Luin tuossa vanhaa juttua lehdestä, että tuota vanhaa rataosuutta halutaan avattavaksi LNG junilla, kallistahan tuo on!. Onko tästä kuulunut mitään uutta vai onko tämä jäänyt sinne suuriin suunnitelmiin.
Oliko tuossa joku hyöty miksi se avattaisiin?
Pori-Haapamäki rata uudelleen käyttöön?
64
5479
Vastaukset
- Lievestuoreen...Lipeät
Äänekosken Sellutehtaan tontti on niin minimaalinen,
ettei sinne ainakaan lisäjunat mahdu.
Koko tehdas pitäisi olla rannikolla, eikä sisäjärvellä kuin Lievestuore. - lipeetä
akin sellu piti tulla kankaanpäähän
- SilliäKullekkin
Aki on sellun pilaaja.
- Miksikö
Kukas se rakensi talonsa junaraiteelle kairokoskella? Omakotitontit todella vähis parkanos vai mikä jutun juuri?
- näinompi
Olisi hienoa jos tulisi joskus vielä henkilöliikennettäkin tuolle pätkälle.
Toivottavasti hanke lähtee käyntiin.- Anonyymi
Kuinkas toi peltomaanpoijan ruma talo? Miksi se on saanu rakentaa
- muisteri
Tuolla kihniöllä on joku meuhkaaja sakki joka mukamas luulee saavansa raiteet auki
etunenässä joku autokuski kauppatieteen maisteri. - LataamossaLadattu
Onko A-J oikein maisterismies, eipä olis uskonu. Jokos saikku on päättyny.
- pipii
On kuulemma pipi kun ei tiedä toisten asioista.
- RivikaakattajienKera
Haapamäen päässä on Pate Lappi, se hoitaa ko. radan avauksen tanssikengissä ruusupuskineen !
- Rataa
Ihmettelen, miksi raidetta Parkano Pori ei saada kuntoon. Olisi jo strategisti merkittävä rataosuus! Pitää seuraavissa eduskuntavaaleissa miettiä, miksi osa edustajista ajaa vain omaa etua eikä koko Pirkanmaan erua!
- Kiskot
Ei Poriin pääse junalla. Kankaanpäässä ei ole ylikäytävien kohdalla edes kiskoja.
- Ratakuntoon
Niinku nekin varasti joku siis ne ratakiskot, siksi ei Parkano Pori rataa oikeastaan enää ole kuin paikka paikoin. Kannattaisin kyllä sen radan kuntoon laittamista! Siis ihan oikeesti!
- Anonyymi
Ratakuntoon kirjoitti:
Niinku nekin varasti joku siis ne ratakiskot, siksi ei Parkano Pori rataa oikeastaan enää ole kuin paikka paikoin. Kannattaisin kyllä sen radan kuntoon laittamista! Siis ihan oikeesti!
Kannatan PORI-PARKANO RADAN KUNNOSTAMISTA PIKAISESTI.RATA VARMASTI MAKSAA MUTTA ON KÄYTTÖÄ TEOLLISUUDELLE JA JATKOSSA VOISI AJATELLA MYÖS HENKILÖJUNA LIIKENNETTA DIESEL VETUREILLA.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannatan PORI-PARKANO RADAN KUNNOSTAMISTA PIKAISESTI.RATA VARMASTI MAKSAA MUTTA ON KÄYTTÖÄ TEOLLISUUDELLE JA JATKOSSA VOISI AJATELLA MYÖS HENKILÖJUNA LIIKENNETTA DIESEL VETUREILLA.
Joo ehdottomasti rata pitää kunnostaa että taakaleet saa rattorin ja kuarma-auton osia veturilla tuotuna ja yhteiskunnan pitää maksaa rahdit ja sähköt näille teollisuus taakaleille mitkä koluuttaa rattorilla tehtaan ohi.
- eirataa
Ainoastaan saattaa mennä armeijan porukkaa ja jokunen klapi vaunu silloin tällöin. Tulis turhan kalliiksi korjata rata jota on jo osittain purettukin. Kyllä sitä pääsee maanteitä pitkin jos on tarvetta poriin päin mennä. Toivottavasti jää rata korjaamatta.
