Math.atan2 vs. (cos, sin)

Onko seuraava funktio "identtinen"

function id(p) {
var ang = Math.atan2(p.x, p.y);
var r = Math.sqrt( p.x**2 p.y**2 );
return {x: r*Math.cos(ang), y: r*Math.sin(ang)};
}

Ei ole, miten siitä atan2kkosesta saa pisteen takas? Pitääkö lisätä PI/4? Sit taas toiset pisteet menee väärin.

/* tässä olis missä oikeastaan yritän käyttää, mut en ymmärrä miks tää ei voi yksinkertasesti mulle selvitä että miten nää kulmat menee. (cos, sin) on yksikköympyrä ihan oikein (1, 0):sta vastapäivään. Mutta
Math.atan2(1,0) == Math.PI/4.
Jos siitä vähentää

Olkoon meillä keskipiste C=(cx, cy) ja sitten piste A = (ax, ay). Halutaan pyöräyttää A:ta kulman theta (radiaaneja) C:n ympäri.

function rot(a, c, theta) {

var r = Math.sqrt( (a.x-c.x)**2 (a.y-c.y)**2 );
var startAng = Math.atan2(a.x-c.x, a.y-c.y); // -Math.PI/4 ???
return { x: c.x r*Math.cos(startAng theta), y: c.y r*Math.sin(startAng theta) };
}

console.log( rot({x: 2, y:2}, {x:1, y:1}, Math.PI/4) )

*/

10

191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turbo-Urpo1

      Nämä Sini, Kosini ja Tangenttit ja kaikki muutkin trigonometria funktiot on syvältä, en niitä ole koskaan ymmärtänyt, jo kouluaikaan ne oli yhtä painajaista, eikä tilanne ole yhtään muuttunut.

    • Toi mun sotku jäi jotenkin kesken
      Jos siitä vähentää... siis sen PI/4:n (ja mistä hemmetistä tää luku tulee?), niin ei se toimi sittenkään

      Onko tämä funktio oikein (eli pitäisi kiertää pistettä p keskipisteen c ympäri kulman ang verran):

      var rotPoint = function(p, ang, c={x:0, y:0}) {
      var x = p.x - c.x;
      var y = p.y - c.y;
      var cosA = Math.cos(ang);
      var sinA = Math.sin(ang);
      return { x: cosA*x - sinA*y c.x, y: sinA*x cosA*y c.y }
      };

      Eli siirretään ensin origoon, sitten kierto (matriisilaskuna) ja sitten siirto takaisin.
      Tässähän ei atan2:sta tarvita, mutta silti jäi mietityttämään, että minkä kulman se antaa

      No, nythän se antaakin

      Math.atan2(1,0)
      1.5707963267948966

      Miten lienen saanut PI/4 viime kerralla?

      • Mä pistin varmaan Math.atan, eli siitä jäi se kakkonen pois ja se laski yksargumenttisa tietenkin Math.atan(1):n joka on neljäsosa pii.

        No nyt selkiskii docseista:
        The Math.atan2() method returns a numeric value between -π and π representing the angle theta of an (x, y) point. This is the counterclockwise angle, measured in radians, between the positive X axis, and the point (x, y). Note that the arguments to this function pass the y-coordinate first and the x-coordinate second.

        Eli y-koordinaatti ensin, miksi helvetissä?!?!


      • Turbo-Urpo1

        Mikähän tuossakin viestissä muka oli sääntöjen vastaista, pelkkää myötä elämistä minkkilaukun ongelman kanssa. Tätä oli jo vaikea käsittää.

        Mikkilaukku: Otan osaa, vaikken voikkaan mitenkään auttaa.

        Vieläköhän tästäkin löytyy jotain sääntöjen vastaista.


    • Turbo-Urpo1

      Nämä minkkilaukun ongelmat ovat aina näin teknisiä juttuja, jotta niihin ei kukaan osaa oikeesti ratkaisua kertoa, huumorilla kuittasin, ja ylläpito poisti käsittämättömästä syystä.

      Olis kyllä hiton mukava tietää mikä siinä oli vikana.

    • Turbo-Urpo1

      Hakkumiset, mimittelyt ja sen semmoset roikkuu kyllä ketjuissa, sitten hyvä tahtoiset osan otot poistetaan, mikä siellä päässä oikein mättää.

    • Turbo-Urpo1

      Tuli tuossa mieleen että jos se huumori sattu arkaan paikkaan, ja sinä mikkilaukku poistatit sen viestin, niin ihan varoilta teen julkisen anteeksi pyynnön. En koskaan ole pahalla ajatellut sellaista joka noinkin paljon antaa tälle sivustolle kuin sinäkin olet antanut. Mikäli vastaisuudessa jotain viestiäsi kommentoin, älä ihmeessä ajattele että teen sen ilkeyttäni. Arvostatan suunnattomasti panostasi, ja pidän pouliasi ilkeilijöitä vastaan noustessa.

      Vaikken uskokkaan sinun sitä poistoa vaatineen, niin

      Olen hyvin pahoillani väärinkäsityksestä, ainoastaan hyvän mielen tuottamista tavoittelin. Minä vittuilen vain vittuilijoille jota ovat sen ansainneet.

    • jotainkirjaimia

      Jaa heippa minkkilaukku aina kaikkien rakastama ohjelmoija... olin mökillä, kaikenlaista... uudestaankin joskus lähden lomille, toivottavasti ennen jouluakin.

      Tämä kysymys, perustuu siihen että onko 0=1, onko nolla 0=0...

      Tämä kaataa tietystikin Einsteinin teorin kaikesta jos joku todistaa matemaattisesti sekä fyysisesti että 0=?

      Joka onkin fakta tietysti, kukaan ei tiedä nollan arvoa, joten nollan arvon voi olettaa vaikka olevan 3, kokonaiskuluna. Kuten äärettömyyden arvonkin voi jokainen itse määritellä.

      Jospa sovitaan että 'ääretön' onkin lukuarvontaan 17?

      Matematiikka ja fysiikahan ovat vain täynnä "sovittuja sääntöjä".

    • jotainkirjaimia

      ..jatkan vielä sitten eli yhtälössä silloin nolla ja ääretön olisivat kumpikin 17 (vuotiaita, en sitä tarkoita)... vaan että nollan tilalle yhtälöön 17.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3513
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1415
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      49
      1202
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      177
      1129
    Aihe