HelvetinLäpikäyneenäMuutosOnMahdollinen

PääsinIrti

Luojan kiitos sain viimeistään nyt vahvistuksen epäilemälleni vaivalle. Postasin tämän hehkutusviestini Ahdistus-aihealueellekin, mutta sopii tännekin varsin mainiosti. Olen 30v nainen. Kärsin (en enää) itse kroonistuneesta stressistä. Leposykkeeni oli 90-100- Jonain aamuina kävellessäni vain keittiöön 120. Töihin meno ahdisti aivan kamalasti. Ette voi edes kuvitella, millaisessa työyhteisössä ja tehtävässä sinnittelin. Psykososiaalinen kuormitus ja omat herkkyys- ja tunnollisuusaspektit päälle, niin jokainen päivä oli kamala, vaikkei mitään "ihmeellistä" aina oisi edes tapahtunut. Öisin myös heräilyä käsittelemään asiaa. ja itkua... Mikään muua ei kiinnostanut, varsinkaan sosiaalinen elämä, koska ajattelin vain työtä ja että pitää pysyä siinä moodissa. Kävin työterveyshuollossa kaikki sydänfilmit ja kilpparitestit jne, mitään elimiin liittyvää sairautta ei todettu, itse osasin epäillä, että kyseessä voisi olla kroonistunut stressi. Lääkäri komppasi, että kertomani kuulostaa johdonmukaiselta ja uskottavalta - täsmäisi kroonistuneeseen stressiin. Keho on jäänyt ylivirittyneisyys tilaan (taistele, pakene), vaikka makaisin kotisohvalla lempparileffan parissa. Lopulta viime keväänä tajusin laittaa stopin ja jäin opintovapaalle.... leposykkeeni muuttui muutamissa kuukausissa ja juuri mittasin sen, niin todellakin laskenut 68. Ymmärrän nyt millainen rasitus kehossani on ollut, kun sydän jyskyttää 95-100 levossakin. Ääneni myös tärisi välillä, jos tarkkaan havainnoi. Olin niin ahdistunut.... Olen onnellinen, että tajusin irtaantua siitä hullusta ja sairaasta oravanpyörästä... Mikä helpotus, muutaman vuoden jälkeen mulla on normaali syke (pari vuotta jotain aivan muuta)... Olen kuin eläin, joka on päässyt häkistään... Vapautunut, rauhallinen, luonnollinen...Viis rahasta! Sain rauhan ja nään asiat kirkkaammin. Suunnittelen uutta tulevaisuutta toiveikkaana ja uusia kuvioita on jo sovittuna. :)

MIksi tämän kerron ja hehkutan täällä. Haluan rohkaista jokaista kuuntelemaan kehoa ja olemaan rehellinen itselleen. Vaatii järkyttävän määrän rohkeutta irrottautua jostain ahdistavasta, koukuttavasta, melkein ainoasta mustuneesta totuudesta, jossa vaan "pitää sinnitellä". Mutta se on todellakin mahdollista. Olen helpottunut, että olin itselleni viimein rehellinen ja kunnioitin itseäni sanomalla, että nyt riittää. Mikään työ ei ole tämän ahdistuksen arvoista. Haluan itseni ja terveen oloni takaisin. Olkaa rohkeita! Vastaan mielelläni, jos joku haluaa vertaistukea omaan tilanteeseensa. Opiskelen nykyään ohjausta ja psykologiaa, ja muutos oli todellakin sen arvoinen. Saan siitä niin paljon ja voin vain hymyillä sille paskalle, jota kehoni joutui oravanpyörässä käymään läpi.... No more that shit! Muutos on todellakin mahdollinen!

8

358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TiedänTunteen

      Tiedän tunteen! Kun siitä oravanpyörästä pääsee irti, niin oikeastaan vasta silloin tajuaa lopullisesti miten hullua se meno on ollut. Ihan kuin napsahtaisi jostain sumusta todellisuuteen, herää valveilla unesta hereille, vaikea sitä on selittää.

      Hienoa, että pääsit pois huonosta työpaikasta.

    • ArvoElämälle

      Parasta mitä minulle elämässä on tapahtunut on, että pääsin pois. Jäin työttömäksi 20 v määräaikaisen työsuhteen jälkeen , määräyskirjoja lähemmäs sama määrä 20 tai jotain, joukossa myös 5 vuoden määräys.

    • neuvoton

      Moi! Olipa ihanaa lukea kirjoituksesi. Itsekin taistelen turhautumisen ja uupumisen kanssa. Työni sisältää jatkuvaa sosiaalista vuorovaikutusta ja valppaana olemista. Palaverit ovat välillä hirveetä päänaukomista. On myös väkivallan uhkaa, jatkuvasti ennakoimattomia tilanteita, aina vain järjettömämpiä lakeja ja säädöksiä. Esimies puhuu yksi päivä yhtä ja toinen päivä toista. Kiitosta ei tule. Uhkailevia viestejä kyllä. Sähköpostista ei pääse eroon vapaallakaan.

      Olen ensimmäistä kertaa vuosiin vakityösuhteessa, mutta tuntuu, kuin tämä olisi virhe. Tämä elämä ei tunnu enää omalta eikä hyvältä. Olen meinannut jo muutaman kerran irtisanoutua, mutta ei ole varaa karenssiin. Pelkään myös muiden mielipiteitä ja epäonnistumisen tunnetta, mutta ei tämä näinkään voi jatkua.

      Tuntuu kuin hermostoni olisi jatkuvassa käymistilassa. Saan omituisia oireita. Tuntuu kuin koko hermostoni olisi hajoamassa. Kännykän piippaus aiheuttaa suuttumusta. Välillä lihakseni nykivät tai jännittyvät täysin jäykäksi. Välillä tunnen pääni ja sormien tärisevän. Kaikki yhtäkkiset äänet saavat sydämen hakkaamaan. Kun muut nauravat, haluaisin itse itkeä. Haluan vain pois tästä.

      En kertakaikkiaan tiedä, mitä tehdä. Työttömäksikään en uskalla jäädä. Tällä menolla tosin hajoaa kohta pääkoppa, eikä sekään taida hyvä vaihtoehto olla.

    • RiitänTällaisena

      Hienoa!
      Olet tehnyt hyvän päätöksen.

      Itse tein aikoinani hypyn tuntemattomaan. Irtisanouduin ja jäin aivan tyhjän päälle. Tämä on ollut tähän saakka elämäni yksi käännekohdista. Parhaimpia päätöksiä. Tämän jälkeen alkoi hiljalleen myös uupumuksesta toipuminen. Nykyisin olen elämääni tyytyväinen. Olen onnellinen ja mieli on positiivinen, iloinen ja stressivapaa.

      Tsemppiä sinulle nimimerkki neuvoton.
      Ymmärrän tuon vakituisen työpaikan ja sen tuoman taloudellisen tilanteen vakauden, mutta omaa terveyttä ei kannata menettää. Toipuminen siitä vie aikansa. Joskus kannattaa tehdä rohkeita/ isoja päätöksiä, vaikka tulevaisuus pelottaa.

    • Pipsa799

      Hei
      Epäilen samaa itselläni , ajatukset kiitää , levoton , kiireinen olo kokoajan .. syke pilvissä . Huimaa ja on ahdistunut tuskainen olo kokoajan.
      Minua kiinnostaisi sinun kokemukset , oireet joita koit tuona huonona aikana. Minulla paine jatkunut jo 5v ja nyt tilanne mennyt tähän.
      Kiitos.

      • tällaistatietoa

        En ole aloittaja mutta kuormittava ahdistus/stressi voi lyhyessäkin ajassa puskea ihmisen burnoutiin. Sinun kannattaisi pysähtyä. On lakisääteinen oikeus tehdä myös vähemmän töitä sopimalla siitä, riippuen toki alasta yms. Lääkärin kannattaisi myös arvioida tilanne mutta älä ota psyykelääkkeitä ellei ole ihan pakkopakko.


      • APtässäOireeni

        Olen AP. Tässä oireeni: korkea leposyke, yleensä 90 esim. kotona, mutta oravanpyörän käynnistyessä jopa 120 kun nousin sängystä keittiöön. Heräilin joka yö juomaan vettä, kun suu kuivuu varmaan stressistäkin. Ihoni oireili myös lievänä aknena, muutoin kuiva iho. Kaikki arvot testattiin eikä mitään puutoksia. Loput oireet sitten enemmänkin psyykkisiä, joista huolestuin eniten.:
        Ahdistus, joka arkiaamu sekä juuri ennen nukkumaan menoa. Ajatukset pyörivät etukäteen työtehtävien tai työpaikan ihmisten ja ihmissuhdekuvioiden ympärillä. Tämäkin vielä aika normaalia, mutta lisäksi heräilyä öisin, yleensä aamuyöstä miettimään jotakin sähköpostia, tavoitetta, tekemätöntä asiaa, työtutun/pomon ikävästi tokaistua kommenttia, toimimatonta prosessia tai järjestelmää, merkityksetöntä nakkitehtävää ja sen antajaa, seksuaalista ahdistelua. Ratkoin ongelmia päässäni aamuyöstä ja suunnittelin tähän liittyviä sähköposteja päässäni. Aloin usein valvoa tunnin pari aamuyön aikana ja jatkoin nukkumista. Aamulla olo olikin aivan sumuinen. Eristäydyin sosiaalisista kuvioista, en jaksanut vastata ystäville, saatika nähdä. Koti oli kaaos.
        Oireisiin kuului myös palautumattomuus. Kun pääsin töistä, rojahdin ja sulkeuduin useimmiten sohvalle tai läppärin ääreen... kunnes n. tunnin päästä pyörivätkin jo päivän ikävät tapahtumat päässä kehää. Pakonomaista tilanteiden läpikäyntiä mielessä, jossittelua, spekulaatiota, ratkaisujen miettimistä, riskien arviointia --> lisää töitä illalla tai ainakin niiden pohtimista ---> lisää ahdistusta.
        Lopulta kaikki ahdistuneisuus, yksinäisyys työyhteisössä (johon rakenteellisetkin ja vlaitettavasti ikä- ja sukupuolisyytkin), unettomuus, palautumattomuus, tunnollisuus, mielensä pahoittaminen useita kertoja viikossa (arvostuksen puute, syrjiminen) ajoivat sellaiseen yksin spekuloimisen ja ennakoimisen kehään , joka oli kamala.
        Aloin itse keksiä syitä, miksi minua ei auteta tai miksi minulle kasataan ikävimmät tehtävät/ahdistellaan/jätetään vastaamatta maileihin, ei tervehditä jne. SItten aloin elää näiden oletuksieni mukaan ja lopulta halusin vain vältellä kaikkea ja kaikkia. Osa syistä pitivät varmaan paikkaakin.
        Olin aivan nurkkaan ahdistettu ja ajatuksista tuli todella epäluuloisia ja negatiivisia. Ajattelin, etä kaikki haluavat minulle pahaa enkä ole tarpeeksi hyvä ja että en koskaan tule pääsemään ulos tästä jne. Jokaisesta päivästä tuli henkistä selviytymistä ja koin , että arvoni mitataan vain tekemäni jäljen perusteella, koin että minulla ei ole varaaa inhimillisyyteen tai virheisiin siinä, missä muilla arvokkaammilla työntekijöillä eli vanhemmilla insinöörimiehillä ja heidän suosioon päässeillä, vaikka ryyppäisivät keskellä päivää. En ikinä sanonut ei, ja otin kaiken vastaan ja suoritin. Jossakin vaiheessa itkin välillä kotona, mutta lopulta koin, että varaa ja aikaa tähän ei ole, itkeminenkin loppui, mutta niin loppui nauru ja hymykin.
        Suoritin vain ja esitin täydellistä. Olin sellainen lasinen puurtaja, josta kyllä joku vetäytyneisyys ja suru paistoi väkisinkin läpi. Työmusitini pätki, ahdistuin ihmisten ympärillä olosta, inhosin small talkia ympärilläni, mutta silti hymyilin tyhjää hymyäni. Yritin olla väritön, hajuton, virheetön, objektiivinen, diplomaattinen, jotta kukaan ei satuttaisi minua... pidin kulisseja yllä ja jossain vaiheessa en enää jaksanut ja lähdin. Nyt voin tietyllä tavalla nauraa tälle - oikeasti kasvoni valahtavat vakavaksi kun musitelenkin tätä, mutta tietyllä tavalla nauran, en enää palaa tähän helvettiin. Olen onnellinen ja rakastan uutta alaani ja ihmisiä <3 :)


    • Käännekohdassa2

      Olen ollut 12 vuotta samassa työpaikassa ja työmatkani ilmaisee 3 tuntia päivässä, oireesi ovat todella tuttuja. Nyt vaihtoehtoina on uupumuksesta selviäminen ja työnantaja harkitsee työpisteen vaihtoa missä uudet työkaverit ja haastavat tehtävät (nykyisessä työssäni ei ole) tai kodista 10 min matkan päässä sijaisuus eri alaa ja hiukan lyhyempi työpäivä palkkalla pärjää joskin se tippuu. Työ olisi itsenäistä ilman turvallisia tuttuja työkavereita. Onko kukaan vaihtanut työpaikkaa uupumuksen päällä ollessa vainpitäisikö se ensin ”korjata” ei isoja muutoksia. Luin myös tuosta sosiaalisesta puolesta olen itse katkonut kaveri suhteen parin vuoden aikana koska työkavereista on tullut se sosiaalinen rinki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      360
      4175
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1779
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      1520
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1306
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe