Miksi evankelistat eivät kerro lähteitään?

Jhuikk

Tätä minä ihmettelen, että miksi evankelistat eivät merkanneet tarkoin ylös niitä lähteitä ja asiakirjoja tai koonneet niistä lähdeluetteloa kun kirjoittivat ylös kertomuksia Jeesuksesta. Myös tekijöiden nimet, päiväykset ynnä muut nykyäänkin vaadittavat viittaukset puuttuvat.

4

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Historian kirjoitus siinä merkityksessä kuin me sen nykyään ymmärrämme alkoi melko myöhään.

      Josefus oli yksi ensimmäisistä, jota voidaan pitää historioitsijana.

      • VanhaAmmatti

        Nut taitaa Vaarilla muistipätkiä, mutta esim Ksenofon, Strobo ja moni muu antiikin historioitsija kirjoitti jo kauan ennen kuin Josefus oli edes syntynyt. Varhaisin Googlella löytämäni henkilö on noin 550 eaa. - 476 eaa. elänyt Hekataios Miletoslainen vaikka kyllä muistelisin että koulussa olisi puhuttu myös niinkin varhaisista kuin egypti- ja mesopotamialaisista historioitsijoista.


      • VanhaAmmatti kirjoitti:

        Nut taitaa Vaarilla muistipätkiä, mutta esim Ksenofon, Strobo ja moni muu antiikin historioitsija kirjoitti jo kauan ennen kuin Josefus oli edes syntynyt. Varhaisin Googlella löytämäni henkilö on noin 550 eaa. - 476 eaa. elänyt Hekataios Miletoslainen vaikka kyllä muistelisin että koulussa olisi puhuttu myös niinkin varhaisista kuin egypti- ja mesopotamialaisista historioitsijoista.

        Kyllähän kirjoituksia löytyy vanhoiltakin ajoilta. Mutta kysymys olikin tästä: “Historian kirjoitus siinä merkityksessä kuin me sen nykyään ymmärrämme alkoi melko myöhään.” Ja tämän kommentoin siinä yhteydessä, kun avaaja ihmetteli, miksei evankelistoilla ollut asianmukaisia lähdeviittauksia teksteissään.

        Mainitsemasi kirjoittajat eivät vielä dokumentoineet sellaisella huolellisuudella, että se täyttäisi varsinaisen historian kirjoituksen tunnusmerkit. On toki hienoa, että niiltäkin ajoilta on tekstiä, joka edes yrittää ottaa etäisyyttä myytteihin ja sepitteisiin.

        Vanhoissa kertomuksissa ei ole ollut edes tarkoitus tehdä eroa tiedetyn ja keksityn aineksen välille. Ne ovat usein värittyneitä ja mielikuvituksella elävöitettyjä. Ja se on ymmärrettävää, koska myyttiperinteestä ei noin vain hypätä kerralla aivan uuteen käytäntöön.

        Hekataios ja Herodotos olivat epäilemättä merkittäviä historian kirjoituksen kehittäjiä.


    • Varmasti riippuu siitä missä käyttää lainattua tekstiä. Toiseksi riippuu asiayhteydestä missä ja miten käyttää lainattua kirjoitusta.

      Usein lainattu teksti on niin kaukainen että ei ole tekijänoikeuksien säädöksien aikarajoissa.

      Raamatun aiheet ovat olleet sellaisia, ettei niissä ole sopivaa ajatella mitään oman kunnian asioita koskaan. Jumalalle Kristukselle kuuluu kaikki ansio ja kunnia.
      Jokaisella opettajallakin on aina opettajansa ollut vuosituhansien aikana.

      Kirjoittajat kirjojaan julkaistessaan huomioivat lähdeviitteiden lakisäädös vaatimukset.
      Kuitenkin kirjoittajat käyttävät omia sanojaan vuosituhansia vanhoista asioista. Lähdeviitteiden käyttö rajoittuu siihen että jos lainaa jonkun kirjoittamaa tekstiä suoraan sanasta sanaan mikä on sitten tekijänoikeuksien vuosi-aikarajoissa.

      Oppilastöissä yliopistoilla työ paranee siitä että on mahdollisimman paljon lähdeviitteitä, vaikka ei laittaisi sanasta sanaan. Oppilastöissä mainitaan lähteinä kaikki tietoläheet vaikka tiedon jäljille ei kukaan pääsisi syyttämäänkään, kun on omin sanoin kirjoitettu. Yliopistoilla erotetaan oppilastöissä sanasta sanaan lainattu, muusta lähdetiedosta lainatusta määrätyllä tavalla, että lähteen käyttö käy silläkin tavalla ilmi millä tavalla on lähdeaineistoa käytetty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      55
      4082
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      18
      2681
    3. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      140
      2593
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      15
      2033
    5. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      15
      1483
    6. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1357
    7. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      106
      1354
    8. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      157
      1078
    9. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      93
      1037
    10. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      21
      1008
    Aihe