Miksi vapiksissa painostetaan kasteelle?

LUTHERUS

Ettekö tiedä että luterilaiset on jo kastettu Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ? Tuollainen painostaminen on vastenmielistä. Kunnioittakaa meidän uskoamme niin me kunnioitamme teidän uskoanne.

33

285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isossa katekismuksessa tiivistyy luterilainen kanta perusteluineen:
      "Huomaat siis, etteivät noiden lahkohenkien vastaväitteet ole minkään arvoisia. Vaikka näet lapset, kuten on väitetty, eivät uskoisikaan, mikä väite äsken osoitettiin paikkansapitämättömäksi, olisi kaste silti oikea. Kukaan ei saa kastaa heitä uudelleen. Eihän ehtoollisestakaan murene mitään pois, vaikka joku menee vastaanottamaan sen kelvottomin aikein. Missään tapauksessa ei häntä saa päästää tuon tähden heti toistamiseen ehtoolliselle, ikään kuin hän äsken väärin menetellessään ei oliskaan todella saanut sakramenttia. Sellainenhan merkitsisi pahimmanlaatuista sakramentin pilkkaamista ja häpäisemistä. Kuinka voisimme edes ajatella, että Jumalan sana ja asetus tulisivat meidän väärinkäytöstemme tähden vääriksi ja tyhjän arvoisiksi? Tämän vuoksi kehotan sinua, ellet aiemmin ole uskonut, uskomaan kuitenkin nyt ja sanomaan näin: "Kasteeni on kyllä varmasti ollut oikea, mutta ikävä kyllä en ole ottanut sitä vastaan oikealla tavalla." Onhan näet minun itsenikin ja kaikkien niiden, jotka antavat kastaa itsensä, puhuteltava Jumalaa tällä tavalla: "Tässä tulen. Minä uskon itse, ja myös toisten usko ympäröi minut. En silti voi rakentaa uskoni varaan enkä siihen, että monet rukoilevat puolestani. Vain sen varaan rakennan, että sinä olet näin sanonut ja käskenyt."

      Tämä siis luterilaisiin tunnustuskirjoihin kuuluvassa Isossa katekismuksessa.
      http://tunnustuskirjat.fi/ik/4osa.html

      • Eenokki12

        Aloittaja on ilmeisesti idiootti tai kehitysvammainen helluntailainen. Kysyn? Kunnioittaako Jeesus tai Apostolit lahkolaisuutta ja muita uskontoja kuten farisealaisuutta jota nykyäänkin esiintyy yksilötasolla?


      • kui2

        Ei Jeesus varmaan kunnioita nimittelyäkään eikä myöskään toisen vertailua sairaisiin tai vammaisiin ihmisiin alentuvalla tavalla.

        - Kuinkahan ihmeessä jopa jotkut uskovaiset halventavat myös eri vaivoista kärsiviä ihmisiä välillisesti, - noinkin rankasti kuten nyt Eenokki12, - samalla kun nimittelevät jotakuta termein jotka kuvaavat ihmisten vammoja jms, -Ei uskoisi senkään valossa että toisaalta kutsuvat sairaita "jeesuksen luokse" parantumaan. No Raamatun mukaan Jeesus ei pilkannut sairauksista ja vammoista kärsiviä ihmisiä eikä alentanut heitä.

        Sopiiko siis kristinuskon kuvioon tai onko Jeesuksen mieleen tuollainen?


    • Painostus ei ole vain vapislaisten ongelma. Painostusta tapaa kyllä vaikka missä, kun ajatellaan, että se oma tapa ajatella on se oikein ja haluaa väkisin käännyttää myös toiset samalle kannalle. Se on aina kurjaa ja väärin. Ihmisen pitäisi saada ilman käännytystä valita itse mitä ajattelee ja miten asioita ymmärtää ja sitä tulisi kunnioittaa.
      Olet ihan oikeassa siinä, että toisen uskoa ja ajatuksia tulisi kunnioittaa.

      • vihreä.tee

        "Olet ihan oikeassa siinä, että toisen uskoa ja ajatuksia tulisi kunnioittaa. "

        Olen niin samaa mieltä tuosta, me tarvitsemme uskossakin ihan jokainen tilaa omalle itsellemme voidaksemme kasvaa ihmisenä.


      • Eenokki12

        Eerika yksi ho-luterilaisen kirkon paskanpuhuja eri oppien sekoittajana ei itse ole meneväisten joukossa paitsi … sinne jonnekin. Minä en kunnioita Eerikan oppeja en lahkojen oppeja vaan tuomitsen ne kaikki Jumalan sanalla ja sen tuomioni mukana en lapsia heitä pesuveden mukana pihalle, mutta lahkolaiset ja h- kirkon idiootit, heitän pihalle heidän uskonsa kanssa.


      • onnähty
        Eenokki12 kirjoitti:

        Eerika yksi ho-luterilaisen kirkon paskanpuhuja eri oppien sekoittajana ei itse ole meneväisten joukossa paitsi … sinne jonnekin. Minä en kunnioita Eerikan oppeja en lahkojen oppeja vaan tuomitsen ne kaikki Jumalan sanalla ja sen tuomioni mukana en lapsia heitä pesuveden mukana pihalle, mutta lahkolaiset ja h- kirkon idiootit, heitän pihalle heidän uskonsa kanssa.

        Eenokin teksti antaa ymmärtää, minkälainen sairas luonnevikainenihminen on kyseessä.


      • Sivullinen.lukeva
        Eenokki12 kirjoitti:

        Eerika yksi ho-luterilaisen kirkon paskanpuhuja eri oppien sekoittajana ei itse ole meneväisten joukossa paitsi … sinne jonnekin. Minä en kunnioita Eerikan oppeja en lahkojen oppeja vaan tuomitsen ne kaikki Jumalan sanalla ja sen tuomioni mukana en lapsia heitä pesuveden mukana pihalle, mutta lahkolaiset ja h- kirkon idiootit, heitän pihalle heidän uskonsa kanssa.

        Et kunnioita Eerikan oppeja! Anna mun kaikki kestää. Onko Eerika profeetta?

        Minä kunnioitan kirkon oppeja ja kirkon antamaan valistusta, Katekismusta, Raamattua.
        Mistä ihmeestä sinä olet oppisi ammentanut?
        Kuka on se p-skanpuhuja, joka sinulle on opin istuttanut?


      • Eenokki12 kirjoitti:

        Eerika yksi ho-luterilaisen kirkon paskanpuhuja eri oppien sekoittajana ei itse ole meneväisten joukossa paitsi … sinne jonnekin. Minä en kunnioita Eerikan oppeja en lahkojen oppeja vaan tuomitsen ne kaikki Jumalan sanalla ja sen tuomioni mukana en lapsia heitä pesuveden mukana pihalle, mutta lahkolaiset ja h- kirkon idiootit, heitän pihalle heidän uskonsa kanssa.

        Kiitos palautteesta ,joka oli hyvin kristillinen...kai?
        Minä olen vapislainen, jos se on sinulle vielä epäselvä. Ja minua ei yhtään hetkauta se, millaista matkalippua minulle tarjoat, ja minne. Voit vapaasti tuomita mitä vaan minne vaan ja kuvitella tekeväsi sen Jumalan sanalla. Se on sinun oikeutesi. Saat myös vapaasti olla niin epäasiallinen kuin haluat, sinä siitä tiliä teet.
        Enkä millään muotoa tarvitse kunnioitustasi. Jos sinun on mahdoton kunnioittaa toista ihmistä, sekin on sinun ongelmasi .
        Heittele sinä vain pihalle :)


      • vihreä.tee kirjoitti:

        "Olet ihan oikeassa siinä, että toisen uskoa ja ajatuksia tulisi kunnioittaa. "

        Olen niin samaa mieltä tuosta, me tarvitsemme uskossakin ihan jokainen tilaa omalle itsellemme voidaksemme kasvaa ihmisenä.

        "Olen niin samaa mieltä tuosta, me tarvitsemme uskossakin ihan jokainen tilaa omalle itsellemme voidaksemme kasvaa ihmisenä."

