Nyt kun syksyn pimeydet lähestyy niin on pyöräilijän hyvä varautua tehokkailla valoilla. Itselläni on pari talvea jo ollut tuollainen 5000 lumenin tehoinen valo mutta tehokkaammalla näkisin tietysti paremmin ja olisi siten turvallisempi.
Kuinka tehokkaita nykyisin markkinoilla on tarjota?
Onko jo 5000 lumenia tehokkaampia valoja
16
367
Vastaukset
- vainjaainoastaansiksi
En tarvitse pyörässäni valoja laisinkaan nähdäkseni itse, sillä näköni on erittäin hyvä. Tarvitsen vain pienen ledivalon jotta muut näkevät minut hämärässä/pimeällä koska laki määrää että joku valo pitää pimeällä olla.
- valoa_syksyyn
Kyllä minulla tuollaisia valoja vastaavaan tarkoitukseen on vaikka kuinka monta.
Tarvitsen nyt valon sellaisille tieosuuksille missä ei ole katuvalaistusta, se on turvallisuustekijä että näkee riittävän pitkälle mitä on edessä. Tiellä voi olla kuoppia ja kaikenlaista väistettävää.
Kerran mäen alla oli huonosti merkitty tietyömaa jossa oli asvalttia revitty 5 metrin matkalta, oli jännät paikat, sen jälkeen olen pitänyt huolta että minulla on riittävän tehokas ajovalo.
Jalankulkijat ovat usein noita joilla on "hyvä näkö" eivätkä muista heijastintakaan ripustaa mustiin vaatteisiinsa. Heidänkin turvallisuutta ajatellen olisi hyvä valo oltava.
- Mä_ajan_missä_haluan
Turha hankkia mitään valoa. Vaivaa vain ja rahanmenoa. Tehkää niin kuin suurin osa pyöräilijöistä, ainakin täällä Helsingin kantakaupungissa. Siirrytte vain ajamaan pimeällä jalkakäytäville, niin ei autoilijoistakaan ole harmia. Tosi suosittu ja hyväksi havaittu keino ainakin pyöräilijöiden mielestä.
Eikä ole pelkoa poliisien valvonnastakaan, sillä tämän vuoden valvontaviikko oli jo kesäkuussa. - kunnonvalotsentään
On 4000 lumenisia kyllä mutta vain halogeeneilla ja kohtuuhyvällä akulla kestää ajella sen 4tuntia teholla, mutta riittää työmatkoihin :D
En tiedä onko LED-valoissa tuollaisia lähes auton kaukovalontehoisia olemassa :D- vaikea.uskoa
"On 4000 lumenisia"
Jos nuo pakkauksiin heitellyt lukemat pitäisivät oikeasti paikkansa ja että valaisimesta tulisi uloskin se yli 4000 lm, niin valaisimen sähkötehon pitäisi olla jo vähintään 40W. Onko tosiaan noin paljon? - pyöränvaloissakin
On se totta, joillain puolen ampeerin halogeenilla pääsee jo lähemmäs 6000 lumeniakin kunnollisilla akuilla :D
Haulla löytyi 5581 lumenin otsalamppujakin.
Kyllähän sellaisella jo sokaisee vastaantulevan autoilijan useamman sadan metrin etäisyydeltä. Se kai on näiden ylitehokkaiden lamppujen tarkoituskin.
Mitä turvallisuushyötyä on suhteellisen hitaasti kulkevalle pyöräilijälle siitä, että tie edessä on kirkkaasti valaistu jopa parin sadan metrin päähän?- lg3l43g4lg34
Silloin näkee tulijan, jos on hyvä valo: autoilija ymmärtää väistää _:D
- näin_näkisin
"Mitä turvallisuushyötyä on suhteellisen hitaasti kulkevalle pyöräilijälle siitä, että tie edessä on kirkkaasti valaistu jopa parin sadan metrin päähän?"
Teho käytetään enemmänkin siihen että näkee tienpinnan selkeästi, ei siihen että valokiila ulottuu mahdollisimman pitkälle. Näitä käytetään myös maastoajossa.
Näkee esim alamäen alla olevan huonosti merkityn tietyön jossa on asvaltti revitty auki tai mustiin pukeutuneen ilman heijastinta kulkevan joutomiehen. Pyörä kulkee helposti reippaassa alamäessä polkematta noin 11m sekunnissa. Siitä voi vähän suhteuttaa valontarvetta.
Hyvä valo on turvallisuutta. Lisäksi näissä valoissa on kytkin mistä voi laittaa pienemmän tehon, aivan kuten autoissakin, joka ei häikäise vastaantulijaa. Mitä aiemmin vastaantulijan havaitsee siihen voi tämä vastaantulija itse vaikuttaa, pyöräilijä voi laittaa tehokkaan valon ja heijastimet ja mustakaapuinen lättäjalka sen heijastimen heilumaan. Molempia tarvitaan, liikenne kun on muiden huomioonottamista ja yhteispeliä.
- jokaisella...vastuu
On muistettava että valot pitää olla suunnattu sillä lailla ettei häikäise muita liikenteessä. Tämä koskee myös otsavaloja eikä pelkästään pyörässä kiinteästi kiinni olevia valoja.
- pitääollatuollainen
Koskee myös autoilijoitakin: mitään xenon-valoja ei saa olla autoissa, joissa ei ole automaattisesti auton asennonmukaan säätyvää valojen suuntausta.
- Auto jossa on Xenon-valot ja ei ole täysin automaattisesti auton asennon mukaan säätyvää valojen suuntausta on ajokelvoton kulkuneuvo ja kortti pois kuskilta välittömästi. - jalaa1x
pitääollatuollainen kirjoitti:
Koskee myös autoilijoitakin: mitään xenon-valoja ei saa olla autoissa, joissa ei ole automaattisesti auton asennonmukaan säätyvää valojen suuntausta.
- Auto jossa on Xenon-valot ja ei ole täysin automaattisesti auton asennon mukaan säätyvää valojen suuntausta on ajokelvoton kulkuneuvo ja kortti pois kuskilta välittömästi.Xenonit on täysin lailliset valot autossa, jos ne ovat siinä olleet tehtaalta lähtiessä. Jälkiasennusviritelmät ovat mitä ovat. Noiden ongelma on hajavalo, koska halogeeniumpiota ei ole tarkoitettu noille. Nuo auton asennon mukaan suuntaavaat Xenonit ovat alkaneet tulla vasta viime vuosina. Ite ajelin yhdessä vaiheessa Skoda Octavialla, missä oli Xenonit, niin valot hakivat asennon käynnistyksen yhteydessä, mutta eivät sen enempää. Auto oli muistaakseni 2008 -mallinen, ja valot olivat tehdasasenteiset. Täysin hyväksytty paketti siis. Kyllä niistä valotehoa lähti ihan kivasti, ja varsinkin, kun moottoritiellä heitti vielä pitkät päälle, niin näkyvyyttä riitti.
- kaikenlaisiasääntöjä
Joo mutta nykyään pitää olla aktiivisesti säätyvät, muuten ovat laittomia käyttää tieliikenteessä.
Sanoisin että erittäin hyvä urheilulaji on pyöräillä ympäri vuoden töihinkin, hyvin saa happea, mutta kulkuneuvo pitää olla hyvässä kunnossa sitten, jotta ei satu onnettomuuksia.
Minulla oli jotkut äärimmäisen tehokkaat etuhalogeenit, Volvo Amazonissa: 6kpl sai laittaa isoja halogeeniumpioita eteen, tietyillä määräyksillä sijoitettuina, naapurissa asui poliisi silloin, ja antoi sellaisen ohjejutun, eli miten pitää mitata jotta noin paljon saat niitä isoja, alkuperäisiä Amazonin umpioita eteen 6kpl yhteensä jotta ovat tieliikenteessä hyväksyttävästi asennettu.
- päistikkaalumihankeen
Mutta niin, kaikista tärkeintä on kuitenkin se pyöräillessä talvellakin jos pyöräilee päivittäinkin talvella: renkaat ovat kunnossa ja jarrut toimivat, heijastimet, ja muutkin valovempeleet toimivat.
Erityisen tärkeää on se että renkaat ja jarrut toimivat, olisi kerrassaan kauheata jos ajaa kovaa vauhtia alamäessä, sitten huomaakin yllättäen että: OHO jarrut eivät toimi lainkaan tai renkaat eivät pidä. Ei pystyisi pysähtymään lainkaan :D- päistikkaalumihankeen
... tuollaisessa tilanteessa olisi "tähdättävä" johonkin seuraavaan mahdollisimman pehmeään lumipenkkaan johon voisi törmätä, ja vauhti vain senkun kiihtyisi koko ajan :D
- näin_näkisin
Autoillessa tuo vasta tärkeää onkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1424565- 932169
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152081Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi791947Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1421562Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541532VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1071410- 751336
- 1011317
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1201119