Neuvoja lainojen maksuun?

vetäävähänvakavaksi

Visa: 2000€
Luoton korko(3 kk euribor 7,000%-yksikköä)
6,679 %
Minimilyhennys 60 eur/kk

Joustoluotto 8170€
Euribor 3 kk (365) 6,50 %-yksikköä
Lyhennys 200 eur/kk

Kumpaan lainaan minun kannattaa ohjata ylimääräiset pikkusäästöt, kun molempiin on mahdollista tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä?
Maksaa lumihiutalemallilla Visa nollaan ja sitten ohjata Visalta vapautuvat lyhennykset suurempaan? Vai maksaa kalliimpaa pois kaikella maksuvarallani ja maksella Visalta luotto-osuus tappiin, kuten nyt olen joutunut tekemään oltuani toista vuotta opiskelijana?

Aloitan uuden työn pian ja uskoisin säästöpossuominaisuudella saavani ylimääräistä lyhennystä jompaan kumpaan satasen verran kuukaudessa.

Pelkään, että jos lyhennän vain Visaa, tulee yllättävä kulu, joudun maksamaan luotolta ja olen pian tilanteessa, ettei mikään olekaan juuri lyhentynyt. Kannattaisiko kaikki ylimääräiset lyhennykset ohjata kuitenkin tuohon Joustoluottoon, sillä Visasta en ole luopumassa kokonaan? Korot näissä näyttää olevan aika yksi yhteen.

Miksi en osaa ajatella tätä nyt oikein? Joustoluottoa en aio lyhennysten jälkeen nostaa enää lainkaan käyttööni, jos ei jotain ihan ihmeellistä tapahdu. Olisiko Joustoluotto helpompi tulevaisuudessa kilpailuttaa, kun saisi summaa typistettyä mahdollisimman alas. Visa nyt on, mikä on.

14

534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lumipallollanurin

      Yleensä lumipallomallissa suositellaan pienempien luottojen maksamista ensin, Visaan liitty usein myös kuukausmaksu ja ehkä vuosimaksu, oletko huomioinut ne . Ja voihan olla hyvä että on jotain millä voi maksaa, jos tulee odottamaton välttämätön kulu. Joustoluotto kai myös joustaisi jos siinä on nostovara. Mulla on vähän sama tilanne ja maksan kahteen luottoon ylimääräistä, minua kiinnostaa enemmän yhteenlaskettu velkasumma, kuin montako velkaa on.

    • Velkakierre

      Mitäpä jos et käyttäisi ihan kaikkea maksuvaraa lyhentämiseen? Säästä aluksi se satanen kuukaudessa kunnes sinulla on tilillä tonnin verran rahaa. Totta kyllä, että tällä tavalla menetät noin viitosen kuukaudessa korkoihin, mutta ei tarvitse lähteä hakemaan lisäluottoa heti ensimmäisen yllätysmenon takia. Niitä tulee varmasti.

      Muutenhan noiden velkojen ehdoissa ja koroissa ei kummoista eroa ole, joten on sinänsä jokseenkin samantekevää kumpaa lyhennät. Mutta älä lyhennä taskuja tyhjiksi asti niin elämän hallinta on helpompaa. Ja tutkaile hieman rahankäyttöäsi, jossa hyvinkin saattaa olla tiukentamisen varaa.

    • Kmsbb

      Koron ollessa lähes sama ei tuoa kauheasti merkitystä ole. Visalla kai on joku marginaalinen tilinhoitomaksu yms jonka saat aikaisemmin pois jos lyhennät ylimääräistä.

    • Ryhtiliike

      Eipä noissa paljon eroa ole, kumpaa lyhentelee.

      Keskity olennaiseen. Tärkeintä on ottaa Visa pois lompakosta ja haudata se vaikkapa muutaman painavan tavaralaatikon alle tai muualle mistä se on työlästä ottaa esiin. Vaikuttaa nimittäin siltä että olet elellyt yli varojesi. Samaan paikkaan voi haudata myös Joustoluotto-pankin tunnuslukutaulukon. Päivittäisasiointi ja käyttötili eri pankkiin.

      Jokos muuten opintolainat on tuhlattu maksimiin asti vai voitko kuitata niillä kulutusluottojasi?

    • ainamuidenaina

      "Vaikuttaa nimittäin siltä että olet elellyt yli varojesi."

      Muiden vika .

    • mimmmi-78

      Kiitos vastauksestasi, "Ryhtiliike"
      Vastailen kysymyksiisi tässä.

      "Tärkeintä on ottaa Visa pois lompakosta ja haudata se vaikkapa muutaman painavan tavaralaatikon alle tai muualle mistä se on työlästä ottaa esiin."

      Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja elämääni osui kalliita murheita yhtä aikaa. Sekä oma, että vanhan koirani terveys oli koetuksella, mutta onneksi nyt hoitotasapaino on kunnossa. Olen syntynyt vuonna 1978, joten nelikymppisenä osaan suunnitella talouttani, mutta yksin asuvana ja nyt työttömyystuella uuden ammatin opiskelleena, ei minulle myönnetty matalakorkoisempaa lainaa.
      Aloitan uudessa työssä pian ja kuukausituloni palaavat normaaliksi ja tuleva tulotaso on parempi, kuin entisessä ammatissani.

      Vaikuttaa nimittäin siltä että olet elellyt yli varojesi. Samaan paikkaan voi haudata myös Joustoluotto-pankin tunnuslukutaulukon. Päivittäisasiointi ja käyttötili eri pankkiin.

      Minulla on uusi pankkitili toisessa pankissa, johon ohjaan tuloni jatkossa.

      Jokos muuten opintolainat on tuhlattu maksimiin asti vai voitko kuitata niillä kulutusluottojasi?"

      Tätä voisit selventää, kun en ihan tavoittanut, mitä tarkoitit?

      • Opintolaina

        Täysi-ikäisenä opiskelijan, joka opiskelee kotimaassa opintotuella tai aikuiskoulutustuella, on mahdollista saada opintolainaa 650 eur/kk eli 5850 euroa vuodessa (9 tukikuukautta vuodessa). Yleensä opintolainan voi nostaa 2 erässä lukuvuoden aikana.

        Opintolaina 10-18 vuoden maksuajalla ja esimerkiksi 0,18% korolla (tällä hetkellä) on mukavampaa makseltavaa kuin kulutusluotot keskimäärin. Määräajassa opinnot suorittaneille korkeakouluopiskelijoille lisäksi bonuksena opintolainahyvitys.

        Jos opiskelet koko ajan työttömyysetuudella etkä missään vaiheessa siirry opintotuelle, silloin tämä ei sinua koske. Työttömyysetuudella omaehtoisesti voi opiskella enintään 24 kuukautta, jos opinnot jatkuvat sen jälkeen, voi hakea opintotukea.


    • mimmmi-78

      Vielä menoistani: Alkoholiin, tai tupakkaan ei minulla kulu rahaa. En myöskään suosi yksityisautoilua, vaan kuljen pyörällä. Vaatteet ostan kirpputorilta, alusvaatteita lukuun ottamatta, mutta kotivakuutukset, sähkö, vesi jne ovat välttämättömyyksiä. Niinä päivinä, kun en käy kaupassa, teen pieniä lyhennyksiä visa-kortilleni.

    • mimmmmi78

      Opiskelen ansiosidonnaisella toista vuotta, joten opintolainaa ei ole ollut mahdollista saada ja tuo joustoluotto on ollut ainoa saatavilla ollut rahoitus. Mietin nyt uuden työn alkaessa, pitäisikö yrittää kilpailuttaa tuo laina toisella pankilla koeajan päätyttyä?

      • KulutJaKorot

        Vakuudettomissa kulutusluotoissa 6,5 - 7,0% korko on jo alhaisimmasta päästä, ainakin listahinnoilla. Esimerkiksi S-Pankilla Visa Creditin marginaali on 6,00% ja S-Lainan marginaali on 5 - 10 %, eli prosenttiyksikön tai pari voisi tippua parhaassa tapauksessa kyseisessä pankissa.

        Aina voi pyytää tarjouksia, mutta kilpailuttamisesta ei ole hyötyä, jos uuden lainan avaus- ja nostokuluihin menee enemmän rahaa kuin mitä koroissa säästää.

        Oletko laskeskellut, kuinka paljon tulosi nousevat kun pääset töihin, ja kuinka nopeasti voisit saada molemmat lainat maksettua kokonaan pois uusilla tuloillasi? Netistähän löytyy lainalaskureita, joilla tämä onnistuu (debt payment calculator). Niillä voi laskea, paljonko korkoja kertyy yhteensä koko velka-aikana, ja kuinka paljon voisi säästää halvemmalla korolla, ripeämmällä maksutahdilla tai suuremmilla kuukausierillä.

        Jos käy niin että veloista ei töitä paiskimallakaan pääse eroon, niin Takuusäätiön takausta kannattanee hakea hyvän sään aikana. Ilman säännöllisiä tuloja sitä ei saa (määräaikainen työ voi kelvata joissain tapauksissa).

        Takuusäätiön sivuilta löytyy esimerkiksi "Pekan tarina", jossa Pekan elämän oli sekoittanut sairastuminen ja velkaa oli kertynyt yli 6 000 €. Eli apua voi hakea, vaikkei olisikaan ihan sadan tonnin pelivelkoja niskassa.


    • mimmmi78

      Tuloni ovat jatkossa n 2000€/kk netto, asumiskuluni pienet, eikä autoa tosiaan ole. Saan Visan maksettua nolllille parin kuukauden aikana. Nyt työttömyysrahasta lyhensin visaa 250 euroa, joten summa putoaa pikku hiljaa. Tavoite on nollata Visa 12/2018 ja ensi vuonna alkaa pommittaa toista lainaa pois. Visalle teen lumihiutalelyhennyksiä kaikesta säästämästäni. Tässä kuussa hiutaleista tosiaan kertyi jo tuo 250 ja teen lisälyhennyksiä vielä muutamalla satasella, kunhan muut laskut on maksettu.

    • hjhgjghjghj

      Hei, mistä sait noin suuren summan joustoluottoa pelkällä ansiosidonnaisella tulolla? Kiinostaisi tietää.

    • Hytdzvk

      Ensinnäkin täytyy sanoa, että huolta ei ole. Velan ja lyhennyksien määrä on varsin ok tuloihisi nähden. Mä tekisin nyt niin, että työttömyyden jälkeen työelämään siirtyessä, maksaisin hetken aikaa minimilyhennyksiä (tai vain vähän yli) ja laittaisin jonkin verran säästöön. Kun olisi noin pari tonnia säästössä, alkaisin maksaa suunnitelmallisesti Visaa pois. Kun sulla olisi sitten säästössä "oma parin tonnin visa", niin korttiin ei olisi juurikaan tarvetta tarttua sitten tulevaisuudessa. Sitten vasta Joustoluotto. Ja tilillä aina se pari tonnia säästössä.

      Mulla oli 10500 euron Joustoluotto Nordeasta ja lyhentelin sitä ihan minimisummin (195 €/kk). Kun lainaa oli n. 6500 € jäljellä, tuli sellainen odottamaton tilanne, että tarvitsin 4000 €. Se tuli tilille heti muutamassa minuutissa ilman edes mitään liitteitä. Eli kyllä Joustoluottoa saa tarvittaessa lisää, vaikkei olisikaan pitänyt mitään kiirettä takaisinmaksun kanssa. Omat nettotuloni ovat myös siinä 2000 €/kk, eli ei nyt mitään ihmeellistä, mutta laskut on aina maksettu ajallaan. Säästöjä ja omaisuutta mulla ei ole, mutta suosittelen aina itseäni fiksumpia tosiaan säästämään, jos vain kynnelle kykenee.

    • 4000velkaa

      Maksa isokuluisin velka nopeiten, muita vakio lyhennyksellä ja sitten järjestyksessä seuraava kunnes kaikki maksettu. Esim pikavipit on ne jotka kannattaa maksaa heti ensimmäisenä pois. Tavalla tai toisella se vaan pitää kitua, muistaa vaan sen päämäärän, että maksaminen on ainoa keino miten siitä ahdistuksesta pääsee irti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe