Akateeminen maailma herää epigenetiikkaan

Harvardin yliopiston tutkijat ovat vastikään julkaisseet tutkimuksen, joka vahvistaa lähes kaiken, mistä olen tällä palstalla jo vuosia kertonut:

EPIGENEETTISET MARKKERIT KONTROLLOIVAT SITÄ, MISSÄ JA MITEN PALJON PROTEIINIA TEHDÄÄN

Hekin siis joutuvat jo myöntämään, ettei DNA kontrolloi yhtään mitään. Epigeneettiset informaatiokerrokset kontrolloivat DNA:n luentaa transkriptioon ja suurin osa modifikaatiosta tehdään vasta transkription jälkeen pre-mRNA ja mRNA-tasoilla, joissa solulla on käytössään useita älykkäitä korjaus-, muokkaus- ja maskausmekanismeja.

Tutkimus keskittyi ympäristötekijöiden vaikutuksiin DNA:n luentaan ja aktiivisuuteen. Se toteaa mm. ravinnon ja erilaisten kokemusten merkityksen lapsen aivojen kehittymiselle erittäin tärkeäksi. On ensiarvoista huomata, että tutkijat ymmärtävät, että epigenomi kontrolloi sitä, miten solu lukee DNA:ta ja miten tämä vaikuttaa mm. proteiinituotantoon.

Linkki ketjussa.

17

358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Perustelet omalla saarnallasi omia väittämiäsi. Oletko sinä jumala?


    • tieteenharrastaja

      Unohditko yhden pikkujutun:

      "EPIGENEETTISET MARKKERIT KONTROLLOIVAT SITÄ, MISSÄ JA MITEN PALJON PROTEIINIA TEHDÄÄN"

      DNA kontrolli, mikä on tehtävän proteiinin kemiallinen koostumus ja rakenne.

      • Väärin. Ei DNA kontrolloi yhtään mitään. Perustelut:

        Kehossasi on väh. 100'000, tuoreimpien tutkimusten mukaan jopa kuusi miljoonaa erilaista proteiinia. Näiden proteiinien koodaukseen solumme käyttää ainoastaan n. 19'600 DNA-jaksoa, jotka limittyvät, ovat sisäkkäin, päällekkäin, menevät eri suuntiin (3' tai 5'). Uskomattoman monimutkainen proteiinien rakentaminen perustuu pitkälti mekanismiin nimeltä vaihtoehtoinen silmukointi. Meissä on proteiinien koodaamiseen käytettäviä DNA-jaksoja vähemmän kuin sukkulamadossa, alle 1mm:n mittaisessa C. Elegans:issa. Vaihtoehtoista silmukointia ohjaavat ja säätelevät epigeneettiset informaatiorakenteet.


      • BlueDevil
        RaamattuOnTotuus kirjoitti:

        Väärin. Ei DNA kontrolloi yhtään mitään. Perustelut:

        Kehossasi on väh. 100'000, tuoreimpien tutkimusten mukaan jopa kuusi miljoonaa erilaista proteiinia. Näiden proteiinien koodaukseen solumme käyttää ainoastaan n. 19'600 DNA-jaksoa, jotka limittyvät, ovat sisäkkäin, päällekkäin, menevät eri suuntiin (3' tai 5'). Uskomattoman monimutkainen proteiinien rakentaminen perustuu pitkälti mekanismiin nimeltä vaihtoehtoinen silmukointi. Meissä on proteiinien koodaamiseen käytettäviä DNA-jaksoja vähemmän kuin sukkulamadossa, alle 1mm:n mittaisessa C. Elegans:issa. Vaihtoehtoista silmukointia ohjaavat ja säätelevät epigeneettiset informaatiorakenteet.

        Niin, tiedetään ettei mielestäsi rappeutumiselle ole geneettistä mekanismia.


      • PelkkääRoskaDNAta
        RaamattuOnTotuus kirjoitti:

        Väärin. Ei DNA kontrolloi yhtään mitään. Perustelut:

        Kehossasi on väh. 100'000, tuoreimpien tutkimusten mukaan jopa kuusi miljoonaa erilaista proteiinia. Näiden proteiinien koodaukseen solumme käyttää ainoastaan n. 19'600 DNA-jaksoa, jotka limittyvät, ovat sisäkkäin, päällekkäin, menevät eri suuntiin (3' tai 5'). Uskomattoman monimutkainen proteiinien rakentaminen perustuu pitkälti mekanismiin nimeltä vaihtoehtoinen silmukointi. Meissä on proteiinien koodaamiseen käytettäviä DNA-jaksoja vähemmän kuin sukkulamadossa, alle 1mm:n mittaisessa C. Elegans:issa. Vaihtoehtoista silmukointia ohjaavat ja säätelevät epigeneettiset informaatiorakenteet.

        Kuinka montaa proteiinia kehosi tuottaa kokonaan ilman DNA:n myötävaikutusta? Miten paljon DNA:stasi voitaisiin poistaa että pystyisit edelleen tuottamaan saman määrän proteiineja?


    • Ateistit eivät koskaan suostu hyväksymään evoluutioteoriaa vääräksi, koska silloin he olisivat ilman selitystä elämälle ja joutuisivat myöntämään luomisen ja siten myös Jumalan.

      Ateistit ovat käytännössä naimissa evoluutioteorian kanssa, koska se on heidän ainoa ''tieteellinen'' peruste ateismilleen.
      Evoluutio on jo osoitettu vääräksi, mutta he haluavat pitää päänsä pensaansa ja roikkua kiinni tuossa vanhentuneessa tieteen fossiilissa, joka jo kiermurtelee kuolemantuskissa.

      • Olet täsmälleen oikeassa.


      • Aukkojen jumala argumentilla ei paljoa kaadeta kokonaisia tieteenaloja. Psykiatriseen hoitoon psykoosin takia kyllä tämmöset harhat oikeuttavat.

        Luuleeko opettaja olevansa samassa asemassa kuin eräs patenttitoimiston työntekiä joka aikoinaan työnsä lomassa aikaansai mullistavia teorioita työnsä lomassa.. sillä erolla että opettaja luulee jumalharhansa korvaavan biologian, geologian ja monet muut tieteenalat..


      • höpöpö
        ravenlored kirjoitti:

        Aukkojen jumala argumentilla ei paljoa kaadeta kokonaisia tieteenaloja. Psykiatriseen hoitoon psykoosin takia kyllä tämmöset harhat oikeuttavat.

        Luuleeko opettaja olevansa samassa asemassa kuin eräs patenttitoimiston työntekiä joka aikoinaan työnsä lomassa aikaansai mullistavia teorioita työnsä lomassa.. sillä erolla että opettaja luulee jumalharhansa korvaavan biologian, geologian ja monet muut tieteenalat..

        Ateistit ovat naimisissa evoluutoteorian kanssa ja joutuvat uskomaan aukkojen tieteeseen, joka EI VIELÄ ole kyennyt selittämään .....elämän syntyä, monimutkaisten proteiinikoneiden syntyä, maailmankaikkeudenn alkua, moraalia, tietoisuutta, informaatiota, pimää ainetta ja energiaa jne... Niin ei oikeastaan paljoa mitään.


      • höpöpö kirjoitti:

        Ateistit ovat naimisissa evoluutoteorian kanssa ja joutuvat uskomaan aukkojen tieteeseen, joka EI VIELÄ ole kyennyt selittämään .....elämän syntyä, monimutkaisten proteiinikoneiden syntyä, maailmankaikkeudenn alkua, moraalia, tietoisuutta, informaatiota, pimää ainetta ja energiaa jne... Niin ei oikeastaan paljoa mitään.

        Raamatustako olet lukenut pimeästä aineesta ja pimeästä energiasta?


      • höpöpö kirjoitti:

        Ateistit ovat naimisissa evoluutoteorian kanssa ja joutuvat uskomaan aukkojen tieteeseen, joka EI VIELÄ ole kyennyt selittämään .....elämän syntyä, monimutkaisten proteiinikoneiden syntyä, maailmankaikkeudenn alkua, moraalia, tietoisuutta, informaatiota, pimää ainetta ja energiaa jne... Niin ei oikeastaan paljoa mitään.

        Tietämättömyys ruokkii uteliaisuutta. Se on inhimillistä. Tietämättlmyyden aiheuttama pelko ja pako jumalharhaan, se on käaittämätön reaktio. Miksi selitää yhden uskontokunnan/lahkon mantran avulla tiedettä? Eikö historia todellakaan ole opettanut yhtään mitään ja samoja virheitä pitää toistaa. Virheen tekeminen on inhimillistä, sen toistaminen tyhmyyttä....


      • räyhräyh2
        RaamattuOnTotuus kirjoitti:

        Olet täsmälleen oikeassa.

        Jaahas, olet taas itkenyt viestini pois. Joko kohta rekkaat tämän nikin, niin kuin teit edelliselle, raukkis?


    • Älä_viiti

      Etkö ääliö osaa lukea vai onko kretujen vaan pakko valehella? Toi blogistas löytyvä harvardin juttu kertoo 2010 julkastusta paperista! Eikä siinä ehoteta läheskään semmosta mitä sä täällä valehtelet. Luehan teksti uudelleen ja yritä ymmärtää mitä tilannetta se koskee ja missä määrin se kontrolloi ja mitä.

    • BlueDevil

      Epigenetiikka on EDELLEEN osa evoluutiota.

    • Rotinoita

      Ala-asteen opettaja on näköjään vyöttäytynyt Herran sanan kiiltävään haarniskaan ja aloittanut lopullisen rynnäkön evo-opin jo kumoon ammuttuja tuulimyllyjä vastaan.
      Tämä olisi varsin huvittavaa ellei se olisi jo säälittävää...

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1135
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      958
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      78
      694
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      694
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      586
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe