Pori-Haapamäki rata uudelleen käyttöön?

Tavaraliikenne

Luin tuossa vanhaa juttua lehdestä, että tuota vanhaa rataosuutta halutaan avattavaksi LNG junilla, kallistahan tuo on!. Onko tästä kuulunut mitään uutta vai onko tämä jäänyt sinne suuriin suunnitelmiin.
Oliko tuossa joku hyöty miksi se avattaisiin?

64

5188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lievestuoreen...Lipeät

      Äänekosken Sellutehtaan tontti on niin minimaalinen,
      ettei sinne ainakaan lisäjunat mahdu.
      Koko tehdas pitäisi olla rannikolla, eikä sisäjärvellä kuin Lievestuore.

    • lipeetä

      akin sellu piti tulla kankaanpäähän

    • SilliäKullekkin

      Aki on sellun pilaaja.

    • Miksikö

      Kukas se rakensi talonsa junaraiteelle kairokoskella? Omakotitontit todella vähis parkanos vai mikä jutun juuri?

    • näinompi

      Olisi hienoa jos tulisi joskus vielä henkilöliikennettäkin tuolle pätkälle.

      Toivottavasti hanke lähtee käyntiin.

      • Anonyymi

        Kuinkas toi peltomaanpoijan ruma talo? Miksi se on saanu rakentaa


    • muisteri

      Tuolla kihniöllä on joku meuhkaaja sakki joka mukamas luulee saavansa raiteet auki
      etunenässä joku autokuski kauppatieteen maisteri.

    • LataamossaLadattu

      Onko A-J oikein maisterismies, eipä olis uskonu. Jokos saikku on päättyny.

    • pipii

      On kuulemma pipi kun ei tiedä toisten asioista.

    • RivikaakattajienKera

      Haapamäen päässä on Pate Lappi, se hoitaa ko. radan avauksen tanssikengissä ruusupuskineen !

    • Rataa

      Ihmettelen, miksi raidetta Parkano Pori ei saada kuntoon. Olisi jo strategisti merkittävä rataosuus! Pitää seuraavissa eduskuntavaaleissa miettiä, miksi osa edustajista ajaa vain omaa etua eikä koko Pirkanmaan erua!

      • Kiskot

        Ei Poriin pääse junalla. Kankaanpäässä ei ole ylikäytävien kohdalla edes kiskoja.


      • Ratakuntoon

        Niinku nekin varasti joku siis ne ratakiskot, siksi ei Parkano Pori rataa oikeastaan enää ole kuin paikka paikoin. Kannattaisin kyllä sen radan kuntoon laittamista! Siis ihan oikeesti!


      • Anonyymi
        Ratakuntoon kirjoitti:

        Niinku nekin varasti joku siis ne ratakiskot, siksi ei Parkano Pori rataa oikeastaan enää ole kuin paikka paikoin. Kannattaisin kyllä sen radan kuntoon laittamista! Siis ihan oikeesti!

        Kannatan PORI-PARKANO RADAN KUNNOSTAMISTA PIKAISESTI.RATA VARMASTI MAKSAA MUTTA ON KÄYTTÖÄ TEOLLISUUDELLE JA JATKOSSA VOISI AJATELLA MYÖS HENKILÖJUNA LIIKENNETTA DIESEL VETUREILLA.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannatan PORI-PARKANO RADAN KUNNOSTAMISTA PIKAISESTI.RATA VARMASTI MAKSAA MUTTA ON KÄYTTÖÄ TEOLLISUUDELLE JA JATKOSSA VOISI AJATELLA MYÖS HENKILÖJUNA LIIKENNETTA DIESEL VETUREILLA.

        Joo ehdottomasti rata pitää kunnostaa että taakaleet saa rattorin ja kuarma-auton osia veturilla tuotuna ja yhteiskunnan pitää maksaa rahdit ja sähköt näille teollisuus taakaleille mitkä koluuttaa rattorilla tehtaan ohi.


    • eirataa

      Ainoastaan saattaa mennä armeijan porukkaa ja jokunen klapi vaunu silloin tällöin. Tulis turhan kalliiksi korjata rata jota on jo osittain purettukin. Kyllä sitä pääsee maanteitä pitkin jos on tarvetta poriin päin mennä. Toivottavasti jää rata korjaamatta.

