Mielenkiintoinen persoona. Sosiaalipsykologian uranuurtaja.
Uskova, joka eläkepäivinään kirjoitti useita uskonelämää käsitteleviä kirjoja.
https://www.aamulehti.fi/uutiset/antti-eskola-repii-kasin-kaikki-paivakirjansa-en-halua-jattaa-maan-paalle-mitaan-jalkia-201185410/
Antti Eskola kuollut
32
617
Vastaukset
- evita-ei.kirj
Kun tulee ikää lisää sitä entistä enemmän alkaa miettimään omaa kuolemaansa valmistelemaan elämää sen päättymistä varten. Kuinka haluaa elää loppuelämänsä.
Kuinka on, oletteko te jo miettineet kuinka sen viime hetket haluaisitte elää, ja kuinka kuolla?
"Ennen kuolemaa on kuitenkin hyvä elää. Tietoisesti.
–Horatiukselta peräisin oleva kehotus carpe diem tarkoittaa kirjaimellisesti "poimi päivä", sanoo Eskola.
–Kun päivämme alkavat olla vähissä, jokainen niistä kannattaa poimia erikseen tarkan ja kiinnostuneen havainnoinnin kohteeksi. Kun katsoo tarkasti, saa irti paljon enemmän, tietää Eskola.
–Näistä erillisistä päivistä rakentuu kiinnostava ja merkityksellinen vanhuus.
Toki päiviin voi kuulua myös muita nautintoja. Kuten punaviiniä. – Tuomas Enbuske kirjoitti äskettäin miellyttävän kolumnin. Siinä hän kertoi ilahtuvansa aina, kun näkee Alkossa vanhuksen. Viisaasti sanottu.
No. Antti Eskolan hän saattaisi nähdä silloin tällöin "Kullervon kirouksessa" eli Tammelan Alkossa.
Professori Eskolan asunto Tammelan puistokadulla on yksin asuvan miehen kodiksi hämmentävän siisti. Vain roskakori työhuoneessa tekee poikkeuksen: se on täynnä paperisilppua.
–Tavoitteeni on täydellinen kuolevaisuus. Siksi pyrin tuhoamaan kaikki dokumenttini: päiväkirjat, lausunnot, kirjeet, mies kertoo.
–Minulla ei ole silppuria, revin kaiken käsin. Se tuntuu inhimillisemmältä, ja kirjeen kohdalla käsi joskus pysähtyy, empii, myöntää Eskola.
Miksi moinen projekti?
–Yritän korjailla niitä puutteita ja aukkoja, joita kuolevaisuudessa valitettavasti on, hän hymyilee,
–En halua jättää maan päälle mitään jälkiä. Vasta kun tunnen tuon katoavaisuuden, voin nähdä tämän maailman niin kuin virren alkusäe "Maa on niin kaunis" sen näkee.
Voisiko sen kauniimmin sanoa?"- tulimieleen
"En halua jättää maan päälle mitään jälkiä. Vasta kun tunnen tuon katoavaisuuden, voin nähdä tämän maailman niin kuin virren alkusäe "Maa on niin kaunis" sen näkee."
Saarn. 1:2
Turhuuksien turhuus, sanoi saarnaaja, turhuuksien turhuus; kaikki on turhuutta!
- Korkkiruuvi
Eskola haki vinhasti uskoa mutta ei hakenut sitä minkäänlaisten perinteitten kautta. Viimeisinä vuosinaan hän riisui uskostaan pois vapaiden suuntien ja kirkkojen perinteet. Monet pitivät tätä uskosta luopumisena, mutta itse näen tässä suuren kaipauksen mennä uskon juurille, sen alkuun aina apostolien aikaan. Itse näin Antti Eskolan aina silloin tällöin ja ihailin hänen puheitaan suuresti, sillä hän kykeni sanoittamaan myös itselleni hyvin käyviä ajatuksia selkeästi ja ymmärrettävästi. Eskola kaipasi uskoa ja uskovien läheisyyttä, mutta ei aina uskaltanut lähestyä, hän oli sisimmässään arka ihminen. Usein rukoilin hänen puolestaan ja nyt vakaa uskoni on, että Jumala on kuullut meidän monien uskovien rukoukset hänen puolestaan. Kunnioitan hänen muistoaan.
- Korkkiruuvi
mummomuori kirjoitti:
Niin, hän siis oli aikamoinen liberaali.
Antti Eskola ei enää vanhemmalla iällään lokeroinut itseään yhtään mihinkään. Hän etsi uskoa, sitä perimmäistä uskoa, mikä tulee esiin Raamatusta. Hän oli saanut niin vakuuttavan jumalallisen ilmestyksen mitä hän ei voinut edes täydellisenä rationalistina ja ateistina ohittaa ja siksi tämä uskon asia jäi häntä askarruttamaan loppuiäksi. Itse uskon, kiitos uskovien rukousten, hän hitaasti kypsyi ja kun tähkäpää oli kypsynyt ja nöyrästi kumartunut alas, niin Jumala otti hänet luokseen.
Olin paikalla kun Antti Eskola siteerasi Raamatun jaetta ...
Jes. 38:12
Minun majani puretaan ja viedään minulta pois niinkuin paimenen teltta; olen kutonut loppuun elämäni, niinkuin kankuri kankaansa, minut leikataan irti loimentutkaimista. Ennenkuin päivä yöksi muuttuu, sinä teet minusta lopun.
.... ja selitti sitä, että tämä tarkoittaa, että Jumala on kutonut ihmisen valmiiksi. Hän on valmis leikattavaksi loimesta pois valmiina kankaana ja sitten hänet otetaan pois.
Kyllä oli kuulkaas monella muullakin kyyneleet silmissä, kun Eskola tätä nöyrällä äänellä selitti.
- back.to.the.basics
Oliko Eskola liberaali vai konservatiivi?
- Korkkiruuvi
Antti Eskola oli nuorempana vasemmistolaisradikaali, mutta vanhemmalla iällä uskonasiat alkoivat häntä suuresti kiinnostamaan ja kirjoittikin tästä aiheesta paljon. Häntä askarrutti nimenomaan uskon sisältö, ei uskonliikkeet pääasiassa. Hän ei hyväksynyt kirkon eikä minkään muunkaan uskonliikkeiden tapoja eikä periaatteita eikä edes näiden tapaa toteuttaa uskoa käytännössä. Hän itse sitä uskoa millaiseksi se on tarkoitettu Jumalan toimesta alunperin. Itse uskon, että hän löysi sen elämänsä loppuvaiheessa, koska hän oli monien esirukousten lapsi ja Jumala rakastaa vilpitöntä totuuden etsijää.
- oikeauskoinen
Korkkiruuvi kirjoitti:
Antti Eskola oli nuorempana vasemmistolaisradikaali, mutta vanhemmalla iällä uskonasiat alkoivat häntä suuresti kiinnostamaan ja kirjoittikin tästä aiheesta paljon. Häntä askarrutti nimenomaan uskon sisältö, ei uskonliikkeet pääasiassa. Hän ei hyväksynyt kirkon eikä minkään muunkaan uskonliikkeiden tapoja eikä periaatteita eikä edes näiden tapaa toteuttaa uskoa käytännössä. Hän itse sitä uskoa millaiseksi se on tarkoitettu Jumalan toimesta alunperin. Itse uskon, että hän löysi sen elämänsä loppuvaiheessa, koska hän oli monien esirukousten lapsi ja Jumala rakastaa vilpitöntä totuuden etsijää.
Eskola luopui jo varhain lapsuuden uskostaan eikä enää koskaan palannut siihen pysyen siten harhauskoisena kuolemaansa saakka
- lasten.jutut
oikeauskoinen kirjoitti:
Eskola luopui jo varhain lapsuuden uskostaan eikä enää koskaan palannut siihen pysyen siten harhauskoisena kuolemaansa saakka
Onko aina se, mitä kastettu lapsena on Jumalasta uskonut, oikeaa eli pelastukseen johtavaa uskoa mielestäsi?
Eräs kastettu lapsi sanoi, että Jumala on nainen hulmuavassa mekossa. Jos tämä lapsi alkaakin aikuisena uskoa Jumalan olevan kolmiyhteinen Isä, Poika ja Pyhä Henki, onko hän harhassa? - mnkmnmnmnnm
Tuskin olisi allekirjoittanut palstan fundamentalistim"uskovien" näkemyksistä kovinkaan montakaan jos yhtäkään.
oikeauskoinen kirjoitti:
Eskola luopui jo varhain lapsuuden uskostaan eikä enää koskaan palannut siihen pysyen siten harhauskoisena kuolemaansa saakka
Tunsitko hänet ja olit hänen kuolivuoteellaan 🤔❓
Ei usko ole koskaan joko liberaalia tai konservatiivia. Ei usko tarvitse mitään maallisia termejä tuekseen. Ihminen on joko uskossa tai sitten ei. Jumalan Sana vaikka on vanhaa, se on silti aina uutta, joka aikaan sopivaa.
Korkkiruuvi kirjoitti:
Antti Eskola oli nuorempana vasemmistolaisradikaali, mutta vanhemmalla iällä uskonasiat alkoivat häntä suuresti kiinnostamaan ja kirjoittikin tästä aiheesta paljon. Häntä askarrutti nimenomaan uskon sisältö, ei uskonliikkeet pääasiassa. Hän ei hyväksynyt kirkon eikä minkään muunkaan uskonliikkeiden tapoja eikä periaatteita eikä edes näiden tapaa toteuttaa uskoa käytännössä. Hän itse sitä uskoa millaiseksi se on tarkoitettu Jumalan toimesta alunperin. Itse uskon, että hän löysi sen elämänsä loppuvaiheessa, koska hän oli monien esirukousten lapsi ja Jumala rakastaa vilpitöntä totuuden etsijää.
"Hän ei hyväksynyt kirkon eikä minkään muunkaan uskonliikkeiden tapoja eikä periaatteita eikä edes näiden tapaa toteuttaa uskoa käytännössä."
Toisin sanoen hän on tainnut olla liberaali?- ÄläLoukkaa
mummomuori kirjoitti:
"Hän ei hyväksynyt kirkon eikä minkään muunkaan uskonliikkeiden tapoja eikä periaatteita eikä edes näiden tapaa toteuttaa uskoa käytännössä."
Toisin sanoen hän on tainnut olla liberaali?Sinä et nyt tiedä mistä puhut!
Nainen - ole vaiti!
Antti Eskolan ajatuksia:
"En halua ottaa kantaa opillisiin kysymyksiin, enkä ole uskovainen sanan perinteisessä merkityksessä. Luokittelen itseni varovaisesti jossain määrin uskonnolliseksi ihmiseksi", Eskola määrittelee.
"Yksinkertainen uskoni lähtee siitä kokemuksesta, että jotain muutakin on olemassa kuin silmin nähtävä ja tieteen tutkimuksen alainen maailma. Uskon, mutta en niin kuin kirkko opettaa. En kuitenkaan halua uskonpuhdistajaksi, minulle riittää oma uskoni."
Eskola kokee julistukselliset, kirjaimellisesti Raamattua lukevat, kristilliset piirit itselleen vieraiksi. Samalla tavalla hän kavahtaa myös uskontohistoriallista saivartelua siitä, mitä Jeesuksen elinaikana todella tapahtui.
Eskolalle tärkeintä on Raamatun henki ja kertomukset. Se, mitä jää jäljelle, kun raaputetaan kaikki epäolennainen pois.
"Jeesus on hyvä tarinankertoja. Hän vaihtaa jatkuvasti vertauksia, ettei kuulija kiinnity liiaksi yhteen ja sokaistu. Jumalasta käytän mieluiten sanaa varjelus, siunaus tai armo."
"Pidän palavan pensaan tarinasta, jossa Moosekselle esittäytyvä Jumala ilmoittaa nimekseen Â’Minä olenÂ’. Enempää ei tarvitse tietää kutsuakseen Jumalaa, koska Hän on aina läsnä. Tarinassa tulee hyvin esille myös ihmisen toiminnallinen suhde Jumalaan."
Samaan hengenvetoon Eskola kuitenkin korostaa, ettei Jumalaa tulisi käsittää persoonana. Jumala ei olennoidu. Uskonnollisiksi kokemuksiksi kutsutut henkilökohtaiset kohtaamiset pyhän kanssa rajoittuvat Eskolalla muutamiin luonnossa koettuihin hetkiin.
Taivaaseen ja helvettiin hän suhtautuu varauksella. Kuoleman jälkeisen elämään ei kannata paneutua liikaa, elämä on nyt.
"Jos kuoleman jälkeistä elämää on, se on tuskin konkreettisesti sitä, mitä kerrotaan. Mulla ei ole näille taivaskuvitelmille mitään käyttöä. Sen näkee, jos näkee, kuollessaan. Jos on jotain sellaista, mistä käytetään sanaa taivas, sitä on syytä etsiä tästä elämästä."
"Tuoreessa uskontotrilogian päätösosassa Yksinkertainen usko Eskola kaipaa keskusteluyhteyttä muiden hiljaisen uskon seurakuntaan kuuluvien kanssa.
Sitä ei ole ainakaan toistaiseksi löytynyt kirkon piiristä, jonka niin sanotut tosiuskovaiset pitävät Eskolan yksinkertaista uskoa vajavaisena tai puutteellisena.
Eskolan kaipaamaa keskusteluyhteyttä voisi verrata seurakunnan ideaan sen alkuperäisessä merkityksessä, jossa hengellistä yhteyttä kokevat ihmiset kokoontuvat jakamaan ajatuksiaan, ilman kirkolliskokouksen päätöksiä ja käännytysaikeita.
"Kaipaan tasavertaista keskusteluyhteyttä samanhenkisten ihmisten kanssa. Olen käynyt puhumassa kirjastani Pirkkalan kirjastossa ja huomannut, etten ole ainoa. Monesti tuntuu, että kapakoissa pääsee paljon parempiin ja vapaampiin keskusteluihin kuin varsinaisissa uskonnollisissa piireissä."
https://arkisto.aviisi.fi/artikkeli/?num=12/2006&id=2900edc
Tässä se ydin mielestäni: "..minulle riittää oma uskoni."
"Eskolalle tärkeintä on Raamatun henki ja kertomukset. Se, mitä jää jäljelle, kun raaputetaan kaikki epäolennainen pois."
Niinpä, ja kenties löysikin jotakin mikä on tärkeämpää kuin pilkun paikkojen viilaminen?”Eskolan kaipaamaa keskusteluyhteyttä voisi verrata seurakunnan ideaan sen alkuperäisessä merkityksessä, jossa hengellistä yhteyttä kokevat ihmiset kokoontuvat jakamaan ajatuksiaan, ilman kirkolliskokouksen päätöksiä ja käännytysaikeita.”
En laittaisi lainkaan pahakseni, jos itsekin voisin tuollaiseen yhteyteen päästä muiden uskovien kanssa. Siinä olisi vääntöä miten joku on kirjoitettu van siitä, mikä oli asian ydin.
”Monesti tuntuu, että kapakoissa pääsee paljon parempiin ja vapaampiin keskusteluihin kuin varsinaisissa uskonnollisissa piireissä."
Tuo pitää varmasti paikkansa.- Aaammmeeeeenn
mummomuori kirjoitti:
”Eskolan kaipaamaa keskusteluyhteyttä voisi verrata seurakunnan ideaan sen alkuperäisessä merkityksessä, jossa hengellistä yhteyttä kokevat ihmiset kokoontuvat jakamaan ajatuksiaan, ilman kirkolliskokouksen päätöksiä ja käännytysaikeita.”
En laittaisi lainkaan pahakseni, jos itsekin voisin tuollaiseen yhteyteen päästä muiden uskovien kanssa. Siinä olisi vääntöä miten joku on kirjoitettu van siitä, mikä oli asian ydin.
”Monesti tuntuu, että kapakoissa pääsee paljon parempiin ja vapaampiin keskusteluihin kuin varsinaisissa uskonnollisissa piireissä."
Tuo pitää varmasti paikkansa.”Eskolan kaipaamaa keskusteluyhteyttä voisi verrata seurakunnan ideaan sen alkuperäisessä merkityksessä, jossa hengellistä yhteyttä kokevat ihmiset kokoontuvat jakamaan ajatuksiaan, ilman kirkolliskokouksen päätöksiä ja käännytysaikeita.”
Tämä edustaa sitä nykyistä uskoa missä elämme. Vaikka olemme erilaisten seurakuntien jäseniä noin maallisessa mielessä, niin me kaikki uskovat olemme vain Kristuksen seuraajia ajatuksissamme ja elämämme toimissa. Nykyään uskova tunnistaa heti toisen uskovan hengessään ja samoin jopa ateistit tunnistavat uskovan ja feikkiuskovan toisistaan. Itse olen ymmärtänyt, että tämä on sitä lopunajan uskoa, paluuta siihen alkuperäiseen apostoliseen uskoon.
Jos tarkoitat "käännytysaikeilla" evankeliointia, niin tämä on meidän Jeesuksen seuraajien luovuttamaton oikeus ja velvollisuus, se on Jeesuksen käsky. Amen Aaammmeeeeenn kirjoitti:
”Eskolan kaipaamaa keskusteluyhteyttä voisi verrata seurakunnan ideaan sen alkuperäisessä merkityksessä, jossa hengellistä yhteyttä kokevat ihmiset kokoontuvat jakamaan ajatuksiaan, ilman kirkolliskokouksen päätöksiä ja käännytysaikeita.”
Tämä edustaa sitä nykyistä uskoa missä elämme. Vaikka olemme erilaisten seurakuntien jäseniä noin maallisessa mielessä, niin me kaikki uskovat olemme vain Kristuksen seuraajia ajatuksissamme ja elämämme toimissa. Nykyään uskova tunnistaa heti toisen uskovan hengessään ja samoin jopa ateistit tunnistavat uskovan ja feikkiuskovan toisistaan. Itse olen ymmärtänyt, että tämä on sitä lopunajan uskoa, paluuta siihen alkuperäiseen apostoliseen uskoon.
Jos tarkoitat "käännytysaikeilla" evankeliointia, niin tämä on meidän Jeesuksen seuraajien luovuttamaton oikeus ja velvollisuus, se on Jeesuksen käsky. Amen"Tämä edustaa sitä nykyistä uskoa missä elämme. "
OIkeasti se on aika kaukana tuosta. Kyllä noissa liikkeissä sitoo aika tiukka opillisuus, johan se huomaa tuosta "...uskova tunnistaa heti toisen uskovan hengessään ja samoin jopa ateistit tunnistavat uskovan ja feikkiuskovan toisistaan. " ilmaisusta. Ei siellä voi vapaasti keskustella hengellisistä asioista, muuten alkaa kova käännytys ja pilkkaaminen.- tässäsetodellisuus
mummomuori kirjoitti:
"Tämä edustaa sitä nykyistä uskoa missä elämme. "
OIkeasti se on aika kaukana tuosta. Kyllä noissa liikkeissä sitoo aika tiukka opillisuus, johan se huomaa tuosta "...uskova tunnistaa heti toisen uskovan hengessään ja samoin jopa ateistit tunnistavat uskovan ja feikkiuskovan toisistaan. " ilmaisusta. Ei siellä voi vapaasti keskustella hengellisistä asioista, muuten alkaa kova käännytys ja pilkkaaminen.""Tämä edustaa sitä nykyistä uskoa missä elämme. "
OIkeasti se on aika kaukana tuosta. Kyllä noissa liikkeissä sitoo aika tiukka opillisuus, ..."
Et siis lukenut ollenkaan viestiä, jonka ydin oli, että ei liikkeet ole pääasia, vaan pääasia ja ydin on se apostolinen usko sen alkuperäisessä muodossaan.
"...uskova tunnistaa heti toisen uskovan hengessään ja samoin jopa ateistit tunnistavat uskovan ja feikkiuskovan toisistaan. "
Täm on se tosiasia minkä "kourissa" tämäkin foorumi toimii. Uskovat tunnistamme heti toisemme, koska Pyhä Henki on se toimija keskuudessamme. Ja vastaavasti pahuuden voimat tunnistavat tälläkin foorumilla erehtymättä aidon uskovan ja feikkaavan henkilön toisistaan.
Aitoa uskovaa kohtaan syydetään rajua ja loukkaavaa torjunta keksityin asioin, kun taas feikkaajia ainakin siedetään. tässäsetodellisuus kirjoitti:
""Tämä edustaa sitä nykyistä uskoa missä elämme. "
OIkeasti se on aika kaukana tuosta. Kyllä noissa liikkeissä sitoo aika tiukka opillisuus, ..."
Et siis lukenut ollenkaan viestiä, jonka ydin oli, että ei liikkeet ole pääasia, vaan pääasia ja ydin on se apostolinen usko sen alkuperäisessä muodossaan.
"...uskova tunnistaa heti toisen uskovan hengessään ja samoin jopa ateistit tunnistavat uskovan ja feikkiuskovan toisistaan. "
Täm on se tosiasia minkä "kourissa" tämäkin foorumi toimii. Uskovat tunnistamme heti toisemme, koska Pyhä Henki on se toimija keskuudessamme. Ja vastaavasti pahuuden voimat tunnistavat tälläkin foorumilla erehtymättä aidon uskovan ja feikkaavan henkilön toisistaan.
Aitoa uskovaa kohtaan syydetään rajua ja loukkaavaa torjunta keksityin asioin, kun taas feikkaajia ainakin siedetään.”Et siis lukenut ollenkaan viestiä, jonka ydin oli, että ei liikkeet ole pääasia, vaan pääasia ja ydin on se apostolinen usko sen alkuperäisessä muodossaan.”
Kyllä luin. Asia on vain nyt niin, että ns. apostolinen usko oli aika hajanainen liike, ja varsinaiset opilliset asiat lyötiin lukkoon ensimmäisien kirkolliskokousten myötä vasta muutamaa sataa vuotta jälkeenpäin. Kun nyt sitten vertaa sitä, millaisia oppeja on nykyisillä liikkeillä, jotka väittävät olevansa jotain ”alkuperäistä”, niin nopeasti huomaa, että se on tätä uusperinteistä, jolla ei ehkä ole juuri mitään yhteistä alkuseurakuntien kanssa .
”…tunnistavat tälläkin foorumilla erehtymättä aidon uskovan ja feikkaavan henkilön toisistaan.”
En ole oikeastaan koskaan tavannut ketään uskovaa, joka vain näyttelee sellaista. Jokaisen usko kun on omassa vaiheessaan, ja vain yksi Jumala voi sen nähdä. Jos puhutaan sellaisista uskovista, jotka eivät siedä lähellään kuin täsmälleen saman opin noudattajia, en pidä heitä sen enempää ”oikeina” uskovina kuin muitakaan uskovina – kaikki kun ovat ihan yhtä oikeita.
"Toki päiviin voi kuulua myös muita nautintoja. Kuten punaviiniä. – Tuomas Enbuske kirjoitti äskettäin miellyttävän kolumnin. Siinä hän kertoi ilahtuvansa aina, kun näkee Alkossa vanhuksen. Viisaasti sanottu."
****
"Ikääntyneet kertovat juovansa saadakseen lohtua esimerkiksi yksinäisyyteen tai saadakseen paremmin unta. Kulutuksen lisääntyminen on osin seurausta juomakulttuurin laajemmasta muutoksesta, mutta taustalta löytyy myös monia henkilökohtaisia tekijöitä.
– Elämä ei ole kohdellut sillä tavalla kuin oli ajatellut, jäädään yksin, puoliso kuolee tai tulee avioero, sairastutaan ja eläkkeellä tulot pienenevät. Kaikki nämä vaikuttavat siihen, että haetaan ikään kuin lohtua alkoholista, listaa Engelberg."
https://yle.fi/uutiset/3-9470764Nämä ikäihmiset ovat siis alkoholin oikeinkäyttäjiä: "Olut sopii onnettomalle, viini sille, jonka mieli on katkera. Juodessaan hän unohtaa kurjuutensa eikä mieti murheitaan." (Sananl. 31:6–7)
Merkitystä on sillä, kuka juo: "Ei sovi kuninkaille, Lemuel, ei sovi kuninkaille viinin juonti eikä ruhtinaille olutmaljan kallistelu. Juopuessaan he unohtavat lait ja jättävät köyhät oikeutta vaille." (Sananl. 31:4-5)
Tavallinen rahvas saa siis juoda murheeseen, mutta ministerit ja kansanedustajat pysytelkööt selvinpäin. Tämä tiedoksi Teuvo Hakkaraiselle ja Li Anderssonille.herrens_tiggare kirjoitti:
Nämä ikäihmiset ovat siis alkoholin oikeinkäyttäjiä: "Olut sopii onnettomalle, viini sille, jonka mieli on katkera. Juodessaan hän unohtaa kurjuutensa eikä mieti murheitaan." (Sananl. 31:6–7)
Merkitystä on sillä, kuka juo: "Ei sovi kuninkaille, Lemuel, ei sovi kuninkaille viinin juonti eikä ruhtinaille olutmaljan kallistelu. Juopuessaan he unohtavat lait ja jättävät köyhät oikeutta vaille." (Sananl. 31:4-5)
Tavallinen rahvas saa siis juoda murheeseen, mutta ministerit ja kansanedustajat pysytelkööt selvinpäin. Tämä tiedoksi Teuvo Hakkaraiselle ja Li Anderssonille.Tuo oli varsin mielenkiintonen havainto :D
- JumalanSanaa
herrens_tiggare kirjoitti:
Nämä ikäihmiset ovat siis alkoholin oikeinkäyttäjiä: "Olut sopii onnettomalle, viini sille, jonka mieli on katkera. Juodessaan hän unohtaa kurjuutensa eikä mieti murheitaan." (Sananl. 31:6–7)
Merkitystä on sillä, kuka juo: "Ei sovi kuninkaille, Lemuel, ei sovi kuninkaille viinin juonti eikä ruhtinaille olutmaljan kallistelu. Juopuessaan he unohtavat lait ja jättävät köyhät oikeutta vaille." (Sananl. 31:4-5)
Tavallinen rahvas saa siis juoda murheeseen, mutta ministerit ja kansanedustajat pysytelkööt selvinpäin. Tämä tiedoksi Teuvo Hakkaraiselle ja Li Anderssonille."4 Ei sovi kuningasten, Lemuel, ei sovi kuningasten viiniä juoda eikä ruhtinasten kysellä: "Missä väkijuomaa?"
5 Muutoin hän juodessaan unhottaa, mitä säädetty on, ja vääntelee kaikkien kurjuuden lasten oikeuden.
6 Antakaa väkevää juomaa menehtyvälle ja viiniä murhemielisille."
Väkevää juomaa voi antaa kuolevalle ja viiniä masentuneille. JumalanSanaa kirjoitti:
"4 Ei sovi kuningasten, Lemuel, ei sovi kuningasten viiniä juoda eikä ruhtinasten kysellä: "Missä väkijuomaa?"
5 Muutoin hän juodessaan unhottaa, mitä säädetty on, ja vääntelee kaikkien kurjuuden lasten oikeuden.
6 Antakaa väkevää juomaa menehtyvälle ja viiniä murhemielisille."
Väkevää juomaa voi antaa kuolevalle ja viiniä masentuneille.Pitääpä laittaa muistiin nämä. Tuo on ihan totta, ettei tärkeitä päätöksiä pidä tehdä juovuksissa. Muistelen että Raamatusta löytyy kohta, jossa ei kielletä alkoholia mutta päihtymisestä varotellaan.
- hänlieneeperillä
Miksi täällä ollaan pahoillan Eskolan kuolemasta?
Nythän hänen elämänsä päättyi ja hän vihdoinkin pääsi sinne mikä on koko ihmiselon tarkoitus. Eikö tarkoituksen täyttäminen olekaan ihmisen tärkein asia kun täällä märehditään vain hänen kuolemaa ja sitä mitä tapahtui hänen matkallaan kohti tarkoitustaan? Mitä merkitystä on jollain tyhjänpäiväisellä tutkimuksella kun lopussa ihmistä odottaa ikuinen elämä?
Eikö meidän pitäisi poksauttaa shampanja pullot ja juhlia sitä että suuri ajattelija on kuollut ja täyttänyt tavoitteensa? - Uskon.vain.itseeni
Ihmettelen suuresti, kun vanhat kommunistit kuoleman lähestyessa tulevat nk. uskoon. Putinkin pilkkasi uskovaisia nuorena ja nyt on kantavieras ortodoksikirkoissa.
- politiikkaa.vain
Ortodoksikirkko on Putinille hyödyllinen liittolainen, kirkolla on Venäjällä vaikutusvaltaa vaikkei kansa sinänsä mitenkään erityisen kristillistä ole niiden mittapuiden mukaan joita tällä palstalla kristityille asetetaan, alkoholin kulutus, sukupuolitaudit ja aborttiluvut ovat maailman kärkiluokkaa kaikki.
Sama on tilanne Trumpin kohdalla, hänhän juuri vetosi henkilökohtaisesti USAn uskonnollisen oikeiston johtajiin ja sanan julistajiin jotta he tukisivat häntä.
Eihän Trumpista mitään kristillistä löydä kaivamallakaan mutta uskonnollistaoikeistoa hänen politiikkansa miellyttää ja hän pyrkii miellyttämään konservatiivista uskonnollista oikeistoa sillä ilman heidän tukeaan hän menettäisi valtansa. politiikkaa.vain kirjoitti:
Ortodoksikirkko on Putinille hyödyllinen liittolainen, kirkolla on Venäjällä vaikutusvaltaa vaikkei kansa sinänsä mitenkään erityisen kristillistä ole niiden mittapuiden mukaan joita tällä palstalla kristityille asetetaan, alkoholin kulutus, sukupuolitaudit ja aborttiluvut ovat maailman kärkiluokkaa kaikki.
Sama on tilanne Trumpin kohdalla, hänhän juuri vetosi henkilökohtaisesti USAn uskonnollisen oikeiston johtajiin ja sanan julistajiin jotta he tukisivat häntä.
Eihän Trumpista mitään kristillistä löydä kaivamallakaan mutta uskonnollistaoikeistoa hänen politiikkansa miellyttää ja hän pyrkii miellyttämään konservatiivista uskonnollista oikeistoa sillä ilman heidän tukeaan hän menettäisi valtansa."Eihän Trumpista mitään kristillistä löydä kaivamallakaan mutta uskonnollistaoikeistoa hänen politiikkansa miellyttää..."
Kyllä näille uskonto on vain keino, jolla kansaa kosiskellaan.
- kristitty_mies
Muistaaksen Antti Eskola sai myös hyvät arvostelut edesmenneeltä Heikki Räisäseltä. Eskola oli ajatteleva maallikko joka kyseenalaisti asioita.
- saarnasetä
Onko Antti kuollu? En ole kuullut että hän olisi eläessään ikinä ollut edes kipiäkään!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2026296Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442867- 442327
- 942109
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382031Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2311447- 781422
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa3071414Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131346Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61286