Jotain häikkää Kuopion bussiturmassa.

VT-5_tänään

Kuljettaja sanoo että jarrut eivät toimineet. Onko kyseessä kuitenkin tasainen tie? Silminnäkijä sanoo että bussi tuli kovaa vauhtia kahdella pyörällä ja että kuljettaja yritti saada bussia hallintaansa siinä onnistumatta.

Paremminkin vaikuttaa että kaasu hirtti päälle ja sen jälkeen jarrutkaan eivät toimineet. Vakava turma .Neljä ihmistä kuoli.
Myös pää - ja liikenneministeri esittivät surunvalittelunsa menehtyneiden omaisille ja voimia loukkantuneille.

On yleinen tieto että tilausliikenteen kuljettajille sattuu enemmän vahinkoja kuin vain työkseen kuljettajille.

72

1238

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaipa ne ajastaan saa selville syyn.
      Melko iäkäs tuo kuljettaja oli, jos oikein luin syntynyt -51, niin vastuulliseen tehtävään kuin ajamaan etenkin pitkän matkan bussia. Vaikkakin ei se nähtävästi hänestä johtunut, mutta silti.

      • herää.kysymys

        Luin jostain, että kuljettaja oli sekä TULKKI että kuljettaja. Oliko kuljettaja kantasuomalainen vai vieraslajia oleva henkilö, joka on rantautunut suomeen myöhemmin?


      • herää.kysymys kirjoitti:

        Luin jostain, että kuljettaja oli sekä TULKKI että kuljettaja. Oliko kuljettaja kantasuomalainen vai vieraslajia oleva henkilö, joka on rantautunut suomeen myöhemmin?

        Kun ei tiedä.
        Yhtä hyvin hän on voinut toimia tulkkina suomalaisten ja ruotsalaisten välillä. Osannut kumpaakin kieltä. Olisiko tuollaiselle matkalle tarvittu arabiankielistä tulkkia, jossa kaikki matkustajat olivat ruotsinsuomalaisia ja ruotsalaisia.


    • puijolainen

      Kemin Liikenteen etelän suuntaan kulkenut bussi törmäsi sillankaiteen yli ja putosi 10 metriä VR:n kiskoille. Ainakin 5 henkilöautoa kolhiintui lunastuskuntoon siinä tänään iltapäivällä sattuneessa rytäkässä.
      https://yle.fi/uutiset/3-10369707?origin=rss

      Mutta merellä sitä viisaita ollaan kun maantieliikenteessä rytisee. Suuronnettomuustutkijaryhmä selvittelee onnettomuuten johtaneita syitä perinpohjin.

    • Finleaks

      Jarrujen häviämistä voisi tulla vuoristosta laskeutuessa, ei moottoritiellä.
      Tällä kelillä ei voi olla jarruputkien jäätymistäkään ja vaikka yksi jarrupiiri vuotaisi, niin suurin osa jarrutustehosta on vielä tallella.
      Käsijarru on myös hätäjarru.

      Jarrut ovat aina vahvemmat kuin moottori. Kaasun hirttäminen ei estä pysäyttämistä.
      ***

      90-luvulla ajoin henkilöautoa, jossa kerran jarrupoljin oli kivikova eikä liikkunut mihinkään.

      • Scaniaaaa

        Busseissa ja kuorma-autoissa on ilma jarrut, eli jarrut toimivat paine ilmalla.
        Jos ilmakarkaa (laskee alle tietyn bar määrän) jarrut menevät päälle. Toisin kuin henkilöautoissa joista jarruneste kun karkaa jarrut ei toimi.

        Kyiseinen ramppi mistä bussi tullut mottoritieltä pois on ylämäkeen. Rampin päästä bussin olisi pitänyt kääntyä vasemmalle kohti majoituspaikkaa, mutta jostain syystä se oli kääntynyt oikealla.

        Miksi helvetissä oikealle kun suoraan risteyksen läpi ajaessa bussi olisi palanut takaisin moottoritielle.
        Kääntyminen jarrujen kadotessa siinä kohtaa on todella typerää, koska kokenut kuljettaja näkee ettei siitä risteyksestä isolla ajoneuvolla bussi/kuorma-auto pysty kääntymään kovassa vauhdissa. Myös opasteet on ajoissa nähtävissä että suoraankin pystyy menemään.
        Tiedän koska paikka tuttu ja miljoona kilometriä kuorma-autolla /rekalla tullut liikenteessä ajettua.
        Jotain outoa tässä on.


      • Finleaks
        Scaniaaaa kirjoitti:

        Busseissa ja kuorma-autoissa on ilma jarrut, eli jarrut toimivat paine ilmalla.
        Jos ilmakarkaa (laskee alle tietyn bar määrän) jarrut menevät päälle. Toisin kuin henkilöautoissa joista jarruneste kun karkaa jarrut ei toimi.

        Kyiseinen ramppi mistä bussi tullut mottoritieltä pois on ylämäkeen. Rampin päästä bussin olisi pitänyt kääntyä vasemmalle kohti majoituspaikkaa, mutta jostain syystä se oli kääntynyt oikealla.