      • järkeäpäähän

        Totta kyllä näitä pehmeitä ehdotuksia tulee eteen silloin tällöin, ei ne ole koskaan mahdollisia jos selvällä päällä ajattelee.


    • hökäleukko

      Kuka juoppo hökäle tämmöistä ehdottaa?

    • KaukoKallioniemi

      Kivihiiltä Venäjältä Porin satamaan kuljettavien junien määrä on lisääntynyt runsaan vuoden aikana.Tampereen ja Porin välisellä rautatiellä lisääntynyt hiililiikenne huolestuttaa ratavarren asukkaita. Hiilikuljetukset Porin satamaan lisääntyvät vielä tulevaisuudessa, kun Tahkoluodon uusi hiiliterminaali otetaan käyttöön. Tämä siis Tampere-Pori rataosuudella. Lisäksi Tampereen ratapihalla kulkee myrkkyvaunuja ja suuren ihmismäärän keskellä. Tampereen ratapiha on muutenkin "tukossa" tavarajunien kulkiessa henkilöjunien seassa.
      On tarve avata Pori-Parkano-Haapamäkirata uudelleen peruskorjattuna.
      Keskisessä Suomessa olevat puuraaka-ainetta tarvitsevat jatkojalostuslaitokset tulevaisuudessa tarvitsevat rautatien jolla kuljetetaan valtavat puumäärät. Hiilijalanjälki on tavarajunilla puuta viedessä kolmanneksen pienempi rekkoihin verratessa. Parkanossa on jo puutavaran terminaali. Rahtia kyllä riittää poikkiradalle.
      Pääradalle Seinäjoki-Helsinki mahtuu paljon enemmän henkilöjunia ja saadaan junat pysähtyyn useammin Parkanossa, kun tavarajunat hoidetaan poikittaisraiteelle Pori-Parkano-Haapamäkiradalle.
      Hintalappu tälle radan peruskorjaukselle olisi noin 400 miljoonaa euroa ja ei tarvittaisi pääradalle kaksoisraidetta. Nykyhössötys pääradan kaksoisraiteesta on käsittämätöntä ja nielee miljarditolkulla valtion rahaa. Poikittaisraiteelle kunnostus ja sinne ohjataan tavaraliikenne, niin pääradan liikenneruuhkat on korjattu.
      Tarvitaan vain järki käteen halvemman ratkaisun puoleen kansanedustajille ja maakuntajohtajalle ja mukana seilaavalle Parkanonkin kaupunginjohtajalle.

      Tämän kirjoitti Kauko Kallioniemi

      • Anonyymi

        Niin mitkä venäjän hiilikuljetukset ja minne?


    • dudasel

      Nyt alkaa kevät taas vaikuttaan joihinkin ja kaiken moiset hullutukset tulee mieleen.
      Lääkintään kannattaa kevätpölhöjen kiinnittää huomiota hyvissä ajoin et ei tule lausuttua hulluja ajatuksia.

    • Anonyymi

      Ekologinen ja ympäristön kannalta hyvä hanke luulisi olevan tuo radan uudelleen käyttöönotto.
      Junaan menee paljon tavaraa vs auto, rautapyörien kitkat pienet verattuna kumipyöriin. Voi laittaa liikkumaan vaikka haloilla tai hakkeella jos vaan poliittista tahtoa löytyy. Kotimainen uusiutuva polttoaine.
      Pori- Jyväskylä väliltä puuttuu suora julkinen kulkuyhteys- edes linja-autoyhteyttä ei ole, vaan on aina kierrettävä Tampereen kautta.

    • Anonyymi

      Syksy on vaikeaa aikaa joillekkin ja alkaa luuleen että on pikkujumala ja
      yhteiskunta tukisi kaikkia maistereita. Kyllä nämä kuluja keksisi jos joku maksaisi näitten hullutukset

    • Jarmo.Kakkasuu

      Ihan muutenki junassa on kiva olla

    • Anonyymi

      Ei ole mahdollista avata uudestaan Pori-Haapamäki rataa.
      Rata pitäisi rakentaa kokonaan uudeksi.
      Tämä tulisi maksamaan vähintäänkin 500 miljoonaa € tai jopa enemmänkin.

