Otetaan suurennuslasin alle vaikkapa Markuksen evankeliumin luku 14.
1–2: «Oli kaksi päivää pääsiäiseen ja happamattoman leivän juhlaan. Ylipapit ja lainopettajat miettivät, millaisella juonella he saisivat Jeesuksen käsiinsä tappaakseen hänet. "Ei kuitenkaan kesken juhlan", he sanoivat, "ettei kansa ala mellakoida."»
Kuka tuota ylipappein ja lainopettajien keskustelua oli kuulemassa ja kuka siitä kertoi evankelistalle?
10–11: «Juudas Iskariot, yksi kahdestatoista opetuslapsesta, meni ylipappien luo kavaltaakseen Jeesuksen heille. He ilahtuivat kuulemastaan ja lupasivat antaa hänelle rahaa. Juudas etsi nyt sopivaa tilaisuutta toimittaakseen Jeesuksen heidän käsiinsä.»
Kuka näki ja kuuli Juudas Iskariotin touhut ja kuka niistä kertoi evankelistalle?
35–40: «Hän meni vähän kauemmaksi, heittäytyi maahan ja rukoili, että se hetki, jos mahdollista, menisi häneltä ohitse. Hän sanoi: "Abba, Isä, kaikki on sinulle mahdollista. Ota tämä malja minulta pois. Ei kuitenkaan minun tahtoni mukaan, vaan sinun." Sitten hän tuli takaisin ja tapasi opetuslapset nukkumasta. Hän sanoi Pietarille: "Simon, nukutko sinä? Etkö edes hetken vertaa jaksanut valvoa? Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen. Tahtoa ihmisellä on, mutta luonto on heikko." Hän meni taas etäämmäksi ja rukoili samoin sanoin. Palatessaan hän jälleen tapasi opetuslapset nukkumasta, sillä uni oli alkanut raskaasti painaa heidän silmiään.»
Paikalla oli siis vain Jeesus ja pieni joukko nukkuvia opetuslapsia. Kuka merkitsi muistiin Jeesuksen kulkemiset ja rukoukset? Mistä evankelista sai tietää niistä?
66–72: «Pietari oli alhaalla pihassa. Muuan ylipapin palvelustytöistä tuli sinne, ja nähdessään Pietarin lämmittelemässä hän katsoi tätä ja sanoi: "Sinäkin olit tuon nasaretilaisen kanssa, tuon Jeesuksen." Mutta Pietari kielsi sen. "En ollenkaan ymmärrä mistä puhut", hän sanoi ja siirtyi ulos etupihalle. Tyttö näki hänet uudelleen ja sanoi siellä oleville: "Tämä mies on samaa joukkoa." Taas Pietari kielsi. Mutta hetken kuluttua muutkin siellä olevat sanoivat hänelle: "Sinä olet varmasti samaa joukkoa, olethan sinäkin galilealainen." Pietari alkoi sadatella ja vannoi: "Minä en tunne sitä miestä, josta te puhutte." Samassa kukko lauloi, toisen kerran. Pietari muisti, mitä Jeesus oli hänelle sanonut: "Ennen kuin kukko kahdesti laulaa, sinä kolmesti kiellät minut." Hän puhkesi itkuun.»
Kuka tästä kertoi evankelistalle? Mistä evankelista tiesi, miltä Pietarista tuntui?
Mistä evankelista sai tietonsa?
26
406
Vastaukset
- Kopittelija007eikirj
Hyödytöntä epäuskoista spekulaatiota asioista joita emme olleet näkemässä emmekä kuulemassa. Rationaaliselle ajattelulle tämä on tietenkin vierasta.
Siis mitä tarkoitit? Kumpi on mielestäsi rationaaliselle ajattelulle vierasta: uskominen vai epäusko?
- Kopittelija007eikirj
v.aari kirjoitti:
Siis mitä tarkoitit? Kumpi on mielestäsi rationaaliselle ajattelulle vierasta: uskominen vai epäusko?
Epäusko.
1 Kor 1:20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
1:21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
1:22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
1:23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus, - Kopittelija007eikirj
Kopittelija007eikirj kirjoitti:
Epäusko.
1 Kor 1:20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
1:21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
1:22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
1:23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,Eikun siis rationaaliselle ajattelulle on vierasta ja outoa uskoa asioita joita ei voi koskettaa tai haistaa tai maistaa.
Uskossa tavallaan astutaan tyhjän päälle silmät kiinni ja luotetaan vaan että se kantaa... Tätä Pietarikin kokeili vedessä hetken matkaa. Eksegetiikka juuri kasvattaa "tieteen nimissä" näitä liberaaliteologeja jotka yrittävät riisua raamatun ihmeet järjen avulla. Mutta se ei toimi. Raamatussa on ihmeitä joita ei voi järjellä selittää. On uskottava yliluonnolliseen niin vaikeaa kuin se vain järjelliselle ihmiselle on. Kopittelija007eikirj kirjoitti:
Epäusko.
1 Kor 1:20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
1:21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
1:22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
1:23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,Ahaa. Epäusko on mielestäsi vierasta rationaaliselle ajattelulle. Nähtävästi sitten katsot myös, että uskominen on rationaalisen ajattelun mukaista.
Tästä voin todeta, että meillä on aito erimielisyys.
Uskomista tarvitaan käytännön asioissa, mutta siihen sisältyy terveessä tapauksessa aina se varaus, että jos havaitut tosiasiat eivät vastaa uskomusta, suhtautumista uskon kohteeseen muutetaan.
Käytännöstä irrallisissa asioissa uskominen on yhdentekevää.Kopittelija007eikirj kirjoitti:
Eikun siis rationaaliselle ajattelulle on vierasta ja outoa uskoa asioita joita ei voi koskettaa tai haistaa tai maistaa.
Uskossa tavallaan astutaan tyhjän päälle silmät kiinni ja luotetaan vaan että se kantaa... Tätä Pietarikin kokeili vedessä hetken matkaa. Eksegetiikka juuri kasvattaa "tieteen nimissä" näitä liberaaliteologeja jotka yrittävät riisua raamatun ihmeet järjen avulla. Mutta se ei toimi. Raamatussa on ihmeitä joita ei voi järjellä selittää. On uskottava yliluonnolliseen niin vaikeaa kuin se vain järjelliselle ihmiselle on.No niin. Ehdin jo kommentoida ennen kuin luin tämän oikaisevan viestin. Jättäkää edellinen viestini huomiotta.
- EnOleTorvi
The simply is best.
Kohdat 1 ja 2
Juudas Iskariot, joka oli änjenyt mukaan sinne suuren neuvoston kokoukseen, kertoi muille opetuslapsille. Muut kertoivat siitä eneenpäin ja lopulta evankelista kuili sen noin 30-50 vuotta tapahtumeen jälkeen.
Kohta 3
Jeesus puysi opetuslapsia rukoilemaan kanssaan ja meni sitten syrjemmälle. Opetuslapset kertoivat myöhemmin eteenpäin mitä Jeesus oli pyytänyt rukoilemaan.
Kohta 4
Pietari itse kertoi omista kokemuksistaan ja tunteistaan eteenpäin, ei hän jäänyt tuppisuuna paikoilleen ja vaiennut kokemastaan. Raukka tarvitsi kokemansa jälkeen terapiaa ja haki sitä muilta apostoleilta. Myöhemmin tästäkin kerrottiin eteenpäin. Tuntuisi luontevalta, että jos evankelista on kuullut tapahtumasta joltakulta tietyltä taholta, hän mainitsisi jotenkin tietolähteensä.
Nyt sellaista mainintaa ei ole. Tämä muoto on tavallinen ja tyypillinen fiktiossa.- Evila
Vihjaatko Ellen Whiten kirjallisiin tuotoksiin ja niiden lähdetietojen puuttumiseen?
Evila kirjoitti:
Vihjaatko Ellen Whiten kirjallisiin tuotoksiin ja niiden lähdetietojen puuttumiseen?
En erityisesti. Romaanikirjallisuudessa on vallitsevana tapana, että kirjoittaja ikään kuin näkee tarinan hahmojen pään sisään ja tietää tarkasti heidän tunteensa ja vaikuttimensa. Ja kirjoittaja tietää tismalleen, mitä on tapahtunut tilanteissa, joissa kukaan tietolähteenä mahdollinen ihminen ei ole ollut paikalla. Tositapahtumien dokumentoinnissa näin ei tietenkään voi olla.
Mutta Ellen White on toki tehnyt tuota. Napataan vaikkapa pätkä “Aikakausien toivon” alkupäästä:
«Lusifer, suojelevainen kerubi, halusi olla ensimmäinen taivaassa. Hän halusi hallita taivaan olentoja, kääntää heidät pois heidän Luojastaan ja saada heidät osoittamaan kunnioitusta hänelle itselleen. Siksi hän esitti Jumalan väärässä valossa, syyttäen Häntä itsekorotuksen halusta. Hän yritti varustaa rakastavan Luojan omilla huonoilla ominaisuuksillaan. Näin hän petti enkeleitä. Näin hän petti ihmiset. Hän sai heidät epäilemään Jumalan sanaa ja Hänen hyvyyttään.»
- Taivasrobotti
Kukaan ei ole kiinnostunut omasta sieluntilastaan, väitellään Raamatun pilkuista, se on saatanallinen juoni, ohjata kansat harhaan. Henkilöpalvontaa, palvellaan enemmän luotua kuin Luojaa.
Markuksen evankeliumi Pierin sanelema.
Joka tekee taivaallisen Isän tahdon, robotti tekee. Itse olen ihmetellyt samaa asiaa esim. Joh evankeliumin kirjoittajan kohdalla. Minusta se on aika outoa, koska Joh tekstin mukaan Jeesus kierteli ympäriinsä vain todistamassa ja antamassa merkkejä siitä että hän on Jumala ja ollut aikojen alusta.
Kuitenkaan kukaan ei ollut muistanut kertoa Mark, Luuk tai Matt tekstien kirjoittajille, ei myöskään Paavalille, eikä monille muillekaan, sillä jos he olisivat saaneet edes vihiä siitä että Jeesus onkin itse Jumala, niin olisihan se ollut kaikkein tärkein asia jonka olisivat Jeesusesta kertoneet.
Joten voi kysyä, mistä vihon viimeksi kirjoitetun UT:n evankeliumin kirjoittaja on saanut tiedon, jota kristityt eivät olleet saaneet eivätkä kuulleet kymmeniin vuosiin Jeesuksen kuoltua ???- Gglhlhlglhh
Niin Johannes ei kerro neitseestä syntyneestä Jeesuksesta.
- Hgh
Voin ohan vannoa ja vakuuttaa että 99% todennäköisyydellä ja 99% varmuudella evankelistat ovat keksineet kaiken päästään.
Jos eivät ihan kaikkea, niin ainakin leijonanosan.
Nimittäin sen leijonan, jonka Rooman sotilaat raahasivat luonnontieteellisestä museosta Golgatalle Jeesusta pelotellakseen ja josta yhä tarkkasilmäinen Messias sanoi: "Se on täytetty."
- Niinonhyvä
Kaikki Jeesuksen elämä on ennustettu Vanhassa Testamentissa. UT:sä lukee monessa kohtaa, ja missä se on ennustettu, hopearahat, missä syntyi, missä kulki, Egyptistä minä kutsuin poikani j.ne. Tätä ei kirkko opeta kuin hiukkasen verran, se on täytetty, kaikki ennustukset. Ristin kuolemakin, kuului käydä niin, silloin Raamattu aukenee enemmän ja sielu puhdistuu ja pyhittyy.
"hopearahat"
Annapa lainaus, jossa Juudaksen hoperahat ja niiden käyttö on ennustettu OIKEIN.
" missä kulki"
Ja missä kohden tämä on ennustettu ?
"Egyptistä minä kutsuin poikani"
Luuk mukaan tällaista ei ole Jeesukselle tapahtunut.
"Kaikki Jeesuksen elämä on ennustettu Vanhassa Testamentissa."
No tämä on sikäli totta, että esim. Saarnaajan kirja antaa varsin vakuuttavan ennustuksen. Tai montakin. Tässä sinulle mietittävää:
1:"9 Mitä on ollut, sitä vastakin on; ja mitä on tapahtunut, sitä vastakin tapahtuu. Ei ole mitään uutta auringon alla."
1:"13 Ja minä käänsin sydämeni viisaudella tutkimaan ja miettimään kaikkea, mitä auringon alla tapahtuu. Tämä on vaikea työ, jonka Jumala on antanut ihmislapsille, heidän sillä itseään rasittaaksensa.
