Mikä on sukupuoli ja mitä se tarkoittaa?

KysyväEiTieltäEksy

Kysymys joka pohdituttaa monia kristittyjä ja palstalaisia, mutta osaatko oikeasti kertoa mitä se tarkoittaa ja onko sillä niinkään luterilaisuuden näkökulmasta?

20

261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • serious

      Eipä tuota pohtia tarvitse.

      "Sukupuoli on biologiassa suvullisesti lisääntyvillä lajeilla ilmenevä anatominen ominaisuus, jonka perusteella yksilöt ovat yleensä jaettavissa munasoluja tuottaviin yksilöihin eli naaraisiin (hedelmöityvä) ja siittiösoluja tuottaviin yksilöihin eli koiraisiin (hedelmöittävä)[1]. Ihmisellä hedelmöittyvä sukupuoli ovat naiset ja hedelmöittävä sukupuoli miehet. "

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Sukupuoli

      • Aloittajan tarkoitus on trollata tai osoittaa jumalalleen mielistelya että näin tässä sitä ollaan sinun edessäsi puhtaan paidankauluksen kanssa kun tuomitaan epäselvät sukupuolet.


      • sage8 kirjoitti:

        Aloittajan tarkoitus on trollata tai osoittaa jumalalleen mielistelya että näin tässä sitä ollaan sinun edessäsi puhtaan paidankauluksen kanssa kun tuomitaan epäselvät sukupuolet.

        Ihan asiallinen aloitus. Kannattaa tosiaan selventää mitä se sukupuoli on ja tarkoittaa kun jotkut ovat alkaneet kuvitella, että sukupuoli olisi jotain tunnetta 😉


      • usko.vainen kirjoitti:

        Ihan asiallinen aloitus. Kannattaa tosiaan selventää mitä se sukupuoli on ja tarkoittaa kun jotkut ovat alkaneet kuvitella, että sukupuoli olisi jotain tunnetta 😉

        Nimenomaan kannattaa selventää kaikki tietämys sukupuolesta ja voi saada hyvän toimenkin, kun on aiheesta gradun kirjoittanut. Itse kukin voi hakeutua Helsingin yliopistoon opiskelemaan sukupuolentutkimusta.


      • jjeeves kirjoitti:

        Nimenomaan kannattaa selventää kaikki tietämys sukupuolesta ja voi saada hyvän toimenkin, kun on aiheesta gradun kirjoittanut. Itse kukin voi hakeutua Helsingin yliopistoon opiskelemaan sukupuolentutkimusta.

        Sukupuoli on niin simpöei juttu ja helposti todennettavissa, että ei sitä sen kummemmin tutkia tarviste. Mutta se onkin sitten eri juttu, että jokainen hyväksyy sen oman sukupuolensa😉


      • TotuusSattuuQC
        usko.vainen kirjoitti:

        Sukupuoli on niin simpöei juttu ja helposti todennettavissa, että ei sitä sen kummemmin tutkia tarviste. Mutta se onkin sitten eri juttu, että jokainen hyväksyy sen oman sukupuolensa😉

        "Sukupuoli on niin simpöei juttu ja helposti todennettavissa, että ei sitä sen kummemmin tutkia tarviste."

        No ei se nyt ihan niin simppeli juttu ole. Sillä on monia ulottuvukksia, niin biologinen, sosiaalinen, kultuurinen kuin psykologinenkin.


      • TotuusSattuuQC kirjoitti:

        "Sukupuoli on niin simpöei juttu ja helposti todennettavissa, että ei sitä sen kummemmin tutkia tarviste."

        No ei se nyt ihan niin simppeli juttu ole. Sillä on monia ulottuvukksia, niin biologinen, sosiaalinen, kultuurinen kuin psykologinenkin.

        Kyllä se 99,999%:sesri on hyvin simppeli juttu.
        Kehityshäiriöt ovat hyvin harvinaisia.


      • siinähänse
        usko.vainen kirjoitti:

        Kyllä se 99,999%:sesri on hyvin simppeli juttu.
        Kehityshäiriöt ovat hyvin harvinaisia.

        Olet oikeassa, ettei häiriöistä tule tehdä pääasiaa! Häiriöt korjataan, fyysiset häiriöt hoidetaan ja psyykkiset häiriöt eheytetään.


      • siinähänse kirjoitti:

        Olet oikeassa, ettei häiriöistä tule tehdä pääasiaa! Häiriöt korjataan, fyysiset häiriöt hoidetaan ja psyykkiset häiriöt eheytetään.

        Juuri näin, eikä lakeja tule säätää enemmistölle pienen häiriöiden uhreiksi joutuneiden tarpeiden mukaan🤔


    • Tarkoitatko siis omasta näkökulmasta tai omasta sukupuolesta ?

    • Voi tosiaan kysyä mitä väliä sillä sukupuolella on? Ja miksi toisten sukupuoli on esim.täällä jatkuva keskustelun aihe?

    • miehinenmiesainamies

      Tytöt on ikänsä tyttöjä ja pojat poikia. On vanhempien vika, jos he yrittävät lastaan ohjata joksikin sekasikiöksi. Kai jokainen äiti tietää synnytettyään, mitkä vehkeet hänen lapsellaan on.
      Tunnistamisen uskoisi olevan helppoa, kun on vaan kaksi mahdollisuutta.
      Jumala on luonut vain miehen ja naisen, ei sekasikiöitä.
      Mies on mies ja nainen nainen. Pelleilyä nuo höpötykset,

      • eiolevälimuotoja

        Ja sitäpaitsi ei yksikään ihminen halua olla mikään välimuoto, vaikka vanhemmat lapsensa tällaiseen kuinka pakottaisivatkin jonkun oudon muodin takia.


    • siinähänse

      Uskovien ei tarvitse pohtia asiaa sillä ...


      1. Moos. 1:27
      Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.


      1. Moos. 5:2
      Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi ja siunasi heidät ja antoi heille nimen ihminen, silloin kun heidät luotiin.

      • >>>Uskovien ei tarvitse pohtia asiaa.

        Ei niin. Mennään vanhalla uskomuksella vaikka samalla ihmisellä olisi kahdet sukupuolivehkeet.


      • MiesNainen-NaisMies
        sage8 kirjoitti:

        >>>Uskovien ei tarvitse pohtia asiaa.

        Ei niin. Mennään vanhalla uskomuksella vaikka samalla ihmisellä olisi kahdet sukupuolivehkeet.

        Ihanaa, ramaattu ei sano että ihminen on joko mies tai nainen (vain toinen) vaan ihminen on sekä mies että nainen (molemmat) kuten itse Jumalakin.


      • MiesNainen-NaisMies kirjoitti:

        Ihanaa, ramaattu ei sano että ihminen on joko mies tai nainen (vain toinen) vaan ihminen on sekä mies että nainen (molemmat) kuten itse Jumalakin.

        Aivan, Aadam oli mies ja Eeva nainen😉


      • MiesNainen-NaisMies
        usko.vainen kirjoitti:

        Aivan, Aadam oli mies ja Eeva nainen😉

        Raamattu opegtaa, ei ole naista eikä miestä erikseen. Siellä missä on mies on aina myös nainen ja siellä missä on nainen on myös mies. Onhan nainen luotu miehestä ja mies syntynyt naisesta. Kun teette kahdesta jäleen yhden pelastutte.


      • MiesNainen-NaisMies kirjoitti:

        Raamattu opegtaa, ei ole naista eikä miestä erikseen. Siellä missä on mies on aina myös nainen ja siellä missä on nainen on myös mies. Onhan nainen luotu miehestä ja mies syntynyt naisesta. Kun teette kahdesta jäleen yhden pelastutte.

        Raamattu opettaa, että ensin luotiin mies Aadam ja hänestä tehtiin nainen Eeva🤓

        Gal 3
        25. Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
        26. Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
        27. Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
        28. Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
        29. Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.

        Vaatii melkoista mielikuvitusta tulkita tuo sukupuolettomuudeksi 😉


    • Näinseasiaon

      Se on paha asia kun ei tunnusteta Jumalan luomityötä- ja tahtoa oikeaksi ja hyväksi vaan pyritään pois luotuisuudesta johon meidät kukin on luotu. Jumalalla on nimittäin ollut meitä kohtaan hyvä ja viisas tahto, luodessaan kaksi sukupuolta jossa on monia ulottuvuuksia: on biologinen ulottuvuus, fyysinen, emotionaalinen jne. , mutta kaikki nämä ulottuvuudet ovat joko miehen tai naisen sukupuoleen kytkettyjä ulottuvuuksia.

      Raamatussakin sanotaan ettei naisen pidä kantaa asetta eikä miehen sonnustautua naisen tamineisiin, siis yrittääkseen olla jotain muuta kuin miksi hänet on syntymässä luotu.

      Se on Jumalan luomistyön kieltämistä, Hänen tahtonsa ja hyvyytensä vastustamista, syntiä ja kapinaa Luojaansa vastaan.

      Syntiinlangennut ja synnissä siinnyt ihminenkä tietäisi nämä asiat paremmin kuin Kaikkivaltias Pyhä Jumala joka on meidät jokaisen luonut?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1925
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      100
      957
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      727
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      564
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe