En kyllä mitenkään ymmärrä, että onnettomuuden syy voi olla jarrujen pettäminen, kun kyseinen kohta on suora tien pätkä. Ja vaikka olisi tullut miten rampista, niin ei tuosta voi mitenkään ajaa ulos jarrujen pettämisen seurauksena. Ennemmin sairaskohtaus, outoa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201808240153248_u0.shtml
https://www.google.com/maps/@62.8621582,27.6167657,3a,75y,279.6h,75.37t/data=!3m6!1e1!3m4!1sNXTtzE8Ai4OBUCOfSZ97yw!2e0!7i13312!8i6656
Bussiturma - jarrut pettivät, suora tie!!
119
2477
Vastaukset
- pielavesj
Laajennettu itsemurha?
- KomisaarioKaasu
Jarrupoljin olikin KAASUPOLJIN. !
- PPPRrrRRTtttrruuuuu
KomisaarioKaasu kirjoitti:
Jarrupoljin olikin KAASUPOLJIN. !
Ei 90-vuotias veteraani pysty erottamaan polkimia, hevosella ei ole kaasua, eikä jarrua, johon kuskit on suurimman olsa elämästään tottunut.
- gggrett
PPPRrrRRTtttrruuuuu kirjoitti:
Ei 90-vuotias veteraani pysty erottamaan polkimia, hevosella ei ole kaasua, eikä jarrua, johon kuskit on suurimman olsa elämästään tottunut.
Ikämies ratissa, pitkä ajomatka, ehkä nukahtanut rattiin ?
- Kepuliajatollah
Lahjomalla saatu katsastettua, ja Sipilän hallitus tiukentaa hätävarjeluna henkilöautojen katsastusta.
- fgnbcnc
Ratti ei käänny jarrut petti.
- ksjdksjd
tilausbussi, onkohan eläkeläiset olleet menossa tallinnaan.
- Kaksivain
Rauhalahteen Kuopioon.
Vain pari km oli jäljellä. - tosisuomalainen
onkohan tahallinen terroristiteko,jos kuski ulkolainen pakoloinen
- nytjarruvika
Kemin Liikenne Oy mainostaa netissä autojensa olevan aina katsastuskunnossa.
- toinen.asia.sitten
Mutta onko katsastettu?
- jjhgkkuuy
Minäkin olen aina ajokunnossa, mutta selvinpäin oleminen on sitten eri asia.
- kolari
Kun törmää ensin henkilöautoihin, suoraltakin voi päätyä mihin suuntaan tahansa.
- Iloitkaamme
Jes hieno homma taas muutama ihminen pääsi pois tästä paskasta elämästä. Ei tämä ole surun vaan ilon päivä. Mitä vähemmän ihmisiä on sitä vähemmän politikoille jää kiusattavia typerillä päätöksillä. Kuolema on ikävä kyllä ainoa, ainoa pysyvämpi ratkaisu Suomen tilanteeseen jossa kaikki tehdään aina väärin sen kannalta, että täällä olisi hyvä olla.
- Luajan
lykky, että sä näet elämän noin positiivisessa valossa.
- kaikkeasattuu
Jarrut pettivät, ohjaus jumittui ja kaasu hirtti pohjaan.
Silminnäkijän mukaan bussi tuli hurjaa vauhtia kahdella pyörällä(!) ja syöksyi läpi aidan raiteille.- älyauto
Noin voi käydä, kun tietokone tarttuu ohjaksiin.
- pohdiskelija
Kuvista onnettomuus paikalta näkee asfaltissa toispuoleiset jarrutusjäljet, on lukkojarruttanut vain toisen puolen renkailla, eli olisiko kaarteessa kääntynyt kahdelle renkaalle kun tultu liian lujaa? ajaminen kalixista ja kemistä kuopioon on jokseenkin suoraa, vain x risteys pulkkilassa, joten tuo oli ensimmäinen ramppi matkalla, ja se muuttuu noeasti loivasta kaarteesta berittäin jyrkäksi lopussa..
- Savolaistollo
pohdiskelija kirjoitti:
Kuvista onnettomuus paikalta näkee asfaltissa toispuoleiset jarrutusjäljet, on lukkojarruttanut vain toisen puolen renkailla, eli olisiko kaarteessa kääntynyt kahdelle renkaalle kun tultu liian lujaa? ajaminen kalixista ja kemistä kuopioon on jokseenkin suoraa, vain x risteys pulkkilassa, joten tuo oli ensimmäinen ramppi matkalla, ja se muuttuu noeasti loivasta kaarteesta berittäin jyrkäksi lopussa..
Ei se ihan unessa suju, sillä Pyhännällä on stop-merkit valtatielle 28 tullessa ja Iisalmessa liikenneympyrä ja rampille kääntyminen.
- org-mummeli
pohdiskelija kirjoitti:
Kuvista onnettomuus paikalta näkee asfaltissa toispuoleiset jarrutusjäljet, on lukkojarruttanut vain toisen puolen renkailla, eli olisiko kaarteessa kääntynyt kahdelle renkaalle kun tultu liian lujaa? ajaminen kalixista ja kemistä kuopioon on jokseenkin suoraa, vain x risteys pulkkilassa, joten tuo oli ensimmäinen ramppi matkalla, ja se muuttuu noeasti loivasta kaarteesta berittäin jyrkäksi lopussa..
Miten on tulkittava erään henkilön komennti joka jäi henkiin. Hän oli käyt pyytämässä kuskia hiljentämääm vauhtiä. "kertoi; oli kysynyt kuskilta onko hän väsynyt. Kuski vastasi ei tämä ole sitä"
Mitä se sitten oli?
- ja_vitut_oli_jarrut
Tuskinpa mikään jarruvirhe ollu. Varmaankin ajanu kuin hullu (kuten kaikki muutkin bussikuskit) ja sitten tehnyt virheliikkeen kun ollu 80kmh taulussa.
Just eilen olin bussin kyydissä joka ajoi kehä 3:sta. Siinä mukavasti 80kmh vauhdeissa löi liinat kiinni ku "Ohoh bussi pysäkki". Perässä tuleva rekka ehti hädin tuskin väistää kun sekin oli saanu hyvät vauhdit alamäessä. Bussin perään osu rekan peili ja koko bussi heilahti "tuulesta".
Jos rekkakuski olis törmänny bussiin niin ainakin 3 takapenkillä istuvaa olisi kuollut siihen paikkaan ja varmaan enemmänkin. Minä mukaan lukien.
100% varmasti bussikuskin vika.- vakkarikäyttäjä
Tilausbussit ei aja kuin hullut.
- olikjuhygr
Surullista. Tiedä sitten kumpi parempi, että kaide petti, vaiko ei olisi pettänyt. Aika rimpula-aitaa. Jonkinlainen periksiantava, hieman joustava aita olisi varmaan paras suoja. Ei siitä hyvää jälkeä voi tulla, jos linkka tippuu sillalta. Osanotot.
- luulisin.näin
parempi äkkipysähdys kaiteeseen kuin 10 metrin pudotus ja äkkipysähdys romuksi raiteille
- ekonomisti_
Mutta bussifirman tarjous oli halvin!
- gfr
Yle lähettää Areenassa tärisevää ja epäselvää kuvaa.
- korkki_kiinni
Kuvaajalla alkanut jo viikonloppu.
- tasapuolisuutta_
Samaa tasoa toimittelijoiden kanssa.
- mummokamerassa
korkki_kiinni kirjoitti:
Kuvaajalla alkanut jo viikonloppu.
Ylellä huippukuvaajat ja kamerat, toisin kun esmes Iltasanomilla, hah hah haaa...
- Tuossa
Tapahtui ja voi käännellä nuolella raahaamalla https://lyli.fi/hc
- pohdiskelija
kiitos linkistä, luulin että onnettomuuden syy olisi jyrkästi kääntyvä kaarre, mutta tuo ramppi moottoritieltä sillalle onkin lähes viivasuora.. erittäin vaikeaa spekuloida onnettomuuden syytä.. ainut johtolanka onnettomuus kuvien toispuoleiset jarrutusjäljet asfaltissa
- renkaatrenkaat
hölmöt tietämättömät pohtivat tyhmillä aivoillansa ...ei abs jarruista mitään jälkeä jää kun ovat lukkiutumattomat...pyörät on luistaneet sivuttain ....siitä jälki....körötelkää niillä polkupyörillänsä vaan....ehkä tekniikkaa niissäkin liikaa pohdittavaksi
- vaarallista
Onneksi ei junaa sattunut paikalle, silloin olisi kaikki kuolleet.
- qwswd
Voimia loukkantuneita hoitavalle sairaalahenkilökunnalle ja turmassa loukkaantuneille.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201808242201159227_u0.shtml - mopoilijaa.ratsataan
Jarrut pettivät tänään kahdesta bussista:
Helsingissä 10-vuotias jäi bussin alle suojatiellä loukkaantuen vakavasti ja Kuopiossa bussi putosi sillalta neljän kuollessa.
Miksi busseihin ei laiteta samanlaisia monipiirijarruja kuin muihin autoihin? - tämäonoutoa
Kaikki jarrut hävisivät kerralla, käsijarrukin?
Moottorijarrutus on mahdollista myös joillain automaattivaihteisilla tai valitsin P-asentoon.
Jos pysäytys on tehtävä ajamalla esteeseen, sellaiseksi ei kannata valita verkkoaitaa jonka takana pudotus junaradalle.- MF-185
Park-asento hajottaa heti vaihteiston---tiptronicissa voisi pudottaa pienemmälle.
- valintojavalintoja
MF-185 kirjoitti:
Park-asento hajottaa heti vaihteiston---tiptronicissa voisi pudottaa pienemmälle.
Vaihteiston säästämiseksi kannattaa tietysti parempi uhrata muutama ihmishenki.
- faktaa.kehiin
Oletkos Lähivakuutuksessa töissä, kuin noin sanot?
- MF-185
valintojavalintoja kirjoitti:
Vaihteiston säästämiseksi kannattaa tietysti parempi uhrata muutama ihmishenki.
Tarkoitin sitä tietysti, ettei se P-asento auta, kun siellä heikko lukitus hajoaa, eikä pysäytä autoa.
Käsijarrua pitää siksi käyttää automaatissakin. - LadyHH
MF-185 kirjoitti:
Tarkoitin sitä tietysti, ettei se P-asento auta, kun siellä heikko lukitus hajoaa, eikä pysäytä autoa.
Käsijarrua pitää siksi käyttää automaatissakin.Tehdä siis käsijarrukäännös, vai ? ;))
- faktaa.kehiin
Kuskina 67-vuotias eläkeläinen kuskaamassa muita eläkeläisiä. Eiköhän onnettomuuden syy ole kuskin nukahtaminen eikä jarrut. Jarrut eivät häviä huolletuista autoista mihinkään.
- Kepuliajatollah
Ei kukaan vaadi noiden huoltamista.
- ahdxcbdu
Pakkohan jokin hätävalhe on keksiä, että oikeudessa tilanne näyttäisi edes vähän paremmalta..
Tuollaista väitettä ei voi sinänsä kumotakaan. - muijaVolvosta
Kepuliajatollah kirjoitti:
Ei kukaan vaadi noiden huoltamista.
Jarrupalat ja - levyt katsotaan aina, samoin käsijarru. Ainakin mun Volvossa.
- zmxvqw
Liian heppoiset tienvarsiaidat turmapaikalla ottaen huomioon että alapuolella on junarata.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201808242201159712_u0.shtml Jarrut ei tosiaan katoa mihinkään koskaan, kun mekaaninen käsijarru on vielä vaihtoehtona.
- ainakinmulla
Kuitenkin auto liikkuu hyvin vaikka on käsijarru päällä.
- sekuntipeli
Jälkiviisas olisi ajanut suoraan toista ramppia takaisin moottoritielle. Ehkä ei ehtinyt ajatella tai sitten edessä oli risteävää liikennettä ja ehti toivoa liikenteenjakajien ja kaiteen pysäyttävän bussin. Eikö hän huomannut jarruissa vikaa hidastaessaan ja kääntyessään motarilta rampille?
- qszc
Saako bussikuskina olla vanhuuseläkeiän ohittanut?
- kyllkyll
Kyllä. Työeläkeikä on 63-67 v., joten kuski on vielä työikäinen, vaikka on vanhuuseläkeiän 65 v. ohittanut.
- ihgd
kyllkyll kirjoitti:
Kyllä. Työeläkeikä on 63-67 v., joten kuski on vielä työikäinen, vaikka on vanhuuseläkeiän 65 v. ohittanut.
Annatko linkin mikä pätee myös tieliikennelakiin nähden. Kiitos.
- lokvdf
kyllkyll kirjoitti:
Kyllä. Työeläkeikä on 63-67 v., joten kuski on vielä työikäinen, vaikka on vanhuuseläkeiän 65 v. ohittanut.
Älä valehtele trolli.
- tiedänmuitakin
ihgd kirjoitti:
Annatko linkin mikä pätee myös tieliikennelakiin nähden. Kiitos.
Anna linkki, missä kielletään linja-auton ajaminen tuon ikäiseltä. Vanhemmatkin tekevät tilausajokeikkoja.
- jcgdf
tiedänmuitakin kirjoitti:
Anna linkki, missä kielletään linja-auton ajaminen tuon ikäiseltä. Vanhemmatkin tekevät tilausajokeikkoja.
Anna linkki onko se lainmukaista vai sopupeliä.
- kuskit
ihgd kirjoitti:
Annatko linkin mikä pätee myös tieliikennelakiin nähden. Kiitos.
Ei mitään linkkejä tarvittu ainakaan mun isäni kohdalla. Oli ammatiltaan autoilija ja ajanut kaikkia mahdollisia autoja koko ikänsä työkseen.
Jäi eläkkeelle n. 65 vuotiaana mutta ajoi juuri noita tilausajoja 70 vuotiaaksi asti. Nuo vuosikymmenet kun tuli täyteen niin siihen loppui palkka-ajo. Ei kuulemma saanut ajaa enään ainakaan busseja.
Hyvä kuski oli loppuun asti. Olihan hän peruuttanut autoa senverran kun tämän keskustelupalstan kirjoittajat olivat ajaneet ettenpäin.
Autonkuljettajaista on aina hikinen pula, joten jos työ maistuu niin siitä vaann. - mbgdf
kuskit kirjoitti:
Ei mitään linkkejä tarvittu ainakaan mun isäni kohdalla. Oli ammatiltaan autoilija ja ajanut kaikkia mahdollisia autoja koko ikänsä työkseen.
Jäi eläkkeelle n. 65 vuotiaana mutta ajoi juuri noita tilausajoja 70 vuotiaaksi asti. Nuo vuosikymmenet kun tuli täyteen niin siihen loppui palkka-ajo. Ei kuulemma saanut ajaa enään ainakaan busseja.
Hyvä kuski oli loppuun asti. Olihan hän peruuttanut autoa senverran kun tämän keskustelupalstan kirjoittajat olivat ajaneet ettenpäin.
Autonkuljettajaista on aina hikinen pula, joten jos työ maistuu niin siitä vaann.Linkki jäi edelleen pois joten vuodatuksesi ei vakuuta.
- isotpojattietävät
mbgdf kirjoitti:
Linkki jäi edelleen pois joten vuodatuksesi ei vakuuta.
Menehän nyt palstan 24/7-linkkitrolli tutimaan, että jaksat taas aamuyöstä näpytellä.:)
- ubdfda
isotpojattietävät kirjoitti:
Menehän nyt palstan 24/7-linkkitrolli tutimaan, että jaksat taas aamuyöstä näpytellä.:)
Sanoo kokoomusperutti joka kyläää palstaa 24/7 silmä (myös takasilmä) kovana.
- ygf
isotpojattietävät kirjoitti:
Menehän nyt palstan 24/7-linkkitrolli tutimaan, että jaksat taas aamuyöstä näpytellä.:)
Trolli.
- uhasx
kuskit kirjoitti:
Ei mitään linkkejä tarvittu ainakaan mun isäni kohdalla. Oli ammatiltaan autoilija ja ajanut kaikkia mahdollisia autoja koko ikänsä työkseen.
Jäi eläkkeelle n. 65 vuotiaana mutta ajoi juuri noita tilausajoja 70 vuotiaaksi asti. Nuo vuosikymmenet kun tuli täyteen niin siihen loppui palkka-ajo. Ei kuulemma saanut ajaa enään ainakaan busseja.
Hyvä kuski oli loppuun asti. Olihan hän peruuttanut autoa senverran kun tämän keskustelupalstan kirjoittajat olivat ajaneet ettenpäin.
Autonkuljettajaista on aina hikinen pula, joten jos työ maistuu niin siitä vaann.Miksi ei enää saanut ajaa?
- laki_muuttui
uhasx kirjoitti:
Miksi ei enää saanut ajaa?
Tapahtunut ilmeisesti ennen vuotta 2010. Tämän jälkeen on saanut
lääkärin todistuksella ajaa kaksi vuotta kerrallaan. Täälläpäin ajelee
yli 80 vuotias ukko vielä joka päivä rekkaa.
- huolto_jäissä
Paineilmajarrut ja kostea ilma. Jaruputkissa vettä jok jäätyi. On sattunut minullekin kun jarrujen pakkasneste oli loppu.
- Allahuurteessa
23 astetta lämmintä.....putket jäätyy......oletko niitä "koneinsinöörejä". ?
- Faktaa.kehiin
Lämpötila yli 20 jarrut ei jäädy!
Nykyjärjelmissä ei käytetä mitään nesteitä niissä järjestelmässä ilmankuivain! - jarrutonta.menoa
Jos raskaassa kalustossa on mahdollista moinen jsrruhäiriö, on rekkojen kattonopeudessa palattava 60 kmh ja busseissa 70 kmh ja rajoittimet sen mukaisiksi. Maksimipaino 28 tonnia.Näin oli 60-luvulla, vaikka ei vielä ollut näitä ilmajarrun katoamisongelmiakaan.
- eivoiollajarruton
Jarrut eivät raskaassa kalustossa voi mitenkään hävitä kokonaan , sillä kaikissa on ns jousijarrukellot jotka väkisin vetävät jarrut päälle paineilmojen kadotessa , ja kuljettaja voi koska tahansa ottaa kyseiset jousijarrut käyttöönsä vain vetämällä kasijarruvivusta , on hyvin tehokas jarru lähes jarrupolkimen veroinen
- JarrutEiPetäKoskaan
Lisäksi kaikki järjestelmät ovat kaksipiirisiä joko akseli- tai ristijakoisia. Eli käytännössä aina jokin osa järjestelmästä toimii, vaikka vikaa tulisikin.
- iasgrt
Lukekaapa uutiseen tullut kommentti.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201808242201159911_u0.shtml- jokinmättää
Monia hyviä kommentteja kuten kenkä polkimen alla.
- ei.ollut.mamu
Ennen onnettomuutta bussi oli ohitellut reilulla nopeudella muuta liikennettä.
Piirturista nähdään, onko bussi matkalla noudattanut alennettuja nopeuksia ja sekin pystytään laskemaan, onko bussin ajamaa matkaa voinut edes ajaa siinä ajassa, mikä bussilla kului lähdöstä onnettomuuteen.
Jo se kertoo jotain, jos piirturissa ei näy noudatetun esim. alennettuja nopeuksia riittävästi, ko matkalla niitä on runsaasti. - JoukkoItsari
Bussi nousi ramppi ylöspäin eli siis ylämäkeen, miten siinä voi jarrut pettää, kun fysiikan lakien mukaan bussin nopeuden pitäisi itsestään hidastua? Ettei vaan painanut väärää pedaalia tai sitten fanitti erästä kirjailijaa..
- Ilmajarrut
Kaikki ei vaan täsmää!
Linja-autossa on paineilmajarrut ja paineiden kadotessa jarrut menevät automaattisesti päälle
Se että kuski toteaa "ei ollut jarruja" on todella huono selitys.....
Tai sitten linja-auton huoltoyhtiöllä on kuumat paikat tiedossa tulevina viikkoina!! - pienisyy
Voi olla. että jarrupoljin ei toiminut, jotain tavaraa polkimen alla.
- KiirusValoihin
Joo, mutta kun noustaan ramppia ylämäkeen niin jo jalan ottaminen kaasulta riittää aiheuttamaan bussin vauhdin hidastumisen. Ja tuskin sillä siinä ramppia ylösajetteassa oli niin hurjasti vauhtia, että juuri risteyksen kohdalla iskee paniikki, ettei mitään ole tehtävissä. Ettei vaan kiiruhtanut valoihin hurjalla nopeudella (punaisia päin) ja tällöin olisi sivuava liikenne ehtinyt kiihdyttää omista valoistaan linja-auton eteen.
https://www.google.com/maps/@62.8638178,27.6176511,3a,75y,182.59h,86.91t/data=!3m6!1e1!3m4!1svp9owgkI_bfqiSyYvM4dNg!2e0!7i13312!8i6656
- ViimeinenKyyti
Joko irtonainen kenkä mennyt jarrupolkimen alle, tai sitten kuski vain erehtynyt polkimista.
Mites ne kuskin lepoajat? Ehkä sairauskohtaus?
Jarrujen pettämiseen en usko. - ljgjlgljhg
Heinolassa tapahtui lähes identtinen onnettomuus vuonna 1999. Linkkejä asian likeltä:
https://www2.ort.fi/lahti/uutiset/heinolan-uhreja-muistettiin-0
https://tinyurl.com/ycsw456k
( https://tinyurl.com/ycsw456khttps://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/heinolan-bussiturman-syy-selvinnyt/1825972#gs.OMSc7es )
http://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/muutonnettomuudet/tutkintaselostuksetvuosittain/muutonnettomuudet1999/a11999ylinja-auto-onnettomuusheinolassa17.4.1999.html
Aikamoista ja murheellista, eipä voi muuta todeta.- ljgjlgljhg
Toi yksi linkki epäonnistui, mut sehän olikin varmistettu:
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/heinolan-bussiturman-syy-selvinnyt/1825972#gs.yLkkVY4
Tämmöistä se hätiköinti tekee, linkit epäonnistuvat.
- KansanTuomio
Julkisesta valehtelusta pitäisi aina tuomita rangaistus!
Siitä on nyt tullut mädännäisyyden esiaste poliitikkassakin.
Päivi Nerg törkein, Juudas Sipilä röyhkein ja Stubb, Käteinen.... - selviääköhän
Tottakai ,jarrut katoaa, jos painaa koko ajan kaasua. Jalka meni kaasulle, tottakai se tuntuu siltä että jarrua ei ole.
Tai sitten koko autosta oli jo lähtiessä jäänyt jarrut pois. - onneton.esitys
Kuopion bussiturmassa vaikuttaa selvältä, että kuski valehtelee jarrujen pettämisestä.
Onko onnettouuden syy tuttu ja liian tavallinen bussikuskien ylinopeus ja yleensäkin muuta liikennettä suurempi ajonopeus? Nyt kostautui oudossa liikkenneympäristössä.
Puhuiko kännykkään silloin tai näpräsikö sitä?
Tutkailiko navigaattoria nopeutta vähentämättä?
Kuskin ovi oli auki. Kuljettaja putosi kyydistä, vai hyppäsikö pelastaakseen itsensä? Tällä kertaa kapteeni poistui ensimmäisenä?
Jos kuski valehtelee jarruista, kuten Heinolan turmabussin kuljettaja, voiko hänen muihin puheisiinsa luottaa onnettomuustutkinnassa?- UuttaTietoa
Kuski ajoi kuulemma tahallaan sillalta.
- Väärä-poljin
>> Jarrupoljin olikin KAASUPOLJIN. !
Noin yksinkertaisesta asiasta voi olla kysymys. Kuski oli tosiaan 67-vuotias. Ajomatka Kemistä Kuopioon on 390 kilometriä, ja turma tapahtui paria kilometriä ennen määränpäätä.
Pikkuisen siinä kuski venyttelee itseänsä, oikaisee selkää, jännittää hartioita, ja painaa vahingossa kaasua.
Mitäs siitä on joku 5...7 vuotta aikaa, kun samanlainen bussialan lähelle 70 v oleva veteraanikuski painoi rampista pellolle.
Kuski väitti että auto ei pysähtynyt vaikka hän painoi jarrua. Mutta painoiko hänkin tosiasiassa kaasta? Ei tuostakaan bussista mitään vikaa löytynyt- jtsjs
on ajanut ensin kemistä kalixiin hakemaan matkustajia, sitten kalixista takaisin suomeen ja kemin ohi kohti kuopiota. kalixista kuopioon google mapsin mukaan 450km joten ei ole kummoinen matka, mutta lähteneet 06.30 aamulla kalixista, joten oisko huonosti nukuttu yö takana ja nukahtanut rattiin?
- tiedäpähäntä
jtsjs kirjoitti:
on ajanut ensin kemistä kalixiin hakemaan matkustajia, sitten kalixista takaisin suomeen ja kemin ohi kohti kuopiota. kalixista kuopioon google mapsin mukaan 450km joten ei ole kummoinen matka, mutta lähteneet 06.30 aamulla kalixista, joten oisko huonosti nukuttu yö takana ja nukahtanut rattiin?
Jos olisi nukahtanut rattiin, niin eikö bussi olisi silloin suistunut tieltä tai törmännyt johonkin motarilla? Tässä tapauksessa bussi on ajanut motarilta rampille, ja vasta sitten on rysähtänyt, ja pahasti. Eikö silloin kuskin periaatteessa ole ollut pakko olla hereillä siinä vaiheessa, kun bussi on ohjattu motarilta rampille? Aika erikoista, jos ramppiin ajamisen jälkeen on sitten nukahtanut ennen onnettomuutta, kun siinä välissä on aikaa vain muutamia sekunteja! Tietysti, jos on juuri ennen ramppia ollut rättiväsynyt, ja jotenkin ikäänkuin "viimeisillä" voimillaan ja "puoliunessa" ohjannut bussin rampille, ja sitten on juuri niillä ratkaisevilla sekunteilla nukahtanut. En tiedä...
- tiedäpähäntä
jtsjs kirjoitti:
on ajanut ensin kemistä kalixiin hakemaan matkustajia, sitten kalixista takaisin suomeen ja kemin ohi kohti kuopiota. kalixista kuopioon google mapsin mukaan 450km joten ei ole kummoinen matka, mutta lähteneet 06.30 aamulla kalixista, joten oisko huonosti nukuttu yö takana ja nukahtanut rattiin?
Jos olisi nukahtanut rattiin, niin eikö bussi olisi silloin suistunut tieltä tai törmännyt johonkin motarilla? Tässä tapauksessa bussi on ajanut motarilta rampille, ja vasta sitten on rysähtänyt, ja pahasti. Eikö silloin kuskin periaatteessa ole ollut pakko olla hereillä siinä vaiheessa, kun bussi on ohjattu motarilta rampille? Aika erikoista, jos ramppiin ajamisen jälkeen on sitten nukahtanut ennen onnettomuutta, kun siinä välissä on aikaa vain muutamia sekunteja! Tietysti, jos on juuri ennen ramppia ollut rättiväsynyt, ja jotenkin ikäänkuin "viimeisillä" voimillaan ja "puoliunessa" ohjannut bussin rampille, ja sitten on juuri niillä ratkaisevilla sekunteilla nukahtanut. En tiedä...
- tiedäpähäntä
jtsjs kirjoitti:
on ajanut ensin kemistä kalixiin hakemaan matkustajia, sitten kalixista takaisin suomeen ja kemin ohi kohti kuopiota. kalixista kuopioon google mapsin mukaan 450km joten ei ole kummoinen matka, mutta lähteneet 06.30 aamulla kalixista, joten oisko huonosti nukuttu yö takana ja nukahtanut rattiin?
Jos olisi nukahtanut rattiin, niin eikö bussi olisi silloin suistunut tieltä tai törmännyt johonkin motarilla? Tässä tapauksessa bussi on ajanut motarilta rampille, ja vasta sitten on rysähtänyt, ja pahasti. Eikö silloin kuskin periaatteessa ole ollut pakko olla hereillä siinä vaiheessa, kun bussi on ohjattu motarilta rampille? Aika erikoista, jos ramppiin ajamisen jälkeen on sitten nukahtanut ennen onnettomuutta, kun siinä välissä on aikaa vain muutamia sekunteja! Tietysti, jos on juuri ennen ramppia ollut rättiväsynyt, ja jotenkin ikäänkuin "viimeisillä" voimillaan ja "puoliunessa" ohjannut bussin rampille, ja sitten on juuri niillä ratkaisevilla sekunteilla nukahtanut. En tiedä...
- surkimusten_esitystä
Eilen kaksi bussitapaturmaa, joita ei oikein voi onnettomuuksiksi sanoa: suojatiellä lapsen päälle ja bussi junakiskoille.
Molemmissa kuljettaja oli ns. ammattikuski, joka ei yrittänytkään noudattaa liikennesääntöjä.
Lähtisitkö lentokoneeseen, jossa lentäjät osaavat lentämisen taidot ja ilmailusäännöt huonommin kuin matkustajat?
Laskussakin lentäjän kengät jäisivät polkimien väliin, kännykkään puhuttaisiin ja venyteltäisiin lihaksia, oikaistaisiin muista piittaamatta kiitoradalle jne.
Kuka sellaisia kehtaisi nimitellä lentämisen ammattilaisiksi.
Tuskin Finnair sellaisia edes palkkaisi. - Tarkka
Googlemapsin mukaan moottoritie päättyy vasta taajamamerkin kohdalla ja kun ryhmityskastat alkaa. Tulee kiire sovittaa nopeus oikeaksi jos tuohon asti päästelee nopeusrajoituksen mukaan satasta.
- Taloudellinen_kuski
Näinhän se on mutta mutta.......linja-auto on menossa vasemmalle Rauhalahteen jossa pääsee myös takaisin moottoritielle=Vasemmalta kaistalta pääsee vasemmalle ja suoraan. Miksi kuski päätyikin täysin oikealle? Väisti autoja mutta mistä syystä? Jarru vikojen takia....antakaa minun nauraa!!
Ja eikö nyky kuskeilta vaadita "taloudellista ajoa"?? Annetaan auton rullata vapaalla----->vauhti hidastuu ja ympäristö kiittää ;-)
- Tarkka
Bussilla nopeutta risteykseen tultaessa 100km/h ja vasenkaista tukossa paniikkiväistö oikealle, mutta vauhtia liikaa, auto ei käänny vaan puskee suoraan. Minusta tuo moottoritien päättymismerkki on laitettu liian lähelle risteystä. Jo rampilla risteystä lähestyttäessä voisi nopeusrajoitus olla 60 eikä 100
- Liikkenneoppia
Moottoritien liittymässä on heti nopeusrajoitus automaattisesti 80 kmh liikennemerkin puuttuessa.
- pohdiskelija
80 km/h kin on liikaa.. ihmettelinkin muuten, että jos jarrut ois pettänyt että miksei ajanut suoraan läpi risteyksen kun siinä on vasemmalla kaistalla nuoli suoraan takaisin moottoritielle ilmeisesti juuri jarrujen pettämisen varalta.. jos kaista tukossa niin luultavasti paniikki lukkojarrutus ja ohjaus yritys oikealle jolloin kuljettaja menettänyt bussin hallinnan
- Ilmajarrut
pohdiskelija kirjoitti:
80 km/h kin on liikaa.. ihmettelinkin muuten, että jos jarrut ois pettänyt että miksei ajanut suoraan läpi risteyksen kun siinä on vasemmalla kaistalla nuoli suoraan takaisin moottoritielle ilmeisesti juuri jarrujen pettämisen varalta.. jos kaista tukossa niin luultavasti paniikki lukkojarrutus ja ohjaus yritys oikealle jolloin kuljettaja menettänyt bussin hallinnan
Etkö lue uutisia??? Kuski itse sanoi ettei jarruja ollut.......Hauska juttu sisänsä että Linja-autoissa on paineilmajarrut jotka paineen kadotessa lukittautuu automaattisesti.....selitys ei siltä osin mene siis läpi!!!
- Jarrukomanssi
Olisihan siinä mustaa vanaa, kuski on ollut tällainen yleismiesjantunen.
- kepulit.eväät
Ilmajarrut kirjoitti:
Etkö lue uutisia??? Kuski itse sanoi ettei jarruja ollut.......Hauska juttu sisänsä että Linja-autoissa on paineilmajarrut jotka paineen kadotessa lukittautuu automaattisesti.....selitys ei siltä osin mene siis läpi!!!
Kuskilla täytyy olla tulevassa oikeuskäsittelyssä jokin tukitarina, kun ei voi suoraan myöntääkään asiaa..
- erkkiesimerki
pohdiskelija kirjoitti:
80 km/h kin on liikaa.. ihmettelinkin muuten, että jos jarrut ois pettänyt että miksei ajanut suoraan läpi risteyksen kun siinä on vasemmalla kaistalla nuoli suoraan takaisin moottoritielle ilmeisesti juuri jarrujen pettämisen varalta.. jos kaista tukossa niin luultavasti paniikki lukkojarrutus ja ohjaus yritys oikealle jolloin kuljettaja menettänyt bussin hallinnan
joo juuri sitä vartenhan se liittymä onkin toisella puolella ..jos jarrut pettävät...lopeta jo pohdiskelu niin sanotun hyvän sään aikaan, ettei tule pohdiskeltua liikaa....
- Pieruhuumori
Kuski totesi "Jarruissa oli vikaa"
Yhtä uskottava selitys kuin minun märän pierun toteaminen kuivaksi samalla kysyen missä lähin vessa on ;-) - tervonen
En lukenut ketjua, joku voi olla kirjoittanut samaa.
Tuli vain mieleen, ettei vaan ole kuljettajalla jokin lievä masennus, johon saanut näitä 'turvallisia' SSRI -lääkkeitä? Niitähän tk-lääkärit Suomessa kirjoitavat 10 minuutin tapaamisen jälkeen, kun potilas kertoo olevansa hieman alakuloinen.
Saksalainen lentäjä ohjasi 2015 koneensa vuoreen ja tappoi itsensä lisäksi yli 170 ihmistä. Hänellä kyseinen lääkitys.
Monilla kouluampujilla ja muilla hulluja juttuja tehneillä on samaa lääkitystä taustalla. Hommaa pitäisi tutkia.- EiTarvitaLääkkeitä
Eiköhän vastauskoon tullut islamisti jihadisti riitä syyksi yrittää vääräuskoisten murhaa. Joku sanoi kuulleensa sanat Allahu Akbar kun bussi jyräsi junaraiteelle.
- Alan_vaihdos
EiTarvitaLääkkeitä kirjoitti:
Eiköhän vastauskoon tullut islamisti jihadisti riitä syyksi yrittää vääräuskoisten murhaa. Joku sanoi kuulleensa sanat Allahu Akbar kun bussi jyräsi junaraiteelle.
Päättikin yhtäkkiä vaihtaa alaa junakuskiksi
Dösä saapuu raiteelle nro 1
- NäinSenNäen
Olkootkin että bussin piti kääntyä vasemmalle Rauhalahteen. Niin uskon että ihan tarkoituksella bussi oli menossa oikealle, todennäköisesti polttoainetta tankkaamaan. Onko tullut optinen näköharha, on kuvitellut että oikealle on tulossa loiva kaarre rampin jälkeen. Muistiko jonkin muun samankaltaisen paikan, jossa oli loiva kaarre, ja meni sen takia turhan kovaa "vanhasta muistista" ramppia ylös. Huomasi todellisuuden liian myöhään, ja oli 1-2 sekuntia aikaa päättää jarrutanko ja auto puskee suoraan risteyksessä olevien autojen kylkeen, vai yritänkö vain kääntää ratilla oikealle ja toivoa että osumiskulma autoihin mahdollisimman pieni. Tuskin on oivaltanut että takana pudotus.
Helppo on tietysti sanoa jälkikäteen, että olisi yrittänyt kääntää vasemmalle, ja löytää raon eteenpäin jatkuvalle kaistalle. Tosin muiden autojen sijaintia ei voi tietää.
Käytännössä ainoa oikea ratkaisu olisi ollut riittävä tarkkaavaisuus, kun siirtyi moottoritieltä rampille. Nyt todennäköisesti kävi niin, että peli oli jo menetetty siinä vaiheessa, kun huomasi ettei oletettua loivaa kaarretta tullutkaan.
Liikenteessä ei saisi koskaan olettaa mitään. Kaikki pitäisi perustua tarkkaavaisuuteen ja sen hetkiseen tilanteeseen. Se on selvä, että jarruissa ei varmastikaan ollut mitään vikaa.- NäinSenNäen
Lisäksi, uskon tuohon oikealle päin tankkaamaan tms menemiseen jo siitä syystä, että tuo paniikkiväistöliike suuntautui myös oikealle. Tuollainen väistöliike tulee ihan refleksiperäisesti, ei siinä ehdi miettiä. Kun aivot on lähtökohtaisesti ja suunnitellusti menossa oikealle, niin myös väistöliike suuntautuu oikealle.
- Joukkoitsemurha
Miten kommentoit vauhtia 80-100 km/h vai onko ihan normaali risteys/liittymänopeus??
- onnettomuus
Tuskin oli menossa tankkaamaan pari kilometriä ennen määränpäätä. Edessä oli luultavasti vähiten autoja oikealla. Käännös oikealle on myös loivempi kuin vasemmalle. Vasemmalla olisi odottanut putoaminen sillalta motarille. Ehkä hän ehti laskea olevan pienet mahdollisuudet saada auto pysymään sillalla kääntämällä oikealle. 'Onnistuminen' olikin aika lähellä. Kuski oli varmaan ajanut noilla kulmilla ennenkin.
Toimittajat ovat onnettomia uutisoidessaan ylinopeuden onnettomuuden syyksi. Etsimällä syy ylinopeuteen löytyy myös syy onnettomuuteen.
- Joukkoitsemurha
Odotan milloin media uskaltaa uutisoida tahallisesta teosta!!
Oli jo alun perin niin epätodennäköistä jarrujen pettäminen sekä linja-auton sijainti määränpäästä sai tapahtuman haisemaan pahalle..........
oikealla rautateillä kun määränpää Rauhalahti vasemmalla josta vasemmalta kaistalta pääsee myös takaisin moottoritielle.- Joukkoitsemurha
Lisään vielä sen että nythän on selvinnyt että vauhtia tilanteessa on ollut 80-100 km/h
- Tosimedia
Kyllä nyt MV-median uutisreportterien ja avustajien olisi syytä olla valppaina. Takuuvarmasti tuossa onnettomuudessa on jokin koira haudattuna, jonka paljastamiseen tarvitaan nyt isämmaalaisia.
- tuhouskonto
Olikohan kuski kääntynyt aiemmin islamiin.
- Tarkkailia
Tietojemme mukaan olisi aina aiemminkin ajanut kääntymättä mihinkään suuntaan.
- osanottosuruun
Olisiko nukahtanut rattiin, tai polkimet sekoittuneet. Järkyttävä tapaus.
Ei ole helppoa kuskillakaan, kun tajuaa, mikä hirveä onnettomuus kohtasi monia perheitä.
Ainakin oli viimeinen bussimatka, mitä se kuski ajoi.
Kukaan matkustaja ei osannut aavistaa, miten järkyttävä loppu matkalle tulee.- jokin.aavistus
osasivat jotain aavistaa kuskin hoipertelevasta ajotavasta kun melkein kaikilla oli turvavyöt päällä. ei linja-autossa yleensä juuri kukaan käytä turvavöitä
- ghhgjgj
Mitä on ollut lehdissä ym kuinka ajotavasta on matkustajia huomauttanut, tämä alkaa ihmetyttää? Varmasti oikeudessa tullaan puimaan pitkään............................
- kiekkopelastanut
Kyllä ylinopeus rampin loppupäässä johtui siitä, että kuljettaja ei ole polkenut jarrupoljinta hidastaakseen bussin nopeutta ja todennäkoisesti on vielä ollut vakionopeussäätö päällä tai sitten kuljettaja on polkenut vain kaasupoljinta ja lopettanut kaasun painamisen aivan rampin loppuessa tai ei ollenkaan. Siihen missä kunnossa kuljettaja on ollut tapahtumahetkellä...meillä ulkopuolisilla tarkkailijoilla ei voi olla tietoa asiasta. Sen piirturin kiekon tiedot ovat armottomia (tuomitsee täysin tai pelastaa vähän kuljettajaa) tässä tapauksessa.
- kitupiikki
Totta, ja olisi ollut mahdollista ajaa liikennemerkin yli ja jatkaa siitä lähes suoraan alas takaisin moottoritielle.Tulee mieleen kyllä tuo tilapäinen aivojen toiminta häiriö,vaikka epilepsia tai joku sen tapainen.
- kuvat_ja_piirrokset
Vasemmalle kääntyvien jono esti vastakkaiseen ramppiin ajamisen.
Olihan siellä mustat jarrutusjäljet kahden korokkeen yli, sitten tuli kaide ja pudotus radalle
- kiirekkirevauhti
sitä se vauhdin hurma saa aikaan
vanhukset olivat viksuhja kun huomasivat, että vauhtia on liikkaa ja pyysivät kuskia hiljentämään.. - 0876567899876567
Entä jos kaikki muumit eivät olleet laaksossa ? Saadaankohan syytä koskaan selville ?
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124540MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar902334Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5621769Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011481- 81369
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671177Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331118Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt219990Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o64957Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3928