Poikienkin silpominen pitäisi kieltää

Täällä oli jo aloitus tyttöjen ympärileikkauksen kieltämiseksi, mutta kannatan ehdottomasti myös poikien sukupuolielinten silpomisen kieltämistä. Pieni poikavauva kun menettää ympärileikkauksessa 80% seksuaalista mielihyvää tuottavasta kudoksestaan.
Eikä saa sitä koskaan takaisin.

106

869

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juu. Esimerkiksi hyvin tuntemassani Ghanassa, Afrikassa, on maan tapa ympätileikata pojat.

      • Oli se maan tapa USA:ssakin ja on paljolti vieläkin.


      • NipsuKusiNurkkaan
        qwertyilija kirjoitti:

        Oli se maan tapa USA:ssakin ja on paljolti vieläkin.

        Enemmän transujen peniksiä siellä katkotaan kuin tehdään ympärileikkauksia muille kuin muslimeille ja juutalaisille.


    • Niin, asia on todella arka, mutta olisin valmis kannattamaan tuota kielto. Tarpeettomia leikkauksia ei tule tehdä.

      • suunstausmummo

        Miten ympärileikkaus on sen turhempi kuin transuille tehdyt radikaalit silpomiset?


      • torre12
        suunstausmummo kirjoitti:

        Miten ympärileikkaus on sen turhempi kuin transuille tehdyt radikaalit silpomiset?

        Kyse on kahdesta eri asiasta. Toinen on pakko.


      • torre12 kirjoitti:

        Kyse on kahdesta eri asiasta. Toinen on pakko.

        Ei ton ääliön tarkoitus ole kuin vittuilla ja ärsyttää. Turha sille on vastata, itse en vastaa, vetäkööt ittensä vaikka jojoon, kele.


      • kdsjkhfjw
        torre12 kirjoitti:

        Kyse on kahdesta eri asiasta. Toinen on pakko.

        Mikä pakko?


      • kdsjkhfjw kirjoitti:

        Mikä pakko?

        Pakko on ympärileikata. Siitä ei vauva pääse eroon.


      • Miten vältät Ghanassa ympärileikkauksen? Pakko mikä pakko.


      • Sääliölle
        torre12 kirjoitti:

        Miten vältät Ghanassa ympärileikkauksen? Pakko mikä pakko.

        Kuka pakottaa?


      • Sääliölle kirjoitti:

        Kuka pakottaa?

        Isä ja äiti.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Ei ton ääliön tarkoitus ole kuin vittuilla ja ärsyttää. Turha sille on vastata, itse en vastaa, vetäkööt ittensä vaikka jojoon, kele.

        Toki Räyhis myös nylkyttää pelkkää huomiota. Sitä tietysti saa aika tehokkaasti vittuilulla ja ärsyttämisellä. Tärkeää on myös se, että lähinnä lyhyitä, vähä-älyisiä möläytyksiä sisältäviä viestejä lähtee häneltä mahdollisimman paljon – joissakin ketjuissa jopa yli puolet, mikä sekin tuntuu Räyhistä suuresti inspiroivan. Siis huomion saaminen vaikka itseltään silloin kun muut eivät sitä anna patmoslaisen nuppendaalin vaatimaa määrää. 😳


    • Kannatan jyrkästi!

      Uskonharha tai kulttuuri ei oikeuta terveen kudoksen poistoa missään tapauksessa.

      • Aikuiset fundamentalistit leikatkoot itseltään vaikka korvalehdet pois, turhiahan nekin on ,uskislogiikalla, mutta jättäkööt lapset silpomatta.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Aikuiset fundamentalistit leikatkoot itseltään vaikka korvalehdet pois, turhiahan nekin on ,uskislogiikalla, mutta jättäkööt lapset silpomatta.

        Veikkaan että koko silpominen juontaa juurensa uskontoihin. Eli erittäin halveksittava asia.


      • torre12 kirjoitti:

        Veikkaan että koko silpominen juontaa juurensa uskontoihin. Eli erittäin halveksittava asia.

        "Arviolta joka kolmas mies on ympärileikattu [1]. Vuosittain ympärileikataan noin 15–20 miljoonaa, joista noin 12 miljoonaa muslimimaissa ja noin 100 000 juutalaisuuden parissa. Miesten ympärileikkaus on yleistä myös Yhdysvalloissa (75 % miehistä) ja Filippiineillä (90 %), sekä perinteisesti myös osassa Saharan eteläpuolista, ei-islamilaista Afrikkaa (Angola, Kongo ja Nigeria 90 %, Ghana 85 %). Se on tavallista myös Australiassa (59 %), Etelä-Koreassa (60 %), Kanadassa (30 %) ja Meksikossa (28 %).
        Juutalaisessa uskonnossa ympärileikkaus on yhä tehtävä kaikille pojille. "

        Merkitys seksuaalisuuteen löytyy täältä. Kovettumia peniksessä, hankalampi saada orgasmi, liukuvoiteen käyttötarve, yhdyntäkipuja naiselle jne.
        Poikien(kin) ympärileikkaus on hemmetin typerä juttu.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Ympärileikkaus#Merkitys_seksuaalisuuteen


      • qwertyilija kirjoitti:

        "Arviolta joka kolmas mies on ympärileikattu [1]. Vuosittain ympärileikataan noin 15–20 miljoonaa, joista noin 12 miljoonaa muslimimaissa ja noin 100 000 juutalaisuuden parissa. Miesten ympärileikkaus on yleistä myös Yhdysvalloissa (75 % miehistä) ja Filippiineillä (90 %), sekä perinteisesti myös osassa Saharan eteläpuolista, ei-islamilaista Afrikkaa (Angola, Kongo ja Nigeria 90 %, Ghana 85 %). Se on tavallista myös Australiassa (59 %), Etelä-Koreassa (60 %), Kanadassa (30 %) ja Meksikossa (28 %).
        Juutalaisessa uskonnossa ympärileikkaus on yhä tehtävä kaikille pojille. "

        Merkitys seksuaalisuuteen löytyy täältä. Kovettumia peniksessä, hankalampi saada orgasmi, liukuvoiteen käyttötarve, yhdyntäkipuja naiselle jne.
        Poikien(kin) ympärileikkaus on hemmetin typerä juttu.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Ympärileikkaus#Merkitys_seksuaalisuuteen

        Juutalaiset ympärileikkausta vastaan
        Jews Against Circumcision (JAC) on kaikkien englanninkielisten maiden juutalaisten ympärileikkausta vastustava järjestö, jonka jäseninä on myös rabbeja ja ortodoksijuutalaisia. Järjestön mukaan Tooran alkuperäinen versio (Jahven kirja) ei edes mainitse ympärileikkausta, vaan tapa on ihmisten kehittämä ja sen tarkoitus on mm. ehkäistä masturbaatiota."

        Kyseessä on siis vain typerä tapa, ja poikein ympärileikkauksen alkuperäinen tavoite oli vähentää masturbointia.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Ympärileikkaus#Juutalaiset_ympärileikkausta_vastaan


      • EroTuli
        torre12 kirjoitti:

        Veikkaan että koko silpominen juontaa juurensa uskontoihin. Eli erittäin halveksittava asia.

        Jamppa lähti kävelemään.

        Niinhän siinä kävi että ero tuli.


    • Silpominen pitää tietenkin kieltää, koska esim.ympärileikkaus on lääketieteellinen toimenpide ja siksi se kuuluu lääkärille .
      Mitä taas tulee siihen, että ympärileikkaus tehdään oikein ja oikeissa olosuhteissa, vaikutukset seksielämään eivät taida kuitenkaan olla yksiselitteisesti noin kuin aloittaja esittää.
      On valtava ero ympärileikkauksella lääkärin suorittamana ja toisaalta jonkun ei-lääkärin suorittamana ja ilman lääketieteellistä seurantaa...eli haavanhoitoa ja sen kaltaisia asioita.

      • "Nuorilla ympärileikatuilla voi olla useammin ongelmia saada erektio tai orgasmi.lähde?
        Ympärileikkaus kehittää peniksen päähän kovettuman, joka saattaa vähentää tuntoherkkyyttä. Se saattaa mieheltä kovempia ponnisteluja orgasmin saavuttamiseksi ja voi aiheuttaa kipuja naiselle. Toisaalta jotkut naiset saattavat pitää kovemmista työnnöistä ja pidemmästä yhdynnästä. Koska miehellä ei ole esinahan liukuvaa liikettä suojana saattavat ympärileikatut miehet joutua käyttämään yhdynnässä liukuvoidetta leikkaamattomia useammin.[39] Yksi syy ympärileikkauksen vastustukselle on sekin, että se hieman pienentää penistä.[40]
        Vuonna 2011 julkaistun Tanskan kansanterveyslaitoksen tutkimuksen mukaan sekä ympärileikatuilla miehillä että heidän naiskumppaneillaan vaikeus orgasmiin oli yleisempää kuin muilla, vaikka lukuisat tekijät uskontoa, kulttuuria, koulutusta, tulotasoa ja siviilisäätyä myöten oli vakioitu. Tulokset olivat samansuuntaisia ilman uskonnollisia ympärileikkauksia ja niiden kanssa. Naiskumppaneilla oli normaalia useammin yhdyntäkipuja (dyspareunia)."

        Eli jokainen voi ympärileikkauttaa itsensä aikuisena ja siten saavutetaan ympärileikkauksella joissakin tapauksissa saavutettava etu.
        Eli yliherkät miehet, jotka laukeaa jo toisella työnnöllä, niin sinne vain ympäri ämpäri leikkaukseen, mutta kun kaikki leikataan, niin osa ei saa orkkuja ollenkaan.

        Tuo juutalaiset ympärileikkausta vastaan organisaatio sen kertoi, että koko ympärileikkauksen alkuperäinen tavoite oli vähentää masturbointia.
        Mutta tietenkin jokainen saa kannattaa ja kehua ja vaikka ylistää, että miten erinomaisen hyvä juttu se poikien ympärileikkaus oikein onkaan.


      • qwertyilija kirjoitti:

        "Nuorilla ympärileikatuilla voi olla useammin ongelmia saada erektio tai orgasmi.lähde?
        Ympärileikkaus kehittää peniksen päähän kovettuman, joka saattaa vähentää tuntoherkkyyttä. Se saattaa mieheltä kovempia ponnisteluja orgasmin saavuttamiseksi ja voi aiheuttaa kipuja naiselle. Toisaalta jotkut naiset saattavat pitää kovemmista työnnöistä ja pidemmästä yhdynnästä. Koska miehellä ei ole esinahan liukuvaa liikettä suojana saattavat ympärileikatut miehet joutua käyttämään yhdynnässä liukuvoidetta leikkaamattomia useammin.[39] Yksi syy ympärileikkauksen vastustukselle on sekin, että se hieman pienentää penistä.[40]
        Vuonna 2011 julkaistun Tanskan kansanterveyslaitoksen tutkimuksen mukaan sekä ympärileikatuilla miehillä että heidän naiskumppaneillaan vaikeus orgasmiin oli yleisempää kuin muilla, vaikka lukuisat tekijät uskontoa, kulttuuria, koulutusta, tulotasoa ja siviilisäätyä myöten oli vakioitu. Tulokset olivat samansuuntaisia ilman uskonnollisia ympärileikkauksia ja niiden kanssa. Naiskumppaneilla oli normaalia useammin yhdyntäkipuja (dyspareunia)."

        Eli jokainen voi ympärileikkauttaa itsensä aikuisena ja siten saavutetaan ympärileikkauksella joissakin tapauksissa saavutettava etu.
        Eli yliherkät miehet, jotka laukeaa jo toisella työnnöllä, niin sinne vain ympäri ämpäri leikkaukseen, mutta kun kaikki leikataan, niin osa ei saa orkkuja ollenkaan.

        Tuo juutalaiset ympärileikkausta vastaan organisaatio sen kertoi, että koko ympärileikkauksen alkuperäinen tavoite oli vähentää masturbointia.
        Mutta tietenkin jokainen saa kannattaa ja kehua ja vaikka ylistää, että miten erinomaisen hyvä juttu se poikien ympärileikkaus oikein onkaan.

        Uskontoon perustuvat ympärileikkaukset ovat asian, jota on aika turha paheksua ja kauhistella. Jos niihin halutaa muutosta, kauhistelu ja kriminalisointi ei ole se tapa.


      • Asioita voi katsoa monella tapaa.
        "Chicagon yliopistossa tehty tutkimus paljasti, että 98 prosenttia ympärileikatuista miehistä oli tyytyväisiä leikkauksen tuloksiin.

        Aikuisena ympärileikatuista miehistä 95 prosenttia ilmoitti, että heidän naispuoliset seksikumppaninsa olivat tyytyväisiä leikkauksen tuloksiin"
        https://www.iltalehti.fi/rakkausjaseksi/201703112200084111_lz.shtml

        Ja tarkennan vielä, etten suinkaan hyväksy silpomista, enkä ihannoi ympärileikkausta. Asialla vain on puolensa ja puolensa ja näkökulmaa voi aina laajentaa.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Asioita voi katsoa monella tapaa.
        "Chicagon yliopistossa tehty tutkimus paljasti, että 98 prosenttia ympärileikatuista miehistä oli tyytyväisiä leikkauksen tuloksiin.

        Aikuisena ympärileikatuista miehistä 95 prosenttia ilmoitti, että heidän naispuoliset seksikumppaninsa olivat tyytyväisiä leikkauksen tuloksiin"
        https://www.iltalehti.fi/rakkausjaseksi/201703112200084111_lz.shtml

        Ja tarkennan vielä, etten suinkaan hyväksy silpomista, enkä ihannoi ympärileikkausta. Asialla vain on puolensa ja puolensa ja näkökulmaa voi aina laajentaa.

        ""Chicagon yliopistossa tehty tutkimus paljasti, että 98 prosenttia ympärileikatuista miehistä oli tyytyväisiä leikkauksen tuloksiin."

        Kyse onkin lapselle tehtävästä ympärileikkauksesta jonka syynä on vanhempien uskonto, lapsen silpomisesta siis vain sen takia että vanhempien uskonto niin vaatii.


      • YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

        ""Chicagon yliopistossa tehty tutkimus paljasti, että 98 prosenttia ympärileikatuista miehistä oli tyytyväisiä leikkauksen tuloksiin."

        Kyse onkin lapselle tehtävästä ympärileikkauksesta jonka syynä on vanhempien uskonto, lapsen silpomisesta siis vain sen takia että vanhempien uskonto niin vaatii.

        Ymmärrän hyvin, että siitä on kyse ja kuten sanoin, ympärileikkaus missä iässä tahansa on syytä suorittaa lääkärin toimesta ja valvomana, jos sille on tarvetta. Uskontoon perustutuvaa ympärileikkaamista ei saada loppumaan kauhistelemalla tai kriminalisoimalla.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Ymmärrän hyvin, että siitä on kyse ja kuten sanoin, ympärileikkaus missä iässä tahansa on syytä suorittaa lääkärin toimesta ja valvomana, jos sille on tarvetta. Uskontoon perustutuvaa ympärileikkaamista ei saada loppumaan kauhistelemalla tai kriminalisoimalla.

        1. Minä en kauhistele. Kauhistelu on tunteiden vallassa tehtyä paskanjauhantaa, ilman analyyttisyyttä ja harkintaa. Eikä se ole perkelevieköön minun tyylini.

        2. Aloitus koskee lääkärien tekemää ympärileikkausta, eikä jotain pervoa uskonnollista riittiä.

        Mikä se tapa sitten voisi olla, jos kriittinen keskustelukaan ei käy. Vähäksi käy mahdollisuudet. Kun kyse on kuitenkin uskonnollisesta tavasta ja nehän omaa jonkin minulle maagisen lisäsuojan lainsäädännöltä.

        Eli pitäisikö mielestäsi tyttöjenkin ympärileikkaukset sallia sairaaloissa, etteivät vanhempansa turvautuisi epähygieenisiin leikkauksiin. Vai voiko mielestäsi aiheesta edes keskustella ilman että sortuu kauhisteluun ja kriminalisoinnin vaatimiseen.

        ps sinä se totisesti hallitset tyylisi


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Asioita voi katsoa monella tapaa.
        "Chicagon yliopistossa tehty tutkimus paljasti, että 98 prosenttia ympärileikatuista miehistä oli tyytyväisiä leikkauksen tuloksiin.

        Aikuisena ympärileikatuista miehistä 95 prosenttia ilmoitti, että heidän naispuoliset seksikumppaninsa olivat tyytyväisiä leikkauksen tuloksiin"
        https://www.iltalehti.fi/rakkausjaseksi/201703112200084111_lz.shtml

        Ja tarkennan vielä, etten suinkaan hyväksy silpomista, enkä ihannoi ympärileikkausta. Asialla vain on puolensa ja puolensa ja näkökulmaa voi aina laajentaa.

        >> Chicagon yliopistossa tehty tutkimus paljasti, että 98 prosenttia ympärileikatuista miehistä oli tyytyväisiä leikkauksen tuloksiin.

        Aikuisena ympärileikatuista miehistä 95 prosenttia ilmoitti, että heidän naispuoliset seksikumppaninsa olivat tyytyväisiä leikkauksen tuloksiin" <<

        Kysympä vain, että miten ko henkilöt päätyivät arvioonsa, vertaisivatko he nykytilannetta ettei heitä ollut ympärileikattu. Eli kun on esinahkansa menttänyt, niin paree vain sopeutua ja päättää, että tämähän on ihan hyvä juttu, loppujen lopuksi.

        Toiseksi, jopa ympärileikatut naismuslimit pääosin haluavat ympärileikkauttaa omat tyttärensä eli jos asian kokeneiden mielipidettä kuunnellaan, niin tyttöjenkin ympärileikkaus olisi ihan hyväksyttävää.


      • qwertyilija kirjoitti:

        1. Minä en kauhistele. Kauhistelu on tunteiden vallassa tehtyä paskanjauhantaa, ilman analyyttisyyttä ja harkintaa. Eikä se ole perkelevieköön minun tyylini.

        2. Aloitus koskee lääkärien tekemää ympärileikkausta, eikä jotain pervoa uskonnollista riittiä.

        Mikä se tapa sitten voisi olla, jos kriittinen keskustelukaan ei käy. Vähäksi käy mahdollisuudet. Kun kyse on kuitenkin uskonnollisesta tavasta ja nehän omaa jonkin minulle maagisen lisäsuojan lainsäädännöltä.

        Eli pitäisikö mielestäsi tyttöjenkin ympärileikkaukset sallia sairaaloissa, etteivät vanhempansa turvautuisi epähygieenisiin leikkauksiin. Vai voiko mielestäsi aiheesta edes keskustella ilman että sortuu kauhisteluun ja kriminalisoinnin vaatimiseen.

        ps sinä se totisesti hallitset tyylisi

        Mitä hiivattia sinä minulle raivoat, minulla on ihan samanlainen oikeus ilmaista ajatuksiani kuin sinullaki, jos se ei sinulle sovi, niin olkoon sopimatta. Ilmaisen ajatuksiani kaikesta huolimatta ja ihan juuri siten kuin itse haluan.

        Minun on oikein helppo ymmärtää se, että sinun on vaikea katsella asioita muusta kuin siitä omasta näkövinkkelistäsi ja muu pohdinta näyttää aiheuttavan sinussa närää, no sille ei voi mitään. Tai ainakaan minä en voi sille mitään.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Mitä hiivattia sinä minulle raivoat, minulla on ihan samanlainen oikeus ilmaista ajatuksiani kuin sinullaki, jos se ei sinulle sovi, niin olkoon sopimatta. Ilmaisen ajatuksiani kaikesta huolimatta ja ihan juuri siten kuin itse haluan.

        Minun on oikein helppo ymmärtää se, että sinun on vaikea katsella asioita muusta kuin siitä omasta näkövinkkelistäsi ja muu pohdinta näyttää aiheuttavan sinussa närää, no sille ei voi mitään. Tai ainakaan minä en voi sille mitään.

        Ilmaise pois ja yritän matkia sinun tyyliäsi seuraavassa:

        Niin no joo ja onkohan sinun mielipiteesi niin kovinkaan vakavasti otettava, koska onhan sitä toisenlaisiakin mielipiteitä ja toisaalta voihan se asia olla ihan kolmannellakin tavalla ja...


      • qwertyilija kirjoitti:

        Ilmaise pois ja yritän matkia sinun tyyliäsi seuraavassa:

        Niin no joo ja onkohan sinun mielipiteesi niin kovinkaan vakavasti otettava, koska onhan sitä toisenlaisiakin mielipiteitä ja toisaalta voihan se asia olla ihan kolmannellakin tavalla ja...

        En ole koskaan sanonut sinulle, että mielipiteesi ei ole kovinkaan vakavasti otettava.
        Minusta on aika kurjaa, että raivoat minulle siksi, että kuvittelet minun sanovan jotain mitä en ole sanonut. Sinun omat tulkintasi saavat sinut kärtsäämään ja on epäoikeudenmukaista, että syytät minua jostakin, joka on ihan siellä sinun pääkopassasi.

        Jos minä tuon esiin myös muunlaista näkökulmaa johonkin asiaan, ei se tietenkään tarkoita, että vähättelisin alkuperäistä ajatusta.

        Välillä keittää yli se, että täällä luetaan niin samperisti sellaista mitä ei ole kirjoitettu eikä edes ajateltu kirjoitettavan.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Ymmärrän hyvin, että siitä on kyse ja kuten sanoin, ympärileikkaus missä iässä tahansa on syytä suorittaa lääkärin toimesta ja valvomana, jos sille on tarvetta. Uskontoon perustutuvaa ympärileikkaamista ei saada loppumaan kauhistelemalla tai kriminalisoimalla.

        ”…kuten sanoin, ympärileikkaus missä iässä tahansa on syytä suorittaa lääkärin toimesta ja valvomana, jos sille on tarvetta.”

        Niin, jos on tarvetta. Toisinaan joudutaan tekemään tuo toimenpide ihan lääketieteellisistä syistä.

        Olen sitä mieltä, että aikuiset tehkööt peniksilleen mitä tykkäävät, mutta ei lapsille.


      • mummomuori kirjoitti:

        ”…kuten sanoin, ympärileikkaus missä iässä tahansa on syytä suorittaa lääkärin toimesta ja valvomana, jos sille on tarvetta.”

        Niin, jos on tarvetta. Toisinaan joudutaan tekemään tuo toimenpide ihan lääketieteellisistä syistä.

        Olen sitä mieltä, että aikuiset tehkööt peniksilleen mitä tykkäävät, mutta ei lapsille.

        Jaahas, että äiti ei saisi ympärileikkautta poikalastaan mutta saisi kuitenkin tapattaa hänet kohtuunsa 🤔


      • mummomuori kirjoitti:

        ”…kuten sanoin, ympärileikkaus missä iässä tahansa on syytä suorittaa lääkärin toimesta ja valvomana, jos sille on tarvetta.”

        Niin, jos on tarvetta. Toisinaan joudutaan tekemään tuo toimenpide ihan lääketieteellisistä syistä.

        Olen sitä mieltä, että aikuiset tehkööt peniksilleen mitä tykkäävät, mutta ei lapsille.

        Hienoahan se olisi, jos aikuiset luopuisivat asioista, joissa lapsen tahtoa ei vielä voi kysyä.
        Itseäni joskus mietityttää ihan vaikka vain korvien reijitys parivuotiaalla.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Hienoahan se olisi, jos aikuiset luopuisivat asioista, joissa lapsen tahtoa ei vielä voi kysyä.
        Itseäni joskus mietityttää ihan vaikka vain korvien reijitys parivuotiaalla.

        Kannatat siis myös lapsikasteesta luopumista😉❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Kannatat siis myös lapsikasteesta luopumista😉❓

        En kannata.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        En kannata.

        Sinähän juuri sanoit "Hienoahan se olisi, jos aikuiset luopuisivat asioista, joissa lapsen tahtoa ei vielä voi kysyä." 😳


      • usko.vainen kirjoitti:

        Sinähän juuri sanoit "Hienoahan se olisi, jos aikuiset luopuisivat asioista, joissa lapsen tahtoa ei vielä voi kysyä." 😳

        Niin sanoin. En puhunut jonkun asian kannattamisesta mitään.
        Olin tietysti taas liian epämääräinen, oma häpeäni, kun en aina jaksa vääntää rautalangasta ja kirjoittaa kuvaviestejä. Vanhemmat tekevät tietysti paljonkin päätöksiä, joissa lapsen tahtoa on aikuisen taskussa, mutta nyt ei ollut kyse niistä. Itse ajattelin lähinnä tällaisia kipua tuottavia asioita. ja joilla ei ole esim.lääketieteellistä tarvetta.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Niin sanoin. En puhunut jonkun asian kannattamisesta mitään.
        Olin tietysti taas liian epämääräinen, oma häpeäni, kun en aina jaksa vääntää rautalangasta ja kirjoittaa kuvaviestejä. Vanhemmat tekevät tietysti paljonkin päätöksiä, joissa lapsen tahtoa on aikuisen taskussa, mutta nyt ei ollut kyse niistä. Itse ajattelin lähinnä tällaisia kipua tuottavia asioita. ja joilla ei ole esim.lääketieteellistä tarvetta.

        Tällä palstalla jotkut ovat kertoneet miten heille tuottaa kipua vieläkin se, että heidät on kastettu heiltä kysymättä 🤔
        Sinä siis kannatat vain niiden asioiden kysymistä lapsilta mitkä sinulle itselle sopivat.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Tällä palstalla jotkut ovat kertoneet miten heille tuottaa kipua vieläkin se, että heidät on kastettu heiltä kysymättä 🤔
        Sinä siis kannatat vain niiden asioiden kysymistä lapsilta mitkä sinulle itselle sopivat.

        Tarkennan vielä...fyysistä kipua.
        Tosin henkistä kipuakin tulisi välttää.

        "Sinä siis kannatat vain niiden asioiden kysymistä lapsilta mitkä sinulle itselle sopivat."

        en kannata...

        Älä viitsi taas arvailla mitä minä kannatan ja mitä en.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Tarkennan vielä...fyysistä kipua.
        Tosin henkistä kipuakin tulisi välttää.

        "Sinä siis kannatat vain niiden asioiden kysymistä lapsilta mitkä sinulle itselle sopivat."

        en kannata...

        Älä viitsi taas arvailla mitä minä kannatan ja mitä en.

        Psyykkinen kipu on aivan yhtä todellista eikä ympärileikkaus tuota kipua koska siinä käytetttän puudustusta 😉


      • usko.vainen kirjoitti:

        Psyykkinen kipu on aivan yhtä todellista eikä ympärileikkaus tuota kipua koska siinä käytetttän puudustusta 😉

        Psyykkinen kipu on todellista ja helposti myös tuhoavampaa kuin fyysinen kipu. Varmasti ympärileikkauksessa käytetään puudutteita, ainakin jos se tehdään sairaalassa.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Psyykkinen kipu on todellista ja helposti myös tuhoavampaa kuin fyysinen kipu. Varmasti ympärileikkauksessa käytetään puudutteita, ainakin jos se tehdään sairaalassa.

        Eli hyväksyt poikien ympärileikkaukset 🤓❓


      • usko.vainen kirjoitti:

        Eli hyväksyt poikien ympärileikkaukset 🤓❓

        huokaus.....olen hyvin pahoillani, en nyt jaksa tämän tapaista vääntämistä. Jos haluat keskustella, muuta hiukan tulokulmaasi.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        huokaus.....olen hyvin pahoillani, en nyt jaksa tämän tapaista vääntämistä. Jos haluat keskustella, muuta hiukan tulokulmaasi.

        Älä väännä vaan sanot, että hyväksyt vai et 😳


      • usko.vainen kirjoitti:

        Jaahas, että äiti ei saisi ympärileikkautta poikalastaan mutta saisi kuitenkin tapattaa hänet kohtuunsa 🤔

        >Jaahas, että äiti ei saisi ympärileikkautta poikalastaan mutta saisi kuitenkin tapattaa hänet kohtuunsa 🤔

        Ei saisi, koska kohduissa ei ole lapsia.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        >Jaahas, että äiti ei saisi ympärileikkautta poikalastaan mutta saisi kuitenkin tapattaa hänet kohtuunsa 🤔

        Ei saisi, koska kohduissa ei ole lapsia.

        Ei sinun "naistesi" kohduissa olekaan , Repeliini 😉


    • NipsuKusiNurkkaan

      Tee kansalaisaloite, äläkä tällä nillitä!

      • Ei tämä ole Suomessa suurikaan ongelma. Mutta ne on Suomessa jo kielletty.


    • nokkosenlehti

      Lasten sukuelinten silpominen on nähdäkseni pelkkää järkyttävää väkivaltaa. Mikäli teolle kyetään osoittamaan selkeä terveydellinen peruste niin lääketieteellisesti kirurgin toimenpitein asia voisi olla hyväksyttävää.
      Joillekin aikuisille suomalaisille miehille pelkkä alapään pesukin voisi olla paikallaan useammin kuin kerran viikossa tai kuukaudessa, jos haju ja maku ei parane sillä niin voisivat leikkauttaa vehkeensä kokonaan pois, pissaamiseen ei sellaista eltaantunutta ja haisevaa nysää tarvita.

    • KissaPöydälle

      Jos ympärileikkaus olisi vain muslimien ja Saharan eteläpuolisten afrikkalaisten tapa, sitä pidettäisiin barbaarisena (ja se uskallettaisiin sanoa) ja sen kieltoa ajettaisiin siinä kuin tyttöjenkin ympärileikkauskieltoa .

      Juutalaisten ympärileikkaussääntö tekee asiasta ongelmallisen. Juutalaisten tapoja ei voi holokausti-trauman takia sanoa barbaarisiksi silloinkaan kun ne sitä ilmiselvästi ovat.

      Pikkulasten tarpeeton leikkely lähinnä taikauskoisista syistä ei ole suomalaisten arvojen mukaista ja se on loukkaus lapsen oikeuksia kohtaan. Jokainen 18 vuotta täyttänyt voi sitten vapaasti leikellä genitaalejaan jumalia tai vaikka Suurta Kurpitsaa miellyttääkseen. Lapsia ei pidä silpoa.

      • Ja esimerkiksi Afrikassa se on myös kristittyjen tapa.


      • torre12 kirjoitti:

        Ja esimerkiksi Afrikassa se on myös kristittyjen tapa.

        USA:ssa 75 prosenttia pojista ympärileikataan. Mutta sielläpäinhän aurinko kiertää maata, mehiläisten tarkoitus on pölyttää viljelykasvit ja elämänlankaa seuraamalla saavutetaan onnellisuus. Niin ja uskotaan tietty ankaraan Jumalaan, joka ei masturbointia hyväksy.

        Ja sehän se poikien ympärileikkauksen yksi pääsyy onkin eli synnin tekemisen vaikeuttaminen.


      • KissaPöydälle
        torre12 kirjoitti:

        Ja esimerkiksi Afrikassa se on myös kristittyjen tapa.

        Niin on myös tyttöjen "ympärileikkaus". Kyse on paikallisesta perinteestä, joka on nykyisiä uskontoja vanhempi.


      • marja-sisko
        qwertyilija kirjoitti:

        USA:ssa 75 prosenttia pojista ympärileikataan. Mutta sielläpäinhän aurinko kiertää maata, mehiläisten tarkoitus on pölyttää viljelykasvit ja elämänlankaa seuraamalla saavutetaan onnellisuus. Niin ja uskotaan tietty ankaraan Jumalaan, joka ei masturbointia hyväksy.

        Ja sehän se poikien ympärileikkauksen yksi pääsyy onkin eli synnin tekemisen vaikeuttaminen.

        Hyväksytkö kyrvän katkaisun kokonaan?


      • KissaPöydälle kirjoitti:

        Niin on myös tyttöjen "ympärileikkaus". Kyse on paikallisesta perinteestä, joka on nykyisiä uskontoja vanhempi.

        On kyllä kummallista perinnettä. Onneksi on myös nykyaika.


      • KissaPöydälle kirjoitti:

        Niin on myös tyttöjen "ympärileikkaus". Kyse on paikallisesta perinteestä, joka on nykyisiä uskontoja vanhempi.

        On kyllä kummallista perinnettä. Onneksi on myös nykyaika.


      • >> Jos ympärileikkaus olisi vain muslimien ja Saharan eteläpuolisten afrikkalaisten tapa, sitä pidettäisiin barbaarisena (ja se uskallettaisiin sanoa) ja sen kieltoa ajettaisiin siinä kuin tyttöjenkin ympärileikkauskieltoa . <<

        Totta, fundamentalistit ympäri Tellusta vaatisivat hallituksiaan puuttumaan barbaarien harjoittamaan systemaattiseen lasten sukupuoliterrorismiin.

        Ruotsissa ympärileikattiin noin 2000, joista vain noin 800 lääkärissä ja loput eli valtaosa oli jonkun vanhan rabbipierun tai vastaavan mullahin tekemiä rituaaliympärileikkauksia penisveren imemisrituaaleineen päivineen.
        Eli lääkärin tekemä ympärileikkaus ei kelpaa valtaosalle, koska kyse on uskonnollisesta rituaalista.


      • marja-sisko kirjoitti:

        Hyväksytkö kyrvän katkaisun kokonaan?

        Sinultako Räyhis? Onko sinulla edes sellaista?


    • Jos se on juutalaisen kansan kohtalo, että he palaavat aina Israeliin, niin voisi olettaa, että ympärileikkaus olisi helpottanut paluuta ympärileikattujen keskuuteen. Tarkoitan muslimeja.

      Tilanne voisi olla vielä hankalampi, jos he eivät olisi ympärilaikkausta säilyttäneet.

      Varhaiskristillisissä kirjoituksissa ympärileikkausta sanotaan lihan kuolettamiseksi, sitä ei suinkaan tuomita. Onhan himo se lust, joka pitää ensin karsia.

    • Olen lukenut Israelissa olevan ajatuksia ympärileikkauksen lopettamiseksi, ns. 'maallistuneiden' keskuudessa, he eivät todennäköisesti halua loukata uskovaisia asettamalla ehdottoman kiellon, vaan odottavat, että uskovaiset kypsyvät ajatukseen, jolloin ei tule suurta erimielisyyttä ja riitaa asiasta.

      • Maallistumisesta tuppaa seuraamaan positiivisia asioita.


      • NipsuKusiNurkkaan
        qwertyilija kirjoitti:

        Maallistumisesta tuppaa seuraamaan positiivisia asioita.

        Sinulle positiivista on kaikki Jumalaton.


      • "...eivät todennäköisesti halua loukata uskovaisia asettamalla ehdottoman kiellon, vaan odottavat, että uskovaiset kypsyvät ajatukseen, jolloin ei tule suurta erimielisyyttä ja riitaa asiasta. "

        Tuo on varsin viisasta toimintaa.


      • suuntausmummo
        mummomuori kirjoitti:

        "...eivät todennäköisesti halua loukata uskovaisia asettamalla ehdottoman kiellon, vaan odottavat, että uskovaiset kypsyvät ajatukseen, jolloin ei tule suurta erimielisyyttä ja riitaa asiasta. "

        Tuo on varsin viisasta toimintaa.

        Miten sinulta on pois jos joku ympärileikkauttaa poikalapsnsa?


      • Minäminäminä
        suuntausmummo kirjoitti:

        Miten sinulta on pois jos joku ympärileikkauttaa poikalapsnsa?

        Miten sinulta on pois jos joku ympärileikkauttaa tyttölapsnsa?


      • et.saa.vastausta
        suuntausmummo kirjoitti:

        Miten sinulta on pois jos joku ympärileikkauttaa poikalapsnsa?

        Tämä kysymysmuoto on hankala homottajille.


      • suuntausmummo kirjoitti:

        Miten sinulta on pois jos joku ympärileikkauttaa poikalapsnsa?

        Ei minulta mutta noilta poikalapsilta kyyllä. :D


      • NäinJuutalaistenKohdalla
        mummomuori kirjoitti:

        Ei minulta mutta noilta poikalapsilta kyyllä. :D

        Sinäkö nouset Jumalan yläpuolelle omilla tulkinnoillasi? Luehan mitä 1. Moos 17: 10-14 sanoo koskien juutalaisten poikien ympärileikkausta.

        "Tämä on minun liittoni, minun ja sinun ja sinun jälkeläistesi välinen liitto, jota teidän tulee noudattaa: ympärileikatkaa keskuudessanne jokainen miehenpuoli. Teidän tulee ympärileikkauttaa esinahkanne * . Se on merkki liitosta meidän välillämme, minun ja teidän. Polvesta polveen teidän tulee ympärileikata jokainen poikalapsi kahdeksan päivän ikäisenä, myös kotona syntynyt tai keneltä tahansa muukalaiselta rahalla ostettu orja, joka ei ole teidän jälkeläisiänne. Sekä kotonanne syntynyt että rahalla ostamanne orja on ympärileikattava. Näin teidän ruumiissanne on merkki minun liitostani, ikuisesta liitosta. Jokainen mies, jonka esinahkaa ei ole ympärileikattu, on poistettava kansastaan. Hän on rikkonut minun liittoni.”


      • Suvakkilogiikkaa
        mummomuori kirjoitti:

        Ei minulta mutta noilta poikalapsilta kyyllä. :D

        Mitä ja miten se? heiltä todellisuudessa on pois? Tuskin mitään ja mitenkään silloin kun noudatetaan juutalaista lakia ja tehdään ympärileikkaus 8 vrk:n iässä.

        Sen sijaan isättömiä lapsia tekeviltä aikuisilta jää unholaan justiinsa se että lapselta oikeasti on pois isä koko lapsuuden 0-18 vuotta, vaikka vakehtelevat ettei se ole keneltäkään pois. Ompas kuitennii pois nimenomaan lapselta.


      • Suvakkilogiikkaa kirjoitti:

        Mitä ja miten se? heiltä todellisuudessa on pois? Tuskin mitään ja mitenkään silloin kun noudatetaan juutalaista lakia ja tehdään ympärileikkaus 8 vrk:n iässä.

        Sen sijaan isättömiä lapsia tekeviltä aikuisilta jää unholaan justiinsa se että lapselta oikeasti on pois isä koko lapsuuden 0-18 vuotta, vaikka vakehtelevat ettei se ole keneltäkään pois. Ompas kuitennii pois nimenomaan lapselta.

        Valtaosa Ruotsissa tehtävistä ympärileikkauksista tehdään kotikonstein, koska kyseessä on uskonnollinen riitti. Tuossa riitissä joku ikivanha ja täriseväkätinen rabbi ympärileikkaa pojan ja imaisee poikavauvan pippelistä veret pois.

        Viime vuonna Ruotsissa yksi 8-päiväinen poika sai tuosta rituaalista tartunnan ja kuoli. Ei ollut juutalaisten Jumalan siunausta sillä operaatiolla.


      • NipsuKusiNurkkaan kirjoitti:

        Sinulle positiivista on kaikki Jumalaton.

        Olet kyllä painanut ankarasti duunia jotta kaikki jumalaton nähtäisiin positiivisena, Räyhis. Jatka siis ihmeessä jumalattomuuden edistämistä loistavaksi tunnetulla taidollasi. Sehän nopeuttaa Jeesuksen loikkaakin kivasti.


      • Suvakkilogiikkaa kirjoitti:

        Mitä ja miten se? heiltä todellisuudessa on pois? Tuskin mitään ja mitenkään silloin kun noudatetaan juutalaista lakia ja tehdään ympärileikkaus 8 vrk:n iässä.

        Sen sijaan isättömiä lapsia tekeviltä aikuisilta jää unholaan justiinsa se että lapselta oikeasti on pois isä koko lapsuuden 0-18 vuotta, vaikka vakehtelevat ettei se ole keneltäkään pois. Ompas kuitennii pois nimenomaan lapselta.

        Kyllä vain niistä koituu ensinnäkin huomattavaa kipua vauvoille. Siten eri tulehdukset saattavat vaikuttaa koko loppuiän seuraamuksillaan. Samoin herkkyys muuttuu jne.

        Miksi muuten Jumala antaa kasvaa esinahan, ellei siksi, että sillä on oma tärkeä tehtävänsä?


      • Oletko.tyhmä
        mummomuori kirjoitti:

        Kyllä vain niistä koituu ensinnäkin huomattavaa kipua vauvoille. Siten eri tulehdukset saattavat vaikuttaa koko loppuiän seuraamuksillaan. Samoin herkkyys muuttuu jne.

        Miksi muuten Jumala antaa kasvaa esinahan, ellei siksi, että sillä on oma tärkeä tehtävänsä?

        Siksi että olisi jotakin käytännössä turhaa pois nipsautettavaa silloin kun Jumala päätti säätää liiton merkin oman kansansa ja pakanoiden välille. Pakanat nipsauttelevat ja silpovat elimiään ja jopa niiden tarpeellisia osia Jumalan lakia noudattamatta, josta toiminnasta ongelmia eniten aiheutuu. Juutalaispoikien klipsimisen kieltäminen on anti-semitismiä ja natsien juutalaisvihaa, joka on jos tarkemmin ajattelet kiihottamista kansanryhmää vastaan.


      • krysanteemi
        Oletko.tyhmä kirjoitti:

        Siksi että olisi jotakin käytännössä turhaa pois nipsautettavaa silloin kun Jumala päätti säätää liiton merkin oman kansansa ja pakanoiden välille. Pakanat nipsauttelevat ja silpovat elimiään ja jopa niiden tarpeellisia osia Jumalan lakia noudattamatta, josta toiminnasta ongelmia eniten aiheutuu. Juutalaispoikien klipsimisen kieltäminen on anti-semitismiä ja natsien juutalaisvihaa, joka on jos tarkemmin ajattelet kiihottamista kansanryhmää vastaan.

        Tarkoitatko Jumalan luoneen ihmiseen jotakin turhaa tai ihan vaan sen vuoksi, että se jokin pitää poistaa lapselta?


      • krysanteemi kirjoitti:

        Tarkoitatko Jumalan luoneen ihmiseen jotakin turhaa tai ihan vaan sen vuoksi, että se jokin pitää poistaa lapselta?

        Hyvä huomio. Ja mitä se todistaa sen poikalapsen uskosta, että siltä silvotaan penis halusi eli ei. Ei mitään.

        Aikuisen miehen itselleen pyynnöstä teettämä ympärileikkaus sen sijaan voitaisiin kuvitella joksikin sellaiseksi teoksi, joka todistaisi jotain hänen omasta uskostaan.


    • Kyllä myös juutalaisten tekemät lasten silpomiset pitäisi kieltää.

      • Voithan sinä kieltää, vaikka palestiinalaisten ympärileikkaukset mutta ei sillä ole mitään merkitystä.


      • nähty.on.ei.kirj
        fari.g kirjoitti:

        Voithan sinä kieltää, vaikka palestiinalaisten ympärileikkaukset mutta ei sillä ole mitään merkitystä.

        Totta tuohan pitäisi saada ihan rikoslakiin suomessa. En näe mitään eroa tyttöjen tai poikien sukuelinten silpomisella.


      • nähty.on.ei.kirj kirjoitti:

        Totta tuohan pitäisi saada ihan rikoslakiin suomessa. En näe mitään eroa tyttöjen tai poikien sukuelinten silpomisella.

        Miksei, se voisi yhdistää juutalaisia ja palestiinalaisia.

        Mikään kansainvälinen oikeus ei kuitenkaan tule ympärileikkausta kieltämään, koska muslimeja on paljon, ja terroiskut voisivat lisääntyä.


      • fari.g kirjoitti:

        Miksei, se voisi yhdistää juutalaisia ja palestiinalaisia.

        Mikään kansainvälinen oikeus ei kuitenkaan tule ympärileikkausta kieltämään, koska muslimeja on paljon, ja terroiskut voisivat lisääntyä.

        Ei varmasti kiellä eikä edes paheksu.


      • marja-sisko
        qwertyilija kirjoitti:

        Ei varmasti kiellä eikä edes paheksu.

        Paheksutko sitä, että k*rpä katkaistaan kokonaan?


      • esinahkuri
        nähty.on.ei.kirj kirjoitti:

        Totta tuohan pitäisi saada ihan rikoslakiin suomessa. En näe mitään eroa tyttöjen tai poikien sukuelinten silpomisella.

        >En näe mitään eroa tyttöjen tai poikien sukuelinten silpomisella.

        Voisit kyllä nähdä! Ero on suuri. Olen jonkin tulehduksen takia alle kouluiässä ympärileikattu äijä ja hyvin on seksi sujunut paritellen sekä parittakin. Huom: en kannata viattomien lapsukaisten uskonnollisia leikkelyitä ilman lääketieteellistä syytä. Tällaista pysyväistä asiaa ei vanhemmat saa päättää lapsen puolesta! Aikuisenakin ehtii jortikkansa leikkuuttaa jos haluaa.


      • Joo, mutta mihin hänet kastettiin Johanneksen kasteella ?

        Sitä ei kukaan tiedä.


    • Miksi ympärileikkaus pojilta pitäisi kieltää? Nainen hyötyy siitä myöhemmin kun saa monia orgasmeja kun ympärileikattu mies ei laukea "reisille" ja mieskin nauttii kun yhdyntä kestää pitempään.

      Naisen silpominen on eri juttu, sen tarkoitus on vaan estää naisen nauttiminen eli kateus naista kohtaan.

      • Qwertyn aloituksessa oli kyllä että miehen nautinto heikkenee kun osa nautintoa kudoksesta poistuu mutta juutalaiset miehet eivät ainakaan tietääkseni ole ympärileikkaksesta valittaneet.


      • KysynVaan
        sage8 kirjoitti:

        Qwertyn aloituksessa oli kyllä että miehen nautinto heikkenee kun osa nautintoa kudoksesta poistuu mutta juutalaiset miehet eivät ainakaan tietääkseni ole ympärileikkaksesta valittaneet.

        Mihin he vertaavat?


      • KysynVaan kirjoitti:

        Mihin he vertaavat?

        Orgasmin nautinnollisuutta tuskin voi vertailla toisen nautinnolliseen orgasmiin että kumpi on parempi.

        Vietin nuorena etelässä muutaman vuorokauden nuorten juutalaisten vieraana ja vaikka kielivaikeudet olivat jonkinmoiset niin näin käsitin ettei heillä ollut vaikeuksia ympärileikkauksen kanssa.. Ja olen lukenutkin jotain heidän elämästään tämän jutun kanssa.


      • sage8 kirjoitti:

        Orgasmin nautinnollisuutta tuskin voi vertailla toisen nautinnolliseen orgasmiin että kumpi on parempi.

        Vietin nuorena etelässä muutaman vuorokauden nuorten juutalaisten vieraana ja vaikka kielivaikeudet olivat jonkinmoiset niin näin käsitin ettei heillä ollut vaikeuksia ympärileikkauksen kanssa.. Ja olen lukenutkin jotain heidän elämästään tämän jutun kanssa.

        Jos ne noin yksiselitteisen hieno homma on, niin miksi täällä ei kaikki aikuiset miehet käy ympärileikkauttamaan itseään.
        Korkeintaan jokunen pornotähti sen teettää ja Jaajon syndroomasta kärsivät.
        (Jaajo L. vitsaili omasta seksistään, että se on kaks työntöä ja tuijotus)


      • esinahkuri

        Mies voi mennä 18 täytettyään leikkaukseen jos haluaa laueta hitaammin. Ei se hänen vanhemmilleen kuulu!


      • esinahkuri kirjoitti:

        Mies voi mennä 18 täytettyään leikkaukseen jos haluaa laueta hitaammin. Ei se hänen vanhemmilleen kuulu!

        Ja kuka sen laukeamisnopeuden tietää, kun leikattava on 8 vuorokauden ikäinen.


      • peltisakset

        Nainen hyötyisi vielä enemmän jos ympärileikkauksen yhteydessä poistettaisiin myös terska, koska siten saataisiin yhdynnästä paljon pitkäkestoisempi.


      • peltisakset kirjoitti:

        Nainen hyötyisi vielä enemmän jos ympärileikkauksen yhteydessä poistettaisiin myös terska, koska siten saataisiin yhdynnästä paljon pitkäkestoisempi.

        Räyhishuumoria!!!


    • Hyviä oivalluksia sinulta ja myönnän että tuli vähän yksinkertaistettua asiaa.

      • Juttu on monimutkainen kuten kaikki seksiin ja seksuaalisuuteen liittyvä.
        Ymmärrän toki, ettei uskonnollisin perustein tehtävät ympärileikkaukset lopu, eikä ne lopu ainakaan lainsäädännöllä, korkeintaan hiipuu ajan kanssa.

        Isompi ongelma on ainakin aiemmin ollut tässä luterilaisessa kulttuurissa ahdasmielinen suhtautuminen seksiin, omaan seksuaalisuuteen ja seksuaalisuuteen ylipäätään. Erityisesti vanhemmissa ikäluokissa, vaikka tosin sielläkin ilmeisen vaihtelevasti.

        Sanotaan nyt Päivi Räsäsestä jotain positiivistakin, eli Veitola yökylässä ohjelmassa Päivi lausui suht suoraan, että hänellä ja Niilo-puolisollaan menee avioasian suhteen niin hyvin, että Päivi jo mietti, että onko tämä edes sopivaa, sillain huumorilla sanoi.

        Eli ettei Päivillä tuntunut olevan avioasian kanssa mitään ongelmia, päinvastoin. Mutta osalla on ja ne häpeät, estot ja opetetut traumat ovat toki huomattavasti suurempi ja tärkeämpi perkuunkohde kuin poikien uskonnolliset ympärileikkaukset.

        Eli Tapio Puolimatkahan se kaipasi seksin suhteen kasvatukseen häpeän tunteen oppimista ja kaikkea sitä sairasta surkeutta, josta jo useamman sukupolven ajan on pyritty eroon.

        ps koin, että tasa-arvon nimessä minun täytyy tehdä tuosta ympärileikkauksesta pojille oma aloite, kun tytöillä jo oli omansa


      • qwertyilija kirjoitti:

        Juttu on monimutkainen kuten kaikki seksiin ja seksuaalisuuteen liittyvä.
        Ymmärrän toki, ettei uskonnollisin perustein tehtävät ympärileikkaukset lopu, eikä ne lopu ainakaan lainsäädännöllä, korkeintaan hiipuu ajan kanssa.

        Isompi ongelma on ainakin aiemmin ollut tässä luterilaisessa kulttuurissa ahdasmielinen suhtautuminen seksiin, omaan seksuaalisuuteen ja seksuaalisuuteen ylipäätään. Erityisesti vanhemmissa ikäluokissa, vaikka tosin sielläkin ilmeisen vaihtelevasti.

        Sanotaan nyt Päivi Räsäsestä jotain positiivistakin, eli Veitola yökylässä ohjelmassa Päivi lausui suht suoraan, että hänellä ja Niilo-puolisollaan menee avioasian suhteen niin hyvin, että Päivi jo mietti, että onko tämä edes sopivaa, sillain huumorilla sanoi.

        Eli ettei Päivillä tuntunut olevan avioasian kanssa mitään ongelmia, päinvastoin. Mutta osalla on ja ne häpeät, estot ja opetetut traumat ovat toki huomattavasti suurempi ja tärkeämpi perkuunkohde kuin poikien uskonnolliset ympärileikkaukset.

        Eli Tapio Puolimatkahan se kaipasi seksin suhteen kasvatukseen häpeän tunteen oppimista ja kaikkea sitä sairasta surkeutta, josta jo useamman sukupolven ajan on pyritty eroon.

        ps koin, että tasa-arvon nimessä minun täytyy tehdä tuosta ympärileikkauksesta pojille oma aloite, kun tytöillä jo oli omansa

        Oikeassa olet, monimutkaisia asioita seksiin liittyvät asiat ovat ja kun siihen vielä lisätään uskonnot niin ollaan todella hullunmyllyssä.

        Hyvä kun otit tämän ympärileikkausasian esille, vaikkei se muutakaan asenteita palstalla, niin onhan jo asian pohtiminen itsekullekin selventävää.


      • sage8 kirjoitti:

        Oikeassa olet, monimutkaisia asioita seksiin liittyvät asiat ovat ja kun siihen vielä lisätään uskonnot niin ollaan todella hullunmyllyssä.

        Hyvä kun otit tämän ympärileikkausasian esille, vaikkei se muutakaan asenteita palstalla, niin onhan jo asian pohtiminen itsekullekin selventävää.

        Niin ja tätä aiheen esilläpitoa voisi verrata siihen, että mielipiteet vähitellen muokkautuu.

        Kävi semmoinenkin mielessä, että iän karttuessa se seksielämä ei taida paljon hidasteita kaivata (nuoremmille tiedoksi, ettei avioelämä muutu platoniseksi, kun 50 tai 60 v tulee mittariin) vaan päinvastoin, jotain poronsarviuutetta joskus kaipaillaan (vihje saatu Junnun biisistä).

        Toiseksi, miten lie sen orgasmiherkkyyden kanssa miehillä, laskeeko se samaan tahtiin potenssin kanssa, en ole lukenut.
        Tai jos se päinvastoin nousee, niin siniset pillerit plus eläkepaperit kouraan ja ympärileikkaukseen mars mars ;-)


      • Tärkeä kysymys, usko.vainen! Mikä on siskonttö?


      • qwertyilija kirjoitti:

        Niin ja tätä aiheen esilläpitoa voisi verrata siihen, että mielipiteet vähitellen muokkautuu.

        Kävi semmoinenkin mielessä, että iän karttuessa se seksielämä ei taida paljon hidasteita kaivata (nuoremmille tiedoksi, ettei avioelämä muutu platoniseksi, kun 50 tai 60 v tulee mittariin) vaan päinvastoin, jotain poronsarviuutetta joskus kaipaillaan (vihje saatu Junnun biisistä).

        Toiseksi, miten lie sen orgasmiherkkyyden kanssa miehillä, laskeeko se samaan tahtiin potenssin kanssa, en ole lukenut.
        Tai jos se päinvastoin nousee, niin siniset pillerit plus eläkepaperit kouraan ja ympärileikkaukseen mars mars ;-)

        Ei kai ainakaan minun ikäiseni tarvitse enää ympärileikkausta hidasteeksi, tiedä sitten mitä vastapuoli asiasta tuumaa.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Juttu on monimutkainen kuten kaikki seksiin ja seksuaalisuuteen liittyvä.
        Ymmärrän toki, ettei uskonnollisin perustein tehtävät ympärileikkaukset lopu, eikä ne lopu ainakaan lainsäädännöllä, korkeintaan hiipuu ajan kanssa.

        Isompi ongelma on ainakin aiemmin ollut tässä luterilaisessa kulttuurissa ahdasmielinen suhtautuminen seksiin, omaan seksuaalisuuteen ja seksuaalisuuteen ylipäätään. Erityisesti vanhemmissa ikäluokissa, vaikka tosin sielläkin ilmeisen vaihtelevasti.

        Sanotaan nyt Päivi Räsäsestä jotain positiivistakin, eli Veitola yökylässä ohjelmassa Päivi lausui suht suoraan, että hänellä ja Niilo-puolisollaan menee avioasian suhteen niin hyvin, että Päivi jo mietti, että onko tämä edes sopivaa, sillain huumorilla sanoi.

        Eli ettei Päivillä tuntunut olevan avioasian kanssa mitään ongelmia, päinvastoin. Mutta osalla on ja ne häpeät, estot ja opetetut traumat ovat toki huomattavasti suurempi ja tärkeämpi perkuunkohde kuin poikien uskonnolliset ympärileikkaukset.

        Eli Tapio Puolimatkahan se kaipasi seksin suhteen kasvatukseen häpeän tunteen oppimista ja kaikkea sitä sairasta surkeutta, josta jo useamman sukupolven ajan on pyritty eroon.

        ps koin, että tasa-arvon nimessä minun täytyy tehdä tuosta ympärileikkauksesta pojille oma aloite, kun tytöillä jo oli omansa

        "Mutta osalla on ja ne häpeät, estot ja opetetut traumat ovat toki huomattavasti suurempi ja tärkeämpi perkuunkohde kuin poikien uskonnolliset ympärileikkaukset. "

        Tuossa olet oikeassa. Muutosta on onneksi tapahtunut, mutta hidasta se on ollut. Kun itse muistaa miten lapsuudessa ja nuoruudessa näitä opetettiin, niin kovaa työtä se vaati, että niistä vääristä häpeistä pääsi eroon. Omien lasten kohdalla sai jo vapaammin käsitellä ja ehkä nuorempi sukupolvi on säästynyt pahimmilta traumoilta. Joskin yhä on niitä, jotka haluavat lapsetkin opettaa tuohon omituiseen häpeän kulttuuriin.


      • mummomuori kirjoitti:

        "Mutta osalla on ja ne häpeät, estot ja opetetut traumat ovat toki huomattavasti suurempi ja tärkeämpi perkuunkohde kuin poikien uskonnolliset ympärileikkaukset. "

        Tuossa olet oikeassa. Muutosta on onneksi tapahtunut, mutta hidasta se on ollut. Kun itse muistaa miten lapsuudessa ja nuoruudessa näitä opetettiin, niin kovaa työtä se vaati, että niistä vääristä häpeistä pääsi eroon. Omien lasten kohdalla sai jo vapaammin käsitellä ja ehkä nuorempi sukupolvi on säästynyt pahimmilta traumoilta. Joskin yhä on niitä, jotka haluavat lapsetkin opettaa tuohon omituiseen häpeän kulttuuriin.

        >> yhä on niitä <<

        Osa uskoo, että fyysinen rangaistus ja psyykkinen häpeä kasvattaa fyysisesti ja psyykkisesti terveen ihmisen. Aa, T.P, P.R, OM, Patmos jne.
        Menisivät kysymään asiaa psykiatrilta.


      • qwertyilija kirjoitti:

        >> yhä on niitä <<

        Osa uskoo, että fyysinen rangaistus ja psyykkinen häpeä kasvattaa fyysisesti ja psyykkisesti terveen ihmisen. Aa, T.P, P.R, OM, Patmos jne.
        Menisivät kysymään asiaa psykiatrilta.

        Ikävä kyllä vielä on vallalla tuollainen käsitys. Aikaa asenteiden muuttumiseen tarvitaan, siksi valistustyötä pitää sitkeästi jatkaa.


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Tärkeä kysymys, usko.vainen! Mikä on siskonttö?

        Samaa minä ihmettelin. Tiedän mikä on diskontto, mutta tässä ei kaiketi tarkoiteta sitä! :D


      • Aberkios kirjoitti:

        Samaa minä ihmettelin. Tiedän mikä on diskontto, mutta tässä ei kaiketi tarkoiteta sitä! :D

        Ei varmaan. Eikö diskonttaus ole sitä, kun kaksi vauvaa konttaa yhteisestä lähtöpisteestä eri suuntiin? (Dis = erilleen) 🤔


    Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se ääni ja

      Olemus vaan, kyl teis jotain samaa on ja samoja luonteenpiirteitäkin löytyy vaikka paljon on höpöäkin mukana 😍😂🤭 vaik
      Ikävä
      27
      2702
    2. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      130
      2265
    3. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      84
      1605
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1461
    5. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      120
      1454
    6. Hallitus heitti kymmeniä miljoonia

      Yksityislääkäri kela korvauksiin. Ei ole mikään ihme, että se ei lyhentänyt terveyskeskusjonoja niinkuin hallitus väitti
      Maailman menoa
      98
      1372
    7. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      80
      1142
    8. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1128
    9. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      70
      1128
    10. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      60
      1080
    Aihe