Minä nyt ikäni puolesta muistan tuon moniventtiilikoneiden tulemisen hyvin. Täällä pienet pojat haluavat unohtaa totuuden.
Toyota toi moniventtiilitekniikan kaiken kansan saataville perheautoluokkaan kun eurooppalaiset vasta tavailivat sanaa MONIVENTTIILITEKNIIKKA. Lisäksi lyijyttömän bensiinin käytössä ja venttiilimateriaaleissa Toyota oli eurooppaa kymmenisen vuotta edellä aikoinaan. Jo vuonna 1988 Toyota siirtyi kaikissa mottoreissaan moniventtiilitekniikaan. Samassa yhteydessä Corollat saivat katalysaattorit. Volkkarillakin moniventtiilitekniikan tuonti kaikkiin auto- ja hintaluokkiin kyllä kesti kauan.
Mitkä autot ne oli vaikeuksissa kun Teboil aikanaan aloitti lyijyttömän Terran myynnin. Opel kielsi koko bensan käytön, mutta japanilaisiin ja jopa vanhoihin autoihin sitä sai surutta tankata, eikä venttiilit jumiutuneet.
http://www.autotoday.fi/Paivan automainos Luokkansa edistyksellisin - Uusi Toyota Corolla 13i
Toyota on myös edelleenkehittänyt tekniikaansa:
http://fintoys.net/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=321&Itemid=102
Onhan se joku saattanut kehitellä asioita, mutta Toyota on aina tuonut markkinoille uusia toimivia ratkaisuja ja vain sillä on merkitystä.
Toyota toi moniventtiilitekniikan koko kansalle
146
1545
Vastaukset
- TottaOn
Näin se oli. Toyota edusti ensimmäisenä autoissaan edistyksellistä moottoriteknologiaa moniventtiilitekniikan ja muuttuvan venttiilienajoituksen muodossa, mutta silti niiden luotettavuus ja kestävyys olivat erinomaisia.
- edistystä.sekin
Ei myöskään pidä unohtaa Corolla Versoa, se oli viimeinen uusi automalli, jossa oli peltinen bensatankki.
- ÄläValehtele
Älä Valehtele.
- katso.ja.ihmettele
ÄläValehtele kirjoitti:
Älä Valehtele.
Corolla Verso 2004
"Bränsletanken är i plåt"
http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-toyota-corolla-verso-2004 - Museomies
Mitä vikaa on peltisessä bensatankissa. Minulla on museorekisteröity moottoripyörä 60-luvulta ja Mersu 70-luvulta. Molemmissa alkuperäinen teräksinen bensatankki ja molemmat toimivat ongelmitta.
- osattu.mitoitettaa
Museomies kirjoitti:
Mitä vikaa on peltisessä bensatankissa. Minulla on museorekisteröity moottoripyörä 60-luvulta ja Mersu 70-luvulta. Molemmissa alkuperäinen teräksinen bensatankki ja molemmat toimivat ongelmitta.
Eikä tarvitse pelätä, että halkeilevat heti uutena vrt. C-HR takaisinkutsu
- Anonyymi
osattu.mitoitettaa kirjoitti:
Eikä tarvitse pelätä, että halkeilevat heti uutena vrt. C-HR takaisinkutsu
Valmistusvirheitä tulee materiaalista riippumatta.
- Anonyymi
Museomies kirjoitti:
Mitä vikaa on peltisessä bensatankissa. Minulla on museorekisteröity moottoripyörä 60-luvulta ja Mersu 70-luvulta. Molemmissa alkuperäinen teräksinen bensatankki ja molemmat toimivat ongelmitta.
Ei kai voi olla typerämpää vertausta.
- Anonyymi
Museomies kirjoitti:
Mitä vikaa on peltisessä bensatankissa. Minulla on museorekisteröity moottoripyörä 60-luvulta ja Mersu 70-luvulta. Molemmissa alkuperäinen teräksinen bensatankki ja molemmat toimivat ongelmitta.
Onko autoissa ollut enään 1985 jälkeen peltitankkeja tai no täyttöputkiakaan , no Toyotissa on ,jotka puhki muutaman vuoden kuluttua...
- kekkonen.rules
Noinhan se oli. Kiikkustuolissa ovat nämä muistelijat ja paalissa nämä tojotat.
Voisiko enää tämän paremmin pistää pakettiin kuinka tojon kulta-aika oli ja meni.
Nämä dementikot muistavat hyvin milloin Corollasta tuli etuvetoinen, mutta hiljaisempaa tulee kun kysytään mitä pappa söi aamiaiseksi tänään. - Mek_
kyllä se huvitti, vw valmisti vielä 90 luvun lopulla 8 venttiilisiä moottoreita yksipisteruiskulla, tehoja huimat 75hv ja osa varmaan laitumella.
- tojo.edelleen.tuhnu
Vuosimallin 2018 C-HR:n kiihtyvyys 0-100 on 12 sekunnin pintaan joten hevosten määrän täytyy olla juurikin tuota luokkaa.
- Toyota.rules
tojo.edelleen.tuhnu kirjoitti:
Vuosimallin 2018 C-HR:n kiihtyvyys 0-100 on 12 sekunnin pintaan joten hevosten määrän täytyy olla juurikin tuota luokkaa.
Aika liukkaasti trolli venkoili pois asiasta. Toyotan edelläkävijyyttä se ei silti poista minnekään ja paalissa ovat olleet Skodat jo vuosia ennen kuin toyotat. Missään kiikkustuolissa en ole vieläkään vaikka omistin tuolloin moniventtilicarinan. Oli valovuoden edellä jo silloin volkkaria tekniikassa ja kestävyydestä. Mutta olihan se Skoda 120 ls mahtava peli. Pilvin pimein vieläkin liikenteessä. Saksalaista Opel astraa ei kylläkään ostaneet kuin hyväuskoiset hölmöt eikä volkkariakaan muut kuin kansanmurhaaja aatun palvojat.
- muuttuneet.ajat
Ei siinä mitään. Ihan kiva jos vieläkin papalla viisari värähtää kun muistelee 90-lukua ja moniventtiili-tojoa. Se oli tojon kulta-aikaa ja varmaan papankin.
Nyt Tojo on vajonnut tekniikassa takariviin ja kansansuosio samaa rataa. Hybriditekniikkakin on vanhentunut käsiin kun TSI näytti televisiossa kukevansa matka-ajossa selkeästi vähemmällä bensalla.
Kyllä kansa ymmärtää mistäpäin tuulee.
Trafin rekisteröintitilasto 1-8/2018
VW:
VW 10 096
Skoda 8 568
Audi 4 107
Seat 2 021
Porsche 269
Yht. 25.000
Toyota:
Toyota 11 523
Lexus 236
Yht. 12.000 - EtOsaaMuuta
muuttuneet.ajat kirjoitti:
Ei siinä mitään. Ihan kiva jos vieläkin papalla viisari värähtää kun muistelee 90-lukua ja moniventtiili-tojoa. Se oli tojon kulta-aikaa ja varmaan papankin.
Nyt Tojo on vajonnut tekniikassa takariviin ja kansansuosio samaa rataa. Hybriditekniikkakin on vanhentunut käsiin kun TSI näytti televisiossa kukevansa matka-ajossa selkeästi vähemmällä bensalla.
Kyllä kansa ymmärtää mistäpäin tuulee.
Trafin rekisteröintitilasto 1-8/2018
VW:
VW 10 096
Skoda 8 568
Audi 4 107
Seat 2 021
Porsche 269
Yht. 25.000
Toyota:
Toyota 11 523
Lexus 236
Yht. 12.000Tuo eri automerkkien luettelo ei kuulu mitenkään asiaan, mutta avuttomana et muutakaan osaa tämän totuuden edessä.
- vvvsvzv
muuttuneet.ajat kirjoitti:
Ei siinä mitään. Ihan kiva jos vieläkin papalla viisari värähtää kun muistelee 90-lukua ja moniventtiili-tojoa. Se oli tojon kulta-aikaa ja varmaan papankin.
Nyt Tojo on vajonnut tekniikassa takariviin ja kansansuosio samaa rataa. Hybriditekniikkakin on vanhentunut käsiin kun TSI näytti televisiossa kukevansa matka-ajossa selkeästi vähemmällä bensalla.
Kyllä kansa ymmärtää mistäpäin tuulee.
Trafin rekisteröintitilasto 1-8/2018
VW:
VW 10 096
Skoda 8 568
Audi 4 107
Seat 2 021
Porsche 269
Yht. 25.000
Toyota:
Toyota 11 523
Lexus 236
Yht. 12.000Ehkäpä muistelee 80-lukua ailloin japsit toivat laajalla rintamalla moniventtiilikoneet ja monipisteruiskut, 10v siitä volsu sähelsi yksipisteruiskulla
- Anonyymi
Juu, ja moniventtiilikoneita mm. Gti malleissa ja tehoa ja laatua sen verran josta Toyota saattoi vain haaveilla.
- Anonyymi
EtOsaaMuuta kirjoitti:
Tuo eri automerkkien luettelo ei kuulu mitenkään asiaan, mutta avuttomana et muutakaan osaa tämän totuuden edessä.
Saman valmistajan tekniikoistahan on kyse, unohtuiko tuo tuskan keskellä?
- Anonyymi
Ja Volkkarit 75 hv vastasi täysin 100 hv Toyotan poneja.
- Anonyymi
tojo.edelleen.tuhnu kirjoitti:
Vuosimallin 2018 C-HR:n kiihtyvyys 0-100 on 12 sekunnin pintaan joten hevosten määrän täytyy olla juurikin tuota luokkaa.
Minulla on CHR:n kokoinen 2018 BMW 225xe tila-auto, jolla 0-100 menee alle 7 sekunnin. Tehoa siinä on 165kW, ja käytännön keskikulutus noin 5 l/100. Teho ei tule tyhjästä.
- RX8_2004
Toyotat ovat ihan hyviä pelejä, (etenkin vanhemmat sellaiset), mutta olen kyllä hieman eri mieltä moniventtiilitekniikasta. Toyota taisi tuoda markkinoille 4-pyttysiin 12 venttiliset moottorit, mutta kyllä 16 valve twincam koneita oli ollut ihan tavallisissa autoissa jo pidemmän aikaa. Tosin niiiden hieman tehokkaammissa malliversioissa. Toyotatalla on kyllä ollut monia innovatiivisia tekniikoita käytössään, mutta kyllä myös muillakin valmistajilla niitä on ollut ja on edelleen.
- OlihanNiitä
.....muillakin sen jälkeen kun ne olivat 0lleetToyotalla ensimmäisenä ja 10 vuotta.
- ViatonYaris2012Sol
Toyotan alle nelimetrinen pikkuauto, Yaris, on yksi vähävikaisimmista Suomessa myytävistä automalleista. Luotettavuus, käyttövarmuus ja ylläpidon helppous ovatkin kelpo valintakriteerejä, kun auton hankinnan perusteita punnitaan.
Suomen suosituinta pikkuautoa, Toyota Yarista, on päivitetty. Kolmannen sukupolven Yaris esiteltiin ensimmäisen kerran 2011, ja se on vallannut luokassaan peräti 20 prosentin markkinaosuuden.
Joko wikawagen kopioi tämänkin?
Autot
TM-ajettua: Toyota Yaris – Pikkuautojen valtias uudistuu
8.5.2017 7:08 | Muokattu 24.8.2018 8:28
TEKSTI Aimo Niemi
0 jakoa
HYVÄÄ
• näppärä kaupungissa
• uusi moottori
HUONOA
• ohjaus maantiellä
• rengasmelu
Suomen suosituinta pikkuautoa, Toyota Yarista, on päivitetty. Kolmannen sukupolven Yaris esiteltiin ensimmäisen kerran 2011, ja se on vallannut luokassaan peräti 20 prosentin markkinaosuuden. Nyt on alkukeväästä Geneven autonäyttelyssä esitellyn faceliftin koeajon aika.
Tarkkasilmäisimmät saattoivat huomata uudet ulkomuodot jo viime vuoden puolella, kun Toyota esitteli WRC-ralliautonsa Tommi Mäkisen johdolla.
KIINNOSTAVIN UUTUUS on ehdottomasti uusi 1,5-litrainen Dual VVT-iE -moottori, joka korvaa aiemman 1,33-litraisen. Uutta on esimerkiksi sähköisesti säätyvä imuventtiilien ajoitus, jonka säätövara on poikkeuksellisen laaja.
Korkealla 13,5:n puristussuhteella varustettu moottori toimii matalilla rasituksilla taloudellisella Atkinson-työkierrolla, mutta tarvittaessa voimaa haetaan normaalista otto-työkierrosta. Hybridin 1,5-litraiselle tämä moottori ei ole sukua - Eimenestynyt
Tuo Yaris jäi kahdeksan auton vertaiöussa sijalle 8.
- Anonyymi
ViatonYaris2012Sol kirjoitti:
Toyotan alle nelimetrinen pikkuauto, Yaris, on yksi vähävikaisimmista Suomessa myytävistä automalleista. Luotettavuus, käyttövarmuus ja ylläpidon helppous ovatkin kelpo valintakriteerejä, kun auton hankinnan perusteita punnitaan.
Suomen suosituinta pikkuautoa, Toyota Yarista, on päivitetty. Kolmannen sukupolven Yaris esiteltiin ensimmäisen kerran 2011, ja se on vallannut luokassaan peräti 20 prosentin markkinaosuuden.
Joko wikawagen kopioi tämänkin?
Autot
TM-ajettua: Toyota Yaris – Pikkuautojen valtias uudistuu
8.5.2017 7:08 | Muokattu 24.8.2018 8:28
TEKSTI Aimo Niemi
0 jakoa
HYVÄÄ
• näppärä kaupungissa
• uusi moottori
HUONOA
• ohjaus maantiellä
• rengasmelu
Suomen suosituinta pikkuautoa, Toyota Yarista, on päivitetty. Kolmannen sukupolven Yaris esiteltiin ensimmäisen kerran 2011, ja se on vallannut luokassaan peräti 20 prosentin markkinaosuuden. Nyt on alkukeväästä Geneven autonäyttelyssä esitellyn faceliftin koeajon aika.
Tarkkasilmäisimmät saattoivat huomata uudet ulkomuodot jo viime vuoden puolella, kun Toyota esitteli WRC-ralliautonsa Tommi Mäkisen johdolla.
KIINNOSTAVIN UUTUUS on ehdottomasti uusi 1,5-litrainen Dual VVT-iE -moottori, joka korvaa aiemman 1,33-litraisen. Uutta on esimerkiksi sähköisesti säätyvä imuventtiilien ajoitus, jonka säätövara on poikkeuksellisen laaja.
Korkealla 13,5:n puristussuhteella varustettu moottori toimii matalilla rasituksilla taloudellisella Atkinson-työkierrolla, mutta tarvittaessa voimaa haetaan normaalista otto-työkierrosta. Hybridin 1,5-litraiselle tämä moottori ei ole sukuaTuon ajan Yaris oli pahimpia ruostumaan. Jopa alle 3 vuotias ja 22tkm ajettu Yaris oli puhujastaan pahasti ruosteessa ja jarrukilpiä puhkiruotuneita.
- niin.väärin.taas
"Toyota toi moniventtiilitekniikan kaiken kansan saataville perheautoluokkaan kun eurooppalaiset vasta tavailivat sanaa MONIVENTTIILITEKNIIKKA."
Sinun näkökulmastasi asia saattaa näyttä tuolta. Tuossa on reunaehtoja. "Tavallinen kansa", "perheautoluokka". Kuitenkin eurooppalainen Jensen oli tuossa vaiheessa tehnyt moniventtiilikoneita sarjatuotantona jo yli 10 vuotta.
Näin insinöörin silmin katsottuna asia menee niin että muut olivat kehittäneet moniventtiilitekniikan jo vuosikymmeniä sitten ja Tojo sovelsi muiden toteuttamaa tekniikkaa halvemman hintaluokan autoissa. Ihan kiva juttu mutta ei mitään tojon keksimää. Ja pitää myös muistaa että Tojon ekat moniventtiilikannet olivat Yamahan suunnittelemia, ei Tojon. Yamahalla oli kokemusta asiasta moottoripyörien kautta joten Tojo osti puuttuvan osaamisen sieltä.- ÄläValehtele
Älä valehtele. Ja missä sellaisella Jensen-merkkisellä autolla ajettiin.
- Autoilijanarkea
Justjoo, ja niitä jensseneitä myytiin kuin siimaa. En edes ole ainuttakaan nähnyt suomessa enkä ulkomailla . Toyota sensijaan on yleinen kaikilla mantereilla useimmilla jopa yleisin. Tuskin osti yamahalta mitään moottoripyörätekniikkaa. Päätoimisena trollilla kaivannet jostain linkin väitteellesi. Toki Yamahan, japanilaisen monialayrityksen tuotteet ovat maailman arvostetuimpia toyotan ohella vaikka ei autoja vamistakkaan. Volkkarit sensijaan maailman arvostelluimpia lukuisien vikojen ja huijaamiseen johdosta. Tekniikka on heikkoa mutta herkästi vikaantuvaa johon myönnetään vain lyhyt kahden vuoden takuu.
- Trollinoksennus
Näitä jensen healey malleja valmistettiin Britanniassa vuosina 72-76 vain joitakin tuhansia kappaleita eikä mitään kymmeniä vuosia niinkuin trolli valehtelee. Eli todellinen nyrkkipajatuote Triumphin laatikolla ja vaukshallin perällä. Yhtä vakuuttava kuin saksalainen. Nusuwankelmoottori. Trollin uskottavuus lievästi ilmaistuna on kuin VW päästöilmoitus jossa totuus oli vain 40 kertaa suurempi kuin valmistajan ilmoittama. Ennätys sekin lajissaan ja törkeydessään.
- Eri_kategoria
Autoilijanarkea kirjoitti:
Justjoo, ja niitä jensseneitä myytiin kuin siimaa. En edes ole ainuttakaan nähnyt suomessa enkä ulkomailla . Toyota sensijaan on yleinen kaikilla mantereilla useimmilla jopa yleisin. Tuskin osti yamahalta mitään moottoripyörätekniikkaa. Päätoimisena trollilla kaivannet jostain linkin väitteellesi. Toki Yamahan, japanilaisen monialayrityksen tuotteet ovat maailman arvostetuimpia toyotan ohella vaikka ei autoja vamistakkaan. Volkkarit sensijaan maailman arvostelluimpia lukuisien vikojen ja huijaamiseen johdosta. Tekniikka on heikkoa mutta herkästi vikaantuvaa johon myönnetään vain lyhyt kahden vuoden takuu.
Kyllä Jenseniä näki ainakin 70-luvun alussa Lontoossa päivittäin. Yhtä yleisiä, kuin Rollsit tai Bentleyt. Tosin ne kulkivat 6-7 litraisen V8:n liikuttamina. Komea ja erottuva auto, jota en lähtisi Toyotaan vertaamaan millään tavalla.
- vavdv
Jo vuonna 1912 Peugeot valmisti 16 venttiilisen nelisylinterisen moottori, mitäs Toyota teki silloin?
https://en.wikipedia.org/wiki/Multi-valve#Cars_and_trucks
Ai niin Toyota väsäsi kangaspuita.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Toyota#Historia - faktankertoja
"Tuskin osti yamahalta mitään moottoripyörätekniikkaa. Päätoimisena trollilla kaivannet jostain linkin väitteellesi."
Toki. Tämä trolli vain korjailee faktalla täysin tekniikasta pihalla olevia tojohönöjä. Aika ihmeellistä jos pidät trollauksena sitä että kerron faktoja Toyotan historiasta. Onko sulla joku kammo todellisuutta kohtaan?
Mun mielestä sun pitäisi olla kiitollinen että kaivelen sulle näitä palasia Toyotan historiasta. Lue, niin voit jopa oppia oikeaa asiaa mielikuvien sijaan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_A_engine#4A-GE_.2816-valve.29
4A-GE with T-VIS
The most powerful of the 16-valve 4A-GE engines, commonly known as the "red top" (due to the red writing), which produces 128 PS (94 kW; 126 hp) at 6,600 rpm.
The cylinder head was developed by Yamaha Motor Corporation and was built at Toyota's Shimoyama plant alongside the 4A and 2A engines
Toivottavasti ei tarvise palata enää tähän asiaan. Tämä on kuitenkin käyty läpi jo sata kertaa.- Yhdessäparempi
Onneksi on osannut valita oikean yhteistyökumppanin. Kansat kiittää. MitäänJensseneitä ei kukaan kaipaa. Milloin VW fuusioituu Renaultiin niinkuin Opelikin ? Olisi isompi valmistaja ja luotettavampi. Öljynsyöntikin saataisi loppua.
- Anonyymi
Yamaha on tunnettu moottorin valmistaja joka tekee moottoreita autoihin ihan V8 koneisiin asti. Löytyi mm. Fordilta ja Volvolta jne…
- faktankertoja
"Näitä jensen healey malleja valmistettiin Britanniassa vuosina 72-76 vain joitakin tuhansia kappaleita eikä mitään kymmeniä vuosia niinkuin trolli valehtelee."
En ole missään kohtaa sanonut että Jenseneitä oli valmistettu kymmeniä vuosia. täysin sun omaa harhaisuutta.
Sanoin vain että Jensen lasketaan ensimmäiseksi "Mass production" autoksi jossa oli moniventtiilikansi. Jo 10 vuotta ennen Toyotaa.
Muut olivat keksineet moniventtiilitekniikan ja tehneet niitä massatuotantona ennen Toyotaa. Tämä lienee selvä asia. Sitä ei muuta mitenkään se että Jensen ei autona menestynyt.- Toyotaylivoimaa
No,mitäs iloa oli koko Jensenistä ja sen innovaatioista kun ei kelvannut kansalle. Toyota sensijaan niitti kunniaa ja mainetta ansaitusti.
- faktankertoja
Toyotaylivoimaa kirjoitti:
No,mitäs iloa oli koko Jensenistä ja sen innovaatioista kun ei kelvannut kansalle. Toyota sensijaan niitti kunniaa ja mainetta ansaitusti.
Jensenistä oli iloa tai ei. Aivan sama.
Kyse oli siitä että väitteet siitä että Toyota toi moniventtiili-tekniikan kansalle on täyttä bullshittiä. Tojo ei ole tuota tekniikkaa keksinyt ja ensimmäisen moniventtiilikannen Tojolle suunnitteli Yamaha.
Siinä kiteytyy Tojon tekninen osaaminen 80-luvulla. - VALTIASJotamuutKopioi
Autot
TM-ajettua: Toyota Yaris – Pikkuautojen valtias uudistuu
8.5.2017 7:08 | Muokattu 24.8.2018
Suomen suosituinta pikkuautoa, Toyota Yarista, on päivitetty. Kolmannen sukupolven Yaris esiteltiin ensimmäisen kerran 2011, ja se on vallannut luokassaan peräti 20 prosentin markkinaosuuden.
KIINNOSTAVIN UUTUUS on ehdottomasti uusi 1,5-litrainen Dual VVT-iE -moottori, joka korvaa aiemman 1,33-litraisen. Uutta on esimerkiksi sähköisesti säätyvä imuventtiilien ajoitus, jonka säätövara on poikkeuksellisen laaja.
Korkealla 13,5:n puristussuhteella varustettu moottori toimii matalilla rasituksilla taloudellisella Atkinson-työkierrolla, mutta tarvittaessa voimaa haetaan normaalista otto-työkierrosta. Hybridin 1,5-litraiselle tämä moottori ei ole sukua
- Toyota.rules
Juurikin näin. Toyota teki moniventtiilitekniikastaan massatuota non kun muilla oli vaan joitain harjoitelmia
- humoria-pukkaa
Aika syvältä pitää kaivella tojon kunnian päivät. Sun mielestä tojon mahtavuutta on se kun Tojo 80-luvulla kopio kansanautoonsa tekniikkaa joka oli ollut muilla valmistajilla tuotannossa jo vuosia.
Kuvastaa kyllä hyvin sitä millä tasolla Tojotistien tavoitetaso on.
- ei.mitään.uutta
"Toyota on aina tuonut markkinoille uusia toimivia ratkaisuja"
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/toyotan-ensimalli-oli-royhkea-kopio-arvaatko-mita-japanilaiset-matkivat-matkalla-maailmanmaineeseen-6301830 - Rehellisesti.toyota
Arvon säilymisellä,laadulla,luotettavuudella ja maailmanlaajuisella suosiolla mitattuna taitanee tavoitteet olla aika kohollaan kun vikavaagen yritti huijaamalla. Mediat ovat onnistumisesta informoineet.
- Osaamatoman.pakko
"Onneksi on osannut valita oikean yhteistyökumppanin"
Ei yhteistyökumppani vaan Toyota osti Yamahalta tekniikkaa jota se itse osannut tehdä.- Rehellisesti.toyota
Ei siinä linkissä puhuttu ostamisesta mitään, mutta yhteistyössäkin yleensä raha omistajaa vaihtaa ja kumpikin hyötyy ja asiakas eniten. Jos VW olisi ymmärtänyt ostaa luotettavaa tekniikkaa osaavilta kumppaneilta niin voisi sijoitus laatu ja luotettavuustutkimuksissa olla parempi kuin toiseksi viimeinen eikä olisi tarvinnut niin röyhkeästi huijata. Asiakkaidenkaan ei tarvitsisi niin paljon hävetä ja maksaa kusetuksesta
- Näitä.on1.5miljoonaa
Rehellisesti.toyota kirjoitti:
Ei siinä linkissä puhuttu ostamisesta mitään, mutta yhteistyössäkin yleensä raha omistajaa vaihtaa ja kumpikin hyötyy ja asiakas eniten. Jos VW olisi ymmärtänyt ostaa luotettavaa tekniikkaa osaavilta kumppaneilta niin voisi sijoitus laatu ja luotettavuustutkimuksissa olla parempi kuin toiseksi viimeinen eikä olisi tarvinnut niin röyhkeästi huijata. Asiakkaidenkaan ei tarvitsisi niin paljon hävetä ja maksaa kusetuksesta
https://youtu.be/gxK3vFNyYxQ
Tässä esimerkki Toyotan osaamisesta alihankinnasta.
- Seppukubanzai
Jensenit oli aivan marginaalisia autoja, samoin Triump Dolomite Sprint, sama kun olisi autotallissa rakentanut auton rakennussarjasta. Eli niiden koneet eivät olleet massatuotantoa toisin kuin Toyotan 16-venttiilinen eli kunnia Toyotalle, banzai!
- Tojo.kopsaa
Mitä kunniaa on tehdä massatuotantona toisten kehittämää tekniikkaa? Eikö se ole halpaa kopioimista. En kunnioita tuollaista kopioimista kovin korkealle vaikka sillä olisi tehty paljonkin rahaa.
- SeppukuBanzai
Nämä rakennussarjamerkkien muutama tuhat kilpa-autoihin käsintehtyä konetta eivät vie Toyotalta kunniaa markkinoiden ensimmäisenä moniventtiilikoneen sarjavalmistajana.
- asdgasdg
mitä iloa niistä venttiileistä oli?? ei mitään , toitsun koneet oli tehottomia ritsoja verrattuna parhaisiin. toyotalle tuli muuttuva venttiilien ajoituskin vuosia perässä ensimmäisiä eurooppalaisia
- SiinäTietoa
Moniventtiilitekniikka nosti moottorien tehoa valtavasti.
Jensenillä ei ole mitään tekemistä Toyotan moniventtiilitekniikan kanssa, sillä Toyota ei maksa killinkiäkään patenttimaksuja.
- VainParasOnkyllinHyvä
Toyota Ylivoima jatkuu vuosikymmenestä toiseen!
Vertailun selkeä voittaja ja testin vähäpäästöisin auto oli Toyota Yaris Hybrid, jonka kaupunkikulutus oli lehden vertailutestissä vain 3,6 l/100 km. Toyota oli vertailussa ylivoimainen, sillä toiseksi sijoittuneen auton kaupunkikulutus oli 4,9 l.
Auto Bild kehui myös Toyotan teknisiä ratkaisuja: "Hybridijärjestelmä toimii kitkattomasti ja siinä tuntuu selvästi merkin vuosien mittainen kokemus hybriditekniikasta… Auto lähtee liikkeelle hiljaa suristen. Toyotaa ajaessa ilmenee tyypillinen hybridi-ilmiö. Ajotapa muuttuu miellyttäväksi ja ennakoivaksi… Yaris on erityisesti kaupungissa edukseen, sillä ajaa leppoisasti ja erittäin taloudellisesti."
Kaikkien osa-alueiden tulokset näkyvät oheisesta taulukosta. Yksityiskohtainen testiraportti kannattaa lukea painetusta Auto Bild Suomi -lehdestä 21/2012.
Yaris Hybridin päästöt ja kulutus ovat luokkansa alhaisimmat.
Auto Bild Suomi 21/2012 Ekoautojen kulutusvertailun tulokset
Testikulutus Säästökulutus Kaupunkikulutus Eroa kaupunkikulutuksessa Yaris Hybridiin
1. Toyota Yaris Hybrid (täyshybridi) 4,6 3,9 3,6
2. Skoda Fabia 1,2 TDI Green (3-syl. diesel) 4,4 4,1 4,9 36 %
3. Huyndai i20 1,1CRDi (3-syl. diesel) 4,5 3,9 5,5 53 %
4. Honda Jazz Hybrid (kevythybridi) 5,7 4,3 4,6 28 %
5. VW Polo 1,4 TSI Blue GT (4-syl. bensiini) 5,7 4,7 5,9 64 %
6. Peugeot 208 82 VTi (3-syl. bensiini) 5,5 4,5 6,4 78 %
Testikulutus: 153 kilometrin kierros, joka kulkee kolmanneksen sekä kaupungissa, maantiellä että moottoritiellä.
Säästökulutus: reitti ajettuna taloudellisesti; painetaan kaasua kevyesti, vaihdetaan aikaisin suuremmalle ja annetaan rullata.
Kaupunkikulutus: hermoja kuluttava 100 kilometrin kierros päivällä suurkaupungissa.- TuhnuaAlavääntöä
Mitä veikkaat noista polosta ja variksesta, kumpi liikkuu ketterämmin kun painaa kaasua? Toyota on aina tehnyt ja tulee aina tekemään ainoastaan tuhnuja kun vertaa EU/USA-autoihin
- ipfypifpifp8yffv
Se oli sitä Toyotan kulta-aikaa kun laatu oli huipussaan!. 80 ja vielä 90 luvullakin silloin kun valmistus oli Japanissa, tuli nämä legendaariset moottorit ja tietenkin myös vanhemmat oli taattua tavaraa. Se oli sitä aikaa kun normaali Toyotan perhemalli löi suorituskyvyssä GTi golfinkin.
- Ei.pärjää.japanialainen
Tällä vuosituhannella on ollut vähän hiljaisempaa. Tojot tehdään Turkissa. TM:n kahdeksan auton vertailussa Yaris jäi sijalle kahdeksan. Neljän hybridin vertailussa Tojo sai sijat 3 ja 4.
Television kulutusvertailussa hybridi vei enemmän bensaa kuin TSI.
Maailmanlaajuisesti Toyota on pudonnut sijalle kolme VW:n ja Rellun taakse. - PestosenMuntti
Nuo 80/90-luvun 16-venttiiliset Tojot oli huimia pelejä, niin kovia, että tehotkin piti ilmoittaa pienemmiksi kuin oikeasti oli. Olikohan joku veron määräytymisen tai vakuutusmaksut jossakin maassa tehoihin perustuva, niin siksi. Siksi ne kulki niin reippaasti virallisiin tehoihin nähden.
Muistelen, että 1. 6 16 valve Corolla antoi tehoa 122 hevosta penkissä, vaikka virallisesti oli 105 siinä ruiskumallissa. Carina II 2.0 16 valve Glin tehot taas virallisesti 128, mutta mitattiin 145 hevosta. Ja ne isot Camryt oli sitten 90-luvun alussa ihan oma juttunsa, 2.2-litran nelikossa piti olla joku 136 hevosta, mutta kuulin mitatun reilut 160!
Että ei sitten ihme, että Corolla kepitti tunnun GTI-Golfin. Ja kyllähän Toyota on aina ilmoittanut vähintään ne oikeat tehot eikä ollut ilmaa hevosissa niin kuin monissa eurooppalaisissa. - reality.check
Vuosi 2017 ja TM mittasi C-HR:n kiihtyvän 11,7 sek 0-100kmh. Siinä teille todellinen tilanne tänään.
- höpöhöpötero
PestosenMuntti kirjoitti:
Nuo 80/90-luvun 16-venttiiliset Tojot oli huimia pelejä, niin kovia, että tehotkin piti ilmoittaa pienemmiksi kuin oikeasti oli. Olikohan joku veron määräytymisen tai vakuutusmaksut jossakin maassa tehoihin perustuva, niin siksi. Siksi ne kulki niin reippaasti virallisiin tehoihin nähden.
Muistelen, että 1. 6 16 valve Corolla antoi tehoa 122 hevosta penkissä, vaikka virallisesti oli 105 siinä ruiskumallissa. Carina II 2.0 16 valve Glin tehot taas virallisesti 128, mutta mitattiin 145 hevosta. Ja ne isot Camryt oli sitten 90-luvun alussa ihan oma juttunsa, 2.2-litran nelikossa piti olla joku 136 hevosta, mutta kuulin mitatun reilut 160!
Että ei sitten ihme, että Corolla kepitti tunnun GTI-Golfin. Ja kyllähän Toyota on aina ilmoittanut vähintään ne oikeat tehot eikä ollut ilmaa hevosissa niin kuin monissa eurooppalaisissa.Kyllä on täyttä bullshittiä Toyotan vaparien ilmoitettua suuremmat tehot. Puoluettomista mittauksista löytyy esimerkkejä noista linkeistä. Sanottakoon vielä, että noitten mittausten takana oleva taho on sellainen, että autotehtaatkin käyttävät sitä.
http://rototest-research.eu/popup/performancegraphs.php?ChartsID=363
http://rototest-research.eu/popup/performancegraphs.php?ChartsID=398
http://rototest-research.eu/popup/performancegraphs.php?ChartsID=713
http://rototest-research.eu/popup/performancegraphs.php?ChartsID=332
http://rototest-research.eu/popup/performancegraphs.php?ChartsID=396
Vertailun vuoksi esimerkkejä valmistajalta joka ei liioittele ilmoittamiaan tehoja:
http://rototest-research.eu/popup/performancegraphs.php?ChartsID=627
http://rototest-research.eu/popup/performancegraphs.php?ChartsID=739
http://rototest-research.eu/popup/performancegraphs.php?ChartsID=925
http://rototest-research.eu/popup/performancegraphs.php?ChartsID=268
http://rototest-research.eu/popup/performancegraphs.php?ChartsID=625
- oikeita.numeroita
"Että ei sitten ihme, että Corolla kepitti tunnun GTI-Golfin."
kaikenmaailman harhoissa taas Corollapapat elävät. Onneksi nykyään kaikki tieto on saatavissa netissä niin voi korjata hataran mielen luomia harhakuvia.
TM:n arkistosta kaivettuja mittaustuloksia vuodelta -85.
Että tämmöisiä vauhti-ihmeitä tojot olivat tuolloin(kin)
0-100 kmh
TM 5/85 Golf GTI 10,2sek
Tm3/85 Corolla 15,3 sek- HarhaaJaValetta
Sinulla itselläsi on hatara ja pääasiassa valheellinen mieli kun vasta totuuksia ei yleensä Topyotalle löydy.
- painettu.sana
HarhaaJaValetta kirjoitti:
Sinulla itselläsi on hatara ja pääasiassa valheellinen mieli kun vasta totuuksia ei yleensä Topyotalle löydy.
Lähde on tuossa mainittu. Tarkasta TM:n arkistosta.
Ei taida oikein totuus maistua kun vuosikaudet on päässä pyörineet omat harhaiset muistikuvat. - Perämettäst
Kyllä 16v Corolla 1.6 kepitti Golfin ainakin 90-luvun alussa. Vokkelo käytti sitkeästi vanhaa tekniikkaa, ei niistä tehoa irronnut eikä kiertänyt herkästi, ne oli vähän traktorin koneita ne.
Ja monipisteruisku 16-venttilikoneessa oli sellainen juttu, että euromerkeillä niitä oli vain kalliissa sporttimalleissa ja vasta 90- luvun puolivälissä. Toyotalla oli jo 10 vuotta aikaisemmin ihan perusmallissa .
Ja itse muistan kanssa kuulleeni kanssa, että Toyota ilmoitti tehot jotakin 15% alhaisemmaksi kuin oli oikeasti. - faktankertoja
Perämettäst kirjoitti:
Kyllä 16v Corolla 1.6 kepitti Golfin ainakin 90-luvun alussa. Vokkelo käytti sitkeästi vanhaa tekniikkaa, ei niistä tehoa irronnut eikä kiertänyt herkästi, ne oli vähän traktorin koneita ne.
Ja monipisteruisku 16-venttilikoneessa oli sellainen juttu, että euromerkeillä niitä oli vain kalliissa sporttimalleissa ja vasta 90- luvun puolivälissä. Toyotalla oli jo 10 vuotta aikaisemmin ihan perusmallissa .
Ja itse muistan kanssa kuulleeni kanssa, että Toyota ilmoitti tehot jotakin 15% alhaisemmaksi kuin oli oikeasti.Tarkastin asian vuoden 1991 TM autotietotaulukosta. Nopein 0-100kmh Corolla 8,5 sek.
Nopein Golf 8,2. Corollalle ilmoitettu 125hv, Golf 160hv.
Eli taitaa taas tässäkin aika kullata muistot ja tuolla GTi Corollalla on silloin kyykytetty jotain perusdieseliä. Onko muuten niin että nykyään ei ole saatavilla mitään noin ripeää Aurista, Corollaa tai Avensista? Tojo on mennyt aika pahasti takapakkia. - faktoja_unohtamatta
Perämettäst kirjoitti:
Kyllä 16v Corolla 1.6 kepitti Golfin ainakin 90-luvun alussa. Vokkelo käytti sitkeästi vanhaa tekniikkaa, ei niistä tehoa irronnut eikä kiertänyt herkästi, ne oli vähän traktorin koneita ne.
Ja monipisteruisku 16-venttilikoneessa oli sellainen juttu, että euromerkeillä niitä oli vain kalliissa sporttimalleissa ja vasta 90- luvun puolivälissä. Toyotalla oli jo 10 vuotta aikaisemmin ihan perusmallissa .
Ja itse muistan kanssa kuulleeni kanssa, että Toyota ilmoitti tehot jotakin 15% alhaisemmaksi kuin oli oikeasti.Höpöhöpö!
Jos sinun kokemuspiirissäsi 16-venttiilisiä ei ollut 80-luvulla muilla kuin Toyotalla, ei se tarkoita ettei niitä olisi ollut olemassa. Linkissä on sivu TM:n 16-venttiilisten vertailusta vuodelta 1988 ja siinä on puolet autoista Euroopasta. Jopa Golfin porrasperäversio Jetta oli saatavana samalla moottorilla kuin Golf GTI 16V. Mallin nimi oli Jetta GTX.
Toyotaa ei edes huolittu tuohon vertailuun.
https://tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/asteikko_issues/issue618/page409541/b5d601b1f1168d65cd22335e88dda249.jpg
Golf GTI 16V tuli Suomen markkinoille 1986, Saksassa jo edellisenä vuonna. - jatkoa
faktoja_unohtamatta kirjoitti:
Höpöhöpö!
Jos sinun kokemuspiirissäsi 16-venttiilisiä ei ollut 80-luvulla muilla kuin Toyotalla, ei se tarkoita ettei niitä olisi ollut olemassa. Linkissä on sivu TM:n 16-venttiilisten vertailusta vuodelta 1988 ja siinä on puolet autoista Euroopasta. Jopa Golfin porrasperäversio Jetta oli saatavana samalla moottorilla kuin Golf GTI 16V. Mallin nimi oli Jetta GTX.
Toyotaa ei edes huolittu tuohon vertailuun.
https://tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/asteikko_issues/issue618/page409541/b5d601b1f1168d65cd22335e88dda249.jpg
Golf GTI 16V tuli Suomen markkinoille 1986, Saksassa jo edellisenä vuonna.Corollaan 16-venttiilinen 1,6-litrainen moottori tuli 1987. Muistan sen siitä kun TM otti sellaisen käyttötestiin tuoreeltaan ja julkaisi jutun seuraavan vuoden loppupuolella, numerossa TM15/1987.
Pitihän sitä silloin käydä koeajamassa, mutta kauppoja ei syntynyt, koska auto ei vakuuttanut millään ominaisuudellaan verrattuna silloin omistuksessani olleeseen Volkswagen Jetta 1,8 CL vm. 1884:ään. Se Jetta näki kilometrejä yli 470000 ennen romuttumistaan kolarissa v. 2002. - ÄläValehtele
jatkoa kirjoitti:
Corollaan 16-venttiilinen 1,6-litrainen moottori tuli 1987. Muistan sen siitä kun TM otti sellaisen käyttötestiin tuoreeltaan ja julkaisi jutun seuraavan vuoden loppupuolella, numerossa TM15/1987.
Pitihän sitä silloin käydä koeajamassa, mutta kauppoja ei syntynyt, koska auto ei vakuuttanut millään ominaisuudellaan verrattuna silloin omistuksessani olleeseen Volkswagen Jetta 1,8 CL vm. 1884:ään. Se Jetta näki kilometrejä yli 470000 ennen romuttumistaan kolarissa v. 2002.On sinä meillä valehtelija.
- soso
ÄläValehtele kirjoitti:
On sinä meillä valehtelija.
Toyotan poikittaismoottoristen 1,6-litraisten neliventtiilikannet tulivat Suomeen 1985, alkuun Toyota MR2:een ja myöhemmin Corolla FX GT:hen. Samana vuonna tuli myyntiin VW Golf GTI 16V. Tuossa ne on esitelty uutuuksina samalla sivulla: https://tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/asteikko_issues/issue672/page579618/cac907c2fa9c75b3c248a33ae15c7caf.jpg
Toyotan kansanmalleihin neliventtiilimoottorit tulivat myöhemmin.
Vaikka asia ei istuisi sinun maailmankuvaasi, toivon kuitenkin pientä pidättyväisyyttä muitten valehtelijaksi haukkumiseen julkisella keskustelupalstalla! - crossmec
Ja mitä sitten milloin turbot tulivat ja kenelle, entä milloin neliveto oli saatavilla tai nykyaikainen automaatti , ei ainakaan toyotaan vieläkään.
Mitä väliä ?
Ja minusta muillakin merkeillä tehontarpeen lisääntyessä ennen turboja yleistyi 16 venttiliset koneet kuten ooppelillakin, ei niinkään toyotissa, pappaautoissa.
Tuosta neliventtiili tekniikasta vielä että oliko silloin 1600 cm3 gt corolla takavetoinen kevyt ta 16 venttiilinen josta luvattiin myös kovia tehoja ihan vakiona menestyi ns. N-rallisarjassa 1990- luvulla eikö?
Tehoja mittän ollut, kytkimellä ammuttiin sladiin, saattoi kilpakumppani legendaaarinen golg gti olla kuitenkin vieläkin paree, muistanko väärin ?
- Ei.edes.melkein
"eivät vie Toyotalta kunniaa markkinoiden ensimmäisenä moniventtiilikoneen sarjavalmistajana."
Nissanillakin oli moniventtiilikone ennen toyotaa. - Aika.moni.teki.ennen
Ennen Toytaa moniventtiilkone löytyi ainakin seuraavien automerkkien autoista:
Fiat
Porsche
BMW
MB
Ferrari
Nissan
Chevrolet
Lotus - ToyotaSenTeki
Toyota oli ensimmäinen joka alkoi tuottaa moniventtiilimoottoreita sarjavalmisteisissa autoissa. Otsikossa lukee: Toyota toi moniventtiilitekniikan koko kansalle .
Saahan niitä aina kokeilla, mutta se on guru joka tuo ne aidosti markkinoille. Sen teki Toyota.- vain.kopioija
Eihän siinä ole paljoa rehvasteltavaa jos tekee halpiskopion toisten keksimästä tekniikasta. Varsinkin kun Tojon kannen suunnitteli Yamaha kun Tojon oma osaaminen ei riittänyt.
- ÄläValehtele
vain.kopioija kirjoitti:
Eihän siinä ole paljoa rehvasteltavaa jos tekee halpiskopion toisten keksimästä tekniikasta. Varsinkin kun Tojon kannen suunnitteli Yamaha kun Tojon oma osaaminen ei riittänyt.
Miksi sinä valehtelet??
- faktankertoja
Ei mitään valehtelua. Yllä on lista niistä automerkeistä jotka tekivät moniventtiiliautoja ennen Tojoa. Totta on myös se että Yamaha suunnitteli ekan Toyotan moniventtiilikannen. Nämä asiat on jo käyty moneen kertaan läpi tässä ketjussa linkkeineen.
- åty8å
Toyota on keksinyt kaikki keksimisen arvoiset yeksinnöt kaikilla aloilla ja tuonut ne kaiken kansan luokse nautittaviksi.
- Toyotan
Toyota toi massamarkkinoille ensimmäisenä suorituskykuiset 1,6 litran 16V moottorinsa Corolla coupe / Truneo (1983) ja MR2 (1984) ja Corolla 4-venttiiliiä/moottori vuonna 1987. Toyota standardisoi usean venttiilin moottorit lähes vuosikymmenen aikaisemmin kuin länsimaiset autonvalmistajat!
- adfafaf
hohojota toi ensimäisenä riisikipot massamarkkinoille
- multivalve
Muistan minäkin miten 80-luvun lopulla monissa japanilaisissa perheautoissa oli 16-venttiiliset moottorit, ja silti ne eivät pärjänneet suorituskyvyssä ja kulutuksessa parhaille eurooppalaisille 8-venttiilisille. Mutta näyttihän se 16V -merkki hienolta takakontin kannessa. Sitten joitakin vuosia myöhemmin, mutta ennen turboaikaa, edustusautovertailussa amerikkalaiset (taisi vielä olla työntötangoin ohjatuilla) 2-venttiilikansilla olevat varustetut autot voittivat kulutuksessa ja suorituskyvyssä moniventtiilitekniikalla varustetut eurooppalaiset ja japanilaiset autot. Amerikkalaisautoissa oli enemmän iskutilavuutta, mutta se oli käytetty viisaasti.
Hyvin toteutettu vanhanaikainen tekniikka voittaa usein ymmärtämättämästi toteutetun uudemman tekniikan.- faktoja_unohtamatta
"Muistan minäkin miten 80-luvun lopulla monissa japanilaisissa perheautoissa oli 16-venttiiliset moottorit, ja silti ne eivät pärjänneet suorituskyvyssä ja kulutuksessa parhaille eurooppalaisille 8-venttiilisille."
Hyvin on muistissa täälläkin. Ja osaksi sen vuoksi 80-luvun lopun japsit olivat joka kerta pettymys kun niitä tuli auton vaihto mielessä koeajettua. Eikä 90-luku tuonut fiiliksiin muutosta. Niinpä 84-vuoden Jetta näkikin kilometrejä aina vuoteen 2002 ja 470000km:in saakka, loppuvuosina perheen kakkosautona.
Ihan mustaa valkealla hyvä esimerkki tuosta asetelmasta on vuodelta 1987 TM:n "Porvarillinen linja"-vertailu, jossa 10 autoa vertailtiin keskenään. Mukana oli tasan yksi 16-venttiilinen, 2-litrainen Honda Accord. Se oli kuitenkin täydellinen altavastaaja vanhempaa tekniikkaa edustavalle Opel Asconalle niin suorituskyvyssä kuin kulutuksessakin. Myös 2-litrainen Ford Sierra oli Accordia etevämpi niin suorituskyvyssä kuin kulutuksessa, mutta ei niin ylivoimaisesti kuin Ascona. Vertailuvoitto meni kuitenkin tasapisteillä Toyota Camrylle ja Volkswagen Jetta GT:lle kun muut asiat kuin suorituskyky ja kulutus ratkaisivat kokonaisuuden. Volkswagenin 8-venttiilisen 1,8-litraisen moottorin sitkeys oli täysin omaa luokkaansa. Se kiihtyi suurimmalla vaihteella rivakammin kuin useimmat muut toiseksi suurimmalla, kulutuksen pysyessä kuitenkin kohtuullisena. Camry edusti sitkeysmielessä toista äärilaitaa.
https://tekniikanmaailma.fi/wp-content/uploads/asteikko_issues/issue648/page411388/fd8595a2199ccb5ce0fdf3a7aaaf800d.jpg
- ei.kukaan.muu
"Toyota oli ensimmäinen joka alkoi tuottaa moniventtiilimoottoreita sarjavalmisteisissa autoissa. Otsikossa lukee: Toyota toi moniventtiilitekniikan koko kansalle ."
Tämä väite ei pidä paikkaansa. Eurooppalaiset tekivät moniventtiilikoneita jo kymmenen vuotta ennen Toytaa. Missään lähteessä ei pidetä Toyotaa ensimmäisenä moniventtiilikoneidan sarjavalmistajana.
http://www.autozine.org/technical_school/engine/Multivalve.html
Jos jossain sellainen lähde on niin linkkiä peliin. Täällä on ollut paljon todistettua faktaa siitä kuinka moni muu on tehnyt moniventtiilikansia ennen tojoa.
Tojotisteilla ei ole muuta kuin sokea usko ja inttäminen. Kukaan muu ei ole missään muualla nimennyt Toyotaa ensimmäiseksi. Vain nämä palstan hörhöt. - yiyiri
toyotav parsa je a iana KE yllä
- vbnbvnvn
Honda kyllä toi ensin 16 venttiiliset kun Toyotalla vielä 12 venttiiliset jotain vuonna 1988.
- ToyotajaHonda
Leike:
"However, it was the Japanese who came first to put multi-valve technology on mass production cars that everybody can afford. Honda Civic adopted 3-valve engines as standard in 1983 and 4-valve engines in 1987. Toyota mass-marketed its high-performance 1.6-liter 16V engine on Corolla coupe / Truneo (1983) and MR2 (1984), then equipped the bread-and-butter Corolla with 4-valve engines in 1987. They standardized multi-valve engines nearly a decade earlier than Western car makers !"- suomentaja
Tämän mukaan Honda oli ennen Toyotaa.
tuo "Standardized" ei tarkoita tekniikan lanseerausta vaan sitä että siitä tuli "standardi-kamaa".
Ts. Eurooppalaiset valmistajat toivat tekniikan markkinoille ja japanilaiset tekivät siitä jokapäiväistä leipää halpisautoihinkin. Joka tapauksessa Tyota ei ollut eka missään. Honda ja Nissan olivat ennen Toyotaa markkinoilla. - ÄläValehtele
suomentaja kirjoitti:
Tämän mukaan Honda oli ennen Toyotaa.
tuo "Standardized" ei tarkoita tekniikan lanseerausta vaan sitä että siitä tuli "standardi-kamaa".
Ts. Eurooppalaiset valmistajat toivat tekniikan markkinoille ja japanilaiset tekivät siitä jokapäiväistä leipää halpisautoihinkin. Joka tapauksessa Tyota ei ollut eka missään. Honda ja Nissan olivat ennen Toyotaa markkinoilla.They standardized multi-valve engines nearly a decade earlier than Western car makers !"
Viimeisessä lauseessa lukee, että eurooppalaiset toivat moniventtiilitekniikan vuosikymmen myöhenmmin ja tuossa koko tekstissä ei lue, että Honda toi aiemmin kuin Toyota.
Älä valehtele. - vain.copycat
"standardized" tarkoittaa sitä että se tuli ensisijaiseksi vaihtoehdoksi. Ei sitä milloin valmistaja toi markkinoille ensimäiset tuotteensa. Ja tuossa edellää on lista niist valmistajista jotka tekivät moniventtiilikansia ennen toyotaa. Edelleenkään ei ole mitään lähdettä jossa olisi mainittu Toyota ensimmäisenä edes massatuotannossa. Jensen oli pieni merkki, mutta silti sen koneet tehtiin sarjatuotantona, 10 vuotta ennen Toyotaa.
Toki toyotalla oli suuri rooli asiassa, mutta mitään se ei tehnyt ensimmäisenä. Tilanne täällä Suomessa on siinä mielessä vääristynyt että näillä eksoottisimmilla merkeillä ei ollut maahantuojaa ja näillä tojopapoilla ei ole ymmärrystä siitä mitä Suomen ulkopuolella tapahtui.
Jolla on todisteita siitä että Toyota toi jotain markkinoille ensimmäisenä niin areena on vapaa. Sitä ei lasketa ensimmäiseksi että teki jossain vaiheessa eniten toisilta kopioimaansa moniventtiilikantta. Yamahan avulla.
- ToyotaToi
Toyota toi ensimmäisenä moniventtiilitekniikan koko kansalle . Niin se teki. Toyota sen teki. Lue lause huolellisesti.
- Saavutus.tuokin
Eli teki halpiskopion toisten keksimästä asiasta. Jeeeee. Hyvä tojon insinöörit. Tai oikeastaan Yamahan.
- toyotaeipetä
Saavutus.tuokin kirjoitti:
Eli teki halpiskopion toisten keksimästä asiasta. Jeeeee. Hyvä tojon insinöörit. Tai oikeastaan Yamahan.
No ei nyt taatusti ollut mistään moottoripyörän kannesta kyse. Toyota viisaana valmistajana hyödynsi yhteistyössä Yamahan kokemusta asiassa. Kuluttajat kiittää. Kymmenen vuotta myöhemmin vasta euroopassa tehtiin jotain vastaavaa joitain kokeiluja lukuunottamata. Näinhän tuo on mennyt muussakin autotekniikassa. Japanista on laatu, luotettavuus ja kestävyys kotoisin kohtuuhinnalla.
Ei niitä muuten ostettaisikaan! Ruotsista ja saksastakin löytyy samoja ominaisuuksia mutta tuplahintaan.
- Toyota.rules
Jollain tuntemattomalla Jensenin näpertelyllä pääasiassa muiden automerkki en osista kasatuilla viritelmillä ei ole mitään merkitystä normi ihmisten valinnoissa. Sensijaan Toyota oli tuolloinkin jo selkeä suunnannäyttäjä ja esikuva koko kansan automerkin valinnassa. Toyota möi jo 80-luvun lopulla suomessa16-venttiilisiä enemmän kuin muut yhteensä . Aivan sama, kuka mitäkin on keksinyt. Tärkeämpää on kuka on tuonut toimivia ja kestäviä tuotteita kansan ostettavaksi. Jensen ei ainakaan ollut sellainen. Tuskin monikaan edes muistaa. Toyota sensijaan tunnetaan kaikkialla
- tojota
Paitsi että ei ollut ensimmäinen missään.
- TunnustaTotuus
Todempi on se, että Toyota teki kaiken ensin kuin tuo sinun oksennuksesi.
Lue tämä lause huolellisesti: Toyota toi ensimmäisenä moniventtiilitekniikan koko kansalle.
Niin se teki. Toyota sen teki. - 234234234
Niihän tuo teki. Itselläkin oli -89 mallinen Corolla 1.6 16V kaasutin malli. -91 kaikki olikin sitten jo monipisteruiskuja.
Se jännin juttu oli kitenkin pinemmän (oliko 1.3L) kone mikä sekin oli moniventtiilinen.
Honda oli myös nopeasti juonessa mukana.
Nuo TOjon moniventtiilikoneet ihan jopa kaasutimella oli tuohon aikaa erikoisia siinä että läpyskän sai painaa surutta pohjaan millä kierroksilla tahansa ilmaan minkäälaista moottorin portestointia (jyrinää tms.) näin ei ollut Euroissa. Tärinää ja jyrinää jos jalkaa oikaisi liki tyhjäkäyntikierroksilla ja isommalla vaihteella.
Nykyään tämä piirre on jo kopioitunut myös euroihin. - aika.kone
234234234 kirjoitti:
Niihän tuo teki. Itselläkin oli -89 mallinen Corolla 1.6 16V kaasutin malli. -91 kaikki olikin sitten jo monipisteruiskuja.
Se jännin juttu oli kitenkin pinemmän (oliko 1.3L) kone mikä sekin oli moniventtiilinen.
Honda oli myös nopeasti juonessa mukana.
Nuo TOjon moniventtiilikoneet ihan jopa kaasutimella oli tuohon aikaa erikoisia siinä että läpyskän sai painaa surutta pohjaan millä kierroksilla tahansa ilmaan minkäälaista moottorin portestointia (jyrinää tms.) näin ei ollut Euroissa. Tärinää ja jyrinää jos jalkaa oikaisi liki tyhjäkäyntikierroksilla ja isommalla vaihteella.
Nykyään tämä piirre on jo kopioitunut myös euroihin.Näin, Toyotan 12-venaiset ja 16-venaiset oli mahtavia koneita, katkoton ja täyteläinen veto tyhjäkäynniltä huipputehoin asti. Ei mitään kakistelua ja nikottelua niin kuin euroissa ja voimantunne oli heti tyhjäkäynnin jälkeen. Ja myös kaasarimalleissa, jännää että euromerkit ei saanut sitä edes ruiskuihin.
- 234234234
Jos ollaan rehellisiä niin ei siellä tyhjäkäynnillä mitään voimaa ollut mutta eipä ollut muillakaan.
Käynti oli aina hienostunutta, Honda tosin oli ja on edelleen vielä hienompi moottori. Hondan kone käy kuin se kuuluisa Sveitsiläinen kello.
- testaaja45
<script> alert("taitaa olla XSS") </script>
- Kysyn.Vaan
Miksi tojokuskit aina ohituskaistan alkaessa nostaa nopeuden 75kmh:sta 100kmh:iin???
- Toytasentoi
Lue sanatarkasti:
Toyota toi ensimmäisenä moniventtiilitekniikan koko kansalle sarjatuotantoautoissaan.
Toyta työnsi markkinoille valtavat määrät autoja ensimmäisenä joissa olivat moniventtiilimoottorit.
Se nyt oli vaan näin.- Kalevi78v
Näin se juuri on. Muutama tuhat kilpa-autoihin käsintehtyä konetta eivät vie Toyotalta kunniaa markkinoiden ensimmäisenä moniventtiilikoneen sarjavalmistajana.
- Anonyymi
Luepas valehteleva trolli uudelleen "KOKO KANSALLE".
- Anonyymi
Muistan hyvin tuo moniventtiilien tulon japanilaisiin autoihin. Kovasti niitä mainostivat, mutta mitään etua tai hyvää ne eivät tuoneet verrattuna perinteisiin 8 ventiilisiin eurooppalaisiin nähden. Vasta kun eurooppalaiset alkoivat tuomaan niitä markkinoille, niin japanilainenkin oppi saamaan niistä jotain hyötyä.
- Anonyymi
Valehtelija.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valehtelija.
Ihan tunnettua totuutta. Et ole tainnut ymmärtää tai olla syntynyt vielä tuolloin?
- Anonyymi
3-tiekatalysaattorit tulivat Saabeihin ja Volvoihin jo 1976.
- Anonyymi
Ostin aikoinaan vuoden 1989 mallisen farkku corollan uutena ja se ei ollut katalysaattoria nähnytkään. Nyt taitaa tuubaa olla nää jutut.
”Jo vuonna 1988 Toyota siirtyi kaikissa mottoreissaan moniventtiilitekniikaan. Samassa yhteydessä Corollat saivat katalysaattorit.”- Anonyymi
Eivät ole mitään tuubaa. Suomessa nuo katalysattorit eivät tulleet kaikkiin malleihin vuonna 1988. Vuonna 1990 kaasuttimet saivat väistyä, kun moottoreiden päästöjä sekä kulutusta piti pienentää entisestään. Moottoreihin lisättiin polttoaineen suihkutus sekä katalysaattori.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eivät ole mitään tuubaa. Suomessa nuo katalysattorit eivät tulleet kaikkiin malleihin vuonna 1988. Vuonna 1990 kaasuttimet saivat väistyä, kun moottoreiden päästöjä sekä kulutusta piti pienentää entisestään. Moottoreihin lisättiin polttoaineen suihkutus sekä katalysaattori.
Vuonna 1988 ei Suomessa Toyotalla ollut yhtään katalysaattoriautoa hinnastossa, ei ensimmäistäkään. Sen sijaan Volvolla jo melkein kaikki. Vasta 1989 vuoden lopussa tuli Toyotalle kaksi kat-moottoria Suomen hinnastoon, Corolla 1,3i ja Camry 2,0i. Tuossa vaiheessa Volvolla ja Saabilla lähes kaikki mallit, Fordilla, Opelilla ja Volkswagenilla useita moottorikokoja oli katalysaattorilla.
Faktoja voi tarkastaa vaikka Tekniikan Maailman arkistosta, kenellä sinne on pääsy.
- Anonyymi
Nämä "tojo ekana"-jutut perustuvat aina jonkun seniilin vääriin muistikuviin takavuosilta. Toisekseen, Mikä saavutus on kopioida jotain valmiiksi keksittyä tekniikkaa kansanautoihin? Sekö on Toyotan suurin saavutus?
- Anonyymi
Juu, kuten tämä 1800 luvulla keksitty Atkinssonin kierto joka hylättiin jo kauan sitten.
- Anonyymi
Yllätys, yllätys. Toyotalla on eniten patentteja automaailmassa. Tuskin tulevat kopioimalla. Laadussa ja luotettavuudessa aina kärjessä. Vw himmeli oli toiseksi viimeinen humpuukisaksalainen. Ohitti niukasti jopa surullisen kuuluisan fiatin.
- Anonyymi
Toyotan patenteista 99% on turhia ja naurettavia. Patenttien tekeminen johtuu ilmeisesti siitä luulosta, että muut valmistajat ovat yhtä kovia kopiomaan ja varastamaan tekniikkaa muilta,
hihii!
- Anonyymi
Tämä, että Toyota toi moniventtiilitekniikan ensimmäisenä sarjatuotantoon kerrotaan kaikkialla netissä.
- Anonyymi
Toyotan alkupään moniventtiili koneissa siitä ei ollut mitään hyötyä, pelkkä vikakohde.
Muut tekivät perinteisellä tekniikalla parempia moottoreita paremmilla ominaisuuksilla vielä vuosia ja siirtyivät moniventtiilitekniikkaan kun siitä osattiin ottaa etuja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyotan alkupään moniventtiili koneissa siitä ei ollut mitään hyötyä, pelkkä vikakohde.
Muut tekivät perinteisellä tekniikalla parempia moottoreita paremmilla ominaisuuksilla vielä vuosia ja siirtyivät moniventtiilitekniikkaan kun siitä osattiin ottaa etuja.Miksi sinä valehtelet????????
- Anonyymi
Olin Korpivaara Oy:ssä korjaamopuolella työssä kun Toyota toi ensimmäisenä moniventtiiliset autot markkinoille. Ne olivat erittäin kestäviä. Nyt minulla on ikää 81 vuotta.
- Anonyymi
Mun autossa on 13 venttiiliä.8 moottorissa 4 renkaissa ja 1 vararenkaassa.
- Anonyymi
"Nelisylinteriselle moottorille ensimmäinen neljä venttiiliä sylinteriä kohden käyttävä sarjatuotantoauto oli brittiläinen Ford Escort RS1600, tässä autossa käytettiin Cosworth BDA -moottoria, joka oli Fordin Kent-lohko Cosworth 16 -venttiilin kaksoisnokkasylinterin kannen kanssa. ."
"Muita ensimmäiseksi väittäneitä autoja ovat Jensen Healey, joka lanseerattiin vuonna 1972 ja jossa käytettiin Lotus 907 hihnavetoista DOHC 16-venttiilistä 2-litraista suoraa 4-moottoria, joka tuotti 140 hv (54,6 kW/l, 1,20 hv/cid). Kaikki nämä, vaikka ne ovatkin massatuotettuja, ovat myös suhteellisen rajoitettuja, joten väitetään, että ensimmäinen laajalti saatavilla oleva ja yleisesti hinnoiteltu neljän venttiilin sylinterimoottorilla varustettu massatuotantoauto oli vuoden 1973 Triumph Dolomite Sprint. Tässä Triumphissa käytettiin talossa kehitettyä 16-venttiilistä SOHC:n 1 998 cc (122 ci) suoraa 4-moottoria, joka tuotti käyttöönoton yhteydessä 127 hv (47,6 kW/litra, 1,10 hv/cid)." - Anonyymi
Toyota toi sarjatuotantoisiin perheautoihin.
- Anonyymi
Kopioi muiden kehittämää tekniikkaa. Ei se siitä muuksi muutu jankkaamalla.
Muut olivat tehneet moniventtiiliautoja jo vuosikymmenen sarjatuotantona.
- Anonyymi
Toyota toi ensimmäisenä moniventtiilitekniikan koko kansalle. Aloitti siis ensimmäisenä sarjatuotannon.
- Anonyymi
Olet niin nolo menneisyyden syrjäseuduille juuttunut juntti. Se milloin teille junteille tuli ekat neliventtiiliautot 80-luvulla ei kerro mitään siitä milloin niitä tehtiin sarjatuotantona.
Maailma on ollut niin paljon teitä juntteja edellä aina.
"Nelisylinteriselle moottorille ensimmäinen neljä venttiiliä sylinteriä kohden käyttävä sarjatuotantoauto oli brittiläinen Ford Escort RS1600, tässä autossa käytettiin Cosworth BDA -moottoria, joka oli Fordin Kent-lohko Cosworth 16 -venttiilin kaksoisnokkasylinterin kannen kanssa. ."
"Muita ensimmäiseksi väittäneitä autoja ovat Jensen Healey, joka lanseerattiin vuonna 1972 ja jossa käytettiin Lotus 907 hihnavetoista DOHC 16-venttiilistä 2-litraista suoraa 4-moottoria, joka tuotti 140 hv (54,6 kW/l, 1,20 hv/cid). Kaikki nämä, vaikka ne ovatkin massatuotettuja, ovat myös suhteellisen rajoitettuja, joten väitetään, että ensimmäinen laajalti saatavilla oleva ja yleisesti hinnoiteltu neljän venttiilin sylinterimoottorilla varustettu massatuotantoauto oli vuoden 1973 Triumph Dolomite Sprint. Tässä Triumphissa käytettiin talossa kehitettyä 16-venttiilistä SOHC:n 1 998 cc (122 ci) suoraa 4-moottoria, joka tuotti käyttöönoton yhteydessä 127 hv (47,6 kW/litra, 1,10 hv/cid)."
- Anonyymi
Sama kuin saabistit väittävät Saabin keksineen turbon ja aurinkolipan! Oldsmobilessakin oli vissiin kuuskytluvulla jossain mallissa turbo. Voi googlettaa.
- Anonyymi
Joo, googletin itse. Oldsmobile toi markkinoille sarjatuotantoisen Turbo Jetfire moottorin vuonna 1962 jolloin teidän poikastenne oletetut isännekään eivät olleet vielä syntyneet.
- Anonyymi
Oldsmobileen tuli vuonna 1932 ensimmäisenä automaatti ryyppy. 1974 ensimmäinen Airbag. 1989 ensimmäisenä kuljettajan tuulilasinäyttö, hävittäjäkoneiden malliin. Mitä Japanilaiset ovat tuoneet autojen kehitykseen? Eivät mitään. Saksalaiset keksivät auton ja jenkit kehittivät sen Henry Fordin johdolla siihen asemaan missä se nyt on, ja idän koirankuonolaisilla siihen ei ole mitään osaa. Ain niin, eihän toyotistien oletetuissa aivoissa Japani olekaan itämaa, vaan läntisistä läntisin.
- Anonyymi
Mitäs nyt pitäisi sanoa? Se piirtää edelleen, kellä on liitua!
- Anonyymi
Kävin Pitäjänmäellä Korpivaaralla tutustumassa kaverin kanssa moniventtiili-Corollaan, kun Toyota toi moniventtiilimoottorit ensimmäisenä SARJATUOTANTOON.
- Anonyymi
Otsikon väittämän mukaan. " Toyota toi moniventtiilitekniikan koko kansalle"! Näinhän tuo meni! Eikä siinä vielä kaikki. Kyllä se sai koko Detroitinkin autotellisuuden polvilleen ja on nyt USA:n ostetuin tuontiauto ja koko maailman ylivoimainen ykkönen. Onhan se nyt melkoinen häpeä saksan ja koko muulle autotellisuudelle kun kymmeniä vuosia myöhemmin aloittaneesta on tullut suurin ja kaunein ja laadun ja luotettavuuden esikuva.
Niin se vaan menee että se piirtää, kenellä on liitua! - Anonyymi
Otsikon väittämän mukaan. " Toyota toi moniventtiilitekniikan koko kansalle"! Näinhän tuo meni! Eikä siinä vielä kaikki. Kyllä se sai koko Detroitinkin autotellisuuden polvilleen ja on nyt USA:n ostetuin tuontiauto ja koko maailman ylivoimainen ykkönen. Onhan se nyt melkoinen häpeä saksan ja koko muulle autotellisuudelle kun kymmeniä vuosia myöhemmin aloittaneesta on tullut suurin ja kaunein ja laadun ja luotettavuuden esikuva.
Niin se vaan menee että se piirtää, kenellä on liitua! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Otsikon väittämän mukaan. " Toyota toi moniventtiilitekniikan koko kansalle"! Näinhän tuo meni! Eikä siinä vielä kaikki. Kyllä se sai koko Detroitinkin autotellisuuden polvilleen ja on nyt USA:n ostetuin tuontiauto ja koko maailman ylivoimainen ykkönen. Onhan se nyt melkoinen häpeä saksan ja koko muulle autotellisuudelle kun kymmeniä vuosia myöhemmin aloittaneesta on tullut suurin ja kaunein ja laadun ja luotettavuuden esikuva.
Niin se vaan menee että se piirtää, kenellä on liitua!No enpä kehuisi sillä jos Toyota kopioi eurooppalaisten tekniikkaa ja tuloksena on se että jonkun Peräkylän ensimmäinen nelivaenttiiliauto on tojo. Kun eurooppalaiset olivat tehneet ja ajaneet neliventtiiliautoilla siinä vaiheessa jo kymmenen vuotta.
No se on tietenkin selvä asia että kun tojotistit ja tojo ovat aina molemmat vuosia jäljessä eurooppalaisia valmistajia ja valveutuneita autoilijoita niin ne ovat hyvä pari.
Jälkeenjääneitä autoja junteille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No enpä kehuisi sillä jos Toyota kopioi eurooppalaisten tekniikkaa ja tuloksena on se että jonkun Peräkylän ensimmäinen nelivaenttiiliauto on tojo. Kun eurooppalaiset olivat tehneet ja ajaneet neliventtiiliautoilla siinä vaiheessa jo kymmenen vuotta.
No se on tietenkin selvä asia että kun tojotistit ja tojo ovat aina molemmat vuosia jäljessä eurooppalaisia valmistajia ja valveutuneita autoilijoita niin ne ovat hyvä pari.
Jälkeenjääneitä autoja junteille.Toyota toi kansanautoihin moniventtiilikoneet laajemmin kuin muut. Muilla ne oli vain paremmissa autoissa. Toisaalta Toyota ei osannut ottaa tuosta tekniikasta mitään hyötyä tai ominaisuutta esiin mitä tuolla tekniikalla on tarkoitus tehdä. Tekivät vuosia moottoreita joiden ominaisuudet olivat samaa tasoa kuin mitä eurooppalaiset vanhat perinteiset moottorit olivat. Kun Eurooppalaiset toivat laajemmin moniventtiilikoneet, niin ne sentään antoivat hyviä ominaisuuksia, eikä pelkästään pelkkää mainosarvoa. Honda sentään teki kunnon koneet ennen Toyotaa ja tekee aina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No enpä kehuisi sillä jos Toyota kopioi eurooppalaisten tekniikkaa ja tuloksena on se että jonkun Peräkylän ensimmäinen nelivaenttiiliauto on tojo. Kun eurooppalaiset olivat tehneet ja ajaneet neliventtiiliautoilla siinä vaiheessa jo kymmenen vuotta.
No se on tietenkin selvä asia että kun tojotistit ja tojo ovat aina molemmat vuosia jäljessä eurooppalaisia valmistajia ja valveutuneita autoilijoita niin ne ovat hyvä pari.
Jälkeenjääneitä autoja junteille.Ei ne faktat muuksi muutu vaikka kuinka katkerana yrittäisi maailman ylivoimaiaesti suosituinta ja niiden ylväitä omistajia haukkua. Se nyt vaan piirtää, kenellä on liitua!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No enpä kehuisi sillä jos Toyota kopioi eurooppalaisten tekniikkaa ja tuloksena on se että jonkun Peräkylän ensimmäinen nelivaenttiiliauto on tojo. Kun eurooppalaiset olivat tehneet ja ajaneet neliventtiiliautoilla siinä vaiheessa jo kymmenen vuotta.
No se on tietenkin selvä asia että kun tojotistit ja tojo ovat aina molemmat vuosia jäljessä eurooppalaisia valmistajia ja valveutuneita autoilijoita niin ne ovat hyvä pari.
Jälkeenjääneitä autoja junteille.Sinultako jäi tämäkin lukematta.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17268054/miksi-toyotasta-yritetaan-luoda-taysin-vaara-mielikuva - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyota toi kansanautoihin moniventtiilikoneet laajemmin kuin muut. Muilla ne oli vain paremmissa autoissa. Toisaalta Toyota ei osannut ottaa tuosta tekniikasta mitään hyötyä tai ominaisuutta esiin mitä tuolla tekniikalla on tarkoitus tehdä. Tekivät vuosia moottoreita joiden ominaisuudet olivat samaa tasoa kuin mitä eurooppalaiset vanhat perinteiset moottorit olivat. Kun Eurooppalaiset toivat laajemmin moniventtiilikoneet, niin ne sentään antoivat hyviä ominaisuuksia, eikä pelkästään pelkkää mainosarvoa. Honda sentään teki kunnon koneet ennen Toyotaa ja tekee aina.
Fiksu ihminen pystyy erottamaan faktat omasta mielipiteestä joka on kuin perceläpi, jollainen on kaikilla!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ne faktat muuksi muutu vaikka kuinka katkerana yrittäisi maailman ylivoimaiaesti suosituinta ja niiden ylväitä omistajia haukkua. Se nyt vaan piirtää, kenellä on liitua!
Tässä asiassa fakta on se että europpalaisilla oli liitua jo vuosia ennen Toyotaa, Toyota oli perässähiihtäjä ja se ei muutu inttämällä miksikään.
"Nelisylinteriselle moottorille ensimmäinen neljä venttiiliä sylinteriä kohden käyttävä sarjatuotantoauto oli brittiläinen Ford Escort RS1600, tässä autossa käytettiin Cosworth BDA -moottoria, joka oli Fordin Kent-lohko Cosworth 16 -venttiilin kaksoisnokkasylinterin kannen kanssa. ."
"Muita ensimmäiseksi väittäneitä autoja ovat Jensen Healey, joka lanseerattiin vuonna 1972 ja jossa käytettiin Lotus 907 hihnavetoista DOHC 16-venttiilistä 2-litraista suoraa 4-moottoria, joka tuotti 140 hv (54,6 kW/l, 1,20 hv/cid). Kaikki nämä, vaikka ne ovatkin massatuotettuja, ovat myös suhteellisen rajoitettuja, joten väitetään, että ensimmäinen laajalti saatavilla oleva ja yleisesti hinnoiteltu neljän venttiilin sylinterimoottorilla varustettu massatuotantoauto oli vuoden 1973 Triumph Dolomite Sprint. Tässä Triumphissa käytettiin talossa kehitettyä 16-venttiilistä SOHC:n 1 998 cc (122 ci) suoraa 4-moottoria, joka tuotti käyttöönoton yhteydessä 127 hv (47,6 kW/litra, 1,10 hv/cid)." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä asiassa fakta on se että europpalaisilla oli liitua jo vuosia ennen Toyotaa, Toyota oli perässähiihtäjä ja se ei muutu inttämällä miksikään.
"Nelisylinteriselle moottorille ensimmäinen neljä venttiiliä sylinteriä kohden käyttävä sarjatuotantoauto oli brittiläinen Ford Escort RS1600, tässä autossa käytettiin Cosworth BDA -moottoria, joka oli Fordin Kent-lohko Cosworth 16 -venttiilin kaksoisnokkasylinterin kannen kanssa. ."
"Muita ensimmäiseksi väittäneitä autoja ovat Jensen Healey, joka lanseerattiin vuonna 1972 ja jossa käytettiin Lotus 907 hihnavetoista DOHC 16-venttiilistä 2-litraista suoraa 4-moottoria, joka tuotti 140 hv (54,6 kW/l, 1,20 hv/cid). Kaikki nämä, vaikka ne ovatkin massatuotettuja, ovat myös suhteellisen rajoitettuja, joten väitetään, että ensimmäinen laajalti saatavilla oleva ja yleisesti hinnoiteltu neljän venttiilin sylinterimoottorilla varustettu massatuotantoauto oli vuoden 1973 Triumph Dolomite Sprint. Tässä Triumphissa käytettiin talossa kehitettyä 16-venttiilistä SOHC:n 1 998 cc (122 ci) suoraa 4-moottoria, joka tuotti käyttöönoton yhteydessä 127 hv (47,6 kW/litra, 1,10 hv/cid)."Aloituksessa oli kriteerinä "koko kansalle"? Oliko nämä jotain sellaisia? Minusta pelkkiä kuolleita ja sammuneta harvinaisuuksia toisin kuin koko kansan Toyota. Hyvät vaan pysyy ja paranee !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloituksessa oli kriteerinä "koko kansalle"? Oliko nämä jotain sellaisia? Minusta pelkkiä kuolleita ja sammuneta harvinaisuuksia toisin kuin koko kansan Toyota. Hyvät vaan pysyy ja paranee !
No onpa meriitti kun tekee halpiskopioita toisten kehittämästä tekniikasta.
Listalla ennen Toyotaa on esim. Ford, Fiat jotka kummatkin ovat paljon isommissa saappaissa autoilun kehittämisessä nimenomaan tavalliselle kansalle kuin Toyota.
Ja erityisesti naurattaa tämä tojotistin määritelmä "tavallinen kansa". Tarkoittaa jotain suomalaisen tuppukylän untamoita. Aivan niinkuin muuta maailmaa ei olisi olemassakaan. Tynnyrissä kasvaneen kommentti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No onpa meriitti kun tekee halpiskopioita toisten kehittämästä tekniikasta.
Listalla ennen Toyotaa on esim. Ford, Fiat jotka kummatkin ovat paljon isommissa saappaissa autoilun kehittämisessä nimenomaan tavalliselle kansalle kuin Toyota.
Ja erityisesti naurattaa tämä tojotistin määritelmä "tavallinen kansa". Tarkoittaa jotain suomalaisen tuppukylän untamoita. Aivan niinkuin muuta maailmaa ei olisi olemassakaan. Tynnyrissä kasvaneen kommentti.Neliventtiilisiä ennen Toyotaa:
1976 Fiat 131
1972 Ford Escort
Kansanautojen tekijöiltä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No onpa meriitti kun tekee halpiskopioita toisten kehittämästä tekniikasta.
Listalla ennen Toyotaa on esim. Ford, Fiat jotka kummatkin ovat paljon isommissa saappaissa autoilun kehittämisessä nimenomaan tavalliselle kansalle kuin Toyota.
Ja erityisesti naurattaa tämä tojotistin määritelmä "tavallinen kansa". Tarkoittaa jotain suomalaisen tuppukylän untamoita. Aivan niinkuin muuta maailmaa ei olisi olemassakaan. Tynnyrissä kasvaneen kommentti.Kuka on maininnut, "Tavallinen kansa"? Taisit tuskassasi itse keksiä ? Ei sinua mikään naurata, pelkkää itkua ja hammasten kiristystä! Maailmaa on kyllä muualla huomattavasti enemmän kuin siellä kehäkolmosen sisäpuolella. Etkö tiennyt?
- Anonyymi
Toyota on Vapahtajamme joka on tuonut kaiken ilon ja valon maailmaamme. Toyotalle pitäisi pystyttää uusi vapaudenpatsas New Yorkiin.
- Anonyymi
Toyota on minun Jumalani. Minä en pidä muita jumalia. Aamen
- Anonyymi
Minulla oli aikoinaan -86 Honda Accord, jossa oli jo moniventtiilikansi. Erikoista oli myös se, että siinä oli moottori vasemmalla ja vaihteisto oikealla. Päinvastoin, kuin lähes kaikissa muissa autoissa.
- Anonyymi
Se ei ollut sarjatuotantoauto.
- Anonyymi
Koko kansalle! Tulee mieleen " koko kansan Koivisto", Mauno nimittäin, sekin fundeeras että pitäis jotain tehdä! Muut tekevät ja Toyota suunnittelee.
- Anonyymi
Aika hyvin on "suunnitellut" kun on jo noin paljon enemmän pystynyt myymään kuin mikään muu?
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251598- 371459
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊631299Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!741290- 781214
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761199Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans181002Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per181894