöpölöpölöpölöpölöpölö


      • poiuytrdfgh

        Kun on vaan riittävän fiksuja keskustelijoita, jotka suostuu avosydämin keslkustelemaan pelkän peruskoulun käyneen köyhän kanssa, niin osaan kyllä keskustella. Olen osannut diplomaattienkin kanssa aikoinaan keskustella niin, että on kylään kutsuttu. Aivovamma muutti kaiken, mutta oon silti sama ihminen sisältä.


      • poiuytrdfgh

        En sitten tiedä aiheuttaako tämä kasvain jatkossa ennakkoluuloja...


      • poiuytrdfgh

        Keskustelu onnistuu kyllä mikäli keskustelija on sekä fiksu että myös lisäksi avosydäminen


      • Vinkki_
        poiuytrdfgh kirjoitti:

        Keskustelu onnistuu kyllä mikäli keskustelija on sekä fiksu että myös lisäksi avosydäminen

        Ei kiinnosta


      • poiuytrdfgh

        Ei sinua tarvikaan kiinnostaa.


      • Työelämä
        Ihan_vain kirjoitti:

        Ihan vain kysyn.
        Myönnän että en ole lukenut ainakaan vielä kaikkia kommenttejasi, että saattaa olla että olet jo aiheesta kertonutkin.
        Mutta mitä olet tehnyt itse päästäksesi irti tuosta pahanolon tuojasta edes mahdollisimman paljon henkisesti. Eli mikä on harrastemaailmasi vapaa-ajallasi? Lenkkeiletkö luonnossa? Onko muita ystäviä? Suku? Yhtä kaikki fyysinen kuntosi?
        Onko olosi raikas ja ennakkoluuloton kun menet työhön?
        Tiedän että näitä kysymysiä voi arvostella mutta saat tehdä sen. Jään kuulolle.

        Mitäkö olen tehnyt asian eteen? No esimerkiksi puhunut niiden joidenkin harvojen kanssa, jotka ovat kokeneet samaa ja joutuneet maalitauluksi tähän samaan pelleilyyn. Jos osaa irrottautua edes hetkeksi näistä tunteistaan, niin oikeastihan koko touhu on surkuhupaisaa, pikkumaista ja naurettavaa. Raamit voi kyllä olla suureelliset ja mahtavat, mutta jos oppii asettamaan asiat omille paikoilleen, niin se helpottaa kummasti. Vaikeat ihmiset kun osaavat luoda vaikutelmaa, että se kärpäsen kokoinen virhe nähdään koko työyhteisössä härkäsenä ja mollata näin toisten persoonaa ja ammattitaitoa. Jos osaa katsoa kulissin taakse vaikka yhdessä toisen ihmisen kanssa, voi huomata että se vaikutelma härkäsestä ei pidäkään paikkaansa, vaan on todellakin vain häirintyneen ihmisen luoma musta kuva asiasta. On siis tärkeää olla suinpäin menemättä mukaan tuohon peliin mitä toinen yrittää ja palauttaa itsensä sekä se häiriintynyt ihminen maanpinnalle.
        On mulla ystäviä ja sukua sekä pari harrastusta. Fyysinen kunto voisi olla parempi ja olotilani on lähes jatkuvasti huono. Raikas ja ennakkoluuloton olo? Tätä nykyä kaikkea muuta. Tosin pientä valoa on nyt yllättäen näkyvissä ja toivon että asiat etenee.


      • Vinkki_
        Työelämä kirjoitti:

        Mitäkö olen tehnyt asian eteen? No esimerkiksi puhunut niiden joidenkin harvojen kanssa, jotka ovat kokeneet samaa ja joutuneet maalitauluksi tähän samaan pelleilyyn. Jos osaa irrottautua edes hetkeksi näistä tunteistaan, niin oikeastihan koko touhu on surkuhupaisaa, pikkumaista ja naurettavaa. Raamit voi kyllä olla suureelliset ja mahtavat, mutta jos oppii asettamaan asiat omille paikoilleen, niin se helpottaa kummasti. Vaikeat ihmiset kun osaavat luoda vaikutelmaa, että se kärpäsen kokoinen virhe nähdään koko työyhteisössä härkäsenä ja mollata näin toisten persoonaa ja ammattitaitoa. Jos osaa katsoa kulissin taakse vaikka yhdessä toisen ihmisen kanssa, voi huomata että se vaikutelma härkäsestä ei pidäkään paikkaansa, vaan on todellakin vain häirintyneen ihmisen luoma musta kuva asiasta. On siis tärkeää olla suinpäin menemättä mukaan tuohon peliin mitä toinen yrittää ja palauttaa itsensä sekä se häiriintynyt ihminen maanpinnalle.
        On mulla ystäviä ja sukua sekä pari harrastusta. Fyysinen kunto voisi olla parempi ja olotilani on lähes jatkuvasti huono. Raikas ja ennakkoluuloton olo? Tätä nykyä kaikkea muuta. Tosin pientä valoa on nyt yllättäen näkyvissä ja toivon että asiat etenee.

        "Fyysinen kunto voisi olla parempi ja olotilani on lähes jatkuvasti huono."
        Fyysinen ja henkinen on ihan kimpassa, joten koitapa kohennella.
        Mitä tulee ennakkoluulottomuuteen ja raikkauteen, niin on selvä että sinulla ei ole mahdollisuutta parempaan kuin itse itsellesi suostut suomaan.


      • summasin
        poiuytrdfgh kirjoitti:

        Ei sinua tarvikaan kiinnostaa.

        Minua kiinnostaisi keskustella Poiun kanssa. Valitettavasti kaikki mahdollisuudet sabotoidaan jotenkin epäasiallisesti ja hyvät jutunaiheet jää kesken puolustus- tai vetäytymispakon takia. Liian siis työlästä tällä alustalla.


      • Kuule
        summasin kirjoitti:

        Minua kiinnostaisi keskustella Poiun kanssa. Valitettavasti kaikki mahdollisuudet sabotoidaan jotenkin epäasiallisesti ja hyvät jutunaiheet jää kesken puolustus- tai vetäytymispakon takia. Liian siis työlästä tällä alustalla.

        Kuule varmaan löydät poijun ketjun tältä samalta aihealueelta.
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15439640/poijun-dialogi
        Tuossa. Autan sinua löytämään mikäli sinullakin ongelmia netin käytön kanssa.
        Anna palaa.


    • aidot.primskut

      narsistista kauttaan elävät pikkulapset mekastavat naapurissa, pihalla

    • ghrgfhrtgrtg

      Minäkin olen kokenut samanlaista, en työpaikalla mutta äitini on juuri sellainen. Mielistelevä ja erityisen kiero. Äiti käyttäytyy jokaista ihmistä kohtaan eri tavalla. Eli kuin jokaisen kaveri, jos on kaksi vihollista, hän on niiden molempien kaveri ja on samaa mieltä kummankin kanssa. ei koskaan valitse puoltaan, ei asetu oman perheen puolelle, vaan hän katsoo ensin kuka on vahvin ja asettuu vahvemman puolelle. Omaa perhettään syyttämään. Hän on juuri sellainen että jos venäjä valloittaa suomen hän heittelee kukkaisia vihollisen päälle ja sanoo olevansa heidän puolta. Kiero kuin korkkiruuvi. Varmistaa siten aina oman pärjäämisensä. Hänen oma siskonsa, siis tätini tuumasi kerran minulle: Jos te joudutte joskus pulaan äitinne juoksee itse karkuun ja hylkää teidät siihen, jos se on mahdollista. Tuo oli nappiin sanottu äidistäni. Äitini ei koskaan puolustanut minua vaan asettui aina syyttäjien puolelle vaikka syytökset olivat täysin tuulesta temmattuja ja vääriä.

      • yesson

        Narsisti periaatteet ovat samat paikasta riippumatta...


    • Kuulostat

      Kuulostat perusnegatiiviselta jolla aikaa etsiä työpaikkasi henkilökunnasta ongelmia kuin tarkistaisit koululaisen ainetta punakynä kädessä.
      Hyvänen aika, minulla ei ole koskaan ollut aikaa eikä minkäänlaista halua tuollaiseen.
      Työskentelet ilmeisesti hektisellä alalla, missä sattuu ja tapahtuu, asiat menevät ja tulevat, päivämäärät saattavat sekoittua helposti, muistetaan väärin ja asiat tarkistetaan puhumalla niistä ääneen, mikä ihan oikein tuollaisissa työpaikoissa.
      En ymmärrä sinua enkä ongelmaasi.
      Haistelet liikaa, et ole avoin etkä reilu itse.

      Kyllä kaikenlainen välttely, kiertely ja pälyily epäilyttää ja ärsyttää kun on kiire ja paljon tekemistä mistä ainakin osa pitäisi tehdä tiimissä. Jokaisen pitäisi olla avoin ja osallistuva.

      • Työelämä

        Noniin, voihan sen noinkin joku nähdä. Liika avoimuus ei todellakaan tällä alalla kannata, on vaan polttoainetta joillekin. Kyllä sen pitää riittää, että tekee työnsä hyvin ja asiallisesti. Ei kai työpaikalle tarvitse mennä mitään pikkuperhettä esittämään. Vaistoan herkästi ilmapiiriä ja usein olen vaistonnut oikein. En oikein osaa pois sulkeakaan tuota ominaisuutta, vaikka varmasti elämä olisi helpompaa ilman sitä. Viimeistään siinä vaiheessa, jos joskus joudut itse kiusaajan kynsiin, tajuat kyllä sinäkin, mikä asiassa on ongelma ja miksi.


      • Vinkki_
        Työelämä kirjoitti:

        Noniin, voihan sen noinkin joku nähdä. Liika avoimuus ei todellakaan tällä alalla kannata, on vaan polttoainetta joillekin. Kyllä sen pitää riittää, että tekee työnsä hyvin ja asiallisesti. Ei kai työpaikalle tarvitse mennä mitään pikkuperhettä esittämään. Vaistoan herkästi ilmapiiriä ja usein olen vaistonnut oikein. En oikein osaa pois sulkeakaan tuota ominaisuutta, vaikka varmasti elämä olisi helpompaa ilman sitä. Viimeistään siinä vaiheessa, jos joskus joudut itse kiusaajan kynsiin, tajuat kyllä sinäkin, mikä asiassa on ongelma ja miksi.

        "Ei kai työpaikalle tarvitse mennä mitään pikkuperhettä esittämään."
        Tarvitsee. Tarvitsee mennä esittämään ainakin jonkilaista perhettä. Työpaikalla (vähän työpaikasta riippuen) ollaan melkoisen suuri osa elämän valveillaoloajasta. Ei se riitä että tekee työnsä hyvin. Minäkin muuten kuvittelin joskus että riittää... Nyt vanhempana ja viisaampana ymmärrän itsekin kuinka valtavan väärässä olinkaan.
        Koko ikäni (nuoruudesta asti) olen työssä ollut, monet työpaikat ja irtisanomiset kokenut. Ja isoissakin firmoissa ja nyt vähän muunlaisissa yhteisöissä, isoissakin. Että eiköhän tuolla ole tullut törmättyä monenlaiseen. Sanoisin että olen melkoisen kokenut konkari mitä työelämään tulee.
        Olen joutunut monenlaisen kiusaajan kynsiin, kuten kerroin toisessa kommentissani olen kärsinytkin aikoinani melkoisesti siitä riitelystä siellä työssä missä silloin olin.
        Mielestäni meininki on kuitenkin se, että jos ei jaksa taistella, niin sitten nenä kohti uusia tuulia. Minä silloin taistelin ja jotenkin hassusti ja lapsellisesti ajatellen voitinkin jotain mitä oli meneillään.
        Minä nykyään taas vaistoan kaikenlaiset vaistoajat herkästi, tai ennemminkin näen jos jollain keskimääräistä suurempi varuillaanolo. Nykyään ymmärrän ehkä tuollaista, mutta vähän ärsyttää kieltämättä kun tulee tavallaan itsekin siinä epäillyksi ja täytyy sitä olemassaolonsa oikeutusta siinä todistella ties kuinka monetta kertaa.
        Mielestäni työnantajalla on se oikeus ottaa ja erottaa, ja kun se on minut sinne ottanut, niin siellä olen. MInua turha käydä haistelemaan enempiä.
        Mutta näin.


    • leikkipaikka

      "Työelämän" kirjoitukset ovat kuin suoraan omalta työpaikaltani. Tuntuu kuin olisi vääristävien peilien talossa. Asiat eivät välttämättä ole sitä, miltä ne näyttävät tai kuulostavat.

      "Kuulostat" kirjoitus taas on sekin läpeensä tuttua tavaraa.

      • Mitä_tar

        ""Kuulostat" kirjoitus taas on sekin läpeensä tuttua tavaraa."
        Mitä tarkoitat? Missä tulleet nämä mietteet niin valtavan tutuiksi?


      • Vinkki_

        Ollut tuollaisella työpaikalla itsekin.
        Onneton sattuma oli, että itselläni erittäin vaikeat ajat henkilökohtaisella puolella tuolloin, jolloin tietenkin asiat kasvoivat vähän "härkäsiksi" omassa päässänikin. Yleensähän kannattaisi vetäytyä omaan turvamaailmaansa ja saada omaelämästä riittävä sisältö että työpaikan hyttysongelmat eivät kaataisi pakkaa...
        Riitaa ja juonimista kasvatti valtavaan roihuun jatkuvasti ilmassa leijuvat vähennykset irtisanomisineen.
        Luultavasti keskitasoa oleva moraali työntekijöiden keskuudessa oli aivan riittämätön siihen tilanteeseen. Minä joka käyttänyt elämästäni huomattavan osan miettien mikä on oikein mikä väärin, jäin auttamattomasti jalkoihin enkä ymmärtänyt miksi se oli niin kumma se ympäristö.
        Työpaikkalääkäri auttoi minua lopulta ajattelun alkuun että johtui sekä menneistä että tulevista irtisanomisista se juttu.
        Siellä näki miten välit menivät poikki hyviltä ystäviltä näyttävien kesken sitten kun toinen sai loparit ja toinen ei.
        Nyt olen pelkästään iloinen jokaisesta tyhjästä juonesta ja tyhjästä vääristelystä, vaikka koskisi minua itseänikin. Menen vain juttelemaan pomolle jos suoraan sanominen ei riitä. Tähän asti oma aktiivisuuteni on riittänyt.
        Jos ei ole toistaiseksi työsuhdetta, vaan sijainen, niin sijaisella ei juuri mitään mahdollisuuksia selviytyä narsistisesta pyörityksestä. Mutta ilman muuta sijaisenkin kannattaa pitää puolensa.
        Mitä olette tehneet oman asemanne kohentamiseksi?


      • Vinkki_

        "Asiat eivät välttämättä ole sitä, miltä ne näyttävät tai kuulostavat."
        Harvoin työpaikalla asiat ovat sitä miltä näyttävät ja kuulostavat. Miten voisi tulla toimeen sen tosiasian kanssa, että jokaisessa vähääkän isommassa työpaikassa on narsisteja, useampia, aina, nyt ja maailman loppuun saakka?

        Mutta älkää nyt vain kuunnelko ketään muuta kuin itseänne ja omaa lyömätöntä viisauttanne.
        Olette varmasti kiinni todellisuudessa ainutlaatuisella tavalla ja josta ei voi päästää irti tai menee hampaat mukana.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3774
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      210
      1861
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1404
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1285
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      951
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      58
      900
    7. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      893
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      870
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      858
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      849
    Aihe