- järkeäpäähän
Totta kyllä näitä pehmeitä ehdotuksia tulee eteen silloin tällöin, ei ne ole koskaan mahdollisia jos selvällä päällä ajattelee.
- hökäleukko
Kuka juoppo hökäle tämmöistä ehdottaa?
- KaukoKallioniemi
Kivihiiltä Venäjältä Porin satamaan kuljettavien junien määrä on lisääntynyt runsaan vuoden aikana.Tampereen ja Porin välisellä rautatiellä lisääntynyt hiililiikenne huolestuttaa ratavarren asukkaita. Hiilikuljetukset Porin satamaan lisääntyvät vielä tulevaisuudessa, kun Tahkoluodon uusi hiiliterminaali otetaan käyttöön. Tämä siis Tampere-Pori rataosuudella. Lisäksi Tampereen ratapihalla kulkee myrkkyvaunuja ja suuren ihmismäärän keskellä. Tampereen ratapiha on muutenkin "tukossa" tavarajunien kulkiessa henkilöjunien seassa.
On tarve avata Pori-Parkano-Haapamäkirata uudelleen peruskorjattuna.
Keskisessä Suomessa olevat puuraaka-ainetta tarvitsevat jatkojalostuslaitokset tulevaisuudessa tarvitsevat rautatien jolla kuljetetaan valtavat puumäärät. Hiilijalanjälki on tavarajunilla puuta viedessä kolmanneksen pienempi rekkoihin verratessa. Parkanossa on jo puutavaran terminaali. Rahtia kyllä riittää poikkiradalle.
Pääradalle Seinäjoki-Helsinki mahtuu paljon enemmän henkilöjunia ja saadaan junat pysähtyyn useammin Parkanossa, kun tavarajunat hoidetaan poikittaisraiteelle Pori-Parkano-Haapamäkiradalle.
Hintalappu tälle radan peruskorjaukselle olisi noin 400 miljoonaa euroa ja ei tarvittaisi pääradalle kaksoisraidetta. Nykyhössötys pääradan kaksoisraiteesta on käsittämätöntä ja nielee miljarditolkulla valtion rahaa. Poikittaisraiteelle kunnostus ja sinne ohjataan tavaraliikenne, niin pääradan liikenneruuhkat on korjattu.
Tarvitaan vain järki käteen halvemman ratkaisun puoleen kansanedustajille ja maakuntajohtajalle ja mukana seilaavalle Parkanonkin kaupunginjohtajalle.
Tämän kirjoitti Kauko Kallioniemi- Anonyymi
Niin mitkä venäjän hiilikuljetukset ja minne?
- dudasel
Nyt alkaa kevät taas vaikuttaan joihinkin ja kaiken moiset hullutukset tulee mieleen.
Lääkintään kannattaa kevätpölhöjen kiinnittää huomiota hyvissä ajoin et ei tule lausuttua hulluja ajatuksia. - Anonyymi
Ekologinen ja ympäristön kannalta hyvä hanke luulisi olevan tuo radan uudelleen käyttöönotto.
Junaan menee paljon tavaraa vs auto, rautapyörien kitkat pienet verattuna kumipyöriin. Voi laittaa liikkumaan vaikka haloilla tai hakkeella jos vaan poliittista tahtoa löytyy. Kotimainen uusiutuva polttoaine.
Pori- Jyväskylä väliltä puuttuu suora julkinen kulkuyhteys- edes linja-autoyhteyttä ei ole, vaan on aina kierrettävä Tampereen kautta. - Anonyymi
Syksy on vaikeaa aikaa joillekkin ja alkaa luuleen että on pikkujumala ja
yhteiskunta tukisi kaikkia maistereita. Kyllä nämä kuluja keksisi jos joku maksaisi näitten hullutukset - Jarmo.Kakkasuu
Ihan muutenki junassa on kiva olla
- Anonyymi
Ei ole mahdollista avata uudestaan Pori-Haapamäki rataa.
Rata pitäisi rakentaa kokonaan uudeksi.
Tämä tulisi maksamaan vähintäänkin 500 miljoonaa € tai jopa enemmänkin. - Anonyymi
Juu, ei muuta kuin rautaromu (raiteet) pois sieltä uusiokäyttöön ja maa-alueet palautettava vanhoille omistajille. Todella turha "rata".
- Anonyymi
Ei mitään palautella millekkään omistajille ilmaiseksi vaan laittaa myyntiin
koko rata-alue kun se on oma alueensa niin voi ostaa sellaiset joilla on järkeä kehittää ratauraa. Vanhat omistajat ei muuta kuin tappelisi tiensä kanssa - Anonyymi
Hallituksen raideliikenteen todellinen ilmastoteko olisi Pori-Parkano-Haapamäkiradan uudelleen kunnostaminen ja avaaminen tavarajunaliikenteelle. Valtion tulee toteuttaa tämä todellinen ilmastoteon.
Suunnitelmat ja alustavat kartoitukset on jo alueen kunnilla ja myös mm. Satakunnan ja Pirkanmaan maakuntaelimillä. Pori-Parkano-Haapamäki radan varren maakunnat ja kunnat teettivät rataselvityksiä mm. osana EAKR-rahoitteista Vihreä rahtirata hanketta. Vihreä rahtirata -selvityksessä on ensimmäistä kertaa Suomessa arvioitu kaasuvetureiden käyttöönoton teknisiä ja taloudellisia edellytyksiä. Selvityksessä todettiin, että LNG:n ja biokaasun käyttö rautatiekuljetuksissa veturien polttoaineena tukee hyvin koko EU:n ja Suomen ilmasto-, energia ja liikennepoliittisia tavoitteita. EU:lla on tiukat päästövähennystavoitteet, joihin Suomikin osaltaan on sitoutunut. Pori-Parkano-Haapamäki (PPH) -rata olisi hyvä pilottikohde kaasuvetureiden käyttöönotossa Porin LNG-terminaalin läheisyyden vuoksi.
PPH-radan avaaminen parantaisi osaltaan Suomen huoltovarmuutta erilaisia häiriö- ja poikkeusoloja varten, sekä kehittää radanvarsialueiden Pirkanmaan, Satakunnan, Pohjanmaan, Keski-Suomen, Savon ja Karjalan elinkeinoelämää ja toisi taloudellisia, ekologisia ja aluepoliittisia kehitysmahdollisuuksia. Esinerkiksi Parkanossa on alueellinen puuterminaali rautatieasemalla ja siitä varastosta voidaan teollisuuden puuhuoltoa hoitaa Keski-Suomessa paperitehtaille.
Ratatyöryhmiin on kuulunut kuntien edustajaia PPH-ratayhteyden kaikista radanvarsikunnista Porista, Pomarkusta, Kankaanpäästä, Jämijärveltä , Parkanosta, Kihniöstä, Virroilta ja Keuruulta, Mänttä-Vilppulasta sekä edustajat Satakunnan, Pirkanmaan ja Keski-Suomen maakuntaliitoista.
PPH-rata toisi uuden itä-länsisuuntaisen poikittaisyhteyden tavaraliikenteelle. Hitaat tavarajunat nopeiden matkustajajunien seassa syövät runsaasti rataliikentaan kapasiteettia, ja siksi niiden ohjaaminen omille reiteille antaisi kapasiteettia pääradalla ihmisten matkustajaliikenteelle. Parkanoonkin saisi lisättyä pysähtyviä junavuoroja. Parkanon asema palvelee laajaa aluetta henkilöliikenteessä.
Tavarajunalla hiilijalanjälki on kolmanneksen pienempi kuin rekoilla puu tehtaalle toimitettuna. Tämä olisi todellinen ilmastoteko investoida tähän rataan ja samalla se palvelee teollisuutta.
Myös ilmastoteko olisi käyttää materiaalien käyttöikä loppuun. Radoilta kunnostuksessa aiemmin VR:lle jää ratakiskoja ja ratapölkkyjä nopeuden nostoissa ja nämä voidaan uusiokäyttää hitaamilla tavarajuna raideosuuksilla.
Lisäksi ilmastoteko on käyttää Porin sataman LNG kaasua tavarajunien vetureissa. Ei tarvitse sähköistää ja säästyy rakennusaikana hiilijalanjälkeä.
Tämän kirjoitti Kauko Kallioniemi - Anonyymi
Pontikkaa myivät ennen asemamiehet junamiehille jotka kuljettivat viinat kaukunkeihin
- Anonyymi
En ymmärrä, jatkuvasti tapahtuu rataonnettomuuksia nytkin kauhajoella. Vartioimaton tasoristeys , jos haapamäki rataa aletaan kunnostamaan , niin tänä kesänä on mennyt jo monta kertaa junia ja yhden ainoan kerran oon kuullut pillin äänen. onko se vaikeeta löytää nappula , mistä kuuluu ns. vihellys vai onko mukavampaa jälkikäteen alkaa jossittelemaan oliskohan vähän pitäny antaa vihellyksen kuulua., ennen kuin kolisee.
- Anonyymi
Kaksoisraide Tampere.....Parkano......Seinäjoki on tärkein, että junat pysyvät aikatauluissaan.
Ja VT3 on vaarallisen kapea ja pimeä.
Nyt logistiikka on kehityksen jarruna. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaksoisraide Tampere.....Parkano......Seinäjoki on tärkein, että junat pysyvät aikatauluissaan.
Ja VT3 on vaarallisen kapea ja pimeä.
Nyt logistiikka on kehityksen jarruna.Äänekosken MetsäBotnia on liian pienellä tontilla, junapuuta ei voi sinne lisätä.
Sellutehtaan oikea paikka on aina Rannikolla !
Kaskisen sellutehtaan nopea purku oli karmea Moka !
- Anonyymi
Haapamäellä iso ratapiha, johon mm raidelogistiikka keskus rakentuisi, solmukohta. Eli kannattaisi avata. Henkilöliikenne Pori-Jkl lisääntyisi.
- Anonyymi
Rataa kunnostetaan parhaillaan. Parkanon ja Niinisalon osuutta. Ilmeisesti syynä on sota tarvike kuljetusten turvaaminen.
- Anonyymi
Joopa, Suomen "war machine" pitää saada notkeasti toimimaan. Pasit, Valtrat ja volkkaripakut pitää saada liikkumaan, jos ei muuta niin raiteilla.
- Anonyymi
Vuoden 2020 pohdinnassa oli "kehärata" Porista Haapamäen, Jyväskylän ja Savonlinnan kautta Parikkalaan. Siinä ajateltiin Venäjän kuljetuksia, jotka nyt on haudattu vuosikymmeniksi.
- Anonyymi
"Ihanaa" että Suomessa ajatellaan Venäjänkin kuljetuksia.
- Anonyymi
Osaatko lukea? Kirjoitin, että AJATELTIIN.
- Anonyymi
No mitä muuta te nyt sitten ajattelitte? Niillä ajatuksilla mitä tavalliset pikku yrittäjät ja tyäläiset ajattelee ei suameen saada muuta kuin velkaa.
- Anonyymi
Maanpuolustuksellisesti erittäin tärkeä saada auki ja nopeasti.
- Anonyymi
Hyvin sanottu.
- Anonyymi
Haapamäki on solmukohta, eli logistisesti tärkeä HUB, todella suuri ratapiha jne.
- Anonyymi
pori-haapamäki rata loppuu niinisaloon . siinä on mennyt armeijajunia silloin tällöin. Rataa on kunnostettu useampi kuukausi ja rahaa on palanut, sanoisinko muutama euro,. Vieläkö hommaisivat pillejä juniin, tai kouluttavat veturin kuljettajat käyttämään niitä kun monet tasoristeykset on vartioimattomia. ja vaarallisia varsinkin pimeällä .
- Anonyymi
Onko pakko mennä kiskoille istuun??? Vastuuta hei kansalaisille. Onko nämä ihmispolot niin saatanan tyhmiä että eivät itse pidä huolta itsestään.
- Anonyymi
Kuka istumisesta on puhunu, saat... uuno. tiedätkö sinä lapsi rakas kuinka vaarallisia on vartioimattomat tasoristeykset, puhu sitten vasta kun tiedät asiasta jotain ja ota se pää ensin persiistä pois tai ole hiljaa.
- Anonyymi
Maanpuolustuksen näkökulmasta Pori-Haapamäki rata olisi saatava auki mahd.pian ja käyttöön.
- Anonyymi
rata purettava ja pienellä levityksellä saadaan suora tie mitä kelpaa ajella.
- Anonyymi
Samaa mieltä, rata purkuun ja rauta uusiokäyttöön. Olis vielä jotain hyötyäkin siitä.
- Anonyymi
joo siitä sais kyllä suoran maantien autoille.ja matkanvarrelle pari huoltista ja sähköautoille latauspaikat.kiinas kokeilevat vaihdettavia akkupaketteja sähköautoille .ei tarvi latailla on kun kävis tankkaamassa.saas näkee tuleeko siitä mitää.
- Anonyymi
Rautaa tarvitaan rajalla, siksi rata kuntoon samalle paikalle missä oli hinnalla millä hyvänsä.
- Anonyymi
80 vuotta sittenkin alettiin lykätä rautaa rajalle, kun päästiin ammuskelemaan isosten selän takaa, mutta raudat jäi sinne ja tultiin uimalla Vuoksen yli. Toivotaan ettei historia toista itseään..
- Anonyymi
Amerikan Bill tulee puolustaan suomen korpisoturia Ruotsin Leiffin kanssa. Suomen korpisoturi saa olla kotona vahtimassa mussukkaansa jota maahanmuuttajat kuolaavat.
- Anonyymi
Leif on jo täälä, menis vaan Ruotsiin ja pysys sie rahastaa kuntaa ihan liikaa. Kunnan sosiaalipuoli lykkää hyvät tienestit hälle. Ajelee kullanvärisellä farmarijohtotähdellä 🚖 Mersulla.
- Anonyymi
Ajeleehan täällä hiasella ja lavaautolla paikalliset uolevit ja toivot jotka rahastaa yhteiskuntaa työllänsä sitte siinä
- Anonyymi
Virroilla rata ainakin kulkee paikka paikoin melkein talojen takapihoilla ja mökkiteitä menee radan yli siellä sun täällä. Vanhaa radan reittiä ei voida käyttää joka paikassa enää, sen verran on miljööt muuttuneet -85 vuoden jälkeen
- Anonyymi
Naton joe tulee ja tekee rautatien. Suomen uolevi ei tee mitään muuta kuin on tukiaisten varassa.
- Anonyymi
Ois kyl oikeus ja kohtuus päästä Parkanossa Poriin baariin ja naisiin junalla, ravintola vaunussa tietty🍻
- Anonyymi
Lättähatulla sitä on aikanaan tullut kuljettua.
- Anonyymi
Ilmeisesti rata vielä kunnostetaan. Ei henkilöliikenteen takia, mutta sotatarvikkeiden kuljetus tarpeen vuoksi. Mäntyluodon satama tulee olemaan tärkeä Naton tukikohta kohtapuoliin. Sinne tuotua materiaalia sisäsuomeen on tehokkain kuljettaa suuria määriä rautateitse.
- Anonyymi
Mum mielestä Suupohojan raralle Seinäjoelta Kaskisihin pitääs saara tuplaraitehet, ja kaikki 166 tasoristeystä pitääs muuttaa eritasoristeykseksi.
Sitte vois kuskata pölökkyjä Seinäjoelta Kaskisihin yötäpäivää, ja takaasi tulles tuorahan silakoota Seinäjoelle 200km/h nottei ne pääse happanemahan surströmmingiksi. - Anonyymi
Todennäköisesti Pohjoissuomen kaikki rataosuudet päivitetään ennen kuin mitään poikittaisia rautatieyhteyksiä aletaan edes suunnitella mahdollisesti parannettavaksi.
- Anonyymi
Mistä te nyt muka tiärätte mikä rata aukaistaan? No onhan ennenkin kaikenlaisia vasemmisto tietäjiä ollut ja kaverin käräyttäjiä.
- Anonyymi
Mietiskelin mitä hyötyjä Parkanolle olisi Pori-Parkano radan avaamisesta? En keksinyt mitään. Voisiko joku avata hyötyjä minullekin.
- Anonyymi
Pääsis Matti ja Liisa Haapamäjeltä kerran vuores käymähän Poris.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1404441- 922109
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152071Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi741868Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541522Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1421522VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1041385- 751316
- 1001273
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1201109