Haluaisin, että lapseni oppisi Kihniön murretta. Ensiksi haluaisin tietää vaikka, että miten äiti taipuu sillä vanhojen ihmisten käyttämällä murteella, ei sillä, mitä nuoret käyttävät. Olen kuullut, että perusmuoto olisi äite, pitääkö tämä paikkansa? Ja äidin olisi äiteen, vai onko se äiren? Haluaisin tietää kaikki mahdolliset taivutusmuodot jotka tulevat mieleen. Jos homma etenee niin voin kysellä muitakin sanoja.
Miten äiti taipuu Kihniön murteella
7
1054
Vastaukset
- Hmmhmndjd
En oo kyllä kenenkään "vanhankaan" sukupolven jäsenen sanovan äiteen. Se on joko äiten tai äitin, niin minäki sanon.
- Murreoppilas
Olen huomannut, että Kihniössä joissain sanoissa d korvautuu r:llä, eikö kuitenkaan tässä?
- Murrefriikki
Murreoppilas kirjoitti:
Olen huomannut, että Kihniössä joissain sanoissa d korvautuu r:llä, eikö kuitenkaan tässä?
Joissain sanoissa kyllä. Äitee/äiree on Pohjanmaata, sitä käytetään täällä vähäsen, mutta äite/äiten on se miten valtaosa sanoo. Veden on veren, sade on sare jne.
- Murreoppilas
Murrefriikki kirjoitti:
Joissain sanoissa kyllä. Äitee/äiree on Pohjanmaata, sitä käytetään täällä vähäsen, mutta äite/äiten on se miten valtaosa sanoo. Veden on veren, sade on sare jne.
Tuosta vedestä olen taas kuullut että se taipuisi t:llä veten, ei veren, vai onko sillekkin monta eri tapaa sanoa?
- Ffffddxxtpår
Äite.
- TopakanÄmmänMies
Meirän Äite ei taivu mitenkään. On meinaan niin tanakka ja pönäkkä , kuin pystypakastin.
- pettynytolen
Misuli
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko831718- 431369
En malta odottaa mies että tulet minuun
Sykkivänä ja intohimon palossa ujutat hitaasti upean rakkauden miekkasi minuun, ja antaudutaan kiihkeään rakasteluun. Hu1181143Vanhemmalle naiselle
Ihastuin sinuun kauan sitten. Luonteeseen, ulkonäköön ja iloisuuteen. Olen haaveillut sinusta sen jälkeen monet kerrat.821051Siltojen varjoissa
Siltojen varjoissa Yksinäinen susi kulkee, hiljaisuudessa sanoja punnitsee. Sydän auki, paljas liekki rinnassa, siltoja2271028- 53902
- 61895
Pitsaa selliiä
Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon20880- 34834
- 37799