Käskyjen pitämisestä

Advis

Onko käskyjä noudatettava vai onko ne naulattu ristille ja siten voidaan unohtaa? Mistä käskyistä tässä on kyse?

Hyvin yksinkertaisesti perustellen voidaan sanoa, että uskovan ei tarvitse erityisesti noudattaa kymmentä käskyä. Ja kyllä, kymmenen käskyä on naulattu ristille. Miksi näin? Mitä tämä tarkoittaa?

"Älkää olko kenellekään mitään velkaa, paitsi että rakastatte toisianne. Joka rakastaa toista, on täyttänyt lain vaatimukset.” (Room. 13:8.)

”Lain kaikki käskyt on pidetty, kun tätä yhtä noudatetaan: ‘Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.’” (Gal. 5:14.)

Näin ollen: kun uskova noudattaa rakkauden kaksoiskäskyä, voi hän unohtaa kymmenen käskyä. Jeesus on rakkaus. Hänen koko sanomansa oli rakkaus. Tämä rakkaus nautittiin ristille. Rakkaudessa kaikki lain vaatimukset on täytetty. Jeesus antoi uuden käskyn, jossa kaikki käskyt toteutuvat.

Tämä tarkoittaa sitä, että käskyt on osoittamassa syntiä mutta uudesti syntynyt ei näitä käskyjä enää tarvitse. Hänelle riittää rakkauden kaksoiskäsky.

19

262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ymmärrät varmaankin, että esittämäsi ajattelutapa sulkee pois adventistien perinteisen opetuksen lepopäivän keskeisestä merkityksestä.

      Rakkaus ei vaadi ketään noudattamaan tietyn viikonpäivän pyhittämiskäskyä.

      • Advis

        Jakeussa tosin puhutaan rakkaudesta lähimmäisiin mutta tässä yhteydessä ei sovi unohtaa Jeesuksen sanoja eli mainitsemaani rakkauden kaksoiskäskyä. Rakkauden kaksoiskäskyyn kuuluu se toinenkin osa: ...rakasta Jumalaasi yli kaiken.

        Adventistit uskovat, että sapatti pyhitettiin ennen kuin Jumala teki minkään sortin liittoja israelilaisten kanssa erämaassa, joten tiedämme, että kyseessä on Jumalan koko maailmaa varten pyhittämä päivä. Sapatin vietto on siis Jumalan tahdon mukainen asia. Jumala antoi sapatin rakkaudessaan ihmisille ja ihminen rakkaudestaan Jumalaa kohtaan haluaa viettää sitä. Kun ihminen rakastaa Jumalaansa yli kaiken, on ilmiselvää, että hän myös kunnioittaa Jumalan sapattia. Ja jos taas yksi ihminen viettää sitä, niin toinen, rakkaudestaan lähimmäiseen ja Jumalaansa, kunnioittaa myös naapuriansa joka sitä viettää.

        On ihmisiä, jotka väittävät, että sapatti oli annettu vain juutalaisia varten mutta väite ei pidä paikkaansa. Kaksi yksinkertaista raamatunpaikkaa puhuvat sen puolesta, että sapatti on annettu kaikille ihmisille.

        Mark. 2:27 sanoo, että sapatti on ihmistä varten. Se ei sano, että sapatti on juutalaista varten vaan koko ihmiskuntaa. (Englanninkielinen NRSV-käännös sanoo sen parhaiten: "the sabbath was made for humankind...")

        Jesaja 56:1-8
        Näin sanoo Herra: Noudattakaa oikeutta ja toteuttakaa vanhurskautta, sillä minun pelastukseni tulee. Se on lähellä, ja minun vanhurskauteni ilmestyy.  Autuas on se ihminen, joka tämän tekee, ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka varoo saastuttamasta sapattia ja tekemästä käsillään mitään pahaa.  Älköön muukalainen, joka on liittynyt Herran joukkoon, sanoko: ”Varmasti Herra erottaa minut kansastaan.” Älköönkä kuohittu sanoko: ”Minähän olen kuiva puu.” Sillä näin sanoo Herra: Kuohituille, jotka pitävät minun sapattini, valitsevat sen, mikä on minulle mieleen ja pysyvät minun liitossani, minä annan huoneessani ja muurieni sisällä muistomerkin ja nimen, joka on parempi kuin pojat ja tyttäret. Minä annan heille iankaikkisen nimen, joka ei häviä.  Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herran kansaan palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitaan – kaikki, jotka varovat saastuttamasta sapattia ja pysyvät minun liitossani – heidät minä tuon pyhälle vuorelleni, ja he saavat iloita minun rukoushuoneessani. Heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa minun alttarillani ovat minulle mieluisat, sillä minun huonettani on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.  Herra, Herra sanoo näin, hän, joka kokoaa Israelin karkotetut: Minä kokoan vielä muitakin näiden koottujen lisäksi. (RK-käännös)

        Jesajan kirjassa Jumala sanoo, että sapatti on kaikkia niitä varten, jotka haluavat palvella Jumalaa. Jumala sanoo, että hänen rukoushuonettaan on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi. Jos sapatti olisi vain juutalaisille, niin miksi Jumala puhuisi näin?

        Eli esittämäni ajattelutapa ei sulje sapatin viettoa pois vaan päin vastoin, sisällyttää sen osaksi rakkauden kaksoiskäskyä. Tietysti kannattaa lukea myös noiden jakeiden yhteyteen kuuluvat muut jakeet, joista käy ilmi, että tekstin puhuja rakastaa Jumalaansa yli kaiken. Sitä ei liene edes syytä epäillä. Kun puhuja esittää lähimmäisen rakastamisen kuulijoilleen, hän haluaa tuoda esille myös tämän lähimmäisen rakkaus puolen heille. Jumalan rakastaminen on hänelle itsestään selvää.


      • Kysynvaan
        Advis kirjoitti:

        Jakeussa tosin puhutaan rakkaudesta lähimmäisiin mutta tässä yhteydessä ei sovi unohtaa Jeesuksen sanoja eli mainitsemaani rakkauden kaksoiskäskyä. Rakkauden kaksoiskäskyyn kuuluu se toinenkin osa: ...rakasta Jumalaasi yli kaiken.

        Adventistit uskovat, että sapatti pyhitettiin ennen kuin Jumala teki minkään sortin liittoja israelilaisten kanssa erämaassa, joten tiedämme, että kyseessä on Jumalan koko maailmaa varten pyhittämä päivä. Sapatin vietto on siis Jumalan tahdon mukainen asia. Jumala antoi sapatin rakkaudessaan ihmisille ja ihminen rakkaudestaan Jumalaa kohtaan haluaa viettää sitä. Kun ihminen rakastaa Jumalaansa yli kaiken, on ilmiselvää, että hän myös kunnioittaa Jumalan sapattia. Ja jos taas yksi ihminen viettää sitä, niin toinen, rakkaudestaan lähimmäiseen ja Jumalaansa, kunnioittaa myös naapuriansa joka sitä viettää.

        On ihmisiä, jotka väittävät, että sapatti oli annettu vain juutalaisia varten mutta väite ei pidä paikkaansa. Kaksi yksinkertaista raamatunpaikkaa puhuvat sen puolesta, että sapatti on annettu kaikille ihmisille.

        Mark. 2:27 sanoo, että sapatti on ihmistä varten. Se ei sano, että sapatti on juutalaista varten vaan koko ihmiskuntaa. (Englanninkielinen NRSV-käännös sanoo sen parhaiten: "the sabbath was made for humankind...")

        Jesaja 56:1-8
        Näin sanoo Herra: Noudattakaa oikeutta ja toteuttakaa vanhurskautta, sillä minun pelastukseni tulee. Se on lähellä, ja minun vanhurskauteni ilmestyy.  Autuas on se ihminen, joka tämän tekee, ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka varoo saastuttamasta sapattia ja tekemästä käsillään mitään pahaa.  Älköön muukalainen, joka on liittynyt Herran joukkoon, sanoko: ”Varmasti Herra erottaa minut kansastaan.” Älköönkä kuohittu sanoko: ”Minähän olen kuiva puu.” Sillä näin sanoo Herra: Kuohituille, jotka pitävät minun sapattini, valitsevat sen, mikä on minulle mieleen ja pysyvät minun liitossani, minä annan huoneessani ja muurieni sisällä muistomerkin ja nimen, joka on parempi kuin pojat ja tyttäret. Minä annan heille iankaikkisen nimen, joka ei häviä.  Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herran kansaan palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitaan – kaikki, jotka varovat saastuttamasta sapattia ja pysyvät minun liitossani – heidät minä tuon pyhälle vuorelleni, ja he saavat iloita minun rukoushuoneessani. Heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa minun alttarillani ovat minulle mieluisat, sillä minun huonettani on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.  Herra, Herra sanoo näin, hän, joka kokoaa Israelin karkotetut: Minä kokoan vielä muitakin näiden koottujen lisäksi. (RK-käännös)

        Jesajan kirjassa Jumala sanoo, että sapatti on kaikkia niitä varten, jotka haluavat palvella Jumalaa. Jumala sanoo, että hänen rukoushuonettaan on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi. Jos sapatti olisi vain juutalaisille, niin miksi Jumala puhuisi näin?

        Eli esittämäni ajattelutapa ei sulje sapatin viettoa pois vaan päin vastoin, sisällyttää sen osaksi rakkauden kaksoiskäskyä. Tietysti kannattaa lukea myös noiden jakeiden yhteyteen kuuluvat muut jakeet, joista käy ilmi, että tekstin puhuja rakastaa Jumalaansa yli kaiken. Sitä ei liene edes syytä epäillä. Kun puhuja esittää lähimmäisen rakastamisen kuulijoilleen, hän haluaa tuoda esille myös tämän lähimmäisen rakkaus puolen heille. Jumalan rakastaminen on hänelle itsestään selvää.

        Onko sinut kuohittu juutalaiseksi?


      • Advis kirjoitti:

        Jakeussa tosin puhutaan rakkaudesta lähimmäisiin mutta tässä yhteydessä ei sovi unohtaa Jeesuksen sanoja eli mainitsemaani rakkauden kaksoiskäskyä. Rakkauden kaksoiskäskyyn kuuluu se toinenkin osa: ...rakasta Jumalaasi yli kaiken.

        Adventistit uskovat, että sapatti pyhitettiin ennen kuin Jumala teki minkään sortin liittoja israelilaisten kanssa erämaassa, joten tiedämme, että kyseessä on Jumalan koko maailmaa varten pyhittämä päivä. Sapatin vietto on siis Jumalan tahdon mukainen asia. Jumala antoi sapatin rakkaudessaan ihmisille ja ihminen rakkaudestaan Jumalaa kohtaan haluaa viettää sitä. Kun ihminen rakastaa Jumalaansa yli kaiken, on ilmiselvää, että hän myös kunnioittaa Jumalan sapattia. Ja jos taas yksi ihminen viettää sitä, niin toinen, rakkaudestaan lähimmäiseen ja Jumalaansa, kunnioittaa myös naapuriansa joka sitä viettää.

        On ihmisiä, jotka väittävät, että sapatti oli annettu vain juutalaisia varten mutta väite ei pidä paikkaansa. Kaksi yksinkertaista raamatunpaikkaa puhuvat sen puolesta, että sapatti on annettu kaikille ihmisille.

        Mark. 2:27 sanoo, että sapatti on ihmistä varten. Se ei sano, että sapatti on juutalaista varten vaan koko ihmiskuntaa. (Englanninkielinen NRSV-käännös sanoo sen parhaiten: "the sabbath was made for humankind...")

        Jesaja 56:1-8
        Näin sanoo Herra: Noudattakaa oikeutta ja toteuttakaa vanhurskautta, sillä minun pelastukseni tulee. Se on lähellä, ja minun vanhurskauteni ilmestyy.  Autuas on se ihminen, joka tämän tekee, ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka varoo saastuttamasta sapattia ja tekemästä käsillään mitään pahaa.  Älköön muukalainen, joka on liittynyt Herran joukkoon, sanoko: ”Varmasti Herra erottaa minut kansastaan.” Älköönkä kuohittu sanoko: ”Minähän olen kuiva puu.” Sillä näin sanoo Herra: Kuohituille, jotka pitävät minun sapattini, valitsevat sen, mikä on minulle mieleen ja pysyvät minun liitossani, minä annan huoneessani ja muurieni sisällä muistomerkin ja nimen, joka on parempi kuin pojat ja tyttäret. Minä annan heille iankaikkisen nimen, joka ei häviä.  Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herran kansaan palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitaan – kaikki, jotka varovat saastuttamasta sapattia ja pysyvät minun liitossani – heidät minä tuon pyhälle vuorelleni, ja he saavat iloita minun rukoushuoneessani. Heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa minun alttarillani ovat minulle mieluisat, sillä minun huonettani on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.  Herra, Herra sanoo näin, hän, joka kokoaa Israelin karkotetut: Minä kokoan vielä muitakin näiden koottujen lisäksi. (RK-käännös)

        Jesajan kirjassa Jumala sanoo, että sapatti on kaikkia niitä varten, jotka haluavat palvella Jumalaa. Jumala sanoo, että hänen rukoushuonettaan on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi. Jos sapatti olisi vain juutalaisille, niin miksi Jumala puhuisi näin?

        Eli esittämäni ajattelutapa ei sulje sapatin viettoa pois vaan päin vastoin, sisällyttää sen osaksi rakkauden kaksoiskäskyä. Tietysti kannattaa lukea myös noiden jakeiden yhteyteen kuuluvat muut jakeet, joista käy ilmi, että tekstin puhuja rakastaa Jumalaansa yli kaiken. Sitä ei liene edes syytä epäillä. Kun puhuja esittää lähimmäisen rakastamisen kuulijoilleen, hän haluaa tuoda esille myös tämän lähimmäisen rakkaus puolen heille. Jumalan rakastaminen on hänelle itsestään selvää.

        No nuo molemmat Raamatunpaikat ovat valitettavasti aivan muusta asiasta kuin pakanoiden sapatinpitämisestä.

        Ensimmäinen kertoo ettei ihminen palvele lepopäivää vaan lepopäivä ihmistä, ja suunnattuna yksinomaan juutalaiselle yleisölle lapsikin tajuaa että kyse ei ole sapatin yleistämisestä kaikille, vaan päinvastoin: sapatin perinnäissääntöjen velvoittavuuden purkamisesta juutalaisille.

        Jos opettaja luokassa sanoo että nyt kaikki saavat pitää loppupöivän vapaata, uskotko todellakin että koko maailma on sitten työstä vapautettu loppupiväksi ???

        Joten unohdetaan tuo naiivi yleistyksesi Mark tekstistä.

        Mitä taas tulee tuohon toiseen lainaukseesi Jesajasta, se on kirjoitettu silmälläpitäen niitä jotka ovat liittyneet juutalaisuuteen ja/tai elävät israelilaisten keskuudessa.

        Sinä tai minä tai kukaan muukaan länsimainen kristitty ei kuulu kohderyhmään.


    • Petri_Helsinki

      Mainitsemassasi rakkauden kaksoiskäskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat. Koko laki riippuu rakkaudessa, se on kiinnitetty rakkauteen ja on lähtöisin siitä. Jumalan laki on rakkauden laki, koska sen antaja on rakkauden Jumala. Rakkaus tarkoittaa aina vain kaikkea hyvää toiselle ja kaikille. Valitettavasti emme ihmisinä ole näin rakastavaisia, joten 10 käskyn laki toimii meille kasvattajana jumalalliseen rakkauteen.

      En näe asiaa niin, että 10 käskyn laki olisi naulittu ristille. Uskovalle Jumalan käskyt ovat ohjeita siitä, miten rakkaus toimii käytännössä. "Jos te rakastatte minun, niin te pidätte minun käskyni. " Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme Hänen käskynsä. " (Joh. 14:15, 1. Joh. 5:3) Samalla ne pitävät oikealla tiellä eli Kristuksessa, joka piti Isän käskyt ja pysyi Hänen rakkaudessaan (Joh. 15:10). Näitä käskyjä ei pidä pitää taakkana vaan rakkaudellisena opastuksena.

      On tehtävä selvä ero Jumalan kirjoittaman 10 käskyn lain ja Mooseksen kirjoittaman seremonialain välillä. Edellinen on ikuinen, josta ei piirtoakaan katoa, jälkimmäinen oli väliaikainen ja päättyi ristille.

    • hengenelämää

      Lakihenkisyys vain käytännössä sulkee rakkauden pois ihmisten väliltä. Sitä on vain oppina puheissa se teologiassa, mutta ei käytännön elämässä enää kun muita ryhdytään tuomitsemaan.

      Ei Jumalan sana ole meille miksikään hyödyksi jos me siitä kiistelemme ja olemme sanakiistojen kipeitä, mutta emme elä sitä Hengen elämää mihin Jumalan sana johdattaa. Se on aivan toisenlaista käytännön elämää kuin jaaritella laista. Mitä oppia vastaan Paavali ankarasti taisteli ja minkä voimme sanasta lukea.

      • Ehkä ei pitäisi puhua 10 käskyn laista vaan pikemminkin Jumalan kymmenestä neuvosta hyvään elämään. Tuosta "lakihenkisyydestä" on tullut sana, jolla lyödään kanssakristittyä.

        Jumalalla on aina ollut sama pelastuksen tie. Ihminen on aina pelastunut armosta uskon kautta.


      • Petri.Helsinki kirjoitti:

        Ehkä ei pitäisi puhua 10 käskyn laista vaan pikemminkin Jumalan kymmenestä neuvosta hyvään elämään. Tuosta "lakihenkisyydestä" on tullut sana, jolla lyödään kanssakristittyä.

        Jumalalla on aina ollut sama pelastuksen tie. Ihminen on aina pelastunut armosta uskon kautta.

        "Tuosta "lakihenkisyydestä" on tullut sana, jolla lyödään kanssakristittyä. "

        Ikävää, jos ymmärrät asian noin.

        Se oikeasti tarkoittaa ihmist jonka kaikesta käytöksestä käy esiin lain pitäminen rakkautta tärkeämpänä. Tästä piirteestä adventistit ovat olleet varsin kuuluisia.

        Termi on ollut varsin osuva adventisteja kohtaan niin kauan kuin adventisteja ja varsinkin advenstistipastori-flinkkejä on Suomessa ollut.


      • Petri_Helsinki
        Exap kirjoitti:

        "Tuosta "lakihenkisyydestä" on tullut sana, jolla lyödään kanssakristittyä. "

        Ikävää, jos ymmärrät asian noin.

        Se oikeasti tarkoittaa ihmist jonka kaikesta käytöksestä käy esiin lain pitäminen rakkautta tärkeämpänä. Tästä piirteestä adventistit ovat olleet varsin kuuluisia.

        Termi on ollut varsin osuva adventisteja kohtaan niin kauan kuin adventisteja ja varsinkin advenstistipastori-flinkkejä on Suomessa ollut.

        En ymmärrä antipatiaasi flinkkejä kohtaan, mutta varmaan monella adventistilla on tässä itsetutkiskelun paikka. Kirjanoppineet ja fariseukset ovat varoittavana esimerkkinä kylmästä, rakkaudettomasta muotojumalisuudesta. Jotkut karismaattiset piirit ovat taas ajautuneet kevyeen, tunnepitoiseen uskontoon, jossa Jumalan laki hyljätään armon vastakohtana.

        Jeesus osoittaa, ettei vain käskyjen ulkonainen noudattaminen ole tarkoitus ja riittävä. Jumalan kymmenen käskyä eivät ole vain ulkonaista elämää koskevia vaan ulottuvat sydämen ajatuksiin ja vaikuttimiin. Siinä mielessä rakkauden kaksoiskäsky olisi yksin riittävä, mutta emme osaa rakastaa ilman isällistä opastusta.


      • toesaaltaohaseniinni
        Petri.Helsinki kirjoitti:

        Ehkä ei pitäisi puhua 10 käskyn laista vaan pikemminkin Jumalan kymmenestä neuvosta hyvään elämään. Tuosta "lakihenkisyydestä" on tullut sana, jolla lyödään kanssakristittyä.

        Jumalalla on aina ollut sama pelastuksen tie. Ihminen on aina pelastunut armosta uskon kautta.

        Vanhan Testamentin laki on kokonaisuus josta ei voi jättää pois mitään. Ei edes Leeviläisille tehtyjä säädöksiä. Leeviläissäädöksetkään eivät koskeneet muita kuin Leeviläisiä ja olivat silti osa koko kansalle määrättyä lakia.
        Jeesuksen tehtävä Israelissa perustui nimenomaan juutalaiseen lakiin ja sen noudattamiseen. Myös Leeviläisten osuus oli merkityksellinen. Ylipappi (leeviläinen) oli kelvollinen virkaansa vain noudattaessaan säädettyjä puhtauskriteerejä. Kun ylipappi Kaifas teki rikollisen teon Jeesusta vastaan sille ei ollut sovitustietä papillisessä puhdistautumissäädöksessä ja näinollen pappeutta ei voi enään saada puhdistetuksi vaan se katkesi. "Näin kirjoitus säädöksineen menetti alkuperäisen virkansa" mutta ei silti kumoutunut .
        Laki on voimassa sillä siten se on ikuisena todisteena Jeesuksen tehtävän täyttämisestä.
        Se laki jota oli käytetty syytöntä Jeesusta vastaan väärin perustein ei voinut olla auttamassa enää ketään joka oli virheellisempi (kuten me kaikki olemme)kuin Jeesus.


      • Advis

        No mitenkäs on parran leikkaamisen kanssa, jos kerran lähimmäisen rakastaminen riittää täyttämään tuonkin käskyn? Ja tuleekos ne syntiset ihmiset sitten kivittää ihan vain rakkaudesta?


    • pimeyteenmeni

      Jos hylkäämme sapatin, hylkäämme myös sen antajan, eli Jeesuksen. Näin näyttää käyneen monelle expalle.

    • woe3

      Joo, mutta jos huomaa rikkovansa jotain niistä 10:stä niin onko silloin noudattamassa rakkauden kaksoiskäskyä? No ei ole. Silloin laki osoittaa, että olet lainrikkoja niin kuin sen tehtävä on.
      Ei Adamiakaan auttanut se, että hän söi omenaa rakkaudesta vaimoonsa.

    • Advis

      Ehkä olisi hyvä huomata, että kymmenen "käskyn" kohdalla kyse ei todellakaan ole käskyistä vaan ihan jostakin muusta. Kun alkutekstiä luetaan kieliopillisesti oikein voidaan huomata, että siinä ei puhuta käskyistä lainkaan. Kymmenen "käskyä" kertoo Jumalan omien ihanteista. Oikea suomennos olisi jotakin siihen suuntaan, että: kun rakastat minua, huomaat, ettet tapa. Kun rakastat minua, et tule pitäneeksi muita jumalia. Kun rakastat minua, et varasta, tee aviorikosta, yms. Raamattu ei tässä käske ketään. Se vain yksinkertaisesti toteaa, millaisia Jumalaa rakastavat ihmiset ovat.

      Kun lukee asian tässä valossa, aukeaa tuo rakkauden kaksoiskäskykin ihan eri valossa lukijalle. Kymmenen käskyä itseasiassa kertoo millainen Jumalaa rakastava ihminen on ja kaksoiskäsky puhuukin ihan samasta asiasta mutta eri sanoin. Rakkauden kaksoiskäsky on kerrottu lakihenkisille juutalaisille mutta pätee oikein hyvin myös lakihenkisiin uskovaisiin nykyaikanakin. Jos rakkauden kaksoiskäskystä ei tarvitsisi puhua käskynä, kuvaisi myös se sitä miten Jumalan rakkaus tulee ihmisessä ilmi. Nyt kun kuitenkin halutaan monien taholta puhua käskyistä, niin rakkauden kaksoiskäsky on itseasiassa paljon vaativampi kuin kymmenen "käskyn" laki onkaan.

      Mutta ihminen, joka täydestä sydämestään palvelee Jumalaansa ja rakastaa häntä yli kaiken ei tarvitse käskyjä lainkaan vaan hän tekee automaattisesti Jumalan tahdon, koska rakastaa Jumalaa niin paljon. Siitähän kymmenen "käskyä" juuri kertoo. Kukaan ei tietenkään ole synnitön mutta se ei tee tyhjäksi Jumalaa rakastavan ihmisen halua palvella ja rakastaa Jumalansa juuri näin.

      • toesaaltaohaseniinni

        Ihmettelen miksi keskitytään mitä meidän pitää tehdä kun Raamattu todistaa pääasiassa Jeesuksesta ja hänen tehtävästään!
        Kun me opimme tuntemaan paremmin Kristusta se muuttaa meitä hänen kaltaisuuteensa päin.
        Eihän meitä hyödytä tuntea omaa virheellisyyttämme ohi sen että oppisimme tuntemaan paremmin Kristuksen täydellisyyttä.


    • Hei-


      Ne "kymmenen käskyä" ovat juuri nimenomaan niitä rakkauden käskyjä.
      Matt 22:37-40 on yhteenveto ja tiivistelmä kymmenen käskyjen normeista ja arvoista.
      Vastaava tiivistelmä ja yhteenveto on heti lain antamisen jälkeen 5 Moos 6 luvussa.

      Ristille on "naulattu" kaikki vanhan liiton temppelipalveluksen ympärille syntynyt lakisäädös- -seremonialait ja temppelin ympärillä elävien ihmisen lakisäädös joka oli samalla yhteiskunnallista yhteiselon säädöstä teltta-temppelin ympärillä eläville.
      Koska Jeesus lopetti pyhäkkö-temppelpalveluksen ja siirtyi itse temppeli-ylipapin tehtävään välittäjäksi ilman välikäsiä lakisäädösmassa vanheni ja menetti tarpeellisuutensa. >> Hebr 5-10 luvut.
      Kaikkea lakia on aina säädetty tarpeen mukaan ja tarve on aina kaikessa lakisäädöksessä muuttunut ajassa.


      Kymmenessä käskyssä Jumala sanoo kuitenkin kaikki ne arvot, mitä Jumala vaatii ihmiseltä arvostetettavaksi ja tällä tavalla Raamatun uuden liiton opetuksen mukaan tämä lakisäädös- kymmenen käskyä on synnin opettajana aina olevaisena voimassa.


      >>> Kun ihminen on vaarassa langeta Jumala varoittaa ihmistä tämän saman lain avojen mukaan.
      Kun ihminen on kiusattu syntiin, Jumalan Henki puhuttelee tämän saman lain arvojen mukaan.
      Silloin kun ihminen on langennut syntiin Jumalan Henki puhuttelee tämän saman lain arvojen mukaan.
      Tämä sama laki on se kymmenen käskyn laki, jolla on monta nimeäkin, ettei ihminen erehtyi.


      Kaikkia niitä jotka opettavat tämän saman lain kieltäen Jeesuksen sanojen mukaan kutsutaan taivasten valtakunnassa "kaikkein vähäisimmäksi;" > Matt 5:17-20. (KR 1992)
      Apostoli Jaakob puhui samaa; että joka yhdenkin käskyn jättää pois, hylkää koko lain; Jaak 2:8-13.
      Apostoli Johannes puhui samaa asiaa mm. 1 Joh 2:1-6, Ilm 14:12/12:17.
      Luukas oli täydellinen sanoissaan; Luuk 16:17 asiasta, että jos taivas ja maa ovat entisillä paikoillaan on tämä sama lakikin paikallaan.

      >>> Kaikki apostoli Paavalin "lakia kieltävä" puhesana on ollut muutosjohtajan taistelua juuri sitä muutosta vastaan että aikansa ihmiset olivat muutoskriisissa liittojen vaihtumisen ajassa, jolloin ne temppeli-pyhäkkö-seremonian ja yhteiskunnan temppelin ympärille säädetyt lait menettivät tarpeellisuutensa.
      Synnin opettavaa lakia ei voitu poistaa!

      Paavali oikein ymmärrettynä opettaa 10- käskyn lain puolesta;

      Jatkan Paavalin sanoilla alla >>>>>>>>>

    • >>> Lisäys edelliseeni Paavalin sanoilla;

      - “Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.” (Room 2:13)

      - “Laki on silti pyhä, ja käsky on pyhä, oikea ja hyvä.” - "Laki on hengellinen” (Room 7:12,14)

      - “Sisimmässäni minä iloiten hyväksyn Jumalan lain.” (Room 7:22)

      - “Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin, eivätkä voikaan alistua.” (Room 8:7)

      - “Laki tuo mukanaan Jumalan vihan. Ellei ole lakia, ei ole rikkomustakaan.” (Room 4:15)

      - Olihan synti maailmassa ennen lain antamistakin, mutta missä lakia ei, siellä ei synneistä pidetä kirjaa.” (Room 5:13)

      - “Lain vaikutuksesta tulin tuntemaan synnin. Himo olisi ollut minulle tuntematon asia ellei laki olisi sanonut: ”Älä himoitse” Saatuaan lain käskystä aiheen synti herätti minussa kaikenlaisia himoja. Ilman lakia synti on kuollut. (Room 7:7-8)

      - “Lempeys ja itsehillintä, näitä vastaan ei ole laki.” (Gal 5:23)

      - “Me tiedämme että laki on hyvä jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti. Eihän lakia ole säädetty kunnon ihmisten takia, vaan lain ja järjestyksen rikkojien, jumalattomien ja syntisten, rienaajien ja pyhän isän- ja äidin murhaajien, tappajien, siveettömien, miesten kanssa makaavien miesten- ihmisten sieppaajien, valehtelijoiden, valapattojen ja ylipäänsä kaikkien sellaista takia jotka toimivat vastoin tervettä oppia.” (1 Tim1:8-10)

      - “ On yhdentekevää onko ihminen ympärileikattu vai ei, tärkeätä on Jumalan käskyjen noudattaminen.” (1 Kor 7:19)

      - “Jotta meissä jotka elämme Hengen emmekä lihamme mukaista elämää, toteutuisi lain vaatima vanhurskaus.” (Room 8:4)

      Lihallinen ihminen voi noudattaa lakia Jumalan Hengen huolenpidossa. -Ei omassa voimassaan.
      Uuden liiton uskovan etuoikeus on Jumalan oma läsnäolo ihmisen elämässä. Ylipappi enkeleineen toimii ihmisen uskoon tulon- uskon ylläpitämisen ja pelastuksen eteen. Juuri tästä koko vanhan liiton uhripalvelus antoi esikuvan telttamajassa. (Hebr 1:14, 2:17-18) (Room 7:15-25, Gal 2:20)

      On tärkeätä ymmärtää että kaikki Paavalin näennäinen lain kieltäminen on perustunut siihen että Paavali taisteli vanhan liiton tapoja vastaan. Paavali oli muutosjohtaja joka halusi kiinnittää ihmisten katseen Kristuksen uhriin ja vanhurskaaseen palveluun. Vain Kristuksen ansioiden tähden ihminen voidaan lukea ”vanhurskaaksi.” Paavali vastusti lain väärinkäyttöä.
      Vanhan liiton uhrimenojen lait menettivät merkitystään Golgatan ristillä koska kaikki ne lait viittasivat ja profetoivat Kristukseen. Ristillä oli lakienkin päämäärä ja lopullinen täyttymys. Vanhurskas palvelu ei voi kuitenkaan toteutua jos synnin harjoittaminen olisi sallittu poistamalla syntiä opettava laki.

    • hengenlakionvapaus

      Ilman käännösvirheitä me voimme lukea Raamatusta aivan muuta oppia kuin mitä vanhan liiton lakihenkisyys. Galatalaiskirje sekä monet muut kohdat jopa huutavat lakihenkisyyttä vastaan ja pitävät sitä älyttömänä sekä uskosta luopumisena. Paavali, joka oli alun perin mitä kiihkein lakihenkinen uskova ymmärsi sen mitä oikea hengen usko on ja miten kaikki ulkonen lakihenkisyys tuhosi meissä Jumalan työn. Meistä ei tule lakia noudattamalla pyhiä, vaan sen kautta meihin tulee uskonnollisuuden henki, joka tuhoaa uskon sekä taivastiemme.

      Paatunut uskonnollinen fariseus vain väsy höpöttämään. Ei, koska hänellä ei ole mitään muuta.

    • NouDate

      Joku tykkäys esimerkki välillä olisi kiva, vaikkei pitäisikään treffeistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on sinun ja rakkaasi ikäero?

      Kirjoita, jos rakkaasi on nuorempi/vanhempi 🥰
      Ikävä
      189
      3422
    2. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      302
      2827
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      138
      2370
    4. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      183
      2305
    5. Mies minkälaisista naisista yleensä

      Tykkäät? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
      Ikävä
      104
      2011
    6. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      106
      1835
    7. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      14
      1777
    8. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1552
    9. Voihan J-mies

      Olet ajatuksissani jatkuvasti, voisitko poistua sieltä kun en saa mitään tehdyksi. Seuraavaa kohtaamista odottaessa.. 🤭
      Ikävä
      93
      1453
    10. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      13
      1353
    Aihe