Huonosti kävi ja käy

surumuruminä

Minulla on velkaa noin 16.000 e. Niistä olen selviytynyt tähän asti vaikka kolmen vuoden sisällä on tapahtunut liian paljon. Olen nyt jopa unohtanut laittaa verkkopankkiin oikeat päivämäärät kun olen joutunut niitä justeeramaan.

Kaksi vuotta sitten mieheni sai aivoinfarktin. Hän selvisi siitä muutoin noin suunnilleen mutta ei jaksa tehdä esim. kotona mitään. Tullaan hyvin toimeen. Se kriittinen 2 vuotta infarktista eli suurin vaara uusiutumisesta ja epilepsian saamisesta jälkitautina on ohi. Toki ne voivat vieläkin tulla.

Sitä ennen hän kävi kaverillaan auttelemassa autohommia. Kaveri maksoi tuntipalkkaa siltä ajoilta kun mieheni oli siellä. Nyt miehestäni ei ollut siihen enää. Muisti on ongelma joten joudun tarkistelemaan hellannappuloita kun hän kokkaa.
Niin päästiin kuin päästiinkin vuosi ilman katastrofeja, siis uusia. Viime vuoden kesällä olimme vuokramökillämme ja saksanpaimenemme tassu kipeytyi niin että se ei käyttänyt sitä. Tultiin Helsinkiin ja vein sen pieneläinklinikalle missä ei todettu tassussa olevan mitään ortopedista vikaa. Eikä se aristanutkaan sitä painellessa eri kohdista mutta kipeä oli. Saatiin lähete jatkotutkimuksiin Vantaalle (pieneläinklinikan magneetti oli rikki) mutta ennenkuin tilattu aika oli siellä niin koko tassu halvaantui. Se raahasi sitä kuin rättiä mukanaan. Ei voinut viedä kuin just sen verran ulos että sai hätänsä tehdyksi mutta nyt ei se päässyt enää rappuja toiseen kerrokseen.
Sunnuntaina heinäkuussa heräsin ja lähdin koiran kanssa ulos. Siitä ei tullut mitään. Ajattelin että jos yhden kerran vielä saan kotiin 2.kerrokseen niin sitten ei enää. Jotenkin ajan kanssa sain. Kun mieheni heräsi sanoin heti että osoite on pieneläinklinikka. Ja niin sinne mentiin kun koira oli selvinnyt sen pienen matkan parkkipaikalta sisään. Hoitajat olivat katsoneet tuloamme ja sanoivat että ei tippaakaan liian aikaisin. Selvää oli mitä tehdään. Koira nukkui pois vajaan neljän vuoden ikäisenä.
Surin sitä kovasti 4 kk, en käynyt ulkona ja olin masentunut. Kunto alkoi kärsiä kun olin tottunut olemaan koiran kanssa ulkona 4 kertaa päivässä. Sitten tämän vuoden tammikuussa hain meille sellaisen epämääräisen pienen karvaturrin. Rodusta ei voi sanoa muuta kuin että siinä on terrieriä ja jotain.

Nyt elämäni sai taas virtaa. Tuossa tuo pikkukoira (hiukka yli 10 kg) nukkuu vierssäni lattialla.
Kaikki tuntui palaavan raiteilleen.

ÄLÄ LUULEKAAN ETTÄ PITEMPÄÄN HENGITTÄISIT RAUHASSA.

16.4. tänä vuonna ovikello soi klo 23 aikaan. Heti tuli mieleen että nuorempi poika. Sen elämä oli tapaturman jälkeen ollut aika helvettiä. Niinpä siellä oli kaksi poliisia ja kertoivat että nuorempi poikani on kuollut.
Kuukauden päästä järjestin hautajaiset ja hän tuli asiallisesti haudattua. Psyykkinen puoli on tietty heikommalla mutta aikahan jne.

Se mitä tämä tarina tällä palstalla tekee on siksi että viime kesänä takasin tälle pojalle 20.000 euron lainan. Siitä on edelleen maksamatta 19.000 ja risat. Nyt en siis voi enää selviytyä tästä, kamelinselkä katkeaa.

Tällaista kaikkea voi sattua ihmiselle ja jopa kolmena vuotena peräkkäin. Voi olla että joitakin koiran kuoleman vaikutus ei saisi tuntua kuin läheinen menisi mutta sitä sekin minulle on.
Olen joskus sanonut että rakastan enemmän eläimiä kuin ihmisiä ja nyt varsinkin keiken perunkirjoitus"järjestelyjen" vuoksi uskon tuohon yhä enemmän. Itse olen puolessavälissä 70 vuotta mutta yritystä on.

Niin en nyt edes jaksa ajatella millä laskuistani selviän. Tähän asti kaikki on ok mutta nyt pojan velat kaatavat sen kuuluisan korttipinon.

19

988

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ifco2hrfoh2rhgv

Ei pitäisi taata, jos ei kykene maksamaan velkaa vaadittaessa Toisaalta pankin ei kannattaisi hyväksyä maksukyvytöntä takaajaksi. Ulosotto on ainoa mahdollisuutesi. Arvaatkin jo mitä siinä mahdolliselle omaisuudelle käy. Ulosotto.fi-sivulta löytyy ulosottolaskuri, jos kiinnostaa. Vouti kyllä laskee itsekin. Pakolliset ulosottomenot katsotaan toimeentulotukihakemuksen päätöslaskelmassa hyväksyttäviksi menoiksi, vuokran, sähkön, lääkkeiden ym. lisäksi.

• surumuruminä

Ei minulla ole niille kelpaavaa omaisuutta, vuokra-asunto mutta halpa. En ole tarvinnut yhteiskunnanapua vielä tässä vaiheessa.

• 36475757656865

Eikö lainaan olisi saanut mitään maksuturvaa, joka olisi maksanut lainaa takaisin?

• olloshuoletta

Ei kuolleen velat periydy. Eli ole huoleti! Ne on nyt kuitattu. Teidän ei tarvitse eikä tule niitä maksaa. Ne on nyt luottolaitoksen ongelma. Ei teidän.

• nimetöna4

Kuolleen velat eivät periydy, jos asiat hoidetaan oikein oikealla aikaa. Tämä ei ole vastaus ap. kertomukseen, mutta yleisesti. Jos velillinen kuolee, niin pesä pitää laittaa konkurssiin. Takaajan asemasta en tiedä. Takaaja saattaa joutua maksamaan, mutta muuten. Jos on pesässä vaikka luottokortteja, niin pesää nyletään niin pitkään kuin sitä on nylettäväksi.

Huomio muutamiin muihin vastauksiin. Takaukset. Tottakai vanhemmat tahtovat lapsilleen hyvää. Se on kait ok! että mennään takaamaan, mutta pitää kyllä muistaa taatessa, jos on muitakin lapsia. Jos lapsia on useampi, niin sillon ei pidä lähteä yhtä takaamaan. Varattoman ei tietenkään pidä lähteä takamaan, eikä kenenkään tutunkaan paperiin pidä laittaa nimeään ellei kyse ole todistamisesta. Ja vaikka olis se ns. miljoona, niin ei edes 50k takausta, sillä sitä voi tulla kierre pahaan.

• fgtru5
        olloshuoletta kirjoitti:

Ei kuolleen velat periydy. Eli ole huoleti! Ne on nyt kuitattu. Teidän ei tarvitse eikä tule niitä maksaa. Ne on nyt luottolaitoksen ongelma. Ei teidän.

Takaaja maksaa tässä tapauksessa kuolleen velat.

• fgtru5
        fgtru5 kirjoitti:

Takaaja maksaa tässä tapauksessa kuolleen velat.

...Eikä vain tässä tapauksessa vaan takaaja maksaa AINA! ...mikäli pysytyy, mut sit joutuu takaajakin ulosottoon jne

• nimetöna4

Niin. Omavelkainen takaus. Takaaja vastaa velasta kuin omasta velasta ab

• asiatkunnossa

Niinkauankuin luottotietosi ovat vielä kunnossa, hae lainojen yhdistämislainaa joka osoitteesta mistä niitä voi hakea. Luovu koirasta, rahareiästä, siihen ei ole varaa ja se on vai koiran kidutusta, kun ei voi tarjota sille kuin löydettyjä luita. Velasta voit neuvotella pankin kanssa pyytämällä uutta lainanmaksuohjelmaa velallisen kuoleman johdosta. Siihen saat hakea myös valtion takausta. Mutta älä jää odottamaan karhukirjeitä vaan ota yhteyttä eri tahoille ja ihan rauhallisesti ilman paniikkia.

• Tämämeneenäin

Jos olet takajaana poikasi lainassa ja hän nukkuu pois ei sitä enään siinä vaiheessa takaajilta peritä. Kyllä pesän selvittäjä , jokainen tämän tietää.

• 547478457

Kyllähän vaan peritään takaajltaJOS sitä ei saada kuolinpesältä. Sitähän se takaus takoittaa, vastaat velasta jos velallinen ei sitä pysyt maksamaan ja jos kuolee, se on aika hyvä syy maksamattjättämiselle.

• Vittuun_yhdistelylainat

Noi järjestelylainat nyt on suurinta kusetusta mitä on. Ei järjestä kuin kuseen. Jos et pysty maksamaan niin anna mennä ulosottoon. Ei se niin kamala ole. Rahaakin jää käyttöön enemmän, kuin kahta isoa lainaa lyhentämällä

Jos on omistusasunto, niin sen joutuu myymään. Kannattaa toki yrittää jo myydä itse niin rahaa jää enemmän. Vuokrakämppään saa sitten asumistukeakin, jos eläke on pieni.

• surumuruminä

Joo olen jostain koittanut mutta ei tule. Luottotiedot on täysin kunnossa mutta ei silti. Onko tietoa tästä velkajärjestelystä, olisiko siitä apua. Ulosotossa ei ole vielä mitään ja yhtään karhuakaan en vielä ole saanut mutta kun lasken nyt tämän "uuden velvoitteen " kanssa niin tiedän että en selviä.

• äläpanikoi

Ota heti yhteyttä velkaneuvontaan. Sinulle neuvotaan todennäköisesti päästämään velat ulosottoon, ellei rahaa riitä velkojen maksuun. Oletko miehesi omaishoitaja? Sieltä voisit saada lisätuloja, mikäli et ole aikaisemmin huomannut hakea. Miehesi voi myös saada hoitorahaa Kelalta, jos sairaus vaatii hoivaa. Ulosotto ei aiheuta juurikaan mitään muuta haittaa kun asuu vuokra-asunnossa, paitsi tietysti ettei saa luotolla mitään. Ku olet ollut ulosotossa jonkin aikaa voit varmaan hakea pääsyä velkajärjestelyyn. Alä luovu koirasta, ei pieni koira ole mikään rahareikä.

• En luovu koirasta, se on tällä hetkellä ainoa päivänsäde minkä ympärilläni näen ja pakottaa minut ulos neljä kertaa päivässä. Jos ei sitä olisi niin makaisin sohvalla ja lukisin. Luen nytkin ja paljon, se on yöjuttu.

Viimeksi tänä aamuna ajattelin ja sanoin ääneen että onneksi sinä olet olemassa.

• En ole omaishoitaja eikä hän sitä tarvitse. Hän käy kaupassa päivittäin ja toimii muutenkin noin päällisin puolin normaalisti. On aina ollut hyvä ruoanlaittaja ja tekee sitä edelleen.

Mutta siihen se jää. Oma painonsa nousee, infarktin lisäksi diabetes, astma ja keuhkolaajentuma. Käy kaupassa, istuu lopun päivää ja lukee päivän lehden ja sitten telkkarin ääreen jossa loppuilta/yö vietetään.

Varsinkin aamuisin ei kannata sanoa kuin huomenta, ei mitään vaikeaa. Jos on jotenkin keskittynyt iham mihin tahansa toimeen, leivän leikkaaminen tai joku muu, on se että vaikka kertoisit mitä tahansa niin hänen korvansa ovat sulkeutuneet sillä hetkellä.

Pärjätään kuitenin.

• juijjnn77wh3h3bwh
        taruolento kirjoitti:

En luovu koirasta, se on tällä hetkellä ainoa päivänsäde minkä ympärilläni näen ja pakottaa minut ulos neljä kertaa päivässä. Jos ei sitä olisi niin makaisin sohvalla ja lukisin. Luen nytkin ja paljon, se on yöjuttu.

Viimeksi tänä aamuna ajattelin ja sanoin ääneen että onneksi sinä olet olemassa.

Jos ulkoilutat koiraa kadulla tai hoidetulla alueella, muistathan aina korjata koirasi jätökset pussiin. Sopivia kakkapusseja saa ostettua kaupasta, ja ne pitää aina itse pistää taskuun lenkille lähtiessä - ne eivät pomppaa kaapista taskuun itsestään.

• Minä korjaan aina ja huomautan muillekin jos huomaan että sonnat jää pientareelle. Ulkoilemme kyllä isoimman ajan metsässä mistä en niitä tietty korjaa.

• Äläpanikoi

Siis tuo tuki mitä miehesi voisi saada on nimeltään vammaistuki pienin vammaistuki n 87, eur. Omaishoidon tuki on kunnan maksama ja pienin on n 400 eur. Näillä pystyisitte varmaan maksamaan myös sen uuden takausvelan. .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      170
      9847
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      51
      3219
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      48
      2991
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      62
      2728
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2115
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      114
      2073
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1943
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      64
      1546
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1316
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1271
    Aihe