        Miksi helvetissä oikealle kun suoraan risteyksen läpi ajaessa bussi olisi palanut takaisin moottoritielle.
        Kääntyminen jarrujen kadotessa siinä kohtaa on todella typerää, koska kokenut kuljettaja näkee ettei siitä risteyksestä isolla ajoneuvolla bussi/kuorma-auto pysty kääntymään kovassa vauhdissa. Myös opasteet on ajoissa nähtävissä että suoraankin pystyy menemään.
        Tiedän koska paikka tuttu ja miljoona kilometriä kuorma-autolla /rekalla tullut liikenteessä ajettua.
        Jotain outoa tässä on.

        En ole kymmeniin vuosiin ajanut raskaita.
        Olen käsittänyt, että nykyisissä busseissa paineilmajarruissakin on 2-piirijärjestelmä. Kahdet säiliöt, erilliset putket jne.
        Jos toisen piirin paine laskee liian alas vuodon takia, niin ohjaamossa rääkäisee äänet ja kojelaudan punainen jarruvaroitus vilkuttaa so. ”varovaisesti ajaen korjaamolle”. N. puolet jarrutehosta on tallella.
        Jos kompressori ei vian takia pidä painetasoa, niin säiliöpaineet riittää kolmeen kovaan jarrutukseen(?)

        Vasta molempien piirien tyhjeneminen saa jarrut kytkeytymään ”päälle” ilman kuljettajan toimia.
        1-piirijärjestelmässä syntyisi melkoinen katastrofi, jos satasen nopeudessa jarruputki vaurioituisi mekaanisesti, paineet laskisivat silmänräpäyksessä ja lukkojarrutus kytkeytyisi yllättäen automaattisesti päälle.

        Turmabussin iästä ei mitään havaintoa. Alusta ja tekniikka voi olla vaikka 50 v vanhaa vaikka kori näyttää uudelta.

        Käsijarru aikaisemmin usein vaikutti kardaanin ympärillä erillisenä, mutta en tiedä nykyisin.

        Tuossa näyttäisi olevan 2-piiripainejärjestelmä
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Paineilmajarru_(ajoneuvo)

        ”Yksipiirijarru toimii niin, että kaikkiin jarruihin kohdistuu sama paine. Vuodon sattuessa piirin mihin tahansa osaan, lakkaavat kaikkien pyörien jarrut jarruttamasta. Siksi yksipiirijarru ei ole enää sallittu autoissa.”
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Auton_jarrujärjestelmä

        Voisitko päivittää tietoni?

        ---

        Tuo väärä kääntymissuunta oli erikoista tietoa.


      • Finleaks
        Finleaks kirjoitti:

        En ole kymmeniin vuosiin ajanut raskaita.
        Olen käsittänyt, että nykyisissä busseissa paineilmajarruissakin on 2-piirijärjestelmä. Kahdet säiliöt, erilliset putket jne.
        Jos toisen piirin paine laskee liian alas vuodon takia, niin ohjaamossa rääkäisee äänet ja kojelaudan punainen jarruvaroitus vilkuttaa so. ”varovaisesti ajaen korjaamolle”. N. puolet jarrutehosta on tallella.
        Jos kompressori ei vian takia pidä painetasoa, niin säiliöpaineet riittää kolmeen kovaan jarrutukseen(?)

        Vasta molempien piirien tyhjeneminen saa jarrut kytkeytymään ”päälle” ilman kuljettajan toimia.
        1-piirijärjestelmässä syntyisi melkoinen katastrofi, jos satasen nopeudessa jarruputki vaurioituisi mekaanisesti, paineet laskisivat silmänräpäyksessä ja lukkojarrutus kytkeytyisi yllättäen automaattisesti päälle.

        Turmabussin iästä ei mitään havaintoa. Alusta ja tekniikka voi olla vaikka 50 v vanhaa vaikka kori näyttää uudelta.

        Käsijarru aikaisemmin usein vaikutti kardaanin ympärillä erillisenä, mutta en tiedä nykyisin.

        Tuossa näyttäisi olevan 2-piiripainejärjestelmä
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Paineilmajarru_(ajoneuvo)

        ”Yksipiirijarru toimii niin, että kaikkiin jarruihin kohdistuu sama paine. Vuodon sattuessa piirin mihin tahansa osaan, lakkaavat kaikkien pyörien jarrut jarruttamasta. Siksi yksipiirijarru ei ole enää sallittu autoissa.”
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Auton_jarrujärjestelmä

        Voisitko päivittää tietoni?

        ---

        Tuo väärä kääntymissuunta oli erikoista tietoa.

        Aika epäloogista pöljyyttä hölötin tuossa. Yhden piirin automaattista jarrutusta paineen kadotessa ei voi estää, koska normijarrutuskin perustuu samaiseen paineen laskuun. Hyvä minä!

        ** Läiskii itseään kovaa naamalle **

        ---

        Onko sairaala rampista oikealle? Jospa kuljettaja tunsi, että hänen pitää päästä äkkiä sairaalaan.
        Olettaa tosissaan jarruttaneensa, koska omakontrolli katosi hetkeksi.
        Ei 67 ikä sinänsä tee kelvotonta kuljettajaa, mutta testit nyt ehkä kertovat....


      • Finleaks kirjoitti:

        Aika epäloogista pöljyyttä hölötin tuossa. Yhden piirin automaattista jarrutusta paineen kadotessa ei voi estää, koska normijarrutuskin perustuu samaiseen paineen laskuun. Hyvä minä!

        ** Läiskii itseään kovaa naamalle **

        ---

        Onko sairaala rampista oikealle? Jospa kuljettaja tunsi, että hänen pitää päästä äkkiä sairaalaan.
        Olettaa tosissaan jarruttaneensa, koska omakontrolli katosi hetkeksi.
        Ei 67 ikä sinänsä tee kelvotonta kuljettajaa, mutta testit nyt ehkä kertovat....

        Ei hän olisi täyttä vauhtia ajanut raskaalla ajoneuvolla tuollaiseen risteykseen sairaalaanmenoa varten, jos olisi ollut tolkussaan. Olisi hän ennemminkin pysähtynyt jos tunsi jotain sairauteen viittaavaa.
        Verenkiertohäiriöt aivoihin voi esim. aiheuttaa hetkellisen pimentymisen. Stroke voi tulla aika yllättäen. Kaipa ne sairaalassa tutkivat hänet, mitä tapahtui.
        Nythän lehdessä luki, ettei hän koskaan ole sanonutkaan jarruttaneensa vaikka siinä aikaisemmin niin luki, eikä auton kunnosta löydetty sellaista vikaa, mikä sen ulosajon olisi aiheuttanut.


      • Finleaks
        Tellukka kirjoitti:

        Ei hän olisi täyttä vauhtia ajanut raskaalla ajoneuvolla tuollaiseen risteykseen sairaalaanmenoa varten, jos olisi ollut tolkussaan. Olisi hän ennemminkin pysähtynyt jos tunsi jotain sairauteen viittaavaa.
        Verenkiertohäiriöt aivoihin voi esim. aiheuttaa hetkellisen pimentymisen. Stroke voi tulla aika yllättäen. Kaipa ne sairaalassa tutkivat hänet, mitä tapahtui.
        Nythän lehdessä luki, ettei hän koskaan ole sanonutkaan jarruttaneensa vaikka siinä aikaisemmin niin luki, eikä auton kunnosta löydetty sellaista vikaa, mikä sen ulosajon olisi aiheuttanut.

        Niin, jossain oli, että muutti puheitaan jarruttamisesta.

        Yx kaveri eilen illalla otti esille ajetun matkan, väsymyksen ja vauhtisokeuden.
        Moottoritieajaminen on tylsää ja väsyttävää ja pitkä matka muutenkin jo ajettuna. Ei tarvita kuin muutaman sekunnin nukahtaminen rampissa.
        Väärään suuntaan ajo ja kaistanvalinta enteili sitä, että kuljettaja oli silloin matkustaja ja bussi vei.


      • Finleaks kirjoitti:

        Niin, jossain oli, että muutti puheitaan jarruttamisesta.

        Yx kaveri eilen illalla otti esille ajetun matkan, väsymyksen ja vauhtisokeuden.
        Moottoritieajaminen on tylsää ja väsyttävää ja pitkä matka muutenkin jo ajettuna. Ei tarvita kuin muutaman sekunnin nukahtaminen rampissa.
        Väärään suuntaan ajo ja kaistanvalinta enteili sitä, että kuljettaja oli silloin matkustaja ja bussi vei.

        Jollakin tavalla häneltä meni ohi se kohta, että moottoritie on päättymässä.


    • ilmeisesti-vika-autossa

      Vahva oletus, autossa oli tekminen vika jo uutena ostettaessa,
      tutkinta on enemmän kuin tarpeen,

      jos samoja autoja tai saman tehtaan toimittamia autoja on muitaki suomen liikenteessä
      ne kaikki on vaaraksi asiakkaille ja yleensäkki liikenteessä,

      itse ostin aikonaan auton uutena,
      pitkällä matkalla auto yllättäin lähti vastaan tulevien kaistalle vauhti 100 km tunnissa,
      tukka nousi pystyyn auto oli täysin OUTO,
      ei totellu ohjauspyörää kunnolla,
      menin kaistalta toiselle kuin olisin ollu päissään,
      EN ollu olen muutenki täysin raitis ,

      otin jalan kaasulta pois,
      joten pikkuhiljaa auton vauhti hiipui
      ja pääsin tien sivuuna ja sain lopulta pysähtymään,

      ONNEKSENI pitkällä suoralla tiellä ei sillähetkellä ollu vastaan tulevaa liikennettä
      joten säästyin yhteen törmäykseltä, luojalle kiitos,
      mutta kauhun hetkiä koin,
      tukka oli pystyssä,

      MUTTA kauhu ei siihen päättyny ,
      takana tuli suuri rekka kovaa vauhtia,
      OLI pelottava hetki,
      rekka luuli varmaan että olen päissään kun auto menee kaistalta toiselle, huh , huh,

      hädintuskin pääsin rekan alta tien sivuun ,
      näytti että se ajaa sumeilematta päälle,
      se ei hokasnaannu mun hätää, eikä hidastanu vauhtiaan,

      se olisi aja varmasti päälle, sillä oli kova normaali vauhti ,

      kiitin luojaa kun sain auton pysähtymään tien poskeen,

      soitin heti siihen liikkeeseen josta ostin auton,
      ne käski auton tuoda heti liikkeeseen kun pääsen perille kaupunkiin,

      sitten tuli kirje, kirjallinen tieto,
      autosta puuttui osa jo uutena, joka hallitsee sen toimintoja,
      se tilattiin tehtaalta,
      sain auton kunnostettuna takaisin käyttööni,


      linja-auto on luultavasti ollu viallinen,
      siitä on puuttunu jokin osa jo uutena,
      joten sen hallinta on ollu mahdottomuus,

      kammottavaa jos tommosia
      uutena ostettuja viallisia autoja on paljonki suomen liikenteessä,

      kuka uskaltaa matkustaa linja-autolla,

    • oli.onneton.tapaus

      Auton "alkuperäinen" vika kyllä estää liikkumisen. Äskettäin menehtyneellä muusikolla oli synnynnäinen aortan pullistuma. Se repesi sitten 56 vuotiaana.
      Tulee mieleen kuten tuolla jo todettiin, tilausbussikuskeina esiintyy myös muuta kuin ns. raskaanliikenteen ajokokemuksella ansioituneita kuljettajia.
      Suuronnettomuuslautakunta tsekkaa kaikki virhemahdollisuudet läpi ajan kanssa.

    • Pertikk

      Uutisissa kerrottiin että tutkitaa syy onnettomuuteen jotta osattaisiin varautua,
      Tien päällä voi sattua mitä tahansa vaikka sairauskohtaus.
      Ajoin nuorena miehenä auton metsään kun kaasu hirtti kiinni mutkasella tiellä, auto romuttui mutta en itse.

      • roletaari

        Olisikohan ikäri bussikuskille vakionopeuden säädin ollut hankaluus?
        Muuten on käsittämätöntä, että motarin loivasti nousevaan ramppiin törmätään motarin nopeudella!
        Johan ennen liittymää löysätään kaasua mutta pappa ressu ei ehkä ymmärtänyt säätimen toimintaa.
        Oliko päällä vai ei? Sehän selvinnee?
        En tunne tämän päivän raskasta kalustoa.


    • Silminnäkijä kertoi bussin kaahanneen ohi ja kahdella pyörällä menneen jossain vaiheessa.
      Vähän olen myös sitämieltä että kaasu on jumiutunut pohjaan joten jarru on ollut tehoton.
      Miten noissa uusissa autoissa on tämänkaltainen ongelma eliminoitu, olisi syytä kyllä.
      Paljon käytetään näissä autoissa vanhoja jo virasta poistuneita kuskeja, vanhat matkustajat vanhat kuskit, parastaennen päivämäärä jo jokaisella ohitettu aikoja sitten. Näissä retkueissa sitä istun minäkin aina silloin tällöin. Saisi se kuski olla mieluusti tuoreempaa tavaraa, nuori reipas mies, olisi meillekin silmäniloa.

      • Voipi olla niinkin ettei kuskin jalka noussut kaasulta jarrulle, tai kuski hätääntyi ja tuli blackout.


      • Ompaoutoa

        Miten bussi voi ajaa kahdella pyörällä, niissähäb yleensä on paripyöriä.


      • Saattaapa olla että toisella kyljellään, oudosti sanottu mutta silminnäkijä kertoi. Jospa paripyöristä ulommaiset renkaat maassa ja sisimmät vähemmänmaassa. Hurjalta menolta kuulostaa
        Turha kaiketi spekuloida odotellaan onnettomuustutkijalautakunnan päätöstä. Nimestä päätellen kestää pitkään.


      • kiveäkään.kääntämättä
        Ompaoutoa kirjoitti:

        Miten bussi voi ajaa kahdella pyörällä, niissähäb yleensä on paripyöriä.

        Bussi kulki hetken kahdella pyörällä ennen kaiteelle ja siitä alas kaatuessaan, sanoo silminnäkijä. Ylen radiouutisissa joku asiantuntija sanoi, että jarrujen epäkuntoon meno ajon aikana on hyvin harvinaista.
        Tutkijalautakunta saa työnsä valmiiksi j o helmikuun kieppeillä.


    • Yhteensopimattomia

      Kuinkahan monta älytöntä tai tavallista kännykkää bussissa oli tehokäytössä. Jostain menneestä jutusta on jäänyt mieleen epäily kaikenlaisten teknisten härpäkkeiden vaikutuksesta liikennevälineisiin (lentokone, linja-auto ...), joissa tätä nykyä on myös hienoa ja helposti haavoittuvaa tekniikkaa.

    • Viisaimmat.on.nuo

      Onnettonmmustutkntalautkunta voi lukea päätökseensä tekstin täältä.
      Täällä on Suomen tietävin osa kansasta!

      • Mitä täällä ei tiedetä, niin sitä ei tarvitse tietääkään.


      • Ei-mene-läpi
        Tellukka kirjoitti:

        Mitä täällä ei tiedetä, niin sitä ei tarvitse tietääkään.

        Varsinkin sinulta tuntuu olevan näkemystä asiasta kuin asiasta vaikka elämäntyösi vietitkin sellaisena siivoojariepuna. En usko tietämyksesi olevan aivan sitä luokkaa mutta kova itseluottamus on korvaamassa ymmärryksen puutetta.


      • Ei-mene-läpi kirjoitti:

        Varsinkin sinulta tuntuu olevan näkemystä asiasta kuin asiasta vaikka elämäntyösi vietitkin sellaisena siivoojariepuna. En usko tietämyksesi olevan aivan sitä luokkaa mutta kova itseluottamus on korvaamassa ymmärryksen puutetta.

        No nkemyshän se on tuokin.
        Onko sinulla muita omia näkemyksiä mistään?


    • olisko

      Selvä vauhtisokeus ollut,onhan kuski liki 70. Tien tuntemus ei ehkä paras mahdollinen,

      • voisi-olla

        Vauhtisokeus niin, tuttu ilmiö. On jo selvinnyt, ettei autossa ollut vikaa, mutta vauhti oli aivan liian kova. Myös vieras auto, outo ympäristö ja pitkä ajomatka takana.
        Otkes 7-miehen voimin selvittää onnettomuuden syyn puolessa vuodessa.


      • niin.valitettavaa

        Ei kuljettaja tarvitse tien tuntemusta koska ajaessaan hän katsoo tiehen, ei puhelimee.

        Ajan tuhansia kilometrejä vuodessa, olen tuota turmakuljettajaa kymmenen vuotta vanhempi, en tunne kaikkia teitä joita olen ajomatkallani ajanut.

        Koska, ajonopeus sovitetaan näkyvissä olevan tien osuuden mukaiseksi. Hyvällä tiellätiekohtaisen nopeusrajoituksen mukaan, ja kelistä riippuen, jopa hiukan alle sen, yli ei koskaan. Kun kuljettaja on ammattitaitoinen ja tuntee ajokkinsa, hänelle ei tule paniikkia, eikä unohda katsoa nopeusmittariakaan, se kertoo kaikkein tarkimmin eikä saa koskaan unohtua katsomaan maisemia jalka kaasulla ja katse sivulla!

        Ammatikseni isoja autoja ajaneena tiedän, että vieraaseen ajokkiin siirryttäessä on pakko oman ja matkustajien turvallisuuden takaamaksi tutustuttava ajokin hallintalaitteisiin ja kokeiltava niiden toimintaa turvallisessa paikassa, usein liikennöitsijän varikon pihassa!
        En ole, onnekseni ja varmasti muidenkin tiellä liikkuvien turvalliseen ajotapaan liittyen, koskaan ajanut pientäkään kolaria, tai raappinut auton kylkiä. Voin sanoa, että se ei ole pelkkää omaa taitoa, vaan mukana on aina tuuria, koska tiellä ei autolla liikkuva ole koskaan yksin.

        Tuo kuljettaja on ajanut tilausajoja ja Kemin Liikenteen toimitusjohtajakin sanoo tunteneensa kuljettajan jo viiden vuoden ajalta, vaikka ei ole ko. yrityksen palkkalistoilla. Ilmeisesti tottunut kuljettaja, mutta vahinkoja sattuu, paniikkitilanteessa jokainen voi tehdä virheitä. Tilannenopeutta on joka tapauksessa ollut liikaa. Mikä tahansa virhe on mahdollinen, mutta jarrutusjälkiä on kuvattu tiestä joten jarruissa ei vikaa. Ilmeisesti kaasua painoi, ja jarrutti liian myöhään, koska piti kääntyä rampista oikealle, siiä olisi päässyt suoraan alan, takaisin moottoritielle, mutta hätä ei ole paras liikenneopas, virhe oli tehty ja seuraukset Kalixin kaupungin eläkeläisten lauluryhmän osalta kohtalokkaat.
        Voi olla että omiakin tuttuja mukana, nimiä ei ole julkaistu kuin osittain.

        Otan osaa puolisoiden ja omaisten suruun kuljettajaa syyttämättä.

        Tahallaan hän ei tuota liikennevirhettä tehnyt, siitä olen varma.
        Kuka tuntee myötätuntoa kuljettajan henkiseen hätään ja pahaan oloon?
        Otan osaa hänen omaan suruunsa. Hänelle uhritkin ovat tuttuja.

        Täällähän kuljettajallekin on jo luettu tuomio, kun täällä tiedetään mikä on oikein ja mikä väärin, mutta kuitenkin julkisesti lynkataan kirjoittajatoveritkin, toinen toisensa. Kuka teidät tuomitsee?
        Palsta voi pahoin!


    • kuljettajan.osuus

      Kuulemma ylitorniolainen, eikä maahanmuuttaja. Otkes = onnettomuustutkimuskeskus tutkii bussin osuuden turmaan maanperusteellisesti.

      • No niin, ainakaan vähäänaikaan ei tulla näkemään liki70v mamubussikuskia suomessa, ovat tämänikäiset mamut lähinnä, aasin, kamelin, elefantin kuljettajia.
        Asiasta kolmanteen, liekö mamukuski joka ajoi sen pikkutytön päälle stadissa, ajattelin vaan kun uhri oli tyttö.


      • mokomakinmamu
        Himmelsauge1 kirjoitti:

        No niin, ainakaan vähäänaikaan ei tulla näkemään liki70v mamubussikuskia suomessa, ovat tämänikäiset mamut lähinnä, aasin, kamelin, elefantin kuljettajia.
        Asiasta kolmanteen, liekö mamukuski joka ajoi sen pikkutytön päälle stadissa, ajattelin vaan kun uhri oli tyttö.

        Oleko nainen?
        Naisenko suusta moista tekstiä?
        Mamu ja mamu, taidatkin olla mielestäsi joku namu, järkeväkin vielä kun maahanmuuttajat kin osaat vetää tänne palstateksteihin, asiassa jossa ei ole hajuakaan maahanmuuttajista.
        Tässä ketjussa puhutaan kuolonkolarista!!!!!


      • Himmelsauge1 kirjoitti:

        No niin, ainakaan vähäänaikaan ei tulla näkemään liki70v mamubussikuskia suomessa, ovat tämänikäiset mamut lähinnä, aasin, kamelin, elefantin kuljettajia.
        Asiasta kolmanteen, liekö mamukuski joka ajoi sen pikkutytön päälle stadissa, ajattelin vaan kun uhri oli tyttö.

        Entäs sinun ikäisesi Hondan kuljettajat?


      • ihmejakumma

        Ylitorniolainenkin voi olla maahanmuuttaja. Suomen lehdistö ei nykyään mainitse, missä kukin paikkakuntalainen on aikaisemmin asunut. Voihan se olla vaikka Kroatia, yms. ja sieltä lähtenyt matkailemaan tai pakolaiseksi yms. ja asettunut luvat saatuaan Ylitornioon. Hän on siis ylitorniolainen nykyään.

        Kuljettajan toinen ammatti on kuulemma tulkki. Minkä kielen tulkki ?????


      • ihmejakumma kirjoitti:

        Ylitorniolainenkin voi olla maahanmuuttaja. Suomen lehdistö ei nykyään mainitse, missä kukin paikkakuntalainen on aikaisemmin asunut. Voihan se olla vaikka Kroatia, yms. ja sieltä lähtenyt matkailemaan tai pakolaiseksi yms. ja asettunut luvat saatuaan Ylitornioon. Hän on siis ylitorniolainen nykyään.

        Kuljettajan toinen ammatti on kuulemma tulkki. Minkä kielen tulkki ?????

        Minkäs kielen tulkkia luulet tarvitsevan, kun ruotsalaiset lähtevät matkalle Kuopioon?

        Vaikka matkustajistakin osa varmaan osasi suomea, niin siltä varalta, että joku ruotsalainen suomea osaamaton joutuu vaikka menemää sairaalaan tai lääkäriin Suomessa (niinkuin nyt ikävä kyllä kävikin), niin mieluummin turvautuu viralliseen tulkkiin, jolla on vaitiolovelvollisuus, kuin johonkin ryhmän jäseneen, jolta voi tietoja valua eteenpäin.


    • e.lä.mä

      Olen tässä vauhtisokeudessa samaa mieltä. Mielestäni ajokortti heti pois eikä koskaan takaisin, saisi myös istua linnassa.

    • Ihmettelijät

      Tottahan toki on häikkää ja iso häikkä onkin, kun noin hirveä onnettomuus tapahtui.

    • villiarvaus

      Liika vauhti,mistä syystä,kyllä perille pienemmälläkin vauhdilla olisi päässyt.

      • Stressiajattelua

        Niiinpä, kiirettähän ei ole missään muualla kuin immeisen korvain väliss'.


    • onko_nukahtanut

      Painoiko vahingossa kaasua, kun luuli jarrua painavansa - jos kova vauhtikin oli?

    • kat..leija

      Autosta ei löytynyt ainakaan jarruvikaa, totta kai kuljettajan terveyskin tutkitaan. Matkustajat kertoneet auton ajolinjan liikkuneen keskiviivan ja tien reunan väliä epävarmasti.
      Ikäänkuin kuljettaja ei olisi ollut kunnolla skarppina ajaessaan, kun auton nopeus oli korkea ja törmäsi edellä ajaneisiin.
      Onhan kuljettaja jo lähes seitsemänkymppinen.

    • ei_sii_hyvä_heilu

      Onnettomuusbussin kuljettaja muutti kertomustaan jarruviasta. Ne oli todettu toimiviksi. Kuljettajalle esitetäänkin seuraamuksia törkeästä liikennerikkomuksesta ja ja kuolemantuottamuksista.

    • Finleaks

      Nyt Ylen uutisissa sanottiin monen matkustajan huomauttaneen matkan aikana nopeudesta ja pyytäneet ajamaan hiljempaa. Ei bussia sillä tavalla kuljeteta.

      Hiipii kauhuajatus, että teko voisi olla tahallinen. Laajennettu itsemurha, joka jäi omalta kohdalta yritykseksi.

      • Mikä ettei hiipisi kun silminnäkijät kaikki sitämieltä että bussi kaahasi kahdella pyörällä.
        Kuski ajoi kun viimeistäpäivää, matkustajien kertomukset nyt myös tärkeitä.
        Kaikkien kannalta paha juttu eikä vähiten kuskin.


      • Himmelsauge1 kirjoitti:

        Mikä ettei hiipisi kun silminnäkijät kaikki sitämieltä että bussi kaahasi kahdella pyörällä.
        Kuski ajoi kun viimeistäpäivää, matkustajien kertomukset nyt myös tärkeitä.
        Kaikkien kannalta paha juttu eikä vähiten kuskin.

        Ehkä hänellä alkoi olla jo pissahätä ja halusi päästä pian perille?


      • näinteitähuvittaa
        Tellukka kirjoitti:

        Ehkä hänellä alkoi olla jo pissahätä ja halusi päästä pian perille?

        Melkoisen asiaton kommentti!


      • näinteitähuvittaa kirjoitti:

        Melkoisen asiaton kommentti!

        Tiedät kai sanomattakin, mitä asiattomille kommenteille tehdään? Ylläpidolle ne ilmoitetaan eikä minulle.


      • näkemiin
        Tellukka kirjoitti:

        Tiedät kai sanomattakin, mitä asiattomille kommenteille tehdään? Ylläpidolle ne ilmoitetaan eikä minulle.

        Joillakin kun asiaketjussa tapana kirjoittaa asiallisia lauseita.
        Ilmeisesti Tellukka katsoo ettei ole mitään väliä, puhuu sitten kuolleista tai pissahädästä, kun kerran ei ole mitään väliä mitä sanoo, sano mitä haluat.

        Sanasi ovat käyntikorttisi!

        Olet esitellut itsesi ainakin minulle ja pysyn erossa kommenteistasi.
        Painavat sanasi totesin kevyiksi!

        ( älä sano, ettei ole pakko lukea, en lukisi kuitenkaan ja pois en mene vaikka olen ohituskaistalla ja seuraava liittymäkin lähellä)


      • näkemiin kirjoitti:

        Joillakin kun asiaketjussa tapana kirjoittaa asiallisia lauseita.
        Ilmeisesti Tellukka katsoo ettei ole mitään väliä, puhuu sitten kuolleista tai pissahädästä, kun kerran ei ole mitään väliä mitä sanoo, sano mitä haluat.

        Sanasi ovat käyntikorttisi!

        Olet esitellut itsesi ainakin minulle ja pysyn erossa kommenteistasi.
        Painavat sanasi totesin kevyiksi!

        ( älä sano, ettei ole pakko lukea, en lukisi kuitenkaan ja pois en mene vaikka olen ohituskaistalla ja seuraava liittymäkin lähellä)

        Niinhän se menee, että avoimella yleisellä keskustelupalstalla jokainen kirjoittaa niinkuin kirjoittaa ja mitä kirjoittaa.
        Jos asiattomuuksia näkee, niin tuossa on tuo ruutu "Ilmianna" sitä varten.


    • liikaa.oletuksia

      niin.valitettavaa
      26.8.2018 18:34

      #Ei kuljettaja tarvitse tien tuntemusta koska ajaessaan hän katsoo tiehen, ei puhelimee.

      Ajan tuhansia kilometrejä vuodessa, olen tuota turmakuljettajaa kymmenen vuotta vanhempi, en tunne kaikkia teitä joita olen ajomatkallani ajanut.

      Koska, ajonopeus sovitetaan näkyvissä olevan tien os...# (kopioitu tekstistä)

      Asiallisin teksti, ei syytä ketään, eikä tee oletuksia syystä.

      Seuraukset kaikki jo tuntuvat tietävän, vaikka asiatietoihin verraten täällä on huhutietoja asiasta.

    • Pertikk

      Outoja käänteitä ilmeni, täytyy todeta että ihminen on vai ihminen jonka aivot saattavat oikutella.
      Parivuotta sitten lentäjä ohjasi matkustajalentokoneen päin vuorta tahallaan.

      • käynymikäkäyny

        Kemistä Kuopioon on jo monen tunnin ajomatka vaikka kahvittelupysähdyksiä on varmaan ollut parikin. Kuten tuolla kirjoitetaan, vauhtisokeus on voinut olla syynä suureen ajonopeuteen.
        Tilannenopeus olisi saanut rampilla olla enintään 40 km/h. Pitäisi olla tarkempaa sihtiä ketä tilausajokuljettajaksi hyväksytään.


      • käynymikäkäyny kirjoitti:

        Kemistä Kuopioon on jo monen tunnin ajomatka vaikka kahvittelupysähdyksiä on varmaan ollut parikin. Kuten tuolla kirjoitetaan, vauhtisokeus on voinut olla syynä suureen ajonopeuteen.
        Tilannenopeus olisi saanut rampilla olla enintään 40 km/h. Pitäisi olla tarkempaa sihtiä ketä tilausajokuljettajaksi hyväksytään.

        Mennee liiaksi arvailun piikkiin, kuljettajassa näyttäs oleen vika mut selvinnee aikanaan.


    • realiteettiä

      Kuski on turman perus-syy . Selityksillä vain peitellään ei haluta totuutta tunnustaa .

      • tuohansensanoi

        Harvemmin matkustaja ajaa autoa, vaikka pysyis tielläkin.
        Melkoinen asiantuntija oletkin kun tiedät, että kuski on asianosainen kolarissa ja häntä syytetään liikennerikkomuksesta, vaikka olisi kuollut turmassa. Tuon tiedä karvaasta kokemuksestakin, kuolleita kuskeja syytetään kumpaakin, kun molemmat kuolivat siinä kolarissa.
        Kumpikampi oli syyllinen, vai eikö kumpikampikaan?

        Täällähän oppii!


    • Eniten virheitä tekee autonratissa, kyse ammattikuljettajat, nuoret ja vanhat. Näin jonkun tilaston mut en viitsi kaivaa esille, ikärajat suunnilleen alle 30- yli 55v taisivat olla.
      Itse kuljen melko usein näillä retkillä ja kiinnitän kyllä huomiota kuljettajaan, viimeksikin oli melko vanha mies. Ei jää huomiotta, voi ajaa omalla autolla mutta bussi täynnä ihmisiä on ihan erijuttu.
      Tästälähin tulen olemaan vielä tarkempi ja otan puheeksi niissä yhdistyksissä joissa toimin.
      Yleensä käytän yhtä ja samaa firmaa näissä matkoissa ja heillä on hyvä kuski, ei niin vanha kun minä.

    • Unituli.veikkaan

      Veikkaan nukahtamista rattiin, oli jo matkan varrella väsynyt ja kun tuli motarilta pois niin tuli helpotuksen tunne ja uni hetkeksi . Heräsi liian myöhään eikä hoksottimet toimineet enää tarpeeksi nopeasti.

      • ikäautoilija

        Väsynyt, mutta lisäksi oli ehkä niin hermostunut, ettei jaksanut keskittyä ajamiseen. Matkustajat olivat laulukerhon jäseniä eivätkä ehkä kovin hiljaisia.. On saattanut olla kärsimys ajaa tuntikaupalla siinä metelissä.


      • ikäautoilija kirjoitti:

        Väsynyt, mutta lisäksi oli ehkä niin hermostunut, ettei jaksanut keskittyä ajamiseen. Matkustajat olivat laulukerhon jäseniä eivätkä ehkä kovin hiljaisia.. On saattanut olla kärsimys ajaa tuntikaupalla siinä metelissä.

        Ajatellut samaa.
        Sekaääninen ukko/mummo kuoro ilman säeststystä mölyämässä taustalla satoja kilometrejä, kun ehkä olisi halunnut kuulla minne navigaattori neuvoo menemään.
        Ja sitten vielä menevät laulunhoilotuksen välissä neuvomaan kuinka pitää ajaa.
        Vähemmästäkin hermot saattaa pimahtaa ja keskittymiskyky mennä.


      • Tellukka kirjoitti:

        Ajatellut samaa.
        Sekaääninen ukko/mummo kuoro ilman säeststystä mölyämässä taustalla satoja kilometrejä, kun ehkä olisi halunnut kuulla minne navigaattori neuvoo menemään.
        Ja sitten vielä menevät laulunhoilotuksen välissä neuvomaan kuinka pitää ajaa.
        Vähemmästäkin hermot saattaa pimahtaa ja keskittymiskyky mennä.

        Tietäen, että Norrlannissa on Sverigedemokraateilla vahva jalansija, niin ovat saattaneet vieläpä laulaa näin vaalien alla tätä
        https://www.youtube.com/watch?v=JxzChvvTmrc

        Sitten ihmetellään, että miksi kuljettaja lähti oikealle, kun piti mennä vasemmalle.


    • pikkasen.ärsytän

      Voi olla ulkomaalaistaustainen. Sivutöikseen ajaa silloin tällöin bussia ja tulkkina päätyökseen, mutta ei tällä matkalla.
      Onko MV-lehti tsekattu totuuden selvittämiseksi?

      • Luulo.ei.tiedon.väärtti

        Mikä se semmonen MV-lehti, joku valeuutisia levittävä vai suomen uutiset.


    • otetaan.opiksi

      Tuskinpa tuo kuljettaja enää turistibussin kuljettajaksi kelpaa. Neljä turhaa kuolemaa ammattitaidottoman kaahauksen takia.

      • Surullinentapaus

        Ei liene ensimmäinen - eikä viimeinen - mies joka pitää itseään niiin kovan luokan ammattilaisena, että voi kaahata miten vain ja missä vain.


    • Viatonsivullinen

      Lyön vetoa että ”ulkomaalaistaustainen” jos häviän vetoni häviän tältä palstalta 😊

      • karmea.tapaus

        Joku oli tietävinään että kuljettaja oli ylitorniolainen. Ruotsin puolella Övertorneo. Kummaltako puolelta rajaa, mutta ei ulkomaalaistaustainen.
        Kun onnettomuus tapahtui suomen puolella, niin suomessa hän joutuu oikeuteen.


      • niinpähäntaasen

        Kyllä meille "kotimaantaustaisillekin" näyttää joka vuosi noita kolareita tulevan, kuolinkolareitakin niin, että n. 400 kuolee.


    • puijolainen

      Tutkija huomasi että onnettomuusbussin kuljettajalla on on kortti ollut hyllyllä monet kerrat liian raskaan kaasujalan takia.
      Monet seikat viittasivat tähän jo ennakolta. Kuskin väite epäkuntoisista jarruista hylättiin heti teknisessä tarkastuksessa. Kuskikin myönsi sitten että vauhtia oli vaan liikaa.

    • Viatonsivullinen

      Kaikenlaisii sano kätilö. Aivan holtiton kuski ajellut jo kauan miten sattuu ja vielä laitetaan ihmisiä kuskaamaan. Ukolta olisi pitänyt ottaa kortti pois jo aikojasitten! Eipä ole vielä tunnustaneet että on joku ulkomaalaistaustainen, ruotsalainen vähintään, liekö alkuperältään...

      • Prrrkl

        Suomalaiset ovat sitten s-tanan säälittäviä tapauksia.


    • setänasse

      On tutkittu, että jarrut toimivat samalla tavalla, kuin jos on ajettaessa vaikka mutkia tai suoraa tietä. Varsinkin jos jarrut ovat kunnossa, niin tasaisella suoralla tiellä ne jarruttavat tasaisesti kuljettajan tarvittaessa niitä muistaa vain painaa ns. jarrupoljinta. Talvella on tietysti aivan erilaiset olosuhteet, mutta nythän kyseessä oli poutainen kesäkeli.

      • Jarruta

        Sangen 'mielenkiintoinen' tapa ilmaista asia; jarruttaminen. Piti lukea muutama kerta että meni jakeluun asti.


      • Nythän tiedetään että ko.kuljettaja on irtisanottu muutamista firmoista jotka hänen palveluksiaan ovat käyttäneet.

        Raskas kaasujalka olisi syy??


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      172
      9883
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      51
      3249
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      48
      3011
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      62
      2748
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2125
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      114
      2083
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1953
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      64
      1566
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1316
    10. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1276
    Aihe