Miten kertoa viiltelystä

Oliviaa

olen12 v ja viiltelin pari kertaa ja haluaisin kertoa siitä äidilleni mutta en tiiä miten. En tiiä miks viiltelin, mut on ollu ahdistusta ja kaveriki viilteli joten ehkä halusin vaa kokeilla, ite oon hyvissä väleissä äidin kaa. Eli miten kerron, ja ei ilkeitä kommentteja kiitos

6

418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neuvoja

      Hei! Jos et uskalla/halua kertoa vanhemmillesi, kannattaa kertoa jollekkin toiselle luotettavalle aikuiselle esim. Opettajalle, terkkarille tai kuraattorille. Ei sun kuitenkaan oo pakko kertoo kenellekkään jos et haluu. (Kunhan et jatka viiltelyä). Jos sulla on ahdistusta, puhu jollekkin aikuiselle. Viiltely ei ole oikea ratkaisu.

    • Hei,

      Hyvä, että kirjoitit tilaneestasi tänne! Edelliseltä kirjoittajalta saitkin jo hyviä neuvoja. Minäkin kannustan sinua kertomaan tilanteestasi jollekulle turvalliselle aikuiselle esim. perhepiirissä tai koulussa.

      Tässä sinulle myös muutamia paikkoja, joihin voit halutessasi olla yhtyedessä.

      - Sekasin-chat nuorille, https://sekasin247.fi/. Sekasin-chat on auki vuoden jokaisena päivänä, maanantaista perjantaihin klo 7-24 sekä lauantaisin ja sunnuntaisin 15-24. Chatissa päivystävät mielenterveyden ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset.

      - Verkkokriisikeskus Tukinet, https://www.tukinet.net/. Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.

      - Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää numerossa 010 195 202 arkisin klo 09.00-07.00 sekä viikonloppuisin ja arkipyhinä klo 15.00-07.00.

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    • lakkasuo

      Koeta tosiaankin kertoa jollekin aikuiselle, jonka koet turvalliseksi.

      Ajattelin kommentoida sen verran, että olennaistahan on ne tunteet ja ajatukset, jotka sinut saavat vahingoittamaan itseäsi. Niistä pitäisi päästä puhumaan. Siksi ehkä onkin vaikeaa aloittaa kertomista. Pitäisi löytyä joku niin turvallinen ja ymmärtäväinen aikuinen, että hänelle voi kertoa. Jotain todella tuskallista olet kokenut sisimmässäsi, kun tunnet tarpeelliseksi vahingoittaa itseäsi noin pahasti. Onkohan se viiltely sinun tapasi kertoa siitä?

      Jotkut jotka vahingoittavat itseään kokevat, että kun ruumiiseen sattuu, mielen kipu helpottaa. Ehkä sinullakin on näin?

    • Mitä järkee viillellä itteensä? Ne haavat on ruman näkösiäkin. Ei se puukko sitä varten ole.

    • menestystarina

      etkö voi viillellä kaloja? jotkut tekee sitä työkseen. siitä voi saada työpaikan tulevaisuudessa. esim. monet kokit viiltelee kaloja. ei kannata itseään viillellä, ei siitä ole mitään hyötyä.

      mad freak kirjoitti muistaakseni kirjassaan 'ajatelmia' jotenkin viiltelystä. no en nyt muista. mutta googlesta löytyy. hyvää jatkoa sulle!

    • Juuri noin miten tännekin kirjoitit;

      "En tiiä miks viiltelin, mut on ollu ahdistusta ja kaveriki viilteli joten ehkä halusin vaa kokeilla"

      Ihan itse sen ratkaisit ja nyt hopi hopi kertomaan niin tulee parempi mieli kun ei tartte pidätellä vaan voi sanoa asioista suoraan :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      154
      3094
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1643
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      143
      1587
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      124
      1465
    5. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      380
      1459
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1275
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      16
      999
    8. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      48
      882
    9. Mitä ajattelit silloin kun

      Löysit hänet?
      Ikävä
      59
      862
    10. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      260
      842
    Aihe