    • Anonyymi

      Juu, ei muuta kuin rautaromu (raiteet) pois sieltä uusiokäyttöön ja maa-alueet palautettava vanhoille omistajille. Todella turha "rata".

    • Anonyymi

      Ei mitään palautella millekkään omistajille ilmaiseksi vaan laittaa myyntiin
      koko rata-alue kun se on oma alueensa niin voi ostaa sellaiset joilla on järkeä kehittää ratauraa. Vanhat omistajat ei muuta kuin tappelisi tiensä kanssa

    • Anonyymi

      Hallituksen raideliikenteen todellinen ilmastoteko olisi Pori-Parkano-Haapamäkiradan uudelleen kunnostaminen ja avaaminen tavarajunaliikenteelle. Valtion tulee toteuttaa tämä todellinen ilmastoteon.
      Suunnitelmat ja alustavat kartoitukset on jo alueen kunnilla ja myös mm. Satakunnan ja Pirkanmaan maakuntaelimillä. Pori-Parkano-Haapamäki radan varren maakunnat ja kunnat teettivät rataselvityksiä mm. osana EAKR-rahoitteista Vihreä rahtirata hanketta. Vihreä rahtirata -selvityksessä on ensimmäistä kertaa Suomessa arvioitu kaasuvetureiden käyttöönoton teknisiä ja taloudellisia edellytyksiä. Selvityksessä todettiin, että LNG:n ja biokaasun käyttö rautatiekuljetuksissa veturien polttoaineena tukee hyvin koko EU:n ja Suomen ilmasto-, energia ja liikennepoliittisia tavoitteita. EU:lla on tiukat päästövähennystavoitteet, joihin Suomikin osaltaan on sitoutunut. Pori-Parkano-Haapamäki (PPH) -rata olisi hyvä pilottikohde kaasuvetureiden käyttöönotossa Porin LNG-terminaalin läheisyyden vuoksi.
      PPH-radan avaaminen parantaisi osaltaan Suomen huoltovarmuutta erilaisia häiriö- ja poikkeusoloja varten, sekä kehittää radanvarsialueiden Pirkanmaan, Satakunnan, Pohjanmaan, Keski-Suomen, Savon ja Karjalan elinkeinoelämää ja toisi taloudellisia, ekologisia ja aluepoliittisia kehitysmahdollisuuksia. Esinerkiksi Parkanossa on alueellinen puuterminaali rautatieasemalla ja siitä varastosta voidaan teollisuuden puuhuoltoa hoitaa Keski-Suomessa paperitehtaille.

      Ratatyöryhmiin on kuulunut kuntien edustajaia PPH-ratayhteyden kaikista radanvarsikunnista Porista, Pomarkusta, Kankaanpäästä, Jämijärveltä , Parkanosta, Kihniöstä, Virroilta ja Keuruulta, Mänttä-Vilppulasta sekä edustajat Satakunnan, Pirkanmaan ja Keski-Suomen maakuntaliitoista.
      PPH-rata toisi uuden itä-länsisuuntaisen poikittaisyhteyden tavaraliikenteelle. Hitaat tavarajunat nopeiden matkustajajunien seassa syövät runsaasti rataliikentaan kapasiteettia, ja siksi niiden ohjaaminen omille reiteille antaisi kapasiteettia pääradalla ihmisten matkustajaliikenteelle. Parkanoonkin saisi lisättyä pysähtyviä junavuoroja. Parkanon asema palvelee laajaa aluetta henkilöliikenteessä.

      Tavarajunalla hiilijalanjälki on kolmanneksen pienempi kuin rekoilla puu tehtaalle toimitettuna. Tämä olisi todellinen ilmastoteko investoida tähän rataan ja samalla se palvelee teollisuutta.
      Myös ilmastoteko olisi käyttää materiaalien käyttöikä loppuun. Radoilta kunnostuksessa aiemmin VR:lle jää ratakiskoja ja ratapölkkyjä nopeuden nostoissa ja nämä voidaan uusiokäyttää hitaamilla tavarajuna raideosuuksilla.
      Lisäksi ilmastoteko on käyttää Porin sataman LNG kaasua tavarajunien vetureissa. Ei tarvitse sähköistää ja säästyy rakennusaikana hiilijalanjälkeä.

      Tämän kirjoitti Kauko Kallioniemi

    • Anonyymi

      Pontikkaa myivät ennen asemamiehet junamiehille jotka kuljettivat viinat kaukunkeihin

    • Anonyymi

      En ymmärrä, jatkuvasti tapahtuu rataonnettomuuksia nytkin kauhajoella. Vartioimaton tasoristeys , jos haapamäki rataa aletaan kunnostamaan , niin tänä kesänä on mennyt jo monta kertaa junia ja yhden ainoan kerran oon kuullut pillin äänen. onko se vaikeeta löytää nappula , mistä kuuluu ns. vihellys vai onko mukavampaa jälkikäteen alkaa jossittelemaan oliskohan vähän pitäny antaa vihellyksen kuulua., ennen kuin kolisee.

      • Anonyymi

        Kaksoisraide Tampere.....Parkano......Seinäjoki on tärkein, että junat pysyvät aikatauluissaan.
        Ja VT3 on vaarallisen kapea ja pimeä.
        Nyt logistiikka on kehityksen jarruna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksoisraide Tampere.....Parkano......Seinäjoki on tärkein, että junat pysyvät aikatauluissaan.
        Ja VT3 on vaarallisen kapea ja pimeä.
        Nyt logistiikka on kehityksen jarruna.

        Äänekosken MetsäBotnia on liian pienellä tontilla, junapuuta ei voi sinne lisätä.
        Sellutehtaan oikea paikka on aina Rannikolla !
        Kaskisen sellutehtaan nopea purku oli karmea Moka !


    • Anonyymi

      Haapamäellä iso ratapiha, johon mm raidelogistiikka keskus rakentuisi, solmukohta. Eli kannattaisi avata. Henkilöliikenne Pori-Jkl lisääntyisi.

    • Anonyymi

      Rataa kunnostetaan parhaillaan. Parkanon ja Niinisalon osuutta. Ilmeisesti syynä on sota tarvike kuljetusten turvaaminen.

      • Anonyymi

        Joopa, Suomen "war machine" pitää saada notkeasti toimimaan. Pasit, Valtrat ja volkkaripakut pitää saada liikkumaan, jos ei muuta niin raiteilla.


    • Anonyymi

      Vuoden 2020 pohdinnassa oli "kehärata" Porista Haapamäen, Jyväskylän ja Savonlinnan kautta Parikkalaan. Siinä ajateltiin Venäjän kuljetuksia, jotka nyt on haudattu vuosikymmeniksi.

    • Anonyymi

      "Ihanaa" että Suomessa ajatellaan Venäjänkin kuljetuksia.

      • Anonyymi

        Osaatko lukea? Kirjoitin, että AJATELTIIN.


    • Anonyymi

      No mitä muuta te nyt sitten ajattelitte? Niillä ajatuksilla mitä tavalliset pikku yrittäjät ja tyäläiset ajattelee ei suameen saada muuta kuin velkaa.

    • Anonyymi

      Maanpuolustuksellisesti erittäin tärkeä saada auki ja nopeasti.

      • Anonyymi

        Hyvin sanottu.


    • Anonyymi

      Haapamäki on solmukohta, eli logistisesti tärkeä HUB, todella suuri ratapiha jne.

    • Anonyymi

      pori-haapamäki rata loppuu niinisaloon . siinä on mennyt armeijajunia silloin tällöin. Rataa on kunnostettu useampi kuukausi ja rahaa on palanut, sanoisinko muutama euro,. Vieläkö hommaisivat pillejä juniin, tai kouluttavat veturin kuljettajat käyttämään niitä kun monet tasoristeykset on vartioimattomia. ja vaarallisia varsinkin pimeällä .

    • Anonyymi

      Onko pakko mennä kiskoille istuun??? Vastuuta hei kansalaisille. Onko nämä ihmispolot niin saatanan tyhmiä että eivät itse pidä huolta itsestään.

      • Anonyymi

        Kuka istumisesta on puhunu, saat... uuno. tiedätkö sinä lapsi rakas kuinka vaarallisia on vartioimattomat tasoristeykset, puhu sitten vasta kun tiedät asiasta jotain ja ota se pää ensin persiistä pois tai ole hiljaa.


    • Anonyymi

      Maanpuolustuksen näkökulmasta Pori-Haapamäki rata olisi saatava auki mahd.pian ja käyttöön.

    • Anonyymi

      rata purettava ja pienellä levityksellä saadaan suora tie mitä kelpaa ajella.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä, rata purkuun ja rauta uusiokäyttöön. Olis vielä jotain hyötyäkin siitä.


      • Anonyymi

        joo siitä sais kyllä suoran maantien autoille.ja matkanvarrelle pari huoltista ja sähköautoille latauspaikat.kiinas kokeilevat vaihdettavia akkupaketteja sähköautoille .ei tarvi latailla on kun kävis tankkaamassa.saas näkee tuleeko siitä mitää.


    • Anonyymi

      Rautaa tarvitaan rajalla, siksi rata kuntoon samalle paikalle missä oli hinnalla millä hyvänsä.

      • Anonyymi

        80 vuotta sittenkin alettiin lykätä rautaa rajalle, kun päästiin ammuskelemaan isosten selän takaa, mutta raudat jäi sinne ja tultiin uimalla Vuoksen yli. Toivotaan ettei historia toista itseään..


    • Anonyymi

      Amerikan Bill tulee puolustaan suomen korpisoturia Ruotsin Leiffin kanssa. Suomen korpisoturi saa olla kotona vahtimassa mussukkaansa jota maahanmuuttajat kuolaavat.

      • Anonyymi

        Leif on jo täälä, menis vaan Ruotsiin ja pysys sie rahastaa kuntaa ihan liikaa. Kunnan sosiaalipuoli lykkää hyvät tienestit hälle. Ajelee kullanvärisellä farmarijohtotähdellä 🚖 Mersulla.


    • Anonyymi

      Ajeleehan täällä hiasella ja lavaautolla paikalliset uolevit ja toivot jotka rahastaa yhteiskuntaa työllänsä sitte siinä

    • Anonyymi

      Virroilla rata ainakin kulkee paikka paikoin melkein talojen takapihoilla ja mökkiteitä menee radan yli siellä sun täällä. Vanhaa radan reittiä ei voida käyttää joka paikassa enää, sen verran on miljööt muuttuneet -85 vuoden jälkeen

    • Anonyymi

      Naton joe tulee ja tekee rautatien. Suomen uolevi ei tee mitään muuta kuin on tukiaisten varassa.

    • Anonyymi

      Ois kyl oikeus ja kohtuus päästä Parkanossa Poriin baariin ja naisiin junalla, ravintola vaunussa tietty🍻

    • Anonyymi

      Lättähatulla sitä on aikanaan tullut kuljettua.

      • Anonyymi

        Ilmeisesti rata vielä kunnostetaan. Ei henkilöliikenteen takia, mutta sotatarvikkeiden kuljetus tarpeen vuoksi. Mäntyluodon satama tulee olemaan tärkeä Naton tukikohta kohtapuoliin. Sinne tuotua materiaalia sisäsuomeen on tehokkain kuljettaa suuria määriä rautateitse.


    • Anonyymi

      Mum mielestä Suupohojan raralle Seinäjoelta Kaskisihin pitääs saara tuplaraitehet, ja kaikki 166 tasoristeystä pitääs muuttaa eritasoristeykseksi.
      Sitte vois kuskata pölökkyjä Seinäjoelta Kaskisihin yötäpäivää, ja takaasi tulles tuorahan silakoota Seinäjoelle 200km/h nottei ne pääse happanemahan surströmmingiksi.

    • Anonyymi

      Todennäköisesti Pohjoissuomen kaikki rataosuudet päivitetään ennen kuin mitään poikittaisia rautatieyhteyksiä aletaan edes suunnitella mahdollisesti parannettavaksi.

    • Anonyymi

      Mistä te nyt muka tiärätte mikä rata aukaistaan? No onhan ennenkin kaikenlaisia vasemmisto tietäjiä ollut ja kaverin käräyttäjiä.

    • Anonyymi

      Mietiskelin mitä hyötyjä Parkanolle olisi Pori-Parkano radan avaamisesta? En keksinyt mitään. Voisiko joku avata hyötyjä minullekin.

    • Anonyymi

      Pääsis Matti ja Liisa Haapamäjeltä kerran vuores käymähän Poris.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2625
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1054
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      923
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe