Bussiturma - jarrut pettivät, suora tie!!

BussiTurma

119

2449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pielavesj

      Laajennettu itsemurha?

      • KomisaarioKaasu

        Jarrupoljin olikin KAASUPOLJIN. !


      • PPPRrrRRTtttrruuuuu
        KomisaarioKaasu kirjoitti:

        Jarrupoljin olikin KAASUPOLJIN. !

        Ei 90-vuotias veteraani pysty erottamaan polkimia, hevosella ei ole kaasua, eikä jarrua, johon kuskit on suurimman olsa elämästään tottunut.


      • gggrett
        PPPRrrRRTtttrruuuuu kirjoitti:

        Ei 90-vuotias veteraani pysty erottamaan polkimia, hevosella ei ole kaasua, eikä jarrua, johon kuskit on suurimman olsa elämästään tottunut.

        Ikämies ratissa, pitkä ajomatka, ehkä nukahtanut rattiin ?


    • Kepuliajatollah

      Lahjomalla saatu katsastettua, ja Sipilän hallitus tiukentaa hätävarjeluna henkilöautojen katsastusta.

    • fgnbcnc

      Ratti ei käänny jarrut petti.

    • ksjdksjd

      tilausbussi, onkohan eläkeläiset olleet menossa tallinnaan.

      • Kaksivain

        Rauhalahteen Kuopioon.
        Vain pari km oli jäljellä.


      • tosisuomalainen

        onkohan tahallinen terroristiteko,jos kuski ulkolainen pakoloinen


    • nytjarruvika

      Kemin Liikenne Oy mainostaa netissä autojensa olevan aina katsastuskunnossa.

      • toinen.asia.sitten

        Mutta onko katsastettu?


      • jjhgkkuuy

        Minäkin olen aina ajokunnossa, mutta selvinpäin oleminen on sitten eri asia.


    • kolari

      Kun törmää ensin henkilöautoihin, suoraltakin voi päätyä mihin suuntaan tahansa.

    • Iloitkaamme

      Jes hieno homma taas muutama ihminen pääsi pois tästä paskasta elämästä. Ei tämä ole surun vaan ilon päivä. Mitä vähemmän ihmisiä on sitä vähemmän politikoille jää kiusattavia typerillä päätöksillä. Kuolema on ikävä kyllä ainoa, ainoa pysyvämpi ratkaisu Suomen tilanteeseen jossa kaikki tehdään aina väärin sen kannalta, että täällä olisi hyvä olla.

      • Luajan

        lykky, että sä näet elämän noin positiivisessa valossa.


    • kaikkeasattuu

      Jarrut pettivät, ohjaus jumittui ja kaasu hirtti pohjaan.
      Silminnäkijän mukaan bussi tuli hurjaa vauhtia kahdella pyörällä(!) ja syöksyi läpi aidan raiteille.

      • älyauto

        Noin voi käydä, kun tietokone tarttuu ohjaksiin.


      • pohdiskelija

        Kuvista onnettomuus paikalta näkee asfaltissa toispuoleiset jarrutusjäljet, on lukkojarruttanut vain toisen puolen renkailla, eli olisiko kaarteessa kääntynyt kahdelle renkaalle kun tultu liian lujaa? ajaminen kalixista ja kemistä kuopioon on jokseenkin suoraa, vain x risteys pulkkilassa, joten tuo oli ensimmäinen ramppi matkalla, ja se muuttuu noeasti loivasta kaarteesta berittäin jyrkäksi lopussa..


      • Savolaistollo
        pohdiskelija kirjoitti:

        Kuvista onnettomuus paikalta näkee asfaltissa toispuoleiset jarrutusjäljet, on lukkojarruttanut vain toisen puolen renkailla, eli olisiko kaarteessa kääntynyt kahdelle renkaalle kun tultu liian lujaa? ajaminen kalixista ja kemistä kuopioon on jokseenkin suoraa, vain x risteys pulkkilassa, joten tuo oli ensimmäinen ramppi matkalla, ja se muuttuu noeasti loivasta kaarteesta berittäin jyrkäksi lopussa..

        Ei se ihan unessa suju, sillä Pyhännällä on stop-merkit valtatielle 28 tullessa ja Iisalmessa liikenneympyrä ja rampille kääntyminen.


      • org-mummeli
        pohdiskelija kirjoitti:

        Kuvista onnettomuus paikalta näkee asfaltissa toispuoleiset jarrutusjäljet, on lukkojarruttanut vain toisen puolen renkailla, eli olisiko kaarteessa kääntynyt kahdelle renkaalle kun tultu liian lujaa? ajaminen kalixista ja kemistä kuopioon on jokseenkin suoraa, vain x risteys pulkkilassa, joten tuo oli ensimmäinen ramppi matkalla, ja se muuttuu noeasti loivasta kaarteesta berittäin jyrkäksi lopussa..

        Miten on tulkittava erään henkilön komennti joka jäi henkiin. Hän oli käyt pyytämässä kuskia hiljentämääm vauhtiä. "kertoi; oli kysynyt kuskilta onko hän väsynyt. Kuski vastasi ei tämä ole sitä"
        Mitä se sitten oli?


    • ja_vitut_oli_jarrut

      Tuskinpa mikään jarruvirhe ollu. Varmaankin ajanu kuin hullu (kuten kaikki muutkin bussikuskit) ja sitten tehnyt virheliikkeen kun ollu 80kmh taulussa.
      Just eilen olin bussin kyydissä joka ajoi kehä 3:sta. Siinä mukavasti 80kmh vauhdeissa löi liinat kiinni ku "Ohoh bussi pysäkki". Perässä tuleva rekka ehti hädin tuskin väistää kun sekin oli saanu hyvät vauhdit alamäessä. Bussin perään osu rekan peili ja koko bussi heilahti "tuulesta".
      Jos rekkakuski olis törmänny bussiin niin ainakin 3 takapenkillä istuvaa olisi kuollut siihen paikkaan ja varmaan enemmänkin. Minä mukaan lukien.
      100% varmasti bussikuskin vika.

      • vakkarikäyttäjä

        Tilausbussit ei aja kuin hullut.


    • olikjuhygr

      Surullista. Tiedä sitten kumpi parempi, että kaide petti, vaiko ei olisi pettänyt. Aika rimpula-aitaa. Jonkinlainen periksiantava, hieman joustava aita olisi varmaan paras suoja. Ei siitä hyvää jälkeä voi tulla, jos linkka tippuu sillalta. Osanotot.

      • luulisin.näin

        parempi äkkipysähdys kaiteeseen kuin 10 metrin pudotus ja äkkipysähdys romuksi raiteille


    • ekonomisti_

      Mutta bussifirman tarjous oli halvin!

    • gfr

      Yle lähettää Areenassa tärisevää ja epäselvää kuvaa.

      • korkki_kiinni

        Kuvaajalla alkanut jo viikonloppu.


      • tasapuolisuutta_

        Samaa tasoa toimittelijoiden kanssa.


      • mummokamerassa
        korkki_kiinni kirjoitti:

        Kuvaajalla alkanut jo viikonloppu.

        Ylellä huippukuvaajat ja kamerat, toisin kun esmes Iltasanomilla, hah hah haaa...


    • Tuossa
      • pohdiskelija

        kiitos linkistä, luulin että onnettomuuden syy olisi jyrkästi kääntyvä kaarre, mutta tuo ramppi moottoritieltä sillalle onkin lähes viivasuora.. erittäin vaikeaa spekuloida onnettomuuden syytä.. ainut johtolanka onnettomuus kuvien toispuoleiset jarrutusjäljet asfaltissa


      • renkaatrenkaat

        hölmöt tietämättömät pohtivat tyhmillä aivoillansa ...ei abs jarruista mitään jälkeä jää kun ovat lukkiutumattomat...pyörät on luistaneet sivuttain ....siitä jälki....körötelkää niillä polkupyörillänsä vaan....ehkä tekniikkaa niissäkin liikaa pohdittavaksi


    • vaarallista

      Onneksi ei junaa sattunut paikalle, silloin olisi kaikki kuolleet.

    • qwswd
    • mopoilijaa.ratsataan

      Jarrut pettivät tänään kahdesta bussista:
      Helsingissä 10-vuotias jäi bussin alle suojatiellä loukkaantuen vakavasti ja Kuopiossa bussi putosi sillalta neljän kuollessa.

      Miksi busseihin ei laiteta samanlaisia monipiirijarruja kuin muihin autoihin?

    • tämäonoutoa

      Kaikki jarrut hävisivät kerralla, käsijarrukin?
      Moottorijarrutus on mahdollista myös joillain automaattivaihteisilla tai valitsin P-asentoon.
      Jos pysäytys on tehtävä ajamalla esteeseen, sellaiseksi ei kannata valita verkkoaitaa jonka takana pudotus junaradalle.

      • MF-185

        Park-asento hajottaa heti vaihteiston---tiptronicissa voisi pudottaa pienemmälle.


      • valintojavalintoja
        MF-185 kirjoitti:

        Park-asento hajottaa heti vaihteiston---tiptronicissa voisi pudottaa pienemmälle.

        Vaihteiston säästämiseksi kannattaa tietysti parempi uhrata muutama ihmishenki.


      • faktaa.kehiin

        Oletkos Lähivakuutuksessa töissä, kuin noin sanot?


      • MF-185
        valintojavalintoja kirjoitti:

        Vaihteiston säästämiseksi kannattaa tietysti parempi uhrata muutama ihmishenki.

        Tarkoitin sitä tietysti, ettei se P-asento auta, kun siellä heikko lukitus hajoaa, eikä pysäytä autoa.
        Käsijarrua pitää siksi käyttää automaatissakin.


      • LadyHH
        MF-185 kirjoitti:

        Tarkoitin sitä tietysti, ettei se P-asento auta, kun siellä heikko lukitus hajoaa, eikä pysäytä autoa.
        Käsijarrua pitää siksi käyttää automaatissakin.

        Tehdä siis käsijarrukäännös, vai ? ;))


    • faktaa.kehiin

      Kuskina 67-vuotias eläkeläinen kuskaamassa muita eläkeläisiä. Eiköhän onnettomuuden syy ole kuskin nukahtaminen eikä jarrut. Jarrut eivät häviä huolletuista autoista mihinkään.

      • Kepuliajatollah

        Ei kukaan vaadi noiden huoltamista.


      • ahdxcbdu

        Pakkohan jokin hätävalhe on keksiä, että oikeudessa tilanne näyttäisi edes vähän paremmalta..
        Tuollaista väitettä ei voi sinänsä kumotakaan.


      • muijaVolvosta
        Kepuliajatollah kirjoitti:

        Ei kukaan vaadi noiden huoltamista.

        Jarrupalat ja - levyt katsotaan aina, samoin käsijarru. Ainakin mun Volvossa.


    • zmxvqw
    • Jarrut ei tosiaan katoa mihinkään koskaan, kun mekaaninen käsijarru on vielä vaihtoehtona.

      • ainakinmulla

        Kuitenkin auto liikkuu hyvin vaikka on käsijarru päällä.


    • sekuntipeli

      Jälkiviisas olisi ajanut suoraan toista ramppia takaisin moottoritielle. Ehkä ei ehtinyt ajatella tai sitten edessä oli risteävää liikennettä ja ehti toivoa liikenteenjakajien ja kaiteen pysäyttävän bussin. Eikö hän huomannut jarruissa vikaa hidastaessaan ja kääntyessään motarilta rampille?

    • qszc

      Saako bussikuskina olla vanhuuseläkeiän ohittanut?

      • kyllkyll

        Kyllä. Työeläkeikä on 63-67 v., joten kuski on vielä työikäinen, vaikka on vanhuuseläkeiän 65 v. ohittanut.


      • ihgd
        kyllkyll kirjoitti:

        Kyllä. Työeläkeikä on 63-67 v., joten kuski on vielä työikäinen, vaikka on vanhuuseläkeiän 65 v. ohittanut.

        Annatko linkin mikä pätee myös tieliikennelakiin nähden. Kiitos.


      • lokvdf
        kyllkyll kirjoitti:

        Kyllä. Työeläkeikä on 63-67 v., joten kuski on vielä työikäinen, vaikka on vanhuuseläkeiän 65 v. ohittanut.

        Älä valehtele trolli.


      • tiedänmuitakin
        ihgd kirjoitti:

        Annatko linkin mikä pätee myös tieliikennelakiin nähden. Kiitos.

        Anna linkki, missä kielletään linja-auton ajaminen tuon ikäiseltä. Vanhemmatkin tekevät tilausajokeikkoja.


      • jcgdf
        tiedänmuitakin kirjoitti:

        Anna linkki, missä kielletään linja-auton ajaminen tuon ikäiseltä. Vanhemmatkin tekevät tilausajokeikkoja.

        Anna linkki onko se lainmukaista vai sopupeliä.


      • kuskit
        ihgd kirjoitti:

        Annatko linkin mikä pätee myös tieliikennelakiin nähden. Kiitos.

        Ei mitään linkkejä tarvittu ainakaan mun isäni kohdalla. Oli ammatiltaan autoilija ja ajanut kaikkia mahdollisia autoja koko ikänsä työkseen.
        Jäi eläkkeelle n. 65 vuotiaana mutta ajoi juuri noita tilausajoja 70 vuotiaaksi asti. Nuo vuosikymmenet kun tuli täyteen niin siihen loppui palkka-ajo. Ei kuulemma saanut ajaa enään ainakaan busseja.
        Hyvä kuski oli loppuun asti. Olihan hän peruuttanut autoa senverran kun tämän keskustelupalstan kirjoittajat olivat ajaneet ettenpäin.
        Autonkuljettajaista on aina hikinen pula, joten jos työ maistuu niin siitä vaann.


      • mbgdf
        kuskit kirjoitti:

        Ei mitään linkkejä tarvittu ainakaan mun isäni kohdalla. Oli ammatiltaan autoilija ja ajanut kaikkia mahdollisia autoja koko ikänsä työkseen.
        Jäi eläkkeelle n. 65 vuotiaana mutta ajoi juuri noita tilausajoja 70 vuotiaaksi asti. Nuo vuosikymmenet kun tuli täyteen niin siihen loppui palkka-ajo. Ei kuulemma saanut ajaa enään ainakaan busseja.
        Hyvä kuski oli loppuun asti. Olihan hän peruuttanut autoa senverran kun tämän keskustelupalstan kirjoittajat olivat ajaneet ettenpäin.
        Autonkuljettajaista on aina hikinen pula, joten jos työ maistuu niin siitä vaann.

        Linkki jäi edelleen pois joten vuodatuksesi ei vakuuta.


      • isotpojattietävät
        mbgdf kirjoitti:

        Linkki jäi edelleen pois joten vuodatuksesi ei vakuuta.

        Menehän nyt palstan 24/7-linkkitrolli tutimaan, että jaksat taas aamuyöstä näpytellä.:)


      • ubdfda
        isotpojattietävät kirjoitti:

        Menehän nyt palstan 24/7-linkkitrolli tutimaan, että jaksat taas aamuyöstä näpytellä.:)

        Sanoo kokoomusperutti joka kyläää palstaa 24/7 silmä (myös takasilmä) kovana.


      • ygf
        isotpojattietävät kirjoitti:

        Menehän nyt palstan 24/7-linkkitrolli tutimaan, että jaksat taas aamuyöstä näpytellä.:)

        Trolli.


      • uhasx
        kuskit kirjoitti:

        Ei mitään linkkejä tarvittu ainakaan mun isäni kohdalla. Oli ammatiltaan autoilija ja ajanut kaikkia mahdollisia autoja koko ikänsä työkseen.
        Jäi eläkkeelle n. 65 vuotiaana mutta ajoi juuri noita tilausajoja 70 vuotiaaksi asti. Nuo vuosikymmenet kun tuli täyteen niin siihen loppui palkka-ajo. Ei kuulemma saanut ajaa enään ainakaan busseja.
        Hyvä kuski oli loppuun asti. Olihan hän peruuttanut autoa senverran kun tämän keskustelupalstan kirjoittajat olivat ajaneet ettenpäin.
        Autonkuljettajaista on aina hikinen pula, joten jos työ maistuu niin siitä vaann.

        Miksi ei enää saanut ajaa?


      • laki_muuttui
        uhasx kirjoitti:

        Miksi ei enää saanut ajaa?

        Tapahtunut ilmeisesti ennen vuotta 2010. Tämän jälkeen on saanut
        lääkärin todistuksella ajaa kaksi vuotta kerrallaan. Täälläpäin ajelee
        yli 80 vuotias ukko vielä joka päivä rekkaa.


    • huolto_jäissä

      Paineilmajarrut ja kostea ilma. Jaruputkissa vettä jok jäätyi. On sattunut minullekin kun jarrujen pakkasneste oli loppu.

      • Allahuurteessa

        23 astetta lämmintä.....putket jäätyy......oletko niitä "koneinsinöörejä". ?


      • Faktaa.kehiin

        Lämpötila yli 20 jarrut ei jäädy!
        Nykyjärjelmissä ei käytetä mitään nesteitä niissä järjestelmässä ilmankuivain!


      • jarrutonta.menoa

        Jos raskaassa kalustossa on mahdollista moinen jsrruhäiriö, on rekkojen kattonopeudessa palattava 60 kmh ja busseissa 70 kmh ja rajoittimet sen mukaisiksi. Maksimipaino 28 tonnia.Näin oli 60-luvulla, vaikka ei vielä ollut näitä ilmajarrun katoamisongelmiakaan.


    • eivoiollajarruton

      Jarrut eivät raskaassa kalustossa voi mitenkään hävitä kokonaan , sillä kaikissa on ns jousijarrukellot jotka väkisin vetävät jarrut päälle paineilmojen kadotessa , ja kuljettaja voi koska tahansa ottaa kyseiset jousijarrut käyttöönsä vain vetämällä kasijarruvivusta , on hyvin tehokas jarru lähes jarrupolkimen veroinen

      • JarrutEiPetäKoskaan

        Lisäksi kaikki järjestelmät ovat kaksipiirisiä joko akseli- tai ristijakoisia. Eli käytännössä aina jokin osa järjestelmästä toimii, vaikka vikaa tulisikin.


    • iasgrt
      • jokinmättää

        Monia hyviä kommentteja kuten kenkä polkimen alla.


    • ei.ollut.mamu

      Ennen onnettomuutta bussi oli ohitellut reilulla nopeudella muuta liikennettä.
      Piirturista nähdään, onko bussi matkalla noudattanut alennettuja nopeuksia ja sekin pystytään laskemaan, onko bussin ajamaa matkaa voinut edes ajaa siinä ajassa, mikä bussilla kului lähdöstä onnettomuuteen.
      Jo se kertoo jotain, jos piirturissa ei näy noudatetun esim. alennettuja nopeuksia riittävästi, ko matkalla niitä on runsaasti.

    • JoukkoItsari

      Bussi nousi ramppi ylöspäin eli siis ylämäkeen, miten siinä voi jarrut pettää, kun fysiikan lakien mukaan bussin nopeuden pitäisi itsestään hidastua? Ettei vaan painanut väärää pedaalia tai sitten fanitti erästä kirjailijaa..

    • Ilmajarrut

      Kaikki ei vaan täsmää!

      Linja-autossa on paineilmajarrut ja paineiden kadotessa jarrut menevät automaattisesti päälle

      Se että kuski toteaa "ei ollut jarruja" on todella huono selitys.....

      Tai sitten linja-auton huoltoyhtiöllä on kuumat paikat tiedossa tulevina viikkoina!!

    • pienisyy

      Voi olla. että jarrupoljin ei toiminut, jotain tavaraa polkimen alla.

      • KiirusValoihin

        Joo, mutta kun noustaan ramppia ylämäkeen niin jo jalan ottaminen kaasulta riittää aiheuttamaan bussin vauhdin hidastumisen. Ja tuskin sillä siinä ramppia ylösajetteassa oli niin hurjasti vauhtia, että juuri risteyksen kohdalla iskee paniikki, ettei mitään ole tehtävissä. Ettei vaan kiiruhtanut valoihin hurjalla nopeudella (punaisia päin) ja tällöin olisi sivuava liikenne ehtinyt kiihdyttää omista valoistaan linja-auton eteen.

        https://www.google.com/maps/@62.8638178,27.6176511,3a,75y,182.59h,86.91t/data=!3m6!1e1!3m4!1svp9owgkI_bfqiSyYvM4dNg!2e0!7i13312!8i6656


    • ViimeinenKyyti

      Joko irtonainen kenkä mennyt jarrupolkimen alle, tai sitten kuski vain erehtynyt polkimista.
      Mites ne kuskin lepoajat? Ehkä sairauskohtaus?
      Jarrujen pettämiseen en usko.

    • KansanTuomio

      Julkisesta valehtelusta pitäisi aina tuomita rangaistus!
      Siitä on nyt tullut mädännäisyyden esiaste poliitikkassakin.
      Päivi Nerg törkein, Juudas Sipilä röyhkein ja Stubb, Käteinen....

    • selviääköhän

      Tottakai ,jarrut katoaa, jos painaa koko ajan kaasua. Jalka meni kaasulle, tottakai se tuntuu siltä että jarrua ei ole.
      Tai sitten koko autosta oli jo lähtiessä jäänyt jarrut pois.

    • onneton.esitys

      Kuopion bussiturmassa vaikuttaa selvältä, että kuski valehtelee jarrujen pettämisestä.

      Onko onnettouuden syy tuttu ja liian tavallinen bussikuskien ylinopeus ja yleensäkin muuta liikennettä suurempi ajonopeus? Nyt kostautui oudossa liikkenneympäristössä.
      Puhuiko kännykkään silloin tai näpräsikö sitä?
      Tutkailiko navigaattoria nopeutta vähentämättä?

      Kuskin ovi oli auki. Kuljettaja putosi kyydistä, vai hyppäsikö pelastaakseen itsensä? Tällä kertaa kapteeni poistui ensimmäisenä?

      Jos kuski valehtelee jarruista, kuten Heinolan turmabussin kuljettaja, voiko hänen muihin puheisiinsa luottaa onnettomuustutkinnassa?

      • UuttaTietoa

        Kuski ajoi kuulemma tahallaan sillalta.


    • Väärä-poljin

      >> Jarrupoljin olikin KAASUPOLJIN. !

      Noin yksinkertaisesta asiasta voi olla kysymys. Kuski oli tosiaan 67-vuotias. Ajomatka Kemistä Kuopioon on 390 kilometriä, ja turma tapahtui paria kilometriä ennen määränpäätä.

      Pikkuisen siinä kuski venyttelee itseänsä, oikaisee selkää, jännittää hartioita, ja painaa vahingossa kaasua.

      Mitäs siitä on joku 5...7 vuotta aikaa, kun samanlainen bussialan lähelle 70 v oleva veteraanikuski painoi rampista pellolle.
      Kuski väitti että auto ei pysähtynyt vaikka hän painoi jarrua. Mutta painoiko hänkin tosiasiassa kaasta? Ei tuostakaan bussista mitään vikaa löytynyt

      • jtsjs

        on ajanut ensin kemistä kalixiin hakemaan matkustajia, sitten kalixista takaisin suomeen ja kemin ohi kohti kuopiota. kalixista kuopioon google mapsin mukaan 450km joten ei ole kummoinen matka, mutta lähteneet 06.30 aamulla kalixista, joten oisko huonosti nukuttu yö takana ja nukahtanut rattiin?


      • tiedäpähäntä
        jtsjs kirjoitti:

        on ajanut ensin kemistä kalixiin hakemaan matkustajia, sitten kalixista takaisin suomeen ja kemin ohi kohti kuopiota. kalixista kuopioon google mapsin mukaan 450km joten ei ole kummoinen matka, mutta lähteneet 06.30 aamulla kalixista, joten oisko huonosti nukuttu yö takana ja nukahtanut rattiin?

        Jos olisi nukahtanut rattiin, niin eikö bussi olisi silloin suistunut tieltä tai törmännyt johonkin motarilla? Tässä tapauksessa bussi on ajanut motarilta rampille, ja vasta sitten on rysähtänyt, ja pahasti. Eikö silloin kuskin periaatteessa ole ollut pakko olla hereillä siinä vaiheessa, kun bussi on ohjattu motarilta rampille? Aika erikoista, jos ramppiin ajamisen jälkeen on sitten nukahtanut ennen onnettomuutta, kun siinä välissä on aikaa vain muutamia sekunteja! Tietysti, jos on juuri ennen ramppia ollut rättiväsynyt, ja jotenkin ikäänkuin "viimeisillä" voimillaan ja "puoliunessa" ohjannut bussin rampille, ja sitten on juuri niillä ratkaisevilla sekunteilla nukahtanut. En tiedä...


      • tiedäpähäntä
        jtsjs kirjoitti:

        on ajanut ensin kemistä kalixiin hakemaan matkustajia, sitten kalixista takaisin suomeen ja kemin ohi kohti kuopiota. kalixista kuopioon google mapsin mukaan 450km joten ei ole kummoinen matka, mutta lähteneet 06.30 aamulla kalixista, joten oisko huonosti nukuttu yö takana ja nukahtanut rattiin?

        Jos olisi nukahtanut rattiin, niin eikö bussi olisi silloin suistunut tieltä tai törmännyt johonkin motarilla? Tässä tapauksessa bussi on ajanut motarilta rampille, ja vasta sitten on rysähtänyt, ja pahasti. Eikö silloin kuskin periaatteessa ole ollut pakko olla hereillä siinä vaiheessa, kun bussi on ohjattu motarilta rampille? Aika erikoista, jos ramppiin ajamisen jälkeen on sitten nukahtanut ennen onnettomuutta, kun siinä välissä on aikaa vain muutamia sekunteja! Tietysti, jos on juuri ennen ramppia ollut rättiväsynyt, ja jotenkin ikäänkuin "viimeisillä" voimillaan ja "puoliunessa" ohjannut bussin rampille, ja sitten on juuri niillä ratkaisevilla sekunteilla nukahtanut. En tiedä...


      • tiedäpähäntä
        jtsjs kirjoitti:

        on ajanut ensin kemistä kalixiin hakemaan matkustajia, sitten kalixista takaisin suomeen ja kemin ohi kohti kuopiota. kalixista kuopioon google mapsin mukaan 450km joten ei ole kummoinen matka, mutta lähteneet 06.30 aamulla kalixista, joten oisko huonosti nukuttu yö takana ja nukahtanut rattiin?

        Jos olisi nukahtanut rattiin, niin eikö bussi olisi silloin suistunut tieltä tai törmännyt johonkin motarilla? Tässä tapauksessa bussi on ajanut motarilta rampille, ja vasta sitten on rysähtänyt, ja pahasti. Eikö silloin kuskin periaatteessa ole ollut pakko olla hereillä siinä vaiheessa, kun bussi on ohjattu motarilta rampille? Aika erikoista, jos ramppiin ajamisen jälkeen on sitten nukahtanut ennen onnettomuutta, kun siinä välissä on aikaa vain muutamia sekunteja! Tietysti, jos on juuri ennen ramppia ollut rättiväsynyt, ja jotenkin ikäänkuin "viimeisillä" voimillaan ja "puoliunessa" ohjannut bussin rampille, ja sitten on juuri niillä ratkaisevilla sekunteilla nukahtanut. En tiedä...


    • surkimusten_esitystä

      Eilen kaksi bussitapaturmaa, joita ei oikein voi onnettomuuksiksi sanoa: suojatiellä lapsen päälle ja bussi junakiskoille.
      Molemmissa kuljettaja oli ns. ammattikuski, joka ei yrittänytkään noudattaa liikennesääntöjä.

      Lähtisitkö lentokoneeseen, jossa lentäjät osaavat lentämisen taidot ja ilmailusäännöt huonommin kuin matkustajat?
      Laskussakin lentäjän kengät jäisivät polkimien väliin, kännykkään puhuttaisiin ja venyteltäisiin lihaksia, oikaistaisiin muista piittaamatta kiitoradalle jne.
      Kuka sellaisia kehtaisi nimitellä lentämisen ammattilaisiksi.
      Tuskin Finnair sellaisia edes palkkaisi.

    • Tarkka

      Googlemapsin mukaan moottoritie päättyy vasta taajamamerkin kohdalla ja kun ryhmityskastat alkaa. Tulee kiire sovittaa nopeus oikeaksi jos tuohon asti päästelee nopeusrajoituksen mukaan satasta.

      • Taloudellinen_kuski

        Näinhän se on mutta mutta.......linja-auto on menossa vasemmalle Rauhalahteen jossa pääsee myös takaisin moottoritielle=Vasemmalta kaistalta pääsee vasemmalle ja suoraan. Miksi kuski päätyikin täysin oikealle? Väisti autoja mutta mistä syystä? Jarru vikojen takia....antakaa minun nauraa!!

        Ja eikö nyky kuskeilta vaadita "taloudellista ajoa"?? Annetaan auton rullata vapaalla----->vauhti hidastuu ja ympäristö kiittää ;-)


    • Tarkka

      Bussilla nopeutta risteykseen tultaessa 100km/h ja vasenkaista tukossa paniikkiväistö oikealle, mutta vauhtia liikaa, auto ei käänny vaan puskee suoraan. Minusta tuo moottoritien päättymismerkki on laitettu liian lähelle risteystä. Jo rampilla risteystä lähestyttäessä voisi nopeusrajoitus olla 60 eikä 100

      • Liikkenneoppia

        Moottoritien liittymässä on heti nopeusrajoitus automaattisesti 80 kmh liikennemerkin puuttuessa.


      • pohdiskelija

        80 km/h kin on liikaa.. ihmettelinkin muuten, että jos jarrut ois pettänyt että miksei ajanut suoraan läpi risteyksen kun siinä on vasemmalla kaistalla nuoli suoraan takaisin moottoritielle ilmeisesti juuri jarrujen pettämisen varalta.. jos kaista tukossa niin luultavasti paniikki lukkojarrutus ja ohjaus yritys oikealle jolloin kuljettaja menettänyt bussin hallinnan


      • Ilmajarrut
        pohdiskelija kirjoitti:

        80 km/h kin on liikaa.. ihmettelinkin muuten, että jos jarrut ois pettänyt että miksei ajanut suoraan läpi risteyksen kun siinä on vasemmalla kaistalla nuoli suoraan takaisin moottoritielle ilmeisesti juuri jarrujen pettämisen varalta.. jos kaista tukossa niin luultavasti paniikki lukkojarrutus ja ohjaus yritys oikealle jolloin kuljettaja menettänyt bussin hallinnan

        Etkö lue uutisia??? Kuski itse sanoi ettei jarruja ollut.......Hauska juttu sisänsä että Linja-autoissa on paineilmajarrut jotka paineen kadotessa lukittautuu automaattisesti.....selitys ei siltä osin mene siis läpi!!!


      • Jarrukomanssi

        Olisihan siinä mustaa vanaa, kuski on ollut tällainen yleismiesjantunen.


      • kepulit.eväät
        Ilmajarrut kirjoitti:

        Etkö lue uutisia??? Kuski itse sanoi ettei jarruja ollut.......Hauska juttu sisänsä että Linja-autoissa on paineilmajarrut jotka paineen kadotessa lukittautuu automaattisesti.....selitys ei siltä osin mene siis läpi!!!

        Kuskilla täytyy olla tulevassa oikeuskäsittelyssä jokin tukitarina, kun ei voi suoraan myöntääkään asiaa..


      • erkkiesimerki
        pohdiskelija kirjoitti:

        80 km/h kin on liikaa.. ihmettelinkin muuten, että jos jarrut ois pettänyt että miksei ajanut suoraan läpi risteyksen kun siinä on vasemmalla kaistalla nuoli suoraan takaisin moottoritielle ilmeisesti juuri jarrujen pettämisen varalta.. jos kaista tukossa niin luultavasti paniikki lukkojarrutus ja ohjaus yritys oikealle jolloin kuljettaja menettänyt bussin hallinnan

        joo juuri sitä vartenhan se liittymä onkin toisella puolella ..jos jarrut pettävät...lopeta jo pohdiskelu niin sanotun hyvän sään aikaan, ettei tule pohdiskeltua liikaa....


    • Pieruhuumori

      Kuski totesi "Jarruissa oli vikaa"

      Yhtä uskottava selitys kuin minun märän pierun toteaminen kuivaksi samalla kysyen missä lähin vessa on ;-)

    • tervonen

      En lukenut ketjua, joku voi olla kirjoittanut samaa.

      Tuli vain mieleen, ettei vaan ole kuljettajalla jokin lievä masennus, johon saanut näitä 'turvallisia' SSRI -lääkkeitä? Niitähän tk-lääkärit Suomessa kirjoitavat 10 minuutin tapaamisen jälkeen, kun potilas kertoo olevansa hieman alakuloinen.

      Saksalainen lentäjä ohjasi 2015 koneensa vuoreen ja tappoi itsensä lisäksi yli 170 ihmistä. Hänellä kyseinen lääkitys.

      Monilla kouluampujilla ja muilla hulluja juttuja tehneillä on samaa lääkitystä taustalla. Hommaa pitäisi tutkia.

      • EiTarvitaLääkkeitä

        Eiköhän vastauskoon tullut islamisti jihadisti riitä syyksi yrittää vääräuskoisten murhaa. Joku sanoi kuulleensa sanat Allahu Akbar kun bussi jyräsi junaraiteelle.


      • Alan_vaihdos
        EiTarvitaLääkkeitä kirjoitti:

        Eiköhän vastauskoon tullut islamisti jihadisti riitä syyksi yrittää vääräuskoisten murhaa. Joku sanoi kuulleensa sanat Allahu Akbar kun bussi jyräsi junaraiteelle.

        Päättikin yhtäkkiä vaihtaa alaa junakuskiksi
        Dösä saapuu raiteelle nro 1


    • NäinSenNäen

      Olkootkin että bussin piti kääntyä vasemmalle Rauhalahteen. Niin uskon että ihan tarkoituksella bussi oli menossa oikealle, todennäköisesti polttoainetta tankkaamaan. Onko tullut optinen näköharha, on kuvitellut että oikealle on tulossa loiva kaarre rampin jälkeen. Muistiko jonkin muun samankaltaisen paikan, jossa oli loiva kaarre, ja meni sen takia turhan kovaa "vanhasta muistista" ramppia ylös. Huomasi todellisuuden liian myöhään, ja oli 1-2 sekuntia aikaa päättää jarrutanko ja auto puskee suoraan risteyksessä olevien autojen kylkeen, vai yritänkö vain kääntää ratilla oikealle ja toivoa että osumiskulma autoihin mahdollisimman pieni. Tuskin on oivaltanut että takana pudotus.

      Helppo on tietysti sanoa jälkikäteen, että olisi yrittänyt kääntää vasemmalle, ja löytää raon eteenpäin jatkuvalle kaistalle. Tosin muiden autojen sijaintia ei voi tietää.

      Käytännössä ainoa oikea ratkaisu olisi ollut riittävä tarkkaavaisuus, kun siirtyi moottoritieltä rampille. Nyt todennäköisesti kävi niin, että peli oli jo menetetty siinä vaiheessa, kun huomasi ettei oletettua loivaa kaarretta tullutkaan.

      Liikenteessä ei saisi koskaan olettaa mitään. Kaikki pitäisi perustua tarkkaavaisuuteen ja sen hetkiseen tilanteeseen. Se on selvä, että jarruissa ei varmastikaan ollut mitään vikaa.

      • NäinSenNäen

        Lisäksi, uskon tuohon oikealle päin tankkaamaan tms menemiseen jo siitä syystä, että tuo paniikkiväistöliike suuntautui myös oikealle. Tuollainen väistöliike tulee ihan refleksiperäisesti, ei siinä ehdi miettiä. Kun aivot on lähtökohtaisesti ja suunnitellusti menossa oikealle, niin myös väistöliike suuntautuu oikealle.


      • Joukkoitsemurha

        Miten kommentoit vauhtia 80-100 km/h vai onko ihan normaali risteys/liittymänopeus??


      • onnettomuus

        Tuskin oli menossa tankkaamaan pari kilometriä ennen määränpäätä. Edessä oli luultavasti vähiten autoja oikealla. Käännös oikealle on myös loivempi kuin vasemmalle. Vasemmalla olisi odottanut putoaminen sillalta motarille. Ehkä hän ehti laskea olevan pienet mahdollisuudet saada auto pysymään sillalla kääntämällä oikealle. 'Onnistuminen' olikin aika lähellä. Kuski oli varmaan ajanut noilla kulmilla ennenkin.

        Toimittajat ovat onnettomia uutisoidessaan ylinopeuden onnettomuuden syyksi. Etsimällä syy ylinopeuteen löytyy myös syy onnettomuuteen.


    • Joukkoitsemurha

      Odotan milloin media uskaltaa uutisoida tahallisesta teosta!!

      Oli jo alun perin niin epätodennäköistä jarrujen pettäminen sekä linja-auton sijainti määränpäästä sai tapahtuman haisemaan pahalle..........
      oikealla rautateillä kun määränpää Rauhalahti vasemmalla josta vasemmalta kaistalta pääsee myös takaisin moottoritielle.

      • Joukkoitsemurha

        Lisään vielä sen että nythän on selvinnyt että vauhtia tilanteessa on ollut 80-100 km/h


      • Tosimedia

        Kyllä nyt MV-median uutisreportterien ja avustajien olisi syytä olla valppaina. Takuuvarmasti tuossa onnettomuudessa on jokin koira haudattuna, jonka paljastamiseen tarvitaan nyt isämmaalaisia.


    • tuhouskonto

      Olikohan kuski kääntynyt aiemmin islamiin.

      • Tarkkailia

        Tietojemme mukaan olisi aina aiemminkin ajanut kääntymättä mihinkään suuntaan.


    • osanottosuruun

      Olisiko nukahtanut rattiin, tai polkimet sekoittuneet. Järkyttävä tapaus.
      Ei ole helppoa kuskillakaan, kun tajuaa, mikä hirveä onnettomuus kohtasi monia perheitä.
      Ainakin oli viimeinen bussimatka, mitä se kuski ajoi.
      Kukaan matkustaja ei osannut aavistaa, miten järkyttävä loppu matkalle tulee.

      • jokin.aavistus

        osasivat jotain aavistaa kuskin hoipertelevasta ajotavasta kun melkein kaikilla oli turvavyöt päällä. ei linja-autossa yleensä juuri kukaan käytä turvavöitä


    • ghhgjgj

      Mitä on ollut lehdissä ym kuinka ajotavasta on matkustajia huomauttanut, tämä alkaa ihmetyttää? Varmasti oikeudessa tullaan puimaan pitkään............................

      • kiekkopelastanut

        Kyllä ylinopeus rampin loppupäässä johtui siitä, että kuljettaja ei ole polkenut jarrupoljinta hidastaakseen bussin nopeutta ja todennäkoisesti on vielä ollut vakionopeussäätö päällä tai sitten kuljettaja on polkenut vain kaasupoljinta ja lopettanut kaasun painamisen aivan rampin loppuessa tai ei ollenkaan. Siihen missä kunnossa kuljettaja on ollut tapahtumahetkellä...meillä ulkopuolisilla tarkkailijoilla ei voi olla tietoa asiasta. Sen piirturin kiekon tiedot ovat armottomia (tuomitsee täysin tai pelastaa vähän kuljettajaa) tässä tapauksessa.


      • kitupiikki

        Totta, ja olisi ollut mahdollista ajaa liikennemerkin yli ja jatkaa siitä lähes suoraan alas takaisin moottoritielle.Tulee mieleen kyllä tuo tilapäinen aivojen toiminta häiriö,vaikka epilepsia tai joku sen tapainen.


      • kuvat_ja_piirrokset

        Vasemmalle kääntyvien jono esti vastakkaiseen ramppiin ajamisen.

        Olihan siellä mustat jarrutusjäljet kahden korokkeen yli, sitten tuli kaide ja pudotus radalle


    • kiirekkirevauhti

      sitä se vauhdin hurma saa aikaan
      vanhukset olivat viksuhja kun huomasivat, että vauhtia on liikkaa ja pyysivät kuskia hiljentämään..

    • 0876567899876567

      Entä jos kaikki muumit eivät olleet laaksossa ? Saadaankohan syytä koskaan selville ?

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1475
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      156
      1159
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1040
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      907
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      850
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      65
      773
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      757
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      702
    Aihe