Nostaako vai ei?

muunettutotuus

27

386

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eläpelkää

      Olen aika varma, ettei Helsingin ratikan ääni kuulu Tampereelle asti.

      • ei.pelätäkkään

        Tampereen ratikat ei käänny, kun niissä ei ole kääntyviä etupyöriä. Niistä ääni ei kuulu Helsinkiin asti.


      • ääni.kulkee
        ei.pelätäkkään kirjoitti:

        Tampereen ratikat ei käänny, kun niissä ei ole kääntyviä etupyöriä. Niistä ääni ei kuulu Helsinkiin asti.

        Kyllä ne on jo Helsingissä asti kuulleet Tampereen aukirevityistä kaduista ja kuinka Tamperella ei voi enää ajaa ja asioida autoilla ja muusta samanlaisesta, Tampere on mainio varottava esimerkki, siitä mitä ei pidä tehdä.


      • helppoa
        ääni.kulkee kirjoitti:

        Kyllä ne on jo Helsingissä asti kuulleet Tampereen aukirevityistä kaduista ja kuinka Tamperella ei voi enää ajaa ja asioida autoilla ja muusta samanlaisesta, Tampere on mainio varottava esimerkki, siitä mitä ei pidä tehdä.

        Asioin Tampereen keskustassa viimeksi eilen. Liikuin sinne ja takaisin autolla. Miksi se ei onnistu sinulta?


      • justjooooo
        helppoa kirjoitti:

        Asioin Tampereen keskustassa viimeksi eilen. Liikuin sinne ja takaisin autolla. Miksi se ei onnistu sinulta?

        Mitä luulisit?
        Ei muuten onnistu enään monella muullakaan, tai onnistuu mutta helpommalla pääsee Ideaparkissa, Lielahdessa yms.
        Miksi menisin keskustaan , mitä siellä muka on niin tärkeää?


      • elämänvalintoja
        ääni.kulkee kirjoitti:

        Kyllä ne on jo Helsingissä asti kuulleet Tampereen aukirevityistä kaduista ja kuinka Tamperella ei voi enää ajaa ja asioida autoilla ja muusta samanlaisesta, Tampere on mainio varottava esimerkki, siitä mitä ei pidä tehdä.

        Auto on yliarvostettu turhake. Hanki pyörä. Muuta työmaan viereen, niin säästyy polttoainekustannuksetkin.


      • helppoa
        justjooooo kirjoitti:

        Mitä luulisit?
        Ei muuten onnistu enään monella muullakaan, tai onnistuu mutta helpommalla pääsee Ideaparkissa, Lielahdessa yms.
        Miksi menisin keskustaan , mitä siellä muka on niin tärkeää?

        Ehkä et vaan osaa ajaa autolla kovin hyvin.


      • kyvyttömyys.kasautuu
        helppoa kirjoitti:

        Ehkä et vaan osaa ajaa autolla kovin hyvin.

        Näyttäsi että monikan ei osaa, varsinkin pysäköintisäännöt ovat monelta aivan hukassa, jopa polkupyöräily tuottaa monille vaikeuksia, aikuiset ajavat fillareilla vain lapsille pyöräilyn sllituilla jalkakäytävillä ja eivät monetkaan osaa käyttää edes lain hämärässä ja pimeällä vaatimaa valoa pyrässä, eli ovat ns. pimeitä pyöräilijöitä muutamallakin tavalla tarkoittaen.


      • iq-laskee
        kyvyttömyys.kasautuu kirjoitti:

        Näyttäsi että monikan ei osaa, varsinkin pysäköintisäännöt ovat monelta aivan hukassa, jopa polkupyöräily tuottaa monille vaikeuksia, aikuiset ajavat fillareilla vain lapsille pyöräilyn sllituilla jalkakäytävillä ja eivät monetkaan osaa käyttää edes lain hämärässä ja pimeällä vaatimaa valoa pyrässä, eli ovat ns. pimeitä pyöräilijöitä muutamallakin tavalla tarkoittaen.

        Pyöräily, autoilu ja jopa kävely vaikuttaisivat kaikki olevan hiukka liian vaikeita asioita monille tamperelaisille.


      • Valjaaat.käyttöön
        iq-laskee kirjoitti:

        Pyöräily, autoilu ja jopa kävely vaikuttaisivat kaikki olevan hiukka liian vaikeita asioita monille tamperelaisille.

        Tamperelaiset siis pitäisi selvästi kieltää, tai ainakin monella pitäsi olla joku valvoja tai taluttaja opastamassa käytöstavoissa ja säännöissä.


    • imagon.tekijät

      Mutta eikö kirskunta ole pelkkä pikantti yksityiskohta boheemiporvareiden uudelleenremppaamassa Tampereen keskustassa? Kun ratikka kirskuu ja kolkuttaa ikkunan alla, ollaan sivistyksen ytimessä.

      Tietenkin jostain pitää tulla vielä vastapaahdetun (luomu) ekspresson ja lämpimän (gluteiinittoman) kroissantin tuoksu. Boheemiporvari on käynyt reissuillansa Pariisissa ja haluaa myös sen osaksi kulisseja.

      Ratikka on imagotekijä, sehän on painettu siihen selvitykseenkin, josta täällä ähistään kuin raamatusta herätyskokouksessa. Ihan turha etsiä mitään rationaalisia perusteita tälle rahareiälle.

      • konsultaattori

        Imagosta ja brändin arvosta huolehtiminen on todellakin rationaalista kaikenlaisille toimijoille, myös kaupungeille. Nykyaikaisessa kasvuhakuisessa kaupungissa on oltava kunnollinen, ilmastoystävällinen joukkoliikenne.

        Raitiotien toteuttaminen on Tampereen kaupungin puolelta ilmiselvästi askel oikeaan suuntaan. Imagon pitää tietenkin myös vastata todellisuutta eli ratikasta on tehtävä kunnollinen. Ja niinhän tässä käy!


      • Ne.siis.ne
        konsultaattori kirjoitti:

        Imagosta ja brändin arvosta huolehtiminen on todellakin rationaalista kaikenlaisille toimijoille, myös kaupungeille. Nykyaikaisessa kasvuhakuisessa kaupungissa on oltava kunnollinen, ilmastoystävällinen joukkoliikenne.

        Raitiotien toteuttaminen on Tampereen kaupungin puolelta ilmiselvästi askel oikeaan suuntaan. Imagon pitää tietenkin myös vastata todellisuutta eli ratikasta on tehtävä kunnollinen. Ja niinhän tässä käy!

        pilaavat sitten kaupungin imagonkin, mutta eivät edes tajua sitä.


    • Kjljjljvkbbjb

      Mihin kohtaan Tampereella on tulossa ratikan kääntöpaikka?

    • kyllä-huutaakin

      Hämeenpuistoon Hämeenkadun ja Pirkankadun välillle tulee melkoisen kireät mutkat. Eli se kohta tulee ulvomaan ja pahasti tuleekin, kuuluu takuuvarmasti Keskustorille ja Pyynikin torille asti sekä koko Hämeenpuiston mitan.

      • kisko.taipuu

        Hämeenpuiston mutkat tuskin ovat liian jyrkkiä. Tayssin radalla lienee jyrkempikin kohta, kuten myös Hervannan varikkoraiteen risteyksessä.

        Jonkinlainen ratikan ääni tietty kuuluu ratikkakaupunkiin.


    • ratikkaTampereelle

      Onneksi Tampereen ratikoilla ei tarvita tuollaisia kääntösilmukoita

      • yksi.vai.kaksi

        Niin no. Kaikella on puolensa, jopa kaksisuuntaisilla raitiovaunuilla.

        Tampereella ajetaan ilman kääntösilmukkaa, kyllä. Pysökkilaitureita voi tehdä sekä vaunun oikealle että vasemmalle puolelle. Ratikka voi erikoistilanteissa vaihtaa suuntaa myös radan raiteenvaihtovaihteiden kautta. Rataa on helpompi rakentaa lisää pätkissä, kun erillisiä kääntöpaikkoja ei tarvita.

        Helsingin ratikka on yksisuuntaratikka. Ratikan kääntäminen vaatii rataan silmukan. Raiteenvaihtovaihteita ei ole Ovia on vain vaunun oikealla puolella.

        Helsingin järjestelmä on periaatteessa tehokkaampi, koska silmukan läpi ajaminen ei kauaa kestä. Kaksisuuntaratikan kuskin pitää fyysisesti vaihtaa paikkaa ratikan päästä päähän ja kytkeä vaunuun oikea suunta. Kun stadilainen ratikkakuski on ajanut silmukkansa läpi, ulisten tahi ulinatta, hän on samantien lähtövalmis ilman mitään säätöjä ja vaunun pituista kävelyä. Bonuksena pienemmästä ovimäärästä seuraa suhteellisesti enemmän tilaa istumapaikkoja varten -- stadilaisissa vaunuissa. Raiteenvaihtovaihteiden puuttuminen yksinkertaistaa kulunvalvontaa. Helsingissä on kyllä joitakin ohitusraiteita, joita voi käyttää erikoistilanteissa.

        Toki Helsingin raitioteillä on joskus rataa pidennettäessä jopa purettu joku turhaksi jäänyt kääntösilmukka, mistä on luonnollisesti aiheutunut kuluja.

        Tampere on valinnut leveän radan ja kaksisuuntavaunut. Helsingissä on kapea rata ja yksisuuntavaunut. Kaikella on hyvät ja huonot puolensa.


      • kaupunkijuna
        yksi.vai.kaksi kirjoitti:

        Niin no. Kaikella on puolensa, jopa kaksisuuntaisilla raitiovaunuilla.

        Tampereella ajetaan ilman kääntösilmukkaa, kyllä. Pysökkilaitureita voi tehdä sekä vaunun oikealle että vasemmalle puolelle. Ratikka voi erikoistilanteissa vaihtaa suuntaa myös radan raiteenvaihtovaihteiden kautta. Rataa on helpompi rakentaa lisää pätkissä, kun erillisiä kääntöpaikkoja ei tarvita.

        Helsingin ratikka on yksisuuntaratikka. Ratikan kääntäminen vaatii rataan silmukan. Raiteenvaihtovaihteita ei ole Ovia on vain vaunun oikealla puolella.

        Helsingin järjestelmä on periaatteessa tehokkaampi, koska silmukan läpi ajaminen ei kauaa kestä. Kaksisuuntaratikan kuskin pitää fyysisesti vaihtaa paikkaa ratikan päästä päähän ja kytkeä vaunuun oikea suunta. Kun stadilainen ratikkakuski on ajanut silmukkansa läpi, ulisten tahi ulinatta, hän on samantien lähtövalmis ilman mitään säätöjä ja vaunun pituista kävelyä. Bonuksena pienemmästä ovimäärästä seuraa suhteellisesti enemmän tilaa istumapaikkoja varten -- stadilaisissa vaunuissa. Raiteenvaihtovaihteiden puuttuminen yksinkertaistaa kulunvalvontaa. Helsingissä on kyllä joitakin ohitusraiteita, joita voi käyttää erikoistilanteissa.

        Toki Helsingin raitioteillä on joskus rataa pidennettäessä jopa purettu joku turhaksi jäänyt kääntösilmukka, mistä on luonnollisesti aiheutunut kuluja.

        Tampere on valinnut leveän radan ja kaksisuuntavaunut. Helsingissä on kapea rata ja yksisuuntavaunut. Kaikella on hyvät ja huonot puolensa.

        SanFransiscon malli olisi ollut hyvä, kuski kääntää vaunun käsipelillä päätepysäkillä, siellä on ympyränmuotoin elevy jossa laite käännet'ään ja kytketään vaijeriviritykseen, se on 1800-luvulta ja toimi edelleen, niillä kuskataan turisteja.

        Meille kyllä olisi riittänyt pari sellaista traktorin vetämää kaupunkijunaa jollainen keskustassa ihmisiä naurattaa, taitaa mennä jonnekin särkänniemeen tms..


    • Kiskotkoliseekokoajan

      Kolikolinkolin.

      Älyllisintä junailua olisi ollut keskittryä laittamaan lähijunalikenne kuntoon, edes sellaiseksi kun se oli vanhojen lättähattujunien aikaan.

      • ah.ironiaa

        Ratikalla pääsee aikanaan Tampereen naapurikuntiin, tosin ratikkahan se sellainen ei ole vaan lähijuna. Tampere on landella.


      • pilata-osaavat
        ah.ironiaa kirjoitti:

        Ratikalla pääsee aikanaan Tampereen naapurikuntiin, tosin ratikkahan se sellainen ei ole vaan lähijuna. Tampere on landella.

        Joo, eivät tajunneet nämä uudemmat ollenkaan sitä mikä on se oikea älyllisempi järjestys jossa junat kulkee jo valmiilla kiskoilla ilman keskustan tuhoamista ja jolla ihmiset olisi päässeet väljempiin koteihinsa pois ahtaasta keskustasta nykyään raennettavien minikoppien sijaan asumaan asiallisesti ja laadukkaasti. Junat kulki kaupunkiin ja kaupungissa sitten liikuttiin muila välineillä.


      • laatutietoinen

        Ratikan tuominen Hämeenkadulle merkitsee (toivottavasti) myös bussien vähenemistä ja keskustan laadun paranemista.


      • Haittamelua
        laatutietoinen kirjoitti:

        Ratikan tuominen Hämeenkadulle merkitsee (toivottavasti) myös bussien vähenemistä ja keskustan laadun paranemista.

        No ei merkitse, keskustan laatu vain pahenee ja jo nyt siellä on pahoja meluhaittoja jotka kestävät useita vuosia.


    • Älliä.sullekin

      Jos jokaiselle ratikan pyörälle tulee oma moottori (?), eivät pyörät juurikaan luista ja merkittävästi kirsku kaarteissa.

      • ratikka

        Ei tule omaa moottoria jokaiselle pyörälle, vaan yksi moottori tulee jokaiselle telille. Akselit ovat jäykkiä, joten jyrkässä kaarteessa pyörät kirskuu. Tampereelle ei kuitenkaan tehdä niin jyrkkiä kaarteita, mitä on Helsingissä. Helsingin Variotram-vaunuissa oli erillispyörät vaunun eri puolilla, mutta ne eivät olleet kovin toimiva ratkaisu jostain syystä.


      • puunkaatoon

        Uutisenmukaan ne lipusuu jo kun lehtiä on kiskoilla. Se tietysti olisi syy kaataa puut keskustasta...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4449
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe