Eli Kreationismin Sietämätön Keveys.
Mitä kreationismi on? Sehän on musta tuntuu -ajattelua musta tuntuu -ajattelun päälle, aina kahden väitteen pyrkiessä säilyttämään keskinäinen koherenttiudensa, mutta kokonaisuus on kaoottisessa ristiriidassa itsensä ja varsinkin todellisuuden kanssa.
Yksi kreationismiin kuuluva asia, kuten moniin muihin vastaaviin huuhaisiin, on raja-ajattelu. Se kertoo kreationistin rajoittuneesta kyvystä jäsentää maailmaansa - abstrakti ajattelu on mennyt samaa reittiä viemäriin kuin esimerkiksi sarkasmin tai ironian taju.
Kreationistin aivot kykenevät vain ajattelemaan lokeroimalla asioita, piirtämällä rajoja, joita hän ei kuitenkaan voi osoittaa olevan olemassa todellisuudessa. Tuosta todistamattomuudesta ja rajoittuneesta ajattelusta nousee kreationistiset ”älynväläykset” kuten koira ei synnytä kissaa tai koira on aina koira. Tai ”kuka sitten on luonut maailman, jos Luojaa ei ole”. Mutta kreationisti ei koskaan pysty todistamaan miksi koira olisi aina koira.
Mutulogian perusteita
6
259
Vastaukset
- tieteenharrastaja
Ei pysty, ja vielä pahempi:
"Mutta kreationisti ei koskaan pysty todistamaan miksi koira olisi aina koira."
Tieteellisesti on helppo todistaa, että koira on ollut ja on edelleen susi. Koirasusiahan on havaittu.Totta, mutta kreationistille koira ja susi ovat kaksi eri lokeroa. Koirasta voi tulla puudeli plus tuhat muuta, mutta sudesta ei voi tulla koiraa (kretun mukaan). Ristiriitaista.
- suoraan_sanottuna
Kreationisti yrittää johonkin irralliseen yksityiskohtaan tuijottaen löytää todisteen omalle maailmankatsomukselleen. Koko prosessi on nurinniskoin tieteelliseen lähestymistapaan nähden.
Juuri yhteen yksityiskohtaan huomion kiinnittäminen tekee kretun kokonaisuudesta ristiriitaisen. Ja usein sitten kretuille tuntuu käyvän niin, että jossain asiassa asia on valkoinen ja toisessa taas se sama asia on musta.
- olenerimieltä
"Kreationistin aivot kykenevät vain ajattelemaan lokeroimalla asioita, piirtämällä rajoja, joita hän ei kuitenkaan voi osoittaa olevan olemassa todellisuudessa"
Olen eri mieltä. Tuo väite lähtee perusteettomasta oletuksesta että kretut pystyisivät ajattelemaan.Totta toinen puoli. Tuntuu, että monet kretujen ”aatoksista” eivät ole syntyneet heidän ajatellessaan vaan heidän istuessaan paskalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä752196- 1331442
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1341434- 1451123
- 105977
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten366902Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82764Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55714Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673