14 Minä katselin kaikkia tekoja, mitä tehdään auringon alla, ja katso, se on kaikki turhuutta ja tuulen tavoittelua.
15 Väärä ei voi suoristua, eikä vajaata voi täydeksi laskea."- Niinonhyvä
Exap kirjoitti:
"hopearahat"
Annapa lainaus, jossa Juudaksen hoperahat ja niiden käyttö on ennustettu OIKEIN.
" missä kulki"
Ja missä kohden tämä on ennustettu ?
"Egyptistä minä kutsuin poikani"
Luuk mukaan tällaista ei ole Jeesukselle tapahtunut.
"Kaikki Jeesuksen elämä on ennustettu Vanhassa Testamentissa."
No tämä on sikäli totta, että esim. Saarnaajan kirja antaa varsin vakuuttavan ennustuksen. Tai montakin. Tässä sinulle mietittävää:
1:"9 Mitä on ollut, sitä vastakin on; ja mitä on tapahtunut, sitä vastakin tapahtuu. Ei ole mitään uutta auringon alla."
1:"13 Ja minä käänsin sydämeni viisaudella tutkimaan ja miettimään kaikkea, mitä auringon alla tapahtuu. Tämä on vaikea työ, jonka Jumala on antanut ihmislapsille, heidän sillä itseään rasittaaksensa.
14 Minä katselin kaikkia tekoja, mitä tehdään auringon alla, ja katso, se on kaikki turhuutta ja tuulen tavoittelua.
15 Väärä ei voi suoristua, eikä vajaata voi täydeksi laskea."Sakarja:
11:12 Sitten minä sanoin heille: "Jos teille hyväksi näkyy, niin antakaa minulle palkkani; jollei, niin olkaa antamatta." Niin he punnitsivat minun palkakseni kolmekymmentä hopearahaa.
11:13 Ja Herra sanoi minulle: "Viskaa se savenvalajalle, tuo kallis hinta, jonka arvoiseksi he ovat minut arvioineet." Niin minä otin ne kolmekymmentä hopearahaa ja viskasin ne Herran huoneeseen savenvalajalle.
Hoosea:
11:1 Kun Israel oli nuori, rakastin minä sitä, ja Egyptistä minä kutsuin poikani.
Matteuksen evankeliumi:
2:15 Ja hän oli siellä Herodeksen kuolemaan asti; että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo: "Egyptistä minä kutsuin poikani."
Pikkuisen alkua Niinonhyvä kirjoitti:
Sakarja:
11:12 Sitten minä sanoin heille: "Jos teille hyväksi näkyy, niin antakaa minulle palkkani; jollei, niin olkaa antamatta." Niin he punnitsivat minun palkakseni kolmekymmentä hopearahaa.
11:13 Ja Herra sanoi minulle: "Viskaa se savenvalajalle, tuo kallis hinta, jonka arvoiseksi he ovat minut arvioineet." Niin minä otin ne kolmekymmentä hopearahaa ja viskasin ne Herran huoneeseen savenvalajalle.
Hoosea:
11:1 Kun Israel oli nuori, rakastin minä sitä, ja Egyptistä minä kutsuin poikani.
Matteuksen evankeliumi:
2:15 Ja hän oli siellä Herodeksen kuolemaan asti; että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo: "Egyptistä minä kutsuin poikani."
Pikkuisen alkuaNiin, tietääkseni Raamattu ei sano Jumalan käskeneen juudaksen viskata 30 hopearahaa savenvalajalle, vaan että hän viskasi ne ylipapeille, jotka - koska eivät muutakaan käyttöä keksineet - ostivat savenvalajan pellon.
Matt 2 on ristiriitainen Luuk 2 kanssa, jonka mukaan Jeesus ei koskaan käynyt sylivauvana/taaperona Egyptissä. Jompi kumpi on potaskaa. Kumpi ?
Joten BÖÖÖÖÖÖP !!! Pieleen meni.
Koeta keksiä jotakin, joka pitää kutinsa UT:n tarinoiden kanssa !!!- Niinonhyvä
Exap kirjoitti:
Niin, tietääkseni Raamattu ei sano Jumalan käskeneen juudaksen viskata 30 hopearahaa savenvalajalle, vaan että hän viskasi ne ylipapeille, jotka - koska eivät muutakaan käyttöä keksineet - ostivat savenvalajan pellon.
Matt 2 on ristiriitainen Luuk 2 kanssa, jonka mukaan Jeesus ei koskaan käynyt sylivauvana/taaperona Egyptissä. Jompi kumpi on potaskaa. Kumpi ?
Joten BÖÖÖÖÖÖP !!! Pieleen meni.
Koeta keksiä jotakin, joka pitää kutinsa UT:n tarinoiden kanssa !!!"Ilman henkeä Raamattua ei tulkita": Pietari. Huomaan että näin on. Säälittävä tapaus. Jeesus käskee rukoileen sinunkin puolestasi. Eksegetiikan tuntijat tietää asian totuudellisuuden, se on tiedettä. Esoteria kertoo asian vielä paremmin, se on salatiedettä. Se ei avaudu umpimielisille omahyväisille luulotietätäjille. Oli hyvä yritys, ei voi kun nauraa vänkääjälle, sori vaan !
Niinonhyvä kirjoitti:
"Ilman henkeä Raamattua ei tulkita": Pietari. Huomaan että näin on. Säälittävä tapaus. Jeesus käskee rukoileen sinunkin puolestasi. Eksegetiikan tuntijat tietää asian totuudellisuuden, se on tiedettä. Esoteria kertoo asian vielä paremmin, se on salatiedettä. Se ei avaudu umpimielisille omahyväisille luulotietätäjille. Oli hyvä yritys, ei voi kun nauraa vänkääjälle, sori vaan !
No naura sitte, Ihan koko rahan edestä. 10% vai paljonko se nyt olikaan ?
- KaiA-a
Markuksen evankeliumi on periaatteessa anonyymi teksi, koska kirjoituksessa itsessään ei ole mitään mainintaa kirjoittajasta. Nimi tulee Papiakselta, jonka tekstit ajoittunevat vuosien 95-120 välille. Papias väittää Markuksen olleen Pietarin tulkkina ja kuulleen Pietarilta sen, mitä evankeliumissa toistaa. Myöhemmät kirkkoisät toistavat samaa.
Apostolisten isien kirjoituksia ei tietenkään voi pitää varmana todisteena mistään. Tieto Markuksesta levisi kuitenkin niin, että evankeliumia on vanhimmista viitteistä kutsuttu Markuksen evankeliumiksi.
Joku erikoinen suhde Pietariin kirjoittajalla oli. Markuksen evankeliumista on jätetty pois kaikki Pietarin vajaat kymmenkunta mokaa ja siinä on mukana Pietarin saavutukset.
Yleinen oletus on ollut se, kun Markus mainitsee nuoren mieheen, joka pakenee Jeesuksen kiinnioton yhteydessä alasti, hän tarkoittaisi itseään. Tekstikin heijastelee arameaa äidinkielenä. Toisaalta se on kirjoitettu pakanoille ja Markus sekoittaa esim. kylien tai kapunkien sijainteja. Ainakin parissa kolmessa kohdassa kuvatun kulkureitin kylät tai kaupungit tulevat väärässä järjestyksessä, mikä onnistuu helpommin sellaiselta, joka ei Palestiinaa kovin hyvin tunne. En siis voi väittää varmuudella tietäväni kuka kirjan kirjoitti, eikä väliä. Mielenkiintoinen evankeliumi, jossa mukava ja dynaaminen kuva Kristuksesta. Erityisen arvokas on Markuksen esitys siitä, mitä hän sanoo Kristuksen itse itsestään ajatelleen ja mielenkiintoinen vaikkapa se, että siinä ehkä selkeämmin kuin toisissa evankeliumeissa Jeesuksen kerrotaan salailleen messiaanisuuttaan. Wreden runsaat 100 vuotta sitten esittämä idea Jeesuksen messiaanisesta salaisuudesta.- Kopittelija007eikirj
Kai A: "Yleinen oletus on ollut se, kun Markus mainitsee nuoren mieheen, joka pakenee Jeesuksen kiinnioton yhteydessä alasti, "
Mark 14:51 Ja häntä seurasi eräs nuorukainen, jolla oli ympärillään liinavaate paljaalle iholle heitettynä; ja he ottivat hänet kiinni.
14:52 Mutta hän jätti liinavaatteen ja pakeni alastonna.
Tämä on kyllä aika mielenkiintoinen ja erikoinen tapahtuma ja jopa aika epäolennainen itse kertomuksen kannalta. KaiA-a kirjoitti: «Joku erikoinen suhde Pietariin kirjoittajalla oli. Markuksen evankeliumista on jätetty pois kaikki Pietarin vajaat kymmenkunta mokaa ja siinä on mukana Pietarin saavutukset.»
Eikö 14. luvussa kuvattu Jeesuksen kieltäminen kolmesti ole moka?Kopittelija007eikirj kirjoitti:
Kai A: "Yleinen oletus on ollut se, kun Markus mainitsee nuoren mieheen, joka pakenee Jeesuksen kiinnioton yhteydessä alasti, "
Mark 14:51 Ja häntä seurasi eräs nuorukainen, jolla oli ympärillään liinavaate paljaalle iholle heitettynä; ja he ottivat hänet kiinni.
14:52 Mutta hän jätti liinavaatteen ja pakeni alastonna.
Tämä on kyllä aika mielenkiintoinen ja erikoinen tapahtuma ja jopa aika epäolennainen itse kertomuksen kannalta.Kun tätä tekstiä analysoi tarkemmin niin tämä nuorukainen ei selvästi kuulunut näihin lähimpiin opetuslapsiin mutta koska tämä "nuorukainen" ("neaniskos": a young man, a youth") on näin kirjattu ylös kertomukseen niin sillä todella täytyy olla joku viitteellinen merkitys. Ei tätä muuten olisi kirjoitettu muistiin näin. Pelkkä viuhahtelu ei voi olla se syy.
Minä veikkaan kanssa, että tämä nuorukainen liittyy vahvasti tähän Markuksen evankeliumiin.
- 92 käännös Mark 14:50 Silloin ne, jotka olivat Jeesuksen kanssa, jättivät hänet ja pakenivat.
14:51 Jeesuksen mukaan oli lähtenyt nuori mies, jolla ei ollut yllään muuta kuin pellavainen vaate. Hänet otettiin kiinni,
14:52 mutta hän riistäytyi vaatteestaan ja pakeni alasti.Kopittelija007 kirjoitti:
Kun tätä tekstiä analysoi tarkemmin niin tämä nuorukainen ei selvästi kuulunut näihin lähimpiin opetuslapsiin mutta koska tämä "nuorukainen" ("neaniskos": a young man, a youth") on näin kirjattu ylös kertomukseen niin sillä todella täytyy olla joku viitteellinen merkitys. Ei tätä muuten olisi kirjoitettu muistiin näin. Pelkkä viuhahtelu ei voi olla se syy.
Minä veikkaan kanssa, että tämä nuorukainen liittyy vahvasti tähän Markuksen evankeliumiin.
- 92 käännös Mark 14:50 Silloin ne, jotka olivat Jeesuksen kanssa, jättivät hänet ja pakenivat.
14:51 Jeesuksen mukaan oli lähtenyt nuori mies, jolla ei ollut yllään muuta kuin pellavainen vaate. Hänet otettiin kiinni,
14:52 mutta hän riistäytyi vaatteestaan ja pakeni alasti.Rovasti Olavi Peltola: "Evankeliumin kirjoittaja ei paljasta itseään vaan keskittyy päähenkilöön - Jeesukseen. On kuitenkin arveltu, että kirjoittaja olisi Getsemanesta alastomana paennut nuorukainen (Mark 14:51). Kirkollinen perimätieto pitää tekijänä Johannes Markusta, jonka koti oli seurakunnan kokoontumispaikkana Jerusalemissa (Apt 12:12). Seuraamme tätä perimätietoa.
Markus oli voinut jo kodissaan nähdä läheltä apostolien elämää ja opetusta. Pietarin matkoilla hän oli ollut tulkkina. Tätä evankeliumia onkin nimitetty Pietarin evankeliumiksi (1 Piet 5:13). Todennäköisesti Johannes Markus oli Barnabaksen serkku (Kol 4:10), jonka kanssa Paavalilla oli ollut vaikeuksia (Apt 15:36-40). Markus oli elänyt vuosikymmeniä kirjoittamiensa tapahtumien synnyttämässä yhteisössä.
Markus kirjoitti evankeliuminsa Roomassa 60-luvulla, ehkä aikaisemminkin. Hänellä oli ollut käytettävään muistitietojen ohella kirjoitettuja tekstejä. Markus kärsi perimätiedon mukaan marttyyrikuoleman Egyptissä."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1132943Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302405Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen232369Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631082006- 1141650
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1711368Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2881198Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi2511057- 711044
- 801044