Ap. t. 16:31 He vastasivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut, sinä ja sinun perhekuntasi."
Mitä ihminen silloin uskoo?
Uskontunnustukset
Kirkomme tunnustuskirjat tuntevat kolme jo varhaiskirkon ajoilta peräisin olevaa uskontunnustusta. Ne ovat peräisin kristillisen kirkon ensimmäisiltä vuosisadoilta. Niissä ilmaistaan lyhyesti kristillisen uskon ja opin keskeisin sisältö. Ne kuvaavat sitä, mikä kristilliselle uskolle on yhteistä.
Vanhin ja kirkkomme messuissa useimmin käytetty on Apostolinen uskontunnustus
Varsinainen messussa käytettävä tunnustus on Nikean uskontunnustus. Se on saanut muotonsa Nikean (325) ja Konstantinopolin (381) ekumeenisissa kirkolliskokouksissa. Tämä tunnustus on luonteeltaan yleinen eli ekumeeninen.
Athanasiuksen uskontunnustus, joka on peräisin 400-luvulta, on toinen varhaiskirkon ekumeenisista uskontunnustuksista. Se on kolmesta uskontunnustuksesta ylivoimaisesti pisin ja myös vähiten tunnettu, sillä sitä ei käytetä jumalanpalveluksessa.
ooooooooooooooo
Nikean uskontunnustus
Ekumeeninen uskontunnustus 300-luvulta.
Me uskomme yhteen Jumalaan,
Kaikkivaltiaaseen Isään,
taivaan ja maan, kaiken näkyvän ja näkymättömän Luojaan.
Me uskomme yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan,
joka on syntynyt Isästä ennen aikojen alkua,
Jumala Jumalasta,
valo valosta,
tosi Jumala tosi Jumalasta,
syntynyt, ei luotu,
joka on samaa olemusta kuin Isä
ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä,
joka meidän ihmisten
ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista,
tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta
ja syntyi ihmiseksi,
ristiinnaulittiin meidän puolestamme Pontius Pilatuksen aikana,
kärsi kuoleman ja haudattiin,
nousi kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu,
astui ylös taivaisiin,
istuu Isän oikealla puolella
ja on kirkkaudessa tuleva takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita ja jonka valtakunnalla ei ole loppua.
Me uskomme Pyhään Henkeen,
Herraan ja eläväksi tekijään,
joka lähtee Isästä ja Pojasta,
jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan
ja joka on puhunut profeettojen kautta.
Uskomme yhden, pyhän, yhteisen ja apostolisen kirkon.
***) Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi,
odotamme kuolleiden ylösnousemusta
ja tulevan maailman elämää.
On vain yksi Tie
15
360
Vastaukset
- ÄlkääKristitytEksykö
Aikamme kristinuskoon sisälle luikerrelleet hurmahenkiset uususkonnot ovat tunnustuksettomia, ne ovat henkivaltoihin ja ihmisten mielikuvituksen tuotteisiin tukeutuvia.
- Qwertyaaa
Aivan samoin kitaroiden ym poispanoon uskovat panevat pelastuksen toivon siihen, että ovat parempia kuin nuo vaikkapa "eriseuraiset".
- Matkavikainen
Qwertyaaa kirjoitti:
Aivan samoin kitaroiden ym poispanoon uskovat panevat pelastuksen toivon siihen, että ovat parempia kuin nuo vaikkapa "eriseuraiset".
Kertoisitko meille, mitä tarkoittaa Raamatussa ” jalkojen pesu” ?
- TumitsijaTuomitseeItsens
Raamatussa kaikki tarkoittaa juuri sitä, mitä on kirjoitettu. Myös siis jalkojen pesu.
Sandaaleissa kulkivat ihmiset, aikana jolloin ei jätehuoltoa tunnettu. Kaikki matkat kuljettiin pääosin kävelemällä. Jalat olivat hyvin paskaiset. Erilaisten eläinten paskaa oli kaikkialla kulkuteillä. Siusätiloihin tullessa nämä paskat LUONNOLLISESTI pestiin.
Ihmiseksi inkarnoitunut Pyhä Jumala Jeesus Kristus pesi opetuslastensa paskaantuneet jalat.
Nykyajan kristityt aika usein syytävät sen sijaan paskat toisten kristittyjen silmille, panetelleen eriseuraisiksi ja tuomiten kadotukseen. Tässä on tuo ero elävbän Kristityn ja kuolleen uskon välillä.
Elävä kristitty pyrkii aina toimimaan niin, että kenekään ulkomuotoon tai yhdistyksiin katsomatta syntiset suostuisivat antamaan Jeesuksen pestä jalkansa pyhällä sovintoverellään. Silloin ei tarvcitsisi panetella ketään jotka ovat Jeesuksen Kristuksen päälleen pukeneet ja ovat hänen uhrinsa kautta JUmalan lapsiksi syntyneet, uskon ja Kasteen kautta.padasjoenukko kirjoitti:
" tuomitsija"
-
Kyllä jalkojen pesulla oli myös hengellinen merkitys.
-Kyllä on toinenkin tie ! Mutta sitä ei kukaan ihminen täytä,
sen täytti vain Jeesus Kristus , siis Laki .
-- PieleenKikkailetTeu
padasjoenukko kirjoitti:
Kyllä on toinenkin tie ! Mutta sitä ei kukaan ihminen täytä,
sen täytti vain Jeesus Kristus , siis Laki .
-Teuta: Kun ei ole toista tietä, niin ei ole.
Jeesus todellakin TÄYTTI LAIN MEIDÄN PUOLESTAMME; LAKI ON SIIS TÄYTETTY!!!
ON siis vain YKSI TIE, se on Jeesus Kristus.
Joh. 10:9 Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.
Joh. 14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani
- AinaTarttuu
Jalkojen pesu, siis nimenomaan hengellinen merkitys eli matkalla tarttuu syntiä, joka on hyvä panna pois, niinkuin sanotaan!
- AnnaPelastaaItsesi
Ihminen on kokonaan syntinen, pois panemiset eivät siis auta, vaan usko Kristukseen puhdistaa sekä sydämen, että omantunnon. Kuten Jeesuksen aikanakin, niin tänäänkin, anna Jeesuksen pestä pois syntisi.
xxxxxxxxxxxx
Joh. 13:5 Sitten hän kaatoi vettä pesumaljaan ja rupesi pesemään opetuslastensa jalkoja ja pyyhkimään niitä liinavaatteella, jolla oli vyöttäytynyt.
Joh. 13:6 Niin hän tuli Simon Pietarin kohdalle, ja tämä sanoi hänelle: "Herra, sinäkö peset minun jalkani?"
Joh. 13:7 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Mitä minä teen, sitä et nyt käsitä, mutta vastedes sinä sen ymmärrät".
*) Joh. 13:8 Pietari sanoi hänelle: "Et ikinä sinä saa pestä minun jalkojani". Jeesus vastasi hänelle: "Ellen minä sinua pese, ei sinulla ole osuutta minun kanssani". - VoikoOllaNäin
Onko tällä palstalla joku, jonka ei tarvitse koskaan pyytää anteeksi mitään?
- hauhauhauhauhau
En ole nähnyt palstalla ainuttakaan anteeksipyyntöä, eli on niitä.
haukkumist a j a nimittelyä on sitäkin enemmän.
- MiksiPetätteItseänne
Nimimerkki VoikoOllaNäin kysyy 19.8.2018 12:24
Miksi kysyt? Jumalattomatkin pyytävät toisiltaan anteeksi väärintekojaan, mutta näillä anteeksipyynnöillä ei ole mitään tekemistä pelastuksen kanssa.
Näyttääkin siltä että kysyjällä ovat ajalliset ja hengellisen asiat jääneet elämässään ymmärtämättä?
Kun puhumme Jeesuksen seuraajista, niin kilvoittelu on - koko ajan - syntien tuntemista, syntien tunnustamista ja syntien anteeksi uskomista, ***) Kristuksen uhraaman uhrin tähden jolla Jumalan viha SOVITETTIIN.
Hebr. 10:7 Silloin minä sanoin: 'Katso, minä tulen-kirjakääröön on minusta kirjoitettu-tekemään sinun tahtosi, Jumala'."
Hebr. 10:8 Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt", vaikka niitä lain mukaan uhrataankin,
Hebr. 10:9 sanoo hän sitten: "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi". ....
***) ...Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
***) Hebr. 10:10 Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Hepr. 10:14 Sillä hän on yhdellä ainoalla uhrilla ainiaaksi tehnyt täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.
Lain -, eli tekojenvanhursakauden alle jääneillä kristityillä on anteeksiantokin tekemisissä, eli jatkuvasti toistuvissa anteeksipyytelemisissä. Näin on silloin kun USKONVANHURSKAUS ei syystä tasikka toisesta kirkastu.
Ihminen joka tietää mitä synti OIKEASTI on, tietää että hän ON syntinen. Sekunnista toiseen siis ON syntinen. Ja sekunnista toiseen hänessä asuvan synnin vaikutuksesta myös TEKEE syntiä, ajatuksin sanoin teoin ja laiminlyönnein.
Mikäli syntien anteeksiantamus olisi ihmisen anomisissa toisten kauloilla, ei ihminen koskaan pääsisi vapaaksi KRISTUKSESSA JEESUKSESSA. - USKON KAUTTA!
SYNTIEN ANTEEKSIANTAMUS ON SIIS JATKUVA VIRTA JOKA JUOKSEE JUMALAN JA KARITSAN ISTUIMESTA, KUTEN ILMESTYSKIRJAN 22 LUVUSTA NÄEMME.
Kun sitten puhumme synneistä lähimmäisiä vastaan, sama toimii siinäkin. Eli jos lähimmäinen rikkoo uskovaa vastaan 77 kertaa, hän antaa anteeksi ihan ilman erillisiä pyyntöjä anteeksi tuolle lähimmäiselle, KOSKA KRISTUS ON HÄNELLEKIN KAIKKI SYNNIT ANTANUT EHDOITTA ANTEEKSI.
Kenelläkään ihmisellä ei ole siis toista ihmistä vastaan syyteoikeutta, vaikka usein näin uskotaan, kun ei tunneta Jumalaa, ja hänen vanhurskauttaan.
Huvittava yksityiskohta eiliseltä. Mamman tytär osti kaadua kaupasta ja imi sitä keuhkoihinsa, ja meni todella huonoon kuntoon tämä tytär. Mitä teki tyttären äiti?
Mamma hyökkäsi syyttämään tuota kauppaa!!!! Kauppa kun myi tyttärelle kaasua. Tytön hengenvaarallinen päihteiden käyttö olikin kaupan vika.- miksiitsepetät
Eli voi haukkua vuodesta toiseen ,ja uskoa vain anteeksi, Sopimatta riitaansa. Vois kirjoituksesi tulkita lyhyesti.
- VoikoOllaNäin
’MiksiPetätteItseänne’
Eikö sinulla ole koskaan mitään syntiä, jota joudut pyytämään anteeksi, eikö tosiaan?
- Eikiitosjeesus
Teitähän piisaa ja taivalta riittää, mutta lopulta kaikki tiet vievät koomaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 894170
Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1032343Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?312238Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell952058Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281867- 311850
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91557- 281521
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei1881330- 721142