        Kuinka usein unohdamme, että se kasvu tulee Jumalalta, meidän ei tarvitse sulloa toisiamme erilaisiin muotteihin, joihin emme mahdu. Kaikella on määräaikansa ja Jumala kasvattaa ajallaan ja tavallaan ja tekee sen paljon viisaammin kuin me ihmiset toisiamme "kasvatamme". Voisimme vain iloita toinen toisestamme ja yhteisestä uskosta :)


      • UUT_

        Kyllä painostus on enemmän vapaiden suuntien ongelma kuin lut. kirkon. Toki vitoslaisuudessakin tapahtuu hengellistä väkivaltaa.


      • UUT_ kirjoitti:

        Kyllä painostus on enemmän vapaiden suuntien ongelma kuin lut. kirkon. Toki vitoslaisuudessakin tapahtuu hengellistä väkivaltaa.

        Jos niin haluat ajatella.


      • vihreä.tee
        Eenokki12 kirjoitti:

        Eerika yksi ho-luterilaisen kirkon paskanpuhuja eri oppien sekoittajana ei itse ole meneväisten joukossa paitsi … sinne jonnekin. Minä en kunnioita Eerikan oppeja en lahkojen oppeja vaan tuomitsen ne kaikki Jumalan sanalla ja sen tuomioni mukana en lapsia heitä pesuveden mukana pihalle, mutta lahkolaiset ja h- kirkon idiootit, heitän pihalle heidän uskonsa kanssa.

        Sinunkin kasvimaassasi kasvaa itsesi sinne kylvämistäsi siemenistä sato, maultaan runsas ja ravitseva tai toinen toisissaan riippuvia janon kyllästämiä ja pisteliäitä ohdakkeita.
        Sanoistasi kuultaa katkeruus, sumentavatko naisen kirjoittamat viisaat sanat näkökyvyn vain palatakseen kummallisilla ajatuksillasi köyhdytettyinä...


    • korjaanperusteet

      "Kunnioittakaa meidän uskoamme niin me kunnioitamme teidän uskoanne."

      Mitähän tuokaan lause oikein tarkoittaa? Mitä "uskoa" meidän pitäisi kunnioittaa? Emme me mitään vaihtokauppaa harjoita suhteessa uskoon.

      Ei tässä toisen uskon kunnioittamisista ole kyse, vaan siitä, että ihmisen tulee ottaa vastaan usko Jeesukseen, kun Jumala hänelle sitä tarjoaa oikein kädestä pitäen ja sitten elää tässä todellisuudessa iankaiken evankeliumin ja lähimmäistyötä tehden kunnes Jeesus saapuu.

    • Kirjakääröt

      Ap.t.10:48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen nimeen...Ap.t.10:48 Biblia (1776) Ja hän käski kastaa heitä Herran nimeen....

      • oltavatarkka

        Lisäksi aina täytyy tiedostaa tarkoittaa, että kirkollinen "kaste" ei ole upottamista veteen, mistä termi baptitzoo eli kaste on tullut. Jos joku on seurannut kirkollista nimenantamista, niin siinähän vain valellaan vauvan päälakea kolmeen kertaan vedellä, eikä muuta. Jos ei tähän usko, niin hyvin voi mennä johonkin ristiäisiin ja tarkata mitä siellä pappi puuhailee.


      • viimeinen.tuomio.2
        oltavatarkka kirjoitti:

        Lisäksi aina täytyy tiedostaa tarkoittaa, että kirkollinen "kaste" ei ole upottamista veteen, mistä termi baptitzoo eli kaste on tullut. Jos joku on seurannut kirkollista nimenantamista, niin siinähän vain valellaan vauvan päälakea kolmeen kertaan vedellä, eikä muuta. Jos ei tähän usko, niin hyvin voi mennä johonkin ristiäisiin ja tarkata mitä siellä pappi puuhailee.

        "hyvin voi mennä johonkin ristiäisiin ja tarkata mitä siellä pappi puuhailee"

        Älä vaan usko, että tämän palstan "sankarit" minnekään koneeltaan ehtivät reaalimaailmaa seuraamaan :D


    • eihyvänenaika

      eenokin jutut on aina samaa lajia.

      • Eenokki12

        Eivätkä ne tule koskaan muuksi muuttumaan ellei sitten enempi suolaa ja helvetin tulta julkisyntisille lahkolaisille ja ho-kirkon fariseuksille.


      • viimeinen.tuomio.2
        Eenokki12 kirjoitti:

        Eivätkä ne tule koskaan muuksi muuttumaan ellei sitten enempi suolaa ja helvetin tulta julkisyntisille lahkolaisille ja ho-kirkon fariseuksille.

        Eenokki12 kuulostaa köyhän miehen putous -versiolta Pertsa2012:sta. Lippis kiristää ikävästi ohimoa - tai Eenokin tapauksessa takaraivoa.


    • Vinosilimävapikselta

      Vapiksen katse kiero katse.

    • Nimitykset.epäselvät

      Mikä on "vapis"? Vapaamuurari?

      • Vapis tarkoittaa vapaaseurakuntalaista tai Vapaakirkkoa. Myös vapaita suuntia voidaan kuvata tuolla sanalla, olisikin varmaan hyvä kertoa missä merkityksessä itse kukin sitä käyttää. Minä käytän sitä merkityksessä vapaaseurakuntalainen tai Vapaakirkko.


      • määritelmä
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Vapis tarkoittaa vapaaseurakuntalaista tai Vapaakirkkoa. Myös vapaita suuntia voidaan kuvata tuolla sanalla, olisikin varmaan hyvä kertoa missä merkityksessä itse kukin sitä käyttää. Minä käytän sitä merkityksessä vapaaseurakuntalainen tai Vapaakirkko.

        "Vapailla suunnilla" tarkoitetaan suurten kirkkojen ulkopuolella olevi uskonliikkeitä Jehovantodistajista helluntailaisiin ja kaikkea siltä väliltä.


      • määritelmä kirjoitti:

        "Vapailla suunnilla" tarkoitetaan suurten kirkkojen ulkopuolella olevi uskonliikkeitä Jehovantodistajista helluntailaisiin ja kaikkea siltä väliltä.

        Niinpä.


    • LUTHERUS

      Kyllä tuo käännyttämismentaliteetti on minulle aivan outo asia. Olen onnellinen siinä uskossa minkä olen jo lapsena saanut. Olen toki kokenut käännyuttämisyrityksiä mm. helluntailaisten ja Jehovantodistajien taholta. Vastenmielistä. Olen oppinut arvostamaan eri tavalla uskovia ihmisiä. Toivon sitä samaa heiltä. Yhtä ainoaa oikeaa tapaa uskoa ei ole.

      • suosittelen

        Kannattaisi kuitenkin tulla uskoon Jeesukseen ja sitten tässä todellisuudessa elää elämäänsä.


      • se.näkyy.naamasta
        suosittelen kirjoitti:

        Kannattaisi kuitenkin tulla uskoon Jeesukseen ja sitten tässä todellisuudessa elää elämäänsä.

        Jos sinua katsoo, niin ei kannata.


    • että.silleen.sitten

      Luterilaisuudessa ei pakoteta kasteelle vaan kastetaan väkisin puolustuskyvyttömiä vauvoja jos ovat abortilta säästyneet.

      • Hahhahhaaa

        Onko se kovinkin väkivaltainen toimenpide?


    • HMM___

      Miksi painostetaan? Yksi syy on se että kasteen jälkeen voidaan esittää kymmenykset tuloistaan seurakunnalle -vaatimus. Toinen syy on se että yhtenäistä dogmatiikkaa vaalitaan koska erilaisuus uskonasioissa herättää uskovissa ahdistusta.

      • eihyvänenaika

        Kukaan ei ol ekiinnostunut kenenkään kymmenyksistä, eli älä puhu pascaa vaan ota selvää tosiasioista ja kirjoita sitten jos vielä on jotain sanomista.

        kummallista ettei liian monet suomalaiset opi mitään oman kansansa asioista!


      • näin.se.menee
        eihyvänenaika kirjoitti:

        Kukaan ei ol ekiinnostunut kenenkään kymmenyksistä, eli älä puhu pascaa vaan ota selvää tosiasioista ja kirjoita sitten jos vielä on jotain sanomista.

        kummallista ettei liian monet suomalaiset opi mitään oman kansansa asioista!

        Kun raha kirstuun kilahtaa niin... vapiksessa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      302
      3508
    2. 204
      2971
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2534
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      235
      2015
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1435
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1337
    8. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      170
      1324
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1